Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

De Randstadrail zou je ook gerust een premetro kunnen noemen, want alles van Grote Markt tot in Zoetermeer loopt op een vrije baan onder of bovengronds, en een deel van het traject wordt ook gedeeld met een daadwerkelijke metro. Het enige verschil met een metro is de bovenleiding (voor de reiziger niet interessant hoe het ding wordt aangedreven) en dat het ding doorrijdt als tram in Den Haag.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Alargule »

pedaalemmerzak schreef:Een echte metro is grotendeels ondergronds[...]
Daar zullen ze in New York en Londen vast heel anders over denken. Voor wat betreft de laatste: minder dan de helft van het netwerk ligt ondergronds (bron).
[...] en is een op zichzelf staand netwerk[...]
In Japan is het bij veel steden die een metronet hebben gebruikelijk dat er uitgewisseld wordt met spoorlijnen. Dat wordt bijvoorbeeld intensief toegepast in Tokyo en Osaka.
[...] en loopt van het centrum van een stad naar de voorsteden.
Oei. Laat ze dat in Berlijn maar niet horen. Daar ging de eerste lijn namelijk grotendeels om het historische centrum heen.
De enige echte metrolijn in Amsterdam is dus CS - Gein/Gaasperplas, en straks de NZ lijn. De rest van het netwerk loopt parallel aan de treinsporen en is meer een veredelde stoptrein/premetro (zie amstelveenlijn).
Grappig weetje: de Geinlijn ligt tussen Amstel en Holendrecht ook langs NS-spoor.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Ardan »

pedaalemmerzak schreef:Een echte metro is grotendeels ondergronds
Nee
en loopt van het centrum van een stad naar de voorsteden. De enige echte metrolijn in Amsterdam is dus CS - Gein/Gaasperplas, en straks de NZ lijn.
Nee
Dan kun je niet dezelfde systematiek van de Londonse metro toepassen op de amsterdamse metro.
Nee
Ik ben er echter nog steeds tegen om de rechtstreekse verbinding gaasperplas - CS te schrappen.
Ik ben er tegen hem in te korten tot MDW. Daarna maakt me niet uit.
Ik doe ook maar wat
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Natorious »

Ardan schreef:Ik ben er tegen hem in te korten tot MDW. Daarna maakt me niet uit.
Overamstel dan maar? :')
Of toch Spaklerweg??! :') :')
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Chrysa »

pedaalemmerzak schreef: Een echte metro is grotendeels ondergronds en is een op zichzelf staand netwerk, en loopt van het centrum van een stad naar de voorsteden.
'Metro' komt toch echt van Metropool, en dat heeft niks met ondergronds liggen te maken. ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Vinny »

Lange lijnen zijn juist fantastisch. Ik pleit voor een metrolijn X van Leeuwarden naar Vlissingen die onderweg ook stations als Amsterdam Lelylaan aandoet, zodat de lijn een relevante urbane vervoersrelatie bedient. Qua materieel denk ik aan VIRM-VI. Niet dat het aan de uiteinden persé nodig is, maar onderweg bijkoppelen is niet zo goed voor de robuustheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Chrysa »

Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Vinny »

Zo'n nummer is natuurlijk ook niet te onthouden voor de gemiddelde reiziger ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Chrysa »

Ik moest het ook opzoeken. :oops:
Misschien een goede voor het viertreinentopic, de Sprinter, de 12683 en de IC.
Veranderingen zijn dan dat de 12683 de gehele dag 4x/uur gaat rijden om de bevolkingskrimp in Friesland tegen te gaan. Nu alleen nog een paar stations hernoemen naar Amsterdamse toeristische bestemmingen en klaar. Nu nog heel groot op de treinen schilderen dat dit de 12683 is en klaar.
Maar ja, beetje off-topic.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Alargule »

Ach, de Amsterdam Lakes?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Klaasje »

The Amsterdam Abroad.. Paspoort meenemen dus.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Alargule »

Je bedoelt de Stadspas natuurlijk :Y
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Alargule »

Alargule schreef:[...]Wellicht heeft een verdere doortrekking ten oosten van Muiderpoort naar Zeeburgereiland met aansluiting op tram 26 nog wel meerwaarde boven die verlenging naar CS, die naast moeilijk inpasbaar inderdaad vooral bestaande verbindingen dupliceert (ook de IJtram ligt er nog naast). Dan bied je de grote nieuwe woonwijken in het oosten van de stad een metroverbinding met de rest van de stad.
En alsof de duvel ermee speelt:

Zeeburgereiland krijgt een skyline met 17 hoge torens

Daar past ook wel een metro bij, me dunkt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het Grote Amsterdamse Metrowensentopic

Bericht door Ardan »

Ik zou haast zweren dat dat een artikel van De Speld is.. maar nee
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Tja, de discussie over eigen wensen, ideeën en fantasieën voor het Amsterdamse metro- en tramnet loopt op dit moment in meerdere topics, en daar ben ik zelf deels debet aan. Laat ik daarom een poging wagen de discussie weer te centraliseren. Uit een ander topic:
Alargule schreef:Daarmee maak je niet alleen de Leidsestraat tramvrij - wat je wilt - maar zo te lezen ook de directe verbinding CS-Leidseplein - waarvan ik me afvraag of je dat wilt. Ik zit zelf aan een wat andere - conservatievere - lijnvoering te denken die ook uitgaat van het vervoerplan 2018. Maar ik houd mijn kaarten nog even tegen de borst ;)
Op mijn blog publiceer ik een serie artikelen waarin ik mijn idee voor een ondergrondse tram (premetro) bij het Leidseplein uitwerk. Begint met deze post. Het tramnet waar ik vanuit ga voor die tunnel bespreek ik in dit artikel. Ideeën voor de tunnel zelf bespreek ik morgen, dus hou het blog in de gaten ;)
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door IC140 »

De variant met een ingang aan het begin van de Overtoom ziet er in mijn ogen beter uit. Waar ik in mijn eerdere gedachtespinsels ook al tegenaan liep is dat het hele verzorgingsgebied van de lijn Leidseplein - Sloterdijk de snelle aansluiting op de NZL verliest. Daarnaast ben ik bang dat slechts twee lijnen door de tunnel voor te weinig capaciteit, of te veel capaciteit op de uiteinden leidt. Dat is dan wel weer op te lossen met lijn 2 via de Haarlemmermeerstraat.

De uitwerking met een korte tunnel spreekt me wel erg aan, al vraag ik me af of het lekker past op de Overtoom.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door JWM »

Alargule schreef:dus hou het blog in de gaten
Als je wil dat we gaan discussiëren over jouw blogjes, plaats ze dan hier.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Voel je vrij om het daar te lezen en hier te bediscussiëren, hoor. Maar het hoeft niet als je niet wilt :)
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

IC140 schreef:[...]

De uitwerking met een korte tunnel spreekt me wel erg aan, al vraag ik me af of het lekker past op de Overtoom.
Ja, dat vraag ik me eigenlijk van het hele plan af. Vooral of de ondiepe ligging van de tunnel haalbaar is. Daarom zou ik eigenlijk ook wel de gedachtegang achter de diepe tunnel in de metrostudie willen begrijpen.

Maar rond die studie is het sinds eind vorig jaar weer on-Amsterdams stil geworden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10575
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door trolly »

Alargule schreef: Vooral of de ondiepe ligging van de tunnel haalbaar is. Daarom zou ik eigenlijk ook wel de gedachtegang achter de diepe tunnel in de metrostudie willen begrijpen.
Hoewel ik niet de diepere inzichten van de desbetreffende gemeentelijke diensten deel, valt mij op dat de Alarguletunnel behalve de ondiepte nog een ander verschil met de diepe metrostudietunnel heeft, namelijk een dubbeldeks station Leidseplein, en wel met perrons aan de zuidzijde. Daar werd ik blij van *O*
Dat laat nl. de mogelijkheid open, om ook Alargules noord-zuidbundel ondergronds te brengen. Ik denk dan aan een lijn die vanaf het Concertgebouw, het Museumplein en de Hobbemastraat het dan te verdubbelen station Leidseplein deelt met dat van de voorgestelde OWL, waarbij een cross-platform overstap ontstaat. Zo'n lijn zou verder door kunnen lopen via Leidsegracht en Prinsengracht naat CS, om aan te sluiten op de huidige Oostlijn.
Maar omdat de tunnels van beide lijnen boven elkaar liggen, zou het in een zeer verre toekomst ook mogelijk zijn om de "Overtoomlijn" rechtuit richting de Leidsegracht te sturen, en de "Hobbemastraatlijn" en de "Weteringschanslijn" door de trekken richting noord-westen. Maar inderdaad, toekomstmuziek...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Over die mogelijkheid heb ik ook nagedacht. Heeft mijns inziens vooral nadelen: een diepe(re) ligging noodzakelijk, lastig inpasbare tunnelmonden aan weerszijden en minder potentieel voor toekomstige metro-uitbreiding: een Noord/Zuidlijn hebben we straks al en daar moeten we vervoerswaarde nog maar afwachten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10575
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door trolly »

Hoooooo... Je vroeg je af of zo'n ondiepe tunnel haalbaar zou zijn, en waarom bij de metrostudie van een diepe tunnel wordt uitgegaan. Ik denk dat mijn verhaal daarmee te maken heeft. De metronetstudie is geen verdieptetramlijnbijhetleidsepleinstudie, en gaat uit van een èchte metro. De voordelen van een boortunnel worden daarbij volop benut onder de Overtoom, waardoor het (auto)verkeer daar niet al te veel gehinderd wordt door de bouw. Er is in die studie dus geen sprake van in- en uitgangen in de nabijheid van de binnenstad. Bijkomende voordelen: geen ruimtebeslag door die in- en uitgangen, véél minder overlast tijdens de bouw (bij een open tunnelbouw onder de stadhouderskade zie ik een enorm verkeersinfarct voor me) en de mogelijkheid een ondiepe autotunnel tot aan de Nassaukade of de Overtoom te bouwen.
Al met al vind ik je tramplannen best aardig — vooral gezien achterliggende gedachten als fasering, rendement en haalbaarheid — maat uiteindelijk toch meer 'a problem to an answer'. Wat wel aardig is, dat al je tramplannenmakerij je uiteindelijk bekeerd heeft tot een tunnel Overtoom-Weteringschans, waar je vroegûh een enthousiast volgeling van het Plan Stadsspoor was.
Daarbij moet ik wel bekennen dat ik Schiphol graag met het Leidseplein verbonden wil zien, en daarbij zou iets groters dan een Combino wel van pas komen. Of die, of latere metro-uitbreidingen haalbaar zijn? Vast niet, maar als er iets te leren is uit de Amsterdamse metrogeschiedenis, dan is het wel dat je 't echt nooit weet. En dan is het wel handig als je zoveel mogelijk opties hebt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door IC140 »

Als je het alleen om Schiphol - Leidseplein te doen is heb je lijn 197 toch al?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10575
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door trolly »

:Y Zekers. Of de brommert, uiteraard.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Ach, ik had eens een avondje vrij van de teevee, en besloot daarom de nummering voor het toekomstige Amsterdamse tramlijnennet (v/a 22 juli 2018, met [vul opperwezen naar keuze in]'s zegen) eens uit te werken, inclusief kleurensysteem en lijnsymbolen. Ik weet dat JWM het nooit zo waardeert, maar voor wie er minder moeite mee heeft, is de achterliggende gedachtegang weer op mijn blog te lezen (hier en hier). En voor wie net zoals ik de praatjes liever overslaat en in één ruk naar de actie doorspoelt alvast het plaatje:

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten