Spoorlijn Utrecht - Breda

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Michael »

‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

BREDA - De PvdA in Breda pleit voor een zelfrijdende bus tussen Breda en Utrecht. De partij vindt dat er een betere openbaar vervoer verbinding tussen de twee steden moet komen. De fractie denkt dat het aanleggen van een nieuwe spoorlijn niet rendabel is.

“We praten nu al twintig jaar over een directe treinverbinding tussen Breda en Utrecht en dat lijkt op een dood spoor te zitten”, stelt Henk van der Velde, fractievoorzitter van PvdA Breda in een toelichting.

Lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/polit ... dood-spoor
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Tochjo »

Welk probleem wordt hiermee opgelost? Zijn de chauffeurs van lijn 401 niet aardig of zo? En hoe is dit een verbetering boven de huidige treinverbinding?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Aking »

Tochjo schreef:Welk probleem wordt hiermee opgelost?
Dat die lui weer een lintje door kunnen knippen :)
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Michael »

Tochjo schreef:Welk probleem wordt hiermee opgelost? Zijn de chauffeurs van lijn 401 niet aardig of zo? En hoe is dit een verbetering boven de huidige treinverbinding?
Het reistijd verschil tussen lijn 401 en de trein is nu al minimaal: Lijn 401 heeft 1 uur en 17 minuten nodig om van Breda naar Utrecht te komen. Als het vast staat op de A27 is er wel wat meer reistijd maar op een aantal plaatsen mag de bus over de vluchtstrook bij file. Met de trein kan het in 1 uur en 11 minuten. Scheelt maar 6 minuten. Maar als het rustig is op de weg kan de bus het ook in dezelfde tijd als de trein doen. Er zit namelijk een kleine buffer in de dienstregeling.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Jef400 »

Daarnaast, hoe wil je dat gaan vullen. Er rijdt nu al maximaal 2x uur een bus tussen Breda en Utrecht. 's avonds en op Zaterdag 1x/uur zondags zelfs elke 2 uur. Hoe wil je dan in godsnaam Rick-Visserachtige praktijken willen bekostigen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Hainje »

Dat die trein er nog niet is zegt vooral iets over het doorzettingsvermogen van de betreffende politici. Als ze die lijn echt hadden gewild, dan had dat spoor er echt al wel gelegen. Als je een stukje conventioneel spoor al niet voor elkaar krijgt, dan kun je naar zo iets supersonisch ook wel fluiten (de komende 20 jaar).
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Suus »

JeffreyMeijer schreef:Daarnaast, hoe wil je dat gaan vullen. Er rijdt nu al maximaal 2x uur een bus tussen Breda en Utrecht. 's avonds en op Zaterdag 1x/uur zondags zelfs elke 2 uur. Hoe wil je dan in godsnaam Rick-Visserachtige praktijken willen bekostigen?
Het zal ook nieuwe vervoersstromen trekken, nu is het vanuit Breda, Oosterhout, Raamsdonkveer, Gorinchem voor de meeste mensen eigenlijk niet interessant om naar Utrecht te gaan met het OV, ondanks de bestaande snelbussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door ArrivaBas »

Geautomatiseerd? Ho even, maar zo ver is de technologie nog niet. Dan duurt het nog wel een jaar of 10 voor die zelfrijdende bus er daadwerkelijk rijdt. Trouwens, was er niet een plan om via Oosterhout en Gorinchem een spoorlijn neer te smijten?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Hainje »

ArrivaBas schreef:Trouwens, was er niet een plan om via Oosterhout en Gorinchem een spoorlijn neer te smijten?
Ik raad je aan even de startpost te lezen. :P
🍉
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Michael »

JeffreyMeijer schreef:Daarnaast, hoe wil je dat gaan vullen. Er rijdt nu al maximaal 2x uur een bus tussen Breda en Utrecht. 's avonds en op Zaterdag 1x/uur zondags zelfs elke 2 uur. Hoe wil je dan in godsnaam Rick-Visserachtige praktijken willen bekostigen?
Lijn 401 rijdt iig in de middagspits tussen 14:06 en 16:06 vanaf Breda een kwartiersdienst naar Utrecht. De spitsritten gaan of als MAT rit terug naar Breda of als lijn 400 naar Oosterhout. Zondagavond vanaf 17:00 een uurdienst.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Daniel »

Michael schreef:Het reistijd verschil tussen lijn 401 en de trein is nu al minimaal: Lijn 401 heeft 1 uur en 17 minuten nodig om van Breda naar Utrecht te komen. ... Met de trein kan het in 1 uur en 11 minuten. Scheelt maar 6 minuten.
Da's niet helemaal een eerlijke vergelijking, immers is die 1.11 via 's-Hertogenbosch. Via een spoorlijn langs de A27 zal dat ongetwijfeld korter geweest zijn.
JeffreyMeijer schreef:Daarnaast, hoe wil je dat gaan vullen. Er rijdt nu al maximaal 2x uur een bus tussen Breda en Utrecht. 's avonds en op Zaterdag 1x/uur zondags zelfs elke 2 uur. Hoe wil je dan in godsnaam Rick-Visserachtige praktijken willen bekostigen?
Met aanvullende verbindingen naar tussengelegen plaatsen? Gorinchem kom je ook langs en de verbinding daarvandaan naar Utrecht is al een stuk frequenter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Aking »

ArrivaBas schreef:Geautomatiseerd? Ho even, maar zo ver is de technologie nog niet.
Niet?
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Gothic-Writer »

Ik heb het artikel gelezen en zeg daarop dat het aan de ene kant wel een interessant plan is, maar aan de andere kant moeilijk haalbaar. Ik geloof best dat het met de juiste technieken mogelijk is om 'zelfrijdende bussen' te laten rijden, maar dat vergt veel tijd en geld. Zoals andere leden op dit forum al op merkte is de reistijd van Breda naar Utrecht in de huidige vormen, nagenoeg even lang. Wat mij daarentegen op valt is dat niemand meld dat de treindienst Breda - Utrecht vanaf december opgeknipt gaat worden, waardoor er dus geen rechtstreekse trein meer rijd tussen beide steden en dat hierdoor een overstap op 's-Hertogenbosch, sowieso in het reisschema komt van diegene die gebruik maken van deze treindienst.
De lang gekoesterde wens van de betrokken partijen in verband met de spoorlijn Breda - Utrecht zullen helaas, gezien de huidige stand van zaken in politiek Den Haag, de komende jaren nog wel fluiten naar deze verbinding.

Er is overigens wel iets wat mij enigszins zorgen baat, een zelfrijdende bus is leuk, maar wie houd er rekening met de andere weggebruikers? Per slot van rekening zitten er toch een hoop slechte 'bestuurders' op de weg, die het niet echt nauw nemen met de verkeersregels. Ook vraag ik mij af hoe er dan ineens wel een '10-minutendienstregeling' verzonnen kan worden en dat dit nu in de huidige situatie niet mogelijk is? Kennelijk is er dus wel vraag naar, anders zou het ook niet in het conceptplan zijn opgenomen.

Tot slot denk ik wel dat het nu nog te vroeg is om al allerlei ideeën over dit topic los te laten, maar aan de andere kant, dromen mag.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door reisthijs »

Ik denk eigenlijk niet dat veel mensen Utrecht-Breda helemaal met de sprinter doen ( ikzelf in elk geval niet), dus weinig zullen die langzame overstapvrije verbinding missen. Zeker als er een betere aansluiting in Den Bosch komt.

Over die zelfrijdende bus: het is nog geen uitgewerkt plan, er is nog niet gezegd dat die bus de hele route zelf rijdt, of tussen overig verkeer.

Dat kan ook op een busbaan zijn, en dat lijkt me ook de enige manier waarop een zelfrijdende bus echt voordeel biedt: je zou dan mogelijk sneller kunnen rijden dan gebruikelijk.
Min of meer het idee van de superbus
Laatst gewijzigd door reisthijs op do 24 mar 2016, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Wubbo »

Als ik het goed onthouden heb wordt de aansluiting in 's-Hertogenbosch op de route Utrecht - Breda wel beter. De sprinter is nu al niet de snelste optie.

Een treinverbinding Utrecht - Breda zal natuurlijk meer reizigers trekken dan alleen die tussen Utrecht en Breda: ook de route Utrecht - Roosendaal en Utrecht - België gaan dan via de nieuwe route lopen (dat gaat nu via Rotterdam). En het achterland van Utrecht is natuurlijk ook groot, met heel Noord-Nederland en een deel van Oost-Nederland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Jef400 »

@Daniel. Dat zou kunnen. Maar dan lijken mij 2x uur drie dieselstelletjes op een enkelsporige lijn ook wel genoeg.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Hainje »

reisthijs schreef:Ik denk eigenlijk niet dat veel mensen Utrecht-Breda helemaal met de sprinter doen ( ikzelf in elk geval niet), dus weinig zullen die langzame overstapvrije verbinding missen.
Als ik naar Den Bosch reis met de sprinter uit Tilburg dan stapt zo'n beetje 99,5% van alle reizigers in Ht uit.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door reisthijs »

JeffreyMeijer schreef:@Daniel. Dat zou kunnen. Maar dan lijken mij 2x uur drie dieselstelletjes op een enkelsporige lijn ook wel genoeg.
Dat is beslist niet genoeg voor de forse investering die nodig is voor een spoorlijn Breda-Utrecht. Dat heeft alleen zin als je de lijn onderdeel kan maken van het Intercitynetwerk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Jef400 »

Heeft dat zin. Tenminste. Het zal een reden hebben dat er nog geen spoor ligt. We hebben een overbelaste A27. Maar is er ergens een concreet te zien hoeveel reizigers er gebruik van gaan maken. Want maximaal 8 keer per uur een bus op het traject (zeg 500 reizigers per uur in de spits) ziet er voor mij als leek uit als een onrendabel verhaal voor een nieuwe IC-spoorlijn over een aanzienlijke lengte. Dan zou je op ongeveer 5000 reizigers uitkomen. Maar goed, dat kan ook weer verhoogd worden als het busnet dan weer op de schop gaat natuurlijk
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door CamilleKreemers »

Kan een goed product (minimaal 6x/uur per lijn) in de spitsuren niet het autogebruik verlagen?
Ik heb soms het idee dat een goed OV-product deels ontbreekt op dit soort lange afstandsverbindingen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Karl »

Kan je niet expirementeren met een snelle trein Breda - Rotterdam C. - Utrecht? Dat kost op basis van huidige rijtijden ongeveer een uur rijtijd?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Suus »

De aanpak van de A27 wordt elke keer weer vertraagd, volgens mij omdat er steeds wordt geprobeerd een spoorlijn in het project te betrekken. En dat is volkomen logisch, want het is de laatste radiaal die ontbreekt in het spoorwegennet en zowel regionale als nationale impact heeft.

Nationaal: Breda is binnenkort een internationaal treinstation, maar tegelijkertijd is West-Brabant vanuit de meeste regio's via het spoor alleen via grote omwegen bereikbaar waardoor de reistijd erg lang is. Ook is de relatie tussen Utrecht en Den Bosch nu behoorlijk overbelast, als een aanzienlijk deel van Brabant via een andere route van/naar Utrecht bereikt kan worden zou dat veel schelen.

Regionaal: tussen Breda en Gorinchem liggen een aantal grotere plaatsen die nu matig ontsloten zijn per openbaar vervoer. Zowel Oosterhout als Raamsdonkveer zijn grotere plaatsen met een grote regio eromheen waar een treinstation een groot potentieel zal hebben. In Gorinchem kan er worden aangesloten op de MerwedeLingeLijn waarmee de plaatsen langs de Merwede en Gorinchem zelf een snellere reismogelijkheid krijgen naar Utrecht en Brabant. De inpassing bij Gorinchem en ten zuiden van Utrecht zijn nog wel vraagstukken.

De Hanzelijn had ook een veel rustigere busdienst als voorganger maar heeft Dronten nu op de landkaart gezet, het station trekt veel meer reizigers dan verwacht en datzelfde effect mag je verwachten in de regio ten noorden van Breda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Vinny »

Ik denk zelfs dat ik liever een HSL Utrecht-Breda had gezien. Utrecht is natuurlijk het spoorknooppunt van Nederland en komt ook wel in aanmerking voor rechtstreekse verbindingen met België en Frankrijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Durashift »

Aking schreef:
ArrivaBas schreef:Geautomatiseerd? Ho even, maar zo ver is de technologie nog niet.
Niet?
Ja, op een afgesloten terrein zonder overig verkeer.. :)
Dan kan het relatief eenvoudig werkend zijn, inderdaad.

Ik denk dat het een mooie 'vlucht naar voren is'.. Autonoom rijden is ff in de pers nu (test 16 maart op de A2).. Gooi een ballonetje in de lucht én je kan daar weer 10 jaar over lullen. *bus*
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door ArrivaBas »

Aking schreef:
ArrivaBas schreef:Geautomatiseerd? Ho even, maar zo ver is de technologie nog niet.
Niet?
Deze dan daargelaten...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten