Nieuwe stadsdienst Tilburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
PHS

Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Hainje »

Ik kom nog met een reactie, heb het al wel doorgelezen. Alleen niet goed genoeg om je gefundeerde feedback te geven. Nog niet in de gelegenheid voor geweest.
🍉
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Chrysa »

olof schreef:
[*]In Berkel-Enschot en Udenhout verandert alleen de spitsfrequentie, die gaat van 2x/u naar 3x/u, zodat er overal in Tilburg in de spits minimaal een twintigminutendienst is.[/list]
Krijg je dan geen problemen met aansluitingen?
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Widejo »

Ik ben zelf niet echt thuis in Tilburg. Maar ik vroeg mij af of Dongen niet tot de stadsdienst van Tilburg behoort? Udenhout en Goirle neem je wel mee in de dienst. Terwijl een lijn naar Dongen het mogelijk maakt om de industrieterreinen Vossenberg eventueel te ontsluiten.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Chrysa »

Widejo schreef:Ik ben zelf niet echt thuis in Tilburg. Maar ik vroeg mij af of Dongen niet tot de stadsdienst van Tilburg behoort? Udenhout en Goirle neem je wel mee in de dienst. Terwijl een lijn naar Dongen het mogelijk maakt om de industrieterreinen Vossenberg eventueel te ontsluiten.
Die is er ook. Lijn 327 en 328 rijden via Vossenberg naar Dongen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Hainje »

Goirle zit van oudsher bij de stadsdienst van Tilburg, waarom weet ik eigenlijk ook niet. Dat Berkel-Enschot en Udenhout door een stadsbus bediend worden is omdat deze dorpen tot de gemeente Tilburg behoren. Lijn 49 is ook pas rond 1997 (annexatie) gaan rijden, daarvoor was het lijn 139 welke doorreed naar Den Bosch. Dongen hoort niet bij Tilburg en is volgens mij ook niet echt op Tilburg gericht, meer op Breda.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door huibf »

Ik zal er ook eens naar kijken met de vervoercijfers die ik heb en ook zijn gepresenteerd in het vervoersplan van 2017. Die is nog steeds te vinden via google.
Het lijkt me handig dat je ook de streek erin tekend, ook die van de lijn.

Goirle krijgt wel een heel goede verbinding.

Heb je rekening gehouden met de DRU's. Hoeft niet op detail. Maar zomaar even een extra lijn die 4x p/u rijdt betekent dat je ergens anders deze moet schrappen (bij voorkeur uit Tilburg (en niet uit Breda of Eindhoven)
PHS

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Chrysa »

Ik bedoelde treinaansluitingen, sorry.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door huibf »

Wat betreft het berekenen van DRUs
Het hoeft natuurlijk niet tot in detail.
Maar als je eegens een frequentie opvoert van 2x per uur naar 4x per uur en een enkele rit duurt 25 minuten (niet heel ongebruikelijk) Dan kost je je dat bijna 2 DRU (2 retourritten van 50 minuten elk).

Dat moet je dus ergens anders weghalen.
Dus even checken wat de routen grofweg aan rijtijd zijn

Door de streeklijnen erbij te betrekken met de frequentie (pak desnoods het huidige net met frequentie en schuif een beetje met routen). Je ziet dan dan Goirle wellicht teveel word bediend.
Er loopt immers een streeklijn en de Belgische bus gaat ook door het dorp.
Door een betere afstemming met De Lijn en chipkaartacceptatie kan deze bus worden opgenomen als fatsoenlijk alternatief.

Een 20 min. frequentie is echt ruk. En je hebt altijd gebroken overstappen. Daarnaast wordt het koppelen van lijnen ook lastiger denk ik zo of alle lijnen worden 20 min frequenties.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Widejo »

En vergeet de beste lijn van Tilburg niet! De Efteling lijn *O*
Hainje schreef: Dongen hoort niet bij Tilburg en is volgens mij ook niet echt op Tilburg gericht, meer op Breda.
Ik ben niet thuis in die hoek maar ik dacht altijd dat Dongen meer naar Tilburg neigt als naar Breda. Met name omdat tussen Dongen en Breda nog Oosterhout ligt. Terwijl Dongen wel direct aan de Reeshof ligt aan de Tilburgkant. Maar het kan goed hoor. Het is daar sowieso een tweestrijd, het ene dorp naar rechts en het andere naar links.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Chrysa »

Dongen ligt precies in het midden. Als je in het oosten van Dongen 112 belt komen ze vanuit Tilburg, als je dat in het westen doet komen ze vanuit Breda. :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Meltrain »

Ik ken Tilburg niet goed genoeg om goed op alle punten te reageren, maar ik vind wel dat je je keuzes goed onderbouwd hebt. :pos:

Daarom ga ik in op enkele punten die mij opvielen:
1)
olof schreef:[*]In Oost keert de stadsbus terug. Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat dit deel van de stad op dit moment door streekbussen wordt bediend.
Wat is daar precies onbegrijpelijk aan? Als een kleine omweg van streekbussen ervoor kan zorgen dat op een andere plek de frequentie verhoogd kan worden, lijkt me dat toch alleen maar positief.

2)
De huidige lijn 601 is toch juist in het leven geroepen om een spreiding te krijgen van scholieren naar Stappegoor en andere reizigers richting Stappegoor en het Elisabeth Zkh? Met jouw paarse lijn maak je dit weer ongedaan, waardoor ik vrees dat die lijn tijdens de spits zo vol zit met scholieren dat andere reizigers er niet meer bij passen.

3)
Het is me niet helemaal duidelijk waar de oranje en bruine lijn in Quirijnstok precies eindigen.
Wellicht kun je de oranje lijn over de Heikantlaan verlengen en hem daar koppelen aan de bruine lijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Jef400 »

olof schreef:In de avond en in het weekend is gewoon een deel van Tilburg niet of nauwelijks meer per bus bereikbaar. In de spitsuren is er weliswaar een kwartiersdienst, maar in de rustige uren rijdt de bus nog maar 1-2x/u. Dat soort frequenties horen volgens mij bij een plattelandsgemeente, niet bij de zesde stad van Nederland. Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Ook doen de streeklijnen het centrum niet meer aan. Vroeger konden reizigers naar het winkelhart en het horecagebied voor de deur uitstappen bij het Stadhuisplein, nu moet je vanaf de Spoorlaan nog een eind lopen.
Dat over de afstand centrum-station is wel een heel erg terecht punt. Alleen hoe valt dat op te lossen? Volgens mij kun je een pendelbus inleggen als je West ongemoeit laat.
olof schreef:Het klopt dat ik de spreiding ongedaan maak. Maar dat is het gevolg van mijn keuze om een fijnmaziger net in West aan te bieden: als je de paarse lijn (vergelijk met Stappegoorshuttle) langs de Ringbaan West laat stoppen, dan kan de gele lijn (vergelijk met de huidige lijn 7) de Vierwindenlaan en de Bredaseweg bedienen.
Is dat nodig vraag ik mij af. Ik bedoel van, zitten de bussen daar vol, zijn de loopafstanden daar te lang?
olof schreef:De frequentie blijft overigens hetzelfde in de spits (12x/u), in het dal gaat de frequentie iets omlaag (van 12x/u naar 10x/u). Persoonlijk denk ik dat de capaciteit daarmee toereikend is, maar anders moet er gedacht worden aan versterkingsritten. Geleed materieel kan sowieso op de paarse lijn blijven.
Dat kost weer dru's die je ergens anders in kan zetten. Bijvoorbeeld om punt 1 te verhelpen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PHS

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Hainje »

olof schreef:Als ik mij niet vergis heeft er vroeger (BBA-tijd) wel een bus door de Academielaan gereden.
Over de Academielaan hebben alleen twee buurtbusjes gereden. Wel is de Academielaan een periode onderdeel geweest van een omleidingsroute, dit was toen de Professor Cobbenhagenlaan opnieuw werd geasfalteerd. Al is dat ook al zeker 15 jaar terug.
🍉
PHS

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Gothic-Writer »

Als je echt een dienstregeling in Tilburg wilt hebben gebaseerd op het oude BBA lijnennet, dan is het gehele voorstel niet echt handig.

Ik zou er persoonlijk voor de volgende indeling gaan:

1 Busstation Noord - Stokhasselt - Kraaivenstraat - Hasselt - CS - Centrum - Korvelseweg - Goirle via de Hellen.
2 Paletplein - 't Zand - CS - Fatima - ETZ Elisabeth.
3 ETZ Elisabeth - Groenewoud - Centrum - CS - Besterdring - Goirke - Quirijnstok - Busstation Noord.
4 Zorgvlied - Oerle - Centrum - CS - Groeseind/Hoefstraat - Heikant - Quirijnstok.
5 Blaak - Zorgvlied - Centrum - CS - Groeseind/Hoefstraat - Heikant - Quirijnstok.
6 Paletplein - Wandelbos - Westermarkt - De Reit - CS - Centrum.
7. Centrum - CS - De Reit - Westermarkt - Wandelbos - Gesworen Hoek - Huibevenne - Heerenvelden - De Kievit - Dalem.
8. Dalem - Reeshof NS - Witbrant - UvT - De Reit - CS - Centrum - Stappegoor.
9. Udenhout - Berkel Enschot - CS.

Omdat met deze indeling niet alle belangrijke haltes en wijken worden aangedaan, heb ik het volgende bedacht:

9. Udenhout - Berkel Enschot - CS - De Reit - UvT - Huibevenne - Campenhoef - Reeshof NS - Koolhoven.
10. Het Laar - Korvel - Centrum - CS - Centrum - Broekhoven - ETZ Elisabeth.
11. Goirle via Grobbendonck - Stappegoor - CS - Reitse Hoevestraat - Busstation Noord.

Voor dat gedoe met Amarant: Lijn 328 via UvT laten rijden en over de zelfde route als 629 van en naar Dongen laten rijden en dan kan de 131 gewoon prima blijven rijden zoals dat het nu het geval is, wat in mijn ogen perfect is, dus met andere woorden: Afblijven van de 131 :evil: !!!

Gekoppeld zijn dan lijnen 1/2/3/6/7/8/11 lijnen 4/5 en los 9 en 10

Als je dan de grote koppeling op een kwartierdienst zet overdag, 's avonds een halfuursdienst, 4/5 en 9 gehele dag op een halfuursdienst en 10 op een 20min/30min dienst zet, krijg je een veel betere loop, omdat dru's in elkaar overlopen, in plaats van allemaal los van elkaar.
Zijn er dan nog 'spitsritten' handig? Afhankelijk van het materiaal waarmee de dienstregeling wordt uitgevoerd.
Als namelijk op de 'grote omloop' 25 tot 35% van alle ritten uitgevoerd wordt met gelede bussen niet. Voor de andere lijnen zijn geen extra ritten nodig waarschijnlijk, hoewel lijn 9 vanaf Berkel Enschot in de toekomst ook uitbreiding nodig gaat hebben in verband met alle nieuwbouw daar.
PHS

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door Gothic-Writer »

Zowel lijn 10 als lijn 11 zijn optioneel. Deze lijnen en de daarbij horende routes zijn dan alleen puur om alle haltes waar nu sowieso een stadsdienst rijd, daar ook een stadsdienst te laten rijden.

Helaas lukt het mij niet om het kaartje wat ik heb gemaakt hiervoor, te plaatsen op het forum, maar het is in grote lijnen exact hetzelfde als het lijnennet van 1995 tot ongeveer 2002.
Zelfs in de huidige situatie is het toch haalbaar om voor 90% die dienstregeling te herintroduceren, zonder dat er te veel gesleuteld hoeft te worden aan de routes.

Een 5e lijn naar Noord is inderdaad wat veel, maar ik kon niet zo snel een alternatieve eindpunt verzinnen voor deze lijn, daarentegen wilde ik ook niet dat deze alleen maar zou eindigen op CS na aankomst uit Goirle, overigens zag ik deze lijn als goede vervanger voor de route over de Reitse Hoevestraat. (Lijn 1 rijd namelijk weer via de Hasseltstraat en lijn 2 via de Postelse Hoeflaan).

De enige haltes in de gehele planning van de routes die echt een doorn in het oog blijven, zijn halte Amarant en de nog nieuwe; niet in gebruik zijnde, halte ter hoogte van Koolhoven-West op de Bredaseweg. Maar ik blijf er bij dat er absoluut niet aan de route van lijn 131 getart moet worden en dat een andere lijn een veel betere optie is. Daarom ook mijn voorstel om lijn 328 deze haltes te laten aandoen, maar het geeft ook Dongen en Oosterhout een rechtstreekse verbinding met het UvT. Voor het wegvallen van lijn 328 en lijn 1 bij onder andere De Rooi Panne zou dus mijn 'voorstel' lijn 11 komen, die dus met een kwartierdienst en eventuele extra spitsritten, alle te tekortkomingen zou opvangen. Het aantal bussen bij Twesteden/Mariaziekenhuis blijft ook in mijn voorstel dus net als nu, op 4 lijnen. (1/2/11/327).
PHS

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door verfmeer »

Oirschot is te groot om zonder OV te zitten. Aangezien het geen treinstation heeft moet je de streeklijn daar dus wel blijven behouden.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe stadsdienst Tilburg

Bericht door huibf »

Beetje vreemd die lijnen met die 'uitsteeksel'
En nu laat je 142 en 143 rijden en 141 hef je op?
Zelfs naar Diessen waar nu op zondsg geen bus rijd.

Eerder kies je ervoor om 141 te laten rijden. En 143 op te heffen in 142 tot Hilvarenbeek.
En als je 141 opheft. Een substantieel deel reist tussen Oitschot en Best. Hef dan het stuk Moergestel-Oisterwijk op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten