Openbaar vervoer in Rennes.

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Automatische metro's: die heb je zelfs in een stad die niet eens veel groter is dan Amsterdam]
Kopenhagen is nog altijd een stukje kleiner dan Amsterdam. :wink: 583.000 (Kopenhagen) vs 825.000 inwoners (Amsterdam). Het grootstedelijke gebied van Kopenhagen is ook wat kleiner qua inwoners.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 25 aug 2015, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door deadlock »

Het directe grootstedelijke gebied van Kopenhagen is ongeveer twee keer zo groot als dat van Amsterdam, alle metro's en sommige s togs een de meeste lage buslijnen rijden 24/7. Kwartiersdiensten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door n-evo »

Volgens mij klopt ook dat niet. Tenzij je het over oppervlakte hebt. :P Groot-Kopenhagen ligt qua inwoners iets lager dan Groot-Amsterdam. Al zal het niet heel veel verschillen. Ga je nog een stapje verder dan is het vooral afhankelijk van of je bijv. Haarlem meetelt en dus de Metropoolregio als een geheel ziet. Daar verschillen de meningen over. :)

Heb het nog even opgezocht:

Copenhagen:
Population (2015)[3]
• City 583,348
• Urban 1,263,698 (details)
• Metro 1,992,114 (details)

Amsterdam
Population (municipality, March 2015 (CBS); urban and metro, March 2015
• Municipality 825,080
• Urban 1,317,663
• Metro 1,590,520
• Metropolitan region 2,431,000
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Vinny »

Ik ben er net geweest :oops:
En de stad lijkt drukker, dichter bevolkt en groter dan Amsterdam. En wat deadlock aangeeft ook veel meer nachtvervoer. Ik denk dat de bediening van S- en M- lijnen ook een stuk groter is. Wellicht ligt het ook daar aan, met zulk goed uitgebouwd secundair OV-netwerk reizen mensen nu eenmaal meer met de metro en de suburbane trein en dan lijkt het ook drukker. Nu ja dat is net een schaal die ik in Nederland zo mis. Met Randstadrail en R-net probeert de overheid er wat aan te doen, maar in Kopenhagen bouwen ze gewoon automatische metro's. Net even wat beter, moderner en klantvriendelijker. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door n-evo »

Grappig, ik vond Copenhagen juist kleiner overkomen t.o.v. Amsterdam. Meer op het niveau van Den Haag of Rotterdam.
maar in Kopenhagen bouwen ze gewoon automatische metro's. Net even wat beter, moderner en klantvriendelijker.
Nou ja 'gewoon'... Om kosten te besparen is voor kleine lichte people movertjes gekozen i.p.v. volwaardige metrotreinen en zijn de stations met hele korte perrons uitgevoerd (60 meter of zo?). De metro is misschien volautomatisch maar op zo'n beetje al het andere is fors bezuinigd met als gevolg dat ze nu al met capaciteitsproblemen kampen hoorde ik van een vriend die er heeft gewoond. Vind je het gek dat het daar drukker lijkt dan in Amsterdam? De metro's zijn zo'n beetje formaatje tram. En tja, zie die ondergrondse perrons nu maar even 1,2,3 te verlengen. Iets met goedkoop is duurkoop en zo.

Nee hoor, volautomatisch met als gevolg dat op al het andere wordt gekort bedank ik vriendelijk voor. :)

Vind het ook een nadeel dat je in Kopenhagen qua stadsvervoer het moet doen met paar light metrolijntjes en bussen terwijl Amsterdam een zeer uitgebreid tramnetwerk heeft dat ondersteund wordt door een metronetwerk waar zware metrotreinen op kunnen rijden. Maar ja, het streekvervoer hier is idd mager en vind het zonde dat de metro en tram niet veel meer de regio bedienen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Vinny »

Azijn met citroenen gegeten?
Oké ik was natuurlijk in de zomervakantie daar en natuurlijk moet je in de spits behooorlijk dicht tegen elkaar staan. Maar dat is in andere metropolen net zo het geval. Bovendien zijn ze nog bezig met de uitbreiding van het netwerk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door AppleMoose »

Dat iemand gewoon even wat problemen schetst die daar blijkbaar ervaren worden ipv mee te gaan in de jubelstemming van jou, betekent nog niet dat het een zuurpruim is Vinny :wink:
Af en toe een beetje tegengas kan geen kwaad.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:Azijn met citroenen gegeten?
Oké ik was natuurlijk in de zomervakantie daar en natuurlijk moet je in de spits behooorlijk dicht tegen elkaar staan. Maar dat is in andere metropolen net zo het geval. Bovendien zijn ze nog bezig met de uitbreiding van het netwerk.
Je zit als een malle het systeem in Kopenhagen op te hemelen terwijl tegenover het automatisch rijden op een hoop andere punten zwaar is ingeleverd t.o.v. een volwaardig metrosysteem zoals hier. Dat jij het niet trekt als iemand daarop wijst is verder jouw probleem. :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:Dat iemand gewoon even wat problemen schetst die daar blijkbaar ervaren worden ipv mee te gaan in de jubelstemming van jou, betekent nog niet dat het een zuurpruim is Vinny :wink:
Af en toe een beetje tegengas kan geen kwaad.
Jubelstemming, dat valt wel mee :o
Er wordt hier gewoon een plaatje geschetst dat niet overéénkomt met mijn ervaring. Het is geen "mal" systeem en bovendien is er niet "zwaar" ingeleverd op bepaalde zaken: er is gewoon een sobere en doelmatige vervoersoplossing voorzien. En daar hou ik eerlijk wel van. Dan is er gewoon goed op de kosten gelet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door n-evo »

Lezen is ook een vak. Ik zeg niet dat het systeem mal is, maar dat jij het als een malle zit op te hemelen. Groot verschil. :)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door AppleMoose »

@Vinny: Je presenteert jouw mening als een feit en door iemand af te schilderen als een zuurpruim laat je merken dat je een andere kijk niet wilt accepteren.
Ik vind het prima dat je enthousiast bent over hoe ze het in Kopenhagen hebben gedaan, maar accepteer ook dat er mensen zijn die er anders over denken. Bovendien hecht ik toch iets meer waarde aan de mening van iemand die er blijkbaar gewoond heeft (en dus regelmatig gebruik heeft gemaakt van dat systeem) dan van iemand die er toevallig 1 keer op vakantie geweest is.
Ik ben ook 2 keer in Kopenhagen geweest en beide keren heb ik geen gebruik gemaakt van de s-tog of metro of welk openbaar vervoersmiddel dan ook. Ik heb het destijds ook niet gemist. Dan kan ik ook heel makkelijk zeggen dat het niet nodig is of dat het allemaal wel een tandje minder kan. Maar dat is gewoon lulkoek. Als vakantieganger heb je gewoon geen voldoende kijk op het dagelijks gebruik en nut van dat soort dingen en zodoende ook niet op de problemen die er mogelijk worden ervaren.

Maar het is wel een vreemd topic geworden zo. Begon het over het openbaar vervoer in Rennes, ging het snel over het metrosysteem daar, werd vervolgens Amsterdam bijgehaald en zijn we uiteindelijk in Kopenhagen beland. Volgende stad wordt Reykjavik? :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door n-evo »

Ze gaan in Reykjavik wel een lightrail aanleggen voor 2040, dus kom maar door! :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Wubbo »

Aangezien de topictitel niet meer klopt met de inhoud van dit topic (en ik niet weet wat ik er van moet maken) topic maar hierheen verplaatst.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Hainje »

Gewoon slotje erop. :P
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Suus »

Rick Visser schreef:Dat is een enorm bedrag!! Wat zou ik graag de details van die begroting zien!
Ik heb de cijfers voor de kosten van het ombouwen van metrolijn 1 in Parijs gedeeltelijk gevonden:
Ontwerpkosten beveiligingssysteem op de baan: 40 miljoen euro.
Bouwkosten beveiligingssysteem in de baan van één metrolijn: 100 miljoen euro.
Nieuwe metrotreinen (49 stuks) inclusief reserveonderdelen: 474 miljoen euro.
Bouw perrondeuren: 100 miljoen euro.

De jaarlijkse exploitatiekosten van metrolijn 1 namen in Parijs daalden met 10 miljoen euro, voornamelijk door het verminderde personeelsinzet. De ombouwoperatie zou exclusief de nieuwe treinen in 24 jaar terug te verdienen zijn, met die nieuwe treinen erbij in ongeveer 71,5 jaar.

Vooral de metrotreinen zijn relatief aan de prijs gebleken, want een paar jaar eerder heeft de RATP 160 nieuwe metrotreinen besteld voor de lijnen 2, 5 en 9 voor slechts 800 miljoen euro.

In 2015 zijn nog vier extra metrotreinen voor lijn één bijbesteld om capaciteitsproblemen op te kunnen vangen, dit heeft ook nog eens €50 miljoen euro gekost.

Bronnen: http://library.rpa.org/pdf/RPA-Moving-Forward.pdf, https://en.wikipedia.org/wiki/MP_05, https://en.wikipedia.org/wiki/MF_01
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer in Rennes.

Bericht door Rick Visser »

Als je dit zo leest is ombouwen vanuit een bestaande situatie niet rendabel. Je krijgt de investering er blijkbaar niet meer uit. Maar je wint natuurlijk wel comfort en veiligheid voor de reiziger. Meenemen in het ontwerp is natuurlijk het allerbeste.

100 miljoen voor 25 stations vind ik overigens niet eens zo gek duur: het is 4 miljoen per station. Dat is prima in verhouding met andere investeringen, zoals treinstellen die blijkbaar 5 tot 10 miljoen per stuk kosten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten