Corridor Nijmegen - Kleve

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door regenmaker »

Ik heb de laatste tijd nagedacht over de verbinding tussen Kleve en Nijmegen aan de hand van verschillende bronnen die ik heb gelezen.

Huidige situatie
Eerst zal ik (voor de mensen die hier niet bekend) zijn de huidige situatie schetsen. Op dit moment rijdt er tussen Nijmegen, Kleve en Emmerich een snelbus 58 (SB58) uitgevoerd door de Duitse maatschappij NIAG. Nouja, snel is hij niet echt te noemen met een reistijd van maar liefst 50 min reistijd tussen Nijmegen en Kleve.

De huidige frequenties van de snelbus 58 zijn:
  • Maandag t/m vrijdag: 1x/uur (Emmerich-Kleve 2x/uur)
  • Zaterdag: 1x/uur
  • Zondag: 1x/2 uur (Emmerich-Kleve 1x/uur)
  • Avond doordeweeks: 1x/uur
  • Avond weekend: 1x/2 uur (Emmerich-Kleve 1x/uur)
Naast de snelbus 58 rijdt er ook 1x/uur nog spitslijn 57 tussen Nijmegen en Kranenburg uitgevoerd door Hermes (Breng).

Probleem
Hermes wil lijn 57 schrappen vanwege het geringe aantal reizigers dat van deze lijn gebruik maakt (bron: Rover). Echter tussen Nijmegen en Kleve weet de NIAG de snelbus 58 goed te vullen.

Wensen
Het is de wens van de Kreis Kleve om de snelbus 58 in Nijmegen te verlengen naar de universiteit van Nijmegen en het Universitair medische centrum. Mede omdat er veel Duitse auto's hier zijn gesignaleerd.

Uitwerking
De chauffeur van lijn 58 heeft nu in Nijmegen ongeveer 20 min pauze, indien een rondje Heyendaal in Nijmegen gemaakt moet worden, wordt het qua rijtijden krap en erg vertragingsgevoelig. Om de route naar de universiteit mogelijk te maken moet de route dus onderweg versneld worden (ook om o.a. de knoop in Kleve te behouden). Dit kan door de route in Beek te versnellen (zie hieronder).

Afbeelding

De groene route is de snelle route om Beek heen en de blauwe de huidige route door Beek.

Nadeel hiervan is wel dat Beek hierdoor veel slechter wordt ontsloten door het openbaar vervoer. Daarom stel ik voor om de spitslijn 57 door te trekken van Nijmegen naar Kleve en van maandag tot en met zaterdag overdag te laten rijden tussen Nijmegen Heyendaal (zaterdag tot Nijmegen CS) en Kleve (via de snelle route om Beek heen). Zo ontstaat er tussen Nijmegen en Kleve een halfuursdienst. Verder zou ik ervoor kiezen om op lijn 58 in het weekend de frequentie altijd naar 1x/uur te brengen, zodat er een gunstiger aanbod voor de reizigers komt. Een 1x/2 uur dienst is niet echt aantrekkelijk en in de verbinding zit zeker potentie.

Echter bestaat er in Kleve zelf al een lijn 57 die van maandag tot en met zaterdag overdag 1x/uur rijdt tussen Kleve Bahnhof en Kleve-Materborn. Om de inwoners van Materborn ook een directe verbinding met de universiteit van Nijmegen te geven, zou je ervoor kunnen kiezen om de nieuwe spitslijn 57 te koppelen aan de lijn 57 in Kleve. Dit leidt tot de volgende kaart: Klik Beide lijnen zullen voor de helft worden geëxploiteerd door Breng en de NIAG.

Wat vinden jullie van het plan? Kan de route nog op andere punten worden versneld? Ben benieuwd naar jullie ideeën.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door Zugführer »

Het lijkt me een heldere keuze om in de spits een bus te hebben die en een snellere route rijdt (niet door Beek) én doorrijdt naar de Campus, zodat op de uren dat die niet rijdt (en die verbinding ook niet zo relevant is) de oude lijn 58 behouden blijft.
Ik vraag me wel af of de vervoerders zin hebben om elk half uur te gaan rijden tussen Nijmegen en Kleve (qua kosten).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door regenmaker »

De NIAG rijdt op de huidige SB58 doordeweeks rond de schooltijden met extra gelede versterkingsbussen tussen Kleve Bahnhof en Kranenburg Bürgermeisteramt (onder het lijnnummer E58). Tussen Kleve en Kranenburg is er dus zeker potentie voor een halfuursdienst rond de schooltijden. Daarnaast rijdt de huidige 57 al in de spits elk uur tussen Nijmegen CS en Kranenburg Bürgermeisteramt (naast de SB58), dus in principe zal het doordeweeks niet heel veel meer ritten kosten dan nu. Voordeel van 2x/uur Kleve - Nijmegen is wel dat je vanuit Nijmegen elk halfuur naar Kleve kan (wat nu niet het geval is). De verbinding Nijmegen - Kranenburg heeft volgens mij veel minder vraag dan Nijmegen - Kleve, hetgeen ook te zien is in de bezettingsgraad van de SB58 ten op zichtte van de 57.

Op zaterdag is nog maar de vraag of een halfuursdienst gewenst is. Zeker omdat de trein vanuit Kleve ook maar 1x/uur rijdt op zaterdag.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door OV-Hobbyist »

Op zaterdagen wordt er overdag met geledes gereden, die regelmatig goed gevuld wegrijden uit Nijmegen. Vanaf Kleve gebeurt het vaak dat er met staanplaatsen vertrokken wordt richting Nijmegen.
Er is dus zeker potentie om op zaterdagen 2 keer per uur te rijden.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door verfmeer »

Ik vraag me af of er wel een extra bus door Beek nodig is. Het gedeelte dat het verst van de N325 af ligt wordt al bedient door bus 80 (Millingen-Nijmegen) en buurtbus 562 (Beek-Malden). Als er op de N325 drie nieuwe haltes worden aangelegd (bij de Verbindingsweg, bij het fietstunneltje bij de Kwartelstraat en bij de Hermelijnstraat), dan heeft het hele dorp binnen 500 meter een bus naar Nijmegen.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door Widejo »

De aanleg van snelbus haltes zou wel gepaard moeten gaan met voldoende voorzieningen zoals een fietsenstalling. Het doortrekken van de lijn naar Campus lijkt mij ook logisch. Is er zicht op de hoeveelheid overstappers vanuit de huidige lijn op andere bussen naar het Radboud?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door regenmaker »

Ik heb geen cijfers kunnen vinden over het aantal overstappers. Maar ik weet wel dat er hoge Duitser-dichtheid op de Radboud is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door waldo79 »

Alleen komen die niet per se uit lijn 58.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door SuperGhost »

Ik zou hopen dat die doorgetrokken snelbus uiteindelijk een voorbode zal worden voor reactivering van de spoorlijn.

Maar laten ze beginnen met een halfuursdienst tijdens de brede spits op de hele route Kleve-Nijmegen(-Heyendaal). Een snellere route langs Beek lijkt me inderdaad niet zo'n probleem als je vervangende haltes langs de provinciale weg aanlegt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door regenmaker »

waldo79 schreef:Alleen komen die niet per se uit lijn 58.
Nee, maar die is onaantrekkelijk op dit moment. Daarom zou er geïnvesteerd moeten worden in 1. het versnellen van de route en 2. de lijn doortrekken naar Heyendaal. In principe heb je dan alleen een eenmalige investering nodig voor de nieuwe haltes in Beek. In de brede spitsuren een halfuursdienst op het gehele traject Nijmegen Heyendaal - Emmerich gaat in principe niet veel extra bussen kosten, aangezien deze er feitelijk al is (alleen in drie deelstukken).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door waldo79 »

En dan nog komen ze overal vandaan. En een flink aantal woont op kamers.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door regenmaker »

Ja, maar dat is vooral omdat het niet te doen is om op en neer te reizen. Stel je woont in Goch (toch niet zo gek ver van Nijmegen). Vanaf Goch moet je eerste met de trein naar Kleve en dan nog 50 min met lijn 58. De verbinding tussen Goch en Nijmegen is vele malen slechter dan tussen bijvoorbeeld Apeldoorn en Nijmegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door waldo79 »

Of je schaft jezelf een parkeerabonnement aan en knort op en neer met je vierwielig blik. Half uurtje :)
Wat maar wil zeggen: je moet die reisrelatie nu niet overdrijven. Het is niet dat er ineens 400 reizigers per uur uit Kleve gaan komen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door Durashift »

SuperGhost schreef:Ik zou hopen dat die doorgetrokken snelbus uiteindelijk een voorbode zal worden voor reactivering van de spoorlijn.
(..).
Wie weet, reactivering kan een stuk voordeliger dan eerst gedacht. :)

NIJMEGEN - Er is al een hoop om te doen geweest: de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleef. Werd de ingebruikneming van de zogeheten Keizerlijn eerst nog geschat op zo’n 116 miljoen euro, na grondig onderzoek en het tegen elkaar afwegen van wensen en mogelijkheden valt de raming nu drastisch lager uit. Al voor 50 miljoen zou het mogelijk zijn. De Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail-)Vervoer (VIEV) komt met een nieuw voorstel.
(..)


Lees verder en bron: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... -goedkoper

Conclusie:

Ook de provincie zegt dit als een reële mogelijkheid te zien in een schrijven aan VIEV van 21 augustus dit jaar. De gemeente Nijmegen onderstreept deze visie ook in een brief van oktober aan de Nijmeegse gemeenteraad. Hiermee wordt de dure teruglegging van een derde spoor bij station Heyendaal voorkomen. Wat resteert zijn dan nog de kosten van het geheel vernieuwen van de spoorlijn vanaf de wissel tot aan de Duitse grens, in totaal zo’n 10 kilometer. Dit zou ongeveer 15 miljoen euro vergen, aanzienlijk goedkoper dan de bedragen die tot op heden in de media circuleerden.
Spannend

Met de gemeenteraadsverkiezingen op komst, hebben veel politieke partijen zich al positief uitgesproken over reactivering van deze spoorlijn. Daarnaast blijkt in de praktijk dat de passagiersaantallen op grensoverschrijdende verbindingen een veelvoud bedragen van de aantallen die geprognosticeerd waren. Bovendien weten regionale vervoerders als Arriva, Abellio en Keolis steeds beter grensoverschrijdende verbindingen rendabel te krijgen met nieuw en zuinig materieel.

Nu duidelijk is dat ook het benodigde bedrag voor reactivering van deze spoorlijn meer dan gehalveerd is, zou dat wel eens een heel nieuw licht op de zaak kunnen werpen.

..of zal e.e.a gewoon een 'locaal' verkiezingen dingetje zijn?
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 05 dec 2017, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: spoiler met rest van artikel verwijderd en bronvermelding toegevoegd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door Nitein-Repart »

Er zijn nu al zo vaak voorstellen gedaan voor reactivering van Nijmegen-Kleve dat ik niet verwacht dat er in 2025 treinen gaan rijden tussen Nijmegen-Kleve-Düsseldorf. Er ligt spoor, maar dat moet compleet vervangen worden.

Voorheen waren er vier grensoverschrijdende verbindingen met Duitsland (naast ICE en IC Berlin): via Nieuweschans, via Gronau, via Venlo en via Herzogenrath. Er komen er twee bij: via Zevenaar en via Oldenzaal. Via Gronau en via Venlo zijn de treinverbindingen een succes, de treinen zijn relatief goed gevuld. Via Nieuweschans en via Herzogenrath heb ik twijfels over de bezettingsgraad van de treinen.

Dan is het toch wel zaak om eerst te kijken hoe de twee nieuwe treinverbindingen, de RE19 en RB61, het gaan doen qua reizigersaantallen. Overstijgen de reizigersaantallen alle verwachtingen, dan kan er gekeken worden naar reactivatie van Nijmegen-Kleve. Anders zou ik er nog niet zo snel aan beginnen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door Jef400 »

Hoe zit het eigenlijk met het grensoverschrijdende verkeer op lijn SB58 qua aantallen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door JothamvW »

Die zit meestal wel vrij vol. Lijn 57 echter een stuk minder, zeker in de tegenspits.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door lijntaxi »

Lijn 8 naar Berg en Dal doortrekken naar Beek en van daaruit terug naar station Nijmegen Centraal.
  • naar bushalte Groot Berg en Dal
  • via rotonde terug
  • rechtsaf de Nieuwe Holleweg (N841)
  • Van Randwijckweg Beek (N841)
  • linksaf Rijksstraatweg Beek(N841)
  • bushaltes Gemeentehuis Beek verplaatsen
  • rechtsaf Waterstraat Beek (N841)
  • Linksaf Nieuwe Rijksweg (N325)
  • Nieuwe Ubbergseweg (N325)
  • Keizer Traianusplein
  • bushalte Hunnerpark
  • bushalte Burchtstraat
  • Plein 1944
  • Smetiusstraat
  • station Nijmegen
Daarbij komt, dat lijn 80 naar Millingen ook zowat midden in Beek stopt. En wel bij bushalte Verbindingsweg
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door BrengMe »

Leuk voorstel, maar wat wil je ermee bereiken? Als je een voorstel doet is het wel handig dat je dat goed kan onderbouwen. Dit is een discussieforum, maar als je alleen een voorstel doet en een haltelijst erbij zet, is er weinig mogelijkheid tot discussie. En waarom moet dat in dit topic, wat over het grensoverschrijdende vervoer gaat tussen Nijmegen en Kleve? Daar heeft dit toch niks mee te maken?
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door lijntaxi »

BrengMe schreef:Leuk voorstel, maar wat wil je ermee bereiken? Als je een voorstel doet is het wel handig dat je dat goed kan onderbouwen. Dit is een discussieforum, maar als je alleen een voorstel doet en een haltelijst erbij zet, is er weinig mogelijkheid tot discussie. En waarom moet dat in dit topic, wat over het grensoverschrijdende vervoer gaat tussen Nijmegen en Kleve? Daar heeft dit toch niks mee te maken?
De onderbouwing is de volgende. Een alternatief bieden voor reizigers uit Beek naar aanleiding van onderstaand artikel
https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e- ... ~a8683df4/
Ik heb de indruk, dat meeste mensen uit Beek vooral georiënteerd zijn op Nijmegen. Ze gaan Nijmegen naar school en willen in Nijmegen winkelen.
Een goede verbinding naar Nijmegen, die frequent rijdt volstaat was mijn idee. Wel eentje die in beide richtingen rijdt natuurlijk.
Daarna kunnen eventueel de bushaltes verplaatst worden in Beek. Eerst er voor zorgen, dat mensen een redelijk alternatief hebben, als lijn 57
verdwijnt.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door BrengMe »

Dan nog heb ik mijn vragen bij jouw voorstel. Waarom wil je van lijn 8 een ringlijn maken? Waarom niet gewoon een nieuwe lijn tussen Nijmegen en Beek-Ubbergen? En wat bedoel je met een frequente verbinding?
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door lijntaxi »

De routeplanner geeft aan, dat de route van Kleef naar Nijmegen Heyendaal/Nijmegen Radboud Universiteit/Nijmegen Radboud UMC/HAN
  • het snelst is via de Meerwijkselaan; weet niet zeker of dit ook voor een grote bus geldt, laat staan een gelede bus.
  • en van daar de Sionsweg (S100) op
  • daarna de Heyendaalseweg
  • stoppen bij halte
  • stoppen bij halte Erasmusgebouw op de Erasmuslaan
  • achtereenvolgens stoppen bij de haltes Spinozagebouw, Radboud UMC, HAN, station Heyendaal, Spoorkuil, Nijmegen Station
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door regenmaker »

Ik zit regelmatig in lijn SB58 en ik heb elke keer de indruk dat de haltes in Beek niet echt veel worden gebruikt. Het is meer een last voor de doorgaande reiziger, daarom voldoen een aantal haltes aan de provinciale weg prima als vervanging in mijn ogen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door lijntaxi »

BrengMe schreef:Dan nog heb ik mijn vragen bij jouw voorstel. Waarom wil je van lijn 8 een ringlijn maken? Waarom niet gewoon een nieuwe lijn tussen Nijmegen en Beek-Ubbergen? En wat bedoel je met een frequente verbinding?
Een ringlijn omdat de bus wel terug moet kunnen rijden. Er liggen niet overal rotondes, zodat een grote bus handig kan keren. Met frequent bedoel ik in de spits minimaal 2 keer per uur. En in de daluren overdag minimaal 1 keer per uur. Idealiter zou in de spits 4 keer per uur en in de daluren 2 keer per uur.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Corridor Nijmegen - Kleve

Bericht door BrengMe »

De bus kan toch ook gewoon een ronde rijden door het dorp, en terug via de N325? Daar hoef je 'm niet voor naar Berg en Dal te sturen en te koppelen aan lijn 8. Dat wordt dan sowieso een rommeltje met de frequenties, want die van lijn 8 zijn veel hoger. Persoonlijk denk ik dat in de spits 2x/uur en daarbuiten 1x/uur al meer dan genoeg is. Het beeld dat regenmaker schetst zegt mij dat dat al overbodig is en dat haltes aan de N325 al voldoende zijn.
lijntaxi schreef:De routeplanner geeft aan, dat de route van Kleef naar Nijmegen Heyendaal/Nijmegen Radboud Universiteit/Nijmegen Radboud UMC/HAN
  • het snelst is via de Meerwijkselaan; weet niet zeker of dit ook voor een grote bus geldt, laat staan een gelede bus.
  • en van daar de Sionsweg (S100) op
  • daarna de Heyendaalseweg
  • stoppen bij halte
  • stoppen bij halte Erasmusgebouw op de Erasmuslaan
  • achtereenvolgens stoppen bij de haltes Spinozagebouw, Radboud UMC, HAN, station Heyendaal, Spoorkuil, Nijmegen Station
Nogmaals de vraag, wat wil je hiermee bereiken? Dit voorstel voor de SB58 draagt niet echt bij aan de discussie, als je het niet duidelijk toelicht.

Het is de bedoeling dat de SB58 zijn huidige route blijft rijden, m.u.v. de route door Beek (welke straks over de N325 zal gaan i.p.v. door het dorp) en dat de bus vanaf station Nijmegen door gaat rijden naar Heyendaal. Nadeel aan jouw voorstel is dat de lijn niet meer in het centrum komt, wat volgens mij ook een belangrijke bestemming is van veel reizigers.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten