Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door Rick Visser »

OV kan nog best leuk en comfortabel worden: nog zo'n inspirerend idee uit Singapore:

Men wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vastliggende routes, ‘mobility-on-demand’ voor de ‘first-and-last-mile.

Er zijn momenteel prototype demonstraties in Singapore, die in 2018 worden opgevolgd door operationele pilots. En vanaf 2020 zullen zelfrijdende voertuigen er een volwaardige mobiliteitsoplossing zijn. RVO.nl ziet veel kansen voor Nederland, ook voorloper met smart mobility en als proeftuin voor de zelfrijdende auto, om samen te werken in en met Singapore.

Ik zie het wel voor me: je laat via je app een zelfrijdende auto komen (zo'n lief klein googletje of een iets luxere) en wordt netjes zonder tussenstops naar je bestemming gebracht. Zelfrijdende taxi dus.

Het volledige artikel staat hier http://www.fleet-mobility.nl/nieuws/ove ... _auto.html
Laatst gewijzigd door Rick Visser op za 30 jan 2016, 16:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vastliggende routes

Bericht door Z2N »

Hoevaak moet ik het zeggen? Het OV is nog niet klaar voor automatisering. Als voertuigen geen chauffeurs meer hebben verliezen letterlijk honderdduizenden mensen hun baan, en de nadelen daarvan wegen in geen enkele mate op tegen de winst van een bus die op verzoek naar je toe rijdt. Kom eerst met een oplossing daarvoor, daarna kan ik je luchtfietserij weer aanhoren. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vastliggende routes

Bericht door Rick Visser »

Ik ben bang dat je de automatisering niet tegenhoudt. Het gaat in Singapore waarschijnlijk sneller dan in Nederland, maar ongetwijfeld komt ook hier het moment dat automatisering banen gaat kosten. Heel veel banen. Vooral omdat de voordelen zo gigantisch zijn hou je het echt niet tegen: grote besparing op personeelskosten en overal 24/7 OV. Banenbehoud is een hele slechte reden om een ontwikkeling tegen te houden. Wat dat betreft kunnen we maar beter zorgen dat we er klaar voor zijn in plaats van krampachtig de kop in het zand te steken...

En de overheid is daar ook van overtuigd, gezien het feit dat zij graag koploper willen zijn: http://www.fleet-mobility.nl/nieuws/ove ... _auto.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door Hainje »

Automatisering hou je niet tegen, niemand die dat tegen zal spreken. Echter zal het nog een jaar of 10-20 duren voordat we in Europa zo ver zijn dat er ook echt op grote schaal geautomatiseerde voertuigen op de weg zien. Denk dat dit de essentie is van wat Z2N eigenlijk wil zeggen.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door Wubbo »

Dat deze ontwikkeling komt (ook als vervanging voor de huidige automobiliteit) ben ik ook van overtuigd. Maar gezien hoe lang er al proefnemingen en plannen voor zijn en wat de resultaten nu zijn denk ik dat het nog wel een tijdje duurt tot het gemeengoed is. Vergeet daarbij ook het psychologische effect niet: mensen moeten overtuigd worden dat zo'n systeem veiliger is dan het huidige. Op feiten is dat prima te doen, maar op gevoel niet. Ik denk dat dat nog de lastigste drempel wordt om een zelfrijdend systeem echt te laten slagen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door Hainje »

Lang leve de angstcultuur in de westerse wereld. :pos: Afbeelding
🍉
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door waldo79 »

En vergeet ook niet dat het zo goed als 100% veilig moet zijn en computers zullen moeten kunnen inspelen op alle, waaronder onverwachte situaties die zich in het verkeer voordoen. Simpel rechtdoor rijden op een autosnelweg zou je kunnen automatiseren, het lastigste zijn stedelijke omgevingen en laat daar nu net het busverkeer zich voornamelijk afspelen :Y

En met op vaste routes inzetten in Singapore zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat daar weinig conflicten met andere weggebruikers zijn: bijvoorbeeld op een eigen baan rijden en niet in gemengd verkeer met fietsers, voetgangers, auto's e.d.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door Widejo »

Die automatisering is natuurlijk een kwestie van tijd. Echt hele netwerken op zetten en werkbaar maken is heel ver denken voor een land als Nederland. Toch zie ik op een kleiner niveau wel mogelijkheden op korter termijn. Schiphol is bijvoorbeeld ideaal voor zo'n project!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door Jef400 »

Omdat? Je hebt nu eigenlijk alleen je standpunt gegeven zonder aan te geven waarom.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door Suus »

Dat in Schiphol is tegenwoordig opgeruimd, er rijdt wel iets dergelijks in Wageningen toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door Widejo »

@Jeffrey
Dacht dat het wel een logische was! Technologische vooruitgang is altijd een plus voor een luchthaven. Ik zie niet in waarom deze zelfrijdende wagentjes in de Haven van Rotterdam bijvoorbeeld niet op Schiphol zouden werken? Denk aan het vervoer tussen Parkeerplaatsen en Schiphol-Plaza of tussen Schiphol-Rijk/Oost en Plaza. Verder is het wellicht ook een idee busvervoer vanaf de gate naar een geparkeerd toestel te automatiseren?
Het lijkt mij een logischere stap dan bijvoorbeeld direct het gehele busnetwerk van Almere of Zoetermeer te automatiseren. Om een paar van deze "luchtfietsdorpen" te noemen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door Jef400 »

Ja, leuk. Hoe ga je dat dan doen met overig verkeer? Ik denk dat je veel te makkelijk voorbij gaat aan de inpasbaarheid van zulke voertuigen. Het voorbeeld wat je noemt. Heb je geen kruisend verkeer. Wat je op Schiphol, Almere en Zoetermeer dus wel hebt. Daarnaast zie ik nu weer heel weinig argumenten waarom en hoezo. Eigenlijk alleen maar voorbeelden waarom dit waarom dat. Luchtfietserij volgens mij.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door erjeebee »

Deze ontwikkeling gaat zo langzaaam...........
Kijk maar naar de Parkshuttle in Rotterdam.
Begonnen in 1999... nu ruim 16 jaar verder.. en wat is er sindsdien gebeurd?
Sinds 2008 rijdt de verbeterde versie..dat wel.. maar dat is ook al 8 jaar geleden.
T ding heeft nog steeds zijn eigen vrije baan nodig met slagbomen waar hij wegen kruist.
Nul doorontwikkeling
Nul vervolgoprojecten op andere plekken

Voordat zelfrijdende voertuigen op grote schaal (openbaar) personenvervoer kunnen gaan verzorgen zitten we aan het eind van deze eeuw.
(als ik al lang en breed veilig in mijn urn lig)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Singapore wil zelfrijdende voertuigen inzetten voor personenvervoer op vaste routes

Bericht door Vinny »

Op Schiphol heeft het wel zin om het Sternet te vervangen door automatische metros. De reizigersaantallen zijn in de spits gigantisch naar de bedrijventerreinen rondom het vliegveld. Maar ik denk dat je het wel beter onder de grond kan stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten