Wubbo schreef:Mijn eerste gedachte is inderdaad 5600 versnellen of cross-platform naast een IC zetten in Amersfoort. Ik kies hier inderdaad voor een extra IC omdat ik niet al die bakken mee wil nemen naar Zwolle of Deventer, dan kun je beter een van de IC's doorleggen die nu in Utrecht eindigt of iets los gaan rijden (al ben ik niet voor een losse pendel Amersfoort - Utrecht want die trekt dan toch geen reizigers).
Of een losse pendel reizigers gaat trekken of niet hangt naar mijn idee heel erg van de ligging ervan af. Er is korte tijd wel zo'n pendel geweest: in de oude opzet van de dienstregeling is er, toen de werkzaamheden in Utrecht begonnen, een inkorting van de voortreinen geweest (die gingen toen naar de buurtsporen) waarbij er enkele slechts Amersfoort - Utrecht reden. Die waren inderdaad niet heel druk, maar dat lag misschien meer aan het tijdstip plus dat we toen nog middenin de crisis zaten.
Als dagelijks reiziger op Amersfoort - Utrecht herken ik wel een groot deel van de problematiek zoals die hier geschetst wordt: het betreft een piekbelasting op een kort stukje waarbij er heel veel reizigers in Utrecht instappen en in Amersfoort uitstappen (al zijn dat natuurlijk niet noodzakelijkerwijs dezelfde reizigers). Sommigen hier suggereren om treinen iets te verlengen, maar naast dat dit juist weer vrij grote treinen oplevert richting Gouda/Zwolle/Deventer vanaf beide knooppunten zijn er in de spitspiek ook al diverse treinen die gewoon niet langer kunnen. (12 bakken is op veel stations langs de verdere route al het maximum).
Dan de oplossingsgedachten: de 5600 non-stop of een cross-platform overstap daaruit op een IC kan interessant zijn door de ligging die je krijgt. Sinds de nieuwe dienstregeling liggen de ICs op Amersfoort - Utrecht immers al niet meer in een nette kwartiersligging, maar door de gedicteerde ligging van de 5600 (als gevolg van knoop Zwolle) zou non-stop rijden van die trein na Amersfoort een 12/10/8 interval geven met de snelle treinen. Zo heb je al bijna een 10-minutendienst dus, maar je moet wel een plekje zien te vinden voor die trein in Utrecht (of 'm doorkoppelen daar). Ook moet je natuurlijk nog ergens je vervangende stoptrein tussen Amersfoort en Utrecht kwijt: die kan niet cross-platform op de stoptrein uit Zwolle aansluiten want dat zou een later vertrek uit Amersfoort geven, terwijl de volgende IC 'm nu al bij Overvecht op de hielen zit.
Tweede optie zijn de al genoemde voortreinen. Expliciet geen volgtreinen door wat je met die treinen wilt bereiken: meer comfort voor de lange-afstandsreiziger die nu geregeld nog het eerste stuk van de reis mag staan bijvoorbeeld. Wil je de reizigers uit die verder rijdende trein halen dan werkt een trein iets eerder toch het best. Ook hier zal je waarschijnlijk een doorkoppeling moeten maken met een andere serie omdat je die trein toch het liefst op hetzelfde perron wilt hebben als de doorgaande trein voor het optimale effect, zeker omdat de buurtsporen al vrij vol zitten.
Wat hier wel van belang is om het gewenste effect te bereiken is dat je de trein aantrekkelijk genoeg houdt. Dat is waarschijnlijk het makkelijkst als je die treinen slechts tot Amersfoort rijdt zodat je het materieel zo kort mogelijk kwijt bent. Middels voldoende lange treinen kan maak je die voortrein immers aantrekkelijker dan de doorgaande trein (die dan wellicht iets korter kan, daar zal een balans gevonden moeten worden).
Waar ik nog wel een beetje mee zit: sinds de huidige opzet van de Noordoost heb je in Utrecht elk kwartier een langeafstandstrein gekregen met verschillende bestemmingen. Maar als je in de spits ook elk kwartier een voortrein zou willen rijden dan ben je wel snel door je opties om door te koppelen heen en zou je al snel op een mogelijk minder aantrekkelijke pendeltrein uitkomen. Tegelijk maakt een voortrein voor de ICs richting Zwolle de overstap naar Deventer op station Amersfoort beter haalbaar, waardoor je wellicht zou kunnen kiezen om de ICs uit Den Haag in de spits integraal naar Schothorst te sturen (zodat je die met minder materieel ook wat kunt versterken). Dat is echter wel een verslechtering voor de forensen uit Apeldoorn en Deventer (die zijn er zeker ook) die hun uurlijkse rechtstreekse trein daarmee verliezen.