Openbaar vervoer in Rennes.

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Rick Visser »

Ik was tijdens mijn vakantie in Rennes. Ik kwam er toch langs, en ben speciaal de stad ingegaan om het metro-systeem eens te bekijken. Toen ik het perron opliep kwam er toevallig net een treinstel binnenrijden. Of toch niet zo toevallig: in de tien minuten dat ik zat te kijken kwamen er zes treinstellen langs. Korte treintjes van slechts twee rijtuigen, maar omdat er zoveel komen hebben ze toch meer capaciteit dan bijvoorbeeld de metro van Amsterdam: 30x 2 per uur is meer dan 10x 4.

Het fijne is dat je dus nooit hoeft te wachten en dat het nooit echt druk zal worden op het perron.

Zoveel treinstellen per uur is natuurlijk alleen betaalbaar als je geen machinisten nodig hebt: de treinstellen zijn geautomatiseerd, type VAL (Véhicule Automatique Léger).

De kans dat iemand op het spoor voor de trein valt is nihil: het spoor is afgeschermd door een glazen muur met deuren die alleen opengaan als er een trein staat.

Terwijl ik daarvan zat te genieten begon ik me af te vragen wat het zou kosten om de metro in Amsterdam om te bouwen. Het meest dure en ingrijpende zou het plaatsen van de glazen muren met automatische deuren zijn. Nu ik erover nadenk: veel meer is bijna niet nodig.
Sinds 1983 weet ik dat de treinstellen in Amsterdam eigenlijk geen machinist nodig hebben. Ik heb toen een rit naast de machinist in de cabine gezeten. Hij demonstreerde me de ‘auto-modus’: als hij die aanzette hoefde hij bijna niets meer te doen. Alleen bij vertrek een knop indrukken als iedereen was ingestapt. Maar dat vond deze machinist saai, dus meestal deed hij het met de hand.

Nieuwe treinstellen hoeven ze dus niet aan te schaffen: degene die nu rijden zijn al vanaf het begin geschikt om automatisch te rijden. Er zullen misschien een paar extra camera’s moeten worden opgehangen en wat extra sensoren om het proces beter te kunnen begeleiden, maar dan ben je er wel.

Het omvormen van de bestaande metro in Amsterdam naar een automatisch systeem zoals de VAL zou volgens mij dus niet eens zo’n enorme investering zijn die zichzelf bovendien snel terugverdient. Bovendien wordt het geheel veel veiliger omdat niemand meer op de rails terecht kan komen. Daarnaast verdwijnt de wachttijd, wat fijn is voor de reizigers, en zal het ook tijdens de spits niet snel druk worden op de perrons.
Het publiek zal er snel aan wennen, en zal de voordelen waarderen, net zoals in Rennes en andere steden waar VAL-treinen rijden (Lille, Toulouse, Turijn, Orly-Parijs, Airtrain-New York).

Alleen de machinisten zullen waarschijnlijk protesteren, want hun baan ligt op de tocht. Maar dat kan toch niet de reden zijn dat dit nog niet gebeurt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Suus »

Het automatiseren van de Amsterdamse metro is in 2010 geschrapt, wat ik nu zo snel kan vinden was met het automatiseren een prijskaartje van vermoedelijk minimaal 345 miljoen euro verbonden terwijl het "gewoon" vervangen van het beveiligingssysteem voor metrolijnen nu slechts 100 miljoen euro kost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Rick Visser »

Dat is een enorm bedrag!! Wat zou ik graag de details van die begroting zien!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Meltrain »

Wacht, is dit een topic over het OV in Rennes of is dit een topic over automatische metro´s en waarom dat wel/geen goed idee zou zijn voor Amsterdam?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Rick Visser »

... niet alleen voor Amsterdam. Ook voor Rotterdam. Rennes is maar een voorbeeld. Het geldt voor elke stad. Als het OV wordt geautomatiseerd verbetert de flexibiliteit en de continuïteit.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Jef400 »

En heb je een hoop werklozen extra, en ligt bij een computerstoring alles plat...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Meltrain »

Rick Visser schreef:... niet alleen voor Amsterdam. Ook voor Rotterdam. Rennes is maar een voorbeeld. Het geldt voor elke stad. Als het OV wordt geautomatiseerd verbetert de flexibiliteit en de continuïteit.
Maar gezien de topic-titel zou ik verwachten dat we hier (uitgebreid) al het OV in de Franse stad Rennes gaan bespreken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Z2N »

Ik dacht dat we een leuke discussie zouden krijgen over dat Rennes zo slim is om, in tegenstelling tot andere middelgrote provinciesteden, geen piepklein en onrendabel pendelbusje door het centrum te laten rijden, of over dat men in Rennes een station heeft dat zo barslecht aangepast is, dat door het ontbreken van roltrappen er regelmatig valpartijen ontstaan als reizigers voor twee verschillende TGV's tegelijk naar het zelfde perron moeten, en dan moeten haasten vanwege de idiote SNCF-regel om het vertrekperron pas een X minuten voor vertrek aan te kondigen. Maar nee, de TS wil er een droomtopic van maken waar volgens mij niemand op zit te wachten en wat al zeker niet in dit subforum thuishoort. Putain. -o-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Suus »

Totdat dit topic werd geopend wist ik überhaupt niet dat Rennes een metro had. Zo groot is Rennes toch ook weer niet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Rick Visser »

Z2N schreef:Ik dacht dat we een leuke discussie zouden krijgen over dat Rennes zo slim is ...
Van mij mag de moderator de titel aanpassen en het topic verplaatsen naar een ander subforum. Daar is de moderator voor. En van mij mag jij best een nieuw topic starten dat alleen maar over Rennes gaat. No problem.
Z2N schreef:TS wil er een droomtopic van maken waar volgens mij niemand op zit te wachten en wat al zeker niet in dit subforum thuishoort. Putain. -o-
De VAL is geen droom. Ik vroeg me alleen af waarom dit soort treinen alleen in het buitenland rijden. Ik hoopte via dit forum snel antwoord te krijgen. Dat antwoord heb ik gedeeltelijk: 345 miljoen is te duur. Het was goedkoper om 100 miljoen uit te geven aan verbetering van de beveiliging.

Dat bedrag roept bij mij alleen wel veel vragen op:
- waar is die 100 miljoen aan uitgegeven?
- is bij het bepalen van die 345 miljoen ook gekeken wat het nieuwe systeem aan besparing zou opleveren?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door n-evo »

Rick Visser schreef:Korte treintjes van slechts twee rijtuigen, maar omdat er zoveel komen hebben ze toch meer capaciteit dan bijvoorbeeld de metro van Amsterdam: 30x 2 per uur is meer dan 10x 4.
Hoe kom je erbij? In zo'n VAL-treintje gaan 158 personen in totaal (verspreidt over twee bakken). Dat is zelfs minder dan een Combino (180 personen). In een M5 passen 960 personen.

Rennes VAL: 30 x 158 = 4740 passagiers p/u
Amsterdam M5: 10 x 960 = 9600 passagiers p/u
Amsterdam M1-3 (setje van 2): 10 x 600 = 6000 passagiers p/u

https://fr.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro_de_Rennes

Als je 5 treintjes voorbij moet laten gaan voordat je er een keer bij kan sta je nog 10 minuten te wachten. :')
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Rick Visser »

Grapjas, je bent nu appels met peren aan het vergelijken. Als Amsterdam ook automatisch, dus zonder chauffeur, zou gaan rijden, blijven ze natuurlijk wel hun eigen treinstellen gebruiken. En dan is er wel degelijk sprake van hogere capaciteit, want meer rijtuigen per uur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Suus »

Ik denk dat ook met automatische metro's de capaciteit niet heel erg veel meer omhoog kan, of het save-haven-principe zou bij automatische metro's niet van toepassing moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Rick Visser »

Ik weet niet hoe ze dat in met die save-haven in Rennes allemaal hebben bedacht, maar daar rijden dus wel meer treinstellen. Op site staat dat In principe maximaal elke 60 seconden een treinstel mogelijk is, maar omdat er aan de kant van station JF Kennedy niet genoeg rangeer-ruimte is wordt een maximum van 90 seconden gehanteerd.

Maximaal in principe dus 60 treinstellen (=120 rijtuigen) per uur per rijrichting en in de praktijk teruggebracht tot 40 (=80).
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door n-evo »

Rick Visser schreef:Grapjas, je bent nu appels met peren aan het vergelijken. Als Amsterdam ook automatisch, dus zonder chauffeur, zou gaan rijden, blijven ze natuurlijk wel hun eigen treinstellen gebruiken. En dan is er wel degelijk sprake van hogere capaciteit, want meer rijtuigen per uur.
Dan moeten er naast de investeringen voor vol automatisch rijden ook nog eens honderden miljoenen worden uitgegeven voor extra materieel. Die treinen komen niet gratis aanwaaien.

Dat alles was m'n punt ook niet. Ik geef alleen aan dat die 30 treinen per uur in Rennes nog altijd een lagere capaciteit bieden dan een stuk minder, maar wel grotere, metro's in Amsterdam. Denk dat 30x M5 p/u nergens nodig is hier. Zolang zulke hoge frequenties overbodig zijn hoef je ook niet in vol automatisch rijden te investeren en voldoet het semi-automatisch rijden wat nu wordt uitgerold ook toch?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door AppleMoose »

JeffreyMeijer schreef:en ligt bij een computerstoring alles plat...
Dat is nu ook al het geval. Treinen, trams en metro's zijn allemaal zo afhankelijk van computers/elektronische communicatiemiddelen, dat als er iets van storing is, gelijk de hele boel plat ligt. Alleen bussen kunnen nog redelijk autonoom rijden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Rick Visser »

n-evo schreef:Dat alles was m'n punt ook niet ... Zolang zulke hoge frequenties overbodig zijn hoef je ook niet in vol automatisch rijden te investeren en voldoet het semi-automatisch rijden wat nu wordt uitgerold ook toch?
Nodig is het zeker niet. Maar het is voor iedereen prettiger als er dubbel zo vaak halve treintjes komen aanrijden. Men hoeft dan maar half zo lang te wachten en het wordt niet zo ongemakkelijk druk op het perron. Niet noodzakelijk, maar wel prettig. Ook prettig is dat het veiliger wordt: et de glazen muur wordt het echt onmogelijk om op de rails te vallen. Al heb ik geen idee hoe vaak dit voorkomt. En ook al verdient de investering zich misschien niet helemaal terug (wat ik betwijfel) dan is de winst aan comfort en veiligheid toch zeker een argument om over na te denken.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door AppleMoose »

Alsof mensen nu heel lang op een metro hoeft te wachten en men bij bosjes op de rails valt... :roll:
Je wilt dus miljoenen uitgeven om iets wat eigenlijk al goed functioneert, om comfort (minimale winst) en veiligheid (geen issue) te "verbeteren" en waarbij het nog tamelijk onzeker is of de investering ooit wordt terugverdiend. Voor dat geld kun je een hoop andere leuke en bovenal zinnigere dingen doen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Meltrain »

Die glazen muur kun je ook wel neerzetten zonder dat er automatisch gereden wordt. :wink:

Laten we van Rennes even een uitstapje maken naar mijn favoriete stad: London. :D
Daar rijdt de Jubilee Line semi-automatisch, wat betekent dat de bestuurder drie taken heeft: de deuren openen en sluiten en de metro in beweging brengen. Toch zijn (op het traject Westminster - Stratford) alle perrons voorzien van een glazen muur.
De Docklands Light Rail daarentegen heeft geen bestuurder en geen perrondeuren.

Persoonlijk ben ik ook een voorstander van semi-automatisch rijden: de frequentie kan inderdaad omhoog, maar de aanwezigheid van een bestuurder zorgt wel voor een betere sociale veiligheid.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Suus »

De metrobestuurders in Amsterdam zijn zeer hoffelijk, die willen nog wel eens wachten met vertrekken of snel even de deuren opnieuw open doen als je aan komt rennen en de metro staat op het punt van vertrekken. Bij een computer had ik die metro gemist :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Vinny »

Automatische metro's: die heb je zelfs in een stad die niet eens veel groter is dan Amsterdam: Kopenhagen. De frequentie ligt lager dan de TS hier vermeldt, maar het zijn natuurlijk wel relatief conventionele treintjes.
Afbeelding
Afbeelding
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Etienne »

Waarom krijg ik het idee dat dit weer zo'n idee is van elektrisch rijden en waarom dat allemaal doorgevoerd moet worden en dat dat alleen maar veel geld kost en nauwelijks terugverdiend wordt, kortom zo'n idee is eigenlijk niet nodig.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door SLToilet »

Vinny schreef:Automatische metro's: die heb je zelfs in een stad die niet eens veel groter is dan Amsterdam: Kopenhagen. De frequentie ligt lager dan de TS hier vermeldt, maar het zijn natuurlijk wel relatief conventionele treintjes.
Dat was wel leuk twee jaar geleden, ik heb zelfs nog foto's van het helemaal voorin staan. Ineens krijg je een heel ander beeld van zo'n systeem als niet-bestuurder zijnde, die perrons leken vanuit de tunnel haast net zo kort als de achtertuin van een rijtjeswoning. Het was ook mijn eerste kennismaking met perrondeuren.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Rick Visser »

Bee schreef:De metrobestuurders in Amsterdam zijn zeer hoffelijk, die willen nog wel eens wachten met vertrekken of snel even de deuren opnieuw open doen als je aan komt rennen en de metro staat op het punt van vertrekken. Bij een computer had ik die metro gemist :mrgreen:
... als er 90 seconden later weer een komt is het helemaal niet erg om er een te missen ...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Z2N »

Maar dat is financieel niet haalbaar :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten