PHS op SAAL/Gooilijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door pedaalemmerzak »

Oh, ik ben station MediaPark vergeten. Ach ja. Dat maakt verder niet heel erg veel uit ;)
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

Wubbo schreef:
Yanaike schreef:Ik zou zeggen, werk 'm uit en geef 'm een nummertje! :D
Ik heb een voorstel liggen, maar die is nog zonder goederenpaden. Wil je een uitwerking met of zonder goederenpaden voor de vergelijking? Goederen past er niet zomaar in.
Hoe jij wilt! Mijn variant 3 is ook met goederenpaden maar de andere varianten zijn volgens mij allemaal zonder goederenpaden. Je kunt ook eventueel allebei doen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Wubbo »

@pedaalemmerzak: als er in jouw bestand maar 1 tijd staat, betekent dat dan aankomst en vertrek in dezelfde minuut? Dat lijkt me voor de IC's in Almere te weinig, en om de overstapknoop Weesp te maken (ik kan lastig zien of je dat ook daadwerkelijk van plan bent in je bestand) heb je sowieso meer nodig dan alleen een korte stop.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door pedaalemmerzak »

Wubbo schreef:@pedaalemmerzak: als er in jouw bestand maar 1 tijd staat, betekent dat dan aankomst en vertrek in dezelfde minuut? Dat lijkt me voor de IC's in Almere te weinig, en om de overstapknoop Weesp te maken (ik kan lastig zien of je dat ook daadwerkelijk van plan bent in je bestand) heb je sowieso meer nodig dan alleen een korte stop.
Ja, maar zoals je ziet is op sommige trajecten de reistijd wel ruimer genomen. Zeker Almere - Bijlmer - Utrecht kan wel iets sneller dan dat er hier staat aangegeven denk ik. Het gaat er mij vooral om om te kijken of alles past.

Wellicht pas ik het nog aan zodat de ICs allemaal wat langer halteren in Almere Centrum.

De enige overstappen die relevant zijn op weesp zijn in mijn systeem:
Amsterdam Zuid - Hilversum vv. (want de rechtstreekse trein zal vervallen)
Almere <-> Amsterdam C v.v. (er is wel 2x per uur een sprinter, maar met een overstap heb je extra reismogelijkheden)
Hilversum <-> Almere v.v. (er is wel 2x per uur een rechtstreekse sprinter, maar meer mogelijkheden met overstap)

Er zal 4x per uur een sprinter Amsterdam C - Hilversum - Utrecht komen, dus er is nooit een langere overstap dan 15 minuten.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

pedaalemmerzak schreef:Ik heb alle treinen in Zuidelijke richting uitgewerkt op het traject Zwolle - Almere en verder. Op de Flevolijn past alles. Of het past met kruisende treinen (amsterdam - hilversum etc.) dat is de vraag. [...]
Allereerst bedankt dat je de tijd hebt genomen om je plan verder uit te werken. Ik heb echter een paar opmerkingen:

In dit topic gaat het om de SAAL-corridor en de Gooilijn. Door alleen de SAAL-corridor uit te werken, heb ik het gevoel dat ik nog de helft van je plan mis.

Verder was het lastig je plan te interpreteren. Je Excel bestand kwam nog al chaotisch over op mij. Ik heb zelf wat lopen knutselen aan je bestand (zie het plaatje hieronder) om de leesbaarheid te verhogen. Probeer zwarte, grijze en felgele vlakken te voorkomen en probeer tijden zoveel mogelijk naast elkaar te houden (dus niet stationsnamen er tussen). Neem anders een voorbeeld aan de plaatjes van mij en SuperGhost om je dienstregeling beter leesbaar te krijgen.

Op sommige plekken zit je volgens mij qua reistijd erg krap. Ik heb niet alle tijden gecontroleerd maar je hebt bijvoorbeeld 2x/uur een SPR die maar 2 minuten doet over Almere Muziekwijk - Almere Poort. Bovendien, zoals Wubbo ook al zei, moeten sommige treinen misschien iets langer stil staan op stations.

Ik kan niet echt warm worden van de IC Almere Oostvaarders - Utrecht Centraal via Amsterdam Bijlmer. Deze verbinding heeft hooguit waarde voor reizigers van Almere naar Bijlmer (geen overstap meer op Duivendrecht). Voor reizigers van Almere naar Utrecht is het altijd korter en sneller om via Hilversum te reizen. Bovendien is het moeilijk om de trein goed in te plannen. In de richting van Amsterdam Bijlmer moet de trein bij Diemen Zuid het spoor voor de treinen van Amsterdam Zuid -> Weesp kruisen. Ik heb nog niet gekeken of dat in je huidige voorstel past, maar bij vertragingen in je dienstregeling kan dit een behoorlijk knelpunt worden. Tenslotte zou je eigenlijk voor de volledigheid dan ook de corridor Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal moeten uitwerken of de extra IC daar nog tussen past, maar dat lijkt me een opgave voor een ander topic.

In jouw dienstregeling heb ik een paar extra doorkomsttijden aangevuld. Dan vallen er nog twee dingen op die niet passen in je dienstregeling. In onderstaand plaatje in geel aangegeven. De SPR Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal vertrekt iets te snel na doorkomst van de IC op Almere Oostvaarders. En de IC Almere - Amsterdam Bijlmer - Utrecht Centraal zit wel heel erg dicht op de voorgaande SPR tussen Weesp en Diemen Zuid.

Variant 5: Plan Pedaalemmerzak

Afbeelding
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door pedaalemmerzak »

Heel erg bedankt voor het kijken naar mijn plan.

Ik ben het nu aan het aanpassen, halteertijd op Almere C wordt 3 minuten voor ICs en 2 minuten voor sprinters (behalve 1 van de ICs waar het anders niet past, die krijgt maar 2 minuten). Ik zal kijken naar de conflicten die je hebt gevonden.

Wat betreft het 'oversteken' bij Diemen-Zuid om naar Bijlmer te kunnen rijden: volgens mij past dit wel, maar ik ga er naar kijken. Er rijden op dit traject 4 ICs, 2 sprinters en dus 2x per uur deze trein via Bijlmer.

Je zegt dat via Hilversum sneller is naar utrecht. Dat is wel zo als er een IC rijdt die nergens stopt behalve in Hilversum. Maar zelfs als je in b.v. Naarden-Bussum gaat stoppen wordt de route via Bijlmer eigenlijk al nauwelijks langzamer. 2x IC en 2x sprinter op het traject Almere-Hilversum gaat simpelweg niet. 1x sprinter en 1x ic zou wel kunnen, maar dat zet weer weinig zoden aan de dijk, maar een trein van 1x per uur.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Wubbo »

Oke, daar is ie dan. Ik heb wat concessies moeten doen omdat ik niet uit de spooropstelling van Almere kwam, maar dit is mijn opzet voor 4/4/4 inclusief goederenpad en een trein Utrecht - Almere. Vanaf Weesp zijn de eindbestemmingen voor de IR'n en de sprinters nog te draaien.

Afbeelding
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

Wubbo schreef:Oke, daar is ie dan.
Hmmm, als ik 'IR' hoor, zou ik ergens verwachten dat die trein dan wél in Almere Buiten zou stoppen. En Lelystad geen IC-stop meer? Ik weet niet of die middelgrote provincie hoofdstad daar wel zo blij mee is :P En ook wel grappig, dat ondanks dat je drie treinsoorten hebt, toch nog naar de reizigers moet communiceren dat "Deze IR-trein stopt ook/niet in Naarden-Bussum".

Verder ziet het eruit als een prima plan dat vergelijkbaar is met de spits-variant van SuperGhost qua frequenties.

En ergens had ik ook nog verwacht dat je met een uitwerking van je 20-minuten dienstregeling zou komen. :@
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Wubbo »

Ik stop inderdaad bewust niet in Lelystad met die IC, omdat ik hem echt snel in wilde leggen. De oplossing voor Naarden-Bussum is inderdaad niet fraai, maar de stops op de Flevolijn kreeg ik er niet in gegeven de tijd van Zwolle. En met een twintigminutendienst past deze treindienst nooit, hij is nu al op enkele plekken lelijk krap.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

Wubbo schreef:En met een twintigminutendienst past deze treindienst nooit, hij is nu al op enkele plekken lelijk krap.
Nee, natuurlijk niet. Maar ik blijf wel nieuwsgierig hoe je de SAAL-corridor dan in gedachte hebt in je 20-minuten dienstregeling. Blijkbaar moet je dan andere keuzes maken en ik ben benieuwd hoe die keuzes uitpakken.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

In onderstaand schema heb ik alle varianten met elkaar vergeleken t.o.v. de dienstregeling van 2017 op frequenties en reistijden. Mocht ik fouten gemaakt hebben in mijn schema, laat dat dan even weten. Ik probeer het schema continu bij te werken, naarmate er meer varianten ontwikkeld worden of verbeterd worden.

De reistijden van variant 1 staan er nog niet in, omdat ik deze variant nog niet verder uit gewerkt heb. Ook de reismogelijkheden/reistijden van de variant van pedaalemmerzak staan er nog niet in omdat daarbij de Gooilijn nog niet is uitgewerkt.

Verder ben ik er vanuit gegaan dat eventuele IRs gewoon slomere ICs zijn. In de variant van Wubbo (6) ben ik uitgegaan van alternerende IRs en SPRs. En bij het berekenen van reistijden ben ik uitgegaan van de gemiddelde reistijd over alle mogelijkheden (inclusief de mogelijkheden met overstap).

Afbeelding

Met uitzondering van variant 1 scoren alle varianten beter dan de dienstregeling van 2017 op het gebied van reismogelijkheden. Een minpuntje van variant 4 is dat 2 van de 4 reismogelijkheden tussen Almere en Amsterdam Zuid nu met overstap zijn, maar daar staat wel een verbetering van alle andere IC-reismogelijkheden tegenover.

Wat betreft reistijden scoren variant 4 en 6 beduidend slechter bij de ICs dan variant 2 en 3. Dit is logisch en komt door de extra stop in Weesp (en in sommige gevallen ook in Duivendrecht). Bij de SPRs is meer variatie te zien. Variant 2 en 3 hebben daarbij een lichtere verbetering op dienstregeling 2017 (behalve de SPR-relatie Almere Oostvaarders - Amsterdam CS). Variant 4 heeft een lichte tot sterke verbetering voor de SPR uit Hilversum, maar de reistijd voor de SPR uit Almere gaat er behoorlijk op achteruit (zeker richting Amsterdam CS). Variant 6 heeft de sterkste winst in reistijden voor de SPR.

Ik heb in ieder geval weer wat inspiratie opgedaan voor een nieuwe variant en voor het verbeteren van mijn andere varianten, bedankt daarvoor!
Laatst gewijzigd door Yanaike op vr 09 dec 2016, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik ben nog steeds aan het puzzelen met de Gooilijn in mijn plan. Het wordt namelijk erg druk t.h.v. Weesp in mijn plan. Dus ik vraag me af of alles gaat passen.

Zou je ook reismogelijkheden Almere-Utrecht kunnen toevoegen? Lijkt me ook belangrijk.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door pedaalemmerzak »

http://www.filedropper.com/saalalmerego ... alemmerzak

Hier is-ie dan, alles in 1 schema. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.

We hebben dus de volgende treinen. Alle treinen rijden in de spits 2x per uur. Goederenpaden ontstaan dus door frequentieverlaging buiten de spitsuren. Ik denk dat het in mijn schema heel erg moeilijk wordt om een goederentrein in de spits voor mekaar te krijgen. Daarvoor moet er dan wel echt extra infra komen.

Hieronder alle treinseries + de frequentie spits / overdag ma-vr / 's avonds en weekend
IC Groningen - Den Haag C, via Zwolle, Almere C, Schiphol (2/2/2)
IC Lelystad - Vlissingen, via Almere C, Amsterdam C, Haarlem en Rotterdam C. (2/2/2)
IC Oostvaarders - Utrecht C, via Amsterdam Bijlmer, stopt ook in Almere Buiten (2/1/0)
IC Amsterdam C - Amersfoort - Enschede - (Berlijn) (2/2/2)
IC Schiphol - Amersfoort - (enschede/schothorst) (2/1/1)

Sneltrein/IC Zwolle - Den Haag C, via Almere C, Schiphol. Stopt ook in Kampen Zuid, Dronten, Almere Buiten en Duivendrecht. (2/2/1)
Sneltrein/SP Amsterdam C - Utrecht C, via Hilversum, stopt niet in Diemen, Bussum-Zuid, Hilversum M en Hollandsche Rading (2/1/1) (evt. gekoppeld aan sprinters richting uitgeest/zandvoort/hoorn) (rijdt op zaterdag overdag ook 2x per uur)


SP Lelystad - Den Haag C, via Almere C, Schiphol (2/2/2)
SP Oostvaarders - Den Haag C, via Almere C, Amsterdam C, Amsterdam L (2/2/2)
SP Almere C - Amersfoort, via Hilversum (2/2/1)
SP Amsterdam C - Utrecht C, via Hilversum, stopt op alle tussengelegen stations (2/2/2) (evt. gekoppeld aan sprinters richting uitgeest/zandvoort/hoorn)

Verdere veranderingen: Geen enkele IC stopt nog op Lelylaan en Duivendrecht, behalve de sneltrein/ic zwolle - den haag c. Álle treinen gaan stoppen op Bijlmer-Arena, behalve de ICE amsterdam-frankfurt, die stopt ook niet op amstel.

De overstap van hilversum richting duivendrecht op weesp is maar enkele minuten.

Denken jullie dat dit mogelijk is?

De as amsterdam-utrecht heb ik niet verder uitgewerkt, maar in principe komen er tussen utrecht en amsterdam:
ic almere o - bijlmer - utrecht (2/1/0)
ic schiphol - zuid - bijlmer - utrecht - (heerlen/maastricht/nijmegen) (2/2/2)
ic (enkhuizen/den helder) - amsterdam c - amstel - bijlmer - utrecht - (heerlen/maastricht/frankfurt) (4/4/2)
sp hoofddorp - schiphol - zuid - bijlmer - breukelen - utrecht c - (rhenen) (2/1/0)
sp amsterdam c - amstel - bijlmer - breukelen - utrecht c - (rhenen) (4/4/2)
sp breukelen - woerden - rotterdam c (4/2/2) (overstap in breukelen)

Dat zijn in de spits dus 14 treinen per uur per richting. Hiervoor zijn zeker infrastructuuruitbreidingen nodig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Wubbo »

Yanaike schreef:Variant 6 heeft de sterkste winst in reistijden voor de SPR omdat er hier optimaal gebruik wordt gemaakt van het feit dat de SPRs niet meer ingehaald worden in Weesp.
Grappig. Mijn sprinters worden namelijk juist wel ingehaald in Weesp (al hou ik de stationnementstijd wel kort).

Ik zal voor de grap nog eens gaan puzzelen met een 20-minutendienst om te kijken welke rare keuzes ik daarbij tegenkom.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door CamilleKreemers »

Is de blokafstand 2 minuten op deze trajecten?
Daarnaast: vinden we het erg als stoptreinen op 2 minuten afstand rijden van elkaar?
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door pedaalemmerzak »

In mijn systeem worden sprinters ook ingehaald op weesp.

2 minuten volgafstand mag toch gewoon, of niet?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door CamilleKreemers »

pedaalemmerzak schreef:http://www.filedropper.com/saalalmerego ... alemmerzak

Hier is-ie dan, alles in 1 schema. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.

EEN BOEL TEKST, dus quote ik het niet....
Zover ik weet, (maar ik werk met sporenplan en dat loopt niet gelijk met de huidige infra) ligt er een spoor per richting tussen Weest en Almere Centrum. Kan zijn dat er een spoor extra gekomen is, maar anders zie ik een opvolgprobleem.
De IC Zwolle - Schiphol ligt gelijktijdig tot 2 minuten afstand vergeleken met sprinter Almere. Dat kan niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Wubbo »

Normaalgesproken is de opvolgtijd 3 minuten voor de meeste situaties. Belangrijke uitzonderingen zijn doorkomst - vertrek (norm is 2) en vertrek (of korte stop) - doorkomst (of korte stop, norm is 4). Maar er zijn allerlei projecten om opvolgtijden te verkorten, ik heb dus ook een aantal keer op 2 minuten gepland.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door pedaalemmerzak »

CamilleKreemers schreef:
pedaalemmerzak schreef:http://www.filedropper.com/saalalmerego ... alemmerzak

Hier is-ie dan, alles in 1 schema. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.

EEN BOEL TEKST, dus quote ik het niet....
Zover ik weet, (maar ik werk met sporenplan en dat loopt niet gelijk met de huidige infra) ligt er een spoor per richting tussen Weest en Almere Centrum. Kan zijn dat er een spoor extra gekomen is, maar anders zie ik een opvolgprobleem.
De IC Zwolle - Schiphol ligt gelijktijdig tot 2 minuten afstand vergeleken met sprinter Almere. Dat kan niet.
Zoals je ziet eindigt die sprinter op ?Almere C. Ik ga er dus vanuit dat er kopsporen worden aangelegd en dat dan de sprinter en de IC tegelijk kunnen vertrekken, de sprinter halteert dan nl op een van de kopsporen.

Ik had al doorgerekend dat deze specifieke sprinter nooit verder kan rijden naar oostvaarders omdat het dan in conflict komt met de ic uit zwolle.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

pedaalemmerzak schreef:Hier is-ie dan, alles in 1 schema. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.
Door alles naast elkaar te zetten in één schema kun je heel snel zien wat er allemaal klopt/niet klopt. Zo valt mij meteen al op dat de SPR naar Hoofddorp vertrekt om :05 uit Weesp, :11 uit Diemen Zuid, :14 uit Duivendrecht, :18 uit Rai, :21 uit Zuid en :26 uit Schiphol, de IC naar Schiphol die daar achteraan rijdt, rijdt om :06 door Weesp, :10 door Diemen Zuid, :15 door Duivendrecht, :18 uit Zuid en :25 uit Schiphol. Aan deze twee treinen zijn een heleboel dingen die niet koppen:
- Tussen vertrek van de IC en de SPR uit Weesp zit maar 1 minuut, dat is veel te weinig.
- De IC komt eerder aan in Diemen Zuid, met andere woorden: de IC moet de SPR dus ergens ingehaald hebben, dit kan niet zomaar.
- Tussen vertrek van de IC en de SPR uit Diemen Zuid zit ook maar 1 minuut, weer veel te weinig.
- Tussen vertrek van de IC en de SPR uit Duivendrecht zit ook maar 1 minuut, weer veel te weinig.
- Bovendien vertrekt de IC weer 1 minuut later dan de SPR??? Dit betekent dus dat de SPR de IC weer ergens heeft ingehaald, dat is niet handig en kan ook niet zomaar.
- Bij Amsterdam Zuid vertrekt de IC weer vóór de SPR, dat betekent dat de IC de SPR dus weer heeft moeten inhalen. Tussen Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid ligt/komt wel 4-dubbelspoor, maar nog blijft het raar.
- De vertrektijden kloppen niet. De SPR doet er 5 minuten over van Amsterdam Zuid naar Schiphol, terwijl de IC er 7 minuten over doet. Hetzelfde geldt ook tussen Diemen Zuid: de ene IC doet dit in 4 minuten, de ander in 5 minuten en de SPR doet er slechts 3 minuten over.

Verder dan dat ben ik nog niet gekomen in je plan. Dit soort 'fouten' maken je plan al snel te chaotisch/rommeling en te onrealistisch.

Als je je plan echt verder wilt uitwerken, het klinkt misschien wat hard (maar het is goed om af en toe een verse start te maken), raad ik je aan opnieuw te beginnen:

1. Schrijf eerst eens voor jezelf op papier wat je allemaal wilt laten rijden. Bijvoorbeeld 2x/uur een IC Almere - Utrecht, 2x/uur een SPR Almere Oostvaarders - Schiphol en 2x/uur een SPR Hilversum - Amsterdam Centrum. Ga nog niet al te veel nadenken welke trein waar moet stoppen. Dat maakt het later alleen maar lastiger.
2. Ga nu uitzoeken hoe lang elke trein over elk stukje traject doet. Als hulpmiddel kun je gebruik maken van ns.nl of van de reistijden zoals die in onze plannen zitten. Verder is een handige vuistregel: elke stop extra kost 2 minuten.
3. Bedenk waar inhaalmogelijkheden zijn of waar je nieuwe inhaalmogelijkheden wilt creëren. Maak eventueel gebruik van sporenplan.nl.
4. Nu wordt het tijd om treinen in te plannen. Probeer treinen zoveel mogelijk in gelijke intervallen te leggen. Als je bijvoorbeeld 4 SPR-treinen hebt tussen Lelystad en Weesp is het het handigst om steeds 15 minuten tussen twee treinen te hebben. Dit is het aantrekkelijkste voor de reiziger en dit zorgt ervoor dat je makkelijk andere treinen kunt inplannen. Je kunt oplossingen namelijk kopiëren: als de SPR 2x/uur ingehaald wordt door een IC, kun je de andere 2x/uur die andere SPR ook laten inhalen door een IC.
5. Vanuit elk station met inhaalmogelijkheid is het het handigst als eerst een IC vertrekt, dan een slomere IC of IR en dan pas de SPR. Als je eerst de SPR laat vertrekken, moet de IC vervolgens achter de SPR aanrijden of meteen al inhalen, terwijl je de inhaalmogelijkheid net voorbij gereden bent. Gebruik als vuistregel 2 minuten voor de opvolgtijd tussen twee treinen.
6. Ga niet zomaar zitten te schuiven: oh, deze IC kan wel 2 minuten later of vroeger, want je zult zien dat je ineens niet meer uitkomt zoals je de knoop in Weesp in gedachte had. Als je gaat schuiven, moet alles mee schuiven.
7. Werk alles uit. Als je een IC wilt die van Almere over Amsterdam Bijlmer naar Utrecht rijdt, ontkom je er niet aan om ook de corridor Amsterdam - Utrecht uit te werken. Alleen op een paar punten kun je stoppen met het uitwerken van de dienstregeling: bijvoorbeeld in Amsterdam Centraal waar je treinen als het ware kunt 'parkeren'. Stel je hebt bijvoorbeeld een doorgaande IC Haarlem - Hilversum via Amsterdam Centraal, dan kun je die IC in Amsterdam Centraal altijd een minuut of 3 à 4 extra langer laten wachten zodat ie tussen Haarlem en Amsterdam Centraal weer goed past.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. Als je verder nog vragen hebt kun je mij eventueel ook een persoonlijk bericht sturen. Neem ook een voorbeeld aan de andere plannen. Probeer te begrijpen hoe de plannen van mij, Wubbo en SuperGhost in elkaar zitten. Als je dat begrijpt, kun je misschien ook ideeën op doen voor je eigen plan, of desnoods kun je het plan van iemand anders zo aanpassen totdat je de treinen hebt die jij wilt.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

Wubbo schreef:
Yanaike schreef:Variant 6 heeft de sterkste winst in reistijden voor de SPR omdat er hier optimaal gebruik wordt gemaakt van het feit dat de SPRs niet meer ingehaald worden in Weesp.
Grappig. Mijn sprinters worden namelijk juist wel ingehaald in Weesp (al hou ik de stationnementstijd wel kort).
Oeps :@ Ik heb mijn bericht aangepast.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Wubbo »

Wubbo schreef:Ik zal voor de grap nog eens gaan puzzelen met een 20-minutendienst om te kijken welke rare keuzes ik daarbij tegenkom.
Er zitten twee dilemma's in waar ik niet uit kom:
- Bij een twintigminutendienst moet je verdichten tot een 10-minutendienst voor zowel de sprinters als de IC's op de Flevolijn (want ik wil de frequentie niet laten zakken naar minder dan nu), dat past niet als er ook nog een gooiboogtrein in moet en je niet stopt in Weesp
- Wel stoppen in Weesp past niet omdat je dat met 12 treinen wil doen (6x IC en 6x Sprinter), die ieder 2 minuten stilstaan (overstapknoop) en waarbij de opvolging tussen vertrek en aankomst 4 minuten is. Dat betekent dat ik 12*2+12*4=72 minuten per uur nodig heb en dat past niet. Je moet dan dus naar een opvolgtijd van 3 minuten tussen vertrek en aankomst (lijkt me technisch wel te halen) maar dat levert op de baanvakken rare constructies op met uitgebogen IC's of sprinters die niet overal stoppen, of extra perrons (en sporen) op Weesp.

Ik ben ondertussen trouwens een andere uitwerking aan het maken waarbij ik sprinters op IC's doorkoppel op Weesp. Dat lukt op de Flevolijn wel maar op de Gooilijn past het niet. Sowieso lijkt die Gooilijn veel beperkender dan de Flevolijn, doordat je op de Flevolijn op 2 plekken treinen de baan op kan sturen (Oostvaarders en Almere Centrum) waar je dat op de Gooilijn alleen in Hilversum kan (en dan ook nog eens op beperkte momenten in het uur ivm de overkruis van de trein uit Utrecht met de trein naar Amersfoort).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Roeland »

En je zit daarnaast ook nog eens met die brugopening in Weesp. Met veel moeite heb ik in mijn 4+4-voorstel waarbij alle treinen op Weesp stoppen, daarvoor de ruimte kunnen vinden (door de treinen in beide richtingen gelijktijdig over die brug te laten rijden, en 8 minuten later weer, heb je net zo'n 5 à 6 minuten waarin die brug even treinloos is.
Het enige puntje waarop ik nu nog zit te dubben, is tussen Ut en Uto, omdat de sprinters uit Hvs daar niet gelijktijdig met de sprinters uit Amf / St kunnen rijden...
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door Yanaike »

Wubbo schreef:Er zitten twee dilemma's in waar ik niet uit kom:
En ik was er nou nét benieuwd naar hoe je die dan ging oplossen! :P Misschien kun je inspiratie op doen uit mijn plannen? Die gaan niet uit van 3x20 intervallen, maar wel van 2x 10/10/10 en volgens mij levert dat vergelijkbare dilemma's op.

Anyway, je kunt ook proberen te variëren met de bestemmingen van treinen. Bijvoorbeeld met vertrek uit Almere Centraal:
Eerste 10 minuten:
- IC Zwolle - Lelystad - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol
- SPR Almere Oostvaarders - Weesp - Amsterdam Centraal
Dan de volgende 10 minuten:
- IC Almere Centrum - Hilversum
- SPR Almere Oostvaarders - Weesp - Hoofddorp
Dan:
- IC Zwolle - Lelystad - Almere - Amsterdam Centraal
- SPR Almere Oostvaarders - Weesp - Amsterdam Centraal
Dan:
- IC Almere Centrum - Amsterdam Zuid - Schiphol
- SPR Almere Oostvaarders - Weesp - Hoofddorp
Dan:
- IC Zwolle - Lelystad - Almere - Hilversum
- SPR Almere Oostvaarders - Weesp - Amsterdam Centraal
En tenslotte:
- IC Almere Centrum - Amsterdam Centraal
- SPR Almere Oostvaarders - Weesp - Hoofddorp

Op die manier heb je een 20-minuten dienst in de IC's ten noorden van Almere Centrum, een 30-minuten dienst naar elke bestemming ten westenvan Almere, een 20 minuten dienst voor zowel de SPR Almere Oostvaarders - Amsterdam Centraal als de SPR Almere Oostvaarders - Hoofddorp. Als je dan iets vergelijkbaars doet op de Gooilijn, waarbij je de helft van de ICs laat eindigen in Hilversum en de andere helft door laat rijden naar Utrecht/Amersfoort, heb je volgens mij een aardig interessante dienstregeling te pakken.

Ik zou dan in Weesp wel kiezen voor alleen een SPR-stop, die inhaling in Weesp heb je immers heel hard nodig bij 10-minuten frequenties.
Ik ben ondertussen trouwens een andere uitwerking aan het maken waarbij ik sprinters op IC's doorkoppel op Weesp. Dat lukt op de Flevolijn wel maar op de Gooilijn past het niet. Sowieso lijkt die Gooilijn veel beperkender dan de Flevolijn, doordat je op de Flevolijn op 2 plekken treinen de baan op kan sturen (Oostvaarders en Almere Centrum) waar je dat op de Gooilijn alleen in Hilversum kan (en dan ook nog eens op beperkte momenten in het uur ivm de overkruis van de trein uit Utrecht met de trein naar Amersfoort).
Ik ben benieuwd! Je moet de Gooilijn overigens niet onderschatten. Een voordeel dat je daar hebt is dat je vanuit Hilversum meteen twee kanten op kunt met treinen, terwijl je bij Almere Centrum altijd nog tot aan Almere Oostvaarders met dezelfde treinen in de knoop blijft zitten. Bovendien ligt er tussen Hilversum en Amersfoort maar één extra SPR station, daarom kun je problemen in Hilversum heel makkelijk doorschuiven naar Amersfoort. Ik denk overigens dat een fly-over voor de sporen Utrecht -> Hilversum over de sporen van/naar Amersfoort geen overbodige luxe zou zijn bij frequenties van 10 minuten.

Ik ben een beetje slapering, dus hopelijk kom ik goed uit mijn woorden en heb je hier wat aan :P
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: PHS op SAAL/Gooilijn

Bericht door CamilleKreemers »

Wubbo schreef:
Wubbo schreef:Ik zal voor de grap nog eens gaan puzzelen met een 20-minutendienst om te kijken welke rare keuzes ik daarbij tegenkom.
Er zitten twee dilemma's in waar ik niet uit kom:
- Bij een twintigminutendienst moet je verdichten tot een 10-minutendienst voor zowel de sprinters als de IC's op de Flevolijn (want ik wil de frequentie niet laten zakken naar minder dan nu), dat past niet als er ook nog een gooiboogtrein in moet en je niet stopt in Weesp
- Wel stoppen in Weesp past niet omdat je dat met 12 treinen wil doen (6x IC en 6x Sprinter), die ieder 2 minuten stilstaan (overstapknoop) en waarbij de opvolging tussen vertrek en aankomst 4 minuten is. Dat betekent dat ik 12*2+12*4=72 minuten per uur nodig heb en dat past niet. Je moet dan dus naar een opvolgtijd van 3 minuten tussen vertrek en aankomst (lijkt me technisch wel te halen) maar dat levert op de baanvakken rare constructies op met uitgebogen IC's of sprinters die niet overal stoppen, of extra perrons (en sporen) op Weesp.

Ik ben ondertussen trouwens een andere uitwerking aan het maken waarbij ik sprinters op IC's doorkoppel op Weesp. Dat lukt op de Flevolijn wel maar op de Gooilijn past het niet. Sowieso lijkt die Gooilijn veel beperkender dan de Flevolijn, doordat je op de Flevolijn op 2 plekken treinen de baan op kan sturen (Oostvaarders en Almere Centrum) waar je dat op de Gooilijn alleen in Hilversum kan (en dan ook nog eens op beperkte momenten in het uur ivm de overkruis van de trein uit Utrecht met de trein naar Amersfoort).
Als de situatie van sporenplan nog klopt, kun je in theorie nog inhalingen bij Naarden-Bussum laten plaatsvinden. In de praktijk weet ik echter niet of het kan. Er staat niet bij hoe snel je de wissels daar nemen kan.

Ik heb wel een vraag. Ik kan met opvolgtijden van 2 minuten er met pijn en moeite het volgende instoppen:
  • 2x/uur IC Zwolle - Lelystad - Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol (huidig tijdpad)
  • 2x/uur IC Lelystad - Almere - Amsterdam CS
  • 2x/uur IC Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol
  • 2x/uur IC Hilversum - Amsterdam Zuid - Schiphol
  • 4x/uur IC Hilversum - Amsterdam CS
  • 6x/uur SPR Schiphol / Amsterdam CS - Weesp - Almere / Hilversum
  • 2x/uur IC Almere - Hilversum
  • 2x/uur SPR Almere - Hilversum
De Gooiboogtreinen zitten echter nogal vervelend in de dienstregeling. Tussen de Gooiboog richting Hilversum / Almere zitten de treinen 2 tot 3 minuten achter een stoptrein te rijden, waardoor de snelheid niet echt omhoog kan. De vraag is even of zoiets handig is.
Ik kijk daarnaast of en hoe ik de Sprinters naar Hilversum het handigste kan laten doorrijden naar Utrecht / Soest / Amersfoort en dan nog hoge efficiëntie kan overhouden.

Ik zit daarnaast nog met de sprinters. 2 paden worden Amsterdam Zuid - Hilversum en Amsterdam CS - Almere - Zwolle. Wat is daarnaast het belangrijkste om te doen? Gooi - Amsterdam CS en Almere - Amsterdam Zuid of andersom voor de stoptreinen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten