OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

reisthijs schreef:80% van de Nederlanders heeft een smartphone tegenwoordig.
Je zult maar tot die 20% behoren. En volgens mij bestaat de doelgroep die geen smartphone heeft voornamelijk uit ouderen, waarvan er in Groningen en Friesland een hoop wonen. Het is dan ook bedoeld als feature, geen doel op zich.
Dan zou ik het zo doen als bij veel regionale vervoerders in Duitsland: een kaartautomaat op het balkon, met een touchscreen waarop je reisinformatie kunt krijgen.
Maar die automaat neemt dan weer zitplaatsen in beslag, zitplaatsen die je maar wat graag aan wilt bieden. Als je dan zo'n scherm integreert in een hoofdsteun, heb je er in ieder geval een stoel bij. En natuurlijk kun je die stoel slim situeren zodat iedereen er bij kan. Het blijft een schets :wink:
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door regenmaker »

Mikos schreef:Je zult maar tot die 20% behoren. En volgens mij bestaat de doelgroep die geen smartphone heeft voornamelijk uit ouderen, waarvan er in Groningen en Friesland een hoop wonen. Het is dan ook bedoeld als feature, geen doel op zich.
Ga je dan als vervoerder ook cursussen aanbieden om ouderen op weg te helpen met zo'n technisch snufje in de trein? :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Daarvoor hebben we servicepersoneel, die helpen graag bij de introductie ervan :pos:
Project loading: 50% loaded. Please wait...
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CX1000 »

Is het niet handiger om in de beginfase meer te focussen op de basis (lijnen, frequenties, treinen enz.) en later pas op de extra's zoals eventuele touchscreens in de treinen?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Je zult ergens mee moeten beginnen. De een is goed in dienstregelingen, de ander in iets anders. Uiteindelijk zul je een pakket samen moeten stellen dat je zou willen presenteren bij inschrijving. Dat we nog niet weten hoe laat de trein in Scheemda vertrekt wil niet zeggen dat er niet al naar de stoelen gekeken kan worden. Bovendien is het een uitnodiging voor eenieder om met plannen op de proppen te komen.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DrechtBlub »

Als mogelijk zo open mogelijk zijn over instap en uitstap cijfers bij stations. Open kaart spelen, wat dit concept al soort van doet (of niet, ik kan nou nogsteeds niet bepalen of je sarcastisch ben hierover) kan voor de klant meer vertrouwen leveren in de OV vervoerder.

Sta/leunstangen in de trein op de balkons. Noemen ze bij de NS zitrollen maargoed.

Deze Klinkt misschien een beetje raar: frequent(er) wedstrijden en prijsvragen. Dit is goede advertentie en zorgt dat mensen meer bij het OV bedrijf betrokken geraken en blijven. Die wedstrijd van arriva toen voor dat design op die spurt deur is een goed voorbeeld van iets creatiefs dat reizigers betrekt bij. Afbeelding
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Reizigers bij je product betrekken is vaak een goed idee.
VIRM schreef:Met betrekking tot de discussie over de bedelaars in de trein: eigenlijk mis ik voor dergelijke zaken de mogelijkheid om de HC de Whatsappen of een berichtje te sturen via de NS Reisplanner Xtra app of zoiets. (...) Misschien beginnen met de mogelijkheid om een aantal standaardmeldingen meteen door te geven aan de HC (zaken zoals bedelaars, erg smerige trein, overlast in stiltecoupe, tweedeklas reizigers in de eerste klas, slecht hoorbare omroep) en dat je dan het treinstelnummer kan selecteren. Dat voorkomt dat je dan een hele chat krijgt.
Dat kunnen we meteen implementeren in onze app! :pos:

Qua stoelen zit ik aan iets dergelijks te denken:
Afbeelding
Het uiterlijk en comfort van een directeursstoel; zacht om op te zitten en prettig voor alle lengtes van reizen op ons netwerk. Iedere reiziger moet zich koning voelen in onze treinen.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DrechtBlub »

Ik zou juist iets doen met kleuren, maak het vrolijk en licht, niet donker. Comfortabele stoelen vind ik net zo belangrijk als jij maar je moet er wel ene uitnodigend kleurenschema bij doen.

Luxe met frisse uitstraling (Modern) voorbeeld geplukt van internet:
Afbeelding
Ander doeleinde maar toch, deze kleuren combinatie met houtprint ziet er goed en fris/uitnodigend uit uit:
Afbeelding

(Dit is alleen als voorbeeld voor kleurcombinaties en uitstraling, niet design.)
Ik blub in het Drecht.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

Het ziet er goed uit, maar ik denk met dit soort dingen eerder aan een Thalys dan een boemeltje van Weener naar Roodeschool. :p
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Het ging dan ook niet om de kleur, Wilburg, die moet namelijk passen bij het uiterlijk van de trein, dus het kleurenschema is nog niet aan de orde geweest. Licht en vrolijk is inderdaad wel de intentie. Het ging me nu alleen om het soort stoel; die moet comfort hebben en uitstralen.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

@ Mikos, als jij met grijs wil gaan rijden als stoelen is het wel enorm deprimerend. Ik vind de kleuren van Wilburg dan al vrolijker. Ik denk echter niet dat je een bar in de trein wil drukken. Dat zou eerder op een Thalys of Fyra-achtige trein kunnen.

Momenteel geldt in Noord-Nederland voor Groningen-Drenthe een HOV-kleurstelling bij de streekbussen die gelijk zijn opgebouwd. Ik had persoonlijk het liefst een kleurstellingssoort gezien in al het vervoer boven Zwolle, aangezien de regio nogal wat grensoverschrijdende lijnen heeft.

[Hoe voeg ik foto's toe????]

Ik zou idealiter erop aansluiten met kleurstelling, maar dat is lastig. Wat: welke kleuren wil je gebruiken? Welke combinatie lijkt mooi? Kun je dat ook in andere concessies gebruiken?

Eigenlijk moet je het volgende bepalen:
- Welk budget is er aanwezig voor deze concessie?
- Welk materieel wil men inzetten, in acht neming van de vervoervraag en treinlengtes (niet onbelangrijk voor perronlengtes en capaciteit per treinstel)?
- Welk budget is er over (na aftrekken van personeel en materieeltechnische eisen van concessiehouder en Prorail) voor de aankleding van het materieel? Hierbij denkende aan een totaal budget per trein, wat gevolg is van materieelkeuze?
- Hoe ga je het budget verdelen in elke trein?

Een dienstregeling maken is namelijk regelmatig het makkelijkste, omdat je daar wel een grove indicatie in het PvE heb zitten. Door de PvE kom je vaak uit op een bepaald aantal soorten dienstregeling (helemaal door enkelspoor). Dan weet je het minimaal aantal omlopen om alle ritten met enkele stellen weg te rijden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Over kleuren heb ik het nog niet gehad, mensen! Ik heb een plaatje van een eerste klassectie van de NMBS laten zien, niet meer, niet minder. :Y

Plaatjes toevoegen kun je niet direct, die moet je elders hosten (Photobucket, bijvoorbeeld). Door middel van de Img-knop kun je afbeeldingen tonen.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

Mijn voorkeur zou zijn, om de sneltrein "over Groningen en Leeuwarden heen" te koppelen aan de sprinters naar de uiteinden.
Zodat je vanuit bijv. Winschoten of Veendam rechtstreeks naar Harlingen of Sneek kunt. Zo bied je het overgrote deel van de reizigers een snelle, rechtstreekse verbinding met zowel Groningen als Leeuwarden.

En wat ook gewenst is: treinen die een beetje snel optrekken, zodat de stoptrein Gn - Lw zowel in Gn als Lw goed aansluit op de IC's van/naar Zl.
En wellicht is een nieuw station Hoogkerk ook wel kansrijk?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Chrysa schreef:Afbeelding
De provincies zijn echter heel duidelijk in hun eis: De stoptreinen binnen Groningen dienen op elkaar door te lopen. De enige manier waarop je een doorgaande trein zou kunnen creëren is door die daar bovenop aan te bieden, zoals de spitssneltrein Nieuweschans-Groningen die geëist wordt door te leggen naar Leeuwarden of verder Friesland in.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Dit is het concept-PvE, Wellicht dat ze toch besluiten om de vervoerder hierin iets meer speelruimte te geven. (Persoonlijk zou ik sowieso als vervoerder vragen of zoiets mogelijk is. Het zou zomaar kunnen dat de vervoerder door andere koppelingen een goedkopere en beter-aansluitend-bij-reizigerspratronen inschrijving kan realiseren.) Is de klant beter geholpen door een dergelijk voorstel van een vervoerder, kan ik me niet indenken dat de provincie dit verbieden gaat.
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DrechtBlub »

De kans mag niet groot zijn als je niet aan de eisen voldoet maar concessie eisen zijn zachte eisen, ze mogen bij aanbesteden technisch gezien gebroken worden al is je winkans mogelijk niet zo hoog. Als jij kan aantonen dat je meer reizigers bevoordeeld door andere koppeling is dat wellicht iets om overna te denken om dan toch aan die eis niet te voldoen.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Maar ook dan zou ik ernstig rekening houden met dat wat in het concept staat. Je kunt natuurlijk altijd proberen aan te tonen dat het efficiënter of beter kan, maar dat kun je alleen bewijzen wanneer je dat wat gevraagd wordt tot in de puntjes uitzoekt en daarnaast je eigen plan neerlegt. Dus voor de dienstregelingontwerpers: Zet dat op wat hierboven door het PvE geëist wordt, maak daarna een efficiënter of mooier plan.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DrechtBlub »

Helemaal mee eens, Zal ik eens kijken voor mogelijke branding en kleurstelling?
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Altijd goed! Mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar warm rood (A)
Project loading: 50% loaded. Please wait...
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Mikos schreef:Maar ook dan zou ik ernstig rekening houden met dat wat in het concept staat. Je kunt natuurlijk altijd proberen aan te tonen dat het efficiënter of beter kan, maar dat kun je alleen bewijzen wanneer je dat wat gevraagd wordt tot in de puntjes uitzoekt en daarnaast je eigen plan neerlegt. Dus voor de dienstregelingontwerpers: Zet dat op wat hierboven door het PvE geëist wordt, maak daarna een efficiënter of mooier plan.
nou, neem Arriva in Fryslan.

Aldus de provincie moet die foto-kleurstelling op alle bussen in dat gebied gereden worden. Daar wordt ook niet aan gehouden door Arriva, aangezien het materieel kriskras door elkaar wordt ingezet. Als Arriva daarmee kan wegkomen, kunnen we vast ook wel met iets andere koppelingen wegkomen.

Enige waar je sowieso niet mee wegkomt, is de inzet van de Duitse treinserie. Die moeten altijd op Leer / Weener-omlopen eindigen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5809
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Eerst pleasen, daarna je eigen plan trekken. Dat doen alle andere vervoerders ook, dus wees niet te eigenwijs, want dan kun je die concessie sowieso wel op je buik schrijven.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Ik ga wel even kijken op basis van BUP-patronen. Ik hoop dus dat mijn plan efficiënter is. Weet alleen niet of het ook daadwerkelijk passen gaat op de infra in detail.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door groningen »

Laten we treinen normaal houden en de reden dat treinen doorrijden naar Europapark is/schijnt vanwege die .... ambtenaren.
DrechtBlub
Berichten: 1225
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DrechtBlub »

Ik ben absoluut slecht met logo's maar ik heb wel een fris kleurenschema bedacht:
Afbeelding
(Wit/Cyaan/Turkoois/Oranje/Antraciet/Grijs)

(Template: http://i.imgur.com/4FXmyHk.png )
Ik blub in het Drecht.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Lijn65 »

Het idee achter de doorkoppeling Winschoten-Roodeschool en Veendam-Delfzijl is dat reizigers van stations ten oosten van Groningen naar Zernike (en dat zijn een hoop, meer dan richting Leeuwarden waarschijnlijk) op Groningen Noord kunnen overstappen op de bus om zo het hoofdstation enigszins te ontlasten van overstappers. Wel zou ik dan indien mogelijk de spitssneltrein naar Winschoten extra laten stoppen op station Hoogezand-Sappemeer en doorkoppelen aan een trein naar Leeuwarden, zodat je die relatie alsnog zonder overstap kunt bieden (dus Ws-Hgz-Gerp-Gn-Bp-Lw).

Kleurstellingen zijn heel leuk, maar kun je niet beter eerst eens gaan denken over op welke trein je die kleurstelling wil toepassen? Ik zou met oog op het milieu ervoor kiezen om de huidige treinen over te nemen (die komen uit 2006, dus zijn nog vrij jong) aangevuld met vergelijkbare treinen (bijvoorbeeld die van de Maaslijn) om de uitbreidingen op te kunnen vangen. Na de start van de concessie wil ik dan de treinen laten aanpassen aan de concessie eisen (dus stopcontacten, betere wifi, betere stoelen, eventueel geschikt maken voor alternatieve brandstoffen). Uiterlijk een half jaar na de start van de concessie moeten alle treinen aangepast zijn.

Ik zou er niet voor kiezen om schermpjes in de stoelen toe te passen, die zijn binnen de kortste keren kapot. Enkele interactieve schermen op de balkons lijkt me dan wel interessant.
Basislijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten