Verbeterpunten van de reisinformatie

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11930
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Geert » Zo 17 Jan 2016, 21:08

Mikos schreef:Ik heb in Duitsland nog geen bord ook in het Nederlands gezien

Dat is toch niet relevant voor de reisinformatie die we in Nederland aan anderstalige reizigers willen bieden?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Mikos » Zo 17 Jan 2016, 21:30

Nou, dat lijkt mij nogal een reden om onze vertrekstaten niet uit te dossen in verschillende talen waar het niet nodig is. Als je dat nou stroomlijnt en overal in Europa alle vertrekstaten en informatie in verschillende talen op gaat hangen, oké. Maar de huidige keuze om de internationale treinen in een extra taal op te hangen snap ik wel. De rest is naar mijn mening vrij overbodig. Of hooguit door de invoering van een setje voetnoten uit te voeren.

Ronaldussen
Berichten: 3088
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Ronaldussen » Zo 17 Jan 2016, 21:51

Mikos schreef:Nou, dat lijkt mij nogal een reden om onze vertrekstaten niet uit te dossen in verschillende talen waar het niet nodig is.

Los van of ik wel of niet meertalige vertrekstaten wil, moet je je sowieso niet laten tegenhouden door wat andere landen niet doen.
*Doorfietsen maar*

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Gekko123 » Ma 18 Jan 2016, 10:26

Wat we niet moeten vergeten is dat de Duitse taal internationaal gezien veel belangrijker is dan de Nederlandse taal. Dat maakt het zetten van Duitse teksten op vertrekstaten hier mij al logischer dan het tonen van Nederlandse teksten in bijvoorbeeld Duitsland.

Overigens ben ik een keertje in Noord-Frankrijk op het station Nederlandstalige bewegwijzering tegengekomen op het lokale station. Als ik het me goed herinner was dat in Valenciennes.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Mikos » Ma 18 Jan 2016, 10:53

Mikos schreef:Of hooguit door de invoering van een setje voetnoten uit te voeren.

Interne reactie: "NS heeft besloten tot het invoeren van tweetalige vertrekstaten, mede op verzoek van consumentenorganisaties en doet dat bij voorkeur niet in de vorm van voetnoten omdat het is gebleken dat die slecht gelezen worden." Tot zover de vertrekstaatperikelen.

De opmerkingen over cursieve teksten worden meegenomen naar een evaluatie over de vertrekstaten.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 18 Jan 2016, 15:20

Gekko123 schreef:Wat we niet moeten vergeten is dat de Duitse taal internationaal gezien veel belangrijker is dan de Nederlandse taal. Dat maakt het zetten van Duitse teksten op vertrekstaten hier mij al logischer dan het tonen van Nederlandse teksten in bijvoorbeeld Duitsland.

Overigens ben ik een keertje in Noord-Frankrijk op het station Nederlandstalige bewegwijzering tegengekomen op het lokale station. Als ik het me goed herinner was dat in Valenciennes.

Nederlands heeft daar toch ook de status als minderheidstaal?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Z2N » Ma 18 Jan 2016, 16:27

Dat klopt, maar daar maakt de SNCF geen beslissingen op, omdat de Franse taal geen regionale maar minderheidstalen kent, en deze dus niet in een bepaald deel rechten geven. Op (grote) stations is er bewegwijzering in het Frans, het Engels, en de daarna volgende buitenlandse taal die het meest logisch is op het station. Zo is in Lille de bewegwijzering in het Nederlands, in Straatsburg Duits, in Lyon Italiaans en in Bordeaux Spaans. Deze 'logische' taal reikt zelfs tot Parijs, waar je op de verschillende kopstations Duits, Spaans en Italiaans tegenkomt. Regionale talen worden in de regel niet opgenomen, met uitzondering van het Occitaans, dat verrassend groot is en daarom in zijn gebied vaker terugkomt (als de borden al aanwezig zijn, het blijft Frankrijk).
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Widejo » Di 19 Jan 2016, 15:02

Yanaike schreef:Bovendien zoals JeffreyMeijer al aangaf:
JeffreyMeijer schreef:De treinen vanaf Roosendaal en Breda gaan niet eens naar Franstalig gebied!
. Alleen bij Maastricht gaan de treinen naar Franstalig gebied en dus is alleen daar een eventuele Franse omroep op zijn plaats. .


Ik vind het ongelooflijk dat hier wordt volgehouden dat vanuit Roosendaal geen treinen rijden naar Franstalig gebied!
Er gaat via Roosendaal een trein naar de internationale luchthaven Brussel daarnaast eindigt dezelfde trein in Bruxelles-Midi (Brussel-Zuid), overstappunt voor internationale treinen en verbindingen naar Frankrijk! Hoe komen jullie er dan bij om Franstalige omroepen en eventuele Franstalige vertrekstaten te laten? Er stopt een stoptrein van de NBMS in Roosendaal? Laten we ophouden om België te zien als meerdere gebieden en België te benaderen als een land met 3 talen, die alle officieel zijn! Net over de grens bij Roosendaal in Essen, België gaat wel een IC naar Charleroi. Essen is bereikbaar door de stoptrein vanuit Roosendaal. Roosendaal is tenslotte een van de doorgangen naar de randstad m.b.t. internationaal treinverkeer (Beneluxtrein), dat is niet te vergelijken met het treinverkeer wat bij Eijsden/Maastricht rijdt.

Ik heb Breda voorgedragen vanwege de toekomstige treinverbinding Breda-Antwerpen. Aangezien überhaupt geen internationaal treinverkeer vanuit Breda verder dan Antwerpen komt valt daarover nog discussie te voeren. Maar het Franstalige belang in Roosendaal compleet onnodig vinden is echt belachelijk.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 19 Jan 2016, 15:50

Ja, met die redenering kun je dus op ongeveer alle stations Franstalige borden op gaan hangen. Immers, er is een overstap met treinen richting Frans gebied. Daarnaast is het aantal Franstaligen wat op Roosendaal op of overstapt werkelijk waar nihil. Dat pakt de Benelux eerder of dat rijdt over Maastricht richting Wallonië wat sneller is vanaf het oosten. Daarnaast raakt je punt over de drietaligheid werkelijk kant noch wal. Wij hebben hier in Nederland ook geen Friese vertrekstaten en dat is hier ook een officiële taal :!: Brussel is officieel tweetalig dus hoef je niet primair Frans er op te knallen. Tot zo ver mijn bijdrage op deze toch ietwat schreeuwerige post.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Suus » Di 19 Jan 2016, 19:33

In de stoptrein Roosendaal - Antwerpen zal je geen Franstalige omroepen horen en als het materieel informatieschermen had gehad waren deze ook alleen Nederlandstalig geweest. Ik weet niet zo goed waarom die trein dan in Nederland wel in het Frans aangekondigd moet worden.
Rame à l'approche

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Widejo » Wo 20 Jan 2016, 18:51

Alle discussie ter zijde. Ondanks dat het Fries voor Nederland niet te vergelijken is met de taalgemeenschappen in België.

Op dit moment word op station Roosendaal de "Beneluxtrein'' of de IC Amsterdam C - Bruxelles-Midi al in het Frans omgeroepen, inclusief Anvers, Malines, Bruxelles-Aéroport-National en Bruxelles-Central. Naast het Nederlands en Engels als derde taal. In Brussel is er nog altijd een meerderheid van puur Franstaligen Brussel is officieel tweetalig en de trein heeft eindbestemming Brussel dus waarom Frans volledig weglaten?

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 20 Jan 2016, 19:19

Roosendaal dan akkoord. Maar waarom Frans weglaten. Levert een hoop extra onnodige info op de vertrekstaten op. En het aantal Fransen in Nederland is niet hoger dan uit andere landen.
Leven, en laten leven.

SuperGhost
Berichten: 1889
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor SuperGhost » Wo 20 Jan 2016, 19:55

Wellicht is juist hier een digitale vertrekstaat op de perrons de oplossing. Dan kun je door op een vlaggetje te klikken gewoon de taal wijzigen en krijg je dus niet van die hele teksten per trein meer.

Ook kun je dan evt. een verdere selectie mogelijk maken, waardoor (naast uiteraard ook de datum/dag) je bijv. per vertrekstaat een station aan kunt klikken (van de stations die in dat schemaatje erboven staan) en dan alleen nog de treinen te zien krijgt die ook op dat station stoppen. Hierdoor kun je een beter overzicht krijgen van het bedieningspatroon en welke treinen je kan nemen en de vertrekstaat voor de individuele reiziger al overzichtelijker wordt.

Ronaldussen
Berichten: 3088
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 20 Jan 2016, 20:09

We kunnen ons druk maken om welke talen er op de vertrekstaten moeten komen, maar kunnen we niet beter kijken naar een andere vorm van vertrekstaten waarbij je zo min mogelijk taal hoeft te gebruiken en het dus voor iedereen begrijpelijk is?
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Daniel » Wo 20 Jan 2016, 20:11

Gisteren toevallig nog een vertrekstaat op Utrecht Centraal staan bekijken, die was al een stuk duidelijker dan die op de foto uit Deventer doordat de dubbele informatie geminimaliseerd was. Met "Stopt ook in/Calls also at Nijkerk en/and Meppel" wordt de tekst al een stuk korter.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2094
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Zugführer » Wo 20 Jan 2016, 22:30

Maar zo goed als geen toerist zal het iets interesseren of de trein al dan niet in Nijkerk of Meppel stopt :P
Ik zie wel wat in digitale vertrekstaten op de perrons, zoals ik die laatst in Brussel zag bijvoorbeeld. Daar kon je op een tocuh-screen vertrekkende treinen kiezen en bekijken waar ze allemaal stoppen.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 684
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Yanaike » Wo 20 Jan 2016, 22:41

Waarom zoveel moeite over al die vertrekstaten?

Het belangrijkste op de vertekstaten lijkt mij de tijd dat de trein vertrekt en waar de trein allemaal stopt. Dat lijkt mij internationaal door iedereen te begrijpen?
Het spoornummer moet je als buitenlander ook nog wel uit kunnen komen, desnoods kun je daar het woordje 'platform' bijzetten. En of het om een intercity of een sprinter gaat lijkt me ook niet zo'n probleem?

En daarnaast dan nog: zijn die vertrekstaten niet een beetje achterhaald? Veel mensen plannen hun reis nu toch al via internet (en daar kun je veel makkelijker met extra talen werken). Bovendien hoeft er maar een blaadje op het spoor te landen en de hele dienstregeling ligt op zijn kop en er klopt helemaal niks meer van die vertrekstaten. Juist dat lijkt mij een kritiek punt waar buitenlandse reizigers de draad kwijt zouden kunnen raken en niet over de oorspronkelijke dienstregeling.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9261
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Ardan » Wo 20 Jan 2016, 23:03

Yanaike schreef:En daarnaast dan nog: zijn die vertrekstaten niet een beetje achterhaald? Veel mensen plannen hun reis nu toch al via internet .

Maar lang niet iedereen. Ik kan me behoorlijk opwinden over het feit dat sommige mensen denken dat je zomaar dingen rücksichtlos kunt afschaffen omdat ze er ook in een digitale versie zijn. En ouderen van dagen dan? Nitwits die het niet snappen? En stel dat je je hippe iKleun bent vergeten?

En op dit moment toevallig zijn alle schermen op het station naar de zak. En dan? De 3600 naar Zutphen vertrekt hier meestal van 3, soms 1. Het scherm bij de stationstoegang is ideaal, even gauw gluren welk spoor het is. Maar nu?

Ja, ik gebruik ook de reisplanner-app of ns.nl als ik een niet-standaardreis maak. Maar als ik op een onbekend station sta en ik wil gauw informatie, dan ben ik toch blij dat er zo'n groot geel bord staat waar ik op kan kijken zónder eerst de telefoon te moeten pakken, in te moeten loggen op de lokale wifi (als die er al is) en dan in de app te gaan prutsen. Daar heb je soms ook helemaal geen tijd voor als je in de hal staat en je de trein snel verwacht.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11930
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Geert » Wo 20 Jan 2016, 23:49

Ardan schreef:Maar lang niet iedereen. Ik kan me behoorlijk opwinden over het feit dat sommige mensen denken dat je zomaar dingen rücksichtlos kunt afschaffen omdat ze er ook in een digitale versie zijn. En ouderen van dagen dan? Nitwits die het niet snappen? En stel dat je je hippe iKleun bent vergeten?

Bereid je maar voor op het ergste dan, de wereld beweegt zich nu eenmaal naar steeds meer digitaal en mobiel. (Niet dat van mij de gele vertrekstaten weg moeten, maar het belang wordt steeds minder groot.)

Overigens wel mooi dat er aandacht is voor internationalisering van de vertrekstaten op een station als Deventer, maar wordt dat ook breder getrokken? Meertalige TBP's? En wanneer komt er een Engelstalige Tuffy?

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 684
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Yanaike » Do 21 Jan 2016, 11:20

Ardan schreef:Maar lang niet iedereen. Ik kan me behoorlijk opwinden over het feit dat sommige mensen denken dat je zomaar dingen rücksichtlos kunt afschaffen omdat ze er ook in een digitale versie zijn. En ouderen van dagen dan? Nitwits die het niet snappen? En stel dat je je hippe iKleun bent vergeten?


Ik zeg dan ook niet dat we de vertrekstaten per direct moeten afschaffen (al vraag ik me af of ze over 5 à 10 jaar nog bestaan). Je plaatst mijn bericht in een veel bredere context dan waar die voor bedoeld was.

Het ging namelijk over anderstalige informatie op die vertrekstaten. En dat is wél iets dat ik belachelijk vind, want:
1. Stations, perrons, tijden, treintype is iets dat je prima in het Nederlands kunt weergeven op vertrekstaten en dat voor buitenlanders alsnog makkelijk te interpreteren is.
2. Vertrekstaten zijn niet het geschikte medium voor buitenlandse reizigers. Zij kunnen veel beter hun reis (vooraf) plannen via internet (waar er veel meer mogelijkheden zijn om met extra talen werken), of zich richten op toeristeninformatie, helpdesken etc.
3. Vertrekstaten kloppen niet meer bij storingen/afwijkingen van de dienstregeling. Het is veel belangrijker dat buitenlandse reizigers (en ook Nederlandse reizigers overigens) weten waar en hoe laat de trein vertrekt dan waar en hoe laat de trein zou hebben moeten vertrekken.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Wubbo » Do 21 Jan 2016, 18:38

Volgens mij is het tijd voor de vertrekstaat 2.0. Hoe die er precies uit zou moeten zien weet ik niet, je kan daar allerlei varianten van bedenken. Van gewoon de vertrekstaat maar dan digitaal (zodat hij ook klopt in een weekend met werkzaamheden) tot iets met een touch-screen waar je zelf je informatie uit kan halen. Digitaal maken geeft in ieder geval een makkelijke mogelijkheid tot vertalen in allerlei talen, dat lost al een probleem op.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 684
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Yanaike » Do 21 Jan 2016, 20:40

Wubbo schreef:Volgens mij is het tijd voor de vertrekstaat 2.0. Hoe die er precies uit zou moeten zien weet ik niet, je kan daar allerlei varianten van bedenken. Van gewoon de vertrekstaat maar dan digitaal (zodat hij ook klopt in een weekend met werkzaamheden) tot iets met een touch-screen waar je zelf je informatie uit kan halen. Digitaal maken geeft in ieder geval een makkelijke mogelijkheid tot vertalen in allerlei talen, dat lost al een probleem op.

Bedoel je dan ook een fysiek op het station aanwezige vertrekstaat, zoals Zugführer eerder genoemd heeft. Enige nadeel van zo'n digitale vertrekstaat is dat dat veel duurder is dan de huidige gele vetrekstaten. Als je op elk kleine station zo'n digitale vertrekstaat neer wilt zetten, ben je al gauw een vermogen kwijt. Bovendien moet je nadenken over zaken als vandalisme etc. Maar ondanks dat alles lijkt me zo'n digitale vertrekstaat al een stuk beter dan de huidige vertrekstaten.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Wubbo » Do 21 Jan 2016, 21:39

Ik bedoel inderdaad een fysiek op het station aanwezige vertrekstaat. Of het echt veel duurder is vraag ik me af: dat vervangen van die vertrektijden (een aantal keer per jaar, plus af en toe nog ophangen van tijdelijke vertrekstaten) is ook niet gratis. Digitaal is wat dat betreft veel makkelijker. Altijd actuele informatie geven is daarnaast ook wel wat waard.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Z2N » Do 21 Jan 2016, 21:44

Volgens mij zou het al een hoop schelen als de vertrekstaten niet zoals nu op plastic, maar 'gewoon' op papier gedrukt zouden worden. NS is daar enigszins uniek in, ik heb het nergens anders in Europa gezien in ieder geval. En het drukken op een regulier A0-vel is natuurlijk al een stuk goedkoper dan het moeten bedrukken van zo'n 10.000 gele plastic planken ieder jaar.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5577
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Hainje » Do 21 Jan 2016, 21:47

Volgens mij drukken ze tegenwoordig op papier?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast