Ideeëntopic Zeelandlijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5571
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Z2N » Ma 15 Jan 2018, 13:22

Zit je nog steeds met de vraag omtrent de kosten. De provincie Zeeland heeft een klein OV-budget, een extra stoptrein subsidiëren past daar niet in. Het busnet is nu al erg dun, dus dan moet er worden geschrapt in cruciale verbindingen.
Watch a sunrise at least once a day. ~ Phil's-osophy

Flickr!

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3639
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Mikos » Ma 15 Jan 2018, 13:58

Western Soldier schreef:NS wil op de Zeeuwse Lijn geen sprinters rijden en is nu in de spits weer stations gaan overslaan.
Nog even voor de duidelijkheid; dat is niet waar, hè. Er wordt geen enkel station overgeslagen, er is alleen een treindeel dat tijdens een handvol spitsritten als IC alleen de belangrijkste stations aandoet, het andere treindeel rijdt er direct achteraan en stopt ook op alle tussengelegen stations. Dat is nogal een verschil.

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Western Soldier » Ma 15 Jan 2018, 14:13

Sorry, dan ben ik niet duidelijk geweest. Dat is inderdaad wat ik bedoelde. In elk geval neemt dat niet weg dat NS het liefst stations zou overslaan.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1535
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Yanaike » Ma 15 Jan 2018, 14:20

Niet als dat betekent dat daarvoor in de plaats een andere losse trein gereden moet worden die die andere stations wel aandoet.

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Western Soldier » Ma 15 Jan 2018, 14:40

Daarom stel ik dus ook voor om een stoptreindienst aan te besteden. Als je dat doet hoeft NS niet meer te stoppen op stations die zij het liefst willen sluiten. Dat is voorheen ook bij de andere lijnen gebeurd die zijn aanbesteed. De opdrachtgevers betalen om de niet winstgevende lijnen open te houden en omdat Arriva en Keolis die lijnen wel moeiteloos kunnen exploiteren blijven die lijnen bestaan. Anders was er in heel Noord-Nederland en de Achterhoek geen trein meer.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3639
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Mikos » Ma 15 Jan 2018, 14:48

NS kan in ruil voor een zak geld die stoptreinen net zo goed uitvoeren, anders. Maar zolang die zak geld er niet is, gaat niemand extra treinen rijden. Ook een andere vervoerder niet. En zoals hierboven al is gesteld: Momenteel 'kost' de dienstregeling niets. Wanneer je iets wilt gaan 'aanbesteden' gaat het wel geld kosten. Voor een dienstregeling die niet of weinig meer op gaat leveren dan de huidige.

Tot nu toe is je voorstel dus geen verbetering, zowel dienstregelingtechnisch als financieel.

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Western Soldier » Ma 15 Jan 2018, 15:46

Ik vind het standaard rijden als IC op de Zeeuwse lijn anders wel een verbetering. NS kan door met enkel op Middelburg, Goes en Bergen Op Zoom te stoppen 15 minuten per rijrichting winnen. Met een totaal van 30 minuten betekent dat dus dat NS 1 trein minder nodig heeft. Bovendien zijn veel mensen een kwartier korter onderweg, wat voor Zeeuwen een enorme verbetering is. Een stopper die 2x per uur rijdt kost 4 treinen. NS heeft een aantal jaren terug de echte stoppers geschrapt en laat nu de IC uit de Randstad alle stations aandoen. Zoals we beiden hebben genoemd wordt er in de spits een treinstel afgekoppeld die wel stations overslaat, maar dat zijn er slechts een paar. Ik zou zeggen dat de mensen in Vlissingen, Middelburg en Goes recht hebben op een hele dag lang 2 treinen die enkel de belangrijkste stations aandoen.

Andere lijnen die werden aanbesteed omdat er gedreigd werd met sluiting en omdat NS op sommige plekken lage frequenties rijdt. NS reed bijvoorbeeld tussen Arnhem en Doetinchem 2x per uur en tussen Doetinchem en Winterswijk 1x per uur. Syntus en later Arriva+Breng rijden doordeweeks overdag 4x per uur tussen Doetinchem en Arnhem en Arriva rijdt van maandag tot en met vrijdag de hele dag en op zaterdagmiddag 2x per uur door naar Winterswijk. Een ander voorbeeld is tussen Zutphen en Winterswijk reed NS 1x per uur, enkel in de spits werd 2x per uur gereden. In de ochtend het hele stuk en in de middag enkel tussen Zutphen en Vorden, met één rit verlengd naar Winterswijk. Ook op andere spoorlijnen zijn meer treinen gaan rijden met de komst van andere vervoerders. Waarom zou het dan niet in Zeeland positief zijn?
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3639
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Mikos » Ma 15 Jan 2018, 15:56

Omdat in alle gevallen hetzelfde probleem speelt: Er moet eerst een flinke zak geld tegenaan voordat er verbeteringen komen. Ook NS had de lijnen in de Achterhoek en in het noorden kunnen openhouden en exploiteren, maar dan wel voor diezelfde zak geld. Men heeft er echter voor gekozen die lijnen aan te besteden, omdat men vond allerlei eisen te kunnen stellen voor die zak geld. Daarop werd er een keuze gemaakt wie dat het 'best' zou kunnen doen. Maar het geld van die aanbesteding én die aanbesteding had je ook compleet kunnen omzeilen door die zak geld direct beschikbaar te stellen.

Het probleem op de Zeeuwse lijn is vooral dat je die gigantisch moet subsidiëren wil je daar een enigszins rendabel stoptreinpakket aan kunnen bieden. In die stoptreinen zit een handvol mensen. Hooguit tijdens de brede spits zal het wat drukker zijn, de rest van de dag draai je flink verlies. En wanneer je de grotere stations aan blijft doen met IC's haal je daar de enkele reiziger die je bezettingsgraad iets op kan krikken ook volledig weg, want de vervoersrelaties tussen de verschillende stations is ook matig te noemen. Kort gezegd: Die stoppers gaan het grootste gedeelte van de dag leeg rondrijden en halen hooguit de vervoerswaarde van de IC's naar beneden wanneer reizigers in die stopper gaan zitten om tussen de grotere stations te reizen. In de huidige situatie moeten de treinen toch al van en naar Vlissingen rijden, door ze op de kleinere stations te laten stoppen houd je de kosten zo laag mogelijk. NS is niet voor niets gestopt met de stoptreinen op die lijn...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38081
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Suus » Ma 15 Jan 2018, 15:56

Omdat de plaatsen die langs de door jou genoemde spoorlijnen liggen groter zijn dan dorpjes als Arnemuiden of Krabbendijke en door de ligging op een (schier)eiland de meeste stations ook weinig achterland hebben.

Met de komst van de halfuursdienst is het aantal reizigers van Kapelle-Biezelinge wel gestegen. Dit is dan ook de grootste onder de zes kleintjes.
Rame à l'approche

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Western Soldier » Ma 15 Jan 2018, 16:20

Oke, daar kan ik inkomen. Dan voorlopig zo houden als het is.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1234
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor SLToilet » Ma 15 Jan 2018, 22:06

Ik denk zelf ook dat dat beter is. De NS is al tegemoetgekomen met de extra spitstreinen. Als dit een succes is dan kan altijd nog gekeken worden naar meer. Ook niet onbelangrijk is dat de doorgaande verbinding noordwaarts nog gespaard is. Misschien in de toekomst meer oostwaarts? Wie weet ooit. Wel zouden wat mij betreft op het Brabantse deel best meer treinen en stations kunnen worden geïntroduceerd. Al vind ik dat meer een dingetje voor het Brabantse ideeëntopic.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Wubbo » Ma 15 Jan 2018, 22:33

NS kan niet hetzelfde voor dezelfde zak geld als een andere vervoerder, doordat NS vastzit aan de eigen CAO en afspraken met werknemers (bijvoorbeeld over de inzet van conducteurs). De CAO Multimodaal is goedkoper.

NS betaalt nu inderdaad voor het rijden in Zeeland, maar dat is natuurlijk verdisconteerd in de hele vergoeding. Theoretisch zou NS meer moeten gaan betalen voor de concessie als ze een goedkoper model kunnen gaan rijden, dus dat geld is ergens. Of dat voldoende is voor een stopdienst kan ik niet berekenen.

Ik zou nog steeds willen gaan voor 2x Sprinter Dordrecht - Roosendaal - Goes en 2x IC (...) - Dordrecht - Roosendaal - Bergen op Zoom - Goes - alle stations tot Vlissingen.

verfmeer
Berichten: 596
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor verfmeer » Ma 15 Jan 2018, 23:26

Je bent denk ik goedkoper uit om Kruiningen-Yerseke en Rilland-Bath te sluiten, aangezien die stations toch niet in de bebouwde kom liggen. Je kan voor het geld van de stoptrein dan gemakkelijker een buslijn aanleggen die elk half uur rijdt.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1535
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Yanaike » Ma 15 Jan 2018, 23:44

Wubbo schreef:Ik zou nog steeds willen gaan voor 2x Sprinter Dordrecht - Roosendaal - Goes en 2x IC (...) - Dordrecht - Roosendaal - Bergen op Zoom - Goes - alle stations tot Vlissingen.


Dit is ook wat mij het beste lijkt. Alhoewel ik normaal een fan ben van apart aanbesteden, denk ik dat een SPR Dordrecht - Goes op zichzelf een té kleine concessie is om interessant te zijn voor vervoerders. Ik denk dat je 'm beter bij het hoofdrailnet kunt houden, of evt aanbesteden i.c.m. sprinters in Brabant.

verfmeer schreef:Je bent denk ik goedkoper uit om Kruiningen-Yerseke en Rilland-Bath te sluiten, aangezien die stations toch niet in de bebouwde kom liggen. Je kan voor het geld van de stoptrein dan gemakkelijker een buslijn aanleggen die elk half uur rijdt.

Een buslijn is qua kwaliteit natuurlijk wel een enorme achteruitgang. En de reistijdwinst is dan slechts 4 minuten, i.p.v. de 8 minuten die je hebt met een aparte sprinter. Bovendien kost het laten rijden van een bus elk halfuur wél meer omlopen dan het laten rijden van een trein elk halfuur, simpelweg omdat de bus er langer over doet. Al zullen trein omlopen natuurlijk wel een stukje duurder zijn.

Western Soldier
Berichten: 756
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Western Soldier » Di 16 Jan 2018, 00:01

Het argument van Yanaike wilde ik precies ook aandragen. Wat ik echter nog wilde toevoegen is dat een bus voor die plaatsen wel fatsoenlijke eindpunten moet hebben. Dan zul je dus al gauw naar Bergen Op Zoom of Goes moeten rijden om die mensen een fatsoenlijke busverbinding te geven. Ja het is een korte lijn voor één concessie, maar ik denk dat je NS niet zover krijgt om een dergelijke dienstregeling uit te voeren.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Widejo
Berichten: 160
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Widejo » Di 23 Jan 2018, 15:08

verfmeer schreef:Je bent denk ik goedkoper uit om Kruiningen-Yerseke en Rilland-Bath te sluiten, aangezien die stations toch niet in de bebouwde kom liggen. Je kan voor het geld van de stoptrein dan gemakkelijker een buslijn aanleggen die elk half uur rijdt.


Het sluiten van stations tussen Bergen op Zoom en Goes lijkt mij vrijwel de enige oplossing in zowel financieel als dienstregelingtechnisch opzicht.
Ik zou er persoonlijk voor kiezen om Kruiningen-Yerseke als IC halte en transferium in te zetten voor de gehele regio. De stations in Krabbendijke en Rilland-Bath zouden in dat opzicht sluiten. Dan blijft Kapelle-Biezelinge over als vraagstuk. Dienstregelingtechnisch is ook daar sluiten het beste. De IC wordt daardoor sneller. Maar er is zeker een aanzienlijk reizigerspotentieel voor dat station. Dus dan wellicht alsnog IC-halteren in Kapelle-Biezelinge?

Tussen Goes en Vlissingen is het een ander verhaal. Daar is eigenlijk alleen Arnemuiden een station waar sluiting valt te overwegen. Al lijkt mij Arnemuiden lastiger in te passen in het busnetwerk van het naburige Middelburg als dat in Kapelle-Biezelinge mogelijk is met Goes. Zeeland kennende verwacht ik bij sluiting uit Arnemuiden de meeste lokale tegenstand.

Er valt weinig over te zeggen aangezien we nog niet lang onder weg zijn met deze extra "spitstrein". Maar ik persoonlijk vind het onvoldoende als definitieve oplossing. De Zeelandlijn is een moeilijk vraagstuk. Niet alleen Provincie Zeeland is "aandeelhouder", ook Bergen op Zoom en in enige mate Roosendaal hebben baat bij een optimale bediening van de lijn. Provincie Zeeland heeft het in het algemeen heel moeilijk qua OV. Door het financieel interessant houden van een busnetwerk ontstaat er een ongelooflijk karige bediening waar vrijwel geen beweging in te vinden is. Het in eigen beheer hebben van een ferryverbinding omdat die anders ook al lang en breed opgeheven zou zijn en zo gaat het lijstje nog even door.

Wat wel duidelijk is, is de verslechtering van het OV-aanbod op het spoor in de brede Zuidwesthoek, wat al voor een aantal jaar aan de gang is. De verplaatsing van de Beneluxlijn naar Breda zonder alternatief in Roosendaal. De verslechterde overstap in Roosendaal, ook qua perronindeling. De inkorting van de sprinter Roosendaal-Den Haag Centraal tot Dordrecht. De verplaatsing van Vlissingen-Amsterdam Centraal via Schiphol, naar via Haarlem. Er zijn nog altijd 2 overstappen nodig om van Zeeland/West-Brabant in Eindhoven te komen, en daar komt nu Brussel bij: 2 overstappen.
Al met al is een 'spitstrein' die vrijwel bij geringe vertraging al opgeheven en geslachtofferd word, die met moeite tot stand gekomen is, de enige plus voor de bediening van Zeeland/West-Brabant de afgelopen 5 jaar.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4726
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor reisthijs » Di 23 Jan 2018, 15:37

Widejo schreef:Het sluiten van stations tussen Bergen op Zoom en Goes lijkt mij vrijwel de enige oplossing in zowel financieel als dienstregelingtechnisch opzicht.
Ik zou er persoonlijk voor kiezen om Kruiningen-Yerseke als IC halte en transferium in te zetten voor de gehele regio. De stations in Krabbendijke en Rilland-Bath zouden in dat opzicht sluiten. Dan blijft Kapelle-Biezelinge over als vraagstuk. Dienstregelingtechnisch is ook daar sluiten het beste. De IC wordt daardoor sneller. Maar er is zeker een aanzienlijk reizigerspotentieel voor dat station. Dus dan wellicht alsnog IC-halteren in Kapelle-Biezelinge?
Waarom zou dat dienstregelingtechnisch beter zijn? Krijg je er beter aansluitingen door? Is het gunstig voor de kering in Vlissingen?
Een IC laten stoppen op een klein station is soms dienstregelingtechnisch gewoon een goede oplossing.

De huidige oplossing heeft dienstregelingtechnisch ook voordelen, doordat de IC's kruisen in de grootste station (Bergen op Zoom, Goes, Middelburg) wat bijvoorbeeld handig is voor aansluitingen op bussen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

SuperGhost
Berichten: 2652
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor SuperGhost » Di 23 Jan 2018, 16:37

Widejo schreef:
verfmeer schreef:Je bent denk ik goedkoper uit om Kruiningen-Yerseke en Rilland-Bath te sluiten, aangezien die stations toch niet in de bebouwde kom liggen. Je kan voor het geld van de stoptrein dan gemakkelijker een buslijn aanleggen die elk half uur rijdt.


Het sluiten van stations tussen Bergen op Zoom en Goes lijkt mij vrijwel de enige oplossing in zowel financieel als dienstregelingtechnisch opzicht.
Volgens mij is dat financieel een dure variant, want die vervangende busdiensten die je dan nodig hebben zijn niet gratis. Dit terwijl de huidige optie wel 'gratis' is (weliswaar kost het NS wel wat geld, maar dat is relatief weinig). Zelfs als je al het geld wat het NS kost direct in extra bussen stopt, lijkt me het onmogelijk dat je daar die bussen van kunt betalen. Zo veel bespaar je immers ook weer niet op de treindienst Je bespaart geen kering (de kering wordt alleen langer) en dus ook weinig personeelskosten. Die paar stops kosten relatief gezien ook niet zo veel geld. Bedenk dat je daar dan die buslijnen voor moet inzetten. Ik denk dat je dan dus echt veel duurder uit bent.

verfmeer
Berichten: 596
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor verfmeer » Wo 24 Jan 2018, 13:26

De huidige dienstregeling is voor de provincie Zeeland gewoon de goedkoopste optie. Daar is geen twijfel over mogelijk. Het ging mij alleen over alternatieven. En daarvan lijkt mij een buslijn het minst duur.

Roeland
Berichten: 802
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Roeland » Wo 24 Jan 2018, 13:43

Zoals een Purmerendse R-net lijn doorrijdt naar De Rijp, zo rijdt (op een iets grotere schaal) de treindienst op de Oude Lijn door als "stadsdienst Zeeland, stopt ook in de buitenwijken".
Niets mis mee, zou ik zeggen. Alleen jammer dat-ie een beetje langzaam wordt voor de reiziger van/naar de middelgrote Zeeuwse steden.

hidihi
Berichten: 509
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor hidihi » Di 30 Jan 2018, 11:38

De provincie moet zich gewoon vast houden aan de huidige regeling. De NS kan trouwens best nog wel wat geld besparen als ze dat zouden willen. De virm 6 is niet alleen maar een slecht treinstel vanwege de acceleratie maar het is eigelijk ook veel te groot. De enige reden waarom er met zo'n groot treinstel gereden wordt is dat je de trein na Rotterdam echt nodig hebt(en dan is de trein juist te klein). De NS kan het beste tussen Vlissingen en Bergen op zoom met een ICM 4 rijden. Dan kan er in Bergen op Zoom een ICM 3 bijgetapt gaan worden. Het stel kan dan via R'dam, Utrecht naar Groningen/Leeuwarden gaan rijden. Dit betekend wel dat alle treinen naar Den haag pas in Rotterdam mogen beginnen en dat Dordrecht alleen rechtstreekse treinen naar Utrecht gaan krijgen.

Bovenstaande oplossing is de goedkoopste oplossing. Maar ik zal het liefste een andere oplossing komen. Mijn idee is om het station van Lage Zwaluwe te upgraden naar een IC station en ook twee perrons te maken aan het HSL spoor. De intercity direct moet extra stoppen in Lage Zwaluwe. Er wordt een kleinere IC Vlssingen Dordrecht ingelegd die extra stopt in Lage Zwaluwe ook moet de huidige stopper Dordrecht Roosendaal verlengt gaan worden naar Goes waardoor de IC tussen Goes en Bergen op zoom haltes kan gaan overslaan. Vanaf Lage Zwaluwe kunnen reizigers overstappen op snelle treinen naar Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Een extra bijkomstigheid is dat je Dordrecht een goede overstap naar Brabant kunt geven

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4744
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor ArrivaBas » Di 30 Jan 2018, 12:09

Het is intussen forumbreed bekend dat de Zeeuwse lijn op diverse diensten VIRM6 nodig heeft. In Bergen op Zoom is geen opstelruimte voor afgekoppelde stellen en er zal nooit ofte nimmer een koppeling ontstaan tussen het zuidelijke deel van de 2200 en de 500/600. Hiermee ontneem je namelijk de Zeeuwen een rechtstreekse verbinding met Amsterdam en Den Haag, welke mij het voornaamste bestaansrecht lijken van deze lange treindienst. Ik zou eerder opteren voor een verlegging van de 2200 naar Schiphol.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Roeland
Berichten: 802
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Roeland » Di 30 Jan 2018, 12:12

hidihi schreef:Mijn idee is om het station van Lage Zwaluwe te upgraden naar een IC station en ook twee perrons te maken aan het HSL spoor. De intercity direct moet extra stoppen in Lage Zwaluwe. Er wordt een kleinere IC Vlssingen Dordrecht ingelegd die extra stopt in Lage Zwaluwe ook moet de huidige stopper Dordrecht Roosendaal verlengt gaan worden naar Goes waardoor de IC tussen Goes en Bergen op zoom haltes kan gaan overslaan. Vanaf Lage Zwaluwe kunnen reizigers overstappen op snelle treinen naar Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Een extra bijkomstigheid is dat je Dordrecht een goede overstap naar Brabant kunt geven


Is dit een citaat uit de verkiezingsfolder van de politieke partij Lage Zwaluwe Lokaal?

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 4744
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor ArrivaBas » Di 30 Jan 2018, 12:19

Het lijkt me duidelijk dat het idee van een HSL-stop te Lage Zwaluwe een absolute ramp wordt voor de planning van een dienstregeling op de HSL met 5 IC's per uur, dagelijks 4 treinparen Eurostar en ongeveer 10 Thalys-treinparen. Een (extra) intercity te Lage Zwaluwe laten stoppen is al helemaal een utopie, gezien een kwartierdienst daar al overbediening vormt. Tevens zit de Moerdijkbrug ook al aan zijn capaciteit, omdat door bouwwerkzaamheden bij Emmerich (D) diverse treinen de Brabantroute gebruiken om in Duitsland te komen.
Tevens heeft Zeeland te weinig budget om de Sprinterdienst al dan niet te subsidiëren bij het doorrijden naar Goes. Veel van de Zeeuwse stations zijn te weinig gebruikt om een aparte Sprinter te laten rijden.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Widejo
Berichten: 160
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ideeëntopic Zeelandlijn

Berichtdoor Widejo » Di 30 Jan 2018, 14:11

hidihi schreef:De virm 6 is niet alleen maar een slecht treinstel vanwege de acceleratie maar het is eigelijk ook veel te groot. De enige reden waarom er met zo'n groot treinstel gereden wordt is dat je de trein na Rotterdam echt nodig hebt(en dan is de trein juist te klein).

Nee, de enige reden dat er met zo'n groot treinstel gereden wordt is dat je zes bakken nodig hebt. Er zijn diensten waar de mensen staan van Roosendaal tot Middelburg bij zes bakken. VIRM4 in de spits is een schande.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 2 gasten