Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Alargule

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Alargule »

Roeland schreef:[...] Ik verwacht trouwens niet veel vervoersvraag tussen IJburg en Noord. Ik denk dat er meer vraag is naar de vervoerrelatie IJburg - omgeving Muiderpoortstation.
...waarmee je meteen de makke van dit plannetje te pakken hebt. Dan is het wellicht beter om lijn 37 alleen tussen Zeeburgereiland en Amstel te versterken.

Daarmee stuit je echter meteen op een ander zwak punt van een versterking van bus 37: de parallelliteit met de tramlijnen 7 en 14. Je gaat dus voor een groot deel van het samenlooptraject 7/14/37 extra capaciteit aan de buslijn toekennen, waarbij je de restcapaciteit van de tramlijnen onbenut laat.

Ik denk dat je veel verstandiger aan het investeren bent als je de tram vanaf Flevopark over de Amsterdamsebrug doortrekt naar Zeeburgereiland, waarbij je zelfs een fysieke aansluiting op de sporen van lijn 26 kunt overwegen om extra capaciteit op het trajectdeel Zeeburgereiland-IJburg aan te bieden. De frequentie van de tramlijnen zou dan niet omhoog hoeven, waardoor je met minder voertuigritten (= minder kosten!) dezelfde extra capaciteit richting ZBE en IJburg kunt bieden.

Hoe de lijnvoering over deze verlengde trambaan eruit moet komen te zien is iets waar natuurlijk over te discussiëren valt. Maar mij zou het wel mooi lijken als men ervoor koos lijn 1 - die per 2018 toch al tussen Osdorp en Muiderpoort moet gaan rijden - doortrekt richting Zeeburgereiland, zodat er directe verbindingen met het Weesperplein en Leidseplein ontstaan. Bovendien is dit dan meteen een mooie proeve voor een toekomstige metro over hetzelfde tracé 8-)

Lijn 3 moet vanaf 2018 naar Flevopark verlengd worden - die kun je dan weer inkorten tot het huidige eindpunt Muiderpoort. En lijn 14 kan gewoon blijven eindigen bij de Flevoparklus.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Roeland »

Inderdaad: met twee nuttige rail-ivesteringen:
* doortrekken metro van Diemen-zuid naar IJnurg (zie: viewtopic.php?f=57&t=11907&start=175#p472925 )
* doortrekken tram 1 naar Zeeburgereiland (ZBE)
Is het hele IJburg-probleem in één keer opgelost. IJburg is dan prima ontsloten naar bijna alle bestemmingen, en ZBE heeft dan ook een goede verbinding met "de stad".
Na die beide rail investeringen kunnen tram 26 en bus 66 ook wat minder vaak rijden dan nu, zodat je dat materieel weer elders in de stad kunt inzetten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door trolly »

Eens.

En wat mij betreft wordt de topictitel veranderd in "Trams Amsterdamsebrug ivm overvol railvervoer".
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

trolly schreef:Eens.

En wat mij betreft wordt de topictitel veranderd in "Trams Amsterdamsebrug ivm overvol railvervoer".
Nee want de discussie eerder in de d raad ging ook over andere verbindingen.

Als je zonodig zoiets specifieks wil kun je uiteraard wel je eigen draad maken ;)
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik ben heel erg voor trams over die brug hoor. Maar het gaat zeker 5 jaar duren voor die trams er komen, en tot die tijd kun je dus busverbindingen inleggen die de huidige verbindingen versterken, zoals IJburg-amstel via amsterdamsebrug. En IJburg-Station Zuid over de A10 lijkt me sowieso een erg zinvolle verbinding, zeker in de spits, simpelweg omdat dit veel tijd bespaart tov het railvervoer.

Zodra de NZ lijn er ligt, zal de tijdsbesparing van die route wel iets minder worden, maar dan nog valt het te overwegen want tram 26 zal alleen maar voller worden als de NZ lijn er ligt. De enige reden om géén bus IJburg-A10-station zuid in te leggen, is simpelweg omdat men kunstmatig iedereen in de NZ lijn wil proppen. Dat lijkt me geen goede reden. En de NZ lijn zal alsnog zeker vol zitten ook als er een paar spitsbussen vol deze metro omzeilen door over de A10 te rijden.
Alargule

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Alargule »

Ik snap het probleem (overvolle trams 26), maar vind de voorgestelde oplossing hoogst twijfelachtig en met de nodige haken en ogen. Zo zijn de extra benodigde bussen en chauffeurs ook niet zomaar opgetrommeld. Ik vraag me bovendien af hoeveel reizigers een directe verbinding IJburg-Zuid zou trekken. Deze is feitelijk alleen interessant voor reizigers uit IJburg die op Zuid zelf moeten zijn, of willen overstappen op aansluitend OV. Iedereen die naar het centrum wil, of naar tussengelegen bestemmingen, heeft niets aan deze bus.

Ik zou eerst wel eens wat concretere reizigersaantallen willen zien voordat ik verder op dit voorstel inga.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door trolly »

pedaalemmerzak schreef:Als je zonodig zoiets specifieks wil kun je uiteraard wel je eigen draad maken ;)
Mag ik niet van dylanwild94 -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Ik snap het probleem (overvolle trams 26), maar vind de voorgestelde oplossing hoogst twijfelachtig en met de nodige haken en ogen. Zo zijn de extra benodigde bussen en chauffeurs ook niet zomaar opgetrommeld. Ik vraag me bovendien af hoeveel reizigers een directe verbinding IJburg-Zuid zou trekken. Deze is feitelijk alleen interessant voor reizigers uit IJburg die op Zuid zelf moeten zijn, of willen overstappen op aansluitend OV. Iedereen die naar het centrum wil, of naar tussengelegen bestemmingen, heeft niets aan deze bus.

Ik zou eerst wel eens wat concretere reizigersaantallen willen zien voordat ik verder op dit voorstel inga.
Concrete reizigersaantallen zou ik je g raag geven maar dat gaat nu eenmaal niet zo makkelijk zonder grootschalig onderzoek, enquêtes e.d.

Maar ik weet wel dat Zuid een belangrijk werkgebied is (kantoren zuidas, RAI), dat er het VUMC ligt wat een belangrijke bestemming is, en dat er ook aansluiting is op onderliggend OV (b.v. richting Amstelveen, uithoorn, en delen van Schiphol etc.). En dat er in IJburg zowel studenten als zakenlui wonen. Dat maakt Zuid dus zeker tot een belangrijke bestemming vanuit IJburg. Op het moment dat de busverbinding daadwerkelijk in overweging wordt genomen, zal uit grondig onderzoek blijken of het echt uitkan. Dat kunnen wij nu hier niet doen, helaas.

Ik ben het met je eens dat richting het centrum deze bus geen zin heeft, zelfs niet na aanleg noord-zuidlijn. Daar is deze bus dan ook niet voor bedoeld. Naar het centrum zal altijd met tram 26 gaan. Maar niet iedereen moet naar het centrum, bedenk dat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten