OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Hallo en welkom bij OVNL Rail! We hebben ons ingeschreven als nieuwe gegadigde voor de concessie Noordelijke Nevenlijnen, waarbij we mee willen dingen om de lijnen Groningen-Nieuweschans-Leer, Groningen-Delfzijl, Groningen-Roodeschool, Groningen-Leeuwarden, Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Sneek-Stavoren uit te gaan voeren.

De provincies Groningen en Friesland hebben hun Pakket van Eisen opgesteld, waarin ze uit de doeken hebben gedaan wat ze van de uiteindelijke vervoerder verwachten. Samengevat komt dat hierop neer:

-Treindiensten in Groningen gaan gekoppeld rijden. Er is een kwartiersdienst tussen Sauwerd en Zuidbroek.
-De treinen uit Leeuwarden gaan doorrijden naar Groningen Europapark.
-Sappemeer Oost gaat dicht.
-Aantal kleine frequentieverbeteringen.
-Onderzoek naar een nieuwe spoorlijn naar Emmen en rechtstreekse trein naar Bremen. 

Laten we met iedereen die interesse heeft een product op papier zetten waarmee we de reiziger zo optimaal mogelijk kunnen vervoeren, zodat we die concessie binnen kunnen slepen: er moet een dienstregeling komen, er moeten treinen uitgekozen worden en we moeten ons natuurlijk positief weten te presenteren.

Alle ruimte om een mooi spoorbedrijf op te zetten. Wie neemt welk deel onder zijn of haar hoede en weet een mooie basis neer te zetten waar we het bedrijf op weten te bouwen!
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Even een opmerking. Dit is de concept-PvE en niet het definitieve pakket. Ik verwacht overigens geen enorm grote wijzigingen, maar soms wil men wel iets naar aanleiding van opmerkingen van consumentenplatform of nieuwere inzichten wijzigen. Daarnaast mis je nog de fundamentele onderdelen als inkomsten en reizigersaantallen om je inschrijving te kunnen maken.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

We missen zelfs een KvK-inschrijving en nog wel meer. Het blijft een forum met geïnteresseerden en we zullen het moeten doen met de informatie die beschikbaar is. Daar valt vast iets redelijk realistisch mee te bereiken, toch?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DrechtBlub »

Is dit als just for fun of serieus. Ik lijkt me niet serieus maar toch voor de zekerheid.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Dit is bloedserieus. Op een hobbyistenforum.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Alle uitbreidingen kun je rijden met de huidige SPURT's van de Noordelijke Nevenlijnen EN Maaslijn samen. Je zou dan wellicht goedkoper uit kunnen zijn (en sowieso milieubewuster). Je moet dan alleen wel het materieel bij Arriva weten los te peuteren.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Jef400 »

Ik zou in ieder geval de rechtstreekse boottrein vanuit Leer weer invoeren, in aansluiting op de Intercity uit het ruhrgebied vandaan. Deze trein als Sneltrein categoriseren en naar Harlingen Haven laten rijden. Als je het een beetje inplant scheelt dat ook weer reguliere treinen op dat traject.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ODRAIL »

Dan moet eerst wel die brug hersteld zijn om treinen van en naar Leer te kunnen laten rijden.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door diederickx »

En station Leeuwarden verbouwen.

Een boottrein Leer - Eemshaven hoort wél tot de eenvoudige mogelijkheden.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

Die zal er ook wel komen omdat die series gekoppeld worden, maar is het voor mensen uit Leer niet sneller via Emden?

Afbeelding
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

Hartstikke leuk initiatief Mikos! Ik ga zeker meepuzzelen. Paar dingetjes die mij opvallen tijdens het globaal scannen van het PvE:

- Er moet een pendel trein komen tussen Winschoten en Groningen die onderweg alleen stopt in Groningen Europapark. Volgens mij bestaat deze pendeltrein nu nog niet?
- Het is toegestaan om de stations Dronrijp en Deinum alternerend (beide 1x/uur) te bedienen als dat leidt tot efficiëntere omlopen waarbij de aansluitingen in Leeuwarden wel gegarandeerd moeten zijn.
- De frequentie op Leeuwarden - Sneek wordt opgevoerd van 3x/uur naar 4x/uur.
- Leeuwarden Achter de Hoven hoeft niet meer te worden bediend.
- Er wordt gesproken over het mogelijk overnemen van de SPURTS/GTW van Arriva. Op Wikipedia vind ik dat de treinen op dit moment 11 tot 5 jaar oud zijn, lijkt mij niet zo heel oud in vergelijking met bijvoorbeeld de treinen van NS. Heeft iemand verstand van de SPURTS op Noordelijke Nevenlijnen? Zou het een goede deal zijn om deze treinen over te nemen of zullen we gewoon lekker kiezen voor onze eigen treinen?
- Er zijn behoorlijk wat strenge eisen wat betreft treinvervangend busvervoer. Sowieso moet er rekening gehouden worden met de vernielde spoorbrug bij Leer en daarnaast wordt er ook gesproken over het bedienen van Dronrijp en Deinum met bussen in het geval van alternerende treinen of het aanbieden van busvervoer bij te weinig capaciteit over het spoor.
- Naast de eventuele uitbreidingen naar Bremen en Stadskanaal/Emmen wordt er ook gesproken over een eventuele overname van de SPRs Groningen - Zwolle en Leeuwarden - Zwolle, maar sowieso nog niet bij het begin van de concessie.
- Weet iemand van welke dienstregeling we uit moeten gaan wat betreft de aansluitingen in Leeuwarden? Gaan we uit van 2 volledige ICs en SPRs tussen Leeuwarden en Zwolle of gaan we uit van de huidige situatie met 1 volledige IC, 1 stoppende IC en 1 SPR?
- Er wordt regelmatig verwezen naar de bijlagen, maar die zitten helaas niet in hetzelfde document. Iemand enig idee hoe we de bijlage kunnen vinden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Suus »

Een kwartierdienst tussen Groningen en Sauwerd heeft wel een nadeel ten opzichte van het huidige systeem dat de treinen van/naar Roodeschool en Delfzijl vlak achter elkaar rijden, namelijk dat een van de twee lijnen hun goede aansluiting op de intercity verliezen. Ik vraag mij af hoe wenselijk dat is.

Als je een kwartierdienst wil van Groningen richting Zuidbroek kan je misschien beter een van de treinen uit Leeuwarden (sneltrein?) verder laten rijden, zodat je wel een kwartierligging houdt tussen Groningen en Zuidbroek, maar dat in ieder geval alle stations behalve Veendam in Groningen een snelle overstap hebben op de intercity. De vraag is, wat weegt zwaarder: een kwartierdienst of goede aansluitingen tussen de regio en de rest van het land.

---

Volgens mij moeten de GTW's door de nieuwe vervoerder worden overgenomen. Het is inderdaad waar dat er extra GTW's vrijkomen door de elektrificatie van de Maaslijn, dat biedt mogelijk wat extra speelruimte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

Rijden er ook nog goederentreinen? En zo ja, waar?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

ach. Ik ben al met de huidige treintijden en de verwachte 2x SN Groningen - Leeuwarden aan het puzzelen. Ik wijk alleen express van de eisen af, want mijn kameraden uit Hoogezand willen graag rechtstreeks naar Leeuwarden voor hun school.

Creatief moet ik wel zeggen:
Stoptrein Winschoten ri Groningen -> 4 minuten wachttijd op CS, maar door op Sneltrein Groningen - Leeuwarden. Dan keren op stoptrein naar Groningen. In Groningen keren op stoptrein naar Leeuwarden. In Leeuwarden weer sneltrein naar Groningen om eindelijk als stopper naar Winschoten te gaan. Heel creatief, maar op de knopen Leeuwarden, Groningen en Winschoten steeds 4 minuten rust tussen de ritten. Dit zou ik als vervoerder ideaal vinden, want bijna continu doorrijden met je trein en de drukste verbindingen zijn gekoppeld.
Yanaike schreef:- Er moet een pendel trein komen tussen Winschoten en Groningen die onderweg alleen stopt in Groningen Europapark. Volgens mij bestaat deze pendeltrein nu nog niet?
- Het is toegestaan om de stations Dronrijp en Deinum alternerend (beide 1x/uur) te bedienen als dat leidt tot efficiëntere omlopen waarbij de aansluitingen in Leeuwarden wel gegarandeerd moeten zijn.
- De frequentie op Leeuwarden - Sneek wordt opgevoerd van 3x/uur naar 4x/uur.
- Leeuwarden Achter de Hoven hoeft niet meer te worden bediend.
- Er wordt gesproken over het mogelijk overnemen van de SPURTS/GTW van Arriva. Op Wikipedia vind ik dat de treinen op dit moment 11 tot 5 jaar oud zijn, lijkt mij niet zo heel oud in vergelijking met bijvoorbeeld de treinen van NS. Heeft iemand verstand van de SPURTS op Noordelijke Nevenlijnen? Zou het een goede deal zijn om deze treinen over te nemen of zullen we gewoon lekker kiezen voor onze eigen treinen?
- Er zijn behoorlijk wat strenge eisen wat betreft treinvervangend busvervoer. Sowieso moet er rekening gehouden worden met de vernielde spoorbrug bij Leer en daarnaast wordt er ook gesproken over het bedienen van Dronrijp en Deinum met bussen in het geval van alternerende treinen of het aanbieden van busvervoer bij te weinig capaciteit over het spoor.
- Naast de eventuele uitbreidingen naar Bremen en Stadskanaal/Emmen wordt er ook gesproken over een eventuele overname van de SPRs Groningen - Zwolle en Leeuwarden - Zwolle, maar sowieso nog niet bij het begin van de concessie.
- Weet iemand van welke dienstregeling we uit moeten gaan wat betreft de aansluitingen in Leeuwarden? Gaan we uit van 2 volledige ICs en SPRs tussen Leeuwarden en Zwolle of gaan we uit van de huidige situatie met 1 volledige IC, 1 stoppende IC en 1 SPR?
- Er wordt regelmatig verwezen naar de bijlagen, maar die zitten helaas niet in hetzelfde document. Iemand enig idee hoe we de bijlage kunnen vinden?
Dit is de concept-PvE, Officieel begint de aanbesteding pas na februari aldus OV-pro. Even je vragen beantwoorden die ik kan vertellen, daar ik 15km van deze concessie woon:
- Pendeltrein is nieuw.
- De spurts zitten "goed", al is IC-kwaliteit wellicht leuker. Ik zou persoonlijk uit milieu-oogpunt kiezen voor overnemen van dit materieel en smeken bij Arriva of hun Maaslijnmaterieel ook overgenomen kan worden. Op die manier heb je direct al het materieel dat je nodig bent voor deze concessie.
- De sprinters Groningen / Leeuwarden - Zwolle is nog HRN, maar vanuit de kamer wordt onderzoek gedaan naar het verder decentraliseren van randsprinters.
- Bijlagen zijn altijd pas bij de definitieve aanbesteding. Ik verwacht dat het hier komt te staan, daar Tenderned ook hierheen verwijst.
- Er wordt een 30-interval geëist op Harlingen - Leeuwarden. Halverwege het spoor ligt enkelspoor, dus kun je daar niet aan voldoen of fors langzamer rijden. Daarnaast is alternerend rijden hier ook toegeslagen (net als sneltrein Groningen - Leeuwarden). Ik vraag me wel af in hoeverre de vervoerder eigen verbeteringen mag voorstellen om het netwerk te verbeteren.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Jef400 »

Ik zou wel wat langer keren dan 4 minuten. Zeker op vertragingsgevoelige enkelsporige trajecten vind ik het toch gevaarlijk zo weinig speling te hebben.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Het is natuurlijk afhankelijk van Project ESGL of het kan.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Lijn65 »

De bijlagen staan ook op de website van de provincie Groningen
Chrysa schreef:Rijden er ook nog goederentreinen? En zo ja, waar?
Ja, van en naar Veendam rijdt de dolime-trein, er rijdt meerdere keren per week een trein naar Roodeschool (aardgascondensaat als ik me niet vergis) en ook vindt er sporadisch nog goederenvervoer richting Delfzijl plaats. Wat er in Friesland gebeurt weet ik zo niet, maar alle spooraansluitingen in Leeuwarden, Harlingen en Franeker zijn opgeruimd dus het zal niet veel zijn.
Suus schreef:Een kwartierdienst tussen Groningen en Sauwerd heeft wel een nadeel ten opzichte van het huidige systeem dat de treinen van/naar Roodeschool en Delfzijl vlak achter elkaar rijden, namelijk dat een van de twee lijnen hun goede aansluiting op de intercity verliezen. Ik vraag mij af hoe wenselijk dat is.

Als je een kwartierdienst wil van Groningen richting Zuidbroek kan je misschien beter een van de treinen uit Leeuwarden (sneltrein?) verder laten rijden, zodat je wel een kwartierligging houdt tussen Groningen en Zuidbroek, maar dat in ieder geval alle stations behalve Veendam in Groningen een snelle overstap hebben op de intercity. De vraag is, wat weegt zwaarder: een kwartierdienst of goede aansluitingen tussen de regio en de rest van het land.
Het overgrote deel van de reizigers heeft Groningen als eindbestemming, maar de mensen die willen overstappen blijken vaak beter bij stem te zijn...
CamilleKreemers schreef:Alle uitbreidingen kun je rijden met de huidige SPURT's van de Noordelijke Nevenlijnen EN Maaslijn samen. Je zou dan wellicht goedkoper uit kunnen zijn (en sowieso milieubewuster). Je moet dan alleen wel het materieel bij Arriva weten los te peuteren.

Het is inderdaad veel milieubewuster dan nieuwe treinen te laten bouwen. Echter, de provincies stellen allerlei nieuwe eisen aan het materieel (usb poortjes, klaptafels, milieu-eisen) waardoor je de Spurtjes wel moet verbouwen. Vraag is wanneer je dat gaat doen.
Basislijn
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Leuk om te zien dat het idee aanslaat! Er komen veel facetten kijken bij zo'n 'simpel' plan:

- Dienstregeling (voor de reiziger)
- Dienstrooster (inhoudelijke diensten voor het personeel)
- Treinen (materieel, onderhoud, inzet, enzovoort)
- De werkgever (de provincies in dit geval) tevreden stellen en bovendien houden

Maar ook de reizigersaantallen en stromingen (wie gaat waar naartoe, wie doe ik een plezier door de trein ergens wel te laten stoppen of juist niet, valt er reistijdwinst te behalen door een bepaalde verbinding aan te bieden) zijn natuurlijk van belang. Die zijn bij mijn weten niet openbaar, maar wellicht dat we met de beschikbare informatie op het Internet toch een eind kunnen komen.

Had iemand al nagedacht over wat we de reiziger in de trein aan willen bieden? Hoe de treinen er uit zouden kunnen zien? Hoe kunnen we de provincies meer geven dan ze vragen, voor hetzelfde geld? Ik doe zelf natuurlijk ook mee met bedenken en zal mijn licht hier eens over laten schijnen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Klaasje »

En eentje is heel erg obvious: Geld.

De reizigersaantallen heb je zowel nodig om te bepalen hoe je een dienstregeling kunt maken alsook om te weten hoeveel geld je buiten de subsidie om krijgt. Daarnaast kan je natuurlijk alles zo optimaliseren dat je voor zo min mogelijk geld zoveel mogelijk trein kunt geven.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door reisthijs »

CamilleKreemers schreef:Creatief moet ik wel zeggen:
Stoptrein Winschoten ri Groningen -> 4 minuten wachttijd op CS, maar door op Sneltrein Groningen - Leeuwarden. Dan keren op stoptrein naar Groningen. In Groningen keren op stoptrein naar Leeuwarden. In Leeuwarden weer sneltrein naar Groningen om eindelijk als stopper naar Winschoten te gaan. Heel creatief, maar op de knopen Leeuwarden, Groningen en Winschoten steeds 4 minuten rust tussen de ritten. Dit zou ik als vervoerder ideaal vinden, want bijna continu doorrijden met je trein en de drukste verbindingen zijn gekoppeld.
Dat lijkt op wat Arriva voor Limburg heeft bedacht met Roermond - Maastricht Randwyck - Heerlen. Dat blijkt in de praktijk alleen niet zo goed te werken -o-

Efficiëntie is goed, en dat moet ook wel als de factor geld een grote rol speelt, maar dat zou niet ten kostte moeten gaan van een betrouwbare dienstregeling.

Sneltrein en stoptrein op elkaar laten keren, dat zou ik alleen doen als de vervoersvraag vergelijkbaar is. Als het veel verschilt rijdt een van de twee met onnodig lange treinen en dat is ook weer niet efficiënt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

In hoeverre mogen we afwijken van het PvE?

In principe wenst de procincie doorkoppelingen tussen Delfzijl/Roodeschool - Veendam/Nieuweschans. Als we kiezen voor een doorkoppeling Leeuwarden - Veendam/Nieuweschans wijken we dus af van het PvE. Dan moeten we met een goede reden komen voor die afwijking. De reden 'omdat mijn maten van Hoogezand naar Leeuwarden willen' lijkt me niet zo sterk. Maar omdat een koppeling Leeuwarden - Veendam/Nieuweschans 'rechtdoor' rijdt, lijkt mij de vervoerswaarde wel veel groter. Er zullen waarschijnlijk meer reizigers van Hoogezand, Veendam of Winschoten in de richting van Leeuwarden doorrijzen dan in de richting van Delfzijl/Roodeschool omdat de trein in het laatste geval altijd om reist via Groningen.

Als we kiezen voor een koppeling Leeuwarden - Veendam/Nieuweschans, lijkt het me wel handig om ook echt alles door te koppelen: dus bijvoorbeeld de stoptrein uit Leeuwarden door naar Veendam en de sneltrein uit Leeuwarden door naar Nieuweschans. Ik weet alleen niet of dat mogelijk is.

Verder nog een mogelijkheid om van de dienstregeling af te wijken is met stations: bijvoorbeeld het openen van een station in Hoogkerk of het verschuiven van de stations rondom Hoogezand-Sappemeer zodat de stations op logischere locaties liggen.
Groens
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 16:00

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Groens »

Yanaike schreef:In hoeverre mogen we afwijken van het PvE?

In principe wenst de procincie doorkoppelingen tussen Delfzijl/Roodeschool - Veendam/Nieuweschans. Als we kiezen voor een doorkoppeling Leeuwarden - Veendam/Nieuweschans wijken we dus af van het PvE. (...) Maar omdat een koppeling Leeuwarden - Veendam/Nieuweschans 'rechtdoor' rijdt, lijkt mij de vervoerswaarde wel veel groter.
Ik meen dat de provincie dit graag wil zodat alle treinen uit de provincie ook Europapark (met de bedrijvigheid daar) en Noord (o.a. voor de Zernike campus) aandoen, om het hoofdstation te ontlasten.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Natorious »

Suus schreef:Een kwartierdienst tussen Groningen en Sauwerd heeft wel een nadeel ten opzichte van het huidige systeem dat de treinen van/naar Roodeschool en Delfzijl vlak achter elkaar rijden, namelijk dat een van de twee lijnen hun goede aansluiting op de intercity verliezen. Ik vraag mij af hoe wenselijk dat is.

Als je een kwartierdienst wil van Groningen richting Zuidbroek kan je misschien beter een van de treinen uit Leeuwarden (sneltrein?) verder laten rijden, zodat je wel een kwartierligging houdt tussen Groningen en Zuidbroek, maar dat in ieder geval alle stations behalve Veendam in Groningen een snelle overstap hebben op de intercity. De vraag is, wat weegt zwaarder: een kwartierdienst of goede aansluitingen tussen de regio en de rest van het land?
Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, is om de trein uit Delfzijl niet meer te laten aansluiten op Groningen , maar wel de Q-Link 6. Zijn reizigers uit Delfzijl / Appingedam wel iets langer onderweg, maar korter dan met de trein.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

reisthijs schreef:
CamilleKreemers schreef:Creatief moet ik wel zeggen:
Stoptrein Winschoten ri Groningen -> 4 minuten wachttijd op CS, maar door op Sneltrein Groningen - Leeuwarden. Dan keren op stoptrein naar Groningen. In Groningen keren op stoptrein naar Leeuwarden. In Leeuwarden weer sneltrein naar Groningen om eindelijk als stopper naar Winschoten te gaan. Heel creatief, maar op de knopen Leeuwarden, Groningen en Winschoten steeds 4 minuten rust tussen de ritten. Dit zou ik als vervoerder ideaal vinden, want bijna continu doorrijden met je trein en de drukste verbindingen zijn gekoppeld.
Dat lijkt op wat Arriva voor Limburg heeft bedacht met Roermond - Maastricht Randwyck - Heerlen. Dat blijkt in de praktijk alleen niet zo goed te werken -o-

Efficiëntie is goed, en dat moet ook wel als de factor geld een grote rol speelt, maar dat zou niet ten kostte moeten gaan van een betrouwbare dienstregeling.

Sneltrein en stoptrein op elkaar laten keren, dat zou ik alleen doen als de vervoersvraag vergelijkbaar is. Als het veel verschilt rijdt een van de twee met onnodig lange treinen en dat is ook weer niet efficiënt.
Je kan altijd stellen aftrappen in Leeuwarden, Daarnaast keerde vorig jaar de sneltrein die om 8.18 in Leeuwarden komt ook op de stoptrein van 8.21. Daarnaast is het materieel van Arriva in Limburg nieuw, waar ik voor deze concessie nog in gedachten het huidige materieel van Maaslijn en deze concessie pak. Ik mag hopen dat de rij-eigenschappen niet ineens wijzigen.

Daarnaast praten we over een concessie met bijna alleen maar enkelspoor, dus ligt de betrouwbaarheid sowieso lastiger. Mijn ideale toekomstdroom zou 100% dubbelspoor zijn tussen Groningen - Leeuwarden, omdat je daarmee wellicht meer speling krijgt in de dienstregeling. Je wilt zo min mogelijk omlopen creëren, omdat je dan het minste materieel/personeel gebruiken kan. Minder daarvan is lagere vraagprijs, dus grotere kans de concessie binnen te slepen. Je kan ook alleen met omlopen spelen aan de Groningse kant door straks twee doorgaande sporen. In Leeuwarden heb je deze luxe niet, naast dat je door NS-sporen moet om van spoor 5 naar de Sneek- en Harlingensporen te moeten komen. Overigens rijdt lijn 110 van Veendam naar Assen met een Goede aansluiting op de IC naar Zwolle sinds dit jaar, dus is het niet noodzakelijk meer dat de Veendamtrein aansluit op de IC.

Persoonlijk zou ik de volgende koppelingen willen hebben:
Winschoten - Groningen - Leeuwarden. (de stoptrein Winschoten - Groningen koppelen aan Sneltrein Leeuwarden - Groningen.)
Winschoten - Groningen - Leeuwarden. (de spitssneltrein Winschoten - Groningen koppelen aan stoptrein Leeuwarden - Groningen.)
Deze koppelingen hebben tot 6 minuut stilstand, waardoor je ruimte hebt stellen af te trappen of bij te zetten.

De Veendamtrein krijg ik met de huidige dienstregeling door het enkelspoor nog niet weggezet met een serie naar Sauwerd, zonder ruzie te krijgen met de doorgaande andere treinen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DrechtBlub »

Als ik het zie op rolandrail gaat er qua goederen van DB Cargo in ieder geval dit: (Ik heb binnen 10 minuten niks kunnen vinden van andere vervoerders, al rijd er volgensmij ook nog RTB in de regio of niet?)
4*week delfzijl
4*week roodeschool
en om het mooi te houden
4*week veendam
Ik blub in het Drecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten