huibf schreef:Welke lijn 1 bedoel je. Bedoel je de nu huidige lijndelen van lijn 4 en 5 ?
Nee hij bedoeld
deze lijn, de enige tangentiële lijn die Dordrecht kende en daarmee ook het zwakste lijntje. Een beetje ten onder gegaan door de komst van de OV-chipkaart heb ik het idee: in het strippenkaarttijdperk was lijn 1 namelijk ideaal omdat het de enige manier was om te reizen tussen de wijken in zone 5370 zonder de zonegrens te overschrijden en voor die wijken tegelijk ook de verbinding met de hoofdlocatie van het ziekenhuis was. Bij de invoering van de OV-chipkaart in DAV kende lijn 1 voor sommige relaties prijsstijgingen van wel 200% doordat je voor de werkelijk afgelegde afstand ging betalen. Daarmee werd het voor diverse trajecten veel interessanter om via het station te reizen. De afstand en dus ritprijs ontloopt elkaar niet veel, maar een vier tot in sommige gevallen 6x zo hoge frequentie maakte dat lijn 1 alleen maar minder reizigers kreeg. Daarnaast was het ook een heel makkelijke bezuiniging: ook zonder lijn 1 voldeed men keurig aan alle bedieningseisen qua loopafstanden en dergelijke. Lijn 1 is trouwens in 2004 ook al op een haar na opgeheven geweest, maar toen is lijn 6 naar Sleeuwijk gesneuveld. Vrij letterlijk omdat die toch geen functie binnen de stad had.
Ik ken Dordrecht verder niet zo goed? Maar doet die stadsdienst het behoorlijk ? Het is vrij dicht allemaal. Die thusibrengservice als laatste rit, hoe doen die het ?
Thuisbrengservice is er puur vanwege de concessie-eis om tot 1.00 uur een reismogelijkheid op de stadsdienst te bieden. Die hele late rit is eruit gehaald toen de taxibusjes van de avondritten verdwenen en er weer grote bussen ingezet werden i.v.m. capaciteitsproblemen. De rit rond 1.00 uur had echter altijd al de minste passagiers en is toen dus een soort van vraagafhankelijk vervoer geworden.
Verder loopt de stadsdienst Dordrecht heel behoorlijk. Het net lijkt inderdaad behoorlijk dicht, maar door natuurlijke grenzen (dijken en water) en infrastructurele grenzen (de spoorlijn, de N3 en de A16) die allen beperkte mogelijkheden hebben om gekruist te worden heb je weinig keus in hoe je het net inricht om de loopafstanden niet enorm te laten worden. Zo lijkt het op de kaart alsof je Crabbehof en Wielwijk prima door één lijn kunt bedienen, maar dat gaat niet doordat je maar op twee plekken van Crabbehof naar Wielwijk en v.v. kunt lopen (of rijden).
Wat vooral heel goed werkt is dat alle lijnen heel rechtstreeks rijden en door wat slimme marketing nog voordat de huidige concessie inging heeft men zo best veel reizigers weten te verleiden om met de bus i.p.v. de auto naar het centrum te reizen. Diverse lijnen kennen daardoor ook een groter reizigersaanbod in de daluren dan in de spits. Iets wat je bv. goed ziet met de huidige zomerdienstregeling op lijn 3: die gaat pas vaker rijden rond de tijd waarop mensen naar de stad beginnen te gaan, maar forensen moeten het op een doordeweekse ochtend met een halfuursdienst doen.
Het zwakste lijntje is op dit moment dan nog lijn 2. Die trekt alleen veel reizigers als het een dag met gratis vervoer is.