...waarmee je meteen de makke van dit plannetje te pakken hebt. Dan is het wellicht beter om lijn 37 alleen tussen Zeeburgereiland en Amstel te versterken.Roeland schreef:[...] Ik verwacht trouwens niet veel vervoersvraag tussen IJburg en Noord. Ik denk dat er meer vraag is naar de vervoerrelatie IJburg - omgeving Muiderpoortstation.
Daarmee stuit je echter meteen op een ander zwak punt van een versterking van bus 37: de parallelliteit met de tramlijnen 7 en 14. Je gaat dus voor een groot deel van het samenlooptraject 7/14/37 extra capaciteit aan de buslijn toekennen, waarbij je de restcapaciteit van de tramlijnen onbenut laat.
Ik denk dat je veel verstandiger aan het investeren bent als je de tram vanaf Flevopark over de Amsterdamsebrug doortrekt naar Zeeburgereiland, waarbij je zelfs een fysieke aansluiting op de sporen van lijn 26 kunt overwegen om extra capaciteit op het trajectdeel Zeeburgereiland-IJburg aan te bieden. De frequentie van de tramlijnen zou dan niet omhoog hoeven, waardoor je met minder voertuigritten (= minder kosten!) dezelfde extra capaciteit richting ZBE en IJburg kunt bieden.
Hoe de lijnvoering over deze verlengde trambaan eruit moet komen te zien is iets waar natuurlijk over te discussiëren valt. Maar mij zou het wel mooi lijken als men ervoor koos lijn 1 - die per 2018 toch al tussen Osdorp en Muiderpoort moet gaan rijden - doortrekt richting Zeeburgereiland, zodat er directe verbindingen met het Weesperplein en Leidseplein ontstaan. Bovendien is dit dan meteen een mooie proeve voor een toekomstige metro over hetzelfde tracé
Lijn 3 moet vanaf 2018 naar Flevopark verlengd worden - die kun je dan weer inkorten tot het huidige eindpunt Muiderpoort. En lijn 14 kan gewoon blijven eindigen bij de Flevoparklus.