Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Daniel » Zo 13 Dec 2015, 12:52

Nouja, het maakt op zich niet zoveel uit (behalve in de opvolging naar Lage Zwaluwe die zo makkelijker wordt). In plaats van twee kerende sprinters en twee kerende ICs heb je dan vier kerende Sprinters.
Als die keren op spoor 2 en 3 zal je er inderdaad geen last van hebben met de ICs, maar mogelijk wel met de ligging van de Sprinters onderling. Zo'n Sprinter moet dan ofwel razendsnel keren (4 minuten keertijd) zodat hij weer weg is voor de volgende aankomt. Of hij moet lang keren en achter de volgende aankomende Sprinter langs doorwisselen.
De eerste optie is alleen mogelijk als het symmetriepunt van de Sprinter van/naar Roosendaal net onder Dordrecht ligt (anders zou je immers twee Sprinters tegelijk krijgen in één van de richtingen), de tweede past het best bij de huidige ligging van de Sprinter van/naar Roosendaal.

Maargoed, in beide gevallen past daar dus echt maar net een brugopening tussendoor.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Bemined » Zo 13 Dec 2015, 13:08

Met de huidige brugtijden zal je om :02 :12 :22 enzovoort aankomen in Dordrecht vanuit Rotterdam en om :08 :18 :28 enzovoort terug vertrekken. Als de trein van :12 doorgaat naar Roosendaal zal de rit van :18 volgens de symmetrie uit Roosendaal komen, de ritten van :02 en :22 keren dan in 6 minuten op die van :08 en :28. Vanuit het oogpunt van de sprinters goed te doen, de vraag is of je daar alle andere treinen omheen kunt buigen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Daniel » Zo 13 Dec 2015, 13:20

Leek me krap, maar nu je het zegt moet dat op Dordrecht passen. Als dan dus die van .22 in jouw voorbeeld op spoor 2 aankomt kan die weg zonder de trein van aankomst .32 te hinderen die dan naar spoor 3 gaat. En die kan daar weer vertrekken met een rijweg die vrij ligt van de trein om .42 (die weer naar Roosendaal gaat, dus via spoor 4)

Maargoed, tot zover deze makkelijke optie. Immers ligt de symmetrie van de Sprinter van/naar Roosendaal nu juist niet in Dordrecht. Die van de IC naar Roosendaal ook niet trouwens, dat heeft aannemelijk alles te maken met de gewenste aansluitingen in Roosendaal.
En als je die aansluitingen (zowel de stoptrein naar Antwerpen als de 3600) wilt blijven bieden dan lijkt het me toch best relevant om die symmetrie juist op Roosendaal te houden onafhankelijk van hoe die andere series nog gaan schuiven. En symmetrie in Roosendaal betekend gezien de rijtijd dat je in Dordrecht dus nooit op het symmetriepunt zult zitten. Daarmee is het dus best een kans dat je om .12 naar Roosendaal gaat maar er pas om .28 een Sprinter uit Roosendaal terug komt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Bemined » Zo 13 Dec 2015, 13:51

Dat kan niet met een symmetrische dienstregeling, de symmetrietijd is namelijk landelijk. Dus :12 naar Roosendaal betekent automatisch :18 vanuit Roosendaal. Als je de trein van :02 door laat rijden komt de terugrit om :58, en :22 wordt :08. Tenzij je hier een asymmetrische dienstregeling gaat maken, maar dan wordt de puzzel met de ICs en goederentreinen weer lastiger.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Wubbo » Zo 13 Dec 2015, 16:09

Bij vertrek om .28 is het de vraag of je aankomst om .32 voor elkaar krijgt. Overkruis aankomst na vertrek is volgens norm 6 minuten, de vraag is dus of je dat in 4 minuten haalt. Hangt ook af van de tijdsligging van de IC's en het spoorgebruik in Dordrecht voor die treinen en de goederentreinen.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Bemined » Zo 13 Dec 2015, 16:19

Qua infrastructuur is het wel haalbaar, zeker als men de seinen, wissels en perrons optimaliseert voor gebruik voor kerende stoptreinen. Voor de Hoekse Lijn zit er nu soms maar 3 minuten tussen vertrek en aankomst van kerende treinen in tegengestelde richting aan hetzelfde perron. Maar dan moet er wel een wil zijn om efficiënt en flexibel te werken, en die ontbreekt vaak bij de hedendaagse spoorwegen, alles is in strakke plannormen vastgelegd en als het volgens die norm niet kan dan wordt er gewoon een treindienst ingekort tot Zwijndrecht in plaats dat er naar een oplossing gezocht wordt. En de sprinters zouden geheel via de binnensporen kunnen blijven, dus intercity en goederentreinen kunnen er moeiteloos omheen.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor SuperGhost » Zo 13 Dec 2015, 17:30

Bestaan er eigenlijk al plannen om die brug op termijn te vervangen door een tunnel? Het lijkt me met zo'n druk spoor niet erg praktisch om zo'n brug te houden.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3747
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor JeffreyMeijer » Zo 13 Dec 2015, 17:56

Hoe wil je dat gaan doen? Hoe ga je voor het emplacement voor Rotterdam Centraal boven de grond komen? Buiten dat er dan heel veel veranderd moet worden aan omliggende wijken.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Daniel » Zo 13 Dec 2015, 18:23

Bemined schreef:Dat kan niet met een symmetrische dienstregeling, de symmetrietijd is namelijk landelijk. Dus :12 naar Roosendaal betekent automatisch :18 vanuit Roosendaal

Fout: de symmetrietijd is weliswaar landelijk, maar dat zegt niks over de vertrektijden op station Dordrecht. Die tijden hangen af van wat het symmetriepunt is. Is dat Dordrecht dan klopt jouw verhaal, maar laat het symmetriepunt nu juist niet in Dordrecht liggen... de 5100 heeft momenteel z'n symmetriepunt in Oudenbosch liggen (.57 naar Den Haag, .01 naar Roosendaal, we kennen hier in Nederland immers een 00/30 symmetrie). Op station Dordrecht heb je momenteel slechts het symmetriepunt van de kwartiersdienst liggen, dus daar komt een Sprinter naar Breda een trein uit Roosendaal tegen.

Wubbo schreef:Bij vertrek om .28 is het de vraag of je aankomst om .32 voor elkaar krijgt. Overkruis aankomst na vertrek is volgens norm 6 minuten, de vraag is dus of je dat in 4 minuten haalt.

Als je het hier over het voorbeeld van Bemined hebt dan speelt dat niet zo'n rol omdat dat (mits de 5100 in Dordrecht kruist) zodanig valt in te plannen dat de Sprinters elkaars rijwegen niet hoeven te kruisen, met dank aan dat er twee door naar Roosendaal gaan.

SuperGhost schreef:Bestaan er eigenlijk al plannen om die brug op termijn te vervangen door een tunnel? Het lijkt me met zo'n druk spoor niet erg praktisch om zo'n brug te houden.

De brug is inmiddels een jaartje of 25 geleden al verhoogt naar Rijnvaarthoogte zodat de brugopeningen sterk beperkt konden worden. Met een tunnel, en daarbij ook automatisch een ondergronds station Zwijndrecht, kom je waarschijnlijk in de knoop met de aansluiting van de Kijfhoek die je niet makkelijk een stukje opschuift omdat daar de Betuweroute al onder het reizigersspoor door gaat.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Hainje » Zo 13 Dec 2015, 18:32

JeffreyMeijer schreef:Hoe wil je dat gaan doen? Hoe ga je voor het emplacement voor Rotterdam Centraal boven de grond komen? Buiten dat er dan heel veel veranderd moet worden aan omliggende wijken.

Zoveel hoeft er toch niet veranderd te worden in de omliggende wijken? Als je dezelfde technieken toepast zoals in Delft, dan heb je tussen A16/Kijfhoek en Dordrecht station meer dan genoeg ruimte. Misschien kun je de tunnel zelfs wel doortrekken tot aan de VN tunnel in Dordt. Dat scheelt ook weer een hoop geluidsoverlast in die bocht daar langs de Houweningenstraat. Je haalt een barriere weg (twee aparte wijken worden meer een) en bovenop kun je een mooi park maken wat de waarde van de huizen in die hoek verbeterd. De stations Dordrecht en Zwijndrecht leg je ondergronds aan en je past in ieder geval het oude stationsgebouw van Dordrecht in een mooie OV terminal met ruimte voor een busstation die klaar is voor de toekomst.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Daniel » Zo 13 Dec 2015, 18:36

Enige nadeel is dat zoiets inmiddels zo'n beetje alleen nog is te realiseren door jarenlang al het treinverkeer plat te leggen, zoveel plek is er immers niet om te bouwen anders dan waar het spoor al ligt :wink:
Zo'n tunnel aanleggen lijkt me op dit moment net zo realistisch als twee sluizen in de Oude Maas aanleggen zodat het water onder de spoorbrug lager ligt en die niet meer open hoeft :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Bemined » Zo 13 Dec 2015, 18:40

Zo druk is het nou ook weer niet, het is alleen qua planning een beetje lastig dat je een periode van zo'n 6 minuten geheel vrij moet houden. Maar een 6+6 model met 6 sprinters en 6 sneltreinen moet haalbaar zijn, en dan heb je nog 5 paden over bij Dordrecht via de spoorbrug voor goederentreinen of intercity's (tussen de sneltreinen in, 6e venster is de brugopening). Je zit alleen aan de volgende beperkingen vast bij een 6+6 model:
  • Door brugopening moeten stoptrein en sneltrein gelijktijdig de brug over om een strakke tienminutendienst te rijden.
  • Omdat stoptrein en sneltrein bij Blaak via dezelfde tunnelbuis gaan moet sneltrein een keer extra stoppen om gelijktijdig met de stoptrein in Dordrecht te zijn (vandaar sneltrein en geen intercity).
  • Door gelijktijdige aankomst moet eventueel kerende sneltrein omlopen via keerspoor (of spoorgebruik moet SPR-S-SPR-S worden, als dat uitkomt met goederen en IC).
  • Vertrektijden slechts met 5 minuten te verschuiven, doordat brugopening op symmetrietijd moet liggen (bij 10 minuten patroon is dat elke 5 minuten). Enige opties voor vertrek stoptrein en sneltrein vanuit Dordrecht richting Rotterdam zijn dus :03, :08, :13 enzovoort. Anders zou symmetrie niet kloppen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Hainje » Zo 13 Dec 2015, 18:44

Daniel schreef:Enige nadeel is dat zoiets inmiddels zo'n beetje alleen nog is te realiseren door jarenlang al het treinverkeer plat te leggen, zoveel plek is er immers niet om te bouwen anders dan waar het spoor al ligt :wink:

Ja het project zal wel een aantal jaren in beslag nemen, maar als je een beetje vooruit kijkt dan weet je dat het een kwestie van tijd is dat een dergelijke uitbreiding nodig gaat zijn. Immers de Drechtsteden liggen op een aantrekkelijke afstand om als voorstad van Rotterdam te (gaan) dienen. In Delft hebben ze een soortgelijk project ook kunnen uitvoeren en daar lag het treinverkeer ook niet jaren plat, dus ik zie niet in waarom dit in Dordrecht niet zou kunnen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Daniel » Zo 13 Dec 2015, 18:58

Bemined schreef:Door gelijktijdige aankomst moet eventueel kerende sneltrein omlopen via keerspoor (of spoorgebruik moet SPR-S-SPR-S worden, als dat uitkomt met goederen en IC).

Goederen kan je het beste op de buitensporen houden ri. Dordrecht i.v.m. het gelijkvloers invoegen vanaf Kijfhoek, de andere kant op maakt dat minder uit. Maar desondanks lijkt de Sprinters in het midden houden wel het meest handige voor de kering in Dordrecht.
Je zou die sneltrein eventueel via spoor 35 kunnen laten omrijden maar dan zit je wel vast aan losse stellen (geen ruimte voor een looppad buitenom), dat levert de minste extra kruisingen op. Spoor 32 is immers al toegekend aan Arriva (daar keerde vroeger de in Dordrecht kerende IC op) en als je spoor 42 wilt gebruiken wordt het alleen maar een grotere puzzel in de wisselstraat tussen Dordrecht en de brug.

Hainje schreef:In Delft hebben ze een soortgelijk project ook kunnen uitvoeren en daar lag het treinverkeer ook niet jaren plat, dus ik zie niet in waarom dit in Dordrecht niet zou kunnen.

Het voordeel in Delft was dat er brede wegen naast het spoorviaduct lagen waardoor je de spoortunnel niet direct onder het bestaande spoor hoefde te bouwen. Ook kon men in Delft één buis ernaast bouwen en de toerit van de tweede bus pas afbouwen zodra het bestaande spoor weg was.
In Dordrecht loop je echter vast op de aanwezigheid van bebouwing direct naast het spoor.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Suus » Zo 13 Dec 2015, 19:07

Moeten we nu opeens de grote spoorbruggen gaan elimineren omdat het anders lastig een dienstregeling maken is? Volgens mij ligt die brug ook aan de verkeerde kant van Rotterdam Centraal ten opzichte van waar dit topic over ging toch ;-)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5587
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Hainje » Zo 13 Dec 2015, 19:19

Daniel schreef:Het voordeel in Delft was dat er brede wegen naast het spoorviaduct lagen waardoor je de spoortunnel niet direct onder het bestaande spoor hoefde te bouwen. Ook kon men in Delft één buis ernaast bouwen en de toerit van de tweede bus pas afbouwen zodra het bestaande spoor weg was. In Dordrecht loop je echter vast op de aanwezigheid van bebouwing direct naast het spoor.
De bebouwing rondom de Houweningenstraat maakt het allemaal wel wat moeilijker inderdaad en ik krijg via Google StreetView nu ook niet de indruk dat die buurt zo verpauperd is dat je het wel kunt slopen. Maar dan nog zijn er best mogelijkheden om daar de boel te ondertunnelen, immers in Amsterdam heeft men ook veel geleerd over het boren van tunnels in bebouwd gebied (waar de ondergrond volgens mij nog eens een stuk drassiger is dan in Dordrecht). Het nadeel is wel dat het hierdoor meer gaat kosten, dus in die zin zie ik wel een beperking. Die technieken zoals gebruikt in Amsterdam zijn natuurlijk niet goedkoop, voor alleen de IC's & Sprinters richting Roosendaal en de Sprinters richting Breda is dat misschien wat veel van het goede. Voor wat betreft de aanleg van een tunnel in Zwijndrecht zie ik geen onoverkomelijke beperkingen. Zo zou je het spoor ten westen van de Koninginneweg omhoog kunnen laten komen zoals in Best ook het geval is ten noorden van de Hoofdstraat.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor SLToilet » Ma 14 Dec 2015, 12:49

Daniel schreef:Enige nadeel is dat zoiets inmiddels zo'n beetje alleen nog is te realiseren door jarenlang al het treinverkeer plat te leggen, zoveel plek is er immers niet om te bouwen anders dan waar het spoor al ligt :wink:
Zo'n tunnel aanleggen lijkt me op dit moment net zo realistisch als twee sluizen in de Oude Maas aanleggen zodat het water onder de spoorbrug lager ligt en die niet meer open hoeft :P


Er is wel ruimte, maar de achterste sporen zullen dan tijdelijk moeten verdwijnen onder tijdelijke perrons die mogelijk niet eens lang genoeg zijn voor de langste treinen die er normaal gesproken rijden. Verder zou ik voorstellen dat de ligging van het spoor van Arrivatreinen niks verandert tenzij je de treinen uit Gorinchem integreert in het bestaande bestel richting Rotterdam (dromen)

Maar wat hebben we aan deze kleine winst waarbij de afstand tussen de treinen iets verkleint ver ten zuiden van Rotterdam, terwijl net ten noorden van Schiedam nog steeds een traject is die alle ruimte uit je dienstregeling haalt? Had je zo mooi een IC en een sprinter naast elkaar kunnen laten rijden, zit je daar met een stukje van twee sporen (vooral bij Delft Zuid vallen veel ideeën in duigen). Als dat stuk tussen Schiedam en Delft integraal viersporig is (en bij Dordrecht een oplossing is gevonden), krijg je een zee van ruimte voor het creëren van een dienstregeling. En meerdere smoesjes voor treinvertragingen verdwijnen als sneeuw voor de zon:

- we moeten wachten op een voorgetrokken IC
- de brug staat open
- we moeten wachten op een voorgetrokken sprinter

De grootste puzzel zal dan, net als vroeger, weer bij Blaak liggen. In de tunnel weliswaar. Maar als er genoeg wissels zijn moet dat geen probleem vormen, hoe zit dat nu eigenlijk tussen Rtd en Ddr? Genoeg uitwijkmogelijkheden of op z'n Utrechts?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Daniel » Ma 14 Dec 2015, 15:14

Deels op z'n Utrechts: als er in Barendrecht een buis uit ligt moet je al voor Lombardijen doorgewisseld zijn want het eerstvolgende wissel ligt bij Zwijndrecht.
Heeft in het verleden nogal eens voor uitdunning van de treindienst gezorgd.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor SLToilet » Ma 14 Dec 2015, 16:21

Daniel schreef:Deels op z'n Utrechts: als er in Barendrecht een buis uit ligt moet je al voor Lombardijen doorgewisseld zijn want het eerstvolgende wissel ligt bij Zwijndrecht.
Heeft in het verleden nogal eens voor uitdunning van de treindienst gezorgd.


Precies wat ik al dacht (en inderdaad ook hetgene wat ik bedoelde met Utrechts: meerdere stations op een stuk met meer dan twee sporen zonder wissels ertussen), maar dan even een vraagje: ik kwam weleens op een webpagina waar al die wissels ook stonden ingetekend op meerdere schematische plattegronden van heel Nederland: hoe heette die webpagina?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor reisthijs » Ma 14 Dec 2015, 16:29

Dat van meerdere stations valt nog wel mee, het gaat hier eigenlijk alleen om Barendrecht. Al is het stuk zonder wissels wel vrij lang. (Bij Utrecht is het probleem vooral dat er bij Centraal te weinig wissels liggen.)

De webpagina die je zoekt heet sporenplan.nl
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Daniel » Ma 14 Dec 2015, 18:38

Barendrecht én Lombardijen he, de laatste wissels liggen immers al voor Lombardijen. Dat is in het verleden ook het probleem geweest toen de plafondplaten in Barendrecht naar beneden kwamen: je moet voor Lombardijen al naar links als er een tunnelbuis gestremd was en gezien er destijds een inhaling op Lombardijen in de dienstregeling zat betekende dat dus dat de ingehaalde serie ingekort werd tot daar (keren kan immers wel op Lombardijen)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Wubbo » Ma 14 Dec 2015, 22:39

Als je inhaling op Lombardijen zit hebben wissels bij Barendrecht ook niet zo veel zin: dat haal je dan alsnog niet qua rijtijdverschil. We kunnen wel overal en nergens wissels aan gaan leggen, maar dan moeten we ook daarvan de gevolgen willen dragen. Dat zal in ieder geval op duurdere treinkaartjes uitkomen (onderhoud van een wissel kost zo'n 25.000 euro op jaarbasis, excl aanleg- en vervangingskosten) en op waarschijnlijk meer of langere buitendienststellingen omdat je toch de tijd moet hebben om die dingen te onderhouden.

Kortom: het is onzin om overal wissels te willen. Met Rotterdam Stadion en Kijfhoek Aansluiting Zuid/Zwijndrecht is het stuk tussen Rotterdam en Dordrecht echt al ruim voorzien om alles te kunnen maken wat je zou willen.

Klaasje
Berichten: 5991
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Treinen rond Schiedam na komst metro naar Hoek van Holland

Berichtdoor Klaasje » Di 15 Dec 2015, 08:06

Als die wissels achter Barendrecht liggen gaat dat dikke prima. Ervoor betekent dat de halteertijd te Lombardijen met een minuutje moet worden opgerekt.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten