Het idee achter de doorkoppeling Winschoten-Roodeschool en Veendam-Delfzijl is dat reizigers van stations ten oosten van Groningen naar Zernike (en dat zijn een hoop, meer dan richting Leeuwarden waarschijnlijk) op Groningen Noord kunnen overstappen op de bus om zo het hoofdstation enigszins te ontlasten van overstappers. Wel zou ik dan indien mogelijk de spitssneltrein naar Winschoten extra laten stoppen op station Hoogezand-Sappemeer en doorkoppelen aan een trein naar Leeuwarden, zodat je die relatie alsnog zonder overstap kunt bieden (dus
Ws-
Hgz-
Gerp-
Gn-
Bp-
Lw).
Kleurstellingen zijn heel leuk, maar kun je niet beter eerst eens gaan denken over op welke trein je die kleurstelling wil toepassen? Ik zou met oog op het milieu ervoor kiezen om de huidige treinen over te nemen (die komen uit 2006, dus zijn nog vrij jong) aangevuld met vergelijkbare treinen (bijvoorbeeld die van de Maaslijn) om de uitbreidingen op te kunnen vangen.
Na de start van de concessie wil ik dan de treinen laten aanpassen aan de concessie eisen (dus stopcontacten, betere wifi, betere stoelen, eventueel geschikt maken voor alternatieve brandstoffen). Uiterlijk een half jaar na de start van de concessie moeten alle treinen aangepast zijn.
Ik zou er niet voor kiezen om schermpjes in de stoelen toe te passen, die zijn binnen de kortste keren kapot. Enkele interactieve schermen op de balkons lijkt me dan wel interessant.