Corridor dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Volgens mij komen je treinen elkaar nu tegen tussen Barneveld Zuid en Barneveld Centrum, of kijk ik verkeerd?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Zugführer »

Nee ik zie het, de korte ritten moeten een minuutje later uit Barnveld Centrum richting Zuid vertrekken. Zal het even aanpassen.
De kruisingen zijn eigenlijk hetzelfde als nu, een andere opzet is volgens mij niet mogelijk. Alleen als je de symmetriepunten recht trekt kom je aan beide kanten vervelend uit met de overige treinen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Milco »

Je geeft aan dat in jouw opzet de korte ritten met vertrek xx:22 uit Amersfoort de IC van xx:23 in weg zullen zitten. Is het niet mogelijk om dan drie minuutjes eerder uit Amersfoort te vertrekken en in Barneveld Centrum weer op jouw huidige patroon te vertrekken naar Barneveld Zuid? Het is niet het meest ideaal, maar volgens mij moet het kunnen in jouw opzet.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Zugführer »

Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, hoewel het dan nog steeds krap is met de stop in Hoevelaken van de stoptrein. Als de stoptreinen om .02 en .18 zouden vertrekken, beiden 5 minuten voor de intercity, zou het moeten passen. Maar het lijkt me verre van ideaal. De intercity's een minuut later laten vertrekken zal ook niet wenselijk zijn vanwege knopen in het oosten van het land.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Zugführer schreef:Ik heb het zo opgesteld dat het inpasbaar is met Yanaikes voorstel. In Ede-Wageningen kom je precies op de tijd uit dat de intercity naar Arnhem weg rijdt, dus de overstap is niet haalbaar en doortrekken naar Arnhem levert een snellere verbinding op, zoals SuperGhost eerder vanochtend terecht aantoonde. De sprinter uit Utrecht kan dan keren in Ede-Wageningen. Alleen vertrek richting Arnhem om .14 en aankomst om .16 op hetzelfde perronspoor wordt te krap, waardoor het waarschijnlijk nog steeds niet gaat passen met alleen één extra perronspoor.
Het kan wel met één extra perronspoor, maar dan moet natuurlijk de Valleilijn wel net door Ede komen op het moment dat de sprinter uit Utrecht er niet keert (of de Valleilijn ri. Amersfoort moet in Ede van hetzelfde spoor gebruik moeten kunnen maken als de IC naar Utrecht). Een andere mogelijkheid met deze tijden zijn een wissels van spoor 1a via spoor 2 naar spoor 3, zodat de Valleilijn naar Arnhem vanaf 1a kan vertrekken. terwijl die naar Amersfoort op spoor 1b binnen komt. Al is dat laatste wel een extra infra-uitbreiding bovenop de bestaande plannen.
Yanaike schreef:Je zegt in je verhaal het volgende: 'De kans is dus groter dat een doorgetrokken Valleilijn sneller is dan...'. Dat is natuurlijk grote onzin. Tenzij je met vertragingen e.d. rekening gaat houden is het laten rijden van treinen geen kansspel. Je zet de dienstregeling zelf in elkaar en je kiest er dan voor om de Valleilijn wél aan te sluiten op de intercity, in dat geval is er 100% kans dat het sneller is om over te stappen in Ede of om de Valleilijn niet aan te sluiten op de intercity, waarbij er dus volgens jouw verhaal 100% kans is dat het sneller is om te blijven zitten.
Alleen kun je de dienstregeling (zoals je nota bene zelf zegt in je bericht!) niet altijd precies zo plannen als je wilt i.v.m. de beschikbare infra. Aangezien je vast zit op enkelspoor kun je op de Valleilijn niet zo veel qua tijden en die van Utrecht-Nijmegen is ook afhankelijk van factoren elders op het net en wenselijke aansluitingen. Zo kan het dus zijn dat je niet de tijden kan krijgen die je wilt. Omdat ik even niet van tijden uit ga van ETMET, heb ik dus de kans gepakt hoe het kan gaan uitpakken. De kans is daarbij dus groter dat doorrijden naar Arnhem gunstiger uitpakt.

