Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Klaasje »

Natorious schreef:Ookal is het een ideeëntopic kan je ervan uitgaan dat keren op Weesperplein er niet van zal komen. Het nieuwe metronet zal 'robuuster' moeten worden en 6-8x/u een metro die ontruimd moet worden op Weesperplein, gecombineerd met een 12-16x/u metro die doorgaand is schreeuwt gewoon om vertraginkjes. Ik denk dat het behouden van een IC-stop op Duivendrecht al veel leed zal beperken, zodat veel reizigers uit de Noord-Oost in één overstap naar de Oostlijn kunnen. Is trouwens een stuk sneller dan een overstap op Zuid op een 51.
Dat zegt iedereen wel maar als je even gaat zitten rekenen met de tijden die je nodig hebt om te keren op Amsterdam CS zonder staartsporen en met safe-haven principe, denk ik dat dat een grotere beperking van de robuustheid van het netwerk en de dienstregeling dan een extra lijn erdoorheen die tot Weesperplein rijdt. Voor zo'n extra lijn kan je de dienstregeling zo optimaliseren dat die wat extra buffer heeft voor die invoegt, je kan de kering op Weesperplein zo lang maken dat je eventueel een doorgaande Oostlijnmetro kunt laten voorgaan als je te laat bent en nog een aantal zaken doen om te zorgen dat als die al te laat is dat geen invloed heeft op de frequentere doorgaande dienst op de Oostlijn.

Amsterdam Centraal zit helemaal vast.. Een metro kan pas naar Amsterdam Centraal vertrekken vanaf Nieuwmarkt op het moment dat die een doorgaande rijweg naar een perronspoor heeft. Concreet betekent dat, dat als vanaf Nieuwmarkt gezien het rechter spoor op Amsterdam Centraal vol is met een kerende metro (1) je een rijweg in moet stellen naar het linker spoor van Amsterdam Centraal voor je met de metro (2) vanaf Nieuwmarkt vertrekt. Al die tijd dat die metro bezig is met vertrek, rijden en aankomst kan de kerende metro (1) niet weg. Dat geeft dan een tijd van drie minuten waarin geen metro vertrekt. Als je dat even verder doorrekent dan is de theoretische capaciteit zonder marge 20 metro's per uur op Amsterdam Centraal waar de rest van de tunnel er 30 tot 40 per uur aankan. Dat betekent dan dus ook dat je de dienstregeling ook vooral op het Centraal station moet optimaliseren zodat je daar maximaal lange keertijden hebt zonder daarmee een binnenkomende metro te blokkeren. In de praktijk wil je dan niet veel meer dan 12 tot 16 metro's per uur op het CS terwijl je in de rest van de tunnel de capaciteit veel hoger ligt. Capaciteit die je zou kunnen benutten door de helft van de ruimtes te gebruiken met metro's naar een tussengelegen keerpunt. Weesperplein bijvoorbeeld.

En ja, je zit aan het leegmaken van een metro vast. In de praktijk zal het leegmaken van een metro die toch niet verder rijdt niet veel moeite kosten omdat 95% van de reizigers weten dat de metro niet doorgaat en de meeste unknowns dan wel snappen dat het tijd is om uit te stappen. Mochten we daar veel risico in zien voor verstoring: Zorg dat er voor reizigers veilig kan worden uitgestapt op het keerperronnetje. Dan hoeft de metro niet per se leeg en kan je naar het keerspoortje rijden met een eventuele achtergebleven reiziger. Er is daar al een nooduitgang de tunnel uit dus daar zou je gebruik van kunnen maken om het veilig te verklaren.

Dus ja.. Je kan zeggen dat ik aan wensdenken doe maar uiteindelijk komt het er op neer dat als er een wil is, er een weg is. Robuustheid is ook eerder een argument tegen safe-haven dan tegen het vermengen van verschillende lijnen. Zeker aangezien je voor het vermengen van lijnen ook robuustheidsoptimalisaties in de dienstregeling kan doorvoeren.

En oja: Safe haven wordt niet door de wet opgelegd.. Het is alleen maar de makkelijkste manier om aan de tunnelwet te kunnen voldoen omdat je geen grote maatregelen hoeft te nemen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Ardan »

Helemaal eens met bovenstaande. Wat ik me wel afvraag: waar staat nou eigenlijk dat een metro zo per se ontruimd moet worden?
Ik doe ook maar wat
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door pedaalemmerzak »

Waarom moet het ding worden ontruimd als hij 6 minuutjes later gewoon weer terug rijdt? Als je dan blijft zitten heb je pech gehad, dan ben je gewoon oerstom of stomdronken (of allebei).

De treinen die eindigen op schiphol of hoofddorp en dan naar het rangeerterrein vertrekken, worden toch ook niet ontruimd? Ik ken iemand die per ongeluk was blijven zitten en op dit rangeerterrein maar uitstapte en toen verder ging lopen naar Nieuw Vennep :D
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door JWM »

pedaalemmerzak schreef:Waarom moet het ding worden ontruimd als hij 6 minuutjes later gewoon weer terug rijdt?
Voor het geval er brand uitbreekt. Ook passagiers die te dom zijn om uit te stappen moet je niet op de grill leggen.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door pedaalemmerzak »

JWM schreef:
pedaalemmerzak schreef:Waarom moet het ding worden ontruimd als hij 6 minuutjes later gewoon weer terug rijdt?
Voor het geval er brand uitbreekt. Ook passagiers die te dom zijn om uit te stappen moet je niet op de grill leggen.
Waarom zou er brand uitbreken?

En zolang er een vluchtroute is vanaf het keerspoor (al aangegeven door andere users) kan die enkele stomkop alsnog wegvluchten in het geval van brand.

Simpelweg in het Engels en Nederlands omroepen 'Eindpunt van deze trein, gelieve uit te stappen / Final station of this train, please leave the train NOW!!!'. Zo moeilijk is het toch niet? Heb me sowieso altijd al verbaasd dat de meeste borden e.d. enkel in het Nederlands zijn en niet in het Engels in de amsterdamse metro. Als je door het centrum loopt hoor je bijna helemaal geen Nederlands meer, alleen Engels. Maar alle borden e.d. zijn ééntalig.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door JWM »

pedaalemmerzak schreef:Waarom zou er brand uitbreken?
Precies! Heb brandweerman altijd al het meest overbodige beroep gevonden wat er bestaat.
Laatst gewijzigd door JWM op di 08 nov 2016, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Alargule »

Zeg, hoor ik daar een vuilnisemmer klepperen?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Ardan »

:')

Maar inderdaad, er is een nooduitgang, er is een dienstperronnetje om op uit te stappen als dat zou moeten en de route is zelfs aangegeven met van die vrolijke groene ledjes in een polonaise. Ik bedoel, dit is dichttimmeren 'om het dichttimmeren'.
Ik doe ook maar wat
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door pedaalemmerzak »

Wat ik bedoel is: waarom zou er brand uitbreken terwijl de metro nog gewoon in bedrijf is? Als er ook maar een rookpluimpje wordt gesignaleerd zullen alle metro's al zo snel mogelijk stoppen, zijn allerlei protocols voor.

En, als er al brand uitbreekt in de metrotunnel, hebben ze dan niet wat grotere zorgen dan die ene dronken britse toerist die in de metro is achtergebleven? Ik weet niet, bijvoorbeeld, het volledige station weesperplein ontruimen?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Ardan »

pedaalemmerzak schreef:Wat ik bedoel is: waarom zou er brand uitbreken terwijl de metro nog gewoon in bedrijf is? Als er ook maar een rookpluimpje wordt gesignaleerd zullen alle metro's al zo snel mogelijk stoppen, zijn allerlei protocols voor.

En, als er al brand uitbreekt in de metrotunnel, hebben ze dan niet wat grotere zorgen dan die ene dronken britse toerist die in de metro is achtergebleven? Ik weet niet, bijvoorbeeld, het volledige station weesperplein ontruimen?
Waarom zou je huis in de fik vliegen als je gewoon thuis bent? Je hebt toch een rookmelder?
Ik doe ook maar wat
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door IC140 »

Op zich is er ook nog een iets minder rigoureus ontvlochten variant mogelijk die net zo goed bij de bezettingen aansluit als die van Alargule (daarmee dus beter dan de variant van het GVB waar lijn 54 snel met capaciteitsproblemen te maken krijgt) al zat die variant al wel een beetje verwerkt in een ander idee van Alargule:

Lijn 50: Isolatorweg - Gein
Lijn 51: Isolatorweg - Spaklerweg
Lijn 53: CS - Gaasperplas
Lijn 54: CS - Gein

Alle lijnen dezelfde frequentie, die op termijn tot 10x per uur kan oplopen. Daarbij kan lijn 51 later met extra infra worden doorgetrokken naar Amstel.

Daarnaast heb ik nog een theorietje: in het document van GVB staat heel expliciet dat dit gaat om varianten zonder extra infra en extra infra in andere studies wordt onderzocht. Is dit niet gewoon een tactiek van GVB om aan de stadsregio te laten zien: dit krijgen 'jullie' als 'wij' geen extra infrastructuur (bijvoorbeeld keren op Amstel, daar schijnt ook al een studie naar te zijn) krijgen en 'jullie' vast blijven houden aan de verbinding Zuid - Amstel.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Alargule »

Oh, ongetwijfeld.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door JWM »

Ik heb hetzelfde idee wat IC140 nu voorstelt al eerder geopperd alleen is het keerspoor bij Spaklerweg niet geschikt voor lang materieel. Op zich kan die lijn 51 wel met 60 meter materieel rijden, maar dan zal er op de ringlijn wel met een scheve interval gereden moeten worden.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door IC140 »

Voorlopig zal dat volgens mij niet eens nodig zijn. De frequentie op de ringlijn wordt verdubbeld, dus met 16x per uur 2xCAF biedt je nog altijd 33% meer capaciteit dan de 8x 3xCAF die er tot een jaar geleden reed of de 12x 2xCAF die er tijdens het ontvlochten net heeft gereden.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Natorious »

Je zou toch ook Gein-ISO met M5/3xCAF kunnen rijden en Spaklerweg-ISO dan met 60M-materieel?
Of hebben we daar dan te weinig metro's voor?
JWM schreef: maar dan zal er op de ringlijn wel met een scheve interval gereden moeten worden.
Ik volg je niet helemaal...?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door JWM »

Bij twee 10-minutendiensten is de voorkeur natuurlijk dat ze 5/5 van elkaar rijden. Bij ongelijke capaciteit kunnen ze bijvoorbeeld 6/4 of 7/3 van elkaar rijden zodat de voertuigen met de meeste capaciteit ook de meeste reizigers krijgen.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Alargule »

Je wilt met materieel met ongelijke capaciteit en een verondersteld continue aanvoer van nieuwe reizigers op het perron inderdaad dat de kleinere trein dichter op de grotere zit. Men wil hetzelfde op de nieuwe AVL gaan doen: tram 5 zal dicht achter de tram Westwijk-Zuid gaan rijden, omdat de eerste met 30-metermaterieel gereden gaat worden en de laatste met 60-metermaterieel.*

Zou op zich niet zo'n probleem moeten zijn met de vervlechting met de 54. Beide lijnen (50 naar Gein resp. 51 naar CS) voegen immers in op een andere richting.

*(althans: zo is ons beloofd, maar beloften zijn bij het project AVL ongeveer net zoveel waard gebleken als de verkiezingspolls in de VS)
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door paolie »

^^ Dan vergeet je echter dat de nieuwe lijn Zuid-Westwijk (Uithoorn) natuurlijk niet leeg aankomt op Oranjebaan. Dan moeten er toch al best wat passagiers inzitten, waardoor de capaciteit in theorie natuurlijk lager is (en wanneer niet in dubbelbedrijf gereden gaat worden zelfs lager dan de 5).
Daarnaast verwacht ik dat de 5 in een hogere frequentie gaat rijden dan de nieuwe AVL indien deze in dubbelbedrijf gaat rijden.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Alargule »

paolie schreef:Daarnaast verwacht ik dat de 5 in een hogere frequentie gaat rijden dan de nieuwe AVL indien deze in dubbelbedrijf gaat rijden.
Hoe dat zo? En hoe zou dat inpasbaar zijn?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door IC140 »

Het 'niet leeg aankomen' van lijn 51 bij Oranjebaan speelt natuurlijk ook voor lijn 5 bij Zuid. Waardoor vanuit Amstelveen Noord ook meer mensen met lijn 5 meewillen dan met lijn 51. Beide effecten zullen elkaar ongeveer uitmiddelen verwacht ik waarna nog wel het capaciteitsverschil bestaat tussen de 30m van lijn 5 en de 60m van lijn 51. In beide richtingen zal lijn 5 dus redelijk dicht achter lijn 51 moeten rijden. Dit betekent dus ook dat lijn 51 minimaal de frequentie van lijn 5 moet hebben.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door paolie »

Gebeurt nu toch ook niet? De huidige 51 heeft een lagere frequentie en een hogere capaciteit (meestal) dan tram 5.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Alargule »

Dat het nu niet gebeurt betekent natuurlijk niet dat het nu goed is.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door paolie »

Maar betekent wel dat het inpasbaar is. En ik zou niet weten waarom het niet goed zou zijn (behoudens een soms wat volle 5, maar liever een tram die vol is en frequent rijdt, dan een tram die leeg maar laagfrequent rijdt (en daardoor vanaf Zuid veel voller zit).
Alargule

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Alargule »

Volgens mij wil men beide lijnen in beginsel 10x per uur laten rijden, mogelijk naar 12x per uur. Lijkt mij gecombineerd (met 60-metermaterieel komt dit neer op 30-36x per uur een 30-metertram) helemaal geen gekke frequentie.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door paolie »

10 tot 12 keer per uur een dubbele tram van Uithoorn naar Zuid? Gaat nooit gebeuren. De belangrijkste reden om in dubbelbedrijf te willen rijden is juist om de frequentie omlaag te krijgen. Onder andere de kruispuntcapaciteit van de kruising De Boelelaan-Buitenveldertselaan speelt hierin een belangrijke rol. Ik denk dat de nieuwe 51 een frequentie van max 6 keer per uur per richting krijgt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten