Ideeëntopic Zeelandlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Jef400 »

En alternerende treindiensten geen optie dus? 1x uur een verlenging van de sneltrein uit Zwolle en 1x uur een verlenging van de sneltrein uit de randstad en dat aangevuld met enkele verlengde ICD-ritten die door rijden naar Vlissingen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Vinny »

Het is volgens mij op tafel gelegd als alternatief maar de provincie wilde geen alternerende bediening omdat de dorpen dan onderling geen verbinding zouden hebben en bovendien slechts één keer per uur bediend zouden worden. De provincie wil natuurlijk 3 treinen per uur hebben maar wil er ook niet voor betalen. Dat kan dus niet. Het openbaar vervoer is een voorziening die geld kost, en geen wensput is. Een trein is geen taxi op rails ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door SuperGhost »

Zoals Jeffrey schrijft lijkt het me eerder dat hij de Twentse optie bepleit: 1x per uur een trein die verder rijdt naar A en overstap biedt naar B en 1x per uur een trein die verder rijdt naar B en overstap biedt naar A.

Hiermee hebben de dorpen onderling gewoon een verbinding, alleen de eindbestemming van de trein alterneert dan tussen Amsterdam Centraal en Zwolle.

Op zich is er nog wel wat voor te zeggen, aangezien 40% van de reizigers uit Zeeland die verder dan Roosendaal reizen dus ri. Brabant reizen en niet ri. Randstad.
Alleen vraag ik me af wat je ermee op schiet, want de kering voor de IC vanuit Amsterdam komt dan niet uit in Roosendaal (te kort).
PHS

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Jef400 »

SuperGhost schreef:Zoals Jeffrey schrijft lijkt het me eerder dat hij de Twentse optie bepleit: 1x per uur een trein die verder rijdt naar A en overstap biedt naar B en 1x per uur een trein die verder rijdt naar B en overstap biedt naar A.

Hiermee hebben de dorpen onderling gewoon een verbinding, alleen de eindbestemming van de trein alterneert dan tussen Amsterdam Centraal en Zwolle.

Op zich is er nog wel wat voor te zeggen, aangezien 40% van de reizigers uit Zeeland die verder dan Roosendaal reizen dus ri. Brabant reizen en niet ri. Randstad.
Alleen vraag ik me af wat je ermee op schiet, want de kering voor de IC vanuit Amsterdam komt dan niet uit in Roosendaal (te kort).
Zou het passen die trein in Bergen op Zoom te laten keren?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Jef400 »

olof schreef: De kleinere stations kun je samenvoegen of sluiten.
Ik vraag me af waarvoor dat nodig zou zijn. Die losse uiteindes kun je ook als stoptreinen bedienen, je krijgt enkel in de spits wat snellere ritten, aangezien vooral forensen baat hebben bij de snelle verbinding. Daarvoor zou je die trein Amsterdam - Bergen op Zoom in de spits kunnen verlengen naar Vlissingen met stops in Goes, Middelburg en Vlissingen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Een mogelijkheid is dat 1 trein per uur niet in Krabbedijke en Arnemuiden stopt en de andere trein niet in Kruiningen-Yerseke en Rilland-Bath stopt. De enkeling die van Kruiningen-Yerseke of Rilland-Bath naar Krabbedijke moet, moet dan of terugsteken via Kapelle-Biezelinge of alternatief vervoer zoeken. Zo kun je de treindienst 5 minuten versnellen, bestaat er nog steeds een halfuursdienst en hoeven er geen extra treinen te rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Jef400 »

Maar kom je niet aan die 2x uur eis op die stations.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door SuperGhost »

Ik zou station Rilland-Bath gewoon zo'n 9 km naar het oosten verplaatsen en hernoemen tot Hoogerheide. De kleine kommetjes van Rilland en Bath zijn al per buurtbus verbonden met Krabbendijke en kunnen prima van dat station gebruik maken. Zo kun je zonder extra station de veel grotere kern Hoogerheide op het spoor aansluiten.

Qua dienstregeling zou dit dan wellicht mooi zijn:
2x IC Amsterdam Centraal - Vlissingen (via HSL)
stopt in: Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Rotterdam Blaak, Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes, Arnemuiden, Middelburg, Vlissingen Souburg.
2x IC Zwolle - Goes
stopt in: Wijhe, Olst, Deventer, Zutphen, Dieren, Arnhem Centraal, Nijmegen, Oss, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Etten-Leur, Roosendaal, Heerle-Wouw, Bergen op Zoom, Hoogerheide, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke, Kapelle-Biezelinge.

De beide IC's vertrekken vanuit Goes dan vlak na elkaar ri. Roosendaal en bieden dus een goede overstap op elkaar.
De IC naar Zwolle dan in Roosendaal overstap laten bieden op de sprinters (zowel ri. Dordrecht als ri. Antwerpen).

De Zeeuwse steden profiteren dan van een versnelling (en aanzienlijk ri. Schiphol/Amsterdam i.v.m. HSL) en de steden Goes en Bergen op Zoom van zowel een rechtstreekse verbinding ri. Randstad als ri. Brabant.

Kruiningen-Yerseke en Krabbendijke zullen dan wat langzamer in de Randstad zijn, omdat ze de sprinter moeten gebruiken vanaf Roosendaal. Om dit te compenseren zou je de knip in Dordrecht weer kunnen terugdraaien. Ik denk dat dat verlies te overzien is ten opzichte van de winst voor de grotere steden incl. hun achterland.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Chrysa »

Station Hoogerheide komt dan wel ver uit de kern te liggen, denk niet dat het meerwaarde heeft vergeleken met de bus naar Bergen op Zoom om daar op de trein te stappen. Naar Zeeland is het misschien wel wat sneller, maar die groep schat ik niet zo groot.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door SuperGhost »

De buslijn loopt wel vlak langs het spoor geloof ik, dus die kun je prima op zo'n station aansluiten, waardoor Hoogerheide en Ossendrecht toch prima op dat station aangesloten kan worden lijkt me. Verder is het nog prima binnen fietsafstand voor mensen.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Widejo »

Naar mijn mening (als gebruiker van de Zeeuwse Lijn) is het spitsverkeer wat ik zie vanuit de dorpen allemaal bestemd voor Bergen op Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen. Naar mijn mening is 80% van deze reizigers scholier (anders is de impact van de dienstregeling 2018 op Zeeuwse schooltijden ook niet zo veelzeggend). Het aantal reizigers vanuit de dorpen die forensen voor werk verder dan Roosendaal zijn dan ook miniem naar mijn gevoel.

De steden van Zeeland (+ Bergen op Zoom) daarentegen hebben wel baat bij IC-verbindingen verder dan Roosendaal. Daarom lijkt mij het ontkoppelen van de Zeeuwse Lijn van het HRN ook ongewenst. Ook de regionale politiek is ietwat versplintert. De Zeeuwse Lijn betreft niet alleen Zeeland maar ook een groot gedeelte van West-Brabant aangezien ook Bergen op Zoom en Roosendaal belangen hebben.

De reizigersstroom Zeeland, Bergen op Zoom > Breda is naar mijn mening altijd onderschat geweest. Provincie Zeeland zette altijd groot belang bij een (snelle) directe verbinding met de Randstad en Schiphol Airport. Toch is Breda een belangrijke forensenstad voor Zeeland (en Bergen op Zoom). Het herbergt ontzettend veel Zeeuwse studenten. Uit ervaring gaan de meeste Zeeuwen ook op kamers in Breda. Een goed functionerende verbinding met Breda lijkt mij daarom noodzakelijk voor een betere Zeeuwse Lijn. In de dienstregeling van 2018 is de overstap op de IC naar Zwolle een stuk korter als voorgaande jaren. Er zijn in de maanden december en januari ook veel problemen en klachten geweest aangezien de trein '8 van de 10 keer' al weg was in Roosendaal. Bij gladheid op het spoor is met al die kleine stationnetjes een +5 minuten al snel het geval, wat al voldoende was om de aansluiting te missen. Dit heeft voor een klachtenregen gezorgd en de aansluiting van de gem. Bergen op Zoom op het protest vanuit Provincie Zeeland op de dienstregeling in het algemeen.

De verbinding met de Randstad is desalniettemin niet onbelangrijk. Het discussiepunt 'Schiphol Airport' heeft ook een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van vele dienstregelingen, waarbij de eerste keer via Haarlem in 2012 ook op veel tegenstand kon rekenen. In 2018 gaat de IC opnieuw via Haarlem i.p.v. Schiphol. Toch is de pijn nu wat meer verzacht aangezien er destijds geen Intercity Direct reed tussen Rotterdam Centraal en Schiphol en is er een cross-platform overstap op Leiden Centraal. In mijn optiek is de verbinding met Rotterdam Centraal het belangrijkste voor het forensenverkeer vanuit Zeeland en Bergen op Zoom. Die zou dan ook in stand moeten blijven. Hoe de verbinding verder loopt is naar mijn mening een onderwerp van een politiek spel. Dat maakt voor de reiziger namelijk niet zoveel uit zolang er maar een hoogfrequente overstap mogelijk is.

Dit sluit aan op mijn persoonlijke opinie over de Zeeuwse Lijn. Buiten de ellendig lange reistijd naar Vlissingen is het met name het gebrek aan alternatieven dat mij zo stoort. De verplaatsing van de Benelux van Roosendaal naar Breda is het volgende hoofdstuk van dat boek. Er blijft straks alleen een langzame IC, die overal stopt over, waarbij de geringste vertraging rennen in Roosendaal betekent of treinuitval in Roosendaal met een Moerdijkbrug die niet deugd. Een vooruitzicht die 'de trein' (nog meer) tot onaantrekkelijk vervoersmiddel bekronen. Wellicht allemaal drama, maar zo is het gevoelsmatig wel het geval.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een stabiele verbinding tussen Vlissingen en Rotterdam Centraal en tussen Vlissingen en Breda.
Een IC, 2x per uur: Vs - Mdb - Gs - Bgn - Rsd - Ddr - Rtb - Rtd - ... enz.
Een sprinter, 1x per uur: Vs - Vss - Arn - Gs - Bzl - Krg - Kbd - Rb - (BoZ-Zuid) - Bgn - Rsd - Etn - Bd
Spitsprinter Ma-Vr, 2x per uur: Vs - Vss - Arn - Gs - Bzl - Krg - Kbd - Rb - (BoZ-Zuid) - Bgn - Rsd - Etn - Bd - Gz - Tbr - Tbu
De opheffing van de 2x uur eis op de Zeeuwse stations lijkt mij noodzakelijk om de kosten voor de vervoerder redelijk te houden.

Ik beschik niet over de kennis om dit in een landelijke dienstregeling in te passen. Ik geef gewoon mijn opinie vanuit persoonlijke ervaring.
Een autorit Bergen op Zoom - Vlissingen is 35 - 40 minuten bij een perfecte verkeerssituatie. De huidige reisduren zijn dus onacceptabel.
Dit lijkt mij de beste oplossing, of het daadwerkelijk is in te passen kan ik niet met cijfers onderbouwen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door SuperGhost »

Die ontheffing ga je niet krijgen. Als het rijk daarmee akkoord gaat, dan krijg je dat NS straks overal uitzonderingen wil zodat je effectief die hele regel schrapt. Die regel was juist om te zorgen dat het hele land een minimale bereikbaarheid blijft houden en mensen minder dan een halfuursdienst doordeweeks overdag gewoon niet accepteren per trein.
Ook regionale vervoerders rijden daardoor inmiddels overal ook minimaal halfuursdiensten. Volgens mij is Sneek-Stavoren inmiddels ook de enige binnenlandse lijn die nog niet 2x per uur rijdt doordeweeks overdag, maar ik geloof dat dat daar ook niet eens kan i.v.m. tekort aan infrastructuur.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door CamilleKreemers »

Sneek - Stavoren kan in theorie ook 2x/uur rijden, maar dan krijg je dat in een richting de trein 15 minuten stilstaat. In de ochtendspits wordt dat 1x gedaan, maar goedkoop en aantrekkelijk is anders.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door SLToilet »

SuperGhost schreef:Die ontheffing ga je niet krijgen. Als het rijk daarmee akkoord gaat, dan krijg je dat NS straks overal uitzonderingen wil zodat je effectief die hele regel schrapt. Die regel was juist om te zorgen dat het hele land een minimale bereikbaarheid blijft houden en mensen minder dan een halfuursdienst doordeweeks overdag gewoon niet accepteren per trein.
Ook regionale vervoerders rijden daardoor inmiddels overal ook minimaal halfuursdiensten. Volgens mij is Sneek-Stavoren inmiddels ook de enige binnenlandse lijn die nog niet 2x per uur rijdt doordeweeks overdag, maar ik geloof dat dat daar ook niet eens kan i.v.m. tekort aan infrastructuur.
afgezien daarvan zou de trein tot Sneek aan toe bijna helemaal leeg blijven, op welk moment van de dag dan ook. Al bij de verste stations van de Zeeuwse lijn wonen meer mensen dan de hele lijn tot aan Leeuwarden. Alleen zit de Zeeuwse lijn vast aan de NS met lompe VIRM's.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door CamilleKreemers »

wat zou er gebeuren als je een aantal FLIRT-omlopen in Zeeland plaatst en de VIRM's de intercity laat spelen?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door JWM »

Wat voor type antwoord hoop je te krijgen met deze vraag?
johanvonderatlantis
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 18:52

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door johanvonderatlantis »

SuperGhost schreef:Ik zou station Rilland-Bath gewoon zo'n 9 km naar het oosten verplaatsen en hernoemen tot Hoogerheide. De kleine kommetjes van Rilland en Bath zijn al per buurtbus verbonden met Krabbendijke en kunnen prima van dat station gebruik maken. Zo kun je zonder extra station de veel grotere kern Hoogerheide op het spoor aansluiten.

Qua dienstregeling zou dit dan wellicht mooi zijn:
2x IC Amsterdam Centraal - Vlissingen (via HSL)
stopt in: Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Rotterdam Blaak, Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes, Arnemuiden, Middelburg, Vlissingen Souburg.
2x IC Zwolle - Goes
stopt in: Wijhe, Olst, Deventer, Zutphen, Dieren, Arnhem Centraal, Nijmegen, Oss, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Etten-Leur, Roosendaal, Heerle-Wouw, Bergen op Zoom, Hoogerheide, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke, Kapelle-Biezelinge.

De beide IC's vertrekken vanuit Goes dan vlak na elkaar ri. Roosendaal en bieden dus een goede overstap op elkaar.
De IC naar Zwolle dan in Roosendaal overstap laten bieden op de sprinters (zowel ri. Dordrecht als ri. Antwerpen).

De Zeeuwse steden profiteren dan van een versnelling (en aanzienlijk ri. Schiphol/Amsterdam i.v.m. HSL) en de steden Goes en Bergen op Zoom van zowel een rechtstreekse verbinding ri. Randstad als ri. Brabant.

Kruiningen-Yerseke en Krabbendijke zullen dan wat langzamer in de Randstad zijn, omdat ze de sprinter moeten gebruiken vanaf Roosendaal. Om dit te compenseren zou je de knip in Dordrecht weer kunnen terugdraaien. Ik denk dat dat verlies te overzien is ten opzichte van de winst voor de grotere steden incl. hun achterland.
Ik zou in elk geval de plaatsen Wijhe, Olst, Dieren, Oss, Etten-leur, Heerle-Wouw, Hoogerheide, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke, Kappelle-Biezelinge, Goes en Arnemuiden de intercity's niet laten stoppen en deze plaatsen laten aandoen door stoptreinen eventueel sneltreinen en de intercity's vanuit Middelburg/Vlissingen laten vertrekken. Dan is er een snellere reistijd en kan de Intercity's dan om en om naar Zwolle of Rotterdam in een kwartier of halfuur dienst. Roosendaal wordt in dit geval weer een belangrijke overstap station.
Alargule

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Alargule »

Er zijn vast redenen te bedenken dat de 'intercity' deze kleinere plaatsen aandoet. Onvoldoende vraag voor twee producten (IC/stoptrein of IC/sneltrein of sneltrein/stoptrein), beperkingen in de infrastructuur (enkelspoor) of eisen aan de dienstregeling (knopen).

Maar eerlijk gezegd denk ik dat 99% van alle verbetervoorstellen aangaande het 'sneller maken' van intercity's al opgelost kan worden door de betreffende intercity gewoon een 'trager' naampje mee te geven. Interregio, anyone?
johanvonderatlantis
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 mar 2017, 18:52

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door johanvonderatlantis »

Dan zou ik eerder voor sneldienst gaan of sneltrein wat de benaming betreft. Maar juist daardoor vertrekken steeds meer mensen richting randstad omdat de voorzieningen sneller achteruit holt en de regering weigert om meer geld aan te spenderen aan regio's.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Western Soldier »

Ik wil hier nog wel een voorstel doen. Wat ik zou doen is het aanbesteden van stoptreinen op de Zeeuwse Lijn. Met name Arriva heeft al veelvuldig laten zien dunbevolkte gebieden goed te kunnen exploiteren en te zorgen voor een goede dienstregeling. NS wil op de Zeeuwse Lijn geen sprinters rijden en is nu in de spits weer stations gaan overslaan. Als Arriva daar stoptreinen gaat rijden kan NS de IC laten doorrijden op stations die geen IC nodig hebben. Het scheelt NS minimaal 1 treinstel die ze aan een andere dienst kunnen geven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door reisthijs »

Leuk, maar wie gaat dat betalen? NS rijdt nu voor eigen rekening in Zeeland, de provincie hoeft er niets voor te betalen. Als ze een stoptrein zouden willen besteden moet daar een subsidie tegenover staan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Western Soldier »

Soms kosten dingen geld. Het scheelt voor NS een slok op een borrel als ze een stuk minder hoeven te stoppen en ik snap wel dat NS ooit gezegd heeft dat een aantal stations moeten sluiten en dat ze dat nog steeds willen. Ik ben er echter niet voor dat dit gebeurd. Om die reden vind ik dat er een stoptrein moet worden aanbesteed. Op die manier kan NS een trein besparen en kunnen de stations zonder veel kosten openblijven. Het is natuurlijk ook logisch dat stations geld kosten. Dus ik vind dat de provincie Zeeland die verantwoordelijkheid moet nemen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Suus »

NS betaalt de Rijksoverheid om treinen te mogen rijden, ook in Zeeland. Bij jouw voorstel wordt het rijden van treinen betaald door de belastingbetaler.

NS heeft in december de dienst naar Zeeland al een beetje uitgebreid om aan de grootste klachten tegemoet te komen, mogelijk geeft de provincie daarvoor zelfs al geld uit. Tegelijkertijd is een ander dienstregelingmodel dan nu ook problematisch met aansluitingen op andere treinen en bussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Bericht door Western Soldier »

Laat dan de stoptrein doorrijden naar Breda, dan kan de stoptrein daar een overstap bieden op de HSL. Omdat keren daar lastig is voor de richting Roosendaal kan hij in dit geval dan beter keren te Gilze-Rijen. Daar liggen momenteel al 3 sporen, alleen heeft 1 van de sporen nog geen perron. Als je ook het 3e spoor daar een perron geeft kan het middelste spoor gebruikt worden door de Zeeuwse trein om te keren. Bij aanbestedingen wordt overigens overal betaald door de opdrachtgevers, dus waarom eigenlijk in Zeeland niet?

En een andere optie is om de stoptrein gewoon in Roosendaal 3 minuten voor de IC aan te laten komen. Dan hoeft er maar 5 minuten gewacht te worden. Dat is toch geen onoverkomelijk probleem?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten