OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Hoi,

Wie van jullie heeft een account bij Negometrix? Daar wordt de hele aanbesteding uitgevoerd door de provincie Groningen en Fryslan.
Ik kan dus niet bij alle gegevens.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ODRAIL »

Is er geen mogelijkheid om zelf een account aan te maken of aan te vragen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Suus »

Ik heb een leveranciersaccount bij Negometrix, maar het betreft een vergrendelde offertefase, dus alle deelnemers moeten zich vooraf gemeld hebben bij de provincie Groningen. Dat is het bedrijf waaronder mijn account valt uiteraard niet, het is in een andere sector actief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Mikos, dan houdt het op bij deze. De gegevens die je nu nodig bent, komen we niet bij.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Maar we hebben wel lol gehad, toch? En daar ging het natuurlijk om; we zijn een hobbyistenforum en we hebben volgens mij gekeken naar wat we zouden kunnen leveren, vanaf hier is het weer aan de Arriva's en Syntussen onder ons :wink:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

Huh? Heb ik iets gemist? Hoezo houden we ermee op?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Oh nee, iedereen mag natuurlijk proberen met de beschikbare gegevens een mooi pakket samen te stellen dat voldoet aan het PvE. OVNL Rail heeft zich helaas niet in kunnen schrijven, omdat de eisen van de provincie nogal hoog lagen. :mrgreen:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

Ja, de eisen van de provincies liggen inderdaad behoorlijk hoog, maar ik zie nog niet waarom dat de reden is om ermee te stoppen?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

omdat je de precieze inkomsten en reizigersaantallen per rit niet hebt? lijkt me heel belangrijk te hebben.

Overigens is puzzelen tot dienstregeling klopt al leuk genoeg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:Overigens is puzzelen tot dienstregeling klopt al leuk genoeg.
Dat bedoel ik! En er kunnen ook nog altijd mensen aan de slag met het maken van een huisstijl.

Het aantal reizigers en de precieze kosten/inkomsten maken op dit moment in de aanbesteding nog niet zo heel veel uit.

Kortom... ik zie nog geen reden voor OVNL Rail om zich terug te trekken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Vinny »

Kunnen we niet gewoon een officiële aanvraag doen dan? Door de vervoersarchitectuur te open sourcen kun je besparen op de overhead...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Vinny, ik snap niks van je zin. Kun je wellicht even uitleggen wat je bedoelt?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Vinny »

Oh was een semi-serieuze opmerking van me: Wat let "ons" om een bedrijfje te maken: OVinNL-Rail en een officiële inschrijving op de concessie te doen *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Zugführer »

Geld, denk ik.
En bepaalde software om personeel en materieelinzet te plannen.
Hoewel het mooi zou zijn als wij zonder zulke programma's iets beters in elkaar kunnen zetten twijfel ik sterk of dat lukt :p
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DrechtBlub »

Ik denk dat een idee als dit helemaal geweldig is, maar om direct een treinconcessie te pakken? Er zit naar mijn inzicht veel meer geldcirculatie in treinconcessies per lijn en veel meer risico om bijv. met banken in problemen te komen, wie zou verantwoordelijk zijn voor een bedrijf as dit financieel gezien? Dat lijkt me ook een belangrijk punt als je ooit zoiets als dit zou kunnen/willen doen, of dat nou nu is of met een andere concessie. Er zitten hier zo te zien wel degelijk mensen tussen die meebieden op een concessie wel degelijk zouden willen proberen of ben ik dan blind? :roll:
Ik blub in het Drecht.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door groningen »

De sneltrein Groningen naar Leeuwarden van 7.41 bestond uit 3 + 2 + 3 bakken. Zal dus wel niet op het kopspoor van Leeuwarden aankomen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Die sneltreinrit keert op spoor 5 en rijdt dan terug.

Ik heb in mijn omlopen zo rekening gehouden met die perronlengte dat ik maar enkele omlopen daar met 3 stellen laat rijden, waarvan ik weet dat het de drukste ritten zijn op basis van waarnemingen. De Sneltrein 7.41 naar Leeuwarden zat ik zelf altijd in en de stoptrein aankomst 8.10 te Groningen is ook enorm druk in Groningen. Jammer genoeg zijn op dit moment de perrons niet lang genoeg om op die sneltrein na alles te verlengen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

wilburg22 schreef:Ik denk dat een idee als dit helemaal geweldig is, maar om direct een treinconcessie te pakken? Er zit naar mijn inzicht veel meer geldcirculatie in treinconcessies per lijn en veel meer risico om bijv. met banken in problemen te komen, wie zou verantwoordelijk zijn voor een bedrijf as dit financieel gezien? Dat lijkt me ook een belangrijk punt als je ooit zoiets als dit zou kunnen/willen doen, of dat nou nu is of met een andere concessie. Er zitten hier zo te zien wel degelijk mensen tussen die meebieden op een concessie wel degelijk zouden willen proberen of ben ik dan blind? :roll:
oke, dan gaan we ditzelfde proberen voor de enige concessie die gegevens openbaar heeft en helaas wel twee modaliteiten heeft: DAV
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door geert4OV »

CamilleKreemers schreef:Het aantal passende dienstregelingen in de nieuwe concessie is nog lager. Ik heb wat aannames gedaan, maar zit nu met een bijna passende oplossing voor de dienstregeling. Ik moet alleen de volgende problemen oplossen:
  • Conflict enkelspoor Groningen - Groningen Noord, waar twee treinen in tegenrichting rijden.

Beste mensen, het gedeelte Groningen CS (Hoofdstation is alleen de benaming voor het busstation en daar rijden géén treinen, vandaag nog even onderzocht.) en Groningen Noord is volgens mij al sinds de vertimmering van station Groningen Noord in 1974 dubbelspoors. En in iedergeval sinds de nieuwe spoorbrug, mogelijk gemaakt door de EU, naar Winsum is het traject dubbelspoors tot en met Sauwerd, inclusief de brug.

Daarnaast begrijp ik de nogal Communistisch ogende consessie niet. Dat in de consessie wordt gedacht dat alles wel naar (het partijbureau?) in Groningen wil. (En dat Drenthe dat ook 'zomaar' wenst te financieren!) Het is handig om een trein van ergens (Friesland, Delfzijl of Roodeschool) naar - Groningen - Veendam - Stadskanaal - Emmen te laten rijden, echter vanaf Stadskanaal is het veel meer gericht op Emmen en is het misschien ook wel zinvol om dan door te rijden naar Zwolle. (De Vechtdallijnconsessie) dus waarom op dat stuk niet een doortrekken van de consessie Vechtdallijn tot en met Stadskanaal en daarnaast een Groningen - Veendam - Stadskanaal - Emmen. Of zou je dan voor de dubbeling, dubbel spoor moeten aanleggen?
hej*
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Post »

Een spoorlijn tussen Emmen en Stadskanaal komt er echt niet, daar voor is de reizigers stroom tussen Emmen en Stadskanaal te klein. En de mensen die van Emmen naar Groningen willen kunnen nu iedere 10 minuten met een bus die er maar een paar minuten langer over doet dan de auto. Dus die gaan echt niet met de trein één keer per half uur via stadskanaal, die er waarschijnlijk langer over doet.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

geert4OV schreef:Beste mensen,
Beste geert4OV,

De toevoeging 'CS' bestaat niet meer sinds 2000 alle stations met de toevoeging CS hebben nu de toevoeging 'Centraal' (Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal etc.). Station Groningen heeft niet die toevoeging, en ook niet de toevoeging CS. 'Hoofdstation' is dan wel niet de benaming zoals die door NS wordt gebruikt, maar het is wel de naam van het nabijgelegen busstation en het is in de volksmond wel een gangbare naam om onderscheid te maken tussen het 'hoofdstation' en de stations 'Noord' en 'Europapark'. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_station Het maakt in mijn ogen niet heel veel uit, maar als je mensen wilt verbeteren, doe dat dan wel op de goede manier.

Groningen Noord is inderdaad zelf wel dubbelsporig en station Groningen is ook dubbelsporig, maar het traject tussen Groningen en Groningen Noord is dat absoluut niet. Bron: Google Maps via https://www.google.nl/maps/place/Gronin ... d6.5640656 en Sporenplan.nl

Verder zie ik geen enkele reden om de concessie of het PvE 'communistisch' te noemen? In dit verband zijn de provincie Groningen en de provincie Friesland de opdrachtgevers. Het lijkt mij redelijk vanzelfsprekend dat ze zo nauwkeurig mogelijk hun eisen verwoorden. Als je een schilder de opdracht geeft om een deur wit te schilderen en hij verft 'm blauw, dan is er toch ook geen sprake van 'communisme'? Het is in beide gevallen gewoon een klassiek voorbeeld van opdrachtgever vs. uitvoerder.

Dat betekent overigens niet dat het PvE helemaal vastligt. Ik heb genoeg concessies zien in gaan waar het uiteindelijke product toch nog afweek van de door de opdrachtgever gestelde eisen. Het betekent wel dat als je af wilt wijken van het PvE, dat je met een goede reden moet komen om dat te doen.

De Vechtdallijnen zijn geen onderdeel van deze concessie. Voorlopig is er alleen sprake van een verlenging van de spoorlijn van Veendam naar Stadskanaal. Over een verdere verlenging naar Emmen wordt in het PvE nog niet gesproken en dat zal dus voorlopig ook nog niet aan de orde zijn, en is dus geen zorg voor in dit topic.

En waar haal je vandaan dat de provincie Drenthe zomaar mee wenst te financieren?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Communisme is toch dat een persoon de macht had en de ander maar moest buigen? Dat lijkt me hier niet zo. De ander mag namelijk weigeren om in te schrijven om een signaal uit te zenden naar de opdrachtgever. Daarnaast kunnen ze ook met het budget inschrijven, wat ze denken nodig te zijn. De opdrachtgevers maken duidelijk wat ze wensen te zien en hoe ze dat gerealiseerd willen hebben. Hierdoor krijg je geen discussies over frequenties en halteringen, al kun je naar mijn mening wel aan de provincie onderbouwd aantonen dat wellicht andere vervoeroplossingen goedkoper zijn voor de provincie en beter aansluiten aan de vervoervraag.

De spoorverbindingen Groningen - Emmen die gewenst worden, wordt nog onderzocht. Ik denk echter dat de huidige vervoerstroom nog niet groot genoeg is, al zou in potentie de verbinding fors kunnen groeien. Er rijden daar nog genoeg auto's om van de weg te krijgen.

De verbinding Stadskanaal - Emmen is denk ik helemaal niet treinwaardig. Een uursdienst van de bus omzetten tot halfuursdienst met een trein, lijkt me onhaalbaar.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door geert4OV »

Yanaike schreef:De toevoeging 'CS' bestaat niet meer sinds 2000 alle stations met de toevoeging CS hebben nu de toevoeging 'Centraal' (Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal etc.). Station Groningen heeft niet die toevoeging, en ook niet de toevoeging CS. 'Hoofdstation' is dan wel niet de benaming zoals die door NS wordt gebruikt, maar het is wel de naam van het nabijgelegen busstation en het is in de volksmond wel een gangbare naam om onderscheid te maken tussen het 'hoofdstation' en de stations 'Noord' en 'Europapark'. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_station Het maakt in mijn ogen niet heel veel uit, maar als je mensen wilt verbeteren, doe dat dan wel op de goede manier.
Verbeter dan aub ook die mensen die spreken over Hoofdstation, dat is dan ook niet terecht. Ik ga het toch ook niet station Groninger museum noemen omdat dat daar ook in de buurt ligt? En de naam Hoofdstation wordt sinds een jaar of drie-vier nogal gehypt, daarvoor heb ik hem nooit gehoord en ik woon hier toch al zeker 25 jaar inmiddels.
Yanaike schreef:Groningen Noord is inderdaad zelf wel dubbelsporig en station Groningen is ook dubbelsporig, maar het traject tussen Groningen en Groningen Noord is dat absoluut niet. Bron: Google Maps via https://www.google.nl/maps/place/Gronin ... d6.5640656 en Sporenplan.nl
Ik heb inderdaad nog even het traject nagelopen via Maps en het deel Reitdiep(brug) tot en met Peizerweg is enkelspoors, dat is ongeveer een kilometer en daar kun je volgens mij veel doen met seinen, (wat ook gebeurd volgens mij) en heb je dus al heel wat meer ruimte dan de suggestie die nu wordt gewekt dat daar geheel niets mogelijk is.

Yanaike schreef:Verder zie ik geen enkele reden om de concessie of het PvE 'communistisch' te noemen? In dit verband zijn de provincie Groningen en de provincie Friesland de opdrachtgevers. Het lijkt mij redelijk vanzelfsprekend dat ze zo nauwkeurig mogelijk hun eisen verwoorden. Als je een schilder de opdracht geeft om een deur wit te schilderen en hij verft 'm blauw, dan is er toch ook geen sprake van 'communisme'? Het is in beide gevallen gewoon een klassiek voorbeeld van opdrachtgever vs. uitvoerder.

Dat betekent overigens niet dat het PvE helemaal vastligt. Ik heb genoeg concessies zien in gaan waar het uiteindelijke product toch nog afweek van de door de opdrachtgever gestelde eisen. Het betekent wel dat als je af wilt wijken van het PvE, dat je met een goede reden moet komen om dat te doen.
Als de deur wit moet zijn is daar meer reden voor dan alvast van te voren alle trajecten zo vast te leggen dat andere mogelijkheden niet kunnen. Daarnaast lees ik in bouwbestekken ook nooit dat er van witte deuren afgeweken mag worden. Denk dat daarvoor het doel van een bouwbestek teveel anders is dan dit bestek.
Yanaike schreef:De Vechtdallijnen zijn geen onderdeel van deze concessie. Voorlopig is er alleen sprake van een verlenging van de spoorlijn van Veendam naar Stadskanaal. Over een verdere verlenging naar Emmen wordt in het PvE nog niet gesproken en dat zal dus voorlopig ook nog niet aan de orde zijn, en is dus geen zorg voor in dit topic.
De Vechtdallijnen zijn inderdaad geen onderdeel van deze consessie, maar dat beschrijf ik ook nergens zo. Mijn vraag daarin is of het doortrekken van die consessie tot Stadskanaal ook een optie kan zijn. Dan draag je de exploitatie door twee consessies.

Verlenging naar Emmen staat op bijvoorbeeld p9 van http://www.fryslan.frl/document.php?m=7 ... t=1&c=3502 omschreven. En wel aardig dat Groningen dat tot Emmen ook exploitatie technisch voor rekening wil nemen, er staat namelijk nergens in dat Drenthe dan gaat meebetalen. Denk dat het voor Drenthe dan een minder grote reden zal gaan worden om nee te zeggen ;)

En de onderzoeken over de reistijd Groningen Emmen per trein zijn uitgegaan van een snelheid van 90 - 120 km/u wat op dat moment de maximale snelheid was voor het huidige baanvak Veendam - Groningen. (Vergelijk het met een normale bus en Qliner de een mag 90 de ander 100) Een Spurt kan 140 km/u en een sprinter zelfs 160 km/u dat geeft dus alweer een heel ander perspectief. ander punt wat voor reizigers als hinderlijk werd ervaren zou de (4) stops in Hoogezand/Sappemeer zijn. Zelf reis ik wel eens mee met dat traject en het valt behoorlijk mee. En ik merk daarin ook geen medereizigers die dan maar gillend onder de trein gaan zitten :)
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door geert4OV »

CamilleKreemers schreef:
De verbinding Stadskanaal - Emmen is denk ik helemaal niet treinwaardig. Een uursdienst van de bus omzetten tot halfuursdienst met een trein, lijkt me onhaalbaar.
Qbuzz 73 tussen 6.55 - 23.28 elk uur vertrek
Qbuzz 74 tussen 6.01 - 23.05 elk uur vertrek
Qbuzz 75 tussen 6.54 - 17.41 elk uur vertrek muv 10.41 - 12.41 dan op afroep en na 19.20 23.20 vanaf Valthermond tot Stadskanaal

En daarnaast ook een groot rijwindow in het weekeinde.
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

GeertOV daarin heb je gelijk, maar het zijn wel drie totaal verschillende routes. Ik denk dat je qua bewoning het beste de trein via Ter Apel kan proberen te leggen. Dan houdt je nog maar een uursdienst over.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten