Nieuwe stadsdienst Tilburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
olof

Nieuwe stadsdienst Tilburg

Berichtdoor olof » Di 10 Jan 2017, 11:48

Met ingang van zondag 11 december 2016 is in Brabant de nieuwe busdienstregeling van kracht. Voor het eerst in jaren is het Tilburgse busnet ingrijpend gewijzigd, en niet in positieve zin. Er zijn diverse frequentieverlagingen doorgevoerd en veel reizigers zijn langer onderweg. De Stappegoorpendel (lijn 601) schijnt wel een succes te zijn.

Maar goed, dat zij zo. Ik zou het zelf dus anders doen. Ik heb recentelijk mijn ideeën gebundeld en het tot een netwerk gevormd. Het netwerk is gebaseerd zowel op de goeie ouwe BBA als op de huidige dienstregeling. Het bestaat uit een aantal HOV-buslijnen, die zonder al te veel kronkels en omwegen de belangrijkste delen van de stad met elkaar verbinden. De HOV-lijn rijden vanzelfsprekend frequent. Daarnaast zijn er ook een aantal meer lokale, wijkgerichte buslijnen. Deze lijnen rijden minder vaak, maar nog altijd minstens 3x/u in de spits. Ik heb nog geen lijnnummers toegevoegd:

HOV-buslijnen

Paarse Lijn: Stokhasselt – Busstation Noord – Ringbaan Oost – Centraal Station – Ringbaan West – Stappegoor – Elisabeth ZKH
6/6/2 (spits / dal / avond)

Blauwe Lijn: Reeshof NW – Wandelbos – Westermarkt – Centraal Station – Stappegoor – Goirle Oost
6/4/2

Rode lijn: Reeshof NW – Reeshof Station – Universiteit – Centraal Station – Korvel – Goirle West
4/4/2

Overige buslijnen

Groene Lijn: Reeshof ZW – Reeshof Station – TweeSteden ZKH – Centraal Station – Piushaven – Elisabeth ZKH
3/3/2 (spits / dal / avond)

Oranje Lijn: Quirijnstok – Busstation Noord – Tweesteden ZKH – Centraal Station - Centrum
3/3/2

Bruine Lijn: Quirijnstok – Goirke – Centraal Station – Berkel-Enschot – Udenhout
3/3/2

Gele Lijn: Blaak – Bredaseweg – Centraal Station – Elisabeth ZKH
3/2/2

Afbeelding

Toelichting:

• De Reeshof behoudt haar drie buslijnen in vrijwel ongewijzigde vorm. Nieuw is wel dat de bus niet meer dwars door de B-wijk en de G-wijk rijdt, maar dat er over resp. de Huibevendreef en de Moerse Dreef wordt gereden. Het voordeel hiervan is dat de bus een stuk sneller wordt, de huidige kronkelende route past niet bij een HOV-lijn. Nadeel is wel dat het Buurmalsenplein niet meer bediend wordt. Gemiddeld gezien zal de afstand tot een bushalte gelijk blijven of zelfs licht afnemen.
  • De wijk Wandelbos verliest de tweede buslijn. De frequentie van de blauwe lijn gaat wel omhoog in vergelijking met de huidige lijn 2, maar uiteindelijk zullen er stuk minder bussen de wijk aandoen. Hier ben ik zelf niet zo tevreden mee, maar ik geloof wel dat het de beste keuze is: ik denk dat het beter is om de groene lijn via de Dongenseweg te leiden ipv de Baden Powelllaan, omdat daar veel winkels en industrie zitten, die zo een rechtstreekse verbinding met de Reeshof krijgen. Ook is die route een stuk sneller.
  • Rond de Rooi Pannen en het TweeSteden Ziekenhuis gaat veel veranderen. Dit gebied blijft door twee stadsbuslijnen bediend worden, de groene lijn en de oranje lijn. Ik vind dit een grote positieve verandering: er ontstaat een rechtstreekse verbinding met de Reeshof en een betere verbinding met Noord. De frequentie gaat helaas wel iets omlaag.
  • In West (grofweg Zorgvlied, Blaak en de universiteitswijk) verandert weinig. De huidige lijn 7 gaat ipv de Ringbaan West via de Vierwindenlaan en de Bredaseweg rijden. Het idee is dat de paarse lijn dan de bushaltes aan de Ringbaan West gaat bedienen (de paarse lijn is dus zeker geen shuttle maar een gewone stadslijn). Zo ontstaat er een optimale bediening en krijgt bijna een iedereen een bushalte vlakbij. Ook de frequenties gaan omhoog.
  • In Goirle gaat wat mij betreft veel veranderen. Er komen weer twee buslijnen, een lijn naar het westen en een lijn naar het oosten van het dorp, die weer rechtstreeks naar de stad rijden. Voor Stappegoor en het St. Elisabethziekenhuis kan worden overgestapt op de paarse lijn. Daardoor gaan de reistijden fors omlaag. De frequenties zijn wel aan de hoge kant ingeschat.
  • In Zuid gaat niet veel veranderen. Omdat de lijn door Korvel naar Goirle gaat rijden, verliest het Laar zijn busverbinding. Dat vind ik jammer, een mogelijke oplossing is een stukje busbaan onder de A58 waardoor lijn 132 naar Riel via het Laar kan rijden. Verder gaan bijna overal de frequenties omhoog. Daarnaast kunnen er bushaltes komen aan de Ringbaan Zuid voor de paarse lijn.
  • Rond Stappegoor verandert er wel een en ander. De huidige lijn 1 verdwijnt en wordt overgenomen door de paarse lijn en de blauwe lijn. Naar Stappegoor blijft de frequentie nagenoeg gelijk en ik denk dat in het dal 10x/u een bus wel voldoende moet zijn. Alleen Groenewoud gaat er fors op achteruit (maar die wijk heeft op dit moment overaanbod).
  • In Oost keert de stadsbus terug. Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat dit deel van de stad op dit moment door streekbussen wordt bediend. De groene lijn is feitelijk een voortzetting van de oude lijn 3. Wel maakt de groene lijn een extra lus langs de populaire Piushaven, die daarmee ook een busverbinding krijgt. De streeklijnen kunnen hierdoor weer over de Broekhovenseweg rijden, om daarmee ook het aanbod van de gele lijn aan te vullen.
  • De ringen in het centrum worden wat mij betreft weer door zo veel mogelijk lijnen bediend. De grote publiekstrekkers van het o zo fraaie centrum van Tilburg liggen vooral rond de Heuvelring, de Paleisring en de Schouwburgring. Dat is best nog wel een eindje lopen vanaf het station, dus is een doorgaande bus een pré voor veel reizigers. (Op de kaart is overigens niet goed te zien dat de oranje lijn ook nog een rondje door het centrum maakt.)
  • De oude wijken van Noord (grofweg Goirke, Besterd, Loven en Hasselt) behouden hun drie buslijnen, die wel een andere route gaan rijden. Belangrijke wijziging is dat de paarse lijn over de Ringbaan Oost rijden. Omdat de paarse lijn een HOV-lijn is, heb ik gekozen voor een snellere route en met minder haltes. Daardoor wordt de Hoefstraat helaas niet meer aangedaan. Ten tweede gaan er meer bussen rijden door de Waterhoefstraat en komt er een buslijn door de Kwaadeindstraat. Hierdoor wordt het netwerk verdicht, terwijl de frequenties ongeveer gelijk blijven. Een derde punt dat niet op de kaart staat, is dat een groot aantal bushaltes in Noord verdwijnt. In deze wijken is de afstand tussen haltes soms maar 200 m.
  • In de nieuwe wijken van Noord (grofweg Heikant, Stokhasselt en Quirijnstok) verandert weinig. De routes veranderen nauwelijks, maar de frequenties gaan wel omhoog. De paarse lijn geeft een snelle en frequente verbinding met het Centraal Station en het centrum.
  • In Berkel-Enschot en Udenhout verandert alleen de spitsfrequentie, die gaat van 2x/u naar 3x/u, zodat er overal in Tilburg in de spits minimaal een twintigminutendienst is.

Ik hoor graag jullie meningen over mijn idee voor de Tilburgse stadsdienst, over of ik misschien wat ben vergeten of over het hoofd heb gezien, en natuurlijk wat jullie anders zouden doen.
trein 2049,1 km - tram 3,8 km - bus 741,9 km

Hainje

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Berichtdoor Hainje » Zo 15 Jan 2017, 21:51

Ik kom nog met een reactie, heb het al wel doorgelezen. Alleen niet goed genoeg om je gefundeerde feedback te geven. Nog niet in de gelegenheid voor geweest.
Ik vind het allemaal prima.
28-03-2017: Trein: 2367,5 km * Bus: 617,5 km * Tram: 4,0 km * Metro: 62,3 km.

Chrysa

Berichtdoor Chrysa » Zo 15 Jan 2017, 21:56

olof schreef:
[*]In Berkel-Enschot en Udenhout verandert alleen de spitsfrequentie, die gaat van 2x/u naar 3x/u, zodat er overal in Tilburg in de spits minimaal een twintigminutendienst is.[/list]

Krijg je dan geen problemen met aansluitingen?

Widejo

Berichtdoor Widejo » Zo 15 Jan 2017, 21:58

Ik ben zelf niet echt thuis in Tilburg. Maar ik vroeg mij af of Dongen niet tot de stadsdienst van Tilburg behoort? Udenhout en Goirle neem je wel mee in de dienst. Terwijl een lijn naar Dongen het mogelijk maakt om de industrieterreinen Vossenberg eventueel te ontsluiten.

Chrysa

Berichtdoor Chrysa » Zo 15 Jan 2017, 21:58

Widejo schreef:Ik ben zelf niet echt thuis in Tilburg. Maar ik vroeg mij af of Dongen niet tot de stadsdienst van Tilburg behoort? Udenhout en Goirle neem je wel mee in de dienst. Terwijl een lijn naar Dongen het mogelijk maakt om de industrieterreinen Vossenberg eventueel te ontsluiten.

Die is er ook. Lijn 327 en 328 rijden via Vossenberg naar Dongen.

Hainje

Berichtdoor Hainje » Zo 15 Jan 2017, 22:02

Goirle zit van oudsher bij de stadsdienst van Tilburg, waarom weet ik eigenlijk ook niet. Dat Berkel-Enschot en Udenhout door een stadsbus bediend worden is omdat deze dorpen tot de gemeente Tilburg behoren. Lijn 49 is ook pas rond 1997 (annexatie) gaan rijden, daarvoor was het lijn 139 welke doorreed naar Den Bosch. Dongen hoort niet bij Tilburg en is volgens mij ook niet echt op Tilburg gericht, meer op Breda.

huibf

Berichtdoor huibf » Ma 16 Jan 2017, 08:09

Ik zal er ook eens naar kijken met de vervoercijfers die ik heb en ook zijn gepresenteerd in het vervoersplan van 2017. Die is nog steeds te vinden via google.
Het lijkt me handig dat je ook de streek erin tekend, ook die van de lijn.

Goirle krijgt wel een heel goede verbinding.

Heb je rekening gehouden met de DRU's. Hoeft niet op detail. Maar zomaar even een extra lijn die 4x p/u rijdt betekent dat je ergens anders deze moet schrappen (bij voorkeur uit Tilburg (en niet uit Breda of Eindhoven)

olof

Berichtdoor olof » Ma 16 Jan 2017, 17:45

huibf schreef:Het lijkt me handig dat je ook de streek erin tekend, ook die van de lijn.

Waar ik een integraal plan heb voor de stadsdienst van Tilburg, houden mijn concrete ideeën min of meer op bij de gemeentegrens. Daarom heb ik nog geen streeklijnen genoemd of ingetekend op de kaart. Ik loop aan tegen het probleem van de complexiteit van het netwerk als geheel. Als je ergens een verbinding weghaalt, dan ligt meteen je hele netwerk overhoop. Ik moet het integrale idee voor het stad- en streekvervoer in Tilburg e.o. dus nog helemaal gaan uitwerken. Voor de stadsdienst ben ik dus uitgegaan van de huidige situatie. Over een aantal aanpassingen ben ik al min of meer uit, maar feedback is zeker welkom:

(ik noem even voor het gemak de huidige lijnnummers van het streeknet)
  • Lijn 131 via de Bredaseweg om de Amarant te bedienen. De rode lijn kan dan altijd via Witbrant rijden. Ik zou wel de omweg via de Conservatoriumlaan en de Prof. Cobbenhagenlaan behouden.
  • Iets dat nog niet mogelijk is helaas: lijn 132 langs de Ringbaan Zuid, om vervolgens langs het Laar te rijden, onder de A58 door naar industrieterrein Katsbogen en Riel. Die onderdoorgang ligt er nog niet, maar het zou wel de oplossing zijn voor een redelijke snelle busbediening naar Riel en een nog niet ontsloten industrieterrein.
  • Lijn 142 en lijn 143 niet langer met een omweg door de oostelijke wijken, maar rechtstreeks via de Broekhovenseweg en het centrum. De groene lijn neemt daar de route over - min of meer een herstel van de oude situatie met toenmalige lijn 3.

huibf schreef:Heb je rekening gehouden met de DRU's. Hoeft niet op detail. Maar zomaar even een extra lijn die 4x p/u rijdt betekent dat je ergens anders deze moet schrappen (bij voorkeur uit Tilburg (en niet uit Breda of Eindhoven)

Ik heb geprobeerd om een redelijke dienstregeling op te zetten, waarbij ik zowel rekening houd met vraag als aanbod. Ik weet niet hoe je DRU's moet berekenen, maar ik denk dat ik de frequenties wel wat aan de hoge kant heb ingeschat. Maar het uitgangspunt van het netwerk is enkele HOV-lijnen en overal minimaal een twintigminutendienst in de spits. Dus dan zullen er wel wat DRU's bijkomen. Misschien kun je mij hier meer over vertellen.

Chrysa schreef:
olof schreef:In Berkel-Enschot en Udenhout verandert alleen de spitsfrequentie, die gaat van 2x/u naar 3x/u, zodat er overal in Tilburg in de spits minimaal een twintigminutendienst is.[/list]

Krijg je dan geen problemen met aansluitingen?

Aangezien je het hele netwerk overhoop gooit, kan ik dat niet echt voorspellen. Maar idee is dat er in de spits overal minimaal 3x/u gereden wordt, dus je zou wellicht iets met een knoop om de twintig minuten kunnen proberen. Dat is echter afhankelijk van de uiteindelijke uitvoering van het plan, en zo gedetailleerd durf ik nu nog niet te denken.

Chrysa

Berichtdoor Chrysa » Ma 16 Jan 2017, 18:11

Ik bedoelde treinaansluitingen, sorry.

huibf

Berichtdoor huibf » Ma 16 Jan 2017, 21:19

Wat betreft het berekenen van DRUs
Het hoeft natuurlijk niet tot in detail.
Maar als je eegens een frequentie opvoert van 2x per uur naar 4x per uur en een enkele rit duurt 25 minuten (niet heel ongebruikelijk) Dan kost je je dat bijna 2 DRU (2 retourritten van 50 minuten elk).

Dat moet je dus ergens anders weghalen.
Dus even checken wat de routen grofweg aan rijtijd zijn

Door de streeklijnen erbij te betrekken met de frequentie (pak desnoods het huidige net met frequentie en schuif een beetje met routen). Je ziet dan dan Goirle wellicht teveel word bediend.
Er loopt immers een streeklijn en de Belgische bus gaat ook door het dorp.
Door een betere afstemming met De Lijn en chipkaartacceptatie kan deze bus worden opgenomen als fatsoenlijk alternatief.

Een 20 min. frequentie is echt ruk. En je hebt altijd gebroken overstappen. Daarnaast wordt het koppelen van lijnen ook lastiger denk ik zo of alle lijnen worden 20 min frequenties.

Widejo

Berichtdoor Widejo » Di 17 Jan 2017, 06:56

En vergeet de beste lijn van Tilburg niet! De Efteling lijn *O*

Hainje schreef: Dongen hoort niet bij Tilburg en is volgens mij ook niet echt op Tilburg gericht, meer op Breda.

Ik ben niet thuis in die hoek maar ik dacht altijd dat Dongen meer naar Tilburg neigt als naar Breda. Met name omdat tussen Dongen en Breda nog Oosterhout ligt. Terwijl Dongen wel direct aan de Reeshof ligt aan de Tilburgkant. Maar het kan goed hoor. Het is daar sowieso een tweestrijd, het ene dorp naar rechts en het andere naar links.

Chrysa

Berichtdoor Chrysa » Di 17 Jan 2017, 09:11

Dongen ligt precies in het midden. Als je in het oosten van Dongen 112 belt komen ze vanuit Tilburg, als je dat in het westen doet komen ze vanuit Breda. :')

Meltrain

Berichtdoor Meltrain » Di 17 Jan 2017, 10:19

Ik ken Tilburg niet goed genoeg om goed op alle punten te reageren, maar ik vind wel dat je je keuzes goed onderbouwd hebt. :pos:

Daarom ga ik in op enkele punten die mij opvielen:
1)
olof schreef:[*]In Oost keert de stadsbus terug. Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat dit deel van de stad op dit moment door streekbussen wordt bediend.

Wat is daar precies onbegrijpelijk aan? Als een kleine omweg van streekbussen ervoor kan zorgen dat op een andere plek de frequentie verhoogd kan worden, lijkt me dat toch alleen maar positief.

2)
De huidige lijn 601 is toch juist in het leven geroepen om een spreiding te krijgen van scholieren naar Stappegoor en andere reizigers richting Stappegoor en het Elisabeth Zkh? Met jouw paarse lijn maak je dit weer ongedaan, waardoor ik vrees dat die lijn tijdens de spits zo vol zit met scholieren dat andere reizigers er niet meer bij passen.

3)
Het is me niet helemaal duidelijk waar de oranje en bruine lijn in Quirijnstok precies eindigen.
Wellicht kun je de oranje lijn over de Heikantlaan verlengen en hem daar koppelen aan de bruine lijn?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

olof

Berichtdoor olof » Di 17 Jan 2017, 11:08

Dank je wel voor je feedback!

Meltrain schreef:Wat is daar precies onbegrijpelijk aan? Als een kleine omweg van streekbussen ervoor kan zorgen dat op een andere plek de frequentie verhoogd kan worden, lijkt me dat toch alleen maar positief.

In de avond en in het weekend is gewoon een deel van Tilburg niet of nauwelijks meer per bus bereikbaar. In de spitsuren is er weliswaar een kwartiersdienst, maar in de rustige uren rijdt de bus nog maar 1-2x/u. Dat soort frequenties horen volgens mij bij een plattelandsgemeente, niet bij de zesde stad van Nederland. Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Ook doen de streeklijnen het centrum niet meer aan. Vroeger konden reizigers naar het winkelhart en het horecagebied voor de deur uitstappen bij het Stadhuisplein, nu moet je vanaf de Spoorlaan nog een eind lopen.

Daarom zie de vroegere lijn 3 daar graag weer terugkeren, zij het met een iets gewijzigde route. De streekbussen kunnen dan weer via het centrum rijden.

Meltrain schreef:De huidige lijn 601 is toch juist in het leven geroepen om een spreiding te krijgen van scholieren naar Stappegoor en andere reizigers richting Stappegoor en het Elisabeth Zkh? Met jouw paarse lijn maak je dit weer ongedaan, waardoor ik vrees dat die lijn tijdens de spits zo vol zit met scholieren dat andere reizigers er niet meer bij passen.

Het klopt dat ik de spreiding ongedaan maak. Maar dat is het gevolg van mijn keuze om een fijnmaziger net in West aan te bieden: als je de paarse lijn (vergelijk met Stappegoorshuttle) langs de Ringbaan West laat stoppen, dan kan de gele lijn (vergelijk met de huidige lijn 7) de Vierwindenlaan en de Bredaseweg bedienen.

De frequentie blijft overigens hetzelfde in de spits (12x/u), in het dal gaat de frequentie iets omlaag (van 12x/u naar 10x/u). Persoonlijk denk ik dat de capaciteit daarmee toereikend is, maar anders moet er gedacht worden aan versterkingsritten. Geleed materieel kan sowieso op de paarse lijn blijven.

Meltrain schreef:Het is me niet helemaal duidelijk waar de oranje en bruine lijn in Quirijnstok precies eindigen.
Wellicht kun je de oranje lijn over de Heikantlaan verlengen en hem daar koppelen aan de bruine lijn?

Ik had een eindpunt in gedachten rond de Van Vollenhovenstraat.

Maar ik vind jouw voorstel misschien wel beter, zeker als je het als lusroute zou uitvoeren. De oranje lijn kan dan bijvoorbeeld linksom rijden en de bruine lijn rechtsom. De frequentie gaat dan omlaag naar 3x/u, maar je bespaart aanzienlijk op de DRU's. Ik ga hier eens over nadenken.

Je moet alleen wel een kleine omweg maken langs de Haendellaan en de Brucknerlaan om busstation Noord te bedienen.

Jef400

Berichtdoor Jef400 » Wo 18 Jan 2017, 21:07

olof schreef:In de avond en in het weekend is gewoon een deel van Tilburg niet of nauwelijks meer per bus bereikbaar. In de spitsuren is er weliswaar een kwartiersdienst, maar in de rustige uren rijdt de bus nog maar 1-2x/u. Dat soort frequenties horen volgens mij bij een plattelandsgemeente, niet bij de zesde stad van Nederland. Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Ook doen de streeklijnen het centrum niet meer aan. Vroeger konden reizigers naar het winkelhart en het horecagebied voor de deur uitstappen bij het Stadhuisplein, nu moet je vanaf de Spoorlaan nog een eind lopen.

Dat over de afstand centrum-station is wel een heel erg terecht punt. Alleen hoe valt dat op te lossen? Volgens mij kun je een pendelbus inleggen als je West ongemoeit laat.

olof schreef:Het klopt dat ik de spreiding ongedaan maak. Maar dat is het gevolg van mijn keuze om een fijnmaziger net in West aan te bieden: als je de paarse lijn (vergelijk met Stappegoorshuttle) langs de Ringbaan West laat stoppen, dan kan de gele lijn (vergelijk met de huidige lijn 7) de Vierwindenlaan en de Bredaseweg bedienen.
Is dat nodig vraag ik mij af. Ik bedoel van, zitten de bussen daar vol, zijn de loopafstanden daar te lang?

olof schreef:De frequentie blijft overigens hetzelfde in de spits (12x/u), in het dal gaat de frequentie iets omlaag (van 12x/u naar 10x/u). Persoonlijk denk ik dat de capaciteit daarmee toereikend is, maar anders moet er gedacht worden aan versterkingsritten. Geleed materieel kan sowieso op de paarse lijn blijven.
Dat kost weer dru's die je ergens anders in kan zetten. Bijvoorbeeld om punt 1 te verhelpen.
Leven, en laten leven.

olof

Berichtdoor olof » Vr 20 Jan 2017, 09:42

JeffreyMeijer schreef:
olof schreef:Het klopt dat ik de spreiding ongedaan maak. Maar dat is het gevolg van mijn keuze om een fijnmaziger net in West aan te bieden: als je de paarse lijn (vergelijk met Stappegoorshuttle) langs de Ringbaan West laat stoppen, dan kan de gele lijn (vergelijk met de huidige lijn 7) de Vierwindenlaan en de Bredaseweg bedienen.
Is dat nodig vraag ik mij af. Ik bedoel van, zitten de bussen daar vol, zijn de loopafstanden daar te lang?

De loopafstanden zijn naar mening te groot. Het gebied rond de Vierwindenlaan/Academielaan/Bredaseweg wordt momenteel niet bediend door een buslijn. Halte Kasteel Rhoonhof wordt slechts door streeklijn 131 bediend. Dat betekent toch al snel 600m lopen. Als ik mij niet vergis heeft er vroeger (BBA-tijd) wel een bus door de Academielaan gereden.

JeffreyMeijer schreef:
olof schreef:De frequentie blijft overigens hetzelfde in de spits (12x/u), in het dal gaat de frequentie iets omlaag (van 12x/u naar 10x/u). Persoonlijk denk ik dat de capaciteit daarmee toereikend is, maar anders moet er gedacht worden aan versterkingsritten. Geleed materieel kan sowieso op de paarse lijn blijven.
Dat kost weer dru's die je ergens anders in kan zetten. Bijvoorbeeld om punt 1 te verhelpen.

Vergeleken met de huidige situatie bespaar ik juist DRU’s naar Stappegoor, dus ik begrijp je punt niet helemaal?

Hainje

Berichtdoor Hainje » Vr 20 Jan 2017, 12:55

olof schreef:Als ik mij niet vergis heeft er vroeger (BBA-tijd) wel een bus door de Academielaan gereden.
Over de Academielaan hebben alleen twee buurtbusjes gereden. Wel is de Academielaan een periode onderdeel geweest van een omleidingsroute, dit was toen de Professor Cobbenhagenlaan opnieuw werd geasfalteerd. Al is dat ook al zeker 15 jaar terug.

olof

Berichtdoor olof » Vr 20 Jan 2017, 13:10

Oh waren dat de fameuze buurtbusjes die zo'n doorslaand succes zijn geweest? Heb er geen actieve herinneringen aan, wel een paar oude stadsplattegronden waar de buslijnen keurig staan ingetekend.

Ik ben trouwens benieuwd naar jouw reactie op het geheel :D

Gothic-Writer

Berichtdoor Gothic-Writer » Za 18 Mar 2017, 05:08

Als je echt een dienstregeling in Tilburg wilt hebben gebaseerd op het oude BBA lijnennet, dan is het gehele voorstel niet echt handig.

Ik zou er persoonlijk voor de volgende indeling gaan:

1 Busstation Noord - Stokhasselt - Kraaivenstraat - Hasselt - CS - Centrum - Korvelseweg - Goirle via de Hellen.
2 Paletplein - 't Zand - CS - Fatima - ETZ Elisabeth.
3 ETZ Elisabeth - Groenewoud - Centrum - CS - Besterdring - Goirke - Quirijnstok - Busstation Noord.
4 Zorgvlied - Oerle - Centrum - CS - Groeseind/Hoefstraat - Heikant - Quirijnstok.
5 Blaak - Zorgvlied - Centrum - CS - Groeseind/Hoefstraat - Heikant - Quirijnstok.
6 Paletplein - Wandelbos - Westermarkt - De Reit - CS - Centrum.
7. Centrum - CS - De Reit - Westermarkt - Wandelbos - Gesworen Hoek - Huibevenne - Heerenvelden - De Kievit - Dalem.
8. Dalem - Reeshof NS - Witbrant - UvT - De Reit - CS - Centrum - Stappegoor.
9. Udenhout - Berkel Enschot - CS.

Omdat met deze indeling niet alle belangrijke haltes en wijken worden aangedaan, heb ik het volgende bedacht:

9. Udenhout - Berkel Enschot - CS - De Reit - UvT - Huibevenne - Campenhoef - Reeshof NS - Koolhoven.
10. Het Laar - Korvel - Centrum - CS - Centrum - Broekhoven - ETZ Elisabeth.
11. Goirle via Grobbendonck - Stappegoor - CS - Reitse Hoevestraat - Busstation Noord.

Voor dat gedoe met Amarant: Lijn 328 via UvT laten rijden en over de zelfde route als 629 van en naar Dongen laten rijden en dan kan de 131 gewoon prima blijven rijden zoals dat het nu het geval is, wat in mijn ogen perfect is, dus met andere woorden: Afblijven van de 131 :evil: !!!

Gekoppeld zijn dan lijnen 1/2/3/6/7/8/11 lijnen 4/5 en los 9 en 10

Als je dan de grote koppeling op een kwartierdienst zet overdag, 's avonds een halfuursdienst, 4/5 en 9 gehele dag op een halfuursdienst en 10 op een 20min/30min dienst zet, krijg je een veel betere loop, omdat dru's in elkaar overlopen, in plaats van allemaal los van elkaar.
Zijn er dan nog 'spitsritten' handig? Afhankelijk van het materiaal waarmee de dienstregeling wordt uitgevoerd.
Als namelijk op de 'grote omloop' 25 tot 35% van alle ritten uitgevoerd wordt met gelede bussen niet. Voor de andere lijnen zijn geen extra ritten nodig waarschijnlijk, hoewel lijn 9 vanaf Berkel Enschot in de toekomst ook uitbreiding nodig gaat hebben in verband met alle nieuwbouw daar.

olof

Berichtdoor olof » Zo 26 Mar 2017, 09:14

Ik heb me meer laten inspireren door de BBA dan dat ik BBA weer terug tot leven wil wekken. Tilburg is niet meer dezelfde stad als twintig jaar geleden. Het openbaar vervoer is ook niet meer hetzelfde. Er zijn nieuwe visies gekomen op hoe je openbaar vervoer in stedelijk gebied moet regelen. Ik wil ook daarbij aansluiten, dus heb ik gekozen voor een HOV-net rondom de hotspots van de stad, dat aangevuld wordt met enkele lokale lijnen. Over een tijdje ga ik een verbeterde versie online zetten.

Maar genoeg over mijn idee. Nu jouw plan. Het koppelen van lijnen is inderdaad een goed idee, maar ik weet te weinig van de planning met DRU’s om te weten of het echt zo veel bespaard. Wel valt het me op dat je elf lijnen wil invoeren. Dat is wel erg veel, er ontstaat naar mijn mening echt een onoverzichtelijke wirwar. Waarom moeten er bijvoorbeeld vijf lijnen naar Noord lopen? En bijna overal een kwartiersdienst overdag vind ik natuurlijk tof, maar gaat wel heel veel DRU’s kosten. Tot slot is lijn 328 niet alleen gericht op Oosterhout/Dongen naar Tilburg, maar ook in Tilburg is het een belangrijke aanvulling richting de Rooi Pannen en het TweeSteden Ziekenhuis.

Gothic-Writer

Berichtdoor Gothic-Writer » Ma 27 Mar 2017, 01:46

Zowel lijn 10 als lijn 11 zijn optioneel. Deze lijnen en de daarbij horende routes zijn dan alleen puur om alle haltes waar nu sowieso een stadsdienst rijd, daar ook een stadsdienst te laten rijden.

Helaas lukt het mij niet om het kaartje wat ik heb gemaakt hiervoor, te plaatsen op het forum, maar het is in grote lijnen exact hetzelfde als het lijnennet van 1995 tot ongeveer 2002.
Zelfs in de huidige situatie is het toch haalbaar om voor 90% die dienstregeling te herintroduceren, zonder dat er te veel gesleuteld hoeft te worden aan de routes.

Een 5e lijn naar Noord is inderdaad wat veel, maar ik kon niet zo snel een alternatieve eindpunt verzinnen voor deze lijn, daarentegen wilde ik ook niet dat deze alleen maar zou eindigen op CS na aankomst uit Goirle, overigens zag ik deze lijn als goede vervanger voor de route over de Reitse Hoevestraat. (Lijn 1 rijd namelijk weer via de Hasseltstraat en lijn 2 via de Postelse Hoeflaan).

De enige haltes in de gehele planning van de routes die echt een doorn in het oog blijven, zijn halte Amarant en de nog nieuwe; niet in gebruik zijnde, halte ter hoogte van Koolhoven-West op de Bredaseweg. Maar ik blijf er bij dat er absoluut niet aan de route van lijn 131 getart moet worden en dat een andere lijn een veel betere optie is. Daarom ook mijn voorstel om lijn 328 deze haltes te laten aandoen, maar het geeft ook Dongen en Oosterhout een rechtstreekse verbinding met het UvT. Voor het wegvallen van lijn 328 en lijn 1 bij onder andere De Rooi Panne zou dus mijn 'voorstel' lijn 11 komen, die dus met een kwartierdienst en eventuele extra spitsritten, alle te tekortkomingen zou opvangen. Het aantal bussen bij Twesteden/Mariaziekenhuis blijft ook in mijn voorstel dus net als nu, op 4 lijnen. (1/2/11/327).

olof

Berichtdoor olof » Di 28 Mar 2017, 15:41

Waarom mag er niet aan lijn 131 getornd worden? Er liggen zelfs geen haltes aan de Gilzerbaan. Ik zie niet in waarom je niet via de Bredaseweg zou kunnen rijden. Als je per se niet over de Burgemeester Letschertweg wil, kan je altijd nog omrijden via de Oude Rielsebaan.

Van een halte Koolhoven aan de Bredaseweg is volgens mij niets meer vernomen, dus daar hoef je het niet voor te doen.

olof

Berichtdoor olof » Zo 09 Apr 2017, 15:20

Afbeelding

Afbeelding

Stadsbussen
HOV-buslijnen
Lijn 1 (paars): Stokhasselt – Busstation Noord – Ringbaan Oost – Centraal Station – Ringbaan West – Stappegoor – Elisabeth ZKH
6/6/2

Lijn 2 (blauw): Reeshof NW – Wandelbos – Westermarkt – Centraal Station – Stappegoor – Goirle Oost
6/4/2

Lijn 4 (rood): Reeshof NW – Reeshof Station – Universiteit – Centraal Station – Centrum
6/4/2

Overige buslijnen
Lijn 3 (groen): Reeshof ZW – Reeshof Station – Wandelbos – TweeSteden ZKH – Centraal Station – Fatima – Elisabeth ZKH
3/3/2

Lijn 5 (bruin): Quirijnstok (met de klok mee) – Goirke – Centraal Station – Korvel – Goirle West
3/3/2

Lijn 6 (oranje): Quirijnstok (tegen de klok in) – Busstation Noord – Tweesteden ZKH – Centraal Station – Centrum
3/3/2

Lijn 7 (geel): Blaak – Bredaseweg – Centraal Station – Elisabeth ZKH
3/2/2

Lijn 9 (grijsgroen): Udenhout – Berkel-Enschot – Centraal Station
3/2/2

Streekbussen
HOV-buslijnen
Richting Dongen/Oosterhout/Breda
Lijn 25 (donkerbruin): Bijster – Breda Station – Teteringen – Oosterhout Centrum – Oosterhout Busstation – Dommelbergen
4/2/1

Lijn 26 (oranjerood): Bijster – Breda Station – Teteringen – Oosterhout Centrum – Oosterhout Busstation – Raamsdonksveer – Geertruidenberg
4/2/1

Lijn 27 (beige): Oosterhout Busstation – Dongen – TweeSteden ZKH – Centraal Station
4/4/2

Lijn 28 (rood): Bijster – Breda Station – Teteringen – Beneluxweg – Oosterhout Busstation – Wilhelminalaan – Het Goorke
4/2/1

Richting Waalwijk/Den Bosch
Lijn 30 (donkerblauw): Centraal Station – Waalwijk Zuid – Waalwijk Busstation – Spoorlaan – Den Bosch
4/2/2

Lijn 31 (lichtblauw): Centraal Station – Loon op Zand – Kaatsheuvel – Sprang – Waalwijk Busstation – Drunen – Vlijmen – Den Bosch
2-4/2/1

Lijn 32 (lichtpaars): Centraal Station – Kaatsheuvel – Waalwijk West – Waalwijk Busstation – Waalwijk Oost – A59 – Den Bosch
4/2/1

Overige buslijnen
(deze lijnen zijn allemaal grijs)

Lijn 100: Centraal Station – Universiteit – Amarant – Gilze – Rijen – Dorst – Breepark – Station Breda
2/1/0-1

Lijn 101: Centraal Station – Ringbaan West – Riel – Alphen – Baarle
2/1/0

Lijn 102: Station Breda – Ulvenhout – Chaam – Alphen – Baarle
2-4/2/1

Lijn 103: Centraal Station – Cenakel – Moergestel – Oisterwijk – Haaren – Helvoirt – Den Bosch
2/1/0-1

Lijn 104: Centraal Station – Elisabeth ZKH – Hilvarenbeek – Diessen (1x/u in de spits via Ringbaan Oost)
2/1/0

Lijn 105: Centraal Station – Elisabeth ZKH – Hilvarenbeek – Esbeek – Reusel (1x/u in de spits via Ringbaan Oost)
2/1/0-1

Zoals beloofd versie 2. Naar aanleiding van alle feedback ben ik verdergegaan met tekenen. Naast een aantal wijzigingen in het stadsnet van Tilburg, heb ik nu ook het streeknet ingetekend. Het streeknet heb ik op dezelfde wijze aangepakt als het stadsnet: meer focus op hoogfrequente lijnen en minder focus op uitgestorven busjes naar de boerendorpen. Ik heb geprobeerd het allemaal redelijk DRU neutraal te krijgen.
Omdat het nu wel heel veel kleurtjes op de kaart zijn, heb ik ook lijnnummers toegevoegd.

De wijzigingen op een rij:
  • In Tilburg rijdt lijn 4 rijdt niet door naar Goirle maar eindigt in het centrum. In plaats daarvan rijdt lijn 5 naar Goirle in plaats van Udenhout. Nieuwe lijn 9 naar Udenhout eindigt bij het Centraal Station. Dit scheelt DRU’s.
  • In Tilburg rijden lijn 5 en lijn 6 een lus in Quirijnstok. Dit scheelt DRU’s.
  • In Tilburg rijdt lijn 3 toch via Wandelbos in plaats van het industrieterrein. Anders zou Wandelbos wel heel karig bedeeld zijn. Ook heb ik de route in Oost iets versneld.
  • V.w.b. de HOV-lijnen in Oosterhout e.o. heb ik het huidige routenet vrijwel gekopieerd. De frequenties blijven gelijk of gaan licht omhoog. Daarnaast wordt de westelijke kant van Oosterhout beter bediend met een aparte lijn naar Het Goorke. Hierdoor moet ik lijn 27 uit Tilburg wel laten eindigen in Oosterhout. Een goede aansluiting moet makkelijk te realiseren zijn.
  • Het netwerk in de Langstraat gaat wat mij betreft wel flink op de schop. De huidige lijn 136 is relatief druk vergeleken met lijn 300 en lijn 301. Ik heb het idee dat deze twee snelbuslijnen te ver van de kernen vandaan blijven. Voor veel mensen is lijn 136 nog steeds de betere optie. Ik heb de lijnen daarom flink hertekend. Ook vind ik de huidige lijn 302 een vreemde eend in de bijt. Daarom breng ik het aantal lijnen terug naar drie.
  • Om het aantal DRU’s naar beneden te brengen, bezuinig ik fors op het streeknet. De doorgaande buslijnen naar Oirschot verdwijnen en diverse lijnen worden samengevoegd. Deze buslijnen zijn het rustigste van allemaal en duperen dus de minste reizigers. De lijnen die overblijven worden ook versneld.

verfmeer

Berichtdoor verfmeer » Zo 09 Apr 2017, 15:40

Oirschot is te groot om zonder OV te zitten. Aangezien het geen treinstation heeft moet je de streeklijn daar dus wel blijven behouden.

huibf

Berichtdoor huibf » Zo 09 Apr 2017, 18:24

Beetje vreemd die lijnen met die 'uitsteeksel'
En nu laat je 142 en 143 rijden en 141 hef je op?
Zelfs naar Diessen waar nu op zondsg geen bus rijd.

Eerder kies je ervoor om 141 te laten rijden. En 143 op te heffen in 142 tot Hilvarenbeek.
En als je 141 opheft. Een substantieel deel reist tussen Oitschot en Best. Hef dan het stuk Moergestel-Oisterwijk op.

Terug naar “Ideeën OVer OV”