Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Widejo »

pedaalemmerzak schreef: - geen integratie mogelijk met treinen over langere afstand, b.v. naar utrecht of naar Den Haag
Hier wil je toch juist van af? Anders word IJburg ook weer één onderdeel van een landelijk treinnet. Zoals Muiderpoort, Duivendrecht en ga zo maar door. Nergens voor nodig! Juist hoogfrequent lokaal verkeer, met een mooie overstap op Amsterdam CS en Almere Centrum.
Laatst gewijzigd door Widejo op ma 09 jan 2017, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Je kunt het bestaande spoor via Weesp gebruiken voor de langere-afstandsverbindingen naar Schiphol en verder. De metro over het IJmeer biedt dan een hoogfrequente verbinding met een hogere haltedichtheid. Heb je en-en. Maar goed, zoals ik al eerder aangaf zijn voorstellen van officiële zijde een aantal jaren geleden geruisloos in een lade verdwenen.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

Widejo schreef:
pedaalemmerzak schreef: - geen integratie mogelijk met treinen over langere afstand, b.v. naar utrecht of naar Den Haag
Hier wil je toch juist van af? Anders word IJburg ook weer één onderdeel van een landelijk treinnet. Zoals Muiderpoort, Duivendrecht en ga zo maar door. Nergens voor nodig! Juist hoogfrequent lokaal verkeer, met een mooie overstap op Amsterdam CS en Almere Centrum.
Er staan echt nul komma nul argumenten in jouw post.

Wat is er mis met muiderpoort en duivendrecht?
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Je kunt het bestaande spoor via Weesp gebruiken voor de langere-afstandsverbindingen naar Schiphol en verder. De metro over het IJmeer biedt dan een hoogfrequente verbinding met een hogere haltedichtheid. Heb je en-en. Maar goed, zoals ik al eerder aangaf zijn voorstellen van officiële zijde een aantal jaren geleden geruisloos in een lade verdwenen.
Het punt van een hoge haltedichtheid is dat je dan zelfs naar Amsterdam CS nauwelijks reistijdwinst hebt vanuit Almere, t.o.v. de huidige treinverbinding. Dit omdat meer haltes = lagere gemiddelde snelheid over het gehele traject.

En IJburg zelf is ook nog niet eens een aantrekkelijke bestemming vanuit Almere, want beiden zijn woongebieden. Dus je zult voornamelijk reiizgers hebben die naar CS moeten vanuit Almere en IJburg, en naarmate je verder richting CS komt wordt ide metro steeds voller en voller, terwijl er onderweg nauwelijks mensen uitstappen. Dat is niet zo efficient.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Een voordeel van een vaak stoppende metro is dat er minder hoeft te worden overgestapt om bepaalde bestemmingen te bereiken. Dat zou jou toch moeten aanspreken.

Verder is het in metroland een heel gebruikelijk fenomeen dat treinen over een langer traject veel mensen oppikken, die er allemaal weer uitgaan in een relatief compact centraal deel (zie Londen, New York). Capaciteitsproblemen kunnen ondervangen worden door langer materieel in te zetten of vaker te rijden, of een combinatie van beide. En als dat niet meer werkt: nieuwe lijnen aan te leggen.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Widejo »

pedaalemmerzak schreef:
Widejo schreef:
pedaalemmerzak schreef: - geen integratie mogelijk met treinen over langere afstand, b.v. naar utrecht of naar Den Haag
Hier wil je toch juist van af? Anders word IJburg ook weer één onderdeel van een landelijk treinnet. Zoals Muiderpoort, Duivendrecht en ga zo maar door. Nergens voor nodig! Juist hoogfrequent lokaal verkeer, met een mooie overstap op Amsterdam CS en Almere Centrum.
Er staan echt nul komma nul argumenten in jouw post.

Wat is er mis met muiderpoort en duivendrecht?
Dat het stations zijn die aangesloten zijn op een landelijk netwerk i.p.v. een stedelijk netwerk.
Terwijl ik een (inter)-stedelijk netwerk prefereer. Daarom vind ik het zogenaamde nadeel dat "geen integratie mogelijk is", geen nadeel maar juist een kracht van de stedelijke netwerken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Suus »

Ik heb misschien een beetje een radicaal idee, ik hoop dat het nog in dit topic past, maar wat als je een Oost-Westlijn inclusief IJmeerlijn zou bouwen die integreert in het spoorwegennet. Je krijgt daardoor op een aantal kritieke plekken in het Amsterdamse spoorwegnet misschien ruimte voor treinen die langere afstanden afleggen.

Afbeelding

Het gaat om een centraal traject die aan beide kanten uitsplitst in twee trajectdelen.

Het centrale traject loopt van het Leidseplein via Vijzelgracht, Weesperplein, Muiderpoort, Science Park naar Diemen Centrum. Tussen Muiderpoort en Science Park zou de tunnelingang moeten komen, het gedeelte waar tunnel bovengronds komt tot de aftakking naar de IJmeerlijn wordt viersporig. Het wordt ten zuiden van station Diemen Centrum mogelijk om het bestaande spoorwegnet op te rijden.

De IJmeerlijn sluit als een zijtak aan en loopt via het Centrumeiland van IJburg, Almere-Noorderplassen en het park tussen Kruidenwijk en Muziekwijk Noord naar Almere Centrum, waar wordt aangesloten op het bestaande spoor. Over het verdere afhandelen van de treinen in het oosten van Almere heb ik nog niet nagedacht, dit kan wel problematisch worden.

In het westen zijn er twee zijtakken. De ene tak gaat vanaf het Leidseplein via Oud-West, metro Jan van Galenstraat (ook voor OLVG West), Slotermeerlaancircuit, Lambertus Zijlplein tot een tunneluitgang ten oosten van station Halfweg-Zwanenburg. De treinen rijden door naar Haarlem (en daar nog verder), waarschijnlijk zal dit trajectdeel viersporig uitgebouwd moeten worden. Mogelijk zijn er ook nog aanpassingen nodig aan het westelijk emplacement van Haarlem.

Over de andere westelijke zijtak ben ik in dubio. Deze loopt vanaf het Leidseplein sowieso via station Lelylaan en een station in de nabijheid van het Osdorpplein, maar daarna twijfel ik over een route via het huidige busknooppunt Schiphol-Noord of via Badhoevedorp en een eventuele tweede terminalcomplex van Schiphol. Het station op Schiphol-Centrum moet in ieder geval in de buurt van het huidige treinstation komen, waarna bij Hoofddorp nog flink geknutseld moet worden om alle spoorlijnen goed aan te sluiten.

Wat betreft de dienstuitvoering: de huidige splinterdienst Zaandam (e.v.) - Amsterdam Centraal - Breukelen functioneert prima, die laat ik ongemoeid. De Zuidtak behoudt ook zijn sprinters, al ben ik nog in dubio hoe de treinen na Weesp verder rijden. Hoe de verschillende takken van de Oost-Westlijn zijn gekoppeld worden heb ik nog niet goed besloten, maar ik ben geneigd de IJmeerlijn naar Haarlem door te koppelen, zodat je op de Zuidtak een kortere (snellere) verbinding Almere - Schiphol kan aanbieden.

Treinstation Amsterdam Lelylaan had ik in eerste instantie willen sluiten, maar heeft nog een functie voor de sprinter Zaandam (e.v.) - Schiphol, en zou ik daarom toch behouden.

De perrons van/naar Weesp van Amsterdam Muiderpoort zou ik wel sluiten. Er blijven daar wel overstapmogelijkheden op een half bovengronds, half ondergronds kruisstation, waar frequente sprinterdiensten aansluiten. De lijn Weesp - Amsterdam Centraal wordt daarbij alleen nog gebruikt voor intercity-treinen.

Het voordeel van de dwarsverbindingen is dat je al veel eerder begint met het splitsen van reizigersstromen, zodat je grote overstapknopen zoals Amsterdam Centraal en Schiphol kan ontlasten en eenvoudiger kan verbouwen. Veel bestemmingen binnen de ring worden beter bereikbaar vanuit de buitenwijken en/of voorsteden en het vliegveld, en er zijn aansluitingen voorzien op alle binnenstedelijke metrolijnen. Een nadeel is de aanleg van deze lijn gepaard gaat met grote investeringen voor de tunnels, zelfs als je zou kiezen voor een profiel waar alleen enkeldeks-treinen door de tunnels kunnen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Een voordeel van een vaak stoppende metro is dat er minder hoeft te worden overgestapt om bepaalde bestemmingen te bereiken. Dat zou jou toch moeten aanspreken
Dat spreekt mij ten zeerste aan hoor, maar ik heb de stations die een trein níet aan zou doen al genoemd:

Venserpolder: Is een relatief onbelangrijke halte tussen twee treinstations in, die wél aangedaan worden. Je kan lopen vanaf Diemen Zuid of even overstappen op Diemen Zuid voor deze relatief onbelangrijke bestemming.
Van der Madeweg: is weliswaar een belangrijke overstaphalte voor de metro, maar overstappen kan ook op Duivendrecht ipv vd Madeweg. En qua reizigers die echt daadwerkelijk vd madeweg als eindhalte hebben is vd madeweg niet zo een belangrijk station.
Overamstel: wederom een halte die niet echt super belangrijk is, er zijn wat kantoren maar that's it. Wordt sowieso al genoeg bediend door de rest van het netwerk.
Amstelveenseweg: dit vind ik de enige halte die echt belangrijk is, en niet zou worden aangedaan door een trein naar IJburg. Men zou wellicht met wat passen en meten hier perrons kunnen aanleggen voor de trein.

Alle andere haltes zou een trein ook stoppen (diemen zuid, duivendrecht, RAI en Zuid).

Conclusie: de stations die een trein zou overslaan tov een metro, zijn niet echt doorslaggevend aangezien het niet de allerbelangrijkste stations zijn.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef:Afbeelding
...

De IJmeerlijn sluit als een zijtak aan en loopt via het Centrumeiland van IJburg, Almere-Noorderplassen en het park tussen Kruidenwijk en Muziekwijk Noord naar Almere Centrum, waar wordt aangesloten op het bestaande spoor. Over het verdere afhandelen van de treinen in het oosten van Almere heb ik nog niet nagedacht, dit kan wel problematisch worden.
Wellicht dat je die IJburglijn onder het IJ net iets zuidelijker kan aanleggen, zodat je Pampus ook kan meenemen? Dan kun je immers de veerdienst IJburg-Pampus ook wegbezuinigen.

Ik zou zelf Weesp via Gein en Bijlmer laten lopen, zodat je deze vlakbij Weesp gelegen wijk ook een goede verbinding met Weesp geeft en zodat je vanuit Weesp ook een snelle rechtstreekse verbinding krijgt met het AMC, ArenA/Ziggodome en naar Rotterdam (middels overstap op de sprinter op station Holendrecht). Hierdoor zou station Weesp dan wellicht ook een prima overstapstation kunnen worden voor reizigers vanuit Almere/Naarden ri. het Amsterdam Zuid-Oost en het AMC.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Wubbo »

pedaalemmerzak schreef:En qua reizigers die echt daadwerkelijk vd madeweg als eindhalte hebben is vd madeweg niet zo een belangrijk station.
Je bedoelt dat er weinig mensen zijn die Van der Madeweg als eindbestemming hebben? Ik las het namelijk als dat voor de mensen die Van der Madeweg als einbestemming hebben, dat station niet belangrijk is en dat lijkt me raar. Ze stappen daar vast niet uit omdat het gras er zo mooi groeit ofzo.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

Pampus lijkt me niet echt nodig, een belangrijke charme van dit eilandje is dat je er alleen met de boot kunt komen. Net als bijvoorbeeld het eiland Kaag (dorp) ten noorden van Leiden.

Verder vind ik deze plannen wel leuk, maar dusdanig onrealistisch in deze huidige situatie dat ik er niet echt commentaar op kan hebben verder. Laten we eerst maar eens wachten tot het plan voor een oost-westlijn weer eens van de zolder gehaald wordt.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

Wubbo schreef:
pedaalemmerzak schreef:En qua reizigers die echt daadwerkelijk vd madeweg als eindhalte hebben is vd madeweg niet zo een belangrijk station.
Je bedoelt dat er weinig mensen zijn die Van der Madeweg als eindbestemming hebben? Ik las het namelijk als dat voor de mensen die Van der Madeweg als einbestemming hebben, dat station niet belangrijk is en dat lijkt me raar. Ze stappen daar vast niet uit omdat het gras er zo mooi groeit ofzo.
Ja mijn punt is dat relatief (tov de meeste andere metro en treinstations) weinig mensen vd madeweg als eindstation hebben idd.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door SuperGhost »

Wubbo, zo las je het niet alleen, dat staat er ook letterlijk :')
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

pedaalemmerzak schreef:
Wubbo schreef:
pedaalemmerzak schreef:En qua reizigers die echt daadwerkelijk vd madeweg als eindhalte hebben is vd madeweg niet zo een belangrijk station.
Je bedoelt dat er weinig mensen zijn die Van der Madeweg als eindbestemming hebben? Ik las het namelijk als dat voor de mensen die Van der Madeweg als einbestemming hebben, dat station niet belangrijk is en dat lijkt me raar. Ze stappen daar vast niet uit omdat het gras er zo mooi groeit ofzo.
Ja mijn punt is dat relatief (tov de meeste andere metro en treinstations) weinig mensen vd madeweg als eindstation hebben idd.
...Op werkdagen passeren er 12.950 reizigers door de poortjes van dit station. Het is daarmee het op twee na drukste station van de Oostlijn...
Bron: onze eigenste Wiki. Had je dus ook zelf kunnen opzoeken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door trolly »

Goh. Die had ik niet aan zien komen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Yanaike »

Die had ik ook niet verwacht eigenlijk... Het is dus Amsterdam Centraal als drukste station, dan Amsterdam Amstel en dan Van Der Madeweg.

Weet iemand hoe de situatie is op Van der Madeweg? Misschien dat er reizigers zijn die vanuit de richting Gaasperplas, verder gaan richting Gein of reizigers vanuit de richting Spaklerweg richting Centraal Station. Als die reizigers door de poortjes moeten om op het andere perron te komen, zijn ze misschien te veel geteld omdat ze eigenlijk alleen maar overstappen.

Aan de andere kant is Van der Madeweg natuurlijk wel hét metrostation van Duivendrecht. Station Duivendrecht zelf ligt een stuk verder van de bebouwing vandaan. Ik zie op de Google Streetview ook wat hoogbouw en wat bedrijven in de buurt van Van der Madeweg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Suus »

Om over te stappen op Van der Madeweg hoef je niet door de poortjes. Er is ook geen aansluitend openbaar vervoer, dus alles is bestemmingsverkeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:
pedaalemmerzak schreef:
Wubbo schreef:
pedaalemmerzak schreef:En qua reizigers die echt daadwerkelijk vd madeweg als eindhalte hebben is vd madeweg niet zo een belangrijk station.
Je bedoelt dat er weinig mensen zijn die Van der Madeweg als eindbestemming hebben? Ik las het namelijk als dat voor de mensen die Van der Madeweg als einbestemming hebben, dat station niet belangrijk is en dat lijkt me raar. Ze stappen daar vast niet uit omdat het gras er zo mooi groeit ofzo.
Ja mijn punt is dat relatief (tov de meeste andere metro en treinstations) weinig mensen vd madeweg als eindstation hebben idd.
...Op werkdagen passeren er 12.950 reizigers door de poortjes van dit station. Het is daarmee het op twee na drukste station van de Oostlijn...
Bron: onze eigenste Wiki. Had je dus ook zelf kunnen opzoeken.
Wow, dat had ik niet verwacht.

Maar goed, alsnog zou vd madeweg met 1 extra overstap kunnen worden bereikt. En je krijgt er Duivendrecht voor in de plaats.

Een metro naar IJburg (aftakkend vanaf diemen-zuid) heeft als enige NS stations Diemen Zuid, RAI (allebei sprinter dus onhandig) en Zuid (niet handig als je juist de andere kant op wil). Terwijl mijn beschreven treinverbinding aansluiting geeft op de intercity in Duivendrecht.

In het geval het toch als metro aan zou worden gelegd, zou ik eigenlijk bijna willen voorstellen om Duivendrecht helemaal te schrappen als IC station en in plaats daarvan de ICs te laten stoppen op Diemen Zuid. Maar goed dat is toekomstmuziek voorlopig.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door trolly »

Pedaalemmerzak, je hebt een lichte Duivendrechtverdwazing. Dat station ligt midden in het niks. Het was een tijdje belangrijk als overstapplek voor de relatie Utrecht-Schiphol, maar toen kwam de Utrechtboog. Natuurlijk is het voor sommige reizigers onmisbaar, en het ziet er als knoop best fancy uit. Maar eerlijk gezegd kan het Amstedamse netwerk eigenlijk ook prima zonder.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Chrysa »

trolly schreef: Maar eerlijk gezegd kan het Amstedamse netwerk eigenlijk ook prima zonder.
Zwolle - Amsterdam CS gebruikte die verbinding toch veel toch de IC daar nog stopte?
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door pedaalemmerzak »

trolly schreef:Pedaalemmerzak, je hebt een lichte Duivendrechtverdwazing. Dat station ligt midden in het niks. Het was een tijdje belangrijk als overstapplek voor de relatie Utrecht-Schiphol, maar toen kwam de Utrechtboog. Natuurlijk is het voor sommige reizigers onmisbaar, en het ziet er als knoop best fancy uit. Maar eerlijk gezegd kan het Amstedamse netwerk eigenlijk ook prima zonder.
En jij hebt een lichte begrijpendlezenverdwazing.

"In het geval het toch als metro aan zou worden gelegd, zou ik eigenlijk bijna willen voorstellen om Duivendrecht helemaal te schrappen als IC station en in plaats daarvan de ICs te laten stoppen op Diemen Zuid. Maar goed dat is toekomstmuziek voorlopig."

Overigens weet ik niet waarom er allemaal zandhopen liggen en verder niks bij station Duivendrecht. Waarom wordt die boel niet gesaneerd? Lijkt me een mooie locatie voor nieuwe woontorens/kantoorpanden. Dicht bij OV en uitvalswegen.
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Duivendrecht ligt in een vlakte vanwege afspraken uit het verleden tussen de gemeenten Amsterdam en Ouder-Amstel. Die eerste wou rond station Bijlmer van alles ontwikkelen, maar zag de toekomstige spoorknoop Duivendrecht als een bedreiging. Enfin, Duivendrecht mocht zijn station krijgen op voorwaarde dat de gemeente het terrein eromheen niet zou gaan ontwikkelen. Vandaar de zandbulten. Zo heb ik het verhaal in ieder geval uit de overlevering meegekregen.

Dat Van der Madeweg zoveel reizigers trekt is niet zo verwonderlijk: het is het enige punt waar je van OV gebruik kunt maken in de wijde omgeving. Voor Duivendrecht (waar ondanks de geruchten toch mensen wonen) is het het voornaamste metrostation, want station Duivendrecht zelf ligt relatief perifeer ten opzichte van het dorp. Ook is het het enige OV-punt voor diverse bedrijventerreinen en kantoorparken in de omgeving. Stap er maar eens uit en loop een rondje. Het zou je verbazen.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Widejo »

Het 'downgraden' van Station Duivendrecht is dus aannemelijk ik een mogelijke toekomstige herontwikkeling van het Amsterdam Net?
Alargule

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Alargule »

Ik zie niet in welke andere oplossing de huidige overstapfunctie tussen oostwest-treinen en noordzuid-metro's zou kunnen faciliteren, behalve dan het in stand houden van Duivendrecht in zijn huidige hoedanigheid. En die afspraken zullen er ook niet eeuwig liggen: vroeger of later wordt het terrein ten westen van het station wel ontwikkeld, zeker als het inwonertal in de regio blijft groeien.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het Grote Amsterdamse Metro- en Tramwensentopic

Bericht door Klaasje »

Volgens mij was het juist de gemeente Ouder-Amstel die niets van zowel het station als ontwikkelingen moest hebben. Daarom is de hoofdingang van station Duivendrecht ook op Amsterdamse grond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten