Ideeëntopic Zeelandlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5013
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Chrysa » Di 30 Jan 2018, 14:49

Een HSL-stop in Lage Zwaluwe? Ik ben voor. *bus*

Denk alleen niet dat je er genoeg mensen gaat krijgen. Je kan er wel een regionale knoop voor maken zoals bij Noorderkempen, maar daar heb je te weinig achterland voor. Misschien als P&R-terrein, maar ook dan weegt het nog altijd niet op tegen de enorme kosten.

Overigens wordt die verbinding Lage Zwaluwe - Breda wel degelijk gebruikt sinds de busdienst vernacheld is. Staat altijd best vol fietsen daar.

Roeland
Berichten: 737
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Roeland » Di 30 Jan 2018, 14:55

Hoe zijn de reizigers van/naar station Lage Zwaluwe ongeveer verdeeld over de drie richtingen Dordrecht, Breda en Roosendaal?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11509
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Wubbo » Di 30 Jan 2018, 18:39

hidihi schreef:De provincie moet zich gewoon vast houden aan de huidige regeling. De NS kan trouwens best nog wel wat geld besparen als ze dat zouden willen. De virm 6 is niet alleen maar een slecht treinstel vanwege de acceleratie maar het is eigelijk ook veel te groot. De enige reden waarom er met zo'n groot treinstel gereden wordt is dat je de trein na Rotterdam echt nodig hebt(en dan is de trein juist te klein). De NS kan het beste tussen Vlissingen en Bergen op zoom met een ICM 4 rijden. Dan kan er in Bergen op Zoom een ICM 3 bijgetapt gaan worden. Het stel kan dan via R'dam, Utrecht naar Groningen/Leeuwarden gaan rijden. Dit betekend wel dat alle treinen naar Den haag pas in Rotterdam mogen beginnen en dat Dordrecht alleen rechtstreekse treinen naar Utrecht gaan krijgen.
Zeeland schreeuwde moord en brand toen ze de rechtstreekse verbinding naar Schiphol verloren een paar jaar geleden. Ik vermoed dat het verliezen van de rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal kamervragen gaat opleveren.

Dan laat ik de opmerkingen over de capaciteit van ICM-7 maar achterwege (ook tussen Utrecht en Zwolle is dat ruim te weinig) en het feit dat je in Bergen op Zoom met het afgekoppelde treinstel ook nog moet omrangeren omdat de treinen daar gelijktijdig zijn (dus standaard inzet van een rangeermachinist incl de voorzieningen die daarvoor nodig zijn) vergeet ik ook even.

hidihi
Berichten: 502
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor hidihi » Di 30 Jan 2018, 20:34

Oke ik wist niet dat Virm 6 echt nodig is. Maar als je de Virm echt nodig hebt dan moet er in mijn logica een stoptrein gewoon mogelijk zijn.

Ik heb veel comentaar gekregen op mijn plan om van Lage Zwaluwe een IC station te maken. Ik kan niet op alle punten reageren maar ik wil toch wel een paar punten naar voren brengen.

1. Met mijn plan wordt het niet drukker op de het normale/oude baanvak. Want ik laat nog steeds 4 stoppers op Lage Zwaluwe stoppen en de huidige IC tussen Rosendaal Dordrecht stopt alleen extra op het station. Het wordt zelfs stiller op het spoor omdat de IC Dordrecht Breda niet per se meer hoeft te rijden.

2. IC's en IC direct treinen stoppen in Lage Zwaluwe niet om Lage Zwaluwe te bedienen. De treinen stoppen daar om grote steden zoals Goes, Bergen op Zoom en Roosendaal te bedienen. De intercity direct trein vanaf Breda is er ooit gekomen omdat omreizen via Dordrecht tijd kost. Wat voor Breda geldt geldt ook voor Roosendaal, Bergen op Zoom en Goes. Reizigers vanuit deze plaatsen reizen om als ze via Dordrecht reizen. In een ideale wereld zou de trein vanuit Zeeland bij Lage Zwaluwe meteen op de HSL baan moeten gaan. Deze optie is voor de NS geen goede optie omdat dit zou betekenen dat er meer treinen over de HSL gaan wat extra kosten betekend. Daarbij spreek ik niet eens over de kosten om het baanvak vanuit Roosendaal te laten verbinden met de HSL.

Om reizigers vanuit Zeeland en Brabant toch de snelle optie aan te bieden is een goede overstap op station Lage Zwaluwe de beste oplossing. Met deze oplossing wordt de reizigers stroom ook beter verdeelt omdat passagiers in Bergen op Zoom kunnen kiezen uit een IC trein of een stoptrein naar Lage Zwaluwe. De stoptrein is slechts 4 minuten langzamer dan de IC en de reizigers kunnen elk kwartier reizen ipv elk half uur.

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4364
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor ArrivaBas » Wo 31 Jan 2018, 07:07

Vergeet niet dat reizigers uit Zeeland ook nog via Etten-Leur kunnen reizen. Daarnaast is het stoppen van de IC direct in Lage Zwaluwe dienstregelingtechnisch niet mogelijk, niet omdat de omgeving te weinig inwoners kent.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

hidihi
Berichten: 502
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor hidihi » Wo 31 Jan 2018, 12:14

Rijden via Etten leur is wel omreizen. Je moet ook niet overdrijven met je dienstregelingstechnisch verhaal. Met de stop in Lage Zwaluwe ben je 2 a 3 minuten extra kwijt. Je kunt de trein uit Parijs 2 minuten extra laten halteren in Rotterdam of als dat echt onbepreekbaar is dan kun je 1 IC direct trein niet laten stoppen in Lage Zwaluwe.
Laatst gewijzigd door Zugführer op Wo 31 Jan 2018, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4640
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor reisthijs » Wo 31 Jan 2018, 17:09

Over de HSL rijden in plaats van via Dordrecht levert een minuut of 7 tijdswinst, maar voor zo'n overstap op Lage Zwaluwe (niet cross-platform) moet je ook al gauw 4 minuten rekenen. Daar verdampt een groot deel van de tijdswinst weer.

Dat betekent 3 minuten tijdswinst voor reizigers van/naar Roosendaal en Zeeland, met het ongemak van een extra overstap. En 3 minuten extra reistijd voor de groen van/naar Breda en verder.
Dat lijkt de moeite gewoon echt niet waard.

Een aftakking van de HSL richting Roosendaal lijkt me een veel beter idee, dan heb je deze nadelen niet (en is er geen grote verbouwing van station Lage Zwaluwe nodig).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

hidihi
Berichten: 502
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor hidihi » Wo 31 Jan 2018, 23:53

Opzich sta ik wel achter je standpunt. Ik denk dat je de NS niet zomaar kunt over halen om een extra trein over de HSL te laten rijden. Als de Zeeland trein Dordrecht laat overslaan dan moet er wel een oplossing bedacht worden voor Dordrecht.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten