Pagina 3 van 10

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 10:16
door Moshi
datm schreef:Een spoor tussen Breda en Utrecht zal er waarschijnlijk nooit komen vanwege de hoge kosten van circa 2 miljard euro maar een bestaande snelweg verbreden wat 5 miljard euro gaat kosten daar is wel geld voor...
Het verbreden van de A27 kost echt geen 5 miljard.
Hainje schreef:Slechts 2 miljard euro. Dat is echt makkelijk binnen 30 jaar terug te verdienen.
Sarcastisch hoop ik dan maar?

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 10:22
door Hainje
2 Miljard euro is echt een schijntje op de Rijksbegroting. De hele zorg kost namelijk € 5 miljard PER JAAR! Het is dus niet dat we het geld helemaal niet hebben ofzo. Maar ja, prioriteiten enzo (zonder te willen zeggen dat we dan maar rücksichtslos moeten snijden in de zorg).

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 10:46
door Moshi
Hainje schreef:2 Miljard euro is echt een schijntje op de Rijksbegroting. De hele zorg kost namelijk € 5 miljard PER JAAR! Het is dus niet dat we het geld helemaal niet hebben ofzo. Maar ja, prioriteiten enzo (zonder te willen zeggen dat we dan maar rücksichtslos moeten snijden in de zorg).
Zo kun je alle uitgaven wel verantwoorden, relatief tot het totaal is het altijd beperkt. Inzicht in de begroting heb je niet echt wat de zorg kost natuurlijk veel meer dan 5 miljard per jaar.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 10:48
door Hainje
Moshi schreef:Zo kun je alle uitgaven wel verantwoorden, relatief tot het totaal is het altijd beperkt. Inzicht in de begroting heb je niet echt wat de zorg kost natuurlijk veel meer dan 5 miljard per jaar.
Ik beschouw Arjen Lubach wel als een betrouwbare bron. Die kwam met die 5 miljard op de proppen.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 10:53
door Moshi
Met een beetje logisch denken begrijp je dat dat nooit kan, dat is minder dan E 400,- per Nederlander per jaar. Hoeveel zorgpremie betaal jij?

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 10:56
door Hainje
Niet iedereen gebruikt even veel zorg als de ander. Dus ook al betaal ik € 125,- per maand en maak gebruik van deze voorziening, een ander betaalt ca. € 100,- per maand maar maakt er nooit gebruik van. Dus leg mij maar uit waarom dit dan niet zou kunnen.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 11:00
door Moshi
Hainje schreef:Niet iedereen gebruikt even veel zorg als de ander. Dus ook al betaal ik € 125,- per maand en maak gebruik van deze voorziening, een ander betaalt ca. € 100,- per maand maar maakt er nooit gebruik van. Dus leg mij maar uit waarom dit dan niet zou kunnen.
Omdat je er een factor 20 naast zit. Ik vind het CBS een betrouwbare bron, en Lubach niet. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gez ... n-2014.htm De zorgkosten zijn 95 miljard i.p.v. 5. Als je zo'n slecht idee hebt over kosten, dan lijkt me niet dat je kunt zeggen dat jij weet of een spoorlijn rendabel is.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 11:15
door Hainje
Hmm, misschien heb ik hem dan verkeerd verstaan. Dat kan natuurlijk ook.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 12:16
door trolly
Hainje schreef:Hmm, misschien heb ik hem dan verkeerd verstaan. Dat kan natuurlijk ook.
Maar het idee blijft natuurlijk hetzelfde: de investering in die lijn is een flink bedrag, maar niet buitensporig t.o.v. de totale rijksbegroting. Het is een questie van prioriteiten — zoals gebruikelijk.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 20:10
door Vinny
Beminded schreef:Doorrijden naar Leeuwarden levert geen capaciteit op in Utrecht, er rijdt nu een trein Rotterdam - Leeuwarden via Utrecht, als je in plaats daarvan Breda - Leeuwarden laat rijden krijg je een extra kerende trein vanuit Rotterdam.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Je kunt die treinen ook naar Arnhem sturen. Zijn ze in Gelderland ook blij dat ze weer een verbinding met de Zuidelijke Randstad hebben. In de (super)daluren kun je de verbinding inkorten tot Gouda-Rotterdam. Ook kun je de huidige sprinterverbinding Amsterdam-Breukelen-Rotterdam wellicht nog wat verbeteren, daarmee ontlast je Utrecht Centraal natuurlijk ook.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 20:50
door Bemined
Maar dan krijg je weer kerende treinen vanuit Schiphol. Uitgaande dat men op de PHS corridor daadwerkelijk 6x per uur gaat rijden zit je aan de zuidkant van Utrecht met 6 intercity's naar Arnhem, 6 naar Eindhoven en (met dit plan) 4 naar Breda. Aan de noordkant heb je 8 intercity's naar Gouda, 2 naar Leiden, 6 naar Schiphol, 6 naar Amsterdam, 2 naar Almere en 4 naar Amersfoort. Dat zijn er 16 aan de zuidkant en 28 aan de noordkant, dus er blijven 12 kerende intercity's over. Tenzij je frequenties ten zuiden van Utrecht nog verder wilt opvoeren of die ten noorden van Utrecht wil beperken, maar beide lijkt me niet echt reëel (uitbreiden vereist nog meer spoorverdubbeling, inkrimpen is ongunstig voor de reizigers).

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 21:13
door CamilleKreemers
heb je niet altijd kerende IC's?
nu gebeurt er dit:
2x Amsterdam - Utrecht - Arnhem
2x Schilhop - Utrecht - Arnhem
2x Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
2x Schiphol - Utrecht - Eindhoven
2x Leiden - Utrecht - Den Haag
2x Utrecht - Den Haag
4x Rotterdam - Utrecht - Amersfoort.

Ik verwacht dat:
- de omlopen Amsterdam / Schiphol - Utrecht - Arnhem / Eindhoven niet wijzigen
- de omlopen Rotterdam - Amersfoort niet wijzigen.

Dan heb je alleen de kerende serie Utrecht - Den Haag en Utrecht - Leiden over. Ik denk dat je dan de IC Den Haag - Utrecht - Breda het makkelijkste kan invoeren en dan eventueel de IC Leiden - Utrecht op een eventuele sprinter Utrecht - Leiden kan koppelen.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 21:29
door Bemined
4x per uur Rotterdam - Amersfoort is slechts tijdelijk omdat er te weinig sporen zijn in Utrecht om deze trein te laten keren, in de eindfase heb je 2x Rotterdam - Utrecht, 2x Den Haag - Utrecht en 2x Leiden - Utrecht welke eindigen in Utrecht, en 2x Den Haag - Amersfoort en 2x Rotterdam - Amersfoort welke kopmaken in Utrecht. Tot slot heb je de semi-intercity [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] nog welke in de toekomst een echte intercity zou worden. Of er markt is om Utrecht - Hilversum - Almere ooit 4x per uur te laten rijden weet ik niet, op zich zou 4x per uur Breda - Utrecht - Almere wel in het totaalplaatje passen, vrijwel alle verbindingen in de Randstad rijden 4x per uur of vaker, alleen deze verbinding (die nu ook nog eens met 2 overstappen moet) en Utrecht - Leiden kennen een halfuurdienst.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 22:05
door Hainje
Jongens, weet niet of jullie het in de gaten hebben, maar dit begint weer te ontaarden in een fantasietopic. :P

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 01 apr 2016, 22:21
door Bemined
Fantasie? 4x per uur Roosendaal - Breda - Utrecht - Almere is juist het plan dat uit het onderzoek naar voren kwam.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: za 02 apr 2016, 01:48
door datm
Jullie kunnen fantaseren tot je een ons weegt maar zolang een overheidsinstantie het nut van deze spoorlijn niet ziet zal er geen meter rails worden gelegd.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: za 02 apr 2016, 08:05
door Bemined
Je kunt klagen tot je een ons weegt, maar als je hier alleen zaken mag besproken waar de politiek al mee ingestemd heeft kan je het forum beter gelijk sluiten.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: za 02 apr 2016, 11:43
door Hainje
Maak dan een apart topic aan in Ideeën over OV en laat dit topic staan voor nieuwsberichten (waar het voor aangemaakt is).

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 14:12
door Widejo
Weer maar tot Roosendaal - Laat hem dan naar Vlissingen rijden :)

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 13:07
door Michael
'Bruggen A27 breder maken voor spoorlijn Breda-Utrecht', zegt ChristenUnie


WERKENDAM - De drie bruggen in de A27 die worden vervangen, moeten extra ruimte krijgen voor een toekomstige spoorlijn tussen Breda en Utrecht. Dat wil de ChristenUnie.
De komende vijf jaar worden de Merwedebrug bij Werkendam, de Keizersveerbrug bij Raamsdonksveer en De Hagesteinsebrug bij Vianen vernieuwd.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/26234 ... nUnie.aspx

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 15:49
door BataMuka
Heb het toevallig ook net gelezen... toch denk ik dat ChristenUnie hiermee stemmen probeert te winnen van mensen uit Breda, Oosterhout, Gorinchem (ja ook Dordrecht, want die heeft ook baat aan de spoorlijn), Utrecht en Almere (want de gemeente Almere wilt ook een directere aansluiting hebben naar het zuiden)... ik zeg: verkiezingspropaganda, want er was volgens mij al afgesproken dat deze rails er niet eerder zal komen (ALS ie er komt) dan na 2025 ofzo... weet niet meer zeker...

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 15:51
door Suus
De ChristenUnie wil dit al heel lang. Ik denk dat dit een nuttige spoorlijn zou zijn, maar helaas vrees ik dat dit een droom zal blijven.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 16:20
door Klaasje
Als we een betere verbinding tussen Breda en Utrecht willen is het denk ik beter om eerst de mogelijkheden van de bestaande verbindingen te verbeteren voor er een monsterlijk plan komt om even voor heel veel geld een stuk spoor te bouwen met erg onduidelijke kosten en baten. Er valt genoeg te verbeteren zonder meteen heel veel in infrastructuur te investeren. Dan kan de hoeveelheid treinreizigers tussen Breda en Utrecht gestaag toenemen en dan kunnen eventuele investeringen daarop worden gebaseerd.

Mocht PHS ooit verdwijnen kan er naast 4 x per uur Eindhoven-Utrecht ook aan 4 x per uur Breda-Tilburg-Utrecht gedacht worden om de groei op Den Bosch-Utrecht op te vangen.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 16:55
door waldo79
De directe sprinter is juist net de nek omgedraaid :| Nee, ik voel wel wat voor het plan wat Klaasje schetst.

Re: ‘Directe trein tussen Breda en Utrecht op een dood spoor’

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 17:45
door Suus
De directe sprinter is dan wel de nek omgedraaid maar de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] hebben een cross-platform overstap in 's-Hertogenbosch gekregen.