Almere-Utrecht is niet zo'n superbelangrijke verbinding en de trein slaat al een aantal stations over. Je kunt wel kijken naar de mogelijkheid om nóg meer stations over te slaan, en het materieel vervangen door enkeldeks IC materieel ipv een sprintertrein.
Het punt is een beetje wat je met de trein wil bereiken. Enkel IC reizigers vervoeren van Almere Centrum naar Hilversum en Utrecht centraal wordt denk ik lastig om 2x per uur vol te houden. Ik denk niet dat die trein heel erg vol gaat zitten, behalve echt in de spits. Je zou dus zo'n IC in de spits kunnen laten rijden, en in het dal moet men het maar met de huidige verbinding doen. Maar ik denk dat je dan al overcapaciteit hebt op deze verbinding. Als het uberhaupt al op het spoor past.
Je hebt dus enkele opties:
- IC Lelystad - Almere B - Almere C - Hilversum - Utrecht C in plaats van de huidige verbinding:
Voordeel: snelle verbinding lelystad/almere naar Utrecht en Hilversum
Nadeel: Je kunt dan niet meer zonder overstap van naarden bussum naar Almere toe (of overstappen op weesp, of op hilversum, dus je moet omreizen), en er rijden nog maar 2 treinen per uur naar utrecht + waarschijnlijk overbediening op Almere - Lelystad
je moet ook omreizen om van almere Poort naar Hilversum te reizen
- IC Lelystad - Almere B - Almere C - Naarden Bussum - Hilversum - Utrecht C in plaats van de huidige verbinding:
Voordeel: iets snellere verbinding lelystad/almere naar Utrecht en Hilversum
Naarden-Bussum blijft een snellere verbinding houden met Almere en Utrecht
Nadeel: is langzamer dan de andere optie, en wellicht overbediening almere - lelysatd
je moet ook omreizen om van almere Poort naar Hilversum te reizen
- zonetrein Almere
O - Almere C - Naarden Bussum - Hilversum - Utrecht C (stop tot Almere C op alle tussengelegen stations) in plaats van de huidige verbinding
Voordeel: iets snellere verbinding lmere naar Utrecht en Hilversum
Naarden-Bussum blijft een snellere verbinding houden met Almere en Utrecht
Nadeel: is nog langzamer dan de andere optie
je moet ook omreizen om van almere Poort naar Hilversum te reizen
- zonetrein Almere
O - Almere C - Almere Poort - Naarden Bussum - Hilversum - Utrecht C (stopt tot Almere Poort op alle tussengelegen stations)
Voordeel: je slaat de stations Hilversum Sportpark en Utrecht Overvecht over tov de huidige situatie
Nadeel: dit levert nauwelijks reistijdwinst op, en waarschijnlijk zelfs reistijdverlies omdat Sportpark en Overvecht redelijk gebruikte stations zijn
Eventueel zou de trein binnen Almere nog wat stations kunnen overslaan. Maar om alle huidige verbindingen te behouden, moet je in ieder geval stoppen op Almere Poort. Je zou dus ook kunnen doen Oostvaarder - Buiten (belangrijk station) - Centrum - Poort. Maar ik weet niet of het mogelijk is om andere treinen in te halen op dit traject. En echt veel reistijdwinst geeft het ook niet.
De laatste optie is om één IC per uur en één sprinter per uur te hebben. Echter wil de NS nu juist van dat soort verbindingen af. Het zou niet passen in het huidige NS beleid om zoiets in te voeren. Maar het is wel een optie natuurlijk. Één trein per uur die de huidige verbinding rijdt (en voor mijn part op ALLE tussengelegen stations stopt) en één trein zoals die in mijn eerste optie (eventueel eindigend in Oostvaarders ipv Lelystad).
Conclusie: de huidige situatie is zo'n beetje de best mogelijke. Er is geen enkele andere verbinding Almere - 't Gooi (bussen uitgezonderd), dus de trein moet op alle stations stoppen (eigenlijk al een wonder dat hij nog Bussum Zuid en Mediapark overslaat). Het enige alternatief is om één stoptrein per uur en één IC per uur te laten rijden.
Of 1 IC per uur in de spits, bovenop de huidige verbinding .Maar dat zet denk ik weinig zoden aan de dijk. Weinig kans dat je school net op de tijd begint dat het handig is om die ene spitstrein te pakken.