[Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door Hainje »

Ben benieuwd of lijn 6 dan ook weer de Refeling helemaal uit gaat rijden of dat het bij de huidige route blijft.
🍉
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door Mr-W »

De hele refling afrijden en naar het busstation rijden is niet meer mogelijk door de HOV Baan.
Hainje schreef:A270 is knallen met 80 km/u en HOV geheel slingeren met 50 km/u. Waarschijnlijk is het gewoon een politiek ding om maar zoveel mogelijk bussen over de HOV te sturen. In eerste instantie was ik daar ook wel voor, maar dan met minder geslinger. Zoals het nu is, is het wel een anti-climax inderdaad.
Die route is inderdaad niet prettig, zeker niet als er nog harder dan 50 wordt gereden.
frankberg19 schreef:Ardan: Afgesplitst van Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2017.

Beetje onnuttige DRU's. Ik ga nu een beetje te veel het ideeëntoppic in maar het is wel realistisch, dus ik zet het toch hier. Ik stel voor om de 404 doortrekken naar Nuenen Centrum, frequentie: spits: 4-6x/uur, dal en zaterdag: 4x/uur, zondag en avond: 2x/uur. De 321, 322 en 323 behouden grotendeels hun huidige frequentie, maar gaan via de A270 rijden. Het onnodig keren in West is dan niet meer nodig.
Zelf zou ik dit voorstellen:,
Lijn 404 (geleed en 13m) tot Nuenen Busstation
4x per uur doordeweeks,
2x per uur in de vakantie op zaterdag en de vroege avond. 1x per uur op zondag en s avonds (21:00 tot 00:00)
Lijn 102 Helmond -Nuenen Busstation -Sterrenlaan - Eindhoven. 1x per uur tussen 07:00 en 10:00 en tussen 14:30 en 18:30
Lijn 6 4x per uur in de ochtendspits.
Lijn 321 via A270
Lijn 322 via A270
Lijn 323 in de vakanties tot Gemert, (afhankelijk van de vraag via de Sterrenlaan of A270)
Lijn 259 verleggen tot een verbinding Helmond -Stiphout-Nuenen (gekoppeld aan BB Laarbeek),
De 3xx stoppen tussen Beek en Donk en Eindhoven op alle tussengelegen haltes.
Buurtbus Laarbeek neemt de verbinding van de kern Beek en Donk en Lieshout over.
Halte Havenplein wordt een kwartslag gedraaid en rijdt via de Watermolenwal en de Ameideflat naar Helmond Station.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door fogeltje »

De busbaan loopt vanaf de busafrit in Nuenen. Ik kan me nog herinneren (Opa vertelt) dat de sneldiensten geen ontheffing hadden om vanaf de gewone afrit al over de vluchtstrook te gaan. Later werd dit wel zo. De 120 mocht volgens mij zelfs helemaal uit Helliemond over de vluchtstrook als het moest, maar pin me daar niet op vast. Dit helpt echter alleen richting Eindhoven. De stad uit staat de file juist vooral tot aan de A270. Daar heeft die busbaan weinig nut. Maar dan nog is de route sneller dan via HOV2 in mijn beleving.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef: Lijn 323 in de vakanties tot Gemert, (afhankelijk van de vraag via de Sterrenlaan of A270)
Bedoel je Eindhoven - Gemert? Daarvoor is de lijn extreem nutteloos want "hij gaat de verkeerde kant op". De spitsrichting van de 323 is omgekeerd aan de lijnen 321/322 omdat deze lijn juist op Boxmeer gericht is, niet op Eindhoven. De extra ritten naar Eindhoven in de middag zijn een bonus.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door Mr-W »

Nee, dacht zelf aan Gemert -Boxmeer in de vakanties, dit scheelt 1 bus ten opzichte van doorrijden naar Nuenen Centrum. Tussen Eindhoven en Gemert zou hij als losse lijn vrij nutteloos zijn inderdaad.
Buiten de vakanties zou ik via de A270 of sterrenlaan rijden vanaf Nuenen naar Eindhoven.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door ZO6176 »

Ik zou lijn 406 op zaterdag als verlenging van 405 uitvoeren. Lijn 9 in de late avond en op zondag koppelen aan lijn 4. Scheelt iets aan uren zodat je die weer elders kan inzetten.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door lijntaxi »

Ik vind het eerlijk gezegd de huidige route van de lijnen 321, 322 en 323 in Nuenen en via de Sterrenlaan wel prima. Wel zou ik de lijn doortrekken via Uden busstation en Grave busstation naar Nijmegen Universiteit/Radboud UMC. Dat is ver genoeg. Vanaf de Radboud Universiteit/Radboud UMC in Nijmegen vertrekken er genoeg bussen naar het station. En wie snel op het station moeten zijn, hebben genoeg alternatieven.

Voor de verdere toekomst ergens in 2025:
OV-knooppunten met bussen, kleine busjes (eventueel zelfrijdend, al is het maar voor een deel) op de volgende knooppunten:
  • kruispunt N264 ~ N277
  • kruispunt N272 ~ N277
  • kruispunt N270 ~ N277
  • kruispunt N270 ~ N279
  • T-splitsing N271 ~ N844 ~ N846
  • Y-splitsing N272 ~ N279
  • bajonetkruising N324 ~ N845 ~ N846
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door Yanaike »

Hoi lijntaxi, welkom op OV in Nederland.nl. Zou je misschien ook een (iets betere) toelichting kunnen geven op je plannen in plaats van zomaar wat 'verbeteringen' te roepen omdat (alleen) jij vindt dat dat goed is?
Laatst gewijzigd door Gekko123 op di 15 aug 2017, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige qoute van voorgaand bericht verwijderd.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door lijntaxi »

Ik zie ook wel voordelen in om rechtstreeks te kunnen rijden vanuit Gemert naar het Catharinaziekenhuis bijvoorbeeld. Hoewel ik er persoonlijk nooit hoeft te zijn. Wat betreft stoppen op de kruispunten en splitsingen op N-wegen, is alleen handig als er regelmatig busjes/bussen of zelfrijdende auto's rijden de wijken in de grote omliggende plaatsen. Je zou zelfs kunnen denken aan cirkellijnen die met een regelmatige frequentie van meer dan 4 keer per uur rondrijden. Het is en blijft natuurlijk altijd een afweging tussen de mogelijkheid om meerder bussen op een traject te laten rijden, de gemiddelde loopafstand
die mensen moeten afleggen naar dichtstbijzijnde HOV-halte of gewone halte. Gewoon even buiten de kaders durven te denken.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op di 15 aug 2017, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige qoute van voorgaand bericht verwijderd.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door Yanaike »

Ik kan je amper volgen. Zou je iets duidelijker kunnen zijn en je plannen (nog) iets beter toelichten?

Eventueel zou je een kaartje/plaatje kunnen uploaden waarbij je de nieuwe knooppunten en routes van de zelfrijdende busjes aangeeft zodat we iets inhoudelijker kunnen discussiëren.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door SuperGhost »

lijntaxi schreef:Ik vind het eerlijk gezegd de huidige route van de lijnen 321, 322 en 323 in Nuenen en via de Sterrenlaan wel prima. Wel zou ik de lijn doortrekken via Uden busstation en Grave busstation naar Nijmegen Universiteit/Radboud UMC. Dat is ver genoeg. Vanaf de Radboud Universiteit/Radboud UMC in Nijmegen vertrekken er genoeg bussen naar het station.
Je vergeet alleen dat chauffeurs soms ook nog een rustpauze moeten kunnen houden. Dan is doorrijden naar het CS in Nijmegen beter, aangezien daar personeelsruimten zijn en het doorrijden slechts 5 minuten kost.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door lijntaxi »

Yanaike schreef:Ik kan je amper volgen. Zou je iets duidelijker kunnen zijn en je plannen (nog) iets beter toelichten?

Eventueel zou je een kaartje/plaatje kunnen uploaden waarbij je de nieuwe knooppunten en routes van de zelfrijdende busjes aangeeft zodat we iets inhoudelijker kunnen discussiëren.
De route op een kaartje tekenen, doe ik wel in het weekend.
Ik had zelf gedacht aan het volgende cirkelroute:
rotonde (N264 ~ N277)
via de N264 naar Mill Fitland -
verder naar St. Hubert - Haps - Cuijk station -
via de N321 naar Beers - Gassel - Grave Busstation
via de N324 en de N277 Zeeland
daarna de route van de huidige lijn 99 naar Uden Busstation
Vervolgens de route van de huidige lijn 25/26 via het industrieterrein van Uden
naar de Rudigerstraat en St. Anthonisstraat in Volkel
daarna een klein stukje Zeelandsedijk
en vervolgens de Rondweg Volkel (N264) in de richting van Odiliapeel
Aankomend in Odiliapeel de weg volgen
via Oude dijk - Beukenlaan - Rode Eikenlaan -
daarna de Nieuwedijk (N264) opdraaien in de richting van de rotonde N264/N277

Mijn onderbouwing voor dit traject:
- De ervaring in het OV leert, dat meeste mensen die met de streekbus meegaan een afstand afleggen van rond de 10 - 15 kilometer.
- Wat ook een belangrijke rol speelt is het gegeven op een plaats een centrumfunctie heeft of niet.
- Naar mijn weten hebben Zeeland, Mill, Haps en Beers geen centrumfunctie. Mensen die in deze plaatsen wonen kan de bus een uitkomst zijn.
- Mensen die wonen in Uden of Cuijk wonen in een plaats, die in zekere zin een centrumfunctie vervult. Vanuit die plaatsen is de noodzaak minder groot om met de bus mee te gaan naar elders. Tenzij voor studie, familiebezoek, werk of anderzins.
- Omdat ik het over 2025 heb, zijn al huidige busstations inmiddels gesloten. Door politieke druk zijn alle grote bussen uit de kernen geweerd. Er mogen alleen nog bussen rond rijden van maximaal 25 personen (inclusief de chauffeur).
- Breng Flex is tegen die tijd ook in Brabant met veel enthousiasme omarmd en komt in december 2024 met versie 10.0 uit.
- Op de eerdere genoemde knooppunten is het ook de bedoeling, dat je er pakketten kunt afhalen, die via het internet zijn besteld.
- De pakketten die uit het buitenland komen, worden door grote megadistributiecentra in de logistieke hotspot Venlo-Venray in Nederland gedistribueerd.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door Yanaike »

Lijkt me een bus van niks naar nergens, misschien de moeite waard als buurtbus, maar zeker niet als reguliere lijnbus. Een goede buslijn verbind de plekken waar mensen wonen (kleine dorpen), met de plekken waar mensen moeten zijn/werken/winkelen/overstappen (de grote steden), dat doet jouw buslijn niet. Die verbind alleen de kleine dorpen onderling met elkaar. De meeste reizigers zullen minstens 1x en waarschijnlijker zelfs 2x of meer moeten overstappen en ervaring leert nou net dat juist een extra overstap reizigers het OV uit pest.

Zeker als je naar de toekomst gaat kijken, denk ik, dat alléén op de grote assen met voldoende vraag, bijvoorbeeld Eindhoven - Oss/Nijmegen, Den Bosch - Veghel - Uden, vaste lijnbussen blijven rijden. Buiten die assen is een vraagafhankelijk systeem veel efficiënter en directer. Even de app opstarten, beginpunt (Mill), eindpunt (Utrecht), en binnen 5 minuten staat er een (zelfrijdend) busje voor de deur om je naar Nijmegen te brengen met aansluiting op de trein. Afhankelijk van de vraag en de potentie omweg kan het zijn dat dat busje onderweg ook nog een paar andere reizigers oppikt.

Pakketten ophalen kun je beter laten gebeuren bij een lokale supermarkt, café of wat dan ook, niet bij een of ander punt bij een rotonde in de middle of nowhere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door Hainje »

Yanaike, hou er wel rekening mee dat dit een faptopic is. Speciaal gestart voor dit soort ongein, zou er niet te serieus op ingaan. ;)
🍉
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door lijntaxi »

Hainje schreef:Yanaike, hou er wel rekening mee dat dit een faptopic is. Speciaal gestart voor dit soort ongein, zou er niet te serieus op ingaan. ;)
Het is wel enigszins serieus bedoeld. Hier is de link naar de ANWB-routeplanner met een mogelijk route van de cirkellijn.
https://www.anwb.nl/verkeer/routeplanne ... tMode5=car



Natuurlijk is het de bedoeling, dat er bussen van maximaal 24 in beide richtingen gaan rijden. Grote bussen hebben alleen zin in de spits.
In de avonduren, dat wil zeggen gaan er 12 persoons-busjes rijden.

De ander routes, die ik in mijn hoofd heb, komen voor volgende week maandag op dit forum.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door lijntaxi »

De ANWB routeplanner berekend alles via de snelste route.
Voor mijn cirkellijn heb ik echter de kortste route gekozen.
Deze gaat namelijk niet via Wijchen en de A50.
En de totale afstand is zo'n 60 kilometer.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door lijntaxi »

Yanaike schreef:Pakketten ophalen kun je beter laten gebeuren bij een lokale supermarkt, café of wat dan ook, niet bij een of ander punt bij een rotonde in de middle of nowhere.
Zoals eerder aangegeven zijn dit plannen voor 2025. Intussen zijn er dan heel wat meer woningen in de regio verschenen en worden verkeersassen steeds belangrijker. De pakketbezorging is tegen die tijd veranderd. Er wordt differentiatie aangebracht in de tarieven, die berekend worden in de bezorggebieden.
Woon je te veraf of op een lastige punt, dien je zelf voor de extra kosten op te draaien, die gemaakt worden. Het wordt dan veel interessanter om pakketten op te halen op bepaalde knooppunten.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door Yanaike »

Hainje schreef:Yanaike, hou er wel rekening mee dat dit een faptopic is. Speciaal gestart voor dit soort ongein, zou er niet te serieus op ingaan. ;)
Maak je geen zorgen hoor. Ik neem zijn plannen ook niet heel serieus, maar ik vind ook dat nieuwe leden een kans moeten krijgen om hun ideeën te uiten en daarop feedback te krijgen.
lijntaxi schreef:Intussen zijn er dan heel wat meer woningen in de regio verschenen en worden verkeersassen steeds belangrijker. De pakketbezorging is tegen die tijd veranderd. Er wordt differentiatie aangebracht in de tarieven, die berekend worden in de bezorggebieden.
Waar baseer je dit op?

En, zoals ik al eerder zei, maar waar je nog niet op hebt gereageerd:
"Lijkt me een bus van niks naar nergens, misschien de moeite waard als buurtbus, maar zeker niet als reguliere lijnbus. Een goede buslijn verbind de plekken waar mensen wonen (kleine dorpen), met de plekken waar mensen moeten zijn/werken/winkelen/overstappen (de grote steden), dat doet jouw buslijn niet. Die verbind alleen de kleine dorpen onderling met elkaar. De meeste reizigers zullen minstens 1x en waarschijnlijker zelfs 2x of meer moeten overstappen en ervaring leert nou net dat juist een extra overstap reizigers het OV uit pest."
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door Jef400 »

lijntaxi schreef:De ANWB routeplanner berekend alles via de snelste route.
Voor mijn cirkellijn heb ik echter de kortste route gekozen.
Deze gaat namelijk niet via Wijchen en de A50.
En de totale afstand is zo'n 60 kilometer.
Je berekend alles volgens de routeplanner?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door ZO6176 »

Nu lijn 404 nu toch leeg naar Nuenen moet om te keren kan deze beter de functie van 321/2/3 overnemen. Deze 3 lijnen gewoon weer de oude route laten rijden zoals 121 dat deed.
phileas
Berichten: 91
Lid geworden op: za 11 apr 2015, 11:54

ideeën concessie Zuidoost Brabant

Bericht door phileas »

Ik las dat BravoFlex komt naar Zuidoost Brabant. Goed dat ze dat willen doen maar ik hoop echt dat de bravoflex ook bedoeld is voor de dorpen Valkenswaard, Hamont,Achel, Neerpelt, Lommel en Luyksgestel. Ook hoop ik dat een grote bus wordt ingezet voor de lijn 276. Ook hoop ik dat ze de lijn 276 doortrekken naar Neerpelt. De wachttijd die de lijn 276 heeft in Achel kan gebruikt worden om gewoon 4 minuten te rijden naar Neerpelt. De reden waarom doortrekken naar Neerpelt beter is, is omdat het te lang wachten is in Achel voor de lijn 18A richting Hasselt. Maar ja ik wil weten waar ik deze voorstel kan kwijtraken.

Over de lijn 407. Ik persoonlijk zie het zitten om de lijn 407 te laten doortrekken naar Valkenswaard. Dat lost de ochtenddrukte in Valkenswaard op. Maar niet alleen in ochtend, maar gewoon in de dal en spits.

Lijn 404 doortrekken naar Nuenen zal ook een goede oplossing zijn vind ik.

Ik kom nog terug op de bravoflex onderwerp. Als bravoflex niet bedoeld is voor de grensdorpen dat kan. Maar dan zou het fijn zijn als Provincie Brabant en DeLijn met elkaar vergaderen om E.v.t. De lijn 18A door te laten trekken naar Valkenswaard of gewoon rechtstreeks naar Eindhoven.

Als Hermes geen geleede bussen heeft moeten ze met Provincie Brabant een ander oplossing vinden. En ik vind dan dat ze paar Evolans lijnen door mogen trekken naar bepaalde dorpen.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door huibf »

Waarom zouden Valkenswaard en Luyksgestel BravoFlex nodig hebben?
De dorpen hebben een perfecte verbinding.
De Belgische dorpen hebben al een belbussysteem wat nauwelijks wordt gebruikt. Ik meen iets van 4% van beschikbare ritten. 407 gaat naar HTC en daarnaast is het aanbod naar Valkenswaard voldoende. In de spits zou een versterkingsbus wel mofen, dat zondermeer.

De lijn zal haar ritten niet verlengen vanwege de financien. Er wordt overigens met elkaar gesproken, maar er is niets concreets. De doortrekkingen die je oppert zijn logischerwijs al de revue gepasseerd. Jaren geleden al.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen Zuidoost Brabant 2018

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Waarom zouden Valkenswaard en Luyksgestel BravoFlex nodig hebben?
De bezetting voorbij Valkenswaard is op sommige tijdstippen beroerd, zeker helemaal naar Luyksgestel.
Hetzelfde verhaal geldt voor Bergeijk Veldhoven.
phileas schreef: Als Hermes geen geleede bussen heeft moeten ze met Provincie Brabant een ander oplossing vinden. En ik vind dan dat ze paar Evolans lijnen door mogen trekken naar bepaalde dorpen.
Qua zitplaatsen leveren gelede bussen niet eens zo heel veel capaciteit. Feitelijk zijn er zelfs te veel gelede bussen net zoals bij De Lijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door huibf »

Dat er teveel geleed is klopt. Maar ze worden ingezet op plaatsen waar het vrij nutteloos is.
Ik denk zelfs dat op 403, 405 en 406 ze nooit nodig zijn en des te meer op de Valkenswaard en Gemert lijnen.
Maar ja de Provincie wil het zo. Verstand van OV hebben ze daar niet...
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: [Fantasie] Het Grote Brabantse Ideeëntopic.

Bericht door SLToilet »

Die 403 in de spits komt nogal eens handig uit in de spits als de 401 vol zit, dan zit de 403 ook nogal eens zitvol (8:00 staduitwaarts) en staan een aantal reizigers. Buiten de spits is dat heel anders, dan kun je de boel met een normale bus al prima verwerken.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten