Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3841
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 10 Jan 2017, 12:05

pedaalemmerzak schreef:Men zou ook een keermogelijkheid aan kunnen leggen te Driebergen-Zeist en dan een sprinter Driebergen Zeist - Arnhem laten rijden, 2x per uur. Dan kun je toe met 6 ICs per uur op het traject die alleen in ede stoppen, en over de gehele dag ook 4 sprinters per uur naar Veenendaal/Rhenen. Vanuit Wolfheeze/Oosterbeek kan men gewoon overstappen op de IC in Ede. Veenendaal-de Klomp kan men gebruik maken van Veenendaal C of W voor de richting utrecht. Maarn wordt dan overbediend met maar liefst 6 sprinters per uur, maar goed, dan hebben zij mazzel gehad. Of je laat 2 van de sprinters Maarn overslaan of zo.

Of je maakt de keuze om Driebergen-Zeist te bombarderen tot volwaardig IC station met 6x per uur een IC. Dat zou een optie zijn als er bijvoorbeeld een tram komt van Db naar de Uithof. Maar zoals dit station er momenteel bij ligt lijkt het me weinig zinvol. Veenendaal de Klomp zou dan zelfs helemaal opgeheven kunnen worden, en de verbinding veenendaal - ede opgevangen dmv expressbussen (er zijn echter al bussen die al concurreren met de trein op die verbinding).

Dan houd je dus nog steeds de huidige onduidelijkheid hé. Daarnaast is dit een plan waar alleen maar reizigers op achteruit gaan. 4.000 reizigers is nou eenmaal een hoop.
Leven, en laten leven.

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 10 Jan 2017, 12:19

Chrysa schreef:
pedaalemmerzak schreef:en de verbinding veenendaal - ede opgevangen dmv expressbussen (er zijn echter al bussen die al concurreren met de trein op die verbinding).

Ik krijg Bodegraven-flashbacks hier. :p

4000 reizigers per dag is misschien niet enorm veel, maar voor een buslijntje wordt dat behoorlijk druk. Ook wordt de reistijd dan flink langer voor Veenendaalers.

Van deur tot deur wordt de reistijd niet langer in de meeste gevallen, tenzij je echt in het gehuchtje De Klomp woont. Dan moet je wel fijnmazigere bussen aanbieden dan nu. Ook lijkt het me veel meer zinvol om een station Veenendaal Zuid te bouwen in de nieuwbouwwijk. Daar hebben veel meer mensen iets aan dan aan het huidige station De Klomp.

Ik heb een mooie lijnenkaart gemaakt van hoe ik de verbinding Ede - Veenendaal zou zien . Op deze manier worden alle delen van V daal door OV bediend, en hoeft er geen aparte stadsbus meer te rijden. Er zijn 2 lijnen over de snelweg, één via de Klomp en Ede Centrum, en lijn 85 rijdt zoals de huidige lijn, met een iets aangepaste route.

Hierbij hoort een nieuw aan te leggen station Veenendaal Zuid, ter hoogte van de Hermelijnlaan in Veenendaal.

https://drive.google.com/open?id=1aFoNQ ... sp=sharing

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 10 Jan 2017, 12:23

reisthijs schreef:
pedaalemmerzak schreef:Men zou ook een keermogelijkheid aan kunnen leggen te Driebergen-Zeist en dan een sprinter Driebergen Zeist - Arnhem laten rijden, 2x per uur. Dan kun je toe met 6 ICs per uur op het traject die alleen in ede stoppen, en over de gehele dag ook 4 sprinters per uur naar Veenendaal/Rhenen.
Waarom mogen er van jou geen 6 sprinters per uur rijden tussen Utrecht en Driebergen-Zeist ?


Mág wel, maar dat lijkt me een beetje overdreven veel. Db kan prima toe met 4 treinen per uur richting Utrecht (en Bunnik al helemaal). Bovendien wordt het dan vééééél te druk op het traject Vaartsche Rijn - Utrecht C. Ik denk dat het simpelweg nooit gaat passen. Vandaar dus de keermogelijkheid in Db aanleggen.

In een ideale wereld zouden we de spoorlijn naar Maliebaan weer activeren, en een trein laten rijden via Maliebaan en dan b.v. door naar Hilversum. Maar ik denk niet dat men dat ooit nog gaat doen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3879
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Z2N » Di 10 Jan 2017, 12:34

Ehm, Pedaalemmerzak? Wanneer was de laatste keer dat je in Utrecht bent geweest, en specifiek rond de Vaartsche Rijn? In recente jaren is dat gebied namelijk flink veranderd, doordat er nu acht ( :!: ) sporen liggen. Eerst even inlezen voordat je zoiets serieus voorstelt graag... :')
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 10 Jan 2017, 12:44

Z2N schreef:Ehm, Pedaalemmerzak? Wanneer was de laatste keer dat je in Utrecht bent geweest, en specifiek rond de Vaartsche Rijn? In recente jaren is dat gebied namelijk flink veranderd, doordat er nu acht ( :!: ) sporen liggen. Eerst even inlezen voordat je zoiets serieus voorstelt graag... :')

Er liggen 8 sporen, maar je kunt niet van elk spoor naar elk spoor. Dat er over de hele breedte 8 sporen liggen zegt dus weinig, de vraag is of het past op de sporen die bereikbaar zijn vanuit de richting Veenendaal.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4161
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor reisthijs » Di 10 Jan 2017, 12:51

Er is geen vraag. Het past. Twee sporen zijn met vier sprinters en een enkele goederentrein per uur echt niet vol.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 10 Jan 2017, 12:52

reisthijs schreef:Er is geen vraag. Het past.

6 sprinters + 6 ICS per uur over dit traject? Inclusief ICE en goederentreinen?

Nou ok mooi toch. Hoef je ook geen keerspoor aan te leggen in Driebergen - Zeist. Dan pleit ik gewoon voor 4 sprinters V'daal/Rhenen, 2 sprinters Arnhem en 6 ICs Arnhem. In Db en de Klomp stoppen dan alleen nog sprinters. Huppekee, klaar.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4161
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor reisthijs » Di 10 Jan 2017, 12:55

Nou, dan heb je geluk want dat is nu juist wat men met PHS van plan is :!:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 2659
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor ArrivaBas » Di 10 Jan 2017, 13:01

pedaalemmerzak schreef:
reisthijs schreef:Er is geen vraag. Het past.

6 sprinters + 6 ICS per uur over dit traject? Inclusief ICE en goederentreinen?


Hoeft geen probleem te zijn, gezien er 20 km ten zuiden van Ut - Ah ook de Betuweroute ligt, waar uitsluitend goederentreinen rijden. :Y :wink:
Elke 2 weken op vrijdag om 18:00 een combistream Train Fever en EEP 12 op Mijn twitch-account (volgende 24 maart)!
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro Gen. 1 en Solaris Urbino Gen. 3, Favoriete Treinen: FLIRT3 en NPZ

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3841
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 10 Jan 2017, 13:14

pedaalemmerzak schreef:
reisthijs schreef:Er is geen vraag. Het past.

6 sprinters + 6 ICS per uur over dit traject? Inclusief ICE en goederentreinen?

Nou ok mooi toch. Hoef je ook geen keerspoor aan te leggen in Driebergen - Zeist. Dan pleit ik gewoon voor 4 sprinters V'daal/Rhenen, 2 sprinters Arnhem en 6 ICs Arnhem. In Db en de Klomp stoppen dan alleen nog sprinters. Huppekee, klaar.

Dan toch zou ik twee treinen per uur omvormen naar IR-treinen. Zodat zij interregionale verbindingen houden. Zo'n IR hoeft ook amper langzamer te zijn dan een IC trein. De trein Den Helder-Nijmegen zou er een mooie kandidaat voor zijn. Den Helder-Castricum stoptrein, Zaandam, Amsterdam Sloterdijk, Centraal, Amstel en Bijlmer stoppen, Utrecht CS, Driebergen-Zeist, Veenendaal-de Klomp, Arnhem C, Nijmegen. Dan weet je ook zeker waar wat stopt, en houd je de P+R functie van De Klomp in leven zonder dat reizigers daar last van hebben. Dan gaat volgens mij iedereen er op vooruit. Los je ook meteen de onduidelijkheid qua stops op staatslijn K, Amsterdam-Utrecht-Arnhem en Arnhem-Nijmegen op.
Leven, en laten leven.

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 10 Jan 2017, 13:58

JeffreyMeijer schreef:
pedaalemmerzak schreef:
reisthijs schreef:Er is geen vraag. Het past.

6 sprinters + 6 ICS per uur over dit traject? Inclusief ICE en goederentreinen?

Nou ok mooi toch. Hoef je ook geen keerspoor aan te leggen in Driebergen - Zeist. Dan pleit ik gewoon voor 4 sprinters V'daal/Rhenen, 2 sprinters Arnhem en 6 ICs Arnhem. In Db en de Klomp stoppen dan alleen nog sprinters. Huppekee, klaar.

Dan toch zou ik twee treinen per uur omvormen naar IR-treinen. Zodat zij interregionale verbindingen houden. Zo'n IR hoeft ook amper langzamer te zijn dan een IC trein. De trein Den Helder-Nijmegen zou er een mooie kandidaat voor zijn. Den Helder-Castricum stoptrein, Zaandam, Amsterdam Sloterdijk, Centraal, Amstel en Bijlmer stoppen, Utrecht CS, Driebergen-Zeist, Veenendaal-de Klomp, Arnhem C, Nijmegen. Dan weet je ook zeker waar wat stopt, en houd je de P+R functie van De Klomp in leven zonder dat reizigers daar last van hebben. Dan gaat volgens mij iedereen er op vooruit. Los je ook meteen de onduidelijkheid qua stops op staatslijn K, Amsterdam-Utrecht-Arnhem en Arnhem-Nijmegen op.


Zucht, kom jij weer aan met je IR treinen.

2 sprinters per uur Db - Ede is genoeg. Zo belangrijk is die relatie niet. En voor de klomp zijn 2 sprinters per uur ook meer dan genoeg. En 6 sprinters Db - Utrecht C is ook meer dan zat. Maarn - Ede wordt momenteel volgens mij zelfs helemaal niet aangeboden, en gaat dus van 0 naar 2 keer per uur. Alleen maar verbetering dus.

Roeland
Berichten: 371
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Roeland » Di 10 Jan 2017, 14:57

pedaalemmerzak schreef:[2 sprinters per uur Db - Ede is genoeg. Zo belangrijk is die relatie niet. En voor de klomp zijn 2 sprinters per uur ook meer dan genoeg. En 6 sprinters Db - Utrecht C is ook meer dan zat. Maarn - Ede wordt momenteel volgens mij zelfs helemaal niet aangeboden, en gaat dus van 0 naar 2 keer per uur. Alleen maar verbetering dus.


Geen verbetering bedoel je.
Doorgaande IC-reizigers zijn inderdaad 2 minuten sneller uit wanneer de IC niet meer in Db en Klp stopt.
Maar reizigers vanaf Klp naar Ut zijn ca. 10 minuten extra kwijt door de 4 extra stops, alsmede door het 4 minuten lang wortel-schieten op Db, omdat die sprinter zo nodig moet worden ingehaald door een IC.
Reizigers vanaf Db naar Ah zijn ook 5-10 minuten extra kwijt. En bijkomend "voordeel" is dat de Uithof-overstap op Db dan meteen om zeep wordt geholpen.

Mijn voorkeur gaat daarom uit naar PHS met alternerende IC-stops: van de 6 IC's stoppen er 2 op Klp en 4 (avond/weekend 2) op Db. Daarmee versterk je meteen de overstapfunctie van Db, o.a. voor De Uithof.
Voordelen:
* doorgaande reizigers hebben 6x/uur een IC (die weliswaar 2 min. minder snel is dan in de oorspronkelijke PHS-plannen)
* de middelgrote stations (Db en Klp) houden hun snelle verbinding, en daarmee de overstapfunctie van/naar stad/streekvervoer
* er is geen sprinter-inhaling meer nodig op Db (want met IC-stop op Db passen de sprinters binnen de PHS-drg, zonder inhalen op Db)
* NS hoeft niet hoogfrequent onrendabele sprinters in te zetten (2 tot 4 naar Vndc en Rhn volstaan)

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 10 Jan 2017, 15:09

Roeland schreef:
pedaalemmerzak schreef:[2 sprinters per uur Db - Ede is genoeg. Zo belangrijk is die relatie niet. En voor de klomp zijn 2 sprinters per uur ook meer dan genoeg. En 6 sprinters Db - Utrecht C is ook meer dan zat. Maarn - Ede wordt momenteel volgens mij zelfs helemaal niet aangeboden, en gaat dus van 0 naar 2 keer per uur. Alleen maar verbetering dus.


Geen verbetering bedoel je.
Doorgaande IC-reizigers zijn inderdaad 2 minuten sneller uit wanneer de IC niet meer in Db en Klp stopt.

Nee, 4 minuten. Over het algemeen reken je 2 minuten per stop voor afremmen, halteren en optrekken. Als de max snelheid op het traject verhoogd kan worden kan er zelfs nog meer reistijdwinst behaald worden.

Maar reizigers vanaf Klp naar Ut zijn ca. 10 minuten extra kwijt door de 4 extra stops, alsmede door het 4 minuten lang wortel-schieten op Db, omdat die sprinter zo nodig moet worden ingehaald door een IC.

Reizigers vanaf station Veenendaal de Klomp zullen er nog maar weinig zijn als Veenendaal - Utrecht 4x per uur wordt. Het is dan sneller om vanuit v vrijwel alle delen van Veenendaal naar Centrum of west te fietsen/bussen/lopen en dan die trein te nemen, ipv via De Klomp te reizen. Ik verwacht dat het reizigersaantal op De Klomp zal halveren, wat prima is voor een sprinter station.

Reizigers vanaf Db naar Ah zijn ook 5-10 minuten extra kwijt.

Ach guttegut. Het voordeel voor de vele doorgaande reizigers is veel groter.

En bijkomend "voordeel" is dat de Uithof-overstap op Db dan meteen om zeep wordt geholpen.

Gelukkig krijgt Utrecht er een mooie nieuwe tram bij om al die mensen via Utrecht C naar de Uithof te brengen. Wordt die ook meteen mooi gevuld met extra passagiers = nog rendabeler.

* de middelgrote stations (Db en Klp) houden hun snelle verbinding, en daarmee de overstapfunctie van/naar stad/streekvervoer
[/quote]

Veenendaal de Klomp is geen middelgroot station., Het is een klein station waar veel handigere alternatieven voor zijn (Centrum en West). De enige reden dat het station een IC stop is, is omdat er momenteel geen sprinters rijden op dit traject en het station anders niet zou kunnen worden bediend. En omdat buiten de spits er maar 2 treinen per uur rijden op de V'daal lijn. Als die frequentie verdubbeld wordt zal het belang van De Klomp sterk afnemen en wordt het een lokaal sprinterstation met een lokale ontsluitende functie.

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 10 Jan 2017, 15:17

Weet je wat jullie probleem is? Jullie kijken puur en alleen naar de stations en het reizigersaantal.

Je moet echter kijken wie er van wel gebied naar welk gebied wil, en niet alleen puur naar de stations. Dan zul je zien dat De Klomp vooral gebruikt wordt vanuit Veenendaal en dan vooral richting Ede/Arnhem. Voor die relatie volstaat een sprinter prima 2x per uur (immers geen stops tussen de klomp en Ede-W, en slechts 2 extra stops totaan Arnhem). En voor Ede bestaat er ook al een bus 85, naast de trein, die van deur tot deur veelal een stuk sneller is dan de trein.

Vanuit het overgrote deel van V'daal richting Utrecht is de Veenendaallijn vééééééééééel handiger. Zeker als die 4x per uur gaat rijden de hele dag. en sowieso is V'daal veel meer op utrecht g ericht dan op Arnhem.

Dan Driebergen-Zeist. Dit station wordt vanuit beide plaatsen gebruikt, waarvan Zeist het grootste is (maar ook een flink eind van het station af ligt). Zeist zou veel meer hebben aan het verlengen van de Uithoflijn naar Zeist Busstation, dan aan een IC stop in Db . En Driebergen is een relatief klein dorpje wat prima met een sprinterstation uit de voeten kan. De relatie met Ede zal slechts iets langer duren (stop in Maarn en de Klomp), en de relatie met Arnhem is niet heel belangrijk vanuit dit station.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3841
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 10 Jan 2017, 18:37

Weet je wat jouw probleem is. Je komt enkel met niet onderbouwde beweringen, en legt prioriteiten compleet verkeerd. Ik heb 0,0 bewijs gezien voor waar reizigers heen willen. Ik heb het idee dat je maar wat loopt te raaskallen en dat je problemen bij anderen in de schoenen schuift omdat ze je argumentatief klem leggen.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3879
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Z2N » Di 10 Jan 2017, 18:40

Eh, wat denk je dat we doen? :evil:

Utrecht-Nijmegen kent geen grote hoeveelheid langeafstandreizigers, niet in de maten die je ziet op de NoordOost of op de A2-corridor. Daarom is het niet heel gek om de treinen ietsjes langzamer in te leggen, zeker niet als het maar om een deel ervan gaat.

Overigens is een stop op Klp voor 1 van de treinseries geen probleem, omdat er toch al 1 serie ingekort moet worden tot Ah omdat op dat moment de 3600 rijdt. Daarmee verliest die serie een deel van zijn aantrekkelijkheid, maar door een P&R-stop te maken op Klp kun je dan alsnog een trein goed vullen.

En op terug te komen op je betoog: Veenendaal-De Klomp heeft vooral een P&R-functie voor de bestemmingen Utrecht en verder, en heeft daarom baat bij een IC/IR-stop, al is het twee keer per uur. Driebergen-Zeist heeft veel reizigers voor de richting De Uithof, door de drukte op de verbinding vanaf Utrecht CS is reizen via Driebergen attractiever, zelfs als het ietsjes langer duurt. Nou wordt deze situatie anders als de sneltram naar De Uithof gaat rijden, maar met een sneltram naar Zeist komt de vraag naar een IC/IR-stop in Driebergen wel weer terug.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3841
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 10 Jan 2017, 18:43

pedaalemmerzak schreef:Geen verbetering bedoel je.
Doorgaande IC-reizigers zijn inderdaad 2 minuten sneller uit wanneer de IC niet meer in Db en Klp stopt.
Nee, 4 minuten. Over het algemeen reken je 2 minuten per stop voor afremmen, halteren en optrekken. Als de max snelheid op het traject verhoogd kan worden kan er zelfs nog meer reistijdwinst behaald worden.

Alternerende bediening vriend? Vrije informatie op de wiki, zou je moeten weten 8-)

pedaalemmerzak schreef:Veenendaal de Klomp is geen middelgroot station., Het is een klein station waar veel handigere alternatieven voor zijn (Centrum en West). De enige reden dat het station een IC stop is, is omdat er momenteel geen sprinters rijden op dit traject en het station anders niet zou kunnen worden bediend. En omdat buiten de spits er maar 2 treinen per uur rijden op de V'daal lijn. Als die frequentie verdubbeld wordt zal het belang van De Klomp sterk afnemen en wordt het een lokaal sprinterstation met een lokale ontsluitende functie.

Dat is dus ook onzin, alleen al om het feit niet Veenendaal bedient maar puur een P+R functie voor de overvolle A12 bezit. Daartoe is o.a. een kiosk geopend en al meerdere malen de parkeerplaats uitgebreid. Het is niet enkel het bijstationnetje van Veenendaal zoals jij wilt doen laten geloven :roll:
Leven, en laten leven.

SuperGhost
Berichten: 2000
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor SuperGhost » Di 10 Jan 2017, 19:32

Z2N schreef:Utrecht-Nijmegen kent geen grote hoeveelheid langeafstandreizigers, niet in de maten die je ziet op de NoordOost of op de A2-corridor. Daarom is het niet heel gek om de treinen ietsjes langzamer in te leggen, zeker niet als het maar om een deel ervan gaat.
Ik vind Nijmegen/Arnhem-Utrecht al een behoorlijke afstand hoor. Of denk je dat de meeste van die IC-reizigers in De Klomp of Driebergen uitstapt? :roll:

Z2N schreef:Overigens is een stop op Klp voor 1 van de treinseries geen probleem, omdat er toch al 1 serie ingekort moet worden tot Ah omdat op dat moment de 3600 rijdt. Daarmee verliest die serie een deel van zijn aantrekkelijkheid, maar door een P&R-stop te maken op Klp kun je dan alsnog een trein goed vullen.
Lijkt me juist extra belangrijk, want anders haal je die overstap niet. Die IC's moeten in 4-5 minuten gaan keren in Arnhem (anders is de opvolgtijd tussen vertrek kopmakende IC en binnenkomst van de volgende IC te kort) en de overstap op de 3600 is dan ook 4-5 minuten. Als die dan een stop extra zou hebben, is dat nog maar 2-3 minuten en dat is te kort voor een niet-crossplatform overstap en station Arnhem Centraal is niet gebouwd om die overstap cross-platform te kunnen bieden (sterker nog: vanaf de 3600 moet je het hele station door, dus dan is 4 minuten al wat krapjes).

Z2N schreef:En op terug te komen op je betoog: Veenendaal-De Klomp heeft vooral een P&R-functie voor de bestemmingen Utrecht en verder, en heeft daarom baat bij een IC/IR-stop, al is het twee keer per uur. Driebergen-Zeist heeft veel reizigers voor de richting De Uithof, door de drukte op de verbinding vanaf Utrecht CS is reizen via Driebergen attractiever, zelfs als het ietsjes langer duurt. Nou wordt deze situatie anders als de sneltram naar De Uithof gaat rijden, maar met een sneltram naar Zeist komt de vraag naar een IC/IR-stop in Driebergen wel weer terug.
De Klomp ligt veel te ver om aantrekkelijk te kunnen zijn als P+R-station. Automobilisten die daar al op zouden stappen, kunnen net zo goed in Veenendaal, Ede of Arnhem zelf op de trein stappen. Volgens mij zijn de meesten die de auto daar parkeren ook uit de omgeving zelf en niet van veraf om dat als P+R te gebruiken. Sterker nog: station Driebergen-Zeist is veel geschikter als P+R-station voor Utrecht, want:
1. Ligt wel relatief dicht op Utrecht, vlak voor de files. Hierdoor kan een mogelijke file zelf nog een invloed hebben op de beslissing. Bij De Klomp is dat onmogelijk, omdat dat station dan al 20km achter je ligt en je je keuze dan al gemaakt had moeten hebben.
2. Veel hogere frequentie van treinen, waardoor de gemiddelde wachttijd veel lager is en dus de reistijd korter is (zelfs zonder IC-stop).
3. Ook een directe snelbus naar de Uithof, dus ook die bestemming is rechtstreeks bereikbaar.

Ook ligt Driebergen-Zeist (500m) iets dichter bij de snelweg dan De Klomp (1300m), al is dat verschil natuurlijk erg klein.

Van Driebergen-Zeist een volledige IC-stop maken zou hjet nut nog van in kunnen zien. Zowel als serieuze P+R-situatie (al zou het zonder IC ook nog een zeer serieuze P+R-locatie zijn), als om station Utrecht Centraal te ontzien (reizigers ri. Uithof kunnen hier dan al op de bus stappen, overstap sprinter-IC kan dan hier al plaats vinden i.p.v. pas op Utrecht C). Ook heeft Driebergen-Zeist veel meer reizigers op zichzelf (9,4k) dan De Klomp (4k)

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 10 Jan 2017, 20:01

Eigenlijk heeft SuperGhost al mijn kruit al verschoten over wat ik te zeggen had over het absurde idee van De Klomp als P+R voor Utrecht (terwijl het zo'n 35 km van utrecht ligt :') dan kun je net zo goed het hele eind met de trein). Ook mijn punt dat De Uithof straks gewoon via Utrecht C en de nieuwe Uithoflijn gaat, is al gecoverd.


Db is inderdaad veel geschikter. En als er straks 6 sprinters per uur stoppen (2 vanuit richting arnhem, 4 vanuit richting veenendaal) is dat een prima frequentie voor een P+R. Alle ICs laten stoppen lijkt mij volstrekt onnodig. Db is een leuk station, maar er zijn een stuk grotere stations die het met minder dan 6 sprinters per uur moeten doen. En er z ijn ook andere succesvolle P+Rs, zoals station Sassenheim (voor Schiphol), die enkel sprinters hebben en ook nog eens minder dan 6 per uur. En dan is Sassenheim ook nog eens een gloednieuw station, vroeger was er daar helemaal geen station.

Een andere potentieel handige locatie voor zo'n P+R is station Bunnik. Dit ligt ook dicht bij de snelweg al is de autoroute naar het station wat onhandig. Daar ozu dus wat aan gedaan moeten worden voordat er een P+R zou kunnen komen.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3841
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 10 Jan 2017, 20:03

De parkeerplaatsen staan anders regelmatig vol, mensen kunnen ook uit randgebieden zonder ov komen...
Leven, en laten leven.

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 10 Jan 2017, 20:12

JeffreyMeijer schreef:De parkeerplaatsen staan anders regelmatig vol, mensen kunnen ook uit randgebieden zonder ov komen...


Ik durf met enig vertrouwen te gokken dat het gewoon inwoners van Veenendaal e.o. zijn die hier parkeren en dan reizen naar utrecht of arnhem. Dat vind ik geen 'P+R voor Utrecht'. Bij dat laatste denk ik namelijk aan mensen die naar utrecht reizen en ipv in de binnenstad rijden hun auto aan de rand van de stad parkeren.

En die mensen kunnen net zo goed reizen vanuit Veenendaal Centrum, West of een nieuw te bouwen station Veenendaal Zuid. Vooral die laatste zal veel mensen de auto uit halen en laten fietsen of lopen naar het station. Momenteel is het vanuit het zuiden van veenendaal namelijk nogal ver naar een treinstation. Voor veel mensen té ver en die pakken dan de auto.

Ik weet niet of parkeren bij Veenendaal west/centrum/zuid mogelijk is maar dat zal toch wel kunnen? Het is nu ook weer geen wereldstad.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 4157
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor regenmaker » Di 10 Jan 2017, 20:16

Ik ken mensen die vanuit Rhenen naar Arnhem gaan via Veenendaal-De Klomp. Dus Rhenen - Veenendaal-De Klomp met de auto.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 10 Jan 2017, 20:24

regenmaker schreef:Ik ken mensen die vanuit Rhenen naar Arnhem gaan via Veenendaal-De Klomp. Dus Rhenen - Veenendaal-De Klomp met de auto.

Dat klinkt vrij logisch ja. Maar blijkbaar is de huidige frequentie van 2 treinen per uur daarvoor genoeg. Lijkt me onnodig om daar nog eens intercities of sneltreinen te laten stoppen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3879
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Z2N » Di 10 Jan 2017, 21:23

Vergeet je niet dat de sprinters die daar gaan rijden maar tot Ede gaan? Doorgaande reizigers naar Ah krijgen een overstap van 6 minuten in Ede, en dat maakt het allemaal al wel heel wat onaantrekkelijker.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Di 10 Jan 2017, 21:32

Z2N schreef:Vergeet je niet dat de sprinters die daar gaan rijden maar tot Ede gaan? Doorgaande reizigers naar Ah krijgen een overstap van 6 minuten in Ede, en dat maakt het allemaal al wel heel wat onaantrekkelijker.

Huh er rijden momenteel toch helemaal geen sprinters op dit traject?

Ik zou dus pleiten voor een rechtstreekse sprinter utrecht - arnhem.

Of willen ze de Valleilijn doortrekken naar Arnhem? Daarvan was ik niet op de hoogte.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast