Goederentreinen.
OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Door Leer rijden heel veel autotreinen richting Emden, alle producten van het Volkswagenconcern voor overzeese gebieden worden daar verscheept. Daarnaast zit er nog een grote Volkswagen-fabriek in Emden, de auto's die daar worden gemaakt worden ook weer per spoor afgevoerd naar andere regio's. Daarnaast maakt de fabriek ook nog onderdelen voor andere VW-fabrieken, die worden ook per spoor afgevoerd.
Al met al zorgt Volkswagen voor zeer druk goederenvervoer op de Emsstrecke.
Al met al zorgt Volkswagen voor zeer druk goederenvervoer op de Emsstrecke.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Kun je ook keren op de Stavoorse trein om dat probleem op te lossen?Zugführer schreef: Zonder alterneren is de aankomst in Leeuwarden :14/:44 en vertrek om :16/:46 (want ca. 2 minuten langer onderweg).
Dat lukt inderdaad niet met keren, maar ik vraag me af of het überhaupt kan volgens de plannormen.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Zou wellicht een idee kunnen zijn, ligt er natuurlijk aan hoe de dienstregeling daar wordt.
Als de intercity's in Leeuwarden straks om .13 en .43 aankomen is een overstap van 3 minuten op de treinen richting Harlingen overigens ook niet heel erg ruim te noemen.
Als de intercity's in Leeuwarden straks om .13 en .43 aankomen is een overstap van 3 minuten op de treinen richting Harlingen overigens ook niet heel erg ruim te noemen.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Je kan het als signaal uitgeven richting de opdrachtgever dat hun gewenste dienstregeling niet mogelijk is om weg te rijden. Overigens geven ze zelf aan dat er een extra compositie nodig is voor de bekende oplossingen om wel 30-30 te rijden. Na 2 jaar wordt gekeken of er reizigersgroei plaats heeft gevonden danwel, of er een andere oplossing gevormd wordt. De provincie weet dus al dat hun wens een duurder prijskaartje kent. Iets zegt me dat vervoerders hierover gaan vallen.
EDIT: Ik lees net dat Alstom een waterstoftrein heeft die maximaal 120 km/h kan. Wellicht een idee om deze treinen op Harlingen / Stavoren - Leeuwarden in te zetten, als er een betrouwbare waterstofbron daar gevonden is? Dan heb je namelijk naast de SPURTs van Arriva geen extra materieel meer nodig en blijft je onder de 10 zero-emissietreinen, die aldus PvE eventueel verplicht overgenomen kan worden.
EDIT: Ik lees net dat Alstom een waterstoftrein heeft die maximaal 120 km/h kan. Wellicht een idee om deze treinen op Harlingen / Stavoren - Leeuwarden in te zetten, als er een betrouwbare waterstofbron daar gevonden is? Dan heb je namelijk naast de SPURTs van Arriva geen extra materieel meer nodig en blijft je onder de 10 zero-emissietreinen, die aldus PvE eventueel verplicht overgenomen kan worden.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Een paar snelle reacties, voor ik weer verder ga met puzzelen:
Anyway, een verplichte aankomst om :34 in Leer betekent dat de treinen ongeveer om :07 uit Nieuweschans moeten vertrekken (4 minuten vroeger vanwege de extra stops in Bunde en Ihrhove) en omdat Winschoten - Nieuweschans op dit moment 10 minuten kost, betekent het dus dat de treinen elkaar moeten kruisen in Nieuweschans. En dat betekent dus dat de doorgaande SPR ongeveer 7 minuten stil moet blijven staan. En dan ook nog 7 minuten op de terugweg. Ik zou dan liever een korte kering in Leer zien, eerlijk gezegd. Het is veel efficiënter en een langere overstaptijd lijkt mij minder erg dan extra wachttijd halverwege het traject.
Weten jullie zeker dat die goederentreinen ook echt rond A :27 V :33 in Leer zitten? En hoeveel marge is er? Is het mogelijk om de goederentreinen bijvoorbeeld te verschuiven naar het moment waarop nu de stoptreinen aan zouden moeten komen in Leer?Suus schreef:Door Leer rijden heel veel autotreinen richting Emden,
Anyway, een verplichte aankomst om :34 in Leer betekent dat de treinen ongeveer om :07 uit Nieuweschans moeten vertrekken (4 minuten vroeger vanwege de extra stops in Bunde en Ihrhove) en omdat Winschoten - Nieuweschans op dit moment 10 minuten kost, betekent het dus dat de treinen elkaar moeten kruisen in Nieuweschans. En dat betekent dus dat de doorgaande SPR ongeveer 7 minuten stil moet blijven staan. En dan ook nog 7 minuten op de terugweg. Ik zou dan liever een korte kering in Leer zien, eerlijk gezegd. Het is veel efficiënter en een langere overstaptijd lijkt mij minder erg dan extra wachttijd halverwege het traject.
Maar de infrastructuur tussen Roodeschool en Groningen is/gaat toch niet veranderd/veranderen? Ik geef je gelijk dat er bij de huidige infrastructuur maar een beperkt aantal mogelijke dienstregelingen past, maar dat is altijd al het geval geweest, er is daarin niet echt iets anders in de toekomstige concessie ten op zichten van de huidige?Met het forceren van de dienstregeling zal ik even de spoorverbinding Roodeschool - Groningen pakken. Hier heb je 3 mogelijke dienstregelingen:
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Het aantal passende dienstregelingen in de nieuwe concessie is nog lager. Ik heb wat aannames gedaan, maar zit nu met een bijna passende oplossing voor de dienstregeling. Ik moet alleen de volgende problemen oplossen:
- Conflict enkelspoor Groningen - Groningen Noord, waar twee treinen in tegenrichting rijden.
- Perroncapaciteit Groningen. Koppeling Sneltrein Winschoten en stoptrein Groningen zorgt voor te weinig halteerruimte te Groningen.
- De koppeling roodeschool - Veendam kent haltering -1 minuut en koppeling Delfzijl - Winschoten kent haltering van 1 minuut. Beide koppelingen wil ik eigenlijk op 4 minuten hebben, zodat koppelen ook mogelijk wordt. Dat is beter dan de hele dag meerdere stellen rondsturen.
- 30-minutendienst Harlingen - Leeuwarden is bij mij niet gerealiseerd. Provincie zegt extra omloop te willen, waar ik niet achter sta. Bij 4x/uur Sneek is het echter niet mogelijk om Harlingen - Sneek - Harlingen als omloop te hebben.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
De noordelijke provincies proberen geen infrastructuur aan te leggen als dat niet nodig is. Dat heet zuining met je geld omgaan. Het belangrijkste zijn dus de knopen te Groningen en Leeuwarden. Als die maar gehaald worden, dan kun je altijd nog kijken of je, bijvoorbeeld met alternerende dienstregelingen, de boel passend kunt krijgen. Ik begrijp wel dat als de frequentie opgevoerd wordt, en je ook vind dat er een klokvaste dienstregeling moet zijn, de keuzevrijheid van de vervoerders (of op dit forum) beperkt wordt. Je kunt ook zeggen dat je overal dubbelspoor wilt aanleggen, maar dat is gewoon erg duur en vaak ligt dat ook politiek lastig.Yanaike schreef:Maar ik snap niet hoe nieuwe infrastructuur een bepaalde dienstregeling forceert?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Mag ik dan voorstellen een deel van de concessie te elektrificeren?
-
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Dan raak je alle doorverbindingen kwijt als je niet onder de draad wilt dieselen.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Als ze slim zijn elektrificeren ze alle lijnen voor het ingaan van de concessie na deze nieuwe concessie, de dieseltreinen zijn dan gegarandeerd afgeschreven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Tegen die tijd (over meer dan 15 jaar) is er denk ik wel een nieuwe oplossing zoals waterstof.
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Maar die is er al, alstom levert waterstof treinen gebaseerd op de lint 54
Ik blub in het Drecht.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
De dienstregeling is bijna klaar! *O* Ik moet alleen de spitspendels nog inleggen (wat nog best wel een drama kan worden) en misschien nog her en der een beetje fine-tunen, maar daar zou jullie feedback ook welkom bij zijn!
Het lukt mij in de dienstregeling niet om én een verplichte lange kering in Leer te creëren, én te stoppen in Bunde en Ihrhove, én goede aansluitingen te bieden in Groningen én niet in de problemen te komen op het enkelspoor tussen Groningen Noord en Groningen. Ik heb daarom voor mijn eerdere oplossing gekozen met aankomsttijd op :26 en vertrektijd :34 in Leer en iets langere aansluitingen in Bremen, maar op die manier kan ik wel de stations Bunde en Ihrhove bedienen en houd ik goede aansluitingen in Groningen.
Verder, hierbij alvast hoeveel omlopen ik nodig heb (spitspendels nog niet meegerekend):
Sneltrein Groningen - Leeuwarden: 3
Stoptrein Groningen - Leeuwarden: 4
Eemshaven/Roodeschool - Winschoten/Nieuweschans/Leer: 8
Delfzijl - Stadskanaal: 6 (zolang de spoorlijn Veendam-Stadskanaal nog niet klaar is, slechts 5)
Leeuwarden - Stavoren: 4 (buiten de spits 3)
Leeuwarden - Harlingen Haven: 2
Subtotaal: 27
Daar komen er, gok ik, nog zo'n 3 à 4 omlopen bij voor de spitspendels, maar ik kom niet aan de 33 omlopen die Camille eerder berekend had.
Het lukt mij in de dienstregeling niet om én een verplichte lange kering in Leer te creëren, én te stoppen in Bunde en Ihrhove, én goede aansluitingen te bieden in Groningen én niet in de problemen te komen op het enkelspoor tussen Groningen Noord en Groningen. Ik heb daarom voor mijn eerdere oplossing gekozen met aankomsttijd op :26 en vertrektijd :34 in Leer en iets langere aansluitingen in Bremen, maar op die manier kan ik wel de stations Bunde en Ihrhove bedienen en houd ik goede aansluitingen in Groningen.
Ik heb inmiddels ook antwoord op deze vraag, die CamilleKreemers een tijdje geleden stelde. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: 'ja'. Als je terug gaat naar een uursdienst in de avonduren kun je zowel Dronrijp als Deinum 1x/uur bedienen. Met een uursdienst is het namelijk niet meer nodig om in Franeker te kruisen en dus kun je een minuut of 3 smokkelen van de kering in Harlingen Haven (8 minuten -> 5 minuten) en 1 minuut smokkelen van de kering in Leeuwarden (6 minuten -> 5 minuten), om beide stations te bedienen.CamilleKreemers schreef:Ik ben namelijk fervent tegenstander van alternerende halteringspatronen, omdat daar gegarandeerd mensen mee de fout ingaan. Daarnaast: Wat als er een uursdienst geldt, dan wel overal stoppen?
Verder, hierbij alvast hoeveel omlopen ik nodig heb (spitspendels nog niet meegerekend):
Sneltrein Groningen - Leeuwarden: 3
Stoptrein Groningen - Leeuwarden: 4
Eemshaven/Roodeschool - Winschoten/Nieuweschans/Leer: 8
Delfzijl - Stadskanaal: 6 (zolang de spoorlijn Veendam-Stadskanaal nog niet klaar is, slechts 5)
Leeuwarden - Stavoren: 4 (buiten de spits 3)
Leeuwarden - Harlingen Haven: 2
Subtotaal: 27
Daar komen er, gok ik, nog zo'n 3 à 4 omlopen bij voor de spitspendels, maar ik kom niet aan de 33 omlopen die Camille eerder berekend had.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Ik ben heel nieuwsgierig naar je dienstregeling. Ik zal ook even kijken naar het aantal spitsomlopen dat ik in de concessie heb zitten. Ik ben namelijk ook begonnen met het invullen van de omlopen om te kijken en daardoor komen sommige stellen anders uit dan ik in eerste instantie had gedacht.
Mijn omlopen als ik de tijden eindelijk eens kloppend krijg:
Mijn omlopen als ik de tijden eindelijk eens kloppend krijg:
- Harlingen - Leeuwarden: 2 omlopen
- Stavoren - Sneek - Leeuwarden: 5 omlopen
- Leeuwarden - Groningen (combi SP en SN): 7 omlopen
- Delfzijl - Groningen - Winschoten - Leer: 8 omlopen (Om vage reden 7 omlopen als ik in detail kijk, zoek nog waar dit komt door)
- Roodeschool - Groningen - Veendam: 6 omlopen
- Zuidhorn - Groningen: 2 omlopen (door keuze halfuursdienst)
- Groningen - Winschoten SN: 2 omlopen
- Warffum - Groningen: 2 omlopen (keuze om 2 extra ritten te rijden; stellen kunnen wellicht vrijkomen uit omlopen Roodeschool - Groningen - Veendam)
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Ik zou die twee spitstreinen Warffum - Groningen weglaten. Ze worden niet gevraagd in het PvE. En met het enkelspoor tussen Groningen Noord en Groningen kunnen die treinen een drama veroorzaken, al helemaal in het geval van vertragingen.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
ik heb het gedaan om eigenlijk meer capaciteit te bieden. Ik moet wel melden dat ik er maar 1 rit van gemaakt heb, die rond 8.15 lang Groningen-Noord gaat. Daarnaast zit daar niet mijn probleem tussen Noord en Hoofdstation. Dat zit in de reguliere ritten naar Delfzijl en Roodeschool.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Ja, dat probleem had ik ook. Ik heb behoorlijk wat moeten schuiven voor ik eindelijk een oplossing had waarmee alle treinen over het enkelspoor tussen Groningen Noord en Groningen pasten. Ik moet er niet aan denken dat daar nog ergens een spitspendel Warffum - Groningen tussenkomt.
Heb je overigens ook rekening gehouden met de bediening van Eemshaven en de toekomstige bediening van Stadskanaal?
Heb je overigens ook rekening gehouden met de bediening van Eemshaven en de toekomstige bediening van Stadskanaal?
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Yanaike,
Ja, ik heb rekening gehouden met de ritten naar Eemshaven. De dienstregeling richting Roodeschool is aangepast qua tijdligging, maar verder niet.
Gekozen is:
IC sluit aan op trein naar Winschoten (door Leer) en Roodeschool (door Eemshaven). Dat houd in dat de takken Delfzijl en Veendam op de stoptrein aansluiten. Waarom doe ik dat:
Ja, ik heb rekening gehouden met de ritten naar Eemshaven. De dienstregeling richting Roodeschool is aangepast qua tijdligging, maar verder niet.
Gekozen is:
IC sluit aan op trein naar Winschoten (door Leer) en Roodeschool (door Eemshaven). Dat houd in dat de takken Delfzijl en Veendam op de stoptrein aansluiten. Waarom doe ik dat:
- Veendam naar Zwolle kan ook middels lijn 110 en goede aansluiting op IC te Assen.
- Hoogezand heeft de Winschoterstoptrein nog voor een goede aansluiting op IC te Groningen.
- Delfzijl, Appingedam en bij fietsen Loppersum hebben alleen Qlink 6 als mogelijke aansluiting in Groningen op de IC.
- Bedum kan middels lijn 61 nog een eventuele goede aansluiting krijgen op de IC.
- Roodeschool: Noord 8:04 -> HS 8:08
- Delfzijl: HS 8:08 -> Noord 8:12
- Warffum (extra rit): Noord 8:14 -> HS 8:18
- Delfzijl: Noord 8:18 -> HS 8:22
- Roodeschool: HS 8:22 -> Noord 8:26
- Roodeschool: Noord 8:34 -> HS 8:38
- Delfzijl: HS 8:38 -> Noord 8:42
- Delfzijl: Noord 8:48 -> HS 8:52
- Roodeschool: HS 8:52 -> Noord 8:56
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Dienstregeling:
Ik denk dat Yanaike en ik uiteindelijk wel een werkende dienstregeling kan krijgen. Er zijn nog een paar details die opgelost moeten worden, maar daarmee hebben we niet ineens tig stellen extra nodig. Het zal hoogstens om minutenwerk gaan (ironisch dat het altijd hierop uitkomt).
Materieel:
Heeft iemand al keuzes voor materieel? Ik zou de huidige Stadlertreinen willen voorstellen en dan in Fryslan met waterstoftreinen willen voorstellen. Dan heb je 10 waterstoftreinen nodig voor de uitvoering van Stavoren / Harlingen - Leeuwarden en krijgt Fryslan zijn gewenste waterstofafnemer voor duurzaam schoon OV.
Er zijn momenteel 50 SPURTs aanwezig en ik kom op 46 SPURTS nodig uit. Dan hebben we 4 stellen reserve om eventueel een trein te verlengen tot een langere lengte (ga er vanuit dat Leeuwarden - Groningen 2 stellen is op de treinen naar Groningen rond 8.15 en Sneltrein naar Leeuwarden aankomst 8.15 na, die zijn 3 stellen). Er zijn bij mij 9 waterstoftreinen nodig en er is 1 reservestel voor onderhoud aanwezig. Dan hebben we denk ik ook genoeg ruimte om groei op te vangen.
Kleurstelling:
Daarnaast hebben we nog geen kleurstelling voor materieel.
Stations:Zojuist lees ik dit. Hoe willen we dit soort zaken aanpakken?
Ik denk dat Yanaike en ik uiteindelijk wel een werkende dienstregeling kan krijgen. Er zijn nog een paar details die opgelost moeten worden, maar daarmee hebben we niet ineens tig stellen extra nodig. Het zal hoogstens om minutenwerk gaan (ironisch dat het altijd hierop uitkomt).
Materieel:
Heeft iemand al keuzes voor materieel? Ik zou de huidige Stadlertreinen willen voorstellen en dan in Fryslan met waterstoftreinen willen voorstellen. Dan heb je 10 waterstoftreinen nodig voor de uitvoering van Stavoren / Harlingen - Leeuwarden en krijgt Fryslan zijn gewenste waterstofafnemer voor duurzaam schoon OV.
Er zijn momenteel 50 SPURTs aanwezig en ik kom op 46 SPURTS nodig uit. Dan hebben we 4 stellen reserve om eventueel een trein te verlengen tot een langere lengte (ga er vanuit dat Leeuwarden - Groningen 2 stellen is op de treinen naar Groningen rond 8.15 en Sneltrein naar Leeuwarden aankomst 8.15 na, die zijn 3 stellen). Er zijn bij mij 9 waterstoftreinen nodig en er is 1 reservestel voor onderhoud aanwezig. Dan hebben we denk ik ook genoeg ruimte om groei op te vangen.
Kleurstelling:
Daarnaast hebben we nog geen kleurstelling voor materieel.
Stations:Zojuist lees ik dit. Hoe willen we dit soort zaken aanpakken?
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Meer incheckpalen plaatsen :DCamilleKreemers schreef:Stations:Zojuist lees ik dit. Hoe willen we dit soort zaken aanpakken?
En zullen we dan meteen voor single-check in gaan vanaf dag 1?
Zodat doorgaande reizigers verder Nederland in niet meer hoeven om te checken
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Groningen sluit ondanks protest toch treinstation Sappemeer-Oost
De provincie Groningen kiest er voor om het treinstation Sappemeer-Oost te sluiten en gaat daarmee dwars in tegen de wens van het gemeentebestuur. Het voltallige gemeentebestuur van Hoogezand-Sappemeer, het college van B en W en de raad, tekenden bezwaar aan tegen de voorgenomen sluiting. Die bleek eind vorig jaar uit het ontwerpprogramma van eisen voor de aanbesteding van het regionale spoor met ingang van 2021.
Lees verder
De provincie Groningen kiest er voor om het treinstation Sappemeer-Oost te sluiten en gaat daarmee dwars in tegen de wens van het gemeentebestuur. Het voltallige gemeentebestuur van Hoogezand-Sappemeer, het college van B en W en de raad, tekenden bezwaar aan tegen de voorgenomen sluiting. Die bleek eind vorig jaar uit het ontwerpprogramma van eisen voor de aanbesteding van het regionale spoor met ingang van 2021.
Lees verder
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 06 feb 2017, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ivm copyright citaat ingekort en link geplaatst
Reden: Ivm copyright citaat ingekort en link geplaatst
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Da's wel heel weiniggroningen schreef:maar in dat geval worden Sappemeer-Oost en Kropswolde nog maar twee keer per jaar bediend
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
DvhN heeft de fout opgemerkt en nu staat er uur in plaats van jaar.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Wat is een jaar uur?groningen schreef:De provincie schrijft aan de bezwaarmakers dat het weliswaar mogelijk is om Sappemeer-Oost open te houden, maar in dat geval worden Sappemeer-Oost en Kropswolde nog maar twee keer per jaar uur bediend (‘s avonds één keer per uur).
Daarnaast eindig ik op een extra omloop, door het over het hoofd zien van een kering van 3 minuten.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 06 feb 2017, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Reden: Quote ingekort
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten