Spoorlijn Utrecht - Breda

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door regenmaker »

waldo79 schreef:En ik sta nu eenmaal politiek mijlenver van jullie vandaan *bus*
Precies die type mensen die alleen naar cijfertjes kijken en dat is nou net het probleem. Zolang iedereen maar zijn auto kan starten, meer dan genoeg geld op de bank heeft en de kolencentrales blijven draaien, is het goed. Maar nadenken hoe de wereld verpest wordt ho maar...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Chrysa »

Dus we moeten ons niet meer op feiten baseren? :')
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door waldo79 »

En automobilisten indirect voor grote egoïsten uitmaken gaat me tever. Bovendien ben ik ook pro - OV waar mogelijk, maar niet anti-auto. Zou goed zijn als GL de wereld niet zo dogmatisch zou zien :') En die uitspraak baseer ik op een uitlating van Alexander Pechtold van D66.

Terugkomend op de spoorlijn langs de A27. Het is zeker bij Utrecht een vrij problematische situatie om daar het spoor aan te takken op de bestaande lijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door regenmaker »

Chrysa schreef:Dus we moeten ons niet meer op feiten baseren? :')
Het feit is dat de milieukwaliteit achteruit gaat. Het feit is dat Nederland achterop loopt op het gebied van duurzame energie. Het feit is dat Nederland meer 8 miljoen auto's heeft en dat elektrisch rijden geen zin heeft als we onze energie blijven opwekken met kolencentrales.

De spoorlijn zou in ieder geval een stap in de juiste richting zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door trolly »

Precies, er zijn meer feiten dan enkel de centjes.
waldo79 schreef:Terugkomend op de spoorlijn langs de A27. Het is zeker bij Utrecht een vrij problematische situatie om daar het spoor aan te takken op de bestaande lijn.
Zou je me alsjeblieft kunnen uitleggen waarom dat zo zou zijn? Ik zou zeggen langs de A27 tot voorbij knooppunt Lunetten, en dan met een flauwe boog in de vork tussen de sporen uit Arnhem en Den Bosch in laten aantakken. Jabuka jaja, zou Aking zeggen. En je kan daar ook nog een berg beton kwijt, indien gewenst danwel nodig.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Daniel »

Zonnig schreef:Volgens mij nergens voor nodig.
Als je de spoorlijn vanuit het zuiden gezien door laat lopen tot vlak voor Lunetten dan kan die daar overgaan naar bestaand spoor.
De snelheid zal er daar toch wel al uit zijn dus dat hoeft ook geen echte problemen op te leveren.
Bij Lunetten hebben ze de boel nou net helemaal vol gelegd met een 8-sporigheid inclusief dive-unders, hoe wil je daar in hemelsnaam nog een aansluiting bij gaan proppen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door trolly »

Daar kan nog véél meer beton bij, hoor *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:
Zonnig schreef:Volgens mij nergens voor nodig.
Als je de spoorlijn vanuit het zuiden gezien door laat lopen tot vlak voor Lunetten dan kan die daar overgaan naar bestaand spoor.
De snelheid zal er daar toch wel al uit zijn dus dat hoeft ook geen echte problemen op te leveren.
Bij Lunetten hebben ze de boel nou net helemaal vol gelegd met een 8-sporigheid inclusief dive-unders, hoe wil je daar in hemelsnaam nog een aansluiting bij gaan proppen?
Ten zuiden van de A12 aantakken vanuit Houten zou kunnen, denk ik?

Mooi kunstwerk om de provinciale weg aldaar over te steken. :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Vinny »

Als je puur bedrijseconomisch zou kijken dan zouden vrijwel alle infrastructurele investeringen in het spoor niet doorgaan inderdaad. De belangrijkste reden dat de NS winst maakt op het rijden van treintjes is dat een grote kostenpost - namelijk het beheer en onderhoud van het spoor - via de overheid gefinancieerd - door ProRail gedaan wordt.

Je zult dus naar de maatschappelijke waarde of het maatschappelijk rendement van de investering moeten kijken. Daar speelt altijd een subjectief element mee. Het rationaliseren van ruimtelijke ordeningsprojecten via een waardevrij beoordelingssysteem is in de wereld waarin we leven redelijk utopisch te noemen. Als planologie-nerd maak ik me wel hard voor een zo zakelijk mogelijke afweging waarbij er zoveel mogelijk potentiële reizigers profiteren van de investeringen tegen zo laag mogelijke kosten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door verfmeer »

trolly schreef:Precies, er zijn meer feiten dan enkel de centjes.
waldo79 schreef:Terugkomend op de spoorlijn langs de A27. Het is zeker bij Utrecht een vrij problematische situatie om daar het spoor aan te takken op de bestaande lijn.
Zou je me alsjeblieft kunnen uitleggen waarom dat zo zou zijn? Ik zou zeggen langs de A27 tot voorbij knooppunt Lunetten, en dan met een flauwe boog in de vork tussen de sporen uit Arnhem en Den Bosch in laten aantakken. Jabuka jaja, zou Aking zeggen. En je kan daar ook nog een berg beton kwijt, indien gewenst danwel nodig.
Ik zou iets zuidelijker gaan, en bij Houten op het bestaande spoor aansluiten. Zo kan je een extra sprinter naar Houten besparen. Er ligt een groenstrook door het zuiden van Houten waardoor je bij Vianen bij de A27 kan aansluiten. Op die manier maak je misschien een kleine omweg, maar is het wel makkelijker te exploiteren.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Roeland »

Die groenstrook in Houten is volgens mij niet voor een spoorlijn bedoeld, en dan kom je ook erg slecht uit met je bruggen over de Lek en over het kanaal.
Dan zou ik liever opteren voor een tracé tussen de Rondweg en de Peppelkade, en dan ergens bij de Oude Wulfseweg op het bestaande spoor aantakken. Een station Houten-west kan dan ter hoogte van Rondweg / Meidoornkade komen.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door verfmeer »

Het nadeel daarvan is dat je dan de nog steeds de extra sprinter naar Houten nodig hebt, waardoor je waarschijnlijk rond Utrecht Centraal in de problemen komt.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Natorious »

Wat ik uit vele reacties hier opmaak is dat het inpasbaar maken van een connectie tussen het nieuwe spoor en Utrecht heel moeilijk is door capaciteitsproblemen, het inpasbaar maken van treindiensten, etc. Is er al aan gedacht om rail aan te bieden op een andere manier dan trein?
Mij lijkt het zo gek nog niet om hier een tramtrein aan te leggen. Die kan meer haltes aandoen en in Utrecht aantakken op de SUNIJ. Zijn mensen benieuwd naar een uitgewerkter plan in het Ideeëntopic?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door trolly »

:pos: Daarmee is ook direct een trage verbinding met Breda gerealiseerd, en bovendien de kans verkeken om aansluiting te geven op het landelijke netwerk. Maar er zal ongetwijfeld een positieve MKB tegenover staan :N
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Natorious »

Geloof me, ik heb ook echt liever een trein daar hoor :')
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 14 mar 2017, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
renedepater
Berichten: 17
Lid geworden op: di 21 mar 2017, 11:26

Spoorlijn Utrecht Breda

Bericht door renedepater »

Hallo,
Voor de railminor doen wij onderzoek naar een nieuwe spoorlijn Utrecht-Breda, een onderwerp waar al veel over gesproken is. Hebben jullie goede tips voor ons over het tracé, de uitvoering, stopstations en dergelijke? Alvast Bedankt!
Laatst gewijzigd door renedepater op di 26 sep 2017, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Spoorlijn Utrecht Breda

Bericht door Alargule »

renedepater schreef:[...]een onderwerp waar al veel over gesproken is. [...]
Inderdaad. Dus: zet een goede kop koffie/thee, ga er eens rustig voor zitten en gebruik de zoekfunctie op dit forum en Google. Ongetwijfeld vaardigheden die je ook voor je studie onder de knie moet krijgen.

Succes!

Verzonden vanaf mijn plee met de toiletborstel.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Spoorlijn Utrecht Breda

Bericht door Bemined »

Tik in google "mkba spoorlijn breda utrecht" in en klik op het eerste resultaat.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Spoorlijn Utrecht Breda

Bericht door SLToilet »

Die van het KiM zeker? (Wetende dat zij vernietigend waren in tegenstelling tot Goudappel)

Nou ben ik niet zo gauw van het afkraken van zo'n instituut maar zeker als de bovenliggende partijen worden geleid door gierigaards 'pur-sang' en het onderzoek werd ook nog eens uitgevoerd in een crisisperiode die nu voorbij is, wordt het toch tijd om weer de voordelen in te zien van zo'n project. Met de nodige opmerkingen over hoe je de uitvoering financieel strak kan krijgen, dat wel. Naar mijn mening is de beslissing van Melanie om slechts de vage woorden 'we sluiten niks uit' te gebruiken een fatale misstap. Een misstap die verduurzaming en diversificatie van het mobiliteitsaanbod behoorlijk frustreert. Het gaat niet alleen om economische winst over een periode van 30 jaar, het gaat over 100 of 200 jaar duurzaam gebruik.

En voor Utrecht komt daar nog een strop bovenop omdat zij de oorlog al hebben verklaard aan de auto. Met de verbreding komen veel meer auto's op de A27 maar ze zullen massaal aan de rand van de stad hun blik moeten parkeren (is dat waarmee we onze jeugd willen opzadelen?). Dito trouwens voor doorgaand verkeer naar Amsterdam. Velen willen wel reizen met het OV maar dat willen ze niet met de huidige, in vergelijking tot de trein diep inferieure producten. Ja de Brabantliner is leuk maar slechts voor studenten en fanaten. De trein spreekt veel meer tot de verbeelding.

En wat zijn die voordelen? Breda en Utrecht in eerste plaats direct veel sneller verbonden, maar ook vele tussenliggende plaatsen (potentieel in de dubbele cijfers). Internationale treinen van België naar Utrecht plus extra omleiding voor de Thalys (veel sneller dan andere), geen kering meer nodig voor Benelux. Potentieel doorverbinden met kortere IC/somseensprinter-route Utrecht-Almere, hogere frequenties tot aan Gorinchem en vanuit Breda in Brabant en rechtstreekse treinen Utrecht-Dordrecht via Gorinchem.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Spoorlijn Utrecht Breda

Bericht door Western Soldier »

De oude topics zijn al zo oud, dat ik het prima te rechtvaardigen vind dat er een nieuw topic is. Ik heb er op de 1e pagina bij de ideeën niet gezien, wat loopt vanaf ongeveer het voorjaar. Over deze spoorlijn is al heel veel gezegd. Wat mij betreft is het echt een verbetering voor het spoor. Ik zou zeggen dat hij dan bij Houten moet aantakken op de spoorlijn Den Bosch-Utrecht. Noordelijker gaat niet zonder veel geld over de balk te smijten en op een andere spoorlijn aansluiten lijkt mij onwenselijk. Bovendien is het al 4-sporig tussen Houten en Utrecht. Daar kunnen prima 4 treinen per uur bij. Tussen Amsterdam en Utrecht rijden immers ook 8 IC treinen. En sprinters hoeven er niet bij. De sprinter die in de nieuwe dienstregeling voor de 10-minuten ligging tussen Houten en Utrecht gaat rijden kan dan naar Breda worden doorgetrokken.

In mijn optiek zou ik dan zeggen dat in eerste instantie 2 sprinters en 2 IC per uur genoeg is. Vanuit Zuid naar Noord zou ik dan de volgende stations aandoen. Breda, Oosterhout, Raamsdonksveer, Gorinchem, Vianen, (Houten Castellum), Houten, Utrecht Luntetten, Utrecht Vaartsche Rijn, Utrecht Centraal. De IC stopt dan alleen in Gorinchem. Koppeling aan een IC naar Almere lijkt mij ook een prima plan. Omdat richting Hilversum enkel te volgen is via de sprintersporen zou ik wel een stop op Utrecht Overvecht bijvoegen. Daarna alleen nog in Hilversum. De sprinter Utrecht-Weesp ev kan dan ook worden verlegd naar Almere Centrum. Tussen Amersfoort en Hilversum zal er hierdoor elk kwartier een sprinter rijden, wat geen overbodige luxe is.

Met de komst van deze lijn is mijn genoemde voorstel in een ander topic om via de MLL een sneltrein te laten rijden zeker een toevoeging. Doordat Gorinchem waarschijnlijk meer sporen nodig heeft om de nieuwe treinen te verwerken ontstaat er ook meer ruimte om de sneltrein in te passen. Zeker omdat de aansluitingen niet heel dicht bij het station kunnen komen te liggen. Op die manier heb je een ruim stuk dubbelspoor, wat op die manier ook ruimte biedt om sneltreinen op de MLL te laten kruisen. Of er dan een speciale IC vanuit Utrecht naar Dordrecht moet gaan rijden weet ik niet. Ik vraag mij af of dat niet met een goede overstap op te lossen is.

De conclusie in mijn ogen is dat een nieuwe spoorlijn zeker te rechtvaardigen is en dat het ook nieuwe mogelijkheden biedt. Het enige probleem is wellicht de sprinter die daar komt te rijden. In Utrecht eindigen is niet echt prettig aangezien de aankomstsporen uit Houten spoor 20/21 zijn en dan moet je die sprinter eigenlijk koppelen aan een sprinter naar het westen, maar een sprinter Breda-Den Haag/Leiden via Utrecht is een beetje een vreemde route.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Spoorlijn Utrecht Breda

Bericht door lijntaxi »

renedepater schreef:Hallo,
Voor de railminor doen wij onderzoek naar een nieuwe spoorlijn Utrecht-Breda, een onderwerp waar al veel over gesproken is. Hebben jullie goede tips voor ons over het tracé, de uitvoering, stopstations en dergelijke? Alvast Bedankt!
Welke opleidingen doen jullie? En het hoeveelste jaar?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorlijn Utrecht Breda

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:De oude topics zijn al zo oud, dat ik het prima te rechtvaardigen vind dat er een nieuw topic is.
Oud, dat valt wel mee, laatste keer was een half jaar geleden: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door Zugführer »

Dank voor de link, ik heb beide topics samengevoegd.
bobo17
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 12:42

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door bobo17 »

Ik heb hier laatst ook weer over zitten fantaseren. Het zou een goede toevoeging zijn denk ik om aan de noordzijde van Geertruidenberg een aansluiting te maken naar de industrielijn naar Oosterhout. Dan kan je Moerdijk, Oosterhout en Antwerpen beter verbinden met Duitsland door bij Gorinchem een verbing aan te leggen met de betuweroute. Volgens mij past er prima een goederentrein op het spoor, ook al je een IC met 200 elk kwartier zou laten rijden. Wellicht zou je op het terrein van de Amercentrale een goederenemplacement en haven kunnen bouwen, de kolencentrale gaat hier toch sluiten. De aansluiting is wel lastig in te passen tussen de centrale en de brug over de Amer. Wellicht zouden de botenbedrijven langs de Donge ook naar het terrein van de centrale kunnen worden verplaatst. Dan kan een simpelere brug worden gebouwd over de Donge. Ook de aansluiting voor de Brug over de Amer is krap en bij een keuze van het trace via de Zalmweg en Maasdijk zal er ook nog een krappe bocht inzitten. Daarnaast zou ik voor 3 stations gaan aan de nieuwe lijn in Brabant, Oosterhout-zuid bij het kanaal met een busbaan naar dongen, Oosterhout-noord bij de bovenste weg en station Raamsdonkveer ter hoogte van de oude halvezolenlijn. Daarnaast zou ik ook een station Breda-Oost openen waar de lijn splits van de lijn Breda-Tilburg. Samen met het aanleggen van de lijn zou ik in Brabant een beter sprinternetwerk aanleggen waar op alle lijnen minimaal elk kwartier een trein rijdt, waarbij deze op de lijn Breda Utrecht elk half uur verder rijdt dan Raamsdonkveer. Door gebruik te maken van bestuurderloze treinen wordt het hopelijk goedkoper om kortere treinen in te zetten, waardoor er daarnaast minder werkgelegenheid verloren gaat. Op het land van Heusden en Altena zou een station bij Werkendam ook nog wel een uit kunnen, er zijn in Nederland toch vele male kleinere plaatsen met een station.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Spoorlijn Utrecht - Breda

Bericht door SLToilet »

Werkendam is idd te groot om zomaar te passeren. En er zijn daarna nog legio plekken waar een station niet verkeerd is. Ik noem Almkerk/Nieuwendijk, Hank/Dussen, die hebben dan geen enkel ander vervoer meer nodig. Oosterhout is zo groot daar kan je drie stations langs kwijt. Natuurlijk kun je dan afvragen of dat wenselijk is ivm de bussen daar maar in zulke gevallen is het, voor die paar die echt vervoer op maat nodig hebben, beter om iets anders te regelen, het gros zou nooit met de bus zijn gegaan maar neemt dan wél de trein.

Vergelijk het ook met de cijfers van nieuwe stations. Zonder een naam te noemen zie je van een bepaald station (in een wijk dat net zo groot is als Oosterhout en even ver in de periferie ligt tov de stad :mrgreen: ) dat die gedurende hun eerste jaren nog verdrievoudigde qua aantal reizigers, dus nog zonder de groei rond de openingsdatum mee te rekenen. Er reden daar al redelijk wat bussen rond en dat is amper verminderd.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten