Verbeterpunten van de reisinformatie

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 08 Jan 2016, 22:37

Wubbo schreef: Als einde dag dan toch te verwarrend is (wat ik niet geloof) kun je ook zeggen dat de treinen morgenochtend weer volgens plan rijden. .
Nee. Want dat zou weer kunnen impliceren dat daarvoor nog wél treinen rijden, maar niet volgens plan/dienstregeling. Bovendien is de boodschap die je wil uitdragen niet dat morgen weer alles volgens plan verloopt, maar dat er tot die trein geen treinen meer rijden. Gewoon tot einde dienstregeling is naar mijn idee dan ook echt het duidelijkst. Het woordje reizigers is inderdaad wat overbodig.
*Doorfietsen maar*

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor SuperGhost » Za 09 Jan 2016, 18:52

Wanneer stopt de dienstregeling dan op bijv. Utrecht-Den Haag? Of blijft die lijn altijd wel open? :wink:

Dat er even een gat in de dienstregeling zit, betekend niet dat de dienstregeling ten einde is. Het gat in de nacht is wellicht wat langer, maar is in feite niet heel veel anders dan het gat tussen twee treinen overdag.

Einde dienstregeling betekend dat de lijn gesloten wordt (volledig zonder dienstregeling rijden mag geloof ik niet van ProRail, dus dat is geen mogelijkheid).

Als je dus wat Wubbo suggereert al onduidelijk vind, dan is wat jij suggereert natuurlijk nog veel onduidelijker aangezien er dan niet alleen onduidelijk is hoe lang het duurt, maar ook nog eens (onbedoeld) mensen het idee geeft dat er gestopt gaat worden met het bieden van de treindiensten.

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Ronaldussen » Za 09 Jan 2016, 22:18

Nachtnet is geen reguliere dienstregeling, eventueel zou je dus kunnen zeggen dat het nachtnet wél rijdt.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Z2N » Zo 10 Jan 2016, 00:13

Ik heb zo het idee dat er nu iets teveel vanuit de hobbyisten gedacht wordt en niet vanuit de reizigers: de gemiddelde reizigers zal het geen zak uitmaken of er nog goederen- of leegmatdiensten zijn 's nachts, of dat er ergens anders nog een nachtnet is. De simpele mededeling 'de situatie duurt tot het einde van de dienst' is namelijk voor vrijwel alle betrokkenen duidelijk genoeg. :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Ronaldussen » Zo 10 Jan 2016, 01:28

Nachtnet-mededeling doe je uiteraard alleen op de trajecten waar dat rijdt. Dat is niet een hobbyistengedachte, maar gedachte vanuit de reiziger. Reizigers die van het nachtnet gebruik willen maken en zien dat er een storing op dat traject is, willen graag weten of hun nachttrein wel rijdt. Als je alleen de mededeling doet dat het tot einde dienst duurt, kan men denken dat het nachtnet wel of niet rijdt of op z'n minst twijfel daarover veroorzaken. In dat geval is een extra mededeling van "Nachtnet rijdt wél/niet" geen overbodige informatie. Voor verreweg de meeste trajecten volstaat gewoon de mededeling "tot einde dienst(regeling)" prima. Geen flauwekul over of de treindienst de volgende dag weer volgens plan rijdt, dat boeit de reiziger niet. De reiziger wil weten of de trein die hij wil nemen rijdt en zo niet, hoelang de situatie duurt en wat het alternatief is.
Natuurlijk hoef je niet om 16.00 uur al om te roepen dat het nachtnet wel/niet rijdt (stel dat verstoring zo lang duurt), maar in de latere uren kan zo'n mededeling wel van belang zijn. Als je daar al zekerheid over hebt rond die tijd kun je dat wel in tekstberichten kenbaar maken, mits er geen andere mededelingen op dat moment prioriteit hebben.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 686
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Yanaike » Zo 10 Jan 2016, 11:39

Ik wou me eerst niet bemoeien met deze discussie omdat ik het nog al muggenzifterij vind, dit.

Maar, waarom niet gewoon zoiets als: deze situatie duurt tot 1:00?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Daniel » Zo 10 Jan 2016, 11:55

Omdat reizigers als je een tijdstip noemt kunnen gaan denken van oh, misschien rijdt de trein van 0.59 uur dan nog wel met een lichte vertraging. Tot einde dienst geeft in elk geval aan dat er die dag geen treinen meer rijden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9266
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Ardan » Zo 10 Jan 2016, 18:01

Welke josti heeft bedacht dat echt álles tweetalig moet met dit soort grote lappen tekst tot gevolg? Had het Engels op zijn minst cursief gezet. En 'calls at intermediate stations' wil niet per definitie zeggen dat het álle tussengelegen stations betreft..
Afbeelding
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor microshit » Zo 10 Jan 2016, 18:46

Pff ja inderdaad, waarom kan dat niet worden opgelost met een symbooltje en/of voetnoot? En die vertaling mag ook wel beter, iets als "Calls at every station between Arnhem and Nijmegen". Tevens op andere vertrekstaten weer wel gezien dat de Engelse tekst cursief staat. Logica :p

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Ronaldussen » Zo 10 Jan 2016, 22:12

Viel mij gisteren ook op in Deventer. Idioot gedoe :')
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4455
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor JWM » Zo 10 Jan 2016, 22:34

Strategie om het gebruik nog verder te verminderen zodat NS ze niet meer hoeft op te hangen. Ook de 42 voetnoten maakt het niet overzichtelijker.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Wubbo » Zo 10 Jan 2016, 23:00

Gelukkig is de reisinformatie enorm verbeterd sinds het allemaal in een hand is :X -o-

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor SuperGhost » Ma 11 Jan 2016, 04:04

Sowieso is die tekst in Deventer al totaal onnodig, want alle IC's vanuit Deventer die op Arnhem-Nijmegen rijden stoppen op alle tussengelegen stations (dit jaar nog althans), dus in Deventer zouden die stations gewoon op de vertrekstaat als IC-stations vermeld kunnen worden. Dan kun je die hele zin al schrappen :')

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor reisthijs » Ma 11 Jan 2016, 11:07

Ja, zo ging het vroeger ook (altijd denken vanuit het station waar de vertrekstaat hangt) maar dat is kennelijk te moeilijk voor het huidige geautomatiseerde systeem.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Erno-BE » Ma 11 Jan 2016, 14:05

Nog bizarre is de situatie rond Olst, Wijhe, de stations boven Alkmaar en de stations in Zeeland. Daar stoppen normaliter alle IC-treinen, toch staat er aangegeven "stopt ook in Olst en Wijhe, stopt vanaf Alkmaar/Roosendaal op ieder station". Maak gewoon die kleine stations gewoon een officieel IC-station, dan zijn die overbodige regels ook meteen verleden tijd.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 452
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor SLToilet » Ma 11 Jan 2016, 15:23

Ardan schreef:Welke josti heeft bedacht dat echt álles tweetalig moet met dit soort grote lappen tekst tot gevolg? Had het Engels op zijn minst cursief gezet. En 'calls at intermediate stations' wil niet per definitie zeggen dat het álle tussengelegen stations betreft..


Ik heb hoe dan ook al maling aan al dat Engels overal hier in Nederland: hoeveel moeite kost het nou om even die telefoon te pakken, een fotootje te maken in de Google Vertalen-app en te lezen of om gewoon aan personeel te vragen, desnoods de conducteur? Je mag toch wel wat zelfstandigheid verwachten, zeker als via Deventer reist en op een andere trein overstapt (alleen op Asd en Shl, hoogstens met Rtd, Ut en Gvc erbij is er misschien behoefte). En het niet eens cursief willen opschrijven van de Engelse vertaling getuigt van klantonvriendelijkheid en de bekende fatale houding tegen onze eigen taal. Gezien de vraag naar verschillende talen kun je dan net zo goed doorgaan:

stopt tussen Arnhem en Nijmegen op alle tussengelegen stations/calls between Arnhem and Nijmegen at all intermediate stations/hält in aller Bahnhofe zwischen Arnheim und Nimwegen/ 火车在阿纳姆和奈梅亨之间的所有站点要求 (en nog eens twintigduizend, naar iedere taal en dialect die weleens wordt gesproken door Nederlanders, allocht... eh, nieuwe Nederlanders en toeristen, inclusief Eijsdens in Roodeschool (A) ).

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Widejo » Ma 11 Jan 2016, 17:28

Ik zou de reisinformatie in het Engels en aangepast aan de ligging Frans/Duits op een apart geel vertrektijd bord zetten.

Roosendaal, Breda: Frans/Engels
Arnhem, Nijmegen, Hengelo, Enschede, Groningen, Venlo, Heerlen: Duits/Engels

Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C, Utrecht C, Den Haag C, Maastricht en Eindhoven: Engels/Duits/Frans

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor JeffreyMeijer » Ma 11 Jan 2016, 18:39

Waarom in hemelsnaam Frans? De treinen vanaf Roosendaal en Breda gaan niet eens naar Franstalig gebied! Maastricht oké. Ligt op 15km van Wallonië. Amsterdam en Schiphol ook nog wel. Maar Den Haag, Utrecht, Rotterdam l'cest serieuz?
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Z2N » Ma 11 Jan 2016, 19:48

Persoonlijk (en ja, dat zeg ik als tweetalige) zou ik Franstalige reisinformatie bieden op de stations waar treinen stoppen richting België, dus de stations van de Benelux (Brussel is officieel tweetalig, maar Frans is dominant), de Thalys, en verder ook nog de stations Maastricht, Maastricht Randwyck en Eijsden. Hetzelfde geldt ook voor het Duits, dus daarvoor de stations van ICE international, de IC Berlijn en de stations die bedient worden door boemels naar Duitsland. Dit is dan de belangrijkste reisinformatie, met anderstalige omroepen alleen voor internationale treinen, en verder meertalige borden op de stations (anderstalige voetnoten voor de gele borden met vertrektijden).

Een andere status zou ik geven aan het Engels. Persoonlijk ben ik verwend voorstander van het automatiseren van de omroep, omdat deze op een sneller tempo duidelijkere informatie geeft, en het bovendien ook professioneler overkomt. Dit biedt dan kansen voor het bedienen van een grote (en door veel factoren groeiende) groep aan reizigers die de Nederlandse taal niet machtig is. Ik zie reisinformatie als een recht dat verkregen wordt bij het aanschaffen van een vervoersbewijs, en daarom zou ik het Engels veel meer ruimte willen geven. De meeste reizigers die geen Nederlands spreken zijn (naar mijn persoonlijke ervaring) te vinden op de IC-lijnen en in de sprinters in de ruime randstad, op deze treinen zou ik dan tweetalige omroepen invoeren. Dat hoeft niet per sé veel langer te duren, mede door die automatisering, maar ook door de opzet van de omroepen te veranderen: in plaats van 'dames en heren, het volgende station is Haarlem, station Haarlem', zou ik de omroep ombuigen tot een jingle, en daarna 'Haarlem, uitstap in rijrichting links, Haarlem, exit on the left-hand side of the train'. Een geautomatiseerde omroep is sneller, waardoor er geen extra tijd kwijt is.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 11 Jan 2016, 19:55

Voordat we in een discussie belanden welke talen je wel/niet op een vertrekstaat plaatst op bepaalde stations kun je je beter afvragen wat überhaupt het nut er van is. Hoeveel toeristen zijn er bijvoorbeeld gebaat bij een internationale tekst die vermeldt dat de 3600 tussen Arnhem en Nijmegen op alle stations stopt?

@Z2N: Als je toch alleen de stationsnaam wil omroepen, dan heb je geen Engelse (of anderstalige) versie nodig. Sowieso ben ik geen fan van automatische omroepen. Het komt zo onpersoonlijk over en is niet persé duidelijker of sneller dan een "gewone" mensenstem. Sterker nog, de automatische omroep als een trein bijv. vertraagd is, vind ik veel langer duren dan waneer een persoon zelf even omroept dat de trein later komt.
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Z2N » Ma 11 Jan 2016, 20:17

Ronaldussen schreef: Sowieso ben ik geen fan van automatische omroepen. Het komt zo onpersoonlijk over en is niet persé duidelijker of sneller dan een "gewone" mensenstem. Sterker nog, de automatische omroep als een trein bijv. vertraagd is, vind ik veel langer duren dan waneer een persoon zelf even omroept dat de trein later komt.

Automatische omroepen zijn juist per definitie van betere kwaliteit, omdat ze door professionele stemacteurs in een geluidsdichte studio opgenomen worden. De gemiddelde HC kan daar met zijn VIRM-omroepsysteem domweg niet tegenop. Ook de huidige automatische omroepen zijn nog niet goed, ik zou daarom eerder voorbeeld nemen aan de Zwitserse systemen, waar men veel aandacht heeft gegeven aan een hoogwaardige kwalitatieve reisinformatie. Dat het onpersoonlijk is kan kloppen, maar doordat HC's geen tijd meer hoeven te besteden aan omroepen (behalve tijdens echte verstoringen) hebben ze geen excuus meer om niet langs te komen. :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Ronaldussen
Berichten: 3112
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 11 Jan 2016, 20:48

Dat het van veel betere kwaliteit is ben ik niet met je eens. Merk nog teveel (onnatuurlijke) pauzes tussen woorden/zinnen, verkeerde intonaties en bovendien trager dan een "menselijke" omroep.
Dat het systeem in Virm en andere treinen niet lekker werkt, ligt aan het systeem, niet aan de hc. Als je daar een automatische omroep ingooit zul je dezelfde problemen ervaren.
En over dat zogenaamde excuus om niet langs te komen vind ik onnodig en ongefundeerd gebash. Mag je wat mij betreft achterwege laten.
*Doorfietsen maar*

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9555
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Wubbo » Ma 11 Jan 2016, 21:43

Z2N schreef: Persoonlijk ben ik verwend voorstander [...]
Echt? :lol:

Ach, zo lang ik nog op eindbestemmingen aan kan komen zonder dat ik een omroepbericht heb gehoord maak ik me over de toekomst van het omroepen in de trein niet zo veel illusies.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3729
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Z2N » Ma 11 Jan 2016, 21:53

Ronaldussen schreef:En over dat zogenaamde excuus om niet langs te komen vind ik onnodig en ongefundeerd gebash. Mag je wat mij betreft achterwege laten.

Ik ken anders persoonlijk voldoende HC's die zich rot ergeren aan alle instructies omtrent omroepen die ze opgedragen krijgen hoor. (A)

Het was natuurlijk ook sarcasme... :')

Ronaldussen schreef:Dat het van veel betere kwaliteit is ben ik niet met je eens. Merk nog teveel (onnatuurlijke) pauzes tussen woorden/zinnen, verkeerde intonaties en bovendien trager dan een "menselijke" omroep.

Ook HC's hebben adempauzes, maar ook zoekpauzes omdat de railpocket niet goed werkt zijn geen uitzondering. Bovendien kan je verkeerde intonaties met een goed systeem goed wegwerken. Het hoeft ook niet te klinken als een natuurlijk persoon, het moet vooral duidelijk zijn.

Dat het systeem in Virm en andere treinen niet lekker werkt, ligt aan het systeem, niet aan de hc. Als je daar een automatische omroep ingooit zul je dezelfde problemen ervaren.

Ik weet niet of je het systeem dat in VIRM en DDZ gebruikt wordt kent, maar de werkelijke omroepmicrofoon is een rottige telefoon, die haalt dus sowieso nooit de kwaliteit van een vooraf ingesproken bericht. Overigens had ik het over de berichten zelf, dat VIRM geen Dolby Surround heeft kan natuurlijk bij de verbouwing verbeterd worden (dat wordt ook gedaan). Overigens is het bij ICM het meest belabberd, daar zijn de systemen zodanig goed geïnstalleerd dat de microfoon in het midden van het stel bij viertjes het eigenlijk standaard niet doet... :')
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 678
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Verbeterpunten van de reisinformatie

Berichtdoor Mikos » Ma 11 Jan 2016, 22:16

Z2N schreef:Overigens is het bij ICM het meest belabberd, daar zijn de systemen zodanig goed geïnstalleerd dat de microfoon in het midden van het stel bij viertjes het eigenlijk standaard niet doet... :')

Het is dat het niet aan het begin van je post staat, anders had ik gezegd: Hier ben ik gestopt met lezen, wat een onzin...

@Ardan: Ik heb de vertrekstaat uit Deventer intern nagevraagd, mocht daar een inhoudelijke reactie op komen, zullen we het er hier eens over hebben :wink:


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast