Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

https://drive.google.com/open?id=1TzvWi ... sp=sharing


Ik heb een kaartje gemaakt met spitsbussen, die deels over de snelweg rijden, en die rechtstreekse verbindingen aanbieden naar Zuid en naar Amstelstation, vanuit plaatsen die dit nog niet hebben. Het gaat hier om ritten in de spits, dus niet om een lijndienst over de gehele dag. Al deze relaties kunnen met de bus sneller worden uitgevoerd dan via de huidige routes over het railvervoer, en daarmee ontlasten ze dus de huidige overvolle treins, trams en (in sommige gevallen) metro's.

De bussen naar Beverwijk en Krommenie-Assendelft ontlasten de volle spitstreinen. Ze rijden slechts enkele ritten per dag in ochtend en avondspits. Ze bieden een snellere verbinding naar Amsterdam Zuid aan, dan mogelijk met de trein+metro. De bussen rijden grotendeels over snelwegen die recentelijk of in de nabije toekomst worden/zijn verbreed of ontlast door andere snelwegen (omlegging Badhoevedorp, 2e coentunnel) en zijn daardoor minder filegevoelig in de spits dan dat vroeger het geval was. Voordat de 2e coentunnel er lag was een bus door de Coentunnel natuurlijk geen doen in de spits.

Voor de lijnen 70 en 71 geldt dat ze in de brede spits meerdere keren per uur kunnen rijden, want ze bieden verbindingen aan waar momenteel geen OV rijdt (amstelstation-ijburg en zuid - ijburg). Het nadeel is dat de A10 nogal eens vaststaat in de spits. Maar de reistijdwinst t.o.v. helemaal via CS reizen, is toch vrij groot. De bussen rijden maar een klein stukje door de stad, en voornamelijk over de A10 en Gooiseweg.


Wat vinden jullie van dit plan om het Amsterdamse OV te ontlasten in de spits, en om nieuwe, snelle rechtstreekse verbindingen aan te bieden?
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

We weten al dat dit vanuit reizigersoogpunt geen alternatief is voor de trein. Daarvoor is de reistijd te lang in realiteit vergeleken met de auto.

Ik denk dat je beter kan kijken naar betrouwbaarheid op maximale lengte rijden in de treinen en eventueel onderzoeken naar een hogere spitsfrequentie op de Randstadtrajecten.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

CamilleKreemers schreef:We weten al dat dit vanuit reizigersoogpunt geen alternatief is voor de trein. Daarvoor is de reistijd te lang in realiteit vergeleken met de auto.
Op alle routes hier is de reistijd per bus 5 tot 10 minuten korter dan met de trein/tram/metro. En dus maar iets langer vergeleken met de auto. Dit omdat je met de trein/tram/metro op deze relaties moet overstappen. Dat is op zich niet erg, maar als dan ook nog eens deze treinen bomvol zitten in de spits, dan is de lol er al gauw af, en dan biedt ee nrechtstreekse spitsbus uitkomst.

Moet ik het voor je uitrekenen, de reistijdwinst op deze specifieke routes, of kijk je zelf even op google maps? ;)
Ik denk dat je beter kan kijken naar betrouwbaarheid op maximale lengte rijden in de treinen en eventueel onderzoeken naar een hogere spitsfrequentie op de Randstadtrajecten.
Nog hogere frequentie per trein lijkt me niet echt mogelijk op de meeste trajecten.
Hogere frequentie per metro wordt wel aan gewerkt, de metro is dan ook niet echt het grootste probleem, al zitten ook sommige metrolijnen wel aan hun capaciteit. Het grootste probleem in dezen is de overvolle ijburgtram 26. Nog meer capaciteit op die lijn bieden is op korte termijn zo goed als onmogelijk.

Bovendien biedt de bus op deze relaties een fikse reistijdwinst, dus waarom geen bus laten rijden?
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Roeland »

Die 70 en 71 vanuit IJburg zie ik wel zitten.
Die 72 en 73 niet. Bovendien maak je de "fout" dat je ze vanaf NS-stations laat rijden. Dat ga je dus, qua resitijd nooit aantrekkelijk maken.
Wat misschien wel kan, is die bussen beginnen in "spoorloze" wijken, en dan de snelweg op naar Amsterdam Zuid.
Bijvoorbeeld vanuit Velserbroek, of vanuit Assendelft / Saendelft.
Alargule

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Alargule »

Even los van je specifieke lijnvoorstellen commentaar op het idee van spitsbussen in het algemeen. Ik denk dat het slechts in beperkte mate soelaas kan bieden. Een aantal voorwaarden voor succes:
  • Er moet sprake zijn van een duidelijk piekvervoer in een specifieke richting. Denk bijvoorbeeld aan de directe bussen uit Waterland die naar Zuidoost rijden. Veel mensen die in Waterland wonen, werken in de kantoorgebieden.
  • De bus moet over een snelle route kunnen rijden. Een vrijliggende busbaan is natuurlijk het meest ideaal. Als een snelweg zodanig ingericht kan worden dat spitsbussen van de vluchtstrook gebruik kunnen maken, win je ook al qua betrouwbaarheid.
  • Aan weerszijden van de route biedt de bus een fijnmazig netwerk aan. Opnieuw Waterland<->Zuidoost: hier rijden de bussen in een fijnmazig netwerk in Waterland, waardoor het merendeel van de reizigers een halte op hooguit een paar 100 meter lopen heeft voor een rechtstreekse verbinding. Aan de andere kant van de lijnenbundel in de regio Amsterdam bieden ze fijnmazige ontsluiting van Zuidoost, waardoor ook het lopen naar de eindbestemming hooguit een paar 100 meter bedraagt.
Daarnaast: een bus heeft door de bank genomen minder capaciteit dan een tram of metro. Dat betekent dus meer personeel om hetzelfde aantal reizigers te vervoeren. Tot op zekere hoogte kan dat voordeliger zijn, omdat de kosten voor aanschaf, onderhoud en infrastructuur lager liggen. Maar er komt een keerpunt waarop de overgang naar railvervoer exploitatief voordeliger uitpakt.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

Roeland schreef:Die 70 en 71 vanuit IJburg zie ik wel zitten.
Die 72 en 73 niet. Bovendien maak je de "fout" dat je ze vanaf NS-stations laat rijden. Dat ga je dus, qua resitijd nooit aantrekkelijk maken.
Wat misschien wel kan, is die bussen beginnen in "spoorloze" wijken, en dan de snelweg op naar Amsterdam Zuid.
Bijvoorbeeld vanuit Velserbroek, of vanuit Assendelft / Saendelft.
Mijn lijn 72 rijdt natuurlijk een groot stuk over de N203. Deze weg loopt parallel aan het spoor op dit traject, dus je pakt sowieso al 3 NS-stations mee (krommenie-assendelft, wormerveer en zaansche schans) en daarnaast kun je nog tussengelegen bushaltes bedienen. Er heeft al een rechtstreekse spitsbus Krommenie-Assendelft - Zuid gereden, en door deze kleien routewijziging bedien je een nog groter achterland.

Wat betreft lijnen vanuit Velserbroek of Assendelft lijkt me ook dat wel een goed idee( evt. in plaats van een verbinding vanuit Beverwijk). Ik zal daar eens naar kijken.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Even los van je specifieke lijnvoorstellen commentaar op het idee van spitsbussen in het algemeen. Ik denk dat het slechts in beperkte mate soelaas kan bieden. Een aantal voorwaarden voor succes:
  • Er moet sprake zijn van een duidelijk piekvervoer in een specifieke richting. Denk bijvoorbeeld aan de directe bussen uit Waterland die naar Zuidoost rijden. Veel mensen die in Waterland wonen, werken in de kantoorgebieden.
Met een rechtstreekse spitsbus naar Zuid kun je overstappen op de metro naar Zuidoost. Men kan nu ook wel met de trein naar Sloterdijk en dan met de metro, maar (1) die metro zit al vrij vol in de spits (2) deze metro doet er heel erg lang over. Langer dan de bus.
Je zou de bus ook helemaal naar Zuidoost kunnen laten rijden over de snelweg. Maar waar zou je dan willen eindigen? Op station Bijlmer-arena, of bij AMC?
[*]De bus moet over een snelle route kunnen rijden. Een vrijliggende busbaan is natuurlijk het meest ideaal. Als een snelweg zodanig ingericht kan worden dat spitsbussen van de vluchtstrook gebruik kunnen maken, win je ook al qua betrouwbaarheid.
Het probleem met lijnbussen over de vluchtstrook is dat dit een beetje onveilig is. Als er een auto met pech staat moet de bus alsnog uitwijken, en de vluchtstrook is in de eerste plaats bedoeld voor auto's met pech en hulpdiensten, en niet voor lijnbussen. Zoals ik al zei zijn de meeste snelwegen op dit traject recentelijk verbreed, en als er geen file staat kan een bus net zo goed over de snelweg rijden als over de vluchtstrook.
De A10-oost is volgens mij wel vrij filegevoelig en daar zou je wel kunnen kijken naar lijnbussen laten rijden over de vluchtstrook.

Een busbaan is leuk, maar ga je niet aanleggen voor enkele spitsbussen per dag. Het is ook alleen echt noodzakelijk als er op de reguliere wegen vaak file staat. Of dit op de N203 en Gooiseweg zo is weet ik niet, maar volgens mij valt dit wel mee?
[*]Aan weerszijden van de route biedt de bus een fijnmazig netwerk aan. Opnieuw Waterland<->Zuidoost: hier rijden de bussen in een fijnmazig netwerk in Waterland, waardoor het merendeel van de reizigers een halte op hooguit een paar 100 meter lopen heeft voor een rechtstreekse verbinding. Aan de andere kant van de lijnenbundel in de regio Amsterdam bieden ze fijnmazige ontsluiting van Zuidoost, waardoor ook het lopen naar de eindbestemming hooguit een paar 100 meter bedraagt.[/list]
Dat is zeker waar maar er zijn maar weinig rechtstreekse verbindingen waterland-zuidoost. Dus je moet dan alsnog minstens 2-3 x overstappen op de meeste relaties. Door vanaf Ns stations te vertrekken kunnen mensen met de bus of fiets daar heen en dan met deze spitsbussen.
Daarnaast: een bus heeft door de bank genomen minder capaciteit dan een tram of metro. Dat betekent dus meer personeel om hetzelfde aantal reizigers te vervoeren. Tot op zekere hoogte kan dat voordeliger zijn, omdat de kosten voor aanschaf, onderhoud en infrastructuur lager liggen. Maar er komt een keerpunt waarop de overgang naar railvervoer exploitatief voordeliger uitpakt.
Dat is zeker waar. Maar het railvervoer op deze relaties zit al aan haar capaciteit. Verdere uitbreiding wordt op de korte termijn heel erg moeilijk. Zie de IJburgtram en de sprinters, die kun je echt nauwelijks nog verhogen in capaciteit momenteel.

Natuurlijk is uiteindelijk een robuuste railoplossing beter dan deze bussen, maar deze bussen zijn simpelweg bedoeld om de huidige capaciteitsproblemen op te lossen.
Alargule

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Alargule »

Dan nog zit je met de praktische kanten van het verhaal. Waar haal je op korte termijn voldoende bussen vandaan om deze spitsroutes te faciliteren? Idem voor personeel?

Dan specifiek over je routes: ik heb helaas niet de achtergrondinformatie die jij hebt gebruikt om deze routes te bepalen. Wellicht kun je die met ons delen? Denk dan aan reizigersaantallen tussen de opgegeven begin- en eindlocaties, maar ook aan de te verwachten reistijden, frequenties en het aantal benodigde bussen. Dan is er voor mij (en de rest van dit forum) ook meer inhoudelijk op te becommentariëren.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik heb er even naar gekeken en een lijn vanuit Velserbroek toegevoegd.

Het probleem is dat er vanuit Velserbnroek niet echt een snelle toegang is tot de A9, dit maakt de reistijdwinst tov het huidige OV enigszins non-existent.

Wat betreft de wijk Saendelft lijkt het me beter om mijn lijn 73 te laten beginnen in de wijk saendelft (ee lusje rondom de wijk), en dan de route zoals aangegeven op de kaart. Dat lijkt me rendabeler dan vanuit Saendelft rechtstreeks de A8 op.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8850
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door ArrivaBas »

Allereerst zou het leuk zijn als niet alleen Amsterdam hier aan bod mag komen, want in de hele Randstad zitten de treinen vaak overvol in de spits.

Ten tweede heeft NS zelf al pogingen gedaan (of ze zijn nog bezig) om met T100-bussen (touringcars) vanaf Krommenie naar de Zuidas, waar vele bedrijven en kantoren zitten, want de A10 ernaast, maar de NS vervoerde er hooguit een handvol mensen mee. Zulk soort verbindingen concurreren wel, maar de reizigers blijven met de trein reizen, omdat ze nauwelijks bekendheid hebben door het vanaf NS-stations rijden. Dat geeft ook weer nadelen voor de reizigers want die zijn dan effectief net zo lang onderweg naar hun werk. Het aanbieden van routes vanuit de dorpen en wijken zie ik wel zitten, maar ik denk niet dat Connexxion (huidige vervoerder Zaanstreek), het GVB en de NS het ermee eens zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

ArrivaBas schreef:Allereerst zou het leuk zijn als niet alleen Amsterdam hier aan bod mag komen, want in de hele Randstad zitten de treinen vaak overvol in de spits.
Ja, tuurlijk mag het ook over de rest van de randstad gaan. Maar dit soort rechtstreekse bussen over de snelweg zijn al vrij normaal in Zuid-Holland. (b.v. qliners die rechtstreeks naar Den Haag Cs reizen over de snelweg, snelwegbus Leiden-Lisse over de snelweg, etc.). Station Zoetermeer heeft b.v. een heuse snelwegbushalte aan de A12.

In de regio Amsterdam zijn er ook wel, maar veel minder.
Ten tweede heeft NS zelf al pogingen gedaan (of ze zijn nog bezig) om met T100-bussen (touringcars) vanaf Krommenie naar de Zuidas, waar vele bedrijven en kantoren zitten, want de A10 ernaast, maar de NS vervoerde er hooguit een handvol mensen mee. Zulk soort verbindingen concurreren wel, maar de reizigers blijven met de trein reizen, omdat ze nauwelijks bekendheid hebben door het vanaf NS-stations rijden. Dat geeft ook weer nadelen voor de reizigers want die zijn dan effectief net zo lang onderweg naar hun werk. Het aanbieden van routes vanuit de dorpen en wijken zie ik wel zitten, maar ik denk niet dat Connexxion (huidige vervoerder Zaanstreek), het GVB en de NS het ermee eens zijn.
Het probleem met die lijn is dat men vanaf dat station linea recta naar Zuid reed, zonder tussenstops. En een ander probleem is de zeer gebrekkige marketing voor die bussen. Waarschijnlijk wisten de meeste reizigers niet eens dat ze bestaan.

Als ze in de regulier vervoersconcessie opgenomen worden (GVB voor de bussen vanuit IJburg en Zaanstreek voor de bussen vanuit die regio etc.) dan kunnen mensen van die bussen gebruik maken ipv de trein. Zeker als ze inderdaad vanuit de wijken en dorpen rijden en niet alleen maar totaan het station.

De bussen moeten een regulier lijnnummer krijgen, aangegeven worden op de haltes, en aangegeven worden op de lijnennetkaarten en in de OV reisplanners. Anders weet niemand dat ze bestaan.

Dat de bedrijven het er niet mee eens zijn is jammer dan, als de provincie dit in de concessie opneemt hebben ze het er maar mee te doen ;)
Alargule

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Alargule »

Ik ben benieuwd:
Alargule schreef:Dan nog zit je met de praktische kanten van het verhaal. Waar haal je op korte termijn voldoende bussen vandaan om deze spitsroutes te faciliteren? Idem voor personeel?

Dan specifiek over je routes: ik heb helaas niet de achtergrondinformatie die jij hebt gebruikt om deze routes te bepalen. Wellicht kun je die met ons delen? Denk dan aan reizigersaantallen tussen de opgegeven begin- en eindlocaties, maar ook aan de te verwachten reistijden, frequenties en het aantal benodigde bussen. Dan is er voor mij (en de rest van dit forum) ook meer inhoudelijk op te becommentariëren.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Dan nog zit je met de praktische kanten van het verhaal. Waar haal je op korte termijn voldoende bussen vandaan om deze spitsroutes te faciliteren? Idem voor personeel?
Deze buslijnen (of vergelijkbare iig, daar is deze draad voor) moeten simpelweg verplicht worden opgenomen in de concessie Zaanstreek of Amsterdam of andere relevante concessies, en die bedrijven kunnen dan b.v. touroperators inhuren om deze lijnen te rijden. Die hebben namelijk de benodigde bussen (een stadsbus is niet zo handig op de snelweg, je wil wel minstens 100 kunnen) en het benodigde personeel. De subsidie hiervoor moet komen uit provincie, gemeente en het rijk.

Ik weet niet of de NS wel een handige speler is hierin. Aan de ene kant zijn de overvolle NS treinen een probleem van de NS, en aangezien nóg meer treinen in de spits simpelweg niet past, kan de NS dus ook wat bijdragen aan deze buslijnen. Aan de andere kant is NS nu eenmaal geen busvervoerder dus het wordt lastig om de Ns hiertoe te verplichten.
Dan specifiek over je routes: ik heb helaas niet de achtergrondinformatie die jij hebt gebruikt om deze routes te bepalen. Wellicht kun je die met ons delen? Denk dan aan reizigersaantallen tussen de opgegeven begin- en eindlocaties, maar ook aan de te verwachten reistijden, frequenties en het aantal benodigde bussen. Dan is er voor mij (en de rest van dit forum) ook meer inhoudelijk op te becommentariëren.
De achtergrondinformatie die ik gebruik gaat simpelweg uit van het volgende, aangezien ik geen toegang heb tot de OV chipkaart reisinformatie. Daarvoor moet je bij NS, GVB en andere vervoerders wezen:

- Ik neem de reistijd voor auto en tel daar X bij op vanwege dat een bus nu eenmaal wat langzamer is, vanwege dat er in de spits soms file staat, halteringen etc.
- Voor de routes ga ik simpelweg uit van waar de meeste mensen wonen en waar zij werken/studeren. Zo wonen er op IJburg veel studenten. Een deel daarvan gaat naar de UVA in het centrum (gaat met tram 26 dus), een deel gaat naar Science park (is het beste te fietsen wegens het ontbreken van een handige wegverbinding), een deel gaat naar VUMC (daarvoor zou mijn bus 70 handig zijn), een deel gaat naar AMC (huidige bus 66 plus metro) etc. En in de regio zaanstreek wonen veel mensen die werken op de Zuidas en in Zuidoost, vandaar de bussen naar Zuid.
- Verder ga ik uit van routes waarbij de wegverbinding significant sneller is dan het huidige railvervoer. Daarom heb ik geen bus zaandam-zuid opgenomen (trein is sneller), maar wel krommenie-zuid (bus zou sneller zijn).
- Ook ga ik uit van de aansluitingen op overig openbaar vervoer. Dat gaat b.v. heel goed bij station Zuid en Amstel. Een bus die rechtstreeks zaanstreek - AMc zou rijden biedt minder handige aansluitingen op OV en loopt voor een groter deel parallel aan railvervoer. Maar het zou eventueel wel kunnen.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 13 dec 2016, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Alargule

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Alargule »

Je eerdere posts suggereren dat bussen een oplossing op de korte termijn zouden moeten zijn. Om dan te pleiten voor opname in concessies vind ik niet voor de hand liggen, daar de meeste huidige concessies nog wel een aantal jaren doorlopen. Die zul je dan moeten openbreken. Kun je het geld dan niet beter direct in robuustere railuitbreidingen steken? Dan leg je het probleem ook niet bij de vervoerder neer, maar bij de concessieverlener.

Mocht er op korte termijn nu toch plots een vloot bussen en dito chauffeurs opduiken, blijven er nog een aantal vragen open. Een test van NS eerder dit jaar om drukke treinen met spitsbussen te ontlasten had niet het beoogde effect. Dat op gebrekkige communicatie gooien is kort door de bocht - er was destijds genoeg media-aandacht voor. Ik denk dat een andere oorzaak ook wel was dat de busverbindingen gewoon trager en onbetrouwbaarder waren vanwege de files rond Amsterdam. Dus waarom zou het dit keer wel slagen?

Verder vraag ik me nog af waarom je wel IJburg in aanmerking laag komen voor een spitsbus, maar Amstelveen dan weer niet, waar de problemen misschien nog wel acuter zijn?
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Je eerdere posts suggereren dat bussen een oplossing op de korte termijn zouden moeten zijn. Om dan te pleiten voor opname in concessies vind ik niet voor de hand liggen, daar de meeste huidige concessies nog wel een aantal jaren doorlopen. Die zul je dan moeten openbreken. Kun je het geld dan niet beter direct in robuustere railuitbreidingen steken? Dan leg je het probleem ook niet bij de vervoerder neer, maar bij de concessieverlener.
Ik weet niet hoe het precies werkt met de concessies, maar als de politieke wil er is kan er echt wel geregeld worden dat er op korte termijn spitsbussen komen te rijden. Desnoods maakt men een nieuwe concessie 'spitsvervoer Amsterdam' of zo. For the time being. Met max een jaartje moet dit toch geregeld kunnen zijn. Maar de politieke wil om de problemen op te lossen moet er wel zijn natuurlijk.
Mocht er op korte termijn nu toch plots een vloot bussen en dito chauffeurs opduiken, blijven er nog een aantal vragen open. Een test van NS eerder dit jaar om drukke treinen met spitsbussen te ontlasten had niet het beoogde effect. Dat op gebrekkige communicatie gooien is kort door de bocht - er was destijds genoeg media-aandacht voor. Ik denk dat een andere oorzaak ook wel was dat de busverbindingen gewoon trager en onbetrouwbaarder waren vanwege de files rond Amsterdam. Dus waarom zou het dit keer wel slagen?
Er zijn een heleboel redenen te bedenken dat de spitsbussen van NS niet werken.

- Bussen die niet vanaf de voorzijde van het station vertrekken maar vanaf een slecht aangegeven halte op 5 minuten lopen (b.v. croeselaan utrecht)
- Gebrekkige communicatie (ik had er tot ik op dit forum kwam nog nooit van gehoord hoor, van die spitsbussen !)
- De bussen verschijnen niet in de reisplanner om diverse IT gerelateerde redenen
- De reistijd wordt te lang ingeschat, in de andere draad was te lezen dat men rotterdam-tilburg b.v. op maar liefst 2 uur rijtijd inschat. Dat is absurd.
- De bussen worden niet altijd aangegeven bij de haltes, als de halte achteraf ligt wordt deze niet goed aangegeven, geen dienstregeling met tijden etc. etc.
- De bus heeft geen regulier lijnnummer
- Onduidelijkheid om hoe het zit met vervoersbewijzen

Zo kunnen we nog wel even doorgaan.


Bij de bussen die ik voorstel zijn de minimumeisen:
- De bussen hebben een realistische rijtijd. Eventuele vertraging door file wordt dan maar voor lief genomen.
- De bussen verschijnen fatsoenlijk op 9292ov.nl en andere reisplanners (ook ns.nl )
- De bussen hebben een regulier lijnnummer en staan op de dienstregelignen bij de haltes
- De bus vertrekt vanaf een logische plaats (dus vanaf het busstation waar ook andere bussen vertrekken vanaf het station)
- Qua vervoersbewijzen moet de lokale vervoerder regelen dat b.v. een GVB abonnement of een regio-waterland abonnement geldig is. De Ns kan dan nog regelen dat bepaalde NS vervoersbewijzen geldig zijn. De OV chipkaart moet geldig zijn etc.
- Goede marketing en communicatie. Dus borden op de stations met informatie over de bussen, bewegwijzering naar de halte etc.
Verder vraag ik me nog af waarom je wel IJburg in aanmerking laag komen voor een spitsbus, maar Amstelveen dan weer niet, waar de problemen misschien nog wel acuter zijn?
Van waar naar waar wil je rijden in Amstelveen? Er zijn al bussen naar Bijlmer, Schiphol (plaza/oost/noord), en een metro naar Zuid. Wellicht zou je iets kunnen doen met spitsbussen naar AMC maar ik zou niet weten waar je nog meer heen zou kunnen rijden vanuit Amstelveen? Ik hoor graag suggesties ;)

IJburg daarentegen heeft maar twee ontsluitingen per ov: tram 26 en bus 66.
Alargule

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Alargule »

Nogmaals, waar denk je op korte termijn zoveel bussen en personeel vandaan te halen? Er staat namelijk nergens een grote reservevloot met dito chauffeurs paraat. Het gaat tijd kosten - én geld - om dat te regelen. Mijns inziens zijn die tijd en dat geld beter besteed in het naar voren halen van investeringen in infrastructuur en tram- en metromaterieel. Lichten dus, die opties op 60 extra 15G's. En zo snel mogelijk de M7-bestelling in gang zetten.

Lijkt mij op de langere termijn veel zinvoller, maar dan moet je daar nu al mee beginnen. En niet geld in lapmiddelen gaan steken waarvan ik het effect betwijfel. Dat is mijn antwoord op je openingsvraag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Suus »

Moeten IJburgers massaal bij het Amstelstation zijn? Ik denk het niet eigenlijk, ik denk dat een aantal tussenbestemmingen die nu door bus 37 worden aangedaan ook erg interessant zijn, zoals de Dappermarkt en het OLVG. Die slaat zo'n snelwegbus over. Ik denk dat als je bussen naar IJburg wil laten rijden, dat je die bijvoorbeeld als routevariant van de 37 inlegt, bijvoorbeeld een lijn 39 Amstelstation - Hugo de Vrieslaan - Nobelweg - Krugerplein - Beukenweg - Oosterpark - Wijttenbachstraat - Insulindeweg - Flevoweg - Zuiderzeeweg - IJburglaan tot en met de halte Pieter Oosterhuisstraat. De bus kan keren bij de kruising met de Bert Haanstrakade, dat doet de nachtbus nu ook. Dit dan als tijdelijke oplossing totdat er tramsporen over de Amsterdamsebrug zijn gelegd, dan kan je een tramlijn verlengen die nu eindigen bij het Flevopark. Deze bus rijdt Oosterpark tot Flevoweg volledig over een vrije tram/busbaan en de Nobelweg is altijd erg rustig, waardoor de lijn hooguit problemen zal ondervinden van de brugopening van de Amsterdamsebrug.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

Alargule schreef:Nogmaals, waar denk je op korte termijn zoveel bussen en personeel vandaan te halen? Er staat namelijk nergens een grote reservevloot met dito chauffeurs paraat. Het gaat tijd kosten - én geld - om dat te regelen. Mijns inziens zijn die tijd en dat geld beter besteed in het naar voren halen van investeringen in infrastructuur en tram- en metromaterieel. Lichten dus, die opties op 60 extra 15G's. En zo snel mogelijk de M7-bestelling in gang zetten.

Lijkt mij op de langere termijn veel zinvoller, maar dan moet je daar nu al mee beginnen. En niet geld in lapmiddelen gaan steken waarvan ik het effect betwijfel. Dat is mijn antwoord op je openingsvraag.
Zelfs als dat materieel besteld wordt, houd je op bepaalde assen alsnog capaciteitsproblemen (voornamelijk op de trein en tramtrajecten, met de metro zal het dan wel goed komen). En de bussen bieden sowieso reistijdwinst. Dus het lijkt me sowieso zinvol om te kijken naar deze busverbindingen.



Wat betreft Amstelveen: er rijdt al een snelbus Almere-Amstelveen en een vrij snelle bus naar Haarlem. Naar schiphol en Bijlmer ArenA is er hoogwaardig OV. Ik ben hier ter plaatse niet genoeg bekend om te oordelen of dat OV capaciteitsproblemen heeft maar dat lijkt me sterk. Naar Zuid denk ik toch echt dat capaciteitsproblemen voor de (snel)tram oplossen het beste is. Naar Centraal komt er al de NZ lijn en wordt het aantal bussen geschrapt, ik denk echt niet dat men nog een snelbus gaat laten rijden over de snelweg naar CS.

Dan houden we nog over:

Sloterdijk: kan al met de (nogal volle metro). Een bus zou b.v. via de A9 en de A10 kunnen rijden, dat is ondanks de omweg sneller vanaf b.v. Busstation dan de huidige bus+metroverbinding. Ook vanuit wijken als Bovenkerk is dit sneller.
Maar gezien de enorme parallelliteit met d e metro lijkt me dit niet echt een super kansrijke verbinding.

- Je zou nog via de A2 vanuit bepaalde wijken kunnen rijden naar Amstelstation. Maar ook dit levert maar weinig winst op t.o.v. de huidige railverbindingen omdat ernogal veel omgereden moet worden.
- Vanuit Amstelveen naar Station Holendrecht en AMC. Dan bespaar je een overstap op Bijlmer ArenA en boek je wat reistijdwinst.
- Vanuit Amstelveen (bovenkerk/busstation) naar Sciencepark via de A2 bespaar je ook vrij veel tijd, o.a. een overstap op Amstel en Bijlmer ArenA. Maar vanuit het gebied waar de meeste studenten wonen, uilenstede e.d. is dit eigenlijk al niet meer te doen.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

Suus schreef:Moeten IJburgers massaal bij het Amstelstation zijn? Ik denk het niet eigenlijk, ik denk dat een aantal tussenbestemmingen die nu door bus 37 worden aangedaan ook erg interessant zijn, zoals de Dappermarkt en het OLVG. Die slaat zo'n snelwegbus over. Ik denk dat als je bussen naar IJburg wil laten rijden, dat je die bijvoorbeeld als routevariant van de 37 inlegt, bijvoorbeeld een lijn 39 Amstelstation - Hugo de Vrieslaan - Nobelweg - Krugerplein - Beukenweg - Oosterpark - Wijttenbachstraat - Insulindeweg - Flevoweg - Zuiderzeeweg - IJburglaan tot en met de halte Pieter Oosterhuisstraat. De bus kan keren bij de kruising met de Bert Haanstrakade, dat doet de nachtbus nu ook. Dit dan als tijdelijke oplossing totdat er tramsporen over de Amsterdamsebrug zijn gelegd, dan kan je een tramlijn verlengen die nu eindigen bij het Flevopark. Deze bus rijdt Oosterpark tot Flevoweg volledig over een vrije tram/busbaan en de Nobelweg is altijd erg rustig, waardoor de lijn hooguit problemen zal ondervinden van de brugopening van de Amsterdamsebrug.
Een bus die vanaf ijburg rechtstreeks via die route rijdt lijkt mij inderdaad wel handig ja, zeker in de spits. Spaart een overstap uit en spaart ook volle trams + bussen uit.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door trolly »

Suus schreef:Deze bus rijdt Oosterpark tot Flevoweg volledig over een vrije tram/busbaan en de Nobelweg is altijd erg rustig, waardoor de lijn hooguit problemen zal ondervinden van de brugopening van de Amsterdamsebrug.
:shock: Dat zou ik denken ja. Als de Amsterdamsebrug opengaat kan je die lijn opheffen.

Maar iets serieuzer: dit is een topic voor een oplossing op zoek naar een probleem, want het capaciteitsprobleem van de 26 wordt er niet mee opgelost. Tijd om te investeren in het hoofdstedelijk railvervoer, lijkt me.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Natorious »

Zou de topic naam dan niet wellicht kunnen worden aangepast naar ''Oplossingen voor capaciteitsproblemen rail Amsterdam'' ?

Ik heb trouwens het verschil in reizigerscapaciteit bekeken van de Combino en de BN-stellen. Het komt allebei op hetzelfde uit uiteindelijk, alleen heb je bij de BN-stellen natuurlijk het voordeel van vlottere in- en uitstap.
Ik zou daarom voorstellen om de Combinovloot van de 26 een andere indeling te geven, weliswaar minder zitplaatsen, maar dus wel meer staanplaatsen.
Het probleem hiervan is dat je in een Combino niet heel veel kan veranderen (o.a. de motorbak in de middelste bak).
Ik zou bijvoorbeeld de 4 enkele stoelen in de tweede bak, die aan de deurzijde zitten, omtoveren tot klapstoelen.
Ook zou ik een open instap regime hanteren. (<= hier valt het meeste qua spoorcapaciteit te winnen, snellere instap = meer trams achter elkaar)

En qua lijnnet aanpassingen zou bus 66 verlengen naar Zuiderzeeweg ook niet slecht zijn, alleen ontbreekt er een een keerlocatie en blijft er natuurlijk de vraag of men vanuit IJburg, die op Zuiderzeeweg overstapt op bus 37, dan wel de bus zullen pakken. Er is namelijk echt gigantische parallelliteit op IJburg.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door pedaalemmerzak »

Parallelliteit is geen probleem als er daarmee overvolle trams voorkomen worden. Er is maar 1 doorgaande weg naar IJburg dus als je nieuwe busverbindingen aan gaat b ieden zul je altijd met parallelliteit zitten.
Je kunt de parallelliteit eventueel wat beperken door met de bus een aantal onbelangrijkere haltes over te slaan, die de tram wel aandoet. Dan wordt zo'n bus ook aantrekkelijker want sneller.

De door mij voorgestelde parallelle bus naar CS lijkt me wat veel van het goede, maar je kunt wel afslaande paralllelle busverbindingen inzetten op IJburg (dus de A10 op richting station zuid, of linksaf de Amsterdamsebrug op naar Amstel, of zelfs rechtsaf over de zuiderzeebrug naar station Noord.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Roeland »

Dan is het beter om bus 37 (veel) vaker te laten rijden, zodat IJburgers op ZBE (Zeeburgereiland) snel kunnen overstappen naar Amstel en naar Noord. De IJburgers die op ZBE vanuit tram 26 op bus 37 overstappen, maken dan weer plaats in tram 26 voor de reizigers vanaf ZBE naar CS.

De extra bussen die je voor lijn 37 nodig hebt, kun je (op korte termijn) wellicht regelen door onrendabele uithoeken van het GVB bij de streekconcessies onder te brengen. Deels gebeurt dat per juli 2017 al in Amsterdam Noord (waar de lijnen 391, 392, 394 en 125 een duidelijke stadsfunctie krijgen). De grotere busbedrijven hebben vaak nog wel ergens een reservevloot, bijvoorbeeld omdat ze net een andere concessie zijn kwijtgeraakt.
Je zou bijv. lijn 105 van EBS door kunnen laten rijden naar het Buiksloterveer (dat deed die eerder ook al), zodat het GVB (een deel van) lijn 38 niet meer hoeft te rijden. Of lijn 63 overdoen aan concessie AML, zodat deze wordt geïntegreerd in een doorgaande lijn 194 (Schiphol - Badhoevedorp - Osdorp - Lelylaan).
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Is er meer vraag naar deze verbinding dan?
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Bussen Amsterdam ivm overvol railvervoer

Bericht door Roeland »

CamilleKreemers schreef:Is er meer vraag naar deze verbinding dan?
Ik verwacht dat bus 37 "booming" wordt na de herziening van het lijnennet in Noord medio 2017.
En met een hoogfrequente bus 37 maak je meteen de ZBE-overstap vanuit IJburg aantrekkelijker. Ik verwacht trouwens niet veel vervoersvraag tussen IJburg en Noord. Ik denk dat er meer vraag is naar de vervoerrelatie IJburg - omgeving Muiderpoortstation.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten