Milieubewust vervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door SuperGhost »

HOV is meer een prestigetitel dan dat het echt een set van vaststaande eisen is. Regelmatig is HOV alleen een bepaalde frequentie (vaak 4x p/u of vaker), waardoor het prima kan zijn dan een 'normale' buslijn rendabeler kan zijn dan een HOV buslijn.

Als ik het even mag verplaatsen naar mijn regio's:
volgens de provincie Gelderland is iets al HOV als het doordeweeks overdag 4x p/u rijdt en het een relatief snelle snelheid heeft. Dit zou dus betekenen dat als op de verbinding Enschede-Groenlo tussen de brede spits in ook 4x p/u gereden wordt, het al HOV zou zijn. De verbinding wordt daar echter alleen maar onrendabel(er) van.

Dus van iets maar HOV gaan maken, zodat het HOV is, is nutteloos. HOV moet je alleen maken als er genoeg vraag is én als het ook aantrekkelijk is (als je daarvoor bijv. een langzame buslijn moet gaan inleggen die het geheel juist onrendabeler maakt, omdat anders de HOV-lijn te langzaam zou worden, dan werkt het ook niet).

We moeten ons dus niet blind focussen op HOV, maar juist op maatwerk. Pas HOV toe waar het ook wat toe voegt, maar doe het niet omdat het leuk klinkt en de regionale politicus dan weer een paradepaardje kan hebben.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door CamilleKreemers »

oke, dankzij deze definitie zijn de treinen dus niet HOV. Helemaal de trein tussen Tiel en Arnhem is dan geen HOV met zijn uursdienst.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Durashift »

Bee schreef: (..)
Het merendeel van de reizigersgroei voor Rotterdam Rail is te danken aan de RandstadRail E. Het trambedrijf kwakkelt en beleeft al jaren een achteruitgang in de frequenties.
Precies.. en al die 'aktentassen' reizen nu per RandstadRail omdat (mijn veronderstelling)
- De A13 / A20 vele jaren een knelpunt is
- Restricties op parkeervoorzieningen bij de werkplek in Den Haag
- Het succes van mobiliteitskaarten naast de verstrekking van een leaseauto..

Persoonlijk denk ik, dat als parkeerruimte te regelen is in de buurt van werkplek (of transferium) ... de 'aktentassen' die in Westelijk R'dam regio wonen.. op termijn nog weleens sneller op het werk kunnen zijn via de net geopende A4.. OF enige tijdverlies accepteren ten gunste van de individuele vrijheid wat een automobiel vaak geeft..

Kortom, is de reizigersgroei duurzaam voor de komende 10 jaar?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door OmniLezer »

Hangt ervanaf hoe je dat opvangt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef:oke, dankzij deze definitie zijn de treinen dus niet HOV. Helemaal de trein tussen Tiel en Arnhem is dan geen HOV met zijn uursdienst.
De Breng-trein wordt wel als HOV gezien, want die verzorgt samen met de Arrivatrein op Arnhem-Doetinchem doordeweeks overdag een kwartiersdienst en is natuurlijk ook redelijk snel (die trein rijdt dan ook onder de HOV-naam Breng Direct). De overige Gelderse treinen heb ik inderdaad door de provincie nooit echt als HOV bestempeld zien worden.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door MarkNL »

Durashift schreef:
Bee schreef: (..)
Het merendeel van de reizigersgroei voor Rotterdam Rail is te danken aan de RandstadRail E. Het trambedrijf kwakkelt en beleeft al jaren een achteruitgang in de frequenties.
Precies.. en al die 'aktentassen' reizen nu per RandstadRail omdat (mijn veronderstelling)
- De A13 / A20 vele jaren een knelpunt is
- Restricties op parkeervoorzieningen bij de werkplek in Den Haag
- Het succes van mobiliteitskaarten naast de verstrekking van een leaseauto..
De forse woningbouw in het Lansingerland zal wellicht ook wel bijgedragen hebben.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Durashift »

MarkNL schreef:
Durashift schreef:
Bee schreef: (..)
Het merendeel van de reizigersgroei voor Rotterdam Rail is te danken aan de RandstadRail E. Het trambedrijf kwakkelt en beleeft al jaren een achteruitgang in de frequenties.
Precies.. en al die 'aktentassen' reizen nu per RandstadRail omdat (mijn veronderstelling)
- De A13 / A20 vele jaren een knelpunt is
- Restricties op parkeervoorzieningen bij de werkplek in Den Haag
- Het succes van mobiliteitskaarten naast de verstrekking van een leaseauto..
De forse woningbouw in het Lansingerland zal wellicht ook wel bijgedragen hebben.
Zou kunnen.. misschien zijn er wel opstapcijfers per station beschikbaar..
In ieder geval lijkt mij de A4 voor die groep bewoners niet direct een alternatief.. tenzij in de loop van dit jaar de A13 dusdanig 'filevrij' is die groep reizigers de kans wagen om weer per auto te reizen..
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door OmniLezer »

Maar één ding. Ik kan wel klagen over die onnodige formules als R-net, maar het maakt het vervoer wel aantrekkelijker op één of ander manier.
Misschien kan dat helpen. Mensen met pak en attachékoffer gaan vooral met hun eigen auto omdat ze dat kunnen. Zo is het ook gegaan met Randstadrail.

Dit lijkt niets te maken te hebben met milieubewust. Maar het kan wel veel mensen uit de auto krijgen en zorgen dat ze van het OV gebruik maken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door Vinny »

Durashift schreef:
MarkNL schreef:
Durashift schreef:
Bee schreef: (..)
Het merendeel van de reizigersgroei voor Rotterdam Rail is te danken aan de RandstadRail E. Het trambedrijf kwakkelt en beleeft al jaren een achteruitgang in de frequenties.
Precies.. en al die 'aktentassen' reizen nu per RandstadRail omdat (mijn veronderstelling)
- De A13 / A20 vele jaren een knelpunt is
- Restricties op parkeervoorzieningen bij de werkplek in Den Haag
- Het succes van mobiliteitskaarten naast de verstrekking van een leaseauto..
De forse woningbouw in het Lansingerland zal wellicht ook wel bijgedragen hebben.
Zou kunnen.. misschien zijn er wel opstapcijfers per station beschikbaar..
In ieder geval lijkt mij de A4 voor die groep bewoners niet direct een alternatief.. tenzij in de loop van dit jaar de A13 dusdanig 'filevrij' is die groep reizigers de kans wagen om weer per auto te reizen..
Maar ook dan niet. De A 4 gaat vooral naar het havengebied van Rotterdam, dat is niet een plek waar je eenvoudig met het openbaar vervoer kan komen. De Randstadrail ontsluit vooral veel voorsteden als Pijnacker. Daar hebben de inwoners weer vrijwel niets aan de A 4 zelf (hooguit aan een minder filegevoelige A 13).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door SuperGhost »

Vergeet Den Haag, Leidschendam en Leidschenveen niet, die hebben wel voordeel aan de A4
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door waldo79 »

Vooralsnog staan er flinke files op de A4 door knelpunten elders, maar wat dit met het OV te maken heeft?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door SuperGhost »

Met veel files op hun route zijn mensen eerder geneigd om het OV als alternatief te zien?
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Milieubewust vervoer

Bericht door waldo79 »

Ligt eraan waar al die reizigers vandaan komen en een bestemming hebben en wat voor reismotief ze hebben. Voor bijvoorbeeld de aannemers en koeriers is het OV niet de meest aangewezen reismethode.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten