Verbeterpunten van de reisinformatie

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3879
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Z2N » Do 21 Jan 2016, 21:58

De laatste keer dat ik echt op de vertrekstaten gelet heb hing er eentje scheef in de middentunnel in Utrecht, en die was iig van plastic.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26124
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Daniel » Do 21 Jan 2016, 21:59

Volgens mij zijn er inderdaad papieren vertrekstaten in omloop, maar zijn ze dat niet allemaal. Als je bv. op NS.nl een vertrektstaat download zie je rechts onderaan nog een recyclecode voor polypropyleen (dus plastic) staan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 1501
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Mikos » Do 21 Jan 2016, 22:11

Maar die gele, plastic platen worden wel iedere keer hergebruikt. Dat wat in december achterin het busje wordt geschoven omdat er andere vertrekstaten worden opgehangen, komt met het eerstvolgende wijzigingsblad weer terug. Dat wat op of kapot is, wordt gerecycled.

Gebruikersavatar
Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 9731
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Ardan » Vr 22 Jan 2016, 01:49

Op stations als Koudum-Molkwerum of Oberkarspel-Großenhosen volstaan alleen gedrukte staten wel. En op zo goed als elk station kan men terugvallen op TB7's (tenzij die storing dus.. altijd een gedrukte versie laten hangen!). Maar digitale staten vind ik wel een prima idee. Laten we eens beginnen met enkele schermen op drukke stations waar ook veel incidentele reizigers komen. Dat reizigers daar op een scherm hun eigen reis in realtime kunnen samenstellen, knopje 'printen' erbij en er komt een papiertje uit een gleufje flubberen. Dat kunnen Duitse kaartautomaten zelfs (of dat realtime is, weet ik niet).
2017 (21-3):
Trein 769 km · Metro 64 km · Tram 87 km · Bus 106 km · Veer 0.5 km

Widejo
Berichten: 146
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Widejo » Vr 22 Jan 2016, 08:56

Mikos schreef:Maar die gele, plastic platen worden wel iedere keer hergebruikt. Dat wat in december achterin het busje wordt geschoven omdat er andere vertrekstaten worden opgehangen, komt met het eerstvolgende wijzigingsblad weer terug. Dat wat op of kapot is, wordt gerecycled.


Ik probeer nog altijd zo'n dienblad te bemachtigen die ik een keer voorbij heb zien komen in zo'n 'milieu'-filmpje in de trein. Die worden gemaakt van de oude vertrekstaten.

Tot dusver spreekt de oplossing voor een digitale interactieve vertrekstaat het meeste aan. Centraal geplaatst op de grotere stations. Al is dit wel de duurste oplossing :)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4161
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor reisthijs » Vr 22 Jan 2016, 09:29

Hopelijk worden die dan niet door hetzelfde systeem als de TBP's aangestuurd, anders heb je er nog niks aan bij zo'n storing.
Misschien is een scherm van e-paper(zoals gebruikt in e-readers) een idee, dan blijft er informantie op staan bij een storing.

NS heeft wel een keer n.a.v. de vertrekstatendiscussie aangekondigd een moderne opvolger te gaan ontwikkelen, maar daarna bleef het stil.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Durashift
Berichten: 950
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Durashift » Vr 22 Jan 2016, 11:36

reisthijs schreef:Hopelijk worden die dan niet door hetzelfde systeem als de TBP's aangestuurd, anders heb je er nog niks aan bij zo'n storing.
(..)


Precies. Ik denk dat de datastroom die de reisplanner / App voedt gebruikt zal moeten worden. Die lijkt mij ook het meest 'modelleerbaar' voor meertaligheid en beknopt tijdsspanne waarbinnen een reiziger zijn reisopties wilt zien.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26124
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Daniel » Vr 22 Jan 2016, 21:11

Widejo schreef:Ik probeer nog altijd zo'n dienblad te bemachtigen die ik een keer voorbij heb zien komen in zo'n 'milieu'-filmpje in de trein. Die worden gemaakt van de oude vertrekstaten.

Ik heb hier nog zo'n ding "over" (ooit per ongeluk dubbel gekocht), geef maar een gil via PB als je er nog geen gevonden had.

Hainje schreef:Volgens mij drukken ze tegenwoordig op papier?

Nog even goed gekeken vandaag... die in de oude borden zijn van plastic. In de nieuwe borden (zoals bv. op perron 6/7 in Amersfoort) zitten papieren vertrekstaten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 6216
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Hainje » Vr 22 Jan 2016, 21:29

Daniel schreef:Nog even goed gekeken vandaag... die in de oude borden zijn van plastic. In de nieuwe borden (zoals bv. op perron 6/7 in Amersfoort) zitten papieren vertrekstaten.
Gelukkig, ben ik toch niet helemaal achterlijk. :P :lol:
Ik vind het allemaal prima.
24-03-2017: Trein: 2248,2 km * Bus: 617,5 km * Tram: 4,0 km * Metro: 62,3 km.

Alargule
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Alargule » Do 16 Feb 2017, 10:15

*schop*

In het topic "De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam" kwam pendelbus 55 ter sprake, die wordt ingezet bij 'langdurige' verstoringen aan sneltram 51. Daar werd ook een linkje naar de GVB-website bij geplaatst, waarop onderstaand kaartje te bewonderen viel:

Afbeelding

Ik heb daar in het eigenaardighedentopic al wat kritiek op geleverd; zo vind ik lijn 55 er onvoldoende uitspringen, staan de haltes onduidelijk aangegeven, is niet helemaal duidelijk welke sneltramhaltes nou nog wel aangedaan worden en welke niet meer, staat niet de hele lijn er op (de lijn wordt afgekapt bij Kronenburg) en staat er een hoop informatie op waarvan ik me afvraag of dat nodig is, zoals streekbuslijnen (en dan ook nog niet allemaal) en geografische details die ook om aandacht roepen (vooral het grote rode 'Amstelveen' springt eruit). Ook de legenda is nogal voor de hand liggend en geeft niet echt extra informatie die niet al uit de plattegrond zelf te herleiden valt.

Mijns inziens zijn geografische details niet nodig: misschien heeft men gedacht dat mensen zich daarmee beter kunnen oriënteren of beter kunnen bepalen hoe ze op een vervangende halte kunnen komen. Maar omdat lijn 55 alleen bij verstoringen zal worden ingezet, is de kans erg groot dat mensen er pas achter komen dat ze deze lijn moeten gebruiken als ze al op de sneltramhalte staan. En dan vertelt dit kaartje eigenlijk net te weinig: het is onduidelijk welke vervangende halte je het beste kunt nemen en er staan te weinig geografische details op om de precieze looproute te achterhalen. Gelukkig heeft GVB op haar website wel looproutes naar de vervangende haltes staan, zoals van Marne naar Logger. Die kaartjes zijn goed, maar de overzichtskaart van de route van lijn 55 kan beter.

Ik heb een poging gedaan ter verbetering, waarbij ik bovenstaande punten heb aangepakt:

  • Lijn 55 springt er door een fellere kleur (groen) nu beter uit; lijn 51 heb ik in pasteltint weergegeven
  • Alle haltes staan duidelijk aangegeven
  • Wanneer een vervangende bushalte op enige loopafstand van de tramhalte is, wordt aangegeven welke halte het beste gebruikt kan worden (ik heb me daarbij gebaseerd op de tabel op de website van GVB)
  • de hele lijn staat erop - nu is ook te zien dat je bij Zuid bushalte Strawinskylaan moet nemen
  • geografische details zijn geminimaliseerd: ik heb de bebouwingsgrenzen gesuggereerd en de A9 en A10 ter oriëntatie aangegeven. De namen van de haltes zijn natuurlijk het belangrijkste oriëntatiemiddel
  • de legenda voegt ook wat toe: hierin wordt uitgelegd wat de kleuren van de labels precies betekenen, zodat de kaart ook bruikbaar is

Klik voor groot
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 4282
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Aking » Do 16 Feb 2017, 13:23

Daniel schreef:
Widejo schreef:Ik probeer nog altijd zo'n dienblad te bemachtigen die ik een keer voorbij heb zien komen in zo'n 'milieu'-filmpje in de trein. Die worden gemaakt van de oude vertrekstaten.

Ik heb hier nog zo'n ding "over" (ooit per ongeluk dubbel gekocht), geef maar een gil via PB als je er nog geen gevonden had.


Mocht je die van Daniël niet willen, of mocht iemand anders er nog naar op zoek zijn: Die dingen heten Dienstblaadjes en zijn o.a. hier te koop
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast