Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Alargule

Metronet Amsterdam na sluiting Amstelveenlijn

Bericht door Alargule »

Stadsregio en GVB hebben hun voorkeur voor het metronet vanaf 2019 (na sluiting van de Amstelveenlijn) uitgesproken.

Ook al heb ik de rationale achter de voorkeursvariant al eens eerder toegelicht (ik zoek me helemaal suf naar de argumentatie maar kan 'm niet meer vinden), toch verbaast het me enigszins dat de keuze hierop is gevallen. Er blijft sprake van volledige vervlechting en Gaasperplasreizigers moeten voortaan verplicht overstappen op Van der Madeweg.
Laatst gewijzigd door Alargule op do 03 nov 2016, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Tjah, dit is natuurlijk niet politiek houdbaar. Blijf het ook vreemd vinden dat mijn geopperde variant met een nieuwe lijn Isolatorweg - Spaklerweg en de huidige lijnen 50, 53 en 54 niet is meegenomen. Dat zal ongetwijfeld heel goed uit deze mkba zijn gekomen en geeft dezelfde voordelen als de nu gekozen voorkeursvariant, alleen geef je dan de reizigers vanaf Zuid een extra overstap ipv die vanaf Gaasperplas. Op v/d Madeweg kost die overstap in één richting ook extra tijd en reizigers vanaf Zuid hebben met de NZ/lijn voor veel bestemmingen al een vergelijkbare of betere reisoptie. Ik zou het wel weten.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Redenen die ik kan bedenken: 1) het voldoet niet aan het PvE dat stelt dat een metroverbinding tussen Zuid en Amstel in stand moet blijven. Vraag is dan waarom andere varianten die deze verbinding niet aanbieden wel zijn meegewogen. 2) minder keercapaciteit bij Spaklerweg (zakspoor) dan bij Van der Madeweg (keren via opstelterrein). 3) minder vervoersvraag vanaf de Gaasperplastak dan op de verbinding Zuid-Amstel. 4) minder exploitatiekilometers (en dus minder voertuigen nodig) bij de variant met de Gaasperplasshuttle.

Overigens vraag ik me af of een halvering van de capaciteit tussen Spaklerweg en Van der Madeweg de drukte op de Oostlijn kan opvangen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Dat zijn niet echt zwaarwegende argumenten om het niet eens mee te nemen in de afweging. Bovendien trekt de Noord-Zuidlijn waarschijnlijk veel huidige reizigers weg van de boog Overamstel - Spaklerweg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Meltrain »

Alargule schreef: Overigens vraag ik me af of een halvering van de capaciteit tussen Spaklerweg en Van der Madeweg de drukte op de Oostlijn kan opvangen.
Ik maak me daar wel zorgen om, aangezien zowel reizigers naar Gein als Gaasperplas straks met de "54" moeten, aangezien de lijn CS - Isolatorweg nergens aansluit op de Gaasperplaslijn.
Verder wordt de verbinding CS - Gein ook qua frequentie gehalveerd.

Bij het voorstel van JWM (wat ook mijn voorkeur had) bleef de capaciteit op de verbinding Spaklerweg - Van der Madeweg gelijk, waardoor meer mogelijkheden ontstonden. Ik vrees dat dit traject qua capaciteit straks best wel eens de bottleneck van het netwerk kan worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

Mja, ik vind het ook een nogal rare keuze. Voor deze ene keer ben ik het eens met JWM, in die variant hoef je alleen het tailtrack van Spaklerweg te verlengen en er desnoods nog eentje bij te bouwen.

Wat mij ook opviel was deze passage over de 'halfjes':
Uit de studie volgt dat in 2030 circa 40 M7-metrovoertuigen met een lengte van 60 meter nodig zijn om voldoende capaciteit te bieden. Op basis van dit inzicht wordt bij de bestelling van het nieuwe M7metromaterieel uitgegaan van een initiële bestelling van 30 M7-metro’s, met een optie op nog eens 30 metro’s.
'We hebben er 40 nodig dus we bestellen er 30 met een optie op nog eens 30.' Dan heb je er toch óf veel te weinig, óf veel te veel?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Meltrain »

Het door mij genoemde "probleem" kan deels verholpen worden door de Gaasperplaslijn naar Spaklerweg te verlengen.

Het is jammer dat CS - Gein per se rechtstreeks aangeboden moet worden, anders zou ik voor de volgende lijnvoering gaan (alles 8x/uur):
1) CS - Gaasperplas
2) CS - Isolatorweg
3) Spaklerweg - Gein
4) Isolatorweg - Gein

1 en 2 bieden een gezamenlijke frequentie tussen CS en Spaklerweg en 3 en 4 bieden een gezamenlijke frequentie tussen Van der Madeweg en Gein.
2 en 3 sluiten bij Spaklerweg op elkaar aan en 1 en 4 doen dat bij Van der Madeweg.

De reis CS - Gein is dan 16x/uur mogelijk, maar wel met een overstap die niet altijd op hetzelfde station is.

Of er afstemming mogelijk is tussen 2 en 4 op het traject Overamstel - Isolatorweg durf ik niet te zeggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Ardan schreef:'We hebben er 40 nodig dus we bestellen er 30 met een optie op nog eens 30.' Dan heb je er toch óf veel te weinig, óf veel te veel?
Met 'optie' wordt bedoelt dat er een mogelijkheid is nog eens tussen de nul en dertig treinen af te nemen. Omdat de afleveringsdatum na invoering van dit prachtplan is, kan t.z.t. waarschijnlijk beter beoordeeld worden hoeveel M7-stellen uiteindelijk in dienst zullen komen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Suus »

De schrijvers van dit onderzoek hebben nog niet zo veel van politiek begrepen denk ik.

Dit wordt een enkeltje jachtveld van gesneuvelde metroplannen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik dacht dat er eerst sprake was van het schrappen van de metroverbinding zuid - amstel? Blijkbaar is men daar toch van terug gekomen.

Een rechtstreekse metroverbinding van overal in Amsterdam met het centrum lijkt me cruciaal, daar is een metro namelijk voor. Alleen de westelijke ringlijn ligt daarvoor onlogisch. Het is mijns inziens heel simpel:

Metro 50: Isolatorweg - Zuid - Amstel (8x per uur) (aanleggen van een kopspoor bij dit station). Eindigen bij Spaklerweg is wellicht makkelijker, maar mensen willen juist naar Amstelstation en absoluut niet naar Spaklerweg, wat in mijn ervaring een niet super veel gebruikt metro station is. Vanaf Amstelstation doorrijden tot Centraal om zo een hoefijzervorm te krijgen kan ook, maar dan zit je met een enorme drukte aan metro's in de tunnel.
Metro 51: Noord - CS - Zuid (8-16x per uur)
Metro 52: Gein - CS (8x per uur)
Metro 53: Gaasperplas - CS (8x per uur)

Zo heb je een nette frequentie van 16x per uur in de tunnel, dat is elke 3 tot 4 minuten. Alleen het stukje spaklerweg-Amstel wordt overbelast wat gefixt kan worden met een extra spoor (dat er toch moet komen zodat metro's kunnen keren bij Amstel).

Overstappen op van der Madeweg is dan ook onnodig voor de meeste reizigers, behalve op de relatie zuidoost - zuid - west. Die reizigers zullen nu altijd moeten overstappen op van der madeweg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

pedaalemmerzak schreef:Alleen het stukje spaklerweg-Amstel wordt overbelast wat gefixt kan worden met een extra spoor (dat er toch moet komen zodat metro's kunnen keren bij Amstel).
Vertel eens hoe je dit voor ogen ziet?
En een tailtrack achter Amstel kan niet want beton in de weg en duur en huu moeilijkditdatalles.
Ik doe ook maar wat
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

(EDIT: jou even gequote hier)
Ardan schreef:
pedaalemmerzak schreef:Alleen het stukje spaklerweg-Amstel wordt overbelast wat gefixt kan worden met een extra spoor (dat er toch moet komen zodat metro's kunnen keren bij Amstel).
Vertel eens hoe je dit voor ogen ziet?
En een tailtrack achter Amstel kan niet want beton in de weg en duur en huu moeilijkditdatalles.


Nog een aanvulling op amstelstation:
De keerlus van tram 12 kan weg en de tram kan worden doorgetrokken naar Science Park, zijn ook al plannen voor. Dan kan het busstation op de plaats van de keerlus, en is er ruimte voor een kopspoor voor de metro.
trolly schreef:
JeffreyMeijer schreef:Gemiddelde snelheid van een tram ligt niet veel hoger in de binnenstad. Op sommige assen is de boot vaak sneller.
Opdracht: noem al deze assen. Onderbouw je antwoord, en geef daarna de reden waarom op deze assen geen reguliere scheepsdiensten bestaan. Zucht.
Denk dat een watertaxi of waterbus wel leuk kan zijn voor toeristen en een leuk alternatief kan vormen voor de tram, maar het zal nooit een echt serieuze hoeveelheid vervoer op gaan leveren denk ik. Dit omdat de meeste grachten parallel lopen langs bestaande wegen (logisch vanwege de ringstructuur van de stad) en je dus geen 'shortcut' kan nemen via de gracht.

Maar het is wel leuk om te fantaseren over waterbussen in Amsterdam. Wat dacht je van nieuwmarkt - halvemaansbrug/rembrandtplein - en zo helemaal verder over de Amstel naar Amstelveen? Echt heel erg veel zin voor het OV verkeer heeft het niet, maar het is ook weer niet compleet nutteloos en het kan veel toeristen trekken. Of je dan een regulier OV tarief moet vragen of hoger is de vraag.
Laatst gewijzigd door pedaalemmerzak op do 03 nov 2016, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door fred1954 »

Ardan schreef:
pedaalemmerzak schreef:Alleen het stukje spaklerweg-Amstel wordt overbelast wat gefixt kan worden met een extra spoor (dat er toch moet komen zodat metro's kunnen keren bij Amstel).
Vertel eens hoe je dit voor ogen ziet?
En een tailtrack achter Amstel kan niet want beton in de weg en duur en huu moeilijkditdatalles.
Inderdaad, als Spaklerweg afvalt, dan is de eerstvolgemde mogelijkheid Weesperplein om te keren. Of uiteindelijk toch door naar het CS. De drukte in de Oostbuis is dan afhankelijk van de frequenties en/of eventuele ontvlechting.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Nog simpeler:

54 CS-Gein 16x per uur; 50 Isolatorweg-Gaasperplas 8x per uur; 51 Isolatorweg-Zuid-Spaklerweg 8x per uur. Daarmee los je het capaciteitsknelpunt in de Oostbuis op, houdt Gaasperplas tenminste één directe verbinding voorbij Van der Madeweg, met minimaal tijdverlies bij de overstap richting CS, blijft de capaciteit voorbij Spaklerweg naar Zuidoost ruim voldoende én heb je een bijna volledig ontvlochten metronet: de 54 rijdt geheel los van de overige lijnen en de 51 is in zekere zin een hele korte aftakking van de 50. Deze opzet biedt bovendien dezelfde frequentieverhoudingen als het nu voorgestelde netwerk.

Enige nadeel: geen directe verbinding Zuid-Amstel. Maar dat valt op te lossen met een cross-platformoverstap op Spaklerweg.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Nog simpeler:

54 CS-Gein 16x per uur; 50 Isolatorweg-Gaasperplas 8x per uur; 51 Isolatorweg-Zuid-Spaklerweg 8x per uur. Daarmee los je het capaciteitsknelpunt in de Oostbuis op, houdt Gaasperplas tenminste één directe verbinding voorbij Van der Madeweg, met minimaal tijdverlies bij de overstap richting CS, blijft de capaciteit voorbij Spaklerweg naar Zuidoost ruim voldoende én heb je een bijna volledig ontvlochten metronet: de 54 rijdt geheel los van de overige lijnen en de 51 is in zekere zin een hele korte aftakking van de 50. Deze opzet biedt bovendien dezelfde frequentieverhoudingen als het nu voorgestelde netwerk.

Enige nadeel: geen directe verbinding Zuid-Amstel. Maar dat valt op te lossen met een cross-platformoverstap op Spaklerweg.
Ik denk dat je een nadeel bent vergeten: geen rechtstreekse verbinding gaasperplas - CS.

Het hele idee achter de metrolijnen in zuidoost was een snelle, rechtstreekse verbinding met CS.


Metro 50: Isolatorweg - Zuid - Amstel (8x per uur)
Metro 51: Noord - CS - Zuid (8-16x per uur)
Metro 52: Gein - CS (8x per uur)
Metro 53: Gaasperplas - CS (8x per uur)
Metro 54: Gein - Zuid (8x per uur) (in de spits verder naar isolatorweg) . Die was ik nog vergeten.
eventueel: Metro 55: Gaasperplas - Zuid (4x per uur) en dan 54 ook naar 4x per uur ipv 8x.

Dan hoeft alleen de relatie gaasperplas - zuid nog over te stappen, en als je nog mijn lijn 55 erbij doet hoeft helemaal niemand meer over te stappen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

pedaalemmerzak schreef:


Nog een aanvulling op amstelstation:
De keerlus van tram 12 kan weg en de tram kan worden doorgetrokken naar Science Park, zijn ook al plannen voor. Dan kan het busstation op de plaats van de keerlus, en is er ruimte voor een kopspoor voor de metro.
He????
Ik doe ook maar wat
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

Wat snap je hier niet aan?

De hele bups kan worden opgeschoven als er ruimte vrij komt bij het amstelstation. Dan kan er dus ook nog een extra spoortje voor de metro bij.

Ik heb nooit gezegd dat het goedkoop is, hè. Op de korte termijn lijkt jouw plan met een eindpunt te Spaklerweg (ipv Amstelstation) mij helemaal niet zo gek. Maar dit gaat toch over een langetermijnvisie neem ik aan. Uiteindelijk wil je dat je metro kan eindigen bij een belangrijk OV knooppunt/intercitystation/tramhalte/busstation. En dat is niet spaklerweg maar Amstelstation.
Laatst gewijzigd door pedaalemmerzak op do 03 nov 2016, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Natorious »

Mijn gedachten over het voorgestelde lijnnet:

Ik begrijp hoe de voorkeursvariant tot stand is gekomen, maar er is naar mijn mening wel heel erg naar cijfers gekeken. Het is overduidelijk dat de westtak nou eenmaal een hoop meer reizigers kent, wat komt doordat de Westtak in beide richtingen een spitsdrukte kent, zowel richting Zuid als Sloterdijk. Maar ook alleen dán is er sprake van ondercapaciteit. Nou is dat mooie plaatje van, waarop de verwachte nodige capaciteit wordt, een toekomstbeeld. Maar dan vraag ik me toch af waar het GVB een reizigersgroei verwacht op de westtak. 16x/u over de westtak in de spits met M5 zal waarschijnlijk zelfs overcapaciteit bieden, laat staan als zoiets verwacht wordt in het dal.

Ook wordt er in het document gesproken over een robuuster netwerk. Sorry, maar als de Geinlijn er nu uitligt, wat vaker gebeurt dan de Gaasperplaslijn, heeft men een alternatief, de trein of een bus naar de 53 nemen. Als in het voorgestelde net de Geinlijn verstoord is, verstoor je ook de reis van de reizigers van de Gaasperplasshuttle. Die móeten immers altijd overstappen op Van der Madeweg op één van de verstoorde lijnen. Je legt juist extra druk op de Geinlijn, maarja, de 53 kan lekker doorpendelen :').

En het gaat de Gaasperplaslijn zeker reizigers verliezen. Er zijn veel reizigers die tussen de 2 lijnen in wonen, rond de Gooiseweg zegmaar. Die kiezen nu vaak voor het metrostation dichterbij en gaan vaak daarnaartoe met de bus. Mensen zullen dan sneller een bus nemen of iets verder lopen naar een station aan de Geinlijn station. Daar is niks mis mee, maar het GVB wil ook geen lege metro's laten rijden. Het wordt een lijn zonder enig toekomstperspectief.

For your info: Er worden ontiegelijk veel huizen gebouwd bij Diemen-Zuid/Verrijn Stuart. Er komt een nieuw redelijk groot hotel naast Ganzenhoef. In Kraaiennest wordt binnenkort begonnen met de bouw van een nieuwe torenflat.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

pedaalemmerzak schreef:Ik denk dat je een nadeel bent vergeten: geen rechtstreekse verbinding gaasperplas - CS.
Nee, dat nadeel ben ik zeker niet vergeten. Ik vind het overigens geen nadeel in mijn scenario, want er komt een directe verbinding met de ringlijn voor in de plaats. Richting CS kan men op Van der Madeweg blijven overstappen.

Jouw voorstel sluit overigens niet aan op de analyse naar de vervoersvraag zoals men die voor 2024 verwacht.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:
pedaalemmerzak schreef:Ik denk dat je een nadeel bent vergeten: geen rechtstreekse verbinding gaasperplas - CS.
Nee, dat nadeel ben ik zeker niet vergeten. Ik vind het overigens geen nadeel in mijn scenario, want er komt een directe verbinding met de ringlijn voor in de plaats. Richting CS kan men op Van der Madeweg blijven overstappen.
Jij vindt het geen nadeel maar veel bewoners in de wijken (je weet wel, de mensen die gebruik maken van de metro !) wél. Die willen gewoon rechtstreeks naar centrum en CS kunnen.

Jouw voorstel sluit overigens niet aan op de analyse naar de vervoersvraag zoals men die voor 2024 verwacht.
Linkje daarheen?
Met mijn voorstel kun je van elk metrostation aan de gaasperplaslijn en geinlijn zonder overstap naar zowel Amstel, CS als Zuid reizen. En vanaf de stations aan de westelijke ringlijn met één overstap naar CS, en zonder overstap naar Zuid en Amstel (één overstap naar amstel als mijn lijn 50 moet eindigen te Spaklerweg).

Mijn plan zou dus ook werken als een eindpunt bij Amstelstation niet mogelijk is en mijn lijn 50 moet eindigen te spaklerweg. Het is dan wel iets minder goed maar zeker niet verkeerd.

Metro 50: Isolatorweg - Zuid - Amstel (8x per uur) (of eventueel tot spaklerweg ivm gebrek keermogelijkheid Amstel)
Metro 51: Noord - CS - Zuid (16x per uur)
Metro 52: Gein - CS (8x per uur)
Metro 53: Gaasperplas - CS (8x per uur)
Metro 54: Gein - Zuid (4x per uur) (in de spits verder naar isolatorweg)
Metro 55: Gaasperplas - Zuid (4x per uur) (in de spits verder naar Isolatorweg)

Dit levert de volgende frequenties op:
CS - Zuid: 16x per uur via nz lijn, rechtstreekse verbinding via oostlijn vervalt
Isolatorweg - Zuid: 8x per uur dal, 16x per uur spits
Zuid - Amstel: 8x per uur (indien deze metro moet eindigen te spaklerweg: 8x per uur tot spaklerweg en cross platform overstap 16x per uur naar Amstel)
Amstel - CS: 16x per uur
Zuid - Overamstel: 16x per uur
Zuid - Vd Madeweg: 8x per uur
Gein - Zuid: 4x per uur
Gein - Amstel: 8x per uur
Gaasperplas - Zuid: 4x per uur
Gaasperplas - Amstel: 8x per uur

Welke assen zouden ondercapaciteit hebben in dit plan?
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Hoe weet jij waar 'de mensen' heen willen? En hoe zit het dan met 'de mensen' langs de Amstelveenlijn? Of 'de mensen' die dagelijks als sardientjes in de 50 verpakt staan? Ook allemaal op weg naar het centrum zeker...

Verder ga ik je niet faciliteren in je luiheid - je kunt ook zelf op onderzoek uitgaan naar cijfers die de mismatch tussen jouw voorstel en de verwachte vervoersvraag aantonen. Heb ik ook gedaan, dus dan lukt het jou vast ook.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

Voor de liefhebbers van een keermogelijkheid op Amstel twee mogelijkheden:

1) Een tailtrack tussen de treinsporen richting Muiderpoort, waarbij het metrospoor vanaf Amstel direct rechts afsplitst, en terug kruisingvrij over de tunnelingang heengeleid wordt.
2) Met wat geschuif van sporen op Spaklerweg moet het mogelijk zijn de sporen vanaf Overamstel langs het westelijke perron te leiden, om ze gecombineerd voort te zetten in een enkel spoor (eventueel door een van de viaducten te verbreden) naar een kopspoor naast het bestaande metrospoor, dat in een uitsparing in het brede westelijke perron van Amstel gerealiseerd zou kunnen worden.

Beide oplossingen kosten wel wat, maar zijn met niet al te grote aanpassingen te realiseren. Blijft natuurlijk de vraag, welk probleem er eigenlijk mee wordt opgelost...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

...of liever gezegd gecreëerd.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Hoe weet jij waar 'de mensen' heen willen? En hoe zit het dan met 'de mensen' langs de Amstelveenlijn? Of 'de mensen' die dagelijks als sardientjes in de 50 verpakt staan? Ook allemaal op weg naar het centrum zeker...
In mijn plan komen er op de route van de huidige 50 totaan overamstel 16 treinen per uur te rijden in de spits. Ga me dan nog maar eens vertellen dat dat haringen in een ton oplevert. Op de uitloper naar Gein wordt dat 4x per uur (echter is er een overstap mogelijk op van der madeweg als men in een te volle metro zit naar een rustiger treinstel), en ook nog eens 4x per uur naar gaasperplas (ook hier een overstap op een rustiger treinstel mogelijk indien gewenst) , en nog eens 8 per uur naar Amstel.

Verder ga ik je niet faciliteren in je luiheid - je kunt ook zelf op onderzoek uitgaan naar cijfers die de mismatch tussen jouw voorstel en de verwachte vervoersvraag aantonen. Heb ik ook gedaan, dus dan lukt het jou vast ook.
Ik ga niet een draad van 13 pagina's doorspitten. Zoals je misschien had gemerkt ben ik nieuw op het forum en heb deze discussie dus niet van het begin gevolgd.
trolly schreef:Voor de liefhebbers van een keermogelijkheid op Amstel twee mogelijkheden:
1) Een tailtrack tussen de treinsporen richting Muiderpoort, waarbij het metrospoor vanaf Amstel direct rechts afsplitst, en terug kruisingvrij over de tunnelingang heengeleid wordt.
2) Met wat geschuif van sporen op Spaklerweg moet het mogelijk zijn de sporen vanaf Overamstel langs het westelijke perron te leiden, om ze gecombineerd voort te zetten in een enkel spoor (eventueel door een van de viaducten te verbreden) naar een kopspoor naast het bestaande metrospoor, dat in een uitsparing in het brede westelijke perron van Amstel gerealiseerd zou kunnen worden.
Beide oplossingen kosten wel wat, maar zijn met niet al te grote aanpassingen te realiseren. Blijft natuurlijk de vraag, welk probleem er eigenlijk mee wordt opgelost...
Jup, zoals ik al zei denk ik dat het niet super goedkoop kan, maar dat het wél kán. En daar gaat het om.

Het enige probleem dat je ermee oplost is dat er dan weer een rechtstreekse metro amstel - zuid is. En dat je in plaats van het onlogische eindpunt spaklerweg het eindpunt Amstelstation krijgt, wat veel meer reizigers trekt dan Spaklerweg wat een beetje in de middle of nowhere ligt. En dat zorgt voor een betere benutting van de metro.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Ga je eerst maar eens een beetje inlezen - of zoals je het zelf zegt: 13 (!) pagina's doorspitten. Misschien leren ze je dat niet op de iPadschool, maar dan wordt het nu misschien eens tijd.

Daarna praten jij en ik wel verder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten