Dienstregeling
Mijn eerste voorstel voor de dienstregeling is (zo goed als) klaar. De dienstregeling is
hier te vinden! Bij wijze van een experiment kan iedereen de dienstregeling aanpassen.
Bij grote veranderingen, zou ik graag willen dat je mijn dienstregeling eerst kopieert (naar onderen of in een ander tabblad) voor je 'm gaat aanpassen. Geef bij je nieuwe variant duidelijk aan wie je bent, en geef in dit topic aan wat je precies veranderd hebt en waarom.
Bij kleine veranderingen mag je mijn dienstregeling ook direct aanpassen, geef dit wel aan door de cellen een andere kleur te geven en geef in dit topic ook weer aan wat je precies veranderd hebt en waarom.
Mocht er misbruik gemaakt worden van deze functie, heb ik nog altijd een back-up op mijn computer en dan zorg ik ervoor dat alleen mensen die mij een berichtje sturen de dienstregeling kunnen aanpassen.
Hieronder zal ik per traject de belangrijkste dingen bespreken. In
rood geef ik aan waar ik (expres) van het PvE ben afgeweken, inclusief uitleg. In
blauw geef ik aan wat nog niet helemaal goed in elkaar zit in de dienstregeling en waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.
Groningen - Leeuwarden
Er rijdt 2x/uur een SNL en 2x/uur een STP. In de spits worden de treinen aangevuld met 1x/uur een STP tussen Zuidhorn en Groningen. Alle treinen rijden door van/naar Groningen Europapark. De vertrek- en aankomsttijden in Groningen en Leeuwarden zijn zoals ze geëist worden in het PvE. In Groningen Europapark keren de treinen op zichzelf, in Leeuwarden kunnen de STP en SNL ook op elkaar keren om een korte kering van 3 minuten voorkomen. De SNLs stoppen alternerend 1x/uur in Buitenpost en 1x/uur in Faenwalden. Verder stoppen de treinen ook op een nieuw station 'Hoogkerk'. Station Achter de Hoven wordt niet meer bediend. In de avond gaan de frequenties terug naar 1x/uur een SNL en 1x/uur een STP. De SNL stopt dan zowel in Buitenpost als in Faenwalden. Ook verschuift de SNL met ongeveer 15 minuten, zodat er in Groningen 2x/uur een goede aansluiting blijft in de richtingen Zuidbroek, Sauwerd en Zwolle.
Op dit moment past de dienstregeling nog niet tussen Leeuwarden en Hurdegaryp door het enkelspoor.
Eemshaven/Roodeschool - Groningen - Winschoten/Nieuweschans/Leer
Er rijdt 2x/uur een STP van Roodeschool naar Winschoten en vanuit daar 1x/uur verder naar
Leer. In de spits rijden enkele ritten vanuit Winschoten verder naar Nieuweschans. Ook rijdt er in de spits 2x/uur een extra SNL van Winschoten naar Groningen en v.v. deze stopt onderweg alleen in Scheemda en Hoogezand-Sappemeer.
De avondspitsritten zitten nog niet in de dienstregeling, maar die gaan in principe op dezelfde manier als de ochtendspitsritten. In principe keren de trein overal op zichzelf. De omlopen van de spits-SNL zijn behoorlijk inefficiënt door lange keringen in zowel Groningen als Winschoten
ik sta open voor suggesties om dit te verbeteren.
Tegenliggende treinen kruisen elkaar in Usquert, Winsum, Scheemda en Nieuweschans.
In Leer heb ik gekozen voor andere aankomst- en vertrektijden dan die geëist worden in het PvE, op die manier kan ik niet alleen een korte efficiëntere kering in Leer realiseren, maar ook een korte kering in Roodeschool en betere overstappen in Groningen, reizigers die verder reizen richting Bremen krijgen een ongeveer 7 minuten langere overstap en er kan een conflict onstaan met goederenpaden in Duitsland, maar van dit laatste heb ik nog geen bewijs van gevonden. In de avonduren gaat de frequentie van de STP terug naar 1x/uur. In de vroege avond rijdt deze STP nog door naar
Leer, in de late avond keert de trein al in Nieuweschans. Er zijn nieuwe stations geopend in Bunde (D) en Ihrhove.
Sappemeer Oost wordt in mijn dienstregeling gewoon bediend, anders zouden de treinen 2 minuten stil moeten staan in Zuidbroek om een conflict tussen de aankomende STP uit Veendam en een vertrekkende STP naar Winschoten te voorkomen. Er is ook een nieuw station geopend in Eemshaven waar aansluiting geboden gaat worden op de boot naar Borkum. Door de korte kering in Roodeschool is het op dit moment niet mogelijk om door te rijden naar Eemshaven.
Om de bediening van station Eemshaven mogelijk te maken is het idee dat er in één richting een losse pendeltrein gaat rijden die onderweg alleen stopt in Groningen Noord, Winsum en Roodeschool. In Eemshaven keert de trein, rijdt dan verder/komt uit Roodeschool waar die gecombineerd wordt/afgesplitst wordt van een reguliere trein Groningen - Roodeschool. Deze trein zit op dit moment nog niet in de dienstregeling.
Delfzijl - Stadskanaal
Er rijdt 2x/uur een STP van Delfzijl naar Veendam, en vanuit daar verder naar een nieuw station 'Stadskanaal' met één nieuw tussengelegen station 'Veendam Wildervank'. Treinen keren op zichzelf in Delfzijl en Stadskanaal. Tegenliggende treinen kruisen elkaar in Appingedam, Bedum en Veendam, daarvoor moet in Veendam, in combinatie met de verlenging naar Stadskanaal een extra spoor+perron worden aangelegd. Ik ga er vanuit dat Veendam - Stadskanaal in 12 minuten gereden kan worden (inclusief stop in Wildervank), om zo een korte kering in Stadskanaal te realiseren. Ik ben niet geïnteresseerd in het heropenen van stations Bareveld of Stadskanaal Pekelderweg vanwege de beperkte vervoersvraag (alleen een strook lintbebouwing) aan de spoorlijn. In de avonduren gaat de frequentie terug naar 1x/uur. De treinen verschuiven dan ongeveer met een kwartier om samen met de Roodeschool - Winschoten een 2x/uur frequentie te behouden tussen Sauwerd en Zuidbroek en om goede overstappen te kunnen blijven bieden richting Zwolle en Leeuwarden. In de praktijk betekent dit dat er in het begin van de avond een aantal ritten uit Roodeschool doorrijden naar Stadskanaal en een aantal ritten uit Winschoten doorrijden naar Delfzijl.
Leeuwarden - Sneek - Stavoren
Er rijdt 2x/uur een STP van Leeuwarden naar Stavoren, waarvan 1x/uur verder naar Stavoren. In de spits wordt dit aangevuld met nog 2x/uur een extra spitstrein tussen Leeuwarden en Sneek, waardoor er dan 4x/uur een trein is tussen Sneek en Leeuwarden. Buiten de spits keren de treinen op zichzelf in Leeuwarden, Sneek en Stavoren. In de spits keren in Leeuwarden de reguliere treinen op de spitstreinen en omgekeerd. Tegenliggende treinen passeren elkaar in Mantgum, Sneek Noord en Sneek. In Sneek staan de treinen 5 minuten stil voordat ze doorrijden naar Stavoren/Leeuwarden. Ook in de avonduren moet er 2x/uur een trein blijven rijden tussen Sneek en Leeuwarden.
Leeuwarden - Harlingen Haven
Er rijdt 2x/uur een STP van Leeuwarden naar Harlingen Haven. In tegenstelling tot de huidige situatie wordt er in het PvE een regelmatige 30-minuten frequentie geëist (en niet 25/35) en in tegenstelling tot het concept-PvE mogen de stations Dronrijp en Deinum niet alternerend bediend worden. Dit betekent dat we net één minuutje tekortkomen voor een efficiënte dienstregeling met slechts 2 omlopen.
Ik wil de provincie Fryslân adviseren om in plaats van investeren in een derde omloop met een lange kering in Harlingen Haven, te investeren in een verhoging van de baanvaksnelheid van 100 naar 140 km/h tussen Leeuwarden en Franeker, dat is beter voor de toekomst en een veel efficiëntere oplossing in mijn ogen. Mijn dienstregeling gaat uit van deze oplossing en daarmee één minuut minder reistijd tussen Leeuwarden en Franeker. In de avonduren gaat de frequentie van de STP terug naar 1x/uur.