Als je van de huidige tijden uit gaat, dan is de kans dat een doorgetrokken Valleilijn sneller is natuurlijk 100%, aangezien het een achterlichtaansluiting is en vanaf Arnhem je al de sprinter moet pakken om het snelste op de Valleilijn aan te sluiten. Zelfs als je te Wolfheze richting Arnhem 1x p/2u je moet laten inhalen door de ICE is het nog gunstiger.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Zugführer schreef:De Valleilijn is één van de weinige spoorlijnen in Nederland waar de dienstregeling niet symmetrisch is en dat heeft inderdaad vooral te maken met de inpassing tussen Amersfoort en Barneveld.
Zeker als je naar Arnhem door wil rijden zou het erg praktisch zijn als de dienstregeling wel symmetrisch is, je krijgt dan ongeveer dit:

Code: Selecteer alles

                    HEEN1  HEEN2     TERUG1  TERUG2
Amersfoort          9:04   9:22      9:56    10:08
Hoevelaken          9:10   9:28      9:50    10:02
Barneveld Noord     9:17   9:35      9:43    9:55
Barneveld Centrum A 9:20   9:38      9:40    9:52
Barneveld Centrum   9:21   9:39      9:39    9:51
Barneveld Zuid      9:23   9:41      9:37    9:49
Lunteren          A 9:29             9:31
Lunteren            9:30             9:30
Ede Centrum         9:37             9:23 
Ede-Wageningen    A 9:41             9:19
Ede-Wageningen      9:44             9:16
                   naar Ah          van Ah
Volgens mij zie ik dan niets over het hoofd, op het enkelsporige deel wordt er gekruist in Lunteren en Barneveld Centrum.
Ik heb het zo opgesteld dat het inpasbaar is met Yanaikes voorstel. In Ede-Wageningen kom je precies op de tijd uit dat de intercity naar Arnhem weg rijdt, dus de overstap is niet haalbaar en doortrekken naar Arnhem levert een snellere verbinding op, zoals SuperGhost eerder vanochtend terecht aantoonde. De sprinter uit Utrecht kan dan keren in Ede-Wageningen. Alleen vertrek richting Arnhem om .14 en aankomst om .16 op hetzelfde perronspoor wordt te krap, waardoor het waarschijnlijk nog steeds niet gaat passen met alleen één extra perronspoor.

Een nog groter knelpunt in deze opzet zit 'm waarschijnlijk in het samenloop gedeelte tussen Amersfoort en Barneveld. Er vertrekken nu intercity's om .07 en .23 vanuit Amersfoort, dus dat zit elkaar behoorlijk in de weg.

Ik ben benieuwd of ik nu precies hetzelfde heb uitgewerkt als Wubbo :mrgreen:

Edit: "heen 2" in zijn geheel een minuut verlaat om het passend te krijgen
Alhoewel ik nog steeds een beetje huiverig ben voor het feit dat je hiermee dus een drukke 4 IC per uur corridor en een drukke 6 IC per uur corridor aan elkaar knoopt door middel van een miezerig enkelsporig lijntje (wat gebeurt er bij vertragingen?), is het in theorie wel een prachtig plan!
Een klein dingetje is dat je op dit moment 6 minuten hebt gerekend voor Barneveld Zuid - Lunteren, terwijl daar in de huidige dienstregeling 7 minuten voor staan. Als je het echt helemaal perfect wil hebben moet je daar nog een minuutje zien te schuiven (of iets sneller optrekkend materieel o.i.d.).
Verder is het jammer dat we vast zitten aan de kruisingsmogelijkheid bij Lunteren, want bij Barneveld liggen de treinen nu zo dat je de Valleilijn ook eventueel nog met 10 of 20 minuten zou kunnen verschuiven. Het voordeel daarvan zou zijn dat je iets meer vrijheid hebt tussen Amersfoort en Apeldoorn, bij Ede-Wageningen maakt het in principe niet uit na welke intercity je vertrekt en je zou de lange keertijd in Arnhem van de huidige SPR kunnen inkorten.

En naast kijken of de valleilijn de ICs in de weg zit bij vertrek/aankomst in Amersfoort, moet er ook nog even rekening gehouden worden met SPR richting Amersfoort versus IC richting Apeldoorn bij Barneveld aansluiting.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:Een klein dingetje is dat je op dit moment 6 minuten hebt gerekend voor Barneveld Zuid - Lunteren, terwijl daar in de huidige dienstregeling 7 minuten voor staan. Als je het echt helemaal perfect wil hebben moet je daar nog een minuutje zien te schuiven (of iets sneller optrekkend materieel o.i.d.).
de huidige dienstregeling:
richting Ede:
.28 Barneveld Centrum
.30 Barneveld Zuid
.36 Lunteren

richting Amersfoort:
.36 Lunteren
.41 Barneveld Zuid
.44 Barneveld Centrum

Ik weet dus niet waar je die 7 minuten vandaan haalt, want het zijn er maar 5 (ri. Amersfoort) of 6 (ri. Ede). :wink:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Die haal ik uit de dienstregeling zoals die op NS staat:
http://www.ns.nl/reisinformatie/downloa ... -m-56.html

Maar die geeft alleen 7 minuten in de richting van Ede. Terwijl er maar 5 nodig zijn in de richting van Amersfoort.

De reisplanner van NS en 9292 geven wel 6 minuten richting Ede, maar dan vervolgens 1 minuut wachttijd in Lunteren. Ik gok dat het verschil hem daar in zit. Negeer mijn opmerking maar.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Dat komt omdat de trein ri. Amersfoort 1 minuut stil staat in Lunteren en dat in dat tabelletje niet te zien is. Beetje slecht tabelletje dus.

Je kan het er wel indirect uit halen, want de trein naar Amersfoort kan natuurlijk onmogelijk om .06/.36 uit Lunteren vertrekken als de trein uit Amersfoort pas om .07/.37 zou aankomen, aangezien er enkelspoor ligt. :wink:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Hier nog even twee snelle varianten op de Valleilijn van Zugführer met de symmetrie op :10/:40 en :20/:50 i.p.v. :00/:30. Wellicht dat die beter uit zouden kunnen komen met de ICS tussen Amersfoort en Apeldoorn. Ze passen in ieder geval op de corridor Utrecht - Arnhem. Je hebt alleen nog steeds krappe stationnementen in Ede-Wageningen en een extreem lange keertijd van 28 minuten in Arnhem.

Code: Selecteer alles

                    HEEN1  HEEN2     TERUG1  TERUG2
Amersfoort          8:54   9:12      9:46    9:58
Hoevelaken          9:00   9:18      9:40    9:52
Barneveld Noord     9:07   9:25      9:33    9:45
Barneveld Centrum A 9:10   9:28      9:30    9:42
Barneveld Centrum   9:11   9:29      9:29    9:41
Barneveld Zuid      9:13   9:31      9:27    9:39
Lunteren          A 9:19             9:21
Lunteren            9:20             9:20
Ede Centrum         9:27             9:13
Ede-Wageningen    A 9:31             9:09
Ede-Wageningen      9:34             9:06
Wolfheze            9:42             8:58
Oosterbeek          9:45             8:55
Arnhem            A 9:51             8:49

 
                    HEEN1  HEEN2     TERUG1  TERUG2
Amersfoort          9:14   9:32      9:36    9:48
Hoevelaken          9:20   9:38      9:30    9:42
Barneveld Noord     9:27   9:45      9:23    9:35
Barneveld Centrum A 9:30   9:48      9:20    9:32
Barneveld Centrum   9:31   9:49      9:19    9:31
Barneveld Zuid      9:33   9:51      9:17    9:29
Lunteren          A 9:39             9:11
Lunteren            9:40             9:10
Ede Centrum         9:47             9:03
Ede-Wageningen    A 9:51             8:59
Ede-Wageningen      9:54             8:56
Wolfheze            10:02            8:48
Oosterbeek          10:05            8:45
Arnhem            A 10:11            8:39
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door MdJ »

Heen1 rijdt nu echt dwars door de IC's heen. IC Amf->Es is .23/.53, IC Amf->Amfs is .25/55 (icm overkruisen). Ten hoogste kun je om .27/57 weg. (Zoals nu!)
Bij twijfel: gebruik beton.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Maar wie zegt dat de ICs tussen Amersfoort en Apeldoorn op dezelfde tijden blijven als je het corridor-rijden introduceert? De alternatieven (onder staat nog een tweede, heb je die ook gezien?) zijn vooral om meerdere mogelijkheden te bekijken. Pas als we de ICs tussen Amersfoort en Apeldoorn vastzetten kunnen we bepalen of een door gekoppelde Valleilijn echt gaat werken en welk alternatief voor de Valleilijn het best geschikt is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Z2N »

Dat bepalen de knopen in Apeldoorn, Deventer en Hengelo (en indirect ook in Zutphen icm met die drie), en die schuiven niet echt op. Als ze dat doen doen ze dat een kwartier (ivm enkelspoor en de :00/:30-symmetrie), en dan schiet je natuurlijk niet erg veel op. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Een kering van 28 minuten in Arnhem is naast erg duur ook niet te maken zonder dat je elk half uur je materieel gaat omrangeren of door gaat rijden naar ergens anders. Die kering zou minimaal naar een minuut of 6 moeten om het efficiënt te maken, of maximaal 24 om het logistiek maakbaar te krijgen. Met een gunstige ligging zou je 4 minuten uit de stop op Ede-Wageningen kunnen halen (2 heen, 2 terug), maar dan zul je er alsnog 4 moeten winnen (2 heen, 2 terug) om je kering te kunnen maken in Arnhem.

Rest nog de vraag of je een gedwongen ligging van je sprinter Arnhem-Ede (door de kruisingen op de Valleilijn) en daarmee de gedwongen ligging van de IC's tussen Arnhem en Utrecht de dienstregeling tussen Arnhem en Nijmegen (inclusief station Nijmegen) en de dienstregeling tussen Utrecht en Den Helder nog gemaakt krijgt en wat de consequenties zijn. Dat blijft toch wel het voordeel van de losse sprinter Arnhem-Ede: zolang je de keringen aan beide uiteinden kan maken is dat altijd passend te maken door met de sprinter te schuiven. Daar hoef je de IC-ligging niet voor aan te passen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Die kering in Arnhem zou je meerdere oplossingen voor kunnen bedenken:
1. rangeerbeweging naar Arnhem Berg (vergt wel keren)
2. rangeerbeweging naar Arnhem GE (ook al eens geopperd voor de Arriva/Breng-treinen aangezien die wat lastig op Arnhem Berg kunnen komen)
3. Vastmaken aan een van de treindiensten naar Doetinchem (beiden van provincie Gelderland, dus die zou ze in één concessie kunnen stoppen)
4. Doorrijden naar Tiel (idem als 3)
5. Alternerend keren op sporen 9 en 10 (kan alleen als de kerende IC een kortere kering heeft en niet meer langs het perron staat als de Valleilijn aankomt/vertrekt)
6. Aanleg van een keerspoor bij station Presikhaaf en de treindienst daar laten eindigen (vergelijkbaar met wat de IC naar Schothorst doet)

Oplossing 6 lijkt wellicht niet erg haalbaar, maar er wordt wel eens geopperd in Arnhem om dat station te verplaatsen (o.a. door de 3 hogescholen, HAN, ArteZ en VHL, die daar vorig jaar gezamenlijk voor pleitte). Als dat er werkelijk van zou komen, dan kan zo'n eventueel keerspoor natuurlijk meteen meegenomen worden (want zelfs als de Valleilijn niet doorgetrokken zou worden, zou je de 3e/4e sprinter vanuit Wijchen daar nog altijd naartoe kunnen doortrekken)
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door MdJ »

Of optie 7: afstappen van je heilige huisje: Niet doorrijden keringen behouden en proberen om IC's op de Valleilijn te kunnen aansluiten.

Hoe langer je traject, hoe groter de risico op vertraging. Dat zeg je zelf al in een ander topic. Koppelen aan een traject naar Doetinchem of Tiel (vet handig, twee trajecten met stukken enkelspoor en aansluitingen in Tiel, Doetinchem) levert echt grote onzekerheden en risico's op. Daarmee haal je je 40-60% van je overstappers echt niet mee.
-
Ik ben eerder benieuwd naar alternatieve uitwerkingen, in plaats van steeds op een doorgetrokken Valleilijn terug te komen. Dat is al zo vaak voorbij gekomen, met elke keer dezelfde discussie: De onvermijdelijke lange kering in Arnhem, grote vraagtekens over uitwerkingen in twee richtingen samen met IC's en ICE's. Het is erg lastig om al zo'n lokaal lijntje in te passen, waar je deels vanuit een leeg netwerk gaat inleggen, maar deels ook niet. Dan wordt het erg lastig te discussiëren en inhoudelijk in te gaan op deze kwesties. Maak duidelijk wat je laat liggen en hoe vrij je je trein kan inleggen

Laat ik mij houden op de corridor Amsterdam/Schiphol - Arnhem/Den Bosch.

Dan krijgen we de vervolgvraag: Gaan we corridor rijden? Alles uit Amsterdam door naar Eindhoven en alles uit Schiphol naar Arnhem en v.v. Dan krijgen de prangende vraag: Gaan we in Utrecht een knoop maken (Ja resulteert in een corridor in een langere stop te Utrecht) of niet? Echter. We hebben met nog een probleem te maken: PHS zorgt automatisch van enige kortere treinen. Daarnaast hebben we een stationshal met 4 opgangen per perron en die treinen staan precies onder deze kap. Daarnaast hebben we een middentunnel en misschien hopelijk ooit een Rabobrug*. Een knoop, met twee leegstromende treinen dubbeldeks, een bak of 10 elk. Dat gaat 5 minuten duren voordat het perron leeg is. Leg je die treinen niet in een knoop, maar met 5 minuten overstap spreid je de druk op de trappen en zullen overstappen toch korter zijn.

Na de ICs kun je de sprinter inleggen: Deze wordt ingehaald te Driebergen en (afhankelijk van de seinoptimalisatie) 2 minuten opvolgtijd, evenals in Ede en Arnhem. Dat betekent dat de sprinter er 6 minuten langzamer over mag doen en met 2 minuten per stop dus eigenlijk maximaal 3 stops extra: Maarn, Veenendaal de Klomp, Oosterbeek en Wolfheze zijn er 4 ; een van de IC's zal dus ook te Veenendaal-de Klomp moeten gaan stoppen om "laat" genoeg binnen te komen te Arnhem, indien je een doorgaande sprinter Utrecht-Arnhem wilt en de IC's met vertrek in Utrecht in exacte 10-10-10 ligging. Je zou net kunnen kiezen voor een 11-9-10 ligging, waarbij in het gat van de 11 dus de sprinter wordt ingepast of een extra IC-stop.

*: Noordtunnel is en wordt niet aangesloten op perron 18/19 en reizigers van en naar dit perron (voor de IC's in deze corridor) moeten gebruik maken van andere opgangen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Zugführer »

In feite is dat wat Yanaike gedaan heeft. Er is in de opzet voor de dienstregeling gekozen voor géén knoop in Utrecht, maar alles uit dezelfde richting dezelfde kant op te gaan waardoor je om en om kunt halteren, op Utrecht Centraal nooit hoeft te wachten, de drukte kan spreiden en door de hoge frequenties is de overstap tussen de corridors nog steeds niet langer dan een minuut of 5.
Vervolgens is de sprinter ingelegd, inderdaad met inhalingen in Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen, maar toen constateerden we dat een inhaling in Ede-Wageningen met de huidige infrastructuur óf met 1 extra perronspoor aan de zuidzijde niet past.
Dat was eigenlijk de belangrijkste reden dat ik even afsloeg naar de doorgetrokken Valleilijn, om te kijken of dat een oplossing kon zijn voor dit infrastructurele probleem. Maar de conclusie is nu inderdaad dat het doortrekken van de Valleilijn eerder meer nieuwe problemen veroorzaakt dan dat het problemen oplost.
Het laatste stukje van je post volg ik niet helemaal, dat de stoptrein maximaal 3 stops mag hebben en er dan weer ingehaald moet worden heb ik in een voorgaande post ook al eens uitgerekend, maar waarom er dan een IC in Veenendaal-De Klomp moet stoppen snap ik niet. Tussen zowel de inhaalmogelijkheden Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen als Ede-Wageningen en Arnhem liggen slechts 2 stations.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Z2N »

In Ede kan er niet ingehaald worden, en dus zijn er dan vier stoptreinstations, waar drie zou passen met een 10-minuten dienst. Een IC die achter de stoptrein naar Arnhem aan gaat moet dus 2 minuten langzamer zijn, en dat kan alleen door een stop op een stoptreinstation, waarbij De Klomp de meest logische kandidaat lijkt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Zugführer »

Als je in plaats van in Ede in Wolfheze de stoptrein inhaalt blijven er 3 stations over tussen Driebergen-Zeist en Wolfheze, wat dus zou moeten passen. Als je helemaal niet inhaalt tussen Driebergen-Zeist en Arnhem kom je op 5 stoptreinstations uit en zou één van de intercity's 4 minuten langer onderweg moeten zijn. Vandaar dat ik niet helemaal volg waar die 4 stations vandaan komen.
Maar bovendien hebben we al aangetoond dat door deze verplichte inhaling, al dan niet in Ede of in Wolfheze, overstappen van de stoptrein uit Utrecht op de intercity naar Arnhem sneller is, wat een doorgetrokken sprinter van Utrecht richting Arnhem niet heel zinvol maakt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Z2N »

Die vier stations is vrij simpel, dat zijn de 'extra' stoptreinstations tegenover de IC-stations tussen Driebergen en Arnhem (Maarn, De Klomp, Wolfheze, Oosterbeek). Reken je voor al deze haltes twee minuten voor een stoptrein Utrecht - Arnhem, dan heb je acht minuten verschil tussen de IC en de stoptrein, waar zes minuten de maximum is bij een 10-minuteninterval (icm 2x 2 minuten tussen Sprinter en IC, waarvoor al seinoptimalisatie benodigd is). Een stoptrein tussen Utrecht en Arnhem is alleen inpasbaar als een IC-trein wat langzamer wordt, dat kan door een verlengde stop in Ede, of een extra stop elders, bij voorkeur in De Klomp.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Zugführer »

Oh natuurlijk, stom van me, nu vergeet ik zelf juist weer dat de intercity's óók in Ede-Wageningen stoppen -o-
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Ik zie zelf nog niet helemaal het probleem van inhalen in Ede-W? Als dat station toch verbouwd gaat worden met een extra perronspoor, dan kun je toch meteen wat extra wissels neerleggen om alle inhaalbewegingen mogelijk te maken? Desnoods zoals in Sittard met IC en SPR achter elkaar ophetzelfde perron. Je kunt ook eventueel het perron van de Valleilijn bereikbaar maken voor doorgaande SPRs, als de Valleilijn op dat tijdstip niet aan het keren is, kan dat perron gebruikt worden en dan heb je met 4 perrons genoeg capaciteit voor de inhaalmaneuvre. Of desnoods haal je in een richting in op Ede-W en in de andere richting op Wolfheze, al vraag ik me af of dat laatste gaat passen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Zugführer »

Als de huidige dienstregeling van de Valleilijn gehandhaafd wordt keert die van .18 tot .25 en van .48 tot .55 op spoor 1A.
De sprinter van Utrecht naar Arnhem staat van .08 tot .14 en van .38 tot .44 in Ede-Wageningen, de andere kant op van .16 tot .22 en van .46 tot .52.
Dat past dus niet op hetzelfde spoor, anders was dat ook nog een optie geweest.
Het zou passen als je van spoor 1B zonder over 1A te rijden naar het westen kunt. .Dan kunnen de sprinters Utrecht - Arnhem in beide richtingen ''uitvoegen". Een perron over spoor 1B leggen zodat er op spoor 2 gehalteerd kan worden zou ook nog kunnen.
Een sprinter en intercity achter elkaar lijkt me geen optie, dan moet het station wel heel erg uitgebreid worden, met name de lengte van de perrons is dan ontoereikend.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

Zugführer schreef:In feite is dat wat Yanaike gedaan heeft. Er is in de opzet voor de dienstregeling gekozen voor géén knoop in Utrecht, maar alles uit dezelfde richting dezelfde kant op te gaan waardoor je om en om kunt halteren, op Utrecht Centraal nooit hoeft te wachten, de drukte kan spreiden en door de hoge frequenties is de overstap tussen de corridors nog steeds niet langer dan een minuut of 5.
Dat is die dus wel, want de treinen komen 5 minuten na elkaar binnen en staan dan nog 2 minuten stil. De overstap is dus 7 minuten, wat meer is dan 5 :wink:

Wat betreft de drukte spreiden: je hebt nu inderdaad een piek aan reizigers die het perron willen verlaten, echter is dat dan wel eenrichtingsverkeer. Als je die treinen uit elkaar trekt, dan spreid je de reizigers die het perron willen verlaten weliswaar, maar ook de reizigers die het perron op willen. Doordat er dan geen eenrichtingsverkeer is (mensen lopen tegen elkaar in), kan het wellicht zelfs zo zijn dat de transfercapaciteit juist af neemt. Ik weet dus nog niet zo snel of het al met al wel een gunstig iets is. Vergeet immers ook niet dat ETMET op zichzelf ook al een middel is om de reizigers meer te spreiden over het uur en de drukte op de trappen dan al af neemt.

Maar ook een andere vraag is natuurlijk hoe je het gaat oplossen bij het uitsnijden. Ga je dan vanaf de ene corridor een overstap van 7 minuten behouden en van de andere corridor eentje van 27 minuten? Of hoe ga je het dan doen en wat voor effect gaat dat hebben op de overstappen elders (die juist 's avonds belangrijker zijn i.v.m. de lagere frequenties)?

Over een doorgaande sprinter:
Zugführer schreef:Maar bovendien hebben we al aangetoond dat door deze verplichte inhaling, al dan niet in Ede of in Wolfheze, overstappen van de stoptrein uit Utrecht op de intercity naar Arnhem sneller is, wat een doorgetrokken sprinter van Utrecht richting Arnhem niet heel zinvol maakt.
Dat had de NS ook al, daarom wil de NS niet investeren in het mogelijk maken van een doorgaande sprinter Utrecht-Arnhem, omdat het aantal reizigers dat over Ede heen zou reizen met zo'n sprinter verwaarloosbaar is. Vandaar ook het uitstapje naar een doorgetrokken Valleilijn, omdat dat de enige doortrekking is die wel gunstig zou kunnen zijn. (nog naast dat er al een behoorlijke regionale en landelijke lobby is voor zo'n doorgetrokken Valleilijn, waardoor het mij eerder een kwestie van tijd lijkt voordat dat gaat gebeuren)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Corridor dienstregeling

Bericht door Z2N »

An sich hoeft er niet geinvesteerd te worden, je kan zoals gezegd ook ruimte maken door een IC te laten stoppen in De Klomp. Hiermee behoudt De Klomp zijn transferiumfunctie, en hoef je een sprinter Ut-Ah niet twee keer in te halen, wat ook tijd en dus personeelsuren scheelt. De Klomp-IC moet dan wel eindigen in Ah (of de keertijd voor de andere IC-treinen Ut-Nm wordt te lang), in het gat wat dan ontstaat kan de 3600 dan ingelegd worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten