Spoorlijn Utrecht - Breda

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Moshi »

Bee schreef:De aanpak van de A27 wordt elke keer weer vertraagd, volgens mij omdat er steeds wordt geprobeerd een spoorlijn in het project te betrekken.
De aanpak van de A27 is sinds 2014 niet meer vertraagd. Eerdere vertragingen hadden met financiën te maken, en niets met de spoorlijn. Daar gaat deze kabinetsperiode zeker niet toe besloten worden.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door datm »

Bee schreef:Regionaal: tussen Breda en Gorinchem liggen een aantal grotere plaatsen die nu matig ontsloten zijn per openbaar vervoer. Zowel Oosterhout als Raamsdonkveer zijn grotere plaatsen met een grote regio eromheen waar een treinstation een groot potentieel zal hebben. In Gorinchem kan er worden aangesloten op de MerwedeLingeLijn waarmee de plaatsen langs de Merwede en Gorinchem zelf een snellere reismogelijkheid krijgen naar Utrecht en Brabant. De inpassing bij Gorinchem en ten zuiden van Utrecht zijn nog wel vraagstukken.
BAM heeft in 2008 een onderzoek gedaan naar een spoorlijn tussen Breda en Utrecht.
Bij Gorinchem zou er volgens hun een nieuw station kunnen komen genaamd Gorinchem A27 dit wordt een zogenoemde kruisstation waar aangesloten kan worden op de Merwede Linge Lijn.

Verder hadden ze nog plannen om de volgende stations te bouwen: Houten-West, Vianen, Nieuwendijk, Raamsdonkveer, Oosterhout en Breda Oost.

Afbeelding
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door reisthijs »

JeffreyMeijer schreef:Heeft dat zin. Tenminste. Het zal een reden hebben dat er nog geen spoor ligt. We hebben een overbelaste A27. Maar is er ergens een concreet te zien hoeveel reizigers er gebruik van gaan maken. Want maximaal 8 keer per uur een bus op het traject (zeg 500 reizigers per uur in de spits) ziet er voor mij als leek uit als een onrendabel verhaal voor een nieuwe IC-spoorlijn over een aanzienlijke lengte. Dan zou je op ongeveer 5000 reizigers uitkomen. Maar goed, dat kan ook weer verhoogd worden als het busnet dan weer op de schop gaat natuurlijk
Die bus doet er meer dan een uur over, met een directe IC zou het in een half uur moeten kunnen. Een wereld van verschil. In het onderzoek van BAM werd berekend dat een spoorlijn 45.000 nieuwe reizigers zou kunnen trekken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Jef400 »

Dank voor de opheldering. Dan kom je dus nig enkel bij de aanlegprijs uit.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door waldo79 »

En voorlopig gebeurt er dus niks qua aanleg van een spoorlijn. Voor de A27 geldt dat de verbreding grotendeels uit spitsstroken gaat bestaan voor zover ik weet.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Michael »

Er gaat een hele nieuwe brug gebouwd (2x4 rijstroken boven elkaar) worden is het laatste wat ik er over gelezen heb. In eerste instantie zou er rekening gehouden worden met de aanleg van deze spoorlijn. Maar dat wordt nu niet meer gedaan.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door waldo79 »

Een dubbeldeksbrug, wow. Houdt het maar op een nieuwe brug naast de huidige brug.
Check link voor een beschrijving van de exacte plannen.

Wie weet kunnen de bussen nog tijdwinst boeken. ..

Directe link ingevoegd
Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 27 mar 2016, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Vinny »

Die dubbeldeksbrug is ook een leuk prestige-dingetje van één of andere wethouder geweest die te veel naar films gekeken had. Het is in Nederland niet zinvol om een dubbeldeksbrug aan te leggen. Dan moet je het ook niet doen. Je kunt prima naast een bestaande brug een nieuwe bouwen. Goedkoper en net zo goed. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door MarkNL »

Michael schreef:In eerste instantie zou er rekening gehouden worden met de aanleg van deze spoorlijn. Maar dat wordt nu niet meer gedaan.
Er komt niet een specifieke ruimtereservering voor de spoorlijn maar de verbreding zal zodanig zijn "dat een spoorlijn mogelijk blijft". Hoe deze uitspraak ingevuld moet worden, komen we wellicht dit jaar te weten als het ontwerptracébesluit van de A27 komt.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Wijkhoven »

Haha, wat een leuke toevalligheid dat in Eindhoven ook een bus 401 rijdt. Die bus zou ook automatisch kunnen rijden, maar dat is wettelijk niet toegestaan, omdat de bus (deels) op de openbare weg rijdt. Wat een topconcept is het!
datm schreef:BAM heeft in 2008 een onderzoek gedaan naar een spoorlijn tussen Breda en Utrecht.
Deze bedoel je denk ik (voor de vorm): http://opeenshadikhet.eu/Tekst/2009/Vis ... trecht.pdf
De welbekende 'vergeten corridor'.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door datm »

Ja die bedoel ik. Voor een oriëntatiefase is het een mooi uitgewerkt plan.
Helaas wel verouderd met oude reizigersprognoses.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Bemined »

Het is jammer dat spoorlijnen aanleggen zo lastig en duur geworden is tegenwoordig. Had deze lijn er gelegen dan zou er dankbaar gebruik gemaakt van worden, maar de drempel om in deze tijd een nieuwe spoorverbinding aan te leggen is erg hoog. Naast de kosten zit je met ontelbaar veel procedures en politiek geneuzel.

Ik kan in dat onderzoek niet zo snel zien hoe men de aantakking te Utrecht voorziet. Men wil doorrijden naar Almere, wat op zich kan want de treinen naar Hilversum en Almere eindigen nu in Utrecht. Echter deze eindigen op kopsporen aan de geheel andere kant van het station. Ik ben bang dat Utrecht Centraal flink op de schop moet als je deze lijn wilt aanleggen, en daar is nauwelijks ruimte voor.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door datm »

Er staat duidelijk in het plan dat ze in Houten willen aansluiten op het bestaande traject vanuit Culemborg richting Utrecht Centraal. De verbinding naar Almere vind ik in dit geval niet relevant. Het gaat hier primair om een spoorverbinding van Breda naar Utrecht.

Deze spoorverbinding kruist een aantal obstakels wat het project zo enorm duur maakt naast het aanleggen van compleet nieuwe stations.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Daniel »

De prijs zal 'm inderdaad vooral in de drie rivieren (Bergsche Maas, Boven-Merwede en Lek) die je moet kruisen zitten, ervanuit gaande dat die aantakking bij Houten ten zuiden van het Amsterdam-Rijnkanaal plaatsvindt.
Zal natuurlijk ook niet voor niets zo zijn dat we maar vier spoorlijnen hebben die het rivierengebied doorkruisen en daarnaast ook slechts 6 snelwegen en twee N-wegen, waarbij die vaak al vrij gebundeld met de spoorlijnen liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door datm »

- Breda/Dordrecht/Rotterdam
- Den Bosch/Zaltbommel/Culemborg/Utrecht
- Den Bosch/Nijmegen/Arnhem
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Statler Rail »

Bemined schreef:Het is jammer dat spoorlijnen aanleggen zo lastig en duur geworden is tegenwoordig. Had deze lijn er gelegen dan zou er dankbaar gebruik gemaakt van worden, maar de drempel om in deze tijd een nieuwe spoorverbinding aan te leggen is erg hoog. Naast de kosten zit je met ontelbaar veel procedures en politiek geneuzel.
Eens, maar anderzijds is de aanleg van de Hanzelijn nog wel weer hoopgevend. Een nieuwe IC-verbinding van 50 km lang, voor 1 miljard euro. En inclusief een tunnel onder het Drontermeer en een nieuwe spoorbrug over de IJssel. Dus wat dat betreft ook wel te vergelijken met een spoorlijn Utrecht-Breda.

Overigens was het ook helemaal niet zo'n gek idee geweest als de HSL via Amsterdam-Utrecht-Breda-Antwerpen had gelopen. Het zou me niets verbazen als die route ook nog sneller en goedkoper zou zijn dan de huidige route via Rotterdam.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Daniel »

datm schreef:Zover ik weet hebben wij er op dit moment drie spoorlijnen die de rivieren doorkruisen. Of jij moet meer weten? :D

- Breda/Dordrecht/Rotterdam
- Den Bosch/Zaltbommel/Culemborg/Utrecht
- Den Bosch/Nijmegen/Arnhem
Je vergeet Nijmegen - Venlo. Toch een flinke brug over de Maas bij Cuijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Jef400 »

Eigenlijk nooit bij stil gestaan. Maar dat verklaart wel de enorme omwegen bij storingen op Utrecht-Den Bosch. Zo ben je bij een rondje Zuid-Limburg zonder Utrecht-Den Bosch wel een aardig endje bezig.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door datm »

Daniel schreef:Je vergeet Nijmegen - Venlo. Toch een flinke brug over de Maas bij Cuijk.
Klopt maar ik bedoelde de trajecten die vanuit het zuiden naar het midden van het land gaan en dat zijn er grofweg maar drie.
JeffreyMeijer schreef:Eigenlijk nooit bij stil gestaan. Maar dat verklaart wel de enorme omwegen bij storingen op Utrecht-Den Bosch. Zo ben je bij een rondje Zuid-Limburg zonder Utrecht-Den Bosch wel een aardig endje bezig.
Ja er zijn genoeg voorbeelden dat je enorme omwegen moet maken bij storingen en er geen vervangend vervoer is geregeld. Bijvoorbeeld als je vanuit Nijmegen naar Den Bosch/Tilburg/Breda moet en het traject Nijmegen/Den Bosch is buiten gebruik moet er een flinke reis via Utrecht gemaakt worden.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Moshi »

De spoorlijn Utrecht - Breda zou 10% minder vraag opleveren op Utrecht - Den Bosch. Misschien als de capaciteit van de 2 sporen daar tekort gaat schieten dat de spoorlijn weer actueel wordt, dan kun je dat oplossen door een spoorverdubbeling of nieuw spoor naar Breda.
Statler Rail schreef:Eens, maar anderzijds is de aanleg van de Hanzelijn nog wel weer hoopgevend. Een nieuwe IC-verbinding van 50 km lang, voor 1 miljard euro. En inclusief een tunnel onder het Drontermeer en een nieuwe spoorbrug over de IJssel. Dus wat dat betreft ook wel te vergelijken met een spoorlijn Utrecht-Breda.
Totaal niet te vergelijken. Voor de Hanzelijn was er een ruimtereservering zo ongeveer sinds het land was gewonnen, in toch al dunbevolkt gebied. Dat scheelt enorm in de kosten qua inpassingsmaatregelen.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Bemined »

datm schreef:Er staat duidelijk in het plan dat ze in Houten willen aansluiten op het bestaande traject vanuit Culemborg richting Utrecht Centraal.
Maar die aansluiting roept meer vragen op dan het beantwoord. Het aansluiten van deze lijn op de bestaande lijn is zonder het emplacement van Utrecht Centraal (opnieuw) compleet om te gooien geen optie. Met het sporenplan wat men nu aan het aanleggen is in Utrecht kun je vanuit Utrecht Lunetten alleen keren op de sporen 20 en 21, maar daar rijden al 8 doorgaande treinen per uur overheen, dus om daar de 8 treinen van dit plan aan toe te voegen wordt een beetje veel. Via de intercitysporen kan je alleen doorrijden richting Amsterdam, deze kennen geen keermogelijkheid, en ook geen mogelijkheid om via Hilversum naar Almere te rijden (richting Hilversum kan op zich nog wel, maar andersom niet, doordat je vanuit Hilversum spook zou moeten rijden als je Lunetten wil, wat men vast niet goedkeurt met oog op punctualiteit).

Je zult minimaal een fly-over vanaf spoor 4 over het emplacement naar het intercityspoor richting Lunetten moeten aanleggen voor de intercity's, die dan zowel naar Almere door kunnen rijden of op spoor 4 kunnen keren. En voor de sprinters heb je of een spoor 22 nodig, of de sprinters moeten al dan niet leeg doorrijden richting Woerden (of men moet nog wat ruimte voor keersporen zien te vinden in het verlengde van de sporen 20 en 21).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Vinny »

Ondanks de lastige inpassing op het emplacement van Utrecht Centraal biedt zo'n corridor Hilversum-Breda wel kansen. Je kunt bijvoorbeeld een IC Leeuwarden-Breda inleggen. Hiermee heb je ook weer een deel van het kopmaken getackeld op Utrecht Centraal waardoor je daar ook aan capaciteit wint.

Een belangrijk nadeel van de spoorlijn Utrecht-Breda is dat het nu niet de meest problematische vervoersrelatie aanpakt, en dat is de bediening van De Uithof. Dat complex zou eigenlijk bij een treinstation moeten liggen, en een spoorlijn erheen aanleggen is sowieso erg duur en past eigenlijk in geen enkele verbinding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Bemined »

Doorrijden naar Leeuwarden levert geen capaciteit op in Utrecht, er rijdt nu een trein Rotterdam - Leeuwarden via Utrecht, als je in plaats daarvan Breda - Leeuwarden laat rijden krijg je een extra kerende trein vanuit Rotterdam. Als je het aantal kerende treinen wilt verminderen zul je Breda - Utrecht - Gouda - Den Haag / Rotterdam moeten doen, maar of je daar capaciteit mee uitspaart weet ik niet, je houdt immers ook kerende treinen over op de corridor Gouda - Amersfoort en aangezien de treinen op Utrecht - Gouda kort achter elkaar aan rijden heb je nog altijd een eilandperron met twee sporen nodig daarvoor.

Eigenlijk had de verbinding Utrecht - Amersfoort via de andere kant van Utrecht moeten lopen, dus via De Uithof en dan bovenlangs Zeist en langs Soesterberg. Qua kilometers nauwelijks langer (zeker als je geen rekening houdt met bebouwing en het zoals de huidige lijn grotendeels in een rechte lijn zou lopen) maar qua logistiek een stuk handiger, zeker voor de intercity's. Maar anno 2016 is het lastig om in de Randstad nog een kaarsrechte spoorlijn aan te leggen zoals dat 100 jaar geleden gedaan werd.

Intercity's Breda - Utrecht - Hilversum - Almere lijkt me dan toch nog het meest kansrijke, dan maar een fly-over erbij. Vanuit Breda kom je dan op spoor 5 aan en wissel je na vertrek door naar de lage sporen richting Overvecht, andersom kom je binnen op spoor 4 en neem je vervolgens de fly-over. De sporen 1-2-3 blijven beschikbaar voor de stoptreinen richting Hilversum, Baarn en Amersfoort.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door datm »

Misschien een verkeerde vergelijking maar ik las net dit nieuwsbericht:
http://nos.nl/artikel/2096344-meer-verk ... wegen.html

Een spoor tussen Breda en Utrecht zal er waarschijnlijk nooit komen vanwege de hoge kosten van circa 2 miljard euro maar een bestaande snelweg verbreden wat 5 miljard euro gaat kosten daar is wel geld voor...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Bericht door Hainje »

Slechts 2 miljard euro. Dat is echt makkelijk binnen 30 jaar terug te verdienen.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten