Uitbreiding treindienst Breda-Tilburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Uitbreiding treindienst Breda-Tilburg

Bericht door Gothic-Writer »

Ik heb even een vraagje: zou in de dienstregeling 2018 ook de sprinter Roosendaal - Eindhoven gaan rijden of is dat pas 2021 of zelfs nog later? Ik heb namelijk wel ergens wel gelezen dat deze treinen in planning staat namelijk, maar ik kon niet achterhalen wanneer deze dienst zou gaan starten. Ik vermeende dat ditem dus in 2018 zou zijn.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Gothic-Writer schreef:Ik heb even een vraagje: zou in de dienstregeling 2018 ook de sprinter Roosendaal - Eindhoven gaan rijden of is dat pas 2021 of zelfs nog later? Ik heb namelijk wel ergens wel gelezen dat deze treinen in planning staat namelijk, maar ik kon niet achterhalen wanneer deze dienst zou gaan starten. Ik vermeende dat ditem dus in 2018 zou zijn.
Is dit serieus een plan? Ik had zoiets nog niet vernomen. Willen ze dan de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet meer laten stoppen in Etten-Leur?
Maar ik denk dat ik het antwoord wel weet, namelijk nee. Zolang ze in Duitsland nog aan het werk zijn aan extra spoor tussen Zevenaar en Oberhausen moeten er veel goederentreinen omgeleid worden via de Brabantroute. Tussen Tilburg en Breda passen er daarom niet zomaar 2 extra sprinters bij.

Ik zat ook nog wat te puzzelen hoe je het ETMET-plan tussen Asd en Ehv passend krijgt. Als de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] zijn huidige pad behoudt, dan moet Venlo-Eindhoven eigenlijk ook in zijn huidige pad blijven. Dat zou betekenen dat die daarna het pad van de huidige [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] moet volgen en in Ut dus aansluit op de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]. Maargoed, hier is nog genoeg aan te sleutelen. De paden van de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] zouden bijvoorbeeld gewisseld kunnen worden.

Wat dit volgens mij wel betekent: de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] is niet meer tegelijk met de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Ht, dus de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] hoeft daar dus niet langer 5 minuten stil te staan. Misschien is het dan mogelijk om hem in Rsd kort te laten keren en de stop van de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] daar te verkorten.
RobertT
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door RobertT »

starx schreef:
Gothic-Writer schreef:Ik heb even een vraagje: zou in de dienstregeling 2018 ook de sprinter Roosendaal - Eindhoven gaan rijden of is dat pas 2021 of zelfs nog later? Ik heb namelijk wel ergens wel gelezen dat deze treinen in planning staat namelijk, maar ik kon niet achterhalen wanneer deze dienst zou gaan starten. Ik vermeende dat ditem dus in 2018 zou zijn.
Is dit serieus een plan? Ik had zoiets nog niet vernomen. Willen ze dan de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet meer laten stoppen in Etten-Leur?
Maar ik denk dat ik het antwoord wel weet, namelijk nee. Zolang ze in Duitsland nog aan het werk zijn aan extra spoor tussen Zevenaar en Oberhausen moeten er veel goederentreinen omgeleid worden via de Brabantroute. Tussen Tilburg en Breda passen er daarom niet zomaar 2 extra sprinters bij.
In de oorspronkelijke plannen zou de 5200 Eindhoven-Tilburg Universiteit door gaan rijden naar Breda en de IC verbinding tussen Rotterdam en Eindhoven naar 4x per uur gaan.Dit is echter steeds opgeschoven door oa de redenen die je hier al aangeeft.Een andere reden is de vertraagde invoering op Amsterdam-Eindhoven,dit moet als een soort proeftuin gaan gelden voor andere trajecten,waar straks ook meer treinen gaan rijden
(oa Utrecht-Arnhem,Rotterdam-Eindhoven,Utrecht-Amersfoort)
Mr-W
Berichten: 3070
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Mr-W »

RobertT schreef:
starx schreef:
Gothic-Writer schreef:Ik heb even een vraagje: zou in de dienstregeling 2018 ook de sprinter Roosendaal - Eindhoven gaan rijden of is dat pas 2021 of zelfs nog later? Ik heb namelijk wel ergens wel gelezen dat deze treinen in planning staat namelijk, maar ik kon niet achterhalen wanneer deze dienst zou gaan starten. Ik vermeende dat ditem dus in 2018 zou zijn.
Is dit serieus een plan? Ik had zoiets nog niet vernomen. Willen ze dan de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet meer laten stoppen in Etten-Leur?
Maar ik denk dat ik het antwoord wel weet, namelijk nee. Zolang ze in Duitsland nog aan het werk zijn aan extra spoor tussen Zevenaar en Oberhausen moeten er veel goederentreinen omgeleid worden via de Brabantroute. Tussen Tilburg en Breda passen er daarom niet zomaar 2 extra sprinters bij.
In de oorspronkelijke plannen zou de 5200 Eindhoven-Tilburg Universiteit door gaan rijden naar Breda en de IC verbinding tussen Rotterdam en Eindhoven naar 4x per uur gaan.Dit is echter steeds opgeschoven door oa de redenen die je hier al aangeeft.Een andere reden is de vertraagde invoering op Amsterdam-Eindhoven,dit moet als een soort proeftuin gaan gelden voor andere trajecten,waar straks ook meer treinen gaan rijden
(oa Utrecht-Arnhem,Rotterdam-Eindhoven,Utrecht-Amersfoort)
Volgens mij is dit scenario pas mogelijk als Breda Tilburg viersporig wordt. Of en wanneer dat traject viersporig wordt is nog niets bekend en kan op de nodige weerstand rekenen.
sven_engelen schreef:Wat ideaal zou zijn is dat de intercity Schiphol-Venlo/Heerlen zou blijven bestaan. De connectie tussen Limburg en de randstad is hierdoor flink verbeterd
Die verbinding blijft bestaan maar of het richting Heerlen of richting Venlo gaat is niet bekend.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Breda-Tilburg viersporig maken lijkt me niet echt nodig. Sowieso is dit niet opgenomen in het infrastructuurfonds, dus voor 2028 hoeven we dit zeker niet te verwachten. Maar los daarvan: als de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] wordt doorgetrokken naar Breda, dan rijden 8 treinen per uur. Dat is nog altijd minder dan Arnhem-Nijmegen, ook een tweesporig traject met 3 tussenstations.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door reisthijs »

Breda-Tilburg wordt niet viersporig omdat er voor een andere oplossing is gekozen: goederentreinen omleiden via de Betuweroute en Den Bosch.
Daar is alleen wel nog veel extra infra voor nodig, het gaat nog vele jaren duren voordat dat allemaal gerealiseerd is.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12835
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Hainje »

Baanvakken verkleinen is geen optie? Als ik zo kijk, dan is station Gilze-Rijen en station Tilburg Reeshof elke één blok. Als ze tussen de stations nog een baanvak maken, dan kan dat enorm schelen.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door reisthijs »

Dat is zeker een optie. In de PHS-plannen is sprake van "seinoptimalisatie" tussen Breda en Tilburg. Het extra perron in Tilburg hoort er ook nog bij.
Maar kennelijk is dat nog niet genoeg voor de gewenste frequentieverhogingen, zolang er nog veel goederentreinen moeten rijden.

(Misschien kunnen we beter verdergaan in een PHS-topic?)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12835
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Hainje »

reisthijs schreef:(Misschien kunnen we beter verdergaan in een PHS-topic?)
Ik meld het wel even met het verzoek deze discussie te verplaatsen.
🍉
PHS

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Bemined »

Blokken op de vrije baan zijn meestal niet het grootste probleem, het grootste knelpunt van opvolgtijden zit rond de stations.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12835
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Hainje »

Bemined schreef:Blokken op de vrije baan zijn meestal niet het grootste probleem, het grootste knelpunt van opvolgtijden zit rond de stations.
Verklaar je nader?
🍉
RobertT
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Uitbreiding treindienst Breda-Tilburg

Bericht door RobertT »

Het afremmen en stoppen op de stations zorgt voor oponthoud als er vlak daarachter een trein in het blok zit,bij de vrije baan kan men gewoon door blijven rijden.Vooral bij goederentreinen is dit lastig,daar zij meer tijd nodig hebben om weer op snelheid te komen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten