PHS op SAAL/Gooilijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Klaasje »

Ik heb niet minimaal gepland. Bij Almere C kan je terug naar 2 minuten opvolging en tussen Almere C en Weesp kan een sprinter ook in 14 minuten dat stuk afleggen in plaats van 15.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Hainje »

Wellicht heb ik het over het hoofd gezien (in dit topic), maar hoe komen jullie aan de rijtijden? Pakken jullie de tijden die nu gebruikt worden in de huidige dienstregeling? Of hebben jullie daar een formule voor?
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door CamilleKreemers »

Ik pak ze vanaf Somda
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Wubbo »

Ik gebruik gewoon de reisplanner.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

Meestal gebruik ik de NS-reisplanner, af en toe Somda voor doorkomsttijden (bijv Weesp waar de ICs niet stoppen) en heel soms maak ik beargumenteerde aannames zoals: "ik ga er vanuit dat in mijn plan de SPRs 1 minuut sneller rijden doordat er tegen 2030 sneller matrieel kan worden ingezet" of "vergelijkbaar traject tussen X en Y is ongeveer net zo lang in aantal kms, maar daar doen de treinen het traject 1 minuut sneller, dus dat moet hier ook kunnen".

Verder wat handige vuistregeltjes voor als je zelf een dienstregeling wilt bouwen:
- Een extra stop kost ongeveer 2 minuten
- Minimaal 2 minuten opvolgtijd tussen twee treinen over hetzelfde spoor, als het kan bij voorkeur 3.
- Inhaling kost ongeveer 4 minuten
- Keren kan in theorie in 4 minuten (alleen voor SPRs), maar minstens 5-6 minuten is beter.
- Splitsen kost 2 minuten, combineren kost 3 minuten.
- Op de grote stations heb je minstens 1-2 minuten wachttijd nodig voor in- en uitstappen.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Chrysa »

Yanaike schreef: - Op de grote stations heb je minstens 1-2 minuten wachttijd nodig voor in- en uitstappen.
Ligt ook aan het soort trein denk ik.

ICM in de spits duurt meestal wat langer dan 2 minuten, terwijl het bij SLT veel sneller gaat omdat 90% van die trein uit deuren bestaat.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

Chrysa schreef:ICM in de spits duurt meestal wat langer dan 2 minuten, terwijl het bij SLT veel sneller gaat omdat 90% van die trein uit deuren bestaat.
Klopt! Soms moet je ook een klein beetje inschatten, of bijv. uitgaan van huidige stoptijden.

Nog een kleine aanvulling:
Ik heb overigens wel ooit in Excel een formule geprobeerd te maken om de reistijd tussen twee stations in te proberen te schatten! Maar dat wordt te veel gedoe om dat hier uit te leggen. Mocht jij (of iemand anders) daar interesse in hebben, kan die mij eventueel een berichtje sturen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Hainje »

Yanaike schreef:Verder wat handige vuistregeltjes voor als je zelf een dienstregeling wilt bouwen:
Helder. Misschien ook plaatsen in het topic over het luchtfietsen, daar had Mikos ook wat vuistregeltjes geplaatst. Ik kan jou daar natuurlijk wel quoten, maar het is jouw tekst.
Yanaike schreef:Nog een kleine aanvulling:
Ik heb overigens wel ooit in Excel een formule geprobeerd te maken om de reistijd tussen twee stations in te proberen te schatten! Maar dat wordt te veel gedoe om dat hier uit te leggen. Mocht jij (of iemand anders) daar interesse in hebben, kan die mij eventueel een berichtje sturen.
Denk je dat iemand die gemiddeld een 3 voor wiskunde had, wijs kan uit die formule? :@
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten