OV-verbinding met vliegveld Weeze

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Yanaike »

@pedaalemmerzak: Je blijft het punt dat ik maak gewoon opzettelijk negeren. Je reageert alleen op dingen die jou goed uitkomen...

Waarom zou de Nederlandse overheid het verschil moeten betalen tussen de buslijn die voor €18 commercieel uitgevoerd kan worden en naar jouw ideeën eerder in dit topic voor €10 publiekelijk uitgevoerd kan worden (dus €8 per persoon plus extra kosten die je maakt op onrendabele ritten).

Waarom kan die €8 niet gewoon betaald worden door de reiziger? Dat staat, lijkt mij, behoorlijk in balans, tot het feit dat de vluchten vanaf Weeze een stuk goedkoper zijn dan vanuit Nederlandse luchthavens? Netto gezien blijft het volgens mij toch altijd rendabel om over Weeze te vliegen: de vlucht kost extreem minder geld, het voor- en natransport kost ietsjes meer.

Als die bussen in jouw ogen goedkoper moeten, vind ik dat die kosten verhaald moeten worden op luchthaven Weeze of op de Duitse overheid, die kunnen die kosten dan weer dekken met verhoogde luchthavenbelasting, zo komen de kosten bij de luchtvaartmaatschappijen terecht en doordat die dan waarschijnlijk de prijzen voor de tickets verhogen komen de kosten voor de busverbinding indirect toch weer bij de reiziger terecht.

Nogmaals, en waar de hele discussie volgens mij op neer komt: waarom moet de Nederlandse overheid het verschil betalen tussen een commerciële busverbinding naar Weeze en een publieke busverbinding naar Weeze?
Mensen vliegen niet alleen voor vakantie hè. Je hebt ook mensen die naar hun familie vliegen, of voor hun werk, of studie, of wat dan ook.

Ik reis ook regelmatig met het vliegtuig om deze redenen (studie en familiebezoek).
Ik zie niet hoe dit relevant is voor de discussie, maar goed... ik zie het bezoeken van familie of vrienden ook als een soort vakantie, met als enige uitzondering dat je de bestemming niet voor het uitkiezen hebt.

Dan geldt voor een normale luchthaven inderdaad dat mensen ook vliegen voor andere motieven: bijv. werk en studie, voor Weeze is dat echter veel minder of zelfs niet het geval.

Het aandeel vakantiereizigers én familie/vriendenbezoekers is maar liefst 93% versus 7% die voor hun werk vliegen (studie als motief wordt niet eens genoemd bij Weeze). Bron: http://www.therouteshop.com/profiles/we ... #routesTab
Bij Schiphol is die verhouding 63% familie/vriendenbezoekers versus 37% overige redenen (waaronder 31% werk en 4% studie). Bron: https://www.schiphol.nl/en/route-develo ... ort-facts/

In conclusie, nee, de meeste mensen die vanaf luchthaven Weeze vliegen gaan wel degelijk op vakantie of bezoeken familie/vrienden. Er is slechts een hele kleine groep mensen die de luchthaven voor hun werk gebruikt.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

Z2N schreef:De simpelheid is gewoon dat als het op OV aankomt er verschillende regio's verantwoordelijk zijn voor OV in verschillende regio's. Als een bestemming in regio A ligt, de verbinding voor het overgrote deel door regio A loopt en de economische voordelen voor de regio A zijn, is het bizar om te denken dat regio B er voor zou moeten betalen. Dat is wat hier speelt, of je het nu leuk vind of niet.
Je zou de bus overigens ook over de A73 kunnen laten rijden. Dan loopt het grootste deel wel in Nederland.

Maar ik zie liever een Europa zonder grensen waarbij niet in grenzen wordt gedacht, maar in mogelijkheden.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door MdJ »

Sinds mijn laatste bericht in dit topic heb ik nog geen uitwerking gezien van de kosten van je dienstregeling. Dat is net ff wat handiger te bediscussieren dan als we steeds alle ideeen voor jou moeten doorrekenen.
Bij twijfel: gebruik beton.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

Yanaike schreef:@pedaalemmerzak: Je blijft het punt dat ik maak gewoon opzettelijk negeren. Je reageert alleen op dingen die jou goed uitkomen...

Waarom zou de Nederlandse overheid het verschil moeten betalen tussen de buslijn die voor €18 commercieel uitgevoerd kan worden en naar jouw ideeën eerder in dit topic voor €10 publiekelijk uitgevoerd kan worden (dus €8 per persoon plus extra kosten die je maakt op onrendabele ritten).
Dat heb ik toch al gezegd? Omdat Weeze een belangrijke luchthaven is in de regio. De taak van de overheid is om belangrijke plaatsen in de regio met elkaar te verbinden dmv openbaar vervoer. En mijn mening is dus dat vliegveld Weeze daar bij hoort.
Waarom kan die €8 niet gewoon betaald worden door de reiziger? Dat staat, lijkt mij, behoorlijk in balans, tot het feit dat de vluchten vanaf Weeze een stuk goedkoper zijn dan vanuit Nederlandse luchthavens? Netto gezien blijft het volgens mij toch altijd rendabel om over Weeze te vliegen: de vlucht kost extreem minder geld, het voor- en natransport kost ietsjes meer.
Ik ga niet weer in op het 'goedkope tickets' argument. Dat heb ik al vijf keer eerder gedaan.

Als die bussen in jouw ogen goedkoper moeten, vind ik dat die kosten verhaald moeten worden op luchthaven Weeze of op de Duitse overheid, die kunnen die kosten dan weer dekken met verhoogde luchthavenbelasting, zo komen de kosten bij de luchtvaartmaatschappijen terecht en doordat die dan waarschijnlijk de prijzen voor de tickets verhogen komen de kosten voor de busverbinding indirect toch weer bij de reiziger terecht.

Nogmaals, en waar de hele discussie volgens mij op neer komt: waarom moet de Nederlandse overheid het verschil betalen tussen een commerciële busverbinding naar Weeze en een publieke busverbinding naar Weeze?
Van mij mag de Duitse overheid het ook betalen hoor. Maar als beide landen blijven wachten tot de ander iets doet, gebeurt er nooit iets natuurlijk. Dat vind ik dus een slecht argument.

Verder gaat het ook niet om 'het betalen van het verschil tussen een private en publieke bus'. Het gaat erom dat er simpelweg een publieke bus áángeboden wordt.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

MdJ schreef:Sinds mijn laatste bericht in dit topic heb ik nog geen uitwerking gezien van de kosten van je dienstregeling. Dat is net ff wat handiger te bediscussieren dan als we steeds alle ideeen voor jou moeten doorrekenen.
Daar ben ik momenteel mee bezig in Excel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Meltrain »

pedaalemmerzak schreef:
Ik ben van mening dat iedere Europeaan de mogelijkheid moet hebben om door Europa te reizen.
Sympathiek idee, maar dat kan ook per trein en/of bus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

Meltrain schreef:
pedaalemmerzak schreef:
Ik ben van mening dat iedere Europeaan de mogelijkheid moet hebben om door Europa te reizen.
Sympathiek idee, maar dat kan ook per trein en/of bus.
Wanneer pakte jij voor het laatst de bus naar Malta?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door en-es »

Nou, in 2013 ben ik per trein naar Pozzalo op Sicilie gegaan en als ik tijd over had zou ik daar de boot naar Malta hebben genomen.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Widejo »

pedaalemmerzak schreef:
Widejo schreef:Wellicht ooit leuk bij een heractivering van de lijn Nijmegen - Kleve en dan een trein in de richting Düsseldorf. Maar dan zou het niet meer worden dan een halte in Weeze (dorp). Als er al geen plan gemaakt word in Nederland voor een lijn naar Eindhoven Airport (- Turnhout - Antwerpen) en Rotterdam/The Hague Airport (Metrolijn) verwacht dan zeker geen plannen richting Weeze Airport. En zo onbegrijpelijk is het niet - op dit moment is de luchthaven volledig afhankelijk van een maatschappij. Er zijn al meerdere situaties geweest waarbij Ryanair aangaf de basis op Weeze her te overwegen (bijv. invoering luchthaventaks). Tevens verwacht ik dat Ryanair zijn strategie langzaam aanpast richting bases op 'main' airports. Onderhandelingen met luchthavens zijn wat makkelijker in vergelijking met vroeger vanwege de extreme groei die de maatschappij door heeft gemaakt. Als Ryanair nieuwe slots verkrijgen kan op Düsseldorf Int. en Köln/Bonn Airport dan zullen ze snel afscheid nemen van Weeze.
Dat er momenteel maar één maatschappij op vliegt is jammer, maar dat betekent niet dat dit in de toekomst niet kan veranderen.

Indien ryanair besluit om de basis op Weeze te s luiten, zal het vliegveld ook dicht gaan voor de burgerluchtvaart denk ik zo. Dat is ook gebeurd met Oslo Rygge, omdat Noorwegen een bepaalde tax had verhoogd. Echter heeft Oslo nog 2 andere luchthavens.
Dit gaat in de toekomst niet veranderen. Als midden en grote luchthavens willen blijven groeien om met andere midden en grote luchthavens te concurreren hebben ze "feeder" vluchten nodig. Hoe meer, Hoe beter want daarmee zouden intercontinentale vluchten 'gevoed' kunnen worden wat weer grotere maatschappijen met grotere toestellen op afkomen. Ryanair werpt zich steeds meer in die rol, een rol die Easyjet al langer voert (vandaar ook het grote aantal vluchten vanuit Amsterdam). Ryanair zit alleen een slag lager qua tarieven alsmede service.

Luchthavens moeten groeien om hun concurrentiepositie te behouden en weken zich steeds meer los onder het juk van de 'legacy' maatschappijen zoals Air France, KLM, Lufthansa en British Airways vandaan. En zien brood in het toelaten van lowcost-(lijndienstverkeer) op hun luchthavens. Zowel binnen Europa als in de nabije toekomst ook transatlantisch en transaziatisch.

Welke rol blijft er over voor kleine regionale luchthavens zonder duidelijke visie of rol binnen een bepaalde regio waar Weeze een fantastisch voorbeeld van is: een luchthaven voor puur en alleen vakantieverkeer. Dat zijn dus vakantiecharters van bijvoorbeeld TUIfly, Small Planet Airlines, Sunexpress en ga zo maar door. En dan zit je weer dat die juist op tijden vliegen die OV-technisch vrijwel niet in te passen zijn. Buiten dat zijn die zeer seizoensgebonden en om dat in een concessie te moeten verplichten lijkt mij onverstandig. In Nederland is deze rol ook voor Maastricht-Aachen Airport weggelegd en tot zekere hoogte Groningen Airport Eelde (al is daar nu een duidelijkere visie aangaande toegangspoort van het noorden waarmee lijndienstverkeer aangetrokken word).

In de toekomst gaat Amsterdam dit vliegverkeer dumpen in Lelystad waardoor voor bovengenoemde Ryanair etc. theoretisch ruimte vrij komt.
Thijs96
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 11 jan 2017, 19:40

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Thijs96 »

Misschien dat het heel simpel lijkt, maar is het niet een idee om lijn 87 Venray - Well door te trekken over de Wezerweg, dat is maar enkele minuten rijden tot aan de grens en dan sta je praktisch al op het luchthaventerrein. Qua kosten lijkt mij dit wel meevallen en als er een stukje afgesneden kan worden op de parkeerplaats moet heen en terug rijden in ongeveer 20-25 minuten mogelijk zijn, waardoor dit maar één bus extra kost. En als je in Venray op de trein aansluit naar Nijmegen dan moet de reis in ongeveer een uurtje te doen zijn, zelfs minder als in de toekomst de sneltrein gaat rijden. Hoef je ook geen nieuwe buslijn in te leggen maar integreer je de bediening van Weeze met een bestaande streeklijn.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Meest afgelegen OV-punt van Nederland?

Bericht door OV-Hobbyist »

pedaalemmerzak schreef:Bijvoorbeeld zo'n buslijn, Nijmegen via Weeze Airport naar Venlo Station.

Als dit als reguliere lijndienst zou bestaan, zou ik Weeze Airport wel overwegen.

Afbeelding
Op de route die wordt voorgesteld zijn meerdere plaatsen populair bij Nederlanders buiten Airport Weeze om.
Zo is er ten noord-westen van Goch (nabij Kessel) het Freizeitbad GochNess vrij populair. Het is alleen amper bereikbaar per ov.
Verder worden er meerdere muziekfestivals georganiseerd bij Airport Weeze (Parookaville en Q-base weet ik zeker, maar er zijn er meer geloof ik)
De route van Weeze naar Venlo via Kevelaer zou ikzelf niet doen, ik zou m via Twisteden laten rijden zodat Speelpark Irrland (populair onder jonge gezinnen met wat jongere kinderen) bereikbaar wordt per ov vanaf Nederland.

Wat ik verder zou doen is via Arcen naar Straelen rijden, zodat Thermaalbad Arcen en de Kasteeltuinen bereikbaar worden vanaf Duitsland.
In Venlo zelf zou ik via de Laaghuissingel, Groenveldsingel en Maagdenbergplein naar het station rijden en daar vandaan door naar het ziekenhuis zodat men vanuit Straelen een verbinding heeft met de scholen, station en ziekenhuis.

Ik maak er straks (als ik tijd heb) nog ff een kaartje er bij
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door OVinspecteur »

Deurne (aansluiting IC) - Venray (aansluiting Maaslijn) - Well - Airport Weeze?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door SuperGhost »

OVinspecteur schreef:Deurne (aansluiting IC) - Venray (aansluiting Maaslijn) - Well - Airport Weeze?
Dat klinkt prima. Zeker nu vanaf Nijmegen overdag elk kwartier een trein van/naar Venray rijdt moet je vanuit Nijmegen dus altijd wel een redelijke tot goede aansluiting hebben.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door regenmaker »

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om de bus vanaf Weeze Airport door te laten rijden naar Kevelaer of Weeze, zodat je daar aansluit op de trein.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door michiel71 »

Met maar 10 vluchten per dag is Weeze niet meer echt interessant te noemen voor het OV.
Spoiler: show
VERTREKKEN
Vlucht Tijd Bestemming
FR 3253 06:50 London - Stansted
FR 6118 07:00 Gran Canaria
FR 6208 07:00 Lanzarote - Arrecife
FR 6212 07:20 Alicante
FR 8606 10:15 Mailand-Bergamo
FR 1952 13:55 Stockholm - Skavsta
FR 6164 14:30 Faro
FR 8612 15:00 Malaga
FR 8723 17:25 Bari
FR 4376 17:50 Tallinn

AANKOMSTEN
Vlucht Tijd Herkomst
FR 3252 09:50 London - Stansted
FR 6213 13:20 Alicante
FR 1951 13:30 Stockholm - Skavsta
FR 8607 13:55 Mailand-Bergamo
FR 6209 16:25 Lanzarote - Arrecife
FR 6119 16:55 Gran Canaria
FR 6165 21:05 Faro
FR 8613 21:40 Malaga
FR 8722 22:40 Bari
FR 4377 23:05 Tallinn
Desondanks rijdt er 3 keer per dag nog steeds een Airport Weeze Shuttle vanaf Nijmegen.
De "toeslag" om hier gebruik van te kunnen maken is €30 voor een retourrit.
Dat is altijd nog goedkoper dan de Embarkation Tax á €42 per retourvlucht die Transavia op Eindhoven hanteert.
(Bij andere maatschappijen kun je al vanaf €20 een retourticket vanaf Eindhoven kopen,
maar bij Transavia kost een retourticket voor 1 persoon minimaal €50)

Dienstregeling Airport Weeze Shuttle

Code: Selecteer alles

Weeze - Nijmegen - Weeze
xx:xx - xx:xx | 04:00 - 04:45
10:00 - 10:45 | 11:00 - 11:45
14:00 - 14:45 | 15:00 - 15:45
17:30 - 18:15 | xx:xx - xx:xx
23:30 - 00:15 | xx:xx - xx:xx
Laatst gewijzigd door michiel71 op di 21 feb 2017, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door waldo79 »

10 vluchten?
Tel je de binnenkomende vluchten niet mee :?:
Evengoed is het weinig en moet je in ogenschouw nemen dat een substantieel reizigers uit Duitsland zelf komt, de vertrek- en aankomsttijden bepaald niet gunstig zijn om met het OV te ontsluiten.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door huibf »

michiel71 schreef: Dienstregeling Airport Weeze Shuttle
15:90 is dat duitse tijdnotatie :?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door regenmaker »

waldo79 schreef:Evengoed is het weinig en moet je in ogenschouw nemen dat een substantieel reizigers uit Duitsland zelf komt, de vertrek- en aankomsttijden bepaald niet gunstig zijn om met het OV te ontsluiten.
Ik denk toch dat je het aantal reizigers vanuit Nederland onderschat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door en-es »

De meesten zullen wel met de auto komen. Net als naar Brussel Zuid of beter gezegd Charleroi.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door waldo79 »

Dat lijkt mij ook en gezien het een dunbevolkt gebied betreft levert dat amper milieudruk op. Kort gezegd: de luchthaven wordt voldoende bediend door regulier Duits OV en vanuit Nederland adequaat bereikt met privaat vervoer. Daar ga je de belastingbetaler niet met lasten opzadelen :Y
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Jef400 »

Wat is het aantal dagelijkse Nederlandse reizigers naar Weeze?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Zugführer »

In 2016 was het reizigersaantal op Weeze volgens Wikipedia 1.854.108 reizigers. Het meest recente aandeel Nederlandse reizigers dat ik kan vinden is 40 procent (in 2011). Dat aantal dan weer delen door 365 en je komt uit op 2032 potentiële reizigers per dag.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door waldo79 »

In potentie ja, maar hoeveel vluchten vertrekken er op een dusdanig tijdstip dat ontsluiting met OV reëel is? Zolang je niet aan de directe buslijn woont of verblijft zul je moeten overstappen... Elke overstap kost reizigers en af te vragen valt of men heel veel ongemak over heeft om met een gesubsidieerde bus te reizen.

Lijkt me dat nu wel is aangetoond dat er geen zinnige businesscase van te maken valt. Het rechtvaardigt geen enkele euro aan Nederlands belastinggeld.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door SLToilet »

2032 reizigers, verdeel ze over het uur (zeg 16, als het zomerhalfjaar is heb je wel wat meer kisten per dag) en je houdt er 127 over. Deel dit weer door 10 als je een onopvallende busverbinding opzet vanuit Nm. 12/13 reizigers gemiddeld is niet enorm veel. Genoeg om een stadsbus mee te karren, maar dit vergt wel enige afstand met alle bijbehorende kosten, ongesubsidieerd gaat dit een hele bomaanslag in mijn portemonnee teweegbrengen. Bovendien komt een groot deel van het publiek makkelijker vanuit Venlo naar Weeze toe, dan blijven er misschien 9 over.

Heropen dan liever de spoorlijn naar Kleef en laat die regionale trein daarvandaan naar Nm doorrijden. Stopt 'ie ook in Weeze en daarvandaan is de exploitatie van een pendelbus een koud kunstje.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Jef400 »

Lijn rijdt zelfs al.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten