Nieuwe stadsdienst Tilburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
olof
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Nieuwe stadsdienst Tilburg

Berichtdoor olof » Di 10 Jan 2017, 11:48

Met ingang van zondag 11 december 2016 is in Brabant de nieuwe busdienstregeling van kracht. Voor het eerst in jaren is het Tilburgse busnet ingrijpend gewijzigd, en niet in positieve zin. Er zijn diverse frequentieverlagingen doorgevoerd en veel reizigers zijn langer onderweg. De Stappegoorpendel (lijn 601) schijnt wel een succes te zijn.

Maar goed, dat zij zo. Ik zou het zelf dus anders doen. Ik heb recentelijk mijn ideeën gebundeld en het tot een netwerk gevormd. Het netwerk is gebaseerd zowel op de goeie ouwe BBA als op de huidige dienstregeling. Het bestaat uit een aantal HOV-buslijnen, die zonder al te veel kronkels en omwegen de belangrijkste delen van de stad met elkaar verbinden. De HOV-lijn rijden vanzelfsprekend frequent. Daarnaast zijn er ook een aantal meer lokale, wijkgerichte buslijnen. Deze lijnen rijden minder vaak, maar nog altijd minstens 3x/u in de spits. Ik heb nog geen lijnnummers toegevoegd:

HOV-buslijnen

Paarse Lijn: Stokhasselt – Busstation Noord – Ringbaan Oost – Centraal Station – Ringbaan West – Stappegoor – Elisabeth ZKH
6/6/2 (spits / dal / avond)

Blauwe Lijn: Reeshof NW – Wandelbos – Westermarkt – Centraal Station – Stappegoor – Goirle Oost
6/4/2

Rode lijn: Reeshof NW – Reeshof Station – Universiteit – Centraal Station – Korvel – Goirle West
4/4/2

Overige buslijnen

Groene Lijn: Reeshof ZW – Reeshof Station – TweeSteden ZKH – Centraal Station – Piushaven – Elisabeth ZKH
3/3/2 (spits / dal / avond)

Oranje Lijn: Quirijnstok – Busstation Noord – Tweesteden ZKH – Centraal Station - Centrum
3/3/2

Bruine Lijn: Quirijnstok – Goirke – Centraal Station – Berkel-Enschot – Udenhout
3/3/2

Gele Lijn: Blaak – Bredaseweg – Centraal Station – Elisabeth ZKH
3/2/2

Afbeelding

Toelichting:

  • De Reeshof behoudt haar drie buslijnen in vrijwel ongewijzigde vorm. Nieuw is wel dat de bus niet meer dwars door de B-wijk en de G-wijk rijdt, maar dat er over resp. de Huibevendreef en de Moerse Dreef wordt gereden. Het voordeel hiervan is dat de bus een stuk sneller wordt, de huidige kronkelende route past niet bij een HOV-lijn. Nadeel is wel dat het Buurmalsenplein niet meer bediend wordt. Gemiddeld gezien zal de afstand tot een bushalte gelijk blijven of zelfs licht afnemen.
  • De wijk Wandelbos verliest de tweede buslijn. De frequentie van de blauwe lijn gaat wel omhoog in vergelijking met de huidige lijn 2, maar uiteindelijk zullen er stuk minder bussen de wijk aandoen. Hier ben ik zelf niet zo tevreden mee, maar ik geloof wel dat het de beste keuze is: ik denk dat het beter is om de groene lijn via de Dongenseweg te leiden ipv de Baden Powelllaan, omdat daar veel winkels en industrie zitten, die zo een rechtstreekse verbinding met de Reeshof krijgen. Ook is die route een stuk sneller.
  • Rond de Rooi Pannen en het TweeSteden Ziekenhuis gaat veel veranderen. Dit gebied blijft door twee stadsbuslijnen bediend worden, de groene lijn en de oranje lijn. Ik vind dit een grote positieve verandering: er ontstaat een rechtstreekse verbinding met de Reeshof en een betere verbinding met Noord. De frequentie gaat helaas wel iets omlaag.
  • In West (grofweg Zorgvlied, Blaak en de universiteitswijk) verandert weinig. De huidige lijn 7 gaat ipv de Ringbaan West via de Vierwindenlaan en de Bredaseweg rijden. Het idee is dat de paarse lijn dan de bushaltes aan de Ringbaan West gaat bedienen (de paarse lijn is dus zeker geen shuttle maar een gewone stadslijn). Zo ontstaat er een optimale bediening en krijgt bijna een iedereen een bushalte vlakbij. Ook de frequenties gaan omhoog.
  • In Goirle gaat wat mij betreft veel veranderen. Er komen weer twee buslijnen, een lijn naar het westen en een lijn naar het oosten van het dorp, die weer rechtstreeks naar de stad rijden. Voor Stappegoor en het St. Elisabethziekenhuis kan worden overgestapt op de paarse lijn. Daardoor gaan de reistijden fors omlaag. De frequenties zijn wel aan de hoge kant ingeschat.
  • In Zuid gaat niet veel veranderen. Omdat de lijn door Korvel naar Goirle gaat rijden, verliest het Laar zijn busverbinding. Dat vind ik jammer, een mogelijke oplossing is een stukje busbaan onder de A58 waardoor lijn 132 naar Riel via het Laar kan rijden. Verder gaan bijna overal de frequenties omhoog. Daarnaast kunnen er bushaltes komen aan de Ringbaan Zuid voor de paarse lijn.
  • Rond Stappegoor verandert er wel een en ander. De huidige lijn 1 verdwijnt en wordt overgenomen door de paarse lijn en de blauwe lijn. Naar Stappegoor blijft de frequentie nagenoeg gelijk en ik denk dat in het dal 10x/u een bus wel voldoende moet zijn. Alleen Groenewoud gaat er fors op achteruit (maar die wijk heeft op dit moment overaanbod).
  • In Oost keert de stadsbus terug. Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat dit deel van de stad op dit moment door streekbussen wordt bediend. De groene lijn is feitelijk een voortzetting van de oude lijn 3. Wel maakt de groene lijn een extra lus langs de populaire Piushaven, die daarmee ook een busverbinding krijgt. De streeklijnen kunnen hierdoor weer over de Broekhovenseweg rijden, om daarmee ook het aanbod van de gele lijn aan te vullen.
  • De ringen in het centrum worden wat mij betreft weer door zo veel mogelijk lijnen bediend. De grote publiekstrekkers van het o zo fraaie centrum van Tilburg liggen vooral rond de Heuvelring, de Paleisring en de Schouwburgring. Dat is best nog wel een eindje lopen vanaf het station, dus is een doorgaande bus een pré voor veel reizigers. (Op de kaart is overigens niet goed te zien dat de oranje lijn ook nog een rondje door het centrum maakt.)
  • De oude wijken van Noord (grofweg Goirke, Besterd, Loven en Hasselt) behouden hun drie buslijnen, die wel een andere route gaan rijden. Belangrijke wijziging is dat de paarse lijn over de Ringbaan Oost rijden. Omdat de paarse lijn een HOV-lijn is, heb ik gekozen voor een snellere route en met minder haltes. Daardoor wordt de Hoefstraat helaas niet meer aangedaan. Ten tweede gaan er meer bussen rijden door de Waterhoefstraat en komt er een buslijn door de Kwaadeindstraat. Hierdoor wordt het netwerk verdicht, terwijl de frequenties ongeveer gelijk blijven. Een derde punt dat niet op de kaart staat, is dat een groot aantal bushaltes in Noord verdwijnt. In deze wijken is de afstand tussen haltes soms maar 200 m.
  • In de nieuwe wijken van Noord (grofweg Heikant, Stokhasselt en Quirijnstok) verandert weinig. De routes veranderen nauwelijks, maar de frequenties gaan wel omhoog. De paarse lijn geeft een snelle en frequente verbinding met het Centraal Station en het centrum.
  • In Berkel-Enschot en Udenhout verandert alleen de spitsfrequentie, die gaat van 2x/u naar 3x/u, zodat er overal in Tilburg in de spits minimaal een twintigminutendienst is.

Ik hoor graag jullie meningen over mijn idee voor de Tilburgse stadsdienst, over of ik misschien wat ben vergeten of over het hoofd heb gezien, en natuurlijk wat jullie anders zouden doen.
trein 161,6 km - bus 38,9 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5830
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Berichtdoor Hainje » Zo 15 Jan 2017, 21:51

Ik kom nog met een reactie, heb het al wel doorgelezen. Alleen niet goed genoeg om je gefundeerde feedback te geven. Nog niet in de gelegenheid voor geweest.
Ik vind het allemaal prima.

Totaal 2015: 9775 km.
31-12-2016: Trein: 3642,8 km · Bus: 1561,5 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km
01-01-2017: Trein: 154,4 km · Bus: 3,16 km · Tube/Metro: 0,0 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,0 km

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 2418
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Berichtdoor Chrysa » Zo 15 Jan 2017, 21:56

olof schreef:
[*]In Berkel-Enschot en Udenhout verandert alleen de spitsfrequentie, die gaat van 2x/u naar 3x/u, zodat er overal in Tilburg in de spits minimaal een twintigminutendienst is.[/list]


Krijg je dan geen problemen met aansluitingen?

Widejo
Berichten: 127
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Berichtdoor Widejo » Zo 15 Jan 2017, 21:58

Ik ben zelf niet echt thuis in Tilburg. Maar ik vroeg mij af of Dongen niet tot de stadsdienst van Tilburg behoort? Udenhout en Goirle neem je wel mee in de dienst. Terwijl een lijn naar Dongen het mogelijk maakt om de industrieterreinen Vossenberg eventueel te ontsluiten.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 2418
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Berichtdoor Chrysa » Zo 15 Jan 2017, 21:58

Widejo schreef:Ik ben zelf niet echt thuis in Tilburg. Maar ik vroeg mij af of Dongen niet tot de stadsdienst van Tilburg behoort? Udenhout en Goirle neem je wel mee in de dienst. Terwijl een lijn naar Dongen het mogelijk maakt om de industrieterreinen Vossenberg eventueel te ontsluiten.


Die is er ook. Lijn 327 en 328 rijden via Vossenberg naar Dongen.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5830
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Berichtdoor Hainje » Zo 15 Jan 2017, 22:02

Goirle zit van oudsher bij de stadsdienst van Tilburg, waarom weet ik eigenlijk ook niet. Dat Berkel-Enschot en Udenhout door een stadsbus bediend worden is omdat deze dorpen tot de gemeente Tilburg behoren. Lijn 49 is ook pas rond 1997 (annexatie) gaan rijden, daarvoor was het lijn 139 welke doorreed naar Den Bosch. Dongen hoort niet bij Tilburg en is volgens mij ook niet echt op Tilburg gericht, meer op Breda.
Ik vind het allemaal prima.

Totaal 2015: 9775 km.
31-12-2016: Trein: 3642,8 km · Bus: 1561,5 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km
01-01-2017: Trein: 154,4 km · Bus: 3,16 km · Tube/Metro: 0,0 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,0 km

huibf
Berichten: 2587
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Berichtdoor huibf » Ma 16 Jan 2017, 08:09

Ik zal er ook eens naar kijken met de vervoercijfers die ik heb en ook zijn gepresenteerd in het vervoersplan van 2017. Die is nog steeds te vinden via google.
Het lijkt me handig dat je ook de streek erin tekend, ook die van de lijn.

Goirle krijgt wel een heel goede verbinding.

Heb je rekening gehouden met de DRU's. Hoeft niet op detail. Maar zomaar even een extra lijn die 4x p/u rijdt betekent dat je ergens anders deze moet schrappen (bij voorkeur uit Tilburg (en niet uit Breda of Eindhoven)


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten