IC's Randstad

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

IC's Randstad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zet het even apart, al kan ik me indenken dat dit ergens anders geplaatst moet worden.

Momenteel rijden tussen de grote kernen IC's en Sprinters. in een globale kwartiersdienst.
Op de trajecten, hieronder genoemd, geld dat niet.
  • Leiden - Utrecht; alleen Intercity
  • Almere - Utrecht; alleen sprinter


Leiden - Utrecht wordt in de toekomst uitgebreid aldus geruchten op dit forum, maar zou de verbinding Almere - Utrecht overdag ook een IC-verbinding waard zijn met haltering te Almere Buiten, Almere Centrum, Hilversum en wellicht Utrecht Overvecht (snellere verbinding naar Uithof).

Ik weet niet of dit gaat passen binnen de dienstregeling en de beschikbare infrastructuur.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: IC's Randstad

Bericht door Wubbo »

Die trein Almere - Utrecht is altijd een merkwaardig ding geweest, die zich niet zo goed in een hokje laat stoppen. Als je kijkt naar zowel de Flevolijn als de Gooilijn is deze trein niet de belangrijkste: de IC's vanuit het noorden en oosten richting Randstad (en vv) zijn dat wel, daarna komen de sprinters die met elkaar een overstapknoop in Weesp vormen, en dan komt de rest (en daar valt de trein Almere - Utrecht dus ook onder). Als je die trein belangrijker wil maken gaat dat zeker extra infrastructuur eisen, met een beetje pech zowel in Almere als in het Gooi.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: IC's Randstad

Bericht door Jef400 »

Zijn er cijfers bekend van de bezettingsgraad van de trein? Wat ik lees reed hij vroeger meer 1x per uur tussen Almere en 't gooi. Als ik daar vanuit mag gaan zou ik het teruggooien naar 1x per uur op de toelaatbare tijdstippen niet eens heel erg vinden. Daar deze trein puur een onderliggende functie heeft.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: IC's Randstad

Bericht door CamilleKreemers »

Mijn oorspronkelijke idee was om de sprinter de dorpen te laten verbinden en de IC's eigenlijk een snelle verbinding tussen Almere en Utrecht te laten vormen met sowieso een haltering in Hilversum. Ik weet ook wel dat de sprinter al een krappe bedoeling is om in te passen, doordat met name in Almere alles krap volgt. Ik hoopte dat hiermee een extra ontlasting mogelijk was van autoverkeer tussen Almere en Utrecht (indien aanwezig).

Bezetting weet ik niet en ik denk ook niet dat de NS zo vriendelijk is om ons die gegevens zomaar te geven.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: IC's Randstad

Bericht door Milco »

Ik vind zelf de "Sprinter" tussen Almere en Utrecht behoorlijk traag. 40 minuten is best lang voor een relatief korte afstand. :?

Ik zie het liefst de volgende lijnvoering:
- De [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] non-stop tussen Hilversum en Utrecht Centraal, tussen Almere Centrum en Naarden-Bussum wel als stoptrein lijkt mij zodat Almere Muziekwijk en Poort niet achteruit gaan qua het aantal treinen.
- De [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] zou ik omklappen naar Utrecht Centraal, het liefste in Hilversum vlak na de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] (gezien ri. Utrecht).
- Baarn zou dan bediend worden door de [serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie].

Of het qua tijd past weet ik niet. De [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] zou in de avonduren en het weekend 1x/uur kunnen rijden, desnoods wel op zaterdag overdag 2x/uur.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: IC's Randstad

Bericht door CamilleKreemers »

Even opgezocht:

De sprinter doet er inderdaad 40 minuten over.
De auto van Station naar Station doet er onder normale dalurenomstandigheden 44 minuten over.
Ik hoop dat een IC toch wel snel 10 minuten sneller kan dan de sprinter, maar is afhankelijk van alle omliggende treinen.

Ik vraag anders NS wel op hun forum, kan wellicht een leuk antwoord uit komen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: IC's Randstad

Bericht door Klaasje »

Als PHS straks wordt doorgevoerd op de Flevolijn kan de huidige [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] niet meer stoppen op Almere Muziekwijk en dan zou je ervoor kunnen kiezen om ook Almere Poort over te slaan. Als er ook zes sprinters per uur rijden tussen Weesp en Hilversum kan de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] natuurlijk ook als IC rijden in het gat van tien minuten waar niet een IC rijdt (2x per uur Amf-Asd, 2x per uur Amf-Shl en 2x per uur Alm-Ut als IC's). Maar dan moet dat natuurlijk wel met elkaar matchen. Het voordeel van PHS is dat als de sprinters 6 x per uur rijden overstappen op Weesp minder erg wordt. Nu is dat vaak exact een kwartier.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: IC's Randstad

Bericht door pedaalemmerzak »

Almere-Utrecht is niet zo'n superbelangrijke verbinding en de trein slaat al een aantal stations over. Je kunt wel kijken naar de mogelijkheid om nóg meer stations over te slaan, en het materieel vervangen door enkeldeks IC materieel ipv een sprintertrein.

Het punt is een beetje wat je met de trein wil bereiken. Enkel IC reizigers vervoeren van Almere Centrum naar Hilversum en Utrecht centraal wordt denk ik lastig om 2x per uur vol te houden. Ik denk niet dat die trein heel erg vol gaat zitten, behalve echt in de spits. Je zou dus zo'n IC in de spits kunnen laten rijden, en in het dal moet men het maar met de huidige verbinding doen. Maar ik denk dat je dan al overcapaciteit hebt op deze verbinding. Als het uberhaupt al op het spoor past.

Je hebt dus enkele opties:

- IC Lelystad - Almere B - Almere C - Hilversum - Utrecht C in plaats van de huidige verbinding:
Voordeel: snelle verbinding lelystad/almere naar Utrecht en Hilversum
Nadeel: Je kunt dan niet meer zonder overstap van naarden bussum naar Almere toe (of overstappen op weesp, of op hilversum, dus je moet omreizen), en er rijden nog maar 2 treinen per uur naar utrecht + waarschijnlijk overbediening op Almere - Lelystad
je moet ook omreizen om van almere Poort naar Hilversum te reizen

- IC Lelystad - Almere B - Almere C - Naarden Bussum - Hilversum - Utrecht C in plaats van de huidige verbinding:
Voordeel: iets snellere verbinding lelystad/almere naar Utrecht en Hilversum
Naarden-Bussum blijft een snellere verbinding houden met Almere en Utrecht
Nadeel: is langzamer dan de andere optie, en wellicht overbediening almere - lelysatd
je moet ook omreizen om van almere Poort naar Hilversum te reizen

- zonetrein Almere O - Almere C - Naarden Bussum - Hilversum - Utrecht C (stop tot Almere C op alle tussengelegen stations) in plaats van de huidige verbinding
Voordeel: iets snellere verbinding lmere naar Utrecht en Hilversum
Naarden-Bussum blijft een snellere verbinding houden met Almere en Utrecht
Nadeel: is nog langzamer dan de andere optie
je moet ook omreizen om van almere Poort naar Hilversum te reizen

- zonetrein Almere O - Almere C - Almere Poort - Naarden Bussum - Hilversum - Utrecht C (stopt tot Almere Poort op alle tussengelegen stations)
Voordeel: je slaat de stations Hilversum Sportpark en Utrecht Overvecht over tov de huidige situatie
Nadeel: dit levert nauwelijks reistijdwinst op, en waarschijnlijk zelfs reistijdverlies omdat Sportpark en Overvecht redelijk gebruikte stations zijn
Eventueel zou de trein binnen Almere nog wat stations kunnen overslaan. Maar om alle huidige verbindingen te behouden, moet je in ieder geval stoppen op Almere Poort. Je zou dus ook kunnen doen Oostvaarder - Buiten (belangrijk station) - Centrum - Poort. Maar ik weet niet of het mogelijk is om andere treinen in te halen op dit traject. En echt veel reistijdwinst geeft het ook niet.

De laatste optie is om één IC per uur en één sprinter per uur te hebben. Echter wil de NS nu juist van dat soort verbindingen af. Het zou niet passen in het huidige NS beleid om zoiets in te voeren. Maar het is wel een optie natuurlijk. Één trein per uur die de huidige verbinding rijdt (en voor mijn part op ALLE tussengelegen stations stopt) en één trein zoals die in mijn eerste optie (eventueel eindigend in Oostvaarders ipv Lelystad).

Conclusie: de huidige situatie is zo'n beetje de best mogelijke. Er is geen enkele andere verbinding Almere - 't Gooi (bussen uitgezonderd), dus de trein moet op alle stations stoppen (eigenlijk al een wonder dat hij nog Bussum Zuid en Mediapark overslaat). Het enige alternatief is om één stoptrein per uur en één IC per uur te laten rijden.

Of 1 IC per uur in de spits, bovenop de huidige verbinding .Maar dat zet denk ik weinig zoden aan de dijk. Weinig kans dat je school net op de tijd begint dat het handig is om die ene spitstrein te pakken.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: IC's Randstad

Bericht door pedaalemmerzak »

Klaasje schreef:Als PHS straks wordt doorgevoerd op de Flevolijn kan de huidige [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] niet meer stoppen op Almere Muziekwijk en dan zou je ervoor kunnen kiezen om ook Almere Poort over te slaan. Als er ook zes sprinters per uur rijden tussen Weesp en Hilversum kan de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] natuurlijk ook als IC rijden in het gat van tien minuten waar niet een IC rijdt (2x per uur Amf-Asd, 2x per uur Amf-Shl en 2x per uur Alm-Ut als IC's). Maar dan moet dat natuurlijk wel met elkaar matchen. Het voordeel van PHS is dat als de sprinters 6 x per uur rijden overstappen op Weesp minder erg wordt. Nu is dat vaak exact een kwartier.
Als Almere Poort vervalt kunnen de mensen aan die kant van de stad niet meer naar het Gooi. Alleen nog door om te reizen via weesp.

Muziekwijk kan worden overgeslagen maar poort eigenlijk niet, denk ik.

Het zelfde geldt in omgekeerde richting voor naarden-bussum.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: IC's Randstad

Bericht door Milco »

Als de Sprinters vaker gaan rijden kun je Muziekwijk en Poort wel overslaan voor de IC Almere-Utrecht denk ik. Zoals Klaasje al zegt, wordt de overstap te Weesp korter doordat er vaker gereden gaat worden. Naarden-Bussum twijfel ik over of je die moet overslaan, want daar komen volgens mij geen zes sprinters per uur straks.

Hilversum Sportpark zou ik alleen overslaan als er een extra Sprinter bijkomt, zoals ik al voorstelde de verlegde [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie].
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: IC's Randstad

Bericht door pedaalemmerzak »

Huh maar de 5800 rijdt naar Amersfoort en helemaal niet naar Utrecht (en dus ook niet langs sportpark).

Bedoel je een nieuwe trein hoofddorp -utrecht, naast de huidige trein [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] (boogje den haag cs - hoofddorp - weesp - hilversum - utrecht ) ? Dan kun je die beter een ander nummertje geven denk ik.


EDIT: OPh wacht dat ding rijdt via Amsterdam CS naar hoofddorp ipv over de zuidas.

Lijkt me iig beter om die trein een nieuw niummertje te geven anders is het verwarrend ;)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: IC's Randstad

Bericht door Milco »

Ik zou de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] versnellen, de [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] naar Utrecht i.p.v. Amersfoort en Baarn dan 2x/uur door een IC bedienen zodat je daar geen aparte sprinter voor nodig hebt. Hvsp heeft, zeker op werkdagen, te weinig aan twee treinen per uur. Als je de [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] dan vanuit Hvs vlak na de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] laat rijden, blijft de reistijd Almere - Hvsp gelijk, alleen een overstap van enkele minuten in Hvs.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: IC's Randstad

Bericht door CamilleKreemers »

Kan iemand me uitleggen wat een zonetrein is?
pedaalemmerzak schreef:Almere-Utrecht is niet zo'n superbelangrijke verbinding en de trein slaat al een aantal stations over. Je kunt wel kijken naar de mogelijkheid om nóg meer stations over te slaan, en het materieel vervangen door enkeldeks IC materieel ipv een sprintertrein.

Het punt is een beetje wat je met de trein wil bereiken. Enkel IC reizigers vervoeren van Almere Centrum naar Hilversum en Utrecht centraal wordt denk ik lastig om 2x per uur vol te houden. Ik denk niet dat die trein heel erg vol gaat zitten, behalve echt in de spits. Je zou dus zo'n IC in de spits kunnen laten rijden, en in het dal moet men het maar met de huidige verbinding doen. Maar ik denk dat je dan al overcapaciteit hebt op deze verbinding. Als het uberhaupt al op het spoor past.
De huidige trein is een scheef compromis lijkt het op een stopsneltrein tussen Almere en Utrecht. Mijn idee zou op basis van logica zijn:
  • Overdag rijdt de stoptrein Almere Centrum - Utrecht een halfuursdienst. Hiermee wordt gehoopt een soort kwartiersdienst te bieden met de andere stoptrein.
  • In de spitsuren rijdt er een sneltrein (Lelystad Centrum - Almere Buiten) - Almere Centrum - Almere Poort - Hilversum - Utrecht. Hierdoor kun je wellicht het aantal autobewegingen op de A27 tussen Almere en Utrecht effectiever bestrijden door het snellere alternatief met de trein.
Nadeel blijft dat ik niet weet of er zoveel ruimte mogelijk is op het spoor en daarnaast of de bezetting dan hoog genoeg is hiervoor. De sneltrein kan eventueel al beginnen in Lelystad met enkele ritten, wat met meer treinen gedaan schijnt te worden in de randen van de dag.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: IC's Randstad

Bericht door reisthijs »

Die ruimte op het spoor lijkt er nu dus niet te zijn, het is voor 2017 al niet eens gelukt Utrecht-Almere fatsoenlijk in te passen (de verbinding wordt trager, ondanks het feit dat Overvecht wordt overgeslagen). Dus laat staan dat daar nog extra treinen bij zouden moeten.

Een zonetrein is een trein die op een deel van zijn route als sneltrein rijdt en op het andere deel als stoptrein.

Utrecht-Almere is nu dus een zonetrein: in het Gooi is het een sneltrein, in Almere is het een echte sprinter die overal stopt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: IC's Randstad

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef:Kan iemand me uitleggen wat een zonetrein is?
Een trein die een deel als sprinter rijdt en een deel als intercity.
Enkele voorbeelden:
- [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie], die als stoptrein rijdt op Deurne - Venlo (straks wordt dat gedaan door de nieuwe 3500)
- [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie], die als stoptrein rijdt op Roosendaal - Vlissingen (wordt straks de 2200)
- [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie], die als stoptrein rijdt op Den Helder - Alkmaar (straks zelfs tot Castricum)
- [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], die als stoptrein rijdt op Zwolle - Zutphen, Arnhem - Nijmegen en Breda - Roosendaal (straks niet meer op Arnhem - Nijmegen)
- [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie], die als stoptrein rijdt op Leiden - Woerden
- [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie], die als stoptrein rijdt op Zwolle - Leeuwarden (wordt straks de 1800)
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: IC's Randstad

Bericht door Zonnig »

De trein Almere - Hilversum - Utrecht kan op diverse manieren aan waarde winnen, de NS moet dan wel willen.

In willekeurige volgorde:
- 's avonds en zondag ook 2 x per uur
- Een echte stoptrein (incl. stops op Bussum Zuid en Mediapark)
- Een echte IC > Almere Buiten - Almere Centrum - Hilversum - Utrecht
- De IC in Utrecht verlengen richting Eindhoven (op hoogfrequent spoor naar Eindhoven dan 2 x vanaf Schiphol + 2 x vanaf Amsterdam/Den Helder + 2 x vanuit Almere (evt Lelystad).
- Als Lelystad Airport een spoorverbinding zou krijgen, de stoptrein doortrekken naar Lelystad Airport + IC naar Lelystad zodat een IC vanuit Schiphol naar Lelystad Airport kan worden verlegd
- Het niet steeds laten vervallen van de trein Almere - Hilversum bij calamiteiten (schaadt het vertrouwen in de trein rnstig)
- Nu is in de relatie Almere Utrecht de overstap op Duivendrecht soms sneller dan via Hilversum terwijl via Duivendrecht om is.
- Bij stremmingen op lijn Amersfoort Zwolle de IC verleggen / vervangende IC via Hilversum Almere Lelystad.

Soms lijkt het er op dat de NS de Gooi-boog liever niet gebruikt.
Trein is in spits nu overvol & de A-27 is super druk (files van de Stichtse Brug t/m Utrecht).
Aanpassingen op Gooilijn en Flevolijn worden steeds noodzakelijker.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: IC's Randstad

Bericht door trolly »

Conclusie: op beide genoemde trajecten (Utrecht-Almere resp. -Leiden) is een IC wenselijk. Dat realiseert iedereen zich, maar daarvoor zijn gruwelijk dure infrastructuuraanpassingen nodig. Ons bîn zunig, dus blijven we voorlopig lekker doormodderen *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: IC's Randstad

Bericht door Suus »

Je kan zeker op het traject door Bussum niet zo heel veel zonder dat het je veel huizen gaat kosten. En ook in Hilversum is het heel krap. Je zal het daar vooral moeten doen met korte blokken zodat er snelle opgevolgd kan worden.

Leiden - Woerden is een ander verhaal, daar is wel ruimte voor infrastructuur maar als je gaat bouwen verwoest je de ondergrond en de daarop liggende bestaande infrastructuur. Dan is de enige optie eigenlijk de huidige lijn voor een paar jaar sluiten en volledig opnieuw opbouwen. Ook niet echt acceptabel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: IC's Randstad

Bericht door reisthijs »

Zonnig schreef:- De IC in Utrecht verlengen richting Eindhoven (op hoogfrequent spoor naar Eindhoven dan 2 x vanaf Schiphol + 2 x vanaf Amsterdam/Den Helder + 2 x vanuit Almere (evt Lelystad).
Dat lijkt me een lastige doorkoppeling, het nieuwe sporenplan in Utrecht is niet echt berekend op doorrijden vanuit Hilversum.

Je kunt je ook afvragen of een IC Almere-Utrecht wel via Hilversum moet rijden. Het alternatief is via de boog tussen Diemen Zuid en Amsterdam Bijlmer.
In dat geval heb je geen snelle doorgaande verbinding Almere-Hilversum-Utrecht nodig. Dan hoeft de trein over de gooiboog misschien niet eens naar Utrecht te rijden, naar Amersfoort zou ook kunnen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: IC's Randstad

Bericht door CamilleKreemers »

trolly schreef:Conclusie: op beide genoemde trajecten (Utrecht-Almere resp. -Leiden) is een IC wenselijk. Dat realiseert iedereen zich, maar daarvoor zijn gruwelijk dure infrastructuuraanpassingen nodig. Ons bîn zunig, dus blijven we voorlopig lekker doormodderen *O*
Daar bevindt zich denk ik een groot deel van het probleem. Om acties te ondernemen, moet je soms geld uitgeven om dat later terug te verdienen. Al zouden de gewenste IC's Utrecht - Almere / Leiden eerst alleen in de spits rijden, daarmee ontlast je wel het wegennet. Vanuit milieuoogpunt krijg je dan een winst (trein lijkt me zuiniger voor milieu dan auto), al zijn dat geen harde euro's.

Echter moet tegenwoordig geld direct terugverdiend worden, waardoor veel projecten nooit uitgevoerd zal worden. Het is volgens de opdrachtgevers niet interessant genoeg, dus wordt het uitgeschoven. Daarnaast slipt de Randstad wel steeds verder dicht.

Wat me trouwens opvalt in de nieuwe dienstregeling: De 4900 staat 5 minuten stil te Hilversum richting Almere. Waarom is dat?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: IC's Randstad

Bericht door sirvinniei »

Is dat zo? doen mensen voor 5-10 minuten reistijd hun auto weg? Ik zie het zelf graag anders, maar momenteel zijn in bijna elke bevolkingslaag degenen die met OV gaan mensen zonder rijbewijs.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: IC's Randstad

Bericht door CamilleKreemers »

In dit geval is het een verhoging van 2 naar 4 treinen per uur in de spits. Dat heeft denk ik meer effect dan 5 minuten sneller gaan (al is dat voor het gevoel wel zo als je 5 minuten op een station stil staat.)
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: IC's Randstad

Bericht door pedaalemmerzak »

reisthijs schreef:
Zonnig schreef:- De IC in Utrecht verlengen richting Eindhoven (op hoogfrequent spoor naar Eindhoven dan 2 x vanaf Schiphol + 2 x vanaf Amsterdam/Den Helder + 2 x vanuit Almere (evt Lelystad).
Dat lijkt me een lastige doorkoppeling, het nieuwe sporenplan in Utrecht is niet echt berekend op doorrijden vanuit Hilversum.

Je kunt je ook afvragen of een IC Almere-Utrecht wel via Hilversum moet rijden. Het alternatief is via de boog tussen Diemen Zuid en Amsterdam Bijlmer.
In dat geval heb je geen snelle doorgaande verbinding Almere-Hilversum-Utrecht nodig. Dan hoeft de trein over de gooiboog misschien niet eens naar Utrecht te rijden, naar Amersfoort zou ook kunnen.
Rijtijd tussen Almere C en Amsterdam Bijlmer Arena non stop zal rond de 18 minuten liggen (is 17 minuten naar Duivendrecht, en bijlmer is ietsjes verder). Bijlmer - Utrecht is ongeveer 17 minuten, dus dan heb je inderdaad wel reistijdwinst ten opzichte van de huidige trein (38 minuten tov de huidige 41 minuten). Maar alleen als je enkel te Amsterdam Bijlmer stopt, en dus niet in Almere muziekwijk/poort, weesp, diemen-zuid etc. Een stop in Diemen-Zuid lijkt me echter wel gewenst voor de overstap op metro 53. Maar dan heb je nauwelijks reistijdwinst tov de huidige situatie meer. Da's dus de afweging.

Conclusie: omrijden via duivendrecht heeft op zich wel zin maar alleen als je maar 1 tussenstop hebt.

De sprinter Utrecht - Soest - Baarn zou kunnen doorrijden naar Hilversum en Almere voor de verbinding Almere -Hilversum (stoppend op alle tussengelegen stations). De sprinter op het traject hilversum - amersfoort zou kunnen vervallen en doorrijden naar Utrecht zoals anderen hebben gesuggereerd (eventueel niet stoppend op de kleinste stations). Je kunt dan echter niet meer van Baarn naar Amersfoort dus dan moet er een IC in Baarn stoppen.

Zoals jullie wel weten ben ik niet zo'n fan van ICs die in kleine stations stoppen (Baarn, Diemen Zuid)... Dus echt een ideale oplossing vind ik dit niet.



Je zou de IC Almere - Utrecht via Bijlmer wel als aanvulling op de huidige dienstregeling kunnen rijden, dus naast de huidige sprinter. En dan enkel in de spits.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: IC's Randstad

Bericht door reisthijs »

Wel raar dat nu net jij over een IC-stop in DiemenZuid begint. Is niet nodig, er stoppen sprinters genoeg.

Bijlmer - Utrecht is normaal overigens 15 minuten, en dat zou nog een klein beetje sneller kunnen als er straks 160 gereden kan worden. Tussen Almere en Weesp kan dat misschien ook.
Reistijd Almere-Bijlmer-Utrecht zou dan ca. 32 minuten kunnen zijn.

Het zal denk ik veel investeringen vergen om zo'n reistijd te realiseren op er route Almere-Hilversum-Utrecht. Waar men ook met de boogverruiming bij Bussum nog altijd uit gaat van maximaal 130.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8679
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: IC's Randstad

Bericht door Milco »

pedaalemmerzak schreef:Een stop in Diemen-Zuid lijkt me echter wel gewenst voor de overstap op metro 53. Maar dan heb je nauwelijks reistijdwinst tov de huidige situatie meer. Da's dus de afweging.
Diemen Zuid hoef je niet te stoppen, vanaf het nabijgelegen Bijlmer ArenA gaan metro's naar Amsterdam Centraal, Zuid en West. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten