Spoorlijn Utrecht - Breda

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Cas »

Wat een innovatief plan! Zo heeft iedereen autonomie over hun eigen vervoer. Misschien kunnen we dat ergens in de naam stoppen, klinkt wel catchy.
請勿靠近車門
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Aking »

ZHIAOHEV transportation? *O*
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Bericht door Wannes »

En dat staat voor?
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 01 mar 2019, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Aking »

Cas schreef:Wat een innovatief plan! Zo heeft iedereen autonomie over hun eigen vervoer. Misschien kunnen we dat ergens in de naam stoppen, klinkt wel catchy.
(A)
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Wannes »

Dat klinkt inderdaad wel als een catchy naam. Nog een mooie slogan en huisstijl, of moeten de mensen dat zelf bepalen *O* ? En het kan zo geïntroduceerd worden.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door sven_engelen »

Ik zal wel de verpester van dit alles zijn maar ik zie het nut niet van een spoorlijn Breda --> Utrecht. Kan er niet meer werk gestoken worden in de busverbinding en verbreding van de A27?
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Cas »

Over Den Bosch reizen met de trein is momenteel sneller dan de bus Breda-Utrecht, dus zelfs als je hem wat versneld krijgt zal een directe treinverbinding nog steeds veel sneller zijn.
Daarnaast zou het (lijkt mij, hopelijk) niet een dun sprinterlijntje worden, maar ook IC-verbindingen krijgen. Daar is de bus echt niet tegen opgewassen. Reizigerspotentieel is er ook wel, met Utrecht<->Vianen/Gorinchem/Raamsdonksveer/Oosterhout<->Breda (en eventueel ook Meerkerk, Sleeuwijk, Hank, Nieuwendijk).
Het grote probleem is simpelweg dat je de Lek en de Merwede over moet, en dat kost bakken met geld aan bruggen. Als je echter iets aan de A27 wil doen, zal dat om dezelfde reden niet echt goedkoop zijn.
Daarnaast valt er nou niet bijster veel te versnellen aan de bus: ze mogen al op veel stukken over de vluchtstrook, de BrabantLiners rijden al 100 (geloof ik), dus wat zou je precies willen doen?
請勿靠近車門
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Chrysa »

Cas schreef:de BrabantLiners rijden al 100 (geloof ik)
Dat mogen ze wel, maar doen ze in de praktijk niet, de dienstregeling is dan ook voor 80 gemaakt.

Ik heb 1x een Brabantliner gehad die constant 100 reed en ook niet zijn tijd afwachtte bij de haltes, en die was 20 minuten eerder in Utrecht terwijl hij in Breda volgens dienstregeling was vertrokken. Dat is al een flinke tijdwinst. Helaas heb je daar in de spits niet zo veel aan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door trolly »

sven_engelen schreef:Ik zal wel de verpester van dit alles zijn maar ik zie het nut niet van een spoorlijn Breda --> Utrecht. Kan er niet meer werk gestoken worden in de busverbinding en verbreding van de A27?
Zoals Chrysa al aangeeft is er best wat winst te halen met de versnelling van de OV-verbinding tussen Utrecht en Breda. Met een spoorlijn kan je de reisduur per OV zomaar halveren. Dat geeft zelfs verstokte automobilisten iets om over na te denken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door waldo79 »

Zolang de maatschappelijke kosten-batenanalyse zo ongelukkig blijft uitvallen voor deze verbinding gaat er geen voortraject gestart worden...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Suus »

Kunnen we niet gewoon die rivieren dempen ofzo, altijd weer die ellende met bruggen bouwen. :twisted:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door trolly »

waldo79 schreef:Zolang de maatschappelijke kosten-batenanalyse zo ongelukkig blijft uitvallen voor deze verbinding gaat er geen voortraject gestart worden...
Zo'n analyse valt ongelukkig uit door de weging van de input. Hoe star dat gegeven is hangt af van het belang dat aan verschillende variabelen wordt toegekend, en is dus naast een globale raming van het maatschappelijk nut ook een politieke keuze.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door waldo79 »

Uiteraard, maar de A27 is toch aan een verbreden toe (al decennia). Daar profiteert het busvervoer ook van.

En ja, die spoorlijn achteraf toevoegen is hartstikke duur. Had eigenlijk al gebouwd moeten zijn, maar door dat tientallen kilometers moeras (van grofweg Geertruidenberg tot Vianen) valt niet mee.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door trolly »

Leuk dat het busvervoer profiteert van het asfalt, maar voor het OV als geheel levert dat dus weinig op. Die treinlijn had inderdaad al decennia geleden gebouwd moeten zijn, en zou zeker met de verbreding van de A27 meegenomen moeten worden. Goedkoper gaat het vast niet worden; het gaat vooral om de wil te investeren. Het schijnt overigens een vaststaand gegeven te zijn dat spoorverbindingen niet positief uit MKBA's kunnen komen, ondanks dat het nut als een paal boven water staat, en het beleid bol staat van de goede intenties voor het OV.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Kunnen we niet gewoon die rivieren dempen ofzo, altijd weer die ellende met bruggen bouwen. :twisted:
Ja, goed idee.
.. en dan al het vrachtvervoer dat over die rivieren vaart.. verplaatsen naar het spoor?

(A)

Om nog maar te zwijgen van de waterberging die er dan niet meer is..

Anyway, dat plan van https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1884765/ is zo gek niet. Aan de kant van het spoor bouwt Vianen al een woonwijk..
Er ligt een industriegebied dat volk kan trekken..
Dan heb je iets aan de andere kant van het water Nieuwegein en industriegebied het Klooster. XPO en DHL zitten daar ondermeer.. Áls er nou ook direct voor een nachtlijn (ook doordeweeks) gekozen wordt.. kunnen die medewerkers ook per trein komen vanuit Utrecht ofzo. :D
Weer een brug over en Houten kan een station hebben, voor de Expo. Zit dan wel wat ver van de bewoonde wereld af..
*trein*

Ik zie kansen. :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door trolly »

Post van mijack1985 gemist zeker?
mijack1985 schreef:Ff een kick geven.

Maar mijn broertje werd geïnterviewd door RTV Utrecht. Hij had voor de lol een "artist impression" gemaakt voor o.a. station Vianen.
Leuke ideetjes hoor, maar bijna even realistisch als het rivierenplan van Suus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door sven_engelen »

trolly schreef:Dat geeft zelfs verstokte automobilisten iets om over na te denken.
Al zal je die nooit de auto uit trekken.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door playertwo »

Aking schreef:ZHIAOHEV transportation? *O*
De auto :mrgreen:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Aking »

Ga je mond spoelen! :evil:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door trolly »

Wees 's lief joh! Playertwo is net wakker!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Hainje »

#doeslief
🍉
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Durashift »

trolly schreef:Post van mijack1985 gemist zeker?

(,,)
Nope. Ik denk dat jij mijn link naar het betreffende RTV Utrecht artikel gemist hebt. Dát gaat namelijk over de broer van mijack1985. :wink:

Verder dacht ik dat door het benoemen van een dagelijkse nachttrein.. de ironie / utopie van mijn betoog wel duidelijk zou zijn. :)
PHS

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door CamilleKreemers »

Dus eigenlijk het uitbouwen van de Brabantliner.
Roeland
Berichten: 2249
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Roeland »

Als je bij de verbreding van de A27 de haltes slim aanlegt, kan dat best een kansrijk concept worden.

Het huidige concept van snelwegbus is toch een beetje: de bus rijdt op de snelweg 80 km/h terwijl auto's met 100 km/h voorbijrijden. Bij (bijna) iedere afslag hobbelt de bus van de snelweg af, om via een bochtige rotonde op een mistroostige carpoolplaats 1 minuut stil te staan, voor die éne overstapper vanuit een aansluitende buurtbus. 3 minuten nadat de bus de snelweg verliet, rijdt-ie 300 meter verder weer de snelweg op.
Tja, zo degradeer je een snelwegbus tot een effectieve reissnelheid van amper 40 km/uur voor de gemiddelde reiziger...

Hoe anders, wanneer de snelweghaltes waren vormgegeven zoals de halte A29-Numansdorp of de halte A7-Folsgare. Dus niet de snelweg afrijden (bij voorkeur met een opstopping bij het kruispunt onderaan de afrit) en een bochtige kronkelroute naar een carpoolplaats of aftands busstationnetje.
En bij een hoogfrequente snelwegbus hoeft-ie ook niet meer bij iedere halte de juiste aansluittijd af te wachten, die in de praktijk soms zo ruim is genomen, dat de snelwegbus minutenlang staat te niksen op zo'n carpooldinges.
Dan maak je de rit voor de gemiddelde reiziger zo'n 30% sneller. Dan trek je niet alleen meer reizigers, maar krijg je ook meer bus voor je DRU's.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten