Pagina 3 van 3

Viertreinensysteem topic

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 18:07
door Suus
Dan noem je de toekomstige 1100 Den Haag - Eindhoven een Intercity Direct en is het "probleem" met Schiedam en Blaak ook opgelost...

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 18:09
door Z2N
Dat verandert helemaal niets, of je de langzamere trein een andere naam geeft of de snellere trein... :X :')

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 19:23
door SuperGhost
Bee schreef:Dan noem je de toekomstige 1100 Den Haag - Eindhoven een Intercity Direct en is het "probleem" met Schiedam en Blaak ook opgelost...
Laan van NOI...

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 19:43
door trolly
Yanaike schreef:Daarnaast zijn er maar een paar plekken in Nederland waar dit dilemma speelt: alleen in de randstad en de uitlopers van het spoornet.
Op het gevaar af dat ik een stuk van de discussie gemist heb, wil ik toch even kwijt dat het mij eigenlijk niet zo heul erg veel uitmaakt wat voor blitse naam de meneer of mevrouw van de marketing aan mijn reisproduct heeft gegeven. Mijn persoonlijke lijst van eisen is eigenlijk vrij kort: een trein. En wel precies waar ik heen wil, op het moment dat ik het perron oploop. En hoe ze dat doen, of hoe die heet zal me werkelijk worst zijn.
Dat heeft als consequentie, dat ik graag op een prutsstationnetje in het boemeltje stap, dat drie stations verder gepromoveerd wordt, als flitsexpres het halve land doorschiet om me aan het eind van m'n reis weer als boemel op een stukje stoeprand af te zetten. Ik kan weemoedig terugdenken aan de tijd dat station Overveen een intercitystation was...
Dat levert natuurlijk geen helder systeem met gescheiden reisproducten op, en zelfs ik kan daar het nut van inzien, hoewel ik ook altijd een beetje moet lachen om newspeak als sprinter, in plaats van het oneindig veel minder sexy "stoptrein". Maar het levert op een aantal vlakken toch wel dusdanige voordelen op, dat het misschien de moeite waard is de naamgeving wat beter rondom die praktijk te vouwen, want een IC die elk zeeuws station aandoet is het natuurlijk ook niet helemaal...

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 20:20
door Suus
SuperGhost schreef:
Bee schreef:Dan noem je de toekomstige 1100 Den Haag - Eindhoven een Intercity Direct en is het "probleem" met Schiedam en Blaak ook opgelost...
Laan van NOI...
Wat is daar het probleem? Treinen die naar Gvc rijden stoppen er niet, treinen die naar Gv rijden stoppen er wel. Dezelfde constructie als met Asb.

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 21:35
door Vinny
Alargule schreef:De discussie bereikt zo langzamerhand een heus spoorgasme...;)

Toch even advocaat van de duivel spelen: ik zie hier steeds als argumentatie terugkeren dat 'de reiziger' ermee gediend zou zijn als er extra treintypes zouden worden geïntroduceerd in de reisinformatie. Maar zou het 'de reiziger' echt wat uitmaken of er op het bordje 'intercity' of een nog nader te bepalen productsoort komt te staan? Of zou die vooral afgaan op de eindbestemming en tussengelegen stations die vermeld worden?

(want: alhoewel ik de discussie over meertreinensystemen op zich interessant vind, denk ik dat het vooral een operationeel vraagstuk is en niet zozeer een reizigers- of marketinggericht vraagstuk)
Een trein die stopt op stations als Grou-Jirnsum en Rilland-Bath kan ik nu eenmaal niet serieus nemen als intercity. Dan maar tegen de zere benen van Bee aanschoppen: zo'n trein is niets meer dan een regional-express zoals ze die in Duitsland hebben.
Nogmaals ik zit niet te wachten op een andere soortnaam voor treinen, ik zit te wachten op een trein die dit soort achterlijke stations eens gewoon overslaat en lekker door kachelt op het spoor.

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 23:17
door Moshi
Vinny schreef:Een trein die stopt op stations als Grou-Jirnsum en Rilland-Bath kan ik nu eenmaal niet serieus nemen als intercity. Dan maar tegen de zere benen van Bee aanschoppen: zo'n trein is niets meer dan een regional-express zoals ze die in Duitsland hebben.
Nogmaals ik zit niet te wachten op een andere soortnaam voor treinen, ik zit te wachten op een trein die dit soort achterlijke stations eens gewoon overslaat en lekker door kachelt op het spoor.
Een treinnaam is geen doel maar een middel om treinen van elkaar te onderscheiden. Het maakt een reiziger tussen Nijmegen en Den Bosch echt niets uit dat zijn Intercity ook in Olst stopt. Jouw benadering is veel te dogmatisch; op die kleine stations waar IC's stoppen is niet voldoende vraag naar een snelle IC, het is onzinnig om een trein dan te splitsen zodat alle IC's 'achterlijke' stations overslaan.

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: za 09 apr 2016, 09:27
door Alargule
Men zal ongetwijfeld algoritmen hanteren die kijken naar het totale reizigersaanbod en de verhouding tussen 'lokale' en 'doorgaande' reizigers. Als die factoren ergens een grenswaarde bereiken of overschrijden, wordt een versnelling van de IC en het inleggen van een nieuwe Sprinter om de overgeslagen stations te bedienen pas interessant. Tot die tijd is het jammer voor Vinny - al zou je zijn vraagstuk ook op kunnen lossen door de IC in te korten tot Roosendaal en de verbinding Roosendaal - Vlissingen als aparte Sprinter te exploiteren. Dan wordt in ieder geval meer recht aan de naamgevingen IC en Sprinter gedaan...:P

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: za 09 apr 2016, 12:10
door SLToilet
Het is soms gewoon makkelijker om verschillende diensten op één hoop te gooien op enkele trajecten dan dogmatisch gaan vasthouden aan een veelheid van onbegrijpelijke treinsoorten. Want Utrecht-Almere zou dan een sneltrein zijn, maar stopt in Almere vaker. Desondanks zou je de IC Vlissingen-Lelystad ook om vele redenen kunnen indelen als sneltrein, maar die stopt louter in Almere Centrum. En dan komen die elkaar tegen, maar dan is er weer een onderling verschil in treincategorieën.

Hier waar ik nu ben (in Indonesië) hebben ze daar geen categorieën voor, een trein stopt volgens een op het oog vrij willekeurig stoppatroon, alhoewel Eksekutif-treinen minder vaak stoppen dan Bisnis- en Ekonomi-treinen hebben ze soms hetzelfde stoppatroon of is er een Ekonomi-trein die een station overslaat waar op een ander moment van de dag een Bisnis-trein stopt. Het werkt, al zie je ook hier dat forensentreinen die overal stoppen het ondergeschoven kindje zijn in de dienstregeling. Vandaar dus ook dat in een stad van 2,5 miljoen man op een belangrijke lijn slechts drie forensentreinen per dag rijden!

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: za 09 apr 2016, 12:17
door Suus
De Britten hebben ook geen treinsoorten, daar is alles een Service met een tijd, eindbestemming en tussenstops.

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: za 09 apr 2016, 13:36
door Z2N
Maar de Britten hebben delay minutes en Parliamentary services, wat wou je zeggen? De situatie in het Verenigd Koninkrijk is anders dan hier, dan moet je de twee ook anders aanpakken.

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: za 09 apr 2016, 16:59
door Vinny
Alargule schreef:Men zal ongetwijfeld algoritmen hanteren die kijken naar het totale reizigersaanbod en de verhouding tussen 'lokale' en 'doorgaande' reizigers. Als die factoren ergens een grenswaarde bereiken of overschrijden, wordt een versnelling van de IC en het inleggen van een nieuwe Sprinter om de overgeslagen stations te bedienen pas interessant. Tot die tijd is het jammer voor Vinny - al zou je zijn vraagstuk ook op kunnen lossen door de IC in te korten tot Roosendaal en de verbinding Roosendaal - Vlissingen als aparte Sprinter te exploiteren. Dan wordt in ieder geval meer recht aan de naamgevingen IC en Sprinter gedaan...:P
Dat er geen marktvraag is om 2x per uur een intercity aan te bieden, naast twee sprinters tussen Vlissingen en Roosendaal snapt mijn neus natuurlijk ook wel. Alleen er zijn natuurlijk meer mensen zoals ik die er gewoon tabak van hebben dat een reis per openbaar vervoer naar hun ouders 4 uur enkele reis in beslag neemt, omdat de vervoerder vind dat stations als Grou-Irnsum Heel Erg Belangrijk zijn, en omdat de overstappen naadje zijn. Die reizigers nemen nu dan ook terecht de auto.

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: za 09 apr 2016, 22:54
door SuperGhost
Wie gaat er dan in Zeeland wonen als de familie helemaal in Friesland woont... :X

Re: Viertreinensysteem topic

Geplaatst: ma 11 apr 2016, 13:37
door Gideon
SuperGhost schreef:Wie gaat er dan in Zeeland wonen als de familie helemaal in Friesland woont... :X
Dat is wel waar, want je weet dat er een afstand komt tussen jouw en familie en soms kan OV niet altijd handig zijn.

Dat terzijde, ik krijg steeds het Duitse idee voor me als ik dit alles lees.
Want ik zie deze treinen er rond rijden.
De gewone treien zo als hier en dan heb je S1, S2, S3 etc.