Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

trolly schreef:51: Isolatorweg - Spaklerweg

Een prachtige hoogfrequente railverbinding tussen twee plekken waar echt he-le-maal niemand wil zijn :Y
Leuke feestjes op de Elementenstraat 25 hoor. :pos:
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door IC140 »

En er handig als één van de Gamma's een artikel niet meer heeft, de Gamma-naar-Gamma-via-Gamma-lijn.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

pedaalemmerzak schreef:Hoe vaak reis je zelf met de metro?
Als ik iets meen te kunnen roepen over hoe een OV-netwerk eruit zou moeten zien weeg ik veel factoren mee, maar mijn eigen reiswensen spelen slechts een zeer marginale rol. Zou ik ze - zoals jij schijnt te doen - zwaar laten meewegen, dan had ik allang voor een directe metro tussen Van der Madeweg (waar ik in de buurt woon) en Arnhem (waar de liefde woont) en Eindhoven (waar het werk woont) gepleit. Met 300 km/h en een coupé helemaal voor mij alleen welteverstaan.
pedaalemmerzak schreef:Ik heb tijdenlang dagelijks van de amsterdamse metro gebruik gemaakt. En van overstappen was ik echt niet blij geworden hoor, dat deed ik dan ook niet. Stel ik moest van CS naar overamstal stapte ik liever uit op spaklerweg en dan lopen, dan om nog eens een keer te gaan lopen overstappen.
Bijzonder sportief, moedig ik aan! Ondertussen is er nog een heel loopschuw contingent dat dagelijks overstapt op Van der Madeweg tussen de 50 en de 53. Ze hebben er zelfs een trap tussen de perrons voor overstappers gebouwd. Stel je voor. Die hebben zeker niks beters te doen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12806
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Hainje »

Ik stap maar wat graag over als dat een reistijdverkorting van minimaal 10 minuten op kan leveren hoor. *O*
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21288
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Meltrain »

pedaalemmerzak schreef:En van overstappen was ik echt niet blij geworden hoor, dat deed ik dan ook niet.
Wat heb je precies tegen overstappen?
Het argument van angst voor een gemiste overstap lijkt me bij een hoogfrequent metronetwerk niet echt van toepassing.

pedaalemmerzak schreef:Systemen waarbij iedereen tig keer moet gaan lopen overstappen komen duidelijk uit ivoren torens en zijn helemaal niet gebaseerd op wat de reiziger wil.
Ben je ooit in steden als Londen, Parijs of Berlijn met de metro geweest? Daar wordt elk traject ook maar door 1 lijn bedient, waardoor er ook vaak overgestapt worden. En in die steden (vooral in Londen) betekent dat echt vaak een forse wandeling, terwijl het in Amsterdam om overstappen van de ene naar de andere kant van het perron gaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Ik vind het wel aanmatigend dat pedaalemmerzak meent te weten wat 'de reiziger' wil. Talloze knappe koppen bij al even talloze vervoersbedrijven over de hele wereld worstelen daar nog dagelijks mee. Maar voor pedaalemmerzak is het allemaal gesneden koek. Ik zie een mooie carrière in het verschiet. Of een gemiste, dat kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Suus »

Maar grote steden als Parijs en London hebben niet echt één centrum en bijna elke metrolijn heeft wel een soort van aansluiting op een station waar intercity's stoppen. De Gaasperplaslijn wordt echter de lijn 3bis van Amsterdam, gaat van niets naar nergens en ligt afgelegen van alles.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:
pedaalemmerzak schreef:Hoe vaak reis je zelf met de metro?
Als ik iets meen te kunnen roepen over hoe een OV-netwerk eruit zou moeten zien weeg ik veel factoren mee, maar mijn eigen reiswensen spelen slechts een zeer marginale rol. Zou ik ze - zoals jij schijnt te doen - zwaar laten meewegen, dan had ik allang voor een directe metro tussen Van der Madeweg (waar ik in de buurt woon) en Arnhem (waar de liefde woont) en Eindhoven (waar het werk woont) gepleit. Met 300 km/h en een coupé helemaal voor mij alleen welteverstaan.
Die bestaat al, het heet een 'auto'. Alleen 300 km/u haal je niet. ;)

Het gaat hierbij ook niet om mijn eigen belang hoor, want tegenwoordig kom ik lang zo vaak niet meer in Amsterdam als eerst. Het gaat om het belang van de reiziger, en dan wil je indien mogelijk rechtstreekse verbindingen hebben naar alle belangrijke stations.
Hainje schreef:Ik stap maar wat graag over als dat een reistijdverkorting van minimaal 10 minuten op kan leveren hoor. *O*
Minimaal 10 minuten is een goede drempel ja.

Als je mijn systeem met dat van alargule vergelijkt:
De frequentie op zijn lijn 54 zou 16x per uur zijn (elke 3-4 min.), bij mij 12x per uur (elke 5 min) + 4x per uur een lijn 55 gein - zuid. Dat levert de volgende verschillen op:

Gein - Amstel: een extra reistijd van 2 minuten maximaal als je net de metro mist.
Gein - Zuid: In alargule's systeem 16x per uur naar vd madeweg, en dan een overstap op de 50 die 8x per uur rijdt. Als je die net mist in het worst case scenario heb je dus een overstaptijd van 8 minuten. In mijn systeem heb je 4x per uur een rechtstreekse lijn en kun je dus 8 minuten besparen. Indien je net een van de rechtstreekse metro's mist kun je alsnog overstappen op vd madeweg.

Meltrain schreef:
pedaalemmerzak schreef:En van overstappen was ik echt niet blij geworden hoor, dat deed ik dan ook niet.
Wat heb je precies tegen overstappen?
Het argument van angst voor een gemiste overstap lijkt me bij een hoogfrequent metronetwerk niet echt van toepassing.
- Bij een frequentie van 8x per uur kan het alsnog zijn dat je 8 minuten moet wachten op de volgende metro.
- Wachten geschiedt vaak in de kou, wind en regen want de meeste metrostations zijn niet ondergronds.
- Het comfort bij een reis met overstap is minder. Ipv dat je lekker kunt blijven zitten, moet je uitstappen en in de volgende metro stappen, die dan wellicht al vol zit waardoor je moet staan.
pedaalemmerzak schreef:Systemen waarbij iedereen tig keer moet gaan lopen overstappen komen duidelijk uit ivoren torens en zijn helemaal niet gebaseerd op wat de reiziger wil.
Ben je ooit in steden als Londen, Parijs of Berlijn met de metro geweest? Daar wordt elk traject ook maar door 1 lijn bedient, waardoor er ook vaak overgestapt worden. En in die steden (vooral in Londen) betekent dat echt vaak een forse wandeling, terwijl het in Amsterdam om overstappen van de ene naar de andere kant van het perron gaat.
Uiteraard ben ik in al deze steden met de metro geweest. Het verschil is dat de meeste metrostations ondergronds zijn (iig in het centrum) , waardoor je niet hoeft te wachten in de kou/wind/regen. Ook rijden de metro's veel frequenter dan de hier voorgestelde 8x per uur. En het metronetwerk is veel fijnmaziger waardoor je de keuze hebt om iets verder te lopen naar een station dat aan 'jouw' lijn ligt. Dat is in Amsterdam lastiger.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Ik vind het wel aanmatigend dat pedaalemmerzak meent te weten wat 'de reiziger' wil. Talloze knappe koppen bij al even talloze vervoersbedrijven over de hele wereld worstelen daar nog dagelijks mee. Maar voor pedaalemmerzak is het allemaal gesneden koek. Ik zie een mooie carrière in het verschiet. Of een gemiste, dat kan natuurlijk ook.
Stel jij hebt de keuze van A naar B:

- Bus X duurt 10 minuten, dan overstappen op bus Y in de kou en regen die nog eens 10 minuten erover doet. De overstaptijd ligt tussen de 1 en 10 minuten.
- Bus Z duurt 30 minuten en brengt je rechtstreeks waar je wezen moet.

Ga je dan echt voor de overstap? Ik niet hoor.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Zullen we weer terug on topic gaan? Er bestaat op dit forum ook nog een subforum voor eigen ideeën. Daar kun je je theorieën ook kwijt.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Zullen we weer terug on topic gaan? Er bestaat op dit forum ook nog een subforum voor eigen ideeën. Daar kun je je theorieën ook kwijt.
Ik was niet onder de impressie dat het off topic was aangezien ik reageerde op het plan voor de metro wat onderdeel is van eht concept vervoerplan GVB 2018, maar goed we kunnen er elders verder over discussiëren als je wil.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Meltrain schreef: Ben je ooit in steden als Londen, Parijs of Berlijn met de metro geweest? Daar wordt elk traject ook maar door 1 lijn bedient,
London is trouwens wel een slecht voorbeeld, omdat veel trajecten wel door meerdere lijnen wordt bediend maar ze wel allemaal hetzelfde hebben.Kijk bijvoorbeeld eens wat een vervlechting er is op de Northen of District line. Zie bijvoorbeeld ook Calandlijn > ABC; de dienstuitvoering is gelijk gebleven.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

pedaalemmerzak schreef:[...]het plan voor de metro wat onderdeel is van eht concept vervoerplan GVB 2018[...]
Dat is het niet. Dit plan is bedoeld voor 2019 en verder, wanneer de Amstelveenlijn buiten gebruik wordt genomen. Mea culpa overigens dat ik dat in dit topic te berde heb gebracht. Maar gefilosofeer over hoe het lijnennet er eventueel mogelijk uit zou kunnen zien gaat wel erg ver van het hoofdonderwerp af, vandaar mijn opmerking.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Suus »

Het is wel vreemd dat vervlechting van lijnen bij de tram als oplossing wordt gezien om meer reizigers te kunnen vervoeren, maar bij de metro een anti-vervlechtingsstemming heerst omdat er dan minder reizigers vervoerd kunnen worden. En dat terwijl de metro minder last heeft van externe factoren waardoor de dienstuitvoering stabieler is dan op een tramnet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

maar bij de metro een anti-vervlechtingsstemming heerst
Nee, alle trajecten worden in het voorstel wat nu op tafel ligt door twee lijnen bediend, behalve de Gaasperplastak.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Ik denk dat dat meer met het gegeven tramnet te maken heeft, waar een model van volledig geïsoleerd liggende lijnen niet mogelijk is zonder bepaalde delen van het net niet te bedienen. En omdat de veiligheidseisen bij trams wat lager liggen dan bij de metro is er ook een stuk meer speling om zaken op te vangen. Vergelijk het op zicht rijden over hetzelfde spoor in tegengestelde richting van drie drukke lijnen in de Leidsestraat eens met het strikte safe haven-principe dat men op het metronet wil toepassen. Tot slot zal ook wel een stuk kwaliteitsverwachting meespelen: bij een metro liggen de verwachtingen qua snelheid en betrouwbaarheid wellicht wat hoger dan bij een tram.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12806
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Hainje »

pedaalemmerzak schreef:Minimaal 10 minuten is een goede drempel ja.

Als je mijn systeem met dat van alargule vergelijkt:
Met alle respect, ik heb eigenlijk pittig weinig zin om je systeemautistische hersenspinselen door te gaan zitten nemen. (Daarvoor boeit Amsterdam mij eigenlijk ook nog eens te weinig.) Ongetwijfeld zullen ze wat interessante ideetjes bevatten, maar je tldr's hebben gewoon amper raakvlak met het eigenlijke document. Ik ga bij deze de mods via een melding vragen jouw hersenspinsels af te splitsen. Ik snap dat je nog jong en super gemotiveerd bent om de (OV-)wereld te verbeteren, toch raad ik je aan om jezelf aan te leren wat meer open te staan voor kritieken van anderen. Als mensen het idee hebben dat je luistert naar wat zij te vertellen hebben, dan zullen ze uiteindelijk ook sneller naar jouw verhaal luisteren. Wellicht dat jouw ideeën dan zelfs overgenomen worden. ;)
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Ik heb wel even de moeite genomen om een paar pagina's door te spitten omdat het Amsterdamse net mij waarschijnlijk wat meer boeit maar de ideeën kan hij beter in z'n eigen nickname stoppen.

Afbeelding
Dit is eigenlijk hetzelfde idee wat ik al eerder opperde, alleen in mijn voorstel buigt de helft van de ritten CS - Gein af naar Gaasperplas en blijft de verbinding Isolatorweg - Gein in stand. Jouw variant levert minder vervlechting op, die van mij minder overstappen. Voor beide valt wat te zeggen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10516
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Hainje schreef:(Daarvoor boeit Amsterdam mij eigenlijk ook nog eens te weinig.)
Euh... is dit dan wel een geschikt draadje voor je?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

JWM schreef:bla
Ik stel voor de discussie over metrowensen hierheen te verplaatsen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12806
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Hainje »

JWM schreef:maar de ideeën kan hij beter in z'n eigen nickname stoppen.
_O-
trolly schreef:Euh... is dit dan wel een geschikt draadje voor je?
Eigenlijk niet, maar ja voor je het weet rol je in een discussie waar je eigenlijk niet op wilde reageren. :')
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13660
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Als je wilt ontvlechten doe dan: Gaasperplas-Amsterdam Centraal en Gein-Isolatorweg, eventueel op de drukste stukken met hogere frequenties door het toepassen van opstel- en keerspoortjes.

Verder zou ik graag willen dat het stompje van lijn 51 gewoon keert op Weesperplein. Daar kan dat. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Hoe lang is het keerspoor van Spaklerweg eigenlijk? Wellicht veel te kort om 120-meter materieel te laten keren?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13020
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

Ja joh. Langer dan 2xBN zal niet gaan. Maar met een bruggetje slaan moet verlengen niet moeilijk zijn.
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Dan sta je al op het Amstelstation :x
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten