Heel erg origineel is dit topic niet, er zijn al vaker voorstellen gedaan voor toekomstige metro verbindingen. Even in het kort een stortvloed aan ideetjes per lijn, en mijn mening per idee:
Ringlijn
- 1a: Verlegen van lijn 50 naar CS.
Tegen! Op Sloterdijk-Centraal rijden nu al 20 treinen per uur, op Lelystad-Centraal rijden ook al 4 treinen per uur en daarnaast hebben veel metrostations op lijn 50 toch al een rechtstreekser verbinding met CS/Centrum via tramlijnen.
- 1b: Verlegen van lijn 50 naar Noorderpark
Tegen! Hier was ik lange tijd voorstander van, maar ik ben er toch een beetje van terug gekomen. Elke keer als ik deze lijn probeer in te tekenen, loop ik vast met de plaatsing van stations. Eigenlijk zouden alleen Houthavens en Noorderpark mogelijk zijn. Een tweede station op Noord, komt altijd te dicht bij Noorderpark te liggen. Bovendien moet deze variant het IJ kruisen en is daarmee veel duurder dan variant 1a, terwijl het voordeel niet heel veel groter is: overstap meer of minder op CS.
- 1c: Verlegen van lijn 50 naar Noord
Voor! Dit idee bedacht ik laatst. Lijn 50 zou veel noordelijker gaan dan in variant 1b en zou daarmee ook Tuindorp Oostzaan en Buiksloot aan doen. Voordeel is niet alleen de verbinding van Noord met West, maar ook een betere ontsluiting van meerdere wijken in Amsterdam Noord. Bovendien kan Noord hiermee een functie gaan vervullen als 'OV-knooppunt', met niet alleen verbindingen naar CS en Zuid, maar ook naar Sloterdijk en Lelylaan.
- 1d: Afmaken van de ring via CS - Muiderpoort - Diemen Noord - Diemen Zuid - Van der Madeweg
Tegen! Dit lijkt mij erg omslachtig. Alleen het feit dat er al spoorinfrastructuur ligt hoeft nog niet te betekenen dat het ook een goede verbinding is. Bovendien voegt het niets nieuws toe omdat er ook al een uitgebreide dienstregeling per trein over deze trajecten is.
- 1e: Afmaken van de ring via Noorderpark/Noord - IJburg - Diemen Zuid - Van der Madeweg
Tegen! Ook erg omslachtig als je het mij vraagt. Er moet veel water gekruist worden, zonder dat de verbinding heel veel nieuws oplevert. Verbinding van Noord met Oost? Dat kan net zo goed met overstap Noord/Zuidlijn <-> Geinlijn. Ontsluiting van IJburg? Hiervoor zou de metrolijn te veel noord-zuid lopen terwijl IJburg erg oost-west georiënteerd is. Misschien voor langere termijn, maar er zijn andere projecten te noemen die meer prioriteit hebben wat mij betreft.
- 1f: Lijn 50 naar Gaasperplas in plaats van Gein.
Voor! Dit zorgt ervoor dat storingen niet van de ene lijn op de andere overspringen. Bovendien kan lijn 53 hierdoor opgeheven worden en kunnen zowel lijn 50 als lijn 54 frequenter gaan rijden. Voorwaarde is wel een goede overstap op Van der Madeweg en dat de buslijnen in zuidoost minimaal één halte van lijn 50 en één halte van lijn 54 aandoen.
Geinlijn
- 2a: Doortrekken van Geinlijn naar Weesp.
Tegen! Het klinkt gek, maar het is ooit genoemd. En er zit zeker potentie in. Vanuit Almere zijn dan ineens bestemmingen bij Bijlmer/Holendrecht bereikbaar met slechts één overstap in Weesp. En misschien kun je het R-net richting Almere opheven? Mwah... Ik denk dat het aantal reizigers via deze verbinding te erg overschat wordt, dat de lijn te duur is en bovendien is R-net vooral gericht op Almere Haven, die niet direct voordeel heeft van het doortrekken van de Geinlijn.
- 2b: Nog verder doortrekken van Geinlijn van Weesp naar Almere.
Tegen! Ook al groeit Almere in flink tempo, toch denk ik dat de relatie Almere - Amsterdam beter per trein opgevangen kan worden.
- 2c: Geinlijn doortrekken naar Geuzenveld/Slotermeer.
Voor! Je kunt hier grote gebieden van Amsterdam West mee ontsluiten die nu nog geen metro-verbinding hebben. Ik denk alleen wel dat dit een project is voor de langere termijn en dat een andere Oost-westlijn intressanter is.
Noord-Zuidlijn
- 3a: Verlenging naar Amstelveen Centrum.
Voor! Het degraderen van de Amstelveenlijn van metro-achtige sneltram naar reguliere tramlijn is gewoon verschrikkelijk. Er zou in ieder geval een fatsoenlijke metro-verbinding met Amstelveen Centrum moeten blijven bestaan.
- 3b: Verlenging naar Amstelveen Westwijk.
Voor! En als je dan toch al bezig bent, waarom niet meteen naar Westwijk? Grote delen van dit traject kunnen gewoon bovengronds op de plek waar nu de trambaan ligt. Er moet alleen nagedacht worden over de slingerroute via halte Brink en het aantal haltes op de lijn moet verlaagd worden. Als je naar de contouren van Amsterdam kijkt is verlenging naar Amstelveen Westwijk eigenlijk net zo logisch als de lijn naar Gein.
- 3c: Verlenging naar Uithoorn/Aalsmeer.
Tegen! Dit gaat me dan weer iets té ver. Bij Westwijk houdt de bebouwing op. Uithoorn en Aalsmeer zijn gewoon niet groot genoeg om een metroverbinding zonder haltes voor een lange tijd te verantwoorden.
- 3d: Verlenging vanaf Zuid naar Schiphol.
Tegen! Op het traject Zuid - Schiphol gaan straks met OV-SAAL/ETMET 12 directe ICs en 6 directe SPRs rijden, wat wil je daar met een metro nog aan toevoegen?
- 3e: Verlenging vanaf Amstelveen Centrum/Westwijk naar Schiphol.
Tegen! Zeker interessant, maar Zuid - Schiphol gaat sneller per trein, Centrum - Schiphol gaat sneller via Zuid en trein en ik denk dat de relatie Amstelveen - Schiphol te klein is voor een metroverbinding.
- 3f: Verlenging naar Molenwijk:
Voor! Maar ik denk wel dat dit beter door lijn 50 gedaan kan worden.
- 3g: Verlenging naar Nieuwendam:
Voor! Maar ook hier denk ik dat dit beter door lijn 50 gedaan kan worden.
- 3h: Verlenging naar Zaandam
Tegen! Misschien voor langere termijn, maar voorlopig te omslachtig en te veel om t.o.v. de trein.
- 3i: Verlenging naar Purmerend
Tegen! Serieus? Ik zou niet weten waarom een metro lange tijd zonder haltes door een polderlandschap moet lopen, voor hooguit 5 haltes in Purmerend, wat dan ten koste gaat van de fijnmazigheid van het huidige busnet.
Nieuwe Oost-west lijn
Omdat deze nog niet aangelegd is, zijn er heel veel varianten te bedenken. Maar er zijn wel een paar punten van overweging.
- 4a: Oost-westlijn naar Schiphol?
Voor! Het creëren van een verbinding tussen Schiphol en Centrum is altijd goed om de bottleneck bij Schiphol in het treinverkeer te ontlasten en nieuwe reismogelijkheden te creëren voor toeristen richting Amsterdam.
- 4b: Via/naar CS?
Tegen! Ik denk dat er genoeg lijnen zijn die zich door de grachtengordel boren en ik denk dat een nieuwe Oost-Westlijn ook prima aan de rand van de grachtengordel kan blijven. Vanaf Leidseplein zit je eigenlijk al in het centrum en zo niet dan kun je altijd nog overstappen bij Vijzelgracht/Weesperplein.
- 4c: Muiderpoort?
Voor! Lijkt me een prima tussenbestemming/eindpunt waarbij overgestapt kan worden op treinen.
- 4d: Naar IJburg?
Voor! Deze lijn zou niet alleen IJburg ontsluiten maar ook het universiteitsterrein (beter dan het station), maar lijn 26 blijft noodzakelijk voor de relatie IJburg - CS en verder.
- 4e: Naar Gaasperplas?
Voor! Deze variant heeft wellicht nog meer mijn voorkeur dan 4d, omdat het Watergraafsmeer, Diemen en Zuidoost ontsluit. En dit is eigenlijk waar de lijn naar Gaasperplas ooit voor bedoeld is. Wel even nadenken over de verbinding Van der Madeweg - Gaasperplas, overstap mogelijkheden bij Diemen Zuid en welke lijn precies naar Gaasperplas rijdt (huidige lijn 53, lijn 50, nieuwe oost-westlijn, twee van de drie, alledrie)?
Verbinding Zuid-Amstel
- 5a: CS - Amstel - Zuid - Lelylaan - Isolatorweg
Tegen! Neeee, doe gewoon niet! Dit zou echt de meest rare indirecte metrolijn ooit worden.
- 5b: Amstel - Zuid - Amstelveen Centrum
Voor! Deze lijn hoeft niet per se door naar CS lijkt me, omdat de Noord-Zuidlijn dan directer is. Deze lijn kan in de avonduren en in het weekend eventueel vervallen, dan is een overstap op Van der Madeweg ook prima lijkt me.
En hieronder een vlug kaartje met mijn voorstellen:
Mocht ik nog wat vergeten zijn, voel je vrij om mij aan te vullen en verder ben ik ook benieuwd naar jullie mening.
EDIT: Ik zie dat SuperGhost mij al voor is met een uitgebreid plan waar ook nog veel ideeën op staan die ik niet genoemd heb, maar zoals de verlenging naar Purmerend en de verlenging van de Geinlijn naar Weesp, vind ik die ideeën niet heel realistisch. Verder mis ik in het plan van SuperGhost toch nog echt een verbinding Leidseplein - Lelylaan - Osdorp - Schiphol, die in mijn ogen belangrijker en rechtstreekser is dan een verbinding