Vinny schreef:Het inkorten van de Gaasperplaslijn is natuurlijk een slecht idee, onnodig reizigersonvriendelijk en biedt eigenlijk geen voordeel. Net als bij de Amstelveenlijn die ook wordt gesplitst wordt systeemdogmatisch beleid gevoerd, in plaats van dat de wensen en behoeftes van de reiziger centraal staan.
Kan ik het niet mee oneens zijn, maar laten we even denken vanuit de (zelf opgelegde) systeembeperkingen. Dan zit ik te denken aan een variant waarbij niet lijn 53 maar lijn 50 een shuttle wordt, en wel tussen Gein en Van der Madeweg. Lijn 53 rijdt dan na Van der Madeweg door naar Isolatorweg. De lijnen 51 CS-Isolatorweg en 54 CS-Gein blijven ongewijzigd ten opzichte van de huidige voorkeursvariant.
Technisch moet het mogelijk zijn: lijn 50 wisselt na Duivendrecht dan naar de binnensporen via de kruiswissels ten zuiden van van der Madeweg. Als je dat een beetje goed uitkient, zou je de lijnen 53 en 54 er vlak op kunnen laten volgen, zeg 2 minuten later. Lijn 50 is dan de ideale oplossing om voldoende capaciteit op de Geinlijn te blijven bieden; op Van der Madeweg wordt 2 minuten later een overstap op lijn 53 geboden; de lijnen 53 en 54 komen gelijktijdig aan en bieden daarmee met minimaal tijdverlies een cross-platformoverstap.
Per saldo verdeel je de pijn zo volgens mij eerlijker: Gaasperplaslijnreizigers blijven een directe verbinding voorbij Van der Madeweg houden en een verbinding met CS middels een cross-platformoverstap, die bovendien geen extra tijdverlies met zich meebrengt ten opzichte van de huidige voorkeursvariant.
Op de Geinlijn blijft één directe verbinding in stand (lijn 54) en de capaciteit/frequentie gelijk aan nu met de 50-shuttle.