Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Alargule »

Waar baseer je die verwachting op?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door IC140 »

paolie schreef:10 tot 12 keer per uur een dubbele tram van Uithoorn naar Zuid? Gaat nooit gebeuren. De belangrijkste reden om in dubbelbedrijf te willen rijden is juist om de frequentie omlaag te krijgen. Onder andere de kruispuntcapaciteit van de kruising De Boelelaan-Buitenveldertselaan speelt hierin een belangrijke rol. Ik denk dat de nieuwe 51 een frequentie van max 6 keer per uur per richting krijgt.
Er wordt nu al met dubbele stellen gereden dus hoe de frequentie verlaagd kan worden bij een verlenging naar Uithoorn begrijp ik niet.

Voor wat betreft de scheve verdeling speelt dat nu minder omdat zowel de 5 als de 51 na Zuid doorrijden naar Amsterdam, hierdoor is de vraag vanuit Amstelveen Noord voor lijn 51 en 5 redelijk vergelijkbaar vanuit Amstelveen Zuid kan men alleen met lijn 51, dus is de bezetting van lijn 51 vanzelf hoger dan van lijn 5. In de toekomst wordt lijn 5 veel aantrekkelijker voor reizigers vanuit Amstelveen Noord waardoor wel een scheve verdeling ontstaat.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door paolie »

Voorruit, je hebt een punt, lijn 51 rijdt momenteel 8 x per uur in de spits. Maar kent momenteel ook tot halte Boelelaan/Vu voldoende restcapaciteit. Tussen De Boelelaan/VU en Zuid wil het nog wel eens erg vol zitten. Vanaf Boelelaan/VU wordt de nieuwe 51 echter helemaal niet meer aantrekkelijk, omdat je er bij Zuid alweer uit moet. Ik verwacht dat tussen de VU en station Zuid het aantrekkelijker wordt om te gaan lopen (hetgeen alle treinreizigers momenteel ook al doen).


Dat vanuit Amstelveen Noord lijn 5 aantrekkelijker wordt ten opzichte van de huidige situatie, dat bestrijd ik. Lijn 5 is en blijft aantrekkelijk voor de omgeving Museumplein en Leidseplein. Voor de richting CS of Amstel moet je sowieso overstappen op Zuid, dus dan blijft/wordt de nieuwe 51 net zo aantrekkelijk.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door trolly »

paolie schreef:Voor de richting CS of Amstel moet je sowieso overstappen op Zuid, dus dan blijft/wordt de nieuwe 51 net zo onaantrekkelijk.
Ftfy.

Een metro zou daar misschien wel handig zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Pooh »

trolly schreef:
paolie schreef:Voor de richting CS of Amstel moet je sowieso overstappen op Zuid, dus dan blijft/wordt de nieuwe 51 net zo onaantrekkelijk.
Ftfy.

Een metro zou daar misschien wel handig zijn.
Over het afwaarderen van de AVL is genoeg gezegd denk ik, en niemand vindt dat een leuke of mooie oplossing.

Maar andersom, als je uitgaat van een situatie waarin er alleen een tram van Zuid naar Amstelveen/Uithoorn loopt, dan is dat niet meteen de eerste kandidaat om te upgraden naar een Metro, volgens mij. Lijn 26 en 1/17 zouden daar de eerste kandidaten voor zijn. Nieuw-west is tegenwoordig stukken groter dan Amstelveen, en Zeeburg is qua inwoneraantal iets kleiner, maar heeft een duidelijk vervoersprobleem.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door trolly »

Pooh schreef:[...] als je uitgaat van een situatie waarin er alleen een tram van Zuid naar Amstelveen/Uithoorn loopt [...]
Het lijkt me redelijk uit te gaan van de situatie zoals die nu is — dus een sneltram van CS naar Amstelveen-Zuid, die in de binnenstad een kruisingvrije baan heeft — en niet van de situatie nà het creëren van een vervoersprobleem. Dat een metrolijn langs de Overtoom en de Lelylaan zinvol zou zijn, is daar natuurlijk helemaal niet mee in tegenspraak. Het Amsterdamse railnetwerk heeft een flinke upgrade nodig, en dat gaat een hoop geld kosten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Pooh »

trolly schreef:
Pooh schreef:[...] als je uitgaat van een situatie waarin er alleen een tram van Zuid naar Amstelveen/Uithoorn loopt [...]
Het lijkt me redelijk uit te gaan van de situatie zoals die nu is — dus een sneltram van CS naar Amstelveen-Zuid, die in de binnenstad een kruisingvrije baan heeft — en niet van de situatie nà het creëren van een vervoersprobleem. Dat een metrolijn langs de Overtoom en de Lelylaan zinvol zou zijn, is daar natuurlijk helemaal niet mee in tegenspraak. Het Amsterdamse railnetwerk heeft een flinke upgrade nodig, en dat gaat een hoop geld kosten.
Ik zie geen 'vervoersprobleem'. Ik zie een Amstelveen dat in het verleden verwend is met een kruisingsvrije baan, en daarop een niet al te best functionerende sneltram heeft gekregen. Het is een sneu verlies om die baan nu niet te benutten om daar een volwaardige metro van te maken (en helemaal om elke optie daartoe onmogelijk te maken door een stom tunneltje dicht te bouwen), maar het is geen vervoersprobleem om dat niet te doen, alleen een luxeprobleem. Qua capaciteit kun je met trams, al dan niet van dubbele lengte, prima uit de voeten daar, het enige 'probleem' is dat je de luxe van een overstapvrije verbinding kwijtraakt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door trolly »

Openbaar vervoer is geen luxe. Reizigers met een directe verbinding zijn niet verwend, maar beschikken over fatsoenlijk OV, dat kan concureren met andere modaliteiten. En of het Uithoorntrammetje geen vervoersprobleem is moet nog blijken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door paolie »

Pooh schreef:Maar andersom, als je uitgaat van een situatie waarin er alleen een tram van Zuid naar Amstelveen/Uithoorn loopt, dan is dat niet meteen de eerste kandidaat om te upgraden naar een Metro, volgens mij. Lijn 26 en 1/17 zouden daar de eerste kandidaten voor zijn. Nieuw-west is tegenwoordig stukken groter dan Amstelveen, en Zeeburg is qua inwoneraantal iets kleiner, maar heeft een duidelijk vervoersprobleem.
Nieuw-West stukken groter dan Buitenveldert+Amstelveen+Uithoorn? Ik dacht het niet....
Daarbij is de langgerekte vorm van Amstelveen juist ideaal voor een metrolijn, in tegenstelling tot Nieuw-West, dat last heeft van hetzelfde probleem als Noord.
Wat je trouwens met die kruisingsvrije baan bedoelt in Amstelveen is mij een raadsel.
Alargule

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Alargule »

Pooh schreef:Nieuw-west is tegenwoordig stukken groter dan Amstelveen[...]
paolie schreef: Nieuw-West stukken groter dan Buitenveldert+Amstelveen+Uithoorn? Ik dacht het niet....
"Amsterdam is stukken groter dan Rotterdam."

- "Amsterdam stukken groter dan Rotterdam+Delft+Rijswijk+Zoetermeer+Den Haag+Leiden? Dachtutnie..."

:')

Maar los van die evidente stropop heb je wel een punt dat de geografische uitleg van Amstelveen zich beter leent voor een stadsspoorlijn dan Nieuw-West, waar je eigenlijk twee lijnen nodig zou hebben om het stadsdeel radiaal aan te sluiten op de rest van de stad.

Evenwel denk ik dat het voor zowel Amstelveen (+Buitenveldert+Uithoorn) als Nieuw-West voorlopig wensdenken is dat daar ooit een metro gaat komen. Liever zou ik zien dat men in Nieuw-West in de tussentijd investeert in het verbeteren van de traminfrastructuur, door meer vrije baan, eventuele ondertunnelingen van drukke stukken en de inzet van 60-metermaterieel. Idem voor Zeeburg+IJburg, waar de baan zich al wel leent voor de inzet van 60-metermaterieel.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Pooh »

Alargule schreef: Evenwel denk ik dat het voor zowel Amstelveen (+Buitenveldert+Uithoorn) als Nieuw-West voorlopig wensdenken is dat daar ooit een metro gaat komen. Liever zou ik zien dat men in Nieuw-West in de tussentijd investeert in het verbeteren van de traminfrastructuur, door meer vrije baan, eventuele ondertunnelingen van drukke stukken en de inzet van 60-metermaterieel. Idem voor Zeeburg+IJburg, waar de baan zich al wel leent voor de inzet van 60-metermaterieel.
Maar 60-meter materieel is vrijwel alleen buiten de ring inzetbaar? Je zou bijvoorbeeld lijn 1 vrij simpel kunnen upgraden tussen Surinameplein en de Aker, maar is dat beter? Lijn 1 rijdt daar ook al grotendeels over een vrije baan, alleen op de calandlaan heb je wat kruisingen (die moeilijk op te lossen zijn, tenzij je de tram verdiept aan zou leggen).

Lijn 13 aan de noordkant heeft een nog groter probleem: Je kunt upgraden tussen Metro (jan v. Galen) en lambertus Zijlplein, maar de aansluiting met het mercatorplein ga je waarschijnlijk al niet halen.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Pooh »

paolie schreef: Nieuw-West stukken groter dan Buitenveldert+Amstelveen+Uithoorn? Ik dacht het niet....
I'll see your Buitenveldert+Amstelveen+Uithoorn and raise you a Nieuw-West + Badhoevedorp + Schiphol. :P

Zo kan ik het ook.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door paolie »

En jij weet heel Nieuw West+Badhoevedorp+Schiphol met één metrolijn vanuit Amsterdam Centrum te bedienen? Knap hoor!
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Pooh »

Sneltram. Tramlijn 2, afbuigen naar oude haagseweg, en dan over traject zuidtangent naar Schiphol. Badhoevedorp krijgt een halte bij de golfclub :)

Serieus: Zonder lijn 2 af te buigen is dit een prachtig traject voor een (snel)tram. Van sneevlietweg naar schiphol, grotendeels vrije baan, langs langparkeren en de hotels op schiphol noord, langs het mercure hotel, langs het kantorengebied bij de A4 (die kunnen wel een impuls gebruiken).
Laatst gewijzigd door Pooh op di 15 nov 2016, 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door paolie »

Dat is wel een eindje lopen vanuit Geuzenveld :wink:
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Pooh »

paolie schreef:Dat is wel een eindje lopen vanuit Geuzenveld :wink:
Alternatief: Jan v. Galenstraat, Oostoever, Johan Huizingalaan, Oude haagseweg, Zuidtangent, Schiphol. Ook op dat traject is eenvoudig een vrije trambaan in te plannen op vrijwel heel de route. Nadeel is dat je groot stuk naast de bestaande metro rijdt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door trolly »

:shock:

Eug... Pooh, behalve dat er voor metrofantasieën een apart topic is: welke metrolijn zou er paralel moeten lopen aan het traject Jan v. Galenstraat, Oostoever, Johan Huizingalaan, Oude haagseweg, Zuidtangent, Schiphol?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Alargule »

Westtangent. Maar da's geen metro maar een bus.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Pooh »

trolly schreef::shock:

Eug... Pooh, behalve dat er voor metrofantasieën een apart topic is: welke metrolijn zou er paralel moeten lopen aan het traject Jan v. Galenstraat, Oostoever, Johan Huizingalaan, Oude haagseweg, Zuidtangent, Schiphol?
Ik bedoel: Als je een tram van Schiphol over de oude haagseweg naar Nieuw-West laat rijden, dan is het vrij logisch om hem op te laten houden bij bijvoorbeeld sneevlietweg, of aan te laten sluiten op lijn 2. Het is niet heel logisch om Johan huizingalaan en Oostoever van tramrails te voorzien, omdat de metro daarnaast rijdt. (Metro 50, dus).

En metrowensen en tramwensen gaan hand-in-hand, denk ik. Je kunt wel dromen over metros, maar als je een aantal lijnen kunt upgraden of aanleggen, worden anderen weer overbodig, en andersom. Als een tram naar schiphol niet haalbaar is, wil je eerder de NZL doortrekken bijvoorbeeld, die afweging zou ik niet verplaatsen naar een ander topic.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door trolly »

Pooh schreef:En metrowensen en tramwensen gaan hand-in-hand, denk ik. Je kunt wel dromen over metros, maar als je een aantal lijnen kunt upgraden of aanleggen, worden anderen weer overbodig, en andersom. Als een tram naar schiphol niet haalbaar is, wil je eerder de NZL doortrekken bijvoorbeeld, die afweging zou ik niet verplaatsen naar een ander topic.
Oh. Helemaal volg ik je niet, maar ik moest wel denken aan wat Alargule ooit schreef:
Alargule schreef:Ik stel voor de discussie over metrowensen hierheen te verplaatsen.
Dat lijkt me een mooie gedachte.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Alargule »

:Y
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door JWM »

Ware het niet dat dit topic ook al in de fantasie-afdeling van het forum staat...
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Pooh »

JWM schreef:Ware het niet dat dit topic ook al in de fantasie-afdeling van het forum staat...
En dat dat andere topic ook over metro ipv tram gaat. Maak er dan 1 topic van met netwerkwensen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Verrek, zo'n topic is er al!1elf
Wat ik nou helemaal niet begrijp, is waarom niemand dat dan gewoon zegt tegen Pooh :N
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten