Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4096
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Z2N » Di 10 Jan 2017, 22:09

Geen van beiden, de PHS-plannen gaan uit van sprinters Ut-Ed, Ed-Ah en stoptreinen Amf-Ed. Voor de sprinter Ut-Ed wordt zelfs speciaal een keerspoor gebouwd en een apart perron.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

evos
Berichten: 35
Lid geworden op: Zo 29 Nov 2015, 16:18

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor evos » Di 10 Jan 2017, 23:25

Inderdaad, en alle wissels in Ed die een koppeling van twee van deze sprinterdiensten mogelijk zouden maken worden verwijderd. Is dat nu dom, of heel erg dom?

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2701
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor Zugführer » Di 10 Jan 2017, 23:38

Het probleem ligt 'm er in dat bij een tienminutendienst met IC's een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem ook in Ede-Wageningen ingehaald moet worden.
Je zou dat geld voor een keerspoor dus beter kunnen investeren in een extra perron, maar ja... :')

Edit.
Z2N schreef:en een apart perron.

Oh wacht, nu snap ik het ook niet meer :')
Met vier perronsporen (en voldoende wissels) moet het mogelijk zijn een sprinterinhaling in te plannen :Y
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km
2017 (15-aug): trein 11.626 km - bus 342 km - boot 255 km - tram 7 km - metro 5 km - ✈ 1557 km

evos
Berichten: 35
Lid geworden op: Zo 29 Nov 2015, 16:18

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor evos » Di 10 Jan 2017, 23:53

Het perronloze doorgaande spoor 2 wordt, als ik de plaatjes goed begrepen heb, ook verwijderd. Er komt een perronspoor 5 bij voor IC's, de stoptreinen uit Ut moeten keren op spoor 4 (en dan via het keerspoor naar 3), dat niet meer aansluit op het spoor naar Ah. Dit alles in het kader van de wisselverwijderingsmanie.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4299
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor reisthijs » Wo 11 Jan 2017, 10:47

Terwijl je voor een keerspoor weer minstens 3 nieuwe wissels nodig hebt... Als je toch nieuwe wissels gaat leggen, leg ze dan zo dat je van spoor 1b richting Utrecht kan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor pedaalemmerzak » Wo 11 Jan 2017, 12:11

Z2N schreef:Geen van beiden, de PHS-plannen gaan uit van sprinters Ut-Ed, Ed-Ah en stoptreinen Amf-Ed. Voor de sprinter Ut-Ed wordt zelfs speciaal een keerspoor gebouwd en een apart perron.

Oh mijn god :') :')

Ze gaan dus bewust een knip aanbrengen.... ongelooflijk.

Als Amf - Ed nou nog door zou rijden naar Arnhem (ipv Ut - Ed ) had ik het nog wel begrepen. Maar alles lopen knippen??

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1052
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Yanaike » Wo 11 Jan 2017, 12:25

pedaalemmerzak schreef:Ze gaan dus bewust een knip aanbrengen.... ongelooflijk.


Ze gaan niet bewust een knip aanbrengen, er is nooit een koppeling geweest.

Het koppelen van de sprinter Utrecht - Ede aan de sprinter Ede - Arnhem betekent dat de SPR door de IC ingehaald moet worden op Ede-Wageningen. Dat betekent dat de doorgaande SPR zo'n 6 minuten moet wachten op station Ede-Wageningen en dat het in de praktijk toch altijd sneller is om in Ede-Wageningen over te stappen op de IC. Door de SPRs niet te koppelen in Ede-Wageningen kun je tussen Utrecht en Ede langere SPRs inzetten terwijl je tussen Ede en Arnhem kleine boemeltreintjes laat rijden.

Desondanks ben ik toch voorstander van een koppeling SPR Utrecht - Ede - Arnhem. Heeft iemand een plaatje met de sporenlayout van station Ede-Wageningen? Ik heb een uitwerking gemaakt van ETMET tussen Utrecht en Arnhem met een doorgekoppelde SPR en ik denk dat die uitwerking, zelfs met de nieuwe sporenlayout, mogelijk zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 1852
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor Mikos » Wo 11 Jan 2017, 12:29

Sporenplan is je vriend, maar op speciaal verzoek:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1052
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor Yanaike » Wo 11 Jan 2017, 12:32

Mikos schreef:Sporenplan is je vriend, maar op speciaal verzoek:


Ja, maar ik bedoelde natuurlijk de nieuwe spoorlayout van station Ede-Wageningen, na de verbouwing...

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 1852
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor Mikos » Wo 11 Jan 2017, 12:38

Dat vroeg je niet :wink: Maar dan is Spoorzone Ede je vriend:
Afbeelding
Afbeelding

Graag gedaan.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 4877
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor Aking » Wo 11 Jan 2017, 12:46

pedaalemmerzak schreef:Men zou ook een keermogelijkheid aan kunnen leggen te Driebergen-Zeist


Ligt die er niet nog steeds in de vorm van spoor 3?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4096
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor Z2N » Wo 11 Jan 2017, 12:53

Ook Driebergen gaat op de schop voor PHS, de IC's gaan daar de sprinters inhalen. Er komt na de verbouwing uitsluitend een middenperron te liggen tussen spoor 2 en 3, spoor 1 en het nieuwe spoor 4 worden de doorgaande sporen die op baanvaksnelheid gebruikt kunnen worden.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1052
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor Yanaike » Wo 11 Jan 2017, 13:12

Mikos schreef:Graag gedaan.


Dankjewel! Ik had 'm al ooit voorbij zien komen, maar ik wist niet waar vandaan en ik vond het ook niet echt het meest duidelijke plaatje :p

Als ik het plaatje goed bestudeerd heb, wordt het dus zoiets:
Afbeelding

Dat is wel de meest onmogelijke sporenlay-out voor een doorgaande SPR. Ik had een klein beetje gehoopt dat het keerspoor met wissels in verbinding zou staan met beide doorgaande sporen aan beide kanten van het station. Een beetje á la Wolfheze. Op die manier had je, mits de inhaling niet rondom de kwartieren/half uren/hele uren plaats vindt, de doorgaande sprinter in beide richtingen kunnen laten halteren op spoor 3.

waldo79
Berichten: 3991
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor waldo79 » Wo 11 Jan 2017, 13:32

Yanaike schreef:
pedaalemmerzak schreef:Ze gaan dus bewust een knip aanbrengen.... ongelooflijk.

Ze gaan niet bewust een knip aanbrengen, er is nooit een koppeling geweest.

Tot eind 2006 was er sprake van een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem - (Zutphen), alleen werd die afgehandeld via de sporen 3 en 4 te Ede.
Alleen had die sprinter een vrij stiefmoederlijke frequentie van 1 keer per uur en in de spits 2 keer per uur. Indertijd stopten de IC's tussen Arnhem en Utrecht alleen in Ede. Met het opheffen van de sprinter moest er een IC gaan stoppen in De Klomp, omdat er anders helemaal niets zou stoppen.
Mij best :)

CamilleKreemers
Berichten: 2877
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 11 Jan 2017, 13:49

Z2N schreef:Ook Driebergen gaat op de schop voor PHS, de IC's gaan daar de sprinters inhalen. Er komt na de verbouwing uitsluitend een middenperron te liggen tussen spoor 2 en 3, spoor 1 en het nieuwe spoor 4 worden de doorgaande sporen die op baanvaksnelheid gebruikt kunnen worden.

Staan de sprinters daar dan ook lang stil, of wordt er direct een lang stuk 4-sporig aangelegd? De sprinter fors verslomen lijkt me niet de bedoeling van PHS.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4299
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Maak je eigen lijnennet

Berichtdoor reisthijs » Wo 11 Jan 2017, 13:54

Alleen het station wordt viersporig, de sprinters moeten daar dus inderdaad lang staan. Dat is een nadeel van de keuze om de IC's te versnellen.

Yanaike schreef:Door de SPRs niet te koppelen in Ede-Wageningen kun je tussen Utrecht en Ede langere SPRs inzetten terwijl je tussen Ede en Arnhem kleine boemeltreintjes laat rijden.
Het is maar de vraag of je daarmee echt materieel bespaart. Dat ligt er maar net aan of die lange sprinter snel kan keren in Ede. Als die bijvoorbeeld een half uur op dat kopspoor bivakkeert kost dat ook een hoop materieel. Een los treintje Ede-Arnhem staat ook de helft van de tijd stil.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor pedaalemmerzak » Wo 11 Jan 2017, 13:59

Ik zie dat het wel mogelijk is om van Barneveld richting Arnhem te rijden, maar dat wordt wel héél krap als je tussen de 6 ICs per uur door moet.

Je zou dan het sprintertrjaect Ed - Arnhem kunnen verlenen aan de huidige concessie Valleilijn (2x per uur, en wellicht s avonds en op zondag 1 x per uur). Concurrentie op Ed - Ah is er niet, dat kun je onmogelijk volhouden als je als alternatief 6 NS intercities per uur hebt. Alleen misschien als je nét je IC hebt gemist en er toevallig nét een stoptrein vertrekt, dat er klanten van de NS zouden worden afgesnoept, maar dat aandeel reizigers lijkt me minimaal.

Ideaal traject om aan te besteden dus. We moeten in ons land minder bang worden voor meerdere vervoerders op 1 spoortraject, zeker als beide vervoerders een totaal andere doelgroep bedienen.

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: Za 29 Okt 2016, 16:32

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor pedaalemmerzak » Wo 11 Jan 2017, 14:01

Een ander alternatief is simpelweg de onbelangrijke stations Oosterbeek en Wolfheze opheffen, maar goed ik ga een hele hoop haat over me heen krijgen als ik dat voorstel dus laat ook maar :(

(zeker oosterbeek heeft al een zeer goede verbinding met Arnhem per trolleybus)

Roeland
Berichten: 465
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor Roeland » Wo 11 Jan 2017, 14:33

Ik vind het wel een beetje bizar om je hele sporenlayout te richten op slechts één dienstregelingmodel van slechts één vervoerder.
En dat voor een vervoerder die vanaf 1993/1998 driftig een 3-treinensysteem uitrolde, en in 2007 ineens overstapte op een 2-treinen keurslijf, en daar in 202x wellicht weer even plotseling van afstapt.
Bovendien een vervoerder die regelmatig z'n ambitie een jaartje of 10 in de tijd opschuift, "omdat het nu nog niet haalbaar is" (en straks ook niet, en het dan weer 10 jaar opschuift). Zie bijv. die extra sprinter Breukelen - Utrecht, die met veel tamtam werd aangekondigd en na een paar jaar driekwart-leeg rondje-kerk-rijden weer geruisloos wordt opgeheven...

waldo79
Berichten: 3991
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor waldo79 » Wo 11 Jan 2017, 14:42

Zie bijv. die extra sprinter Breukelen - Utrecht, die met veel tamtam werd aangekondigd en na een paar jaar driekwart-leeg rondje-kerk-rijden weer geruisloos wordt opgeheven...

Heb ik iets gemist? In 2017 rijden er weer 4 sprinters van Breukelen naar Utrecht...
Mij best :)

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2701
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor Zugführer » Wo 11 Jan 2017, 14:58

Alleen in de spits. Was enkele jaren de hele dag door een kwartierdienst.
De huidige verdeling over het uur maar even achterwege latend :')
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km
2017 (15-aug): trein 11.626 km - bus 342 km - boot 255 km - tram 7 km - metro 5 km - ✈ 1557 km

Jef400
Berichten: 4134
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor Jef400 » Wo 11 Jan 2017, 16:12

Daarnaast, in het hypotetische geval van het opheffen van stations. Wat zouden die hooguit 5 minuten uit maken. Overstappen verander je er niet door. Materieel bespaar je er als je niks anders doet ook niet door. Je brengt enkel ellende in het land.
Leven, en laten leven.

CamilleKreemers
Berichten: 2877
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 11 Jan 2017, 16:34

pedaalemmerzak schreef:Ik zie dat het wel mogelijk is om van Barneveld richting Arnhem te rijden, maar dat wordt wel héél krap als je tussen de 6 ICs per uur door moet.

Je zou dan het sprintertrjaect Ed - Arnhem kunnen verlenen aan de huidige concessie Valleilijn (2x per uur, en wellicht s avonds en op zondag 1 x per uur). Concurrentie op Ed - Ah is er niet, dat kun je onmogelijk volhouden als je als alternatief 6 NS intercities per uur hebt. Alleen misschien als je nét je IC hebt gemist en er toevallig nét een stoptrein vertrekt, dat er klanten van de NS zouden worden afgesnoept, maar dat aandeel reizigers lijkt me minimaal.

Ideaal traject om aan te besteden dus. We moeten in ons land minder bang worden voor meerdere vervoerders op 1 spoortraject, zeker als beide vervoerders een totaal andere doelgroep bedienen.

Dit is dus wat de provincie wil hebben, maar het Rijk wil dit niet hebben, Aldus onderzoek is de samenloop oorzaak voor een grotere onbetrouwbaarheid en kan je niet kruisen met de stoptrein tussen 6x/uur IC en 1x ICE per richting.

Connexxion wil heel graag doorrijden naar Arnhem.

SuperGhost
Berichten: 2166
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor SuperGhost » Wo 11 Jan 2017, 19:16

Wat nogal een vreemde reden is, want in beide gevallen moet je vanaf spoor 1 komen. De trein vanuit Amersfoort kan op spoor 1 dus wachten tot er ruimte is.
En voor wat betreft de trein richting Amersfoort: die zou je indien nodig natuurlijk nog in Wolfheze kunnen laten inhalen.

Het is dus niet zomaar een niet-kunnen, maar vooral een niet-willen van NS, want dan zouden ze concurrentie moeten dulden op Arnhem-Ede.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11454
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Berichtdoor Vinny » Wo 11 Jan 2017, 21:40

De NS moet de dienstregeling dan aanpassen aan Connexxion als er geen fly-over wordt aangelegd. Daar heeft de NS geen zin in, en als er geen aanschrijven van ProRail volgt dat ze in moeten binden kunnen ze natuurlijk ook gewoon voor hun klanten opkomen. ;)

Zelf zie ik op termijn ook het meest in het doortrekken van de sprinter Amersfoort-Ede naar Arnhem, en een drietreinensysteem tussen Utrecht en Arnhem, waarbij de conventionele intercity als sneltrein rijdt en dus op iets meer stations gaat stoppen. Reizigers die snel in Arnhem willen zijn nemen dan de ICE.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten