Viertreinensysteem topic
Geplaatst: vr 08 apr 2016, 18:07
Dan noem je de toekomstige 1100 Den Haag - Eindhoven een Intercity Direct en is het "probleem" met Schiedam en Blaak ook opgelost...
Laan van NOI...Bee schreef:Dan noem je de toekomstige 1100 Den Haag - Eindhoven een Intercity Direct en is het "probleem" met Schiedam en Blaak ook opgelost...
Op het gevaar af dat ik een stuk van de discussie gemist heb, wil ik toch even kwijt dat het mij eigenlijk niet zo heul erg veel uitmaakt wat voor blitse naam de meneer of mevrouw van de marketing aan mijn reisproduct heeft gegeven. Mijn persoonlijke lijst van eisen is eigenlijk vrij kort: een trein. En wel precies waar ik heen wil, op het moment dat ik het perron oploop. En hoe ze dat doen, of hoe die heet zal me werkelijk worst zijn.Yanaike schreef:Daarnaast zijn er maar een paar plekken in Nederland waar dit dilemma speelt: alleen in de randstad en de uitlopers van het spoornet.
Wat is daar het probleem? Treinen die naar Gvc rijden stoppen er niet, treinen die naar Gv rijden stoppen er wel. Dezelfde constructie als met Asb.SuperGhost schreef:Laan van NOI...Bee schreef:Dan noem je de toekomstige 1100 Den Haag - Eindhoven een Intercity Direct en is het "probleem" met Schiedam en Blaak ook opgelost...
Een trein die stopt op stations als Grou-Jirnsum en Rilland-Bath kan ik nu eenmaal niet serieus nemen als intercity. Dan maar tegen de zere benen van Bee aanschoppen: zo'n trein is niets meer dan een regional-express zoals ze die in Duitsland hebben.Alargule schreef:De discussie bereikt zo langzamerhand een heus spoorgasme...;)
Toch even advocaat van de duivel spelen: ik zie hier steeds als argumentatie terugkeren dat 'de reiziger' ermee gediend zou zijn als er extra treintypes zouden worden geïntroduceerd in de reisinformatie. Maar zou het 'de reiziger' echt wat uitmaken of er op het bordje 'intercity' of een nog nader te bepalen productsoort komt te staan? Of zou die vooral afgaan op de eindbestemming en tussengelegen stations die vermeld worden?
(want: alhoewel ik de discussie over meertreinensystemen op zich interessant vind, denk ik dat het vooral een operationeel vraagstuk is en niet zozeer een reizigers- of marketinggericht vraagstuk)
Een treinnaam is geen doel maar een middel om treinen van elkaar te onderscheiden. Het maakt een reiziger tussen Nijmegen en Den Bosch echt niets uit dat zijn Intercity ook in Olst stopt. Jouw benadering is veel te dogmatisch; op die kleine stations waar IC's stoppen is niet voldoende vraag naar een snelle IC, het is onzinnig om een trein dan te splitsen zodat alle IC's 'achterlijke' stations overslaan.Vinny schreef:Een trein die stopt op stations als Grou-Jirnsum en Rilland-Bath kan ik nu eenmaal niet serieus nemen als intercity. Dan maar tegen de zere benen van Bee aanschoppen: zo'n trein is niets meer dan een regional-express zoals ze die in Duitsland hebben.
Nogmaals ik zit niet te wachten op een andere soortnaam voor treinen, ik zit te wachten op een trein die dit soort achterlijke stations eens gewoon overslaat en lekker door kachelt op het spoor.
Dat er geen marktvraag is om 2x per uur een intercity aan te bieden, naast twee sprinters tussen Vlissingen en Roosendaal snapt mijn neus natuurlijk ook wel. Alleen er zijn natuurlijk meer mensen zoals ik die er gewoon tabak van hebben dat een reis per openbaar vervoer naar hun ouders 4 uur enkele reis in beslag neemt, omdat de vervoerder vind dat stations als Grou-Irnsum Heel Erg Belangrijk zijn, en omdat de overstappen naadje zijn. Die reizigers nemen nu dan ook terecht de auto.Alargule schreef:Men zal ongetwijfeld algoritmen hanteren die kijken naar het totale reizigersaanbod en de verhouding tussen 'lokale' en 'doorgaande' reizigers. Als die factoren ergens een grenswaarde bereiken of overschrijden, wordt een versnelling van de IC en het inleggen van een nieuwe Sprinter om de overgeslagen stations te bedienen pas interessant. Tot die tijd is het jammer voor Vinny - al zou je zijn vraagstuk ook op kunnen lossen door de IC in te korten tot Roosendaal en de verbinding Roosendaal - Vlissingen als aparte Sprinter te exploiteren. Dan wordt in ieder geval meer recht aan de naamgevingen IC en Sprinter gedaan...
Dat is wel waar, want je weet dat er een afstand komt tussen jouw en familie en soms kan OV niet altijd handig zijn.SuperGhost schreef:Wie gaat er dan in Zeeland wonen als de familie helemaal in Friesland woont... :X