Helemaal mee eens. De kosten van met de sprinter tussen 2 stations reizen of met de metro tussen 2 ns stations (over hetzelfde traject) moeten gewoon gelijk worden. Wat voorbeeldjes van de huidige situatie (9292ov.nl , vol tarief):Vinny schreef:Wat zich hier heel erg wreekt is de slechte inbedding van het spoornetwerk in het regionale en stedelijke openbaar vervoer in Amsterdam. Het lijkt me nu precies een van de dingen die in de draad over het stadsspoor en de speerpunten genoemd worden. Als er bijvoorbeeld tariefintegratie bestaat, kan er een betere afstemming komen tussen de sprinters en de metro.
Sloterdijk - Lelylaan: sprinter 2,30, metro 1,43
Zuid - Rai: sprinter 2,30, metro 1,05
Zuid - Duivendrecht: treinen 2,30, metro 1,71 (terwijl de metro nog een langer traject heeft ook !)
CS - Amstel: treinen 2,30, metro 1,48 (wel heeft de metro hier een iets korter traject qua kilometers)
Amstel - Duivendrecht : sprinter 2,30, metro 1,21
Amstel - Bijlmer ArenA: sprinter 2,30, metro 1,56
CS - Holendrecht: sprinter 2,80, metro 2,43
Diemen Zuid - Zuid : sprinter 2,30 , metro 1,93
Mijn oplossing: het tarief tussen al deze Amsterdamse stations mag nooit hoger zijn dan het metrotarief. En het systeem van NS tariefeenheden blijft bestaan, dus als je vanuit Den Haag komt kost het evenveel om op Zuid uit te stappen als op RAI. Op die manier krijg je mensen van verder weg de trein in en geef je reizigers binnen de stad een gelijkwaardige keuze tussen metro en trein.