OVNL: Aanbesteding DAV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Roeland schreef:Verder vraag ik me af of er veel reizigers zijn die vanaf Sliedrecht naar Papendrecht Centrum reizen. Als die er niet zijn, dan zou je kunnen onderzoeken om de 91 in te korten tot Rotterdam - Papendrecht en de 191 ook buiten de spits te laten rijden.
Ik geef even hierop antwoord:

Ik heb even de lijnen 87, 91 en HOV-baan van aantallen reizigers per jaar en gekeken naar de drukte van de verbinding richting Rotterdam/Ridderkerk en Sliedrecht. Daaruit komen de volgende aantallen (in een richting):

Papendrecht Noord (haltes lijn 87): Rotterdam 14100 reizen en Sliedrecht 3850 reizen. (totaal 13% van alle benoemde reizen)
Papendrecht HOV-baan (sneldiensthaltes): Rotterdam 60500 reizen en Sliedrecht 13900 reizen (totaal 35% van alle benoemde reizen)
Papendrecht Zuid (haltes lijn 91): Rotterdam 30500 reizen en Sliedrecht 19100 reizen. (totaal 52% van alle benoemde reizen)

De provincie wil alle Sliedrecht - Rotterdam lijnen als HOV via de sneldienstroute laten rijden. Vanuit omlooptechnisch aspect is het geniaal, want alleen maar korte keringen mogelijk. In dit geval zou ik als reiziger echter liever zien dat er ook een lijn 91-route wordt gehanteerd, omdat er toch meer dan 1/3 van alle reizen wordt ingestapt. Dat is nogal een fors aandeel. (Op alle Papendrechtse reizen gezien hebben we het over bijna 20% van het totaal, dat vanuit Papendrecht-Zuid naar Rotterdam of Sliedrecht reist). Ik zou dus persoonlijk niet kiezen voor jouw plan Roeland.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door hidihi »

Daniel schreef:Het idee van hidihi is inderdaad wel heel extreem, niet feitelijk onderbouwd en vooral een wild plan waarin hij met een blinddoek lijntjes op een kaart zit te tekenen.
Zo stil als hij schetst is de stadsdienst in ieder geval niet en dat er weinig spitsritten rijden zegt al helemaal niks want met een gelijkmatiger vraag heb je die helemaal niet nodig. Qua efficiëntie en kosten van de concessie is het zelfs voordelig als je geen spitsritten nodig hebt omdat dat materieel dan in het dal stilstaat.
Van het schrappen van lijn 7 heb ik achteraf spijt, dat was te extreem. Al het andere sta ik nog steeds achter. Ik woon op de Staart en ik zit in de daluren regelmatig in lijn 4 en deze lijn is echt niet druk. Deze lijn kan gewoon af met een frequentie van 2x per uur tijdens de daluren. Lijn 14 en 15 doen toch al de meeste haltes bedienen dus daarom is het veel goedkoper om lijn 14 en 15 al deze haltes over te laten nemen.

Lijn 3 is helemaal niet druk in de daluren en zeker niet naar Oudelandse hoek. In de daluren heb je veel al gepensioneerde en winkelend publiek als reiziger. Voor deze doelgroepen is een iets langere reistijd gewoon mogelijk en daarom vindt ik het gewoon acceptabel om tijdens de stille uren de wijken Oudelandse hoek en Stadspolders door 1 buslijn te laten bedienen.

Interessant dat je het over feitelijke onderbouwingen hebt. Als echte OV man weet je toch ook wel dat 60% a 70% van de kosten van het rijden met een bus bestaat uit arbeidskosten. Dus je dienstregeling zou gericht moeten zijn om met zo min mogelijk aantal chauffeurs zoveel mogelijk mensen te vervoeren. Het afschrijvingsbedrag per uur verlagen van je materiaal door zo vaak mogelijk een bus inzetten is bij mij inziens echt tweede prioriteit.

Als je bussen van 10 jaar oud inzet voor uitsluitend spitsritten waarvan de meeste waarde toch al afgeschreven is dan kun je moeilijk van verspilling spreken. Al die oude Berkhof 200 bussen die nu bij de tweedehands busverkopers staan verbruiken echt niet veel meer benzine dan de nieuwe generatie bussen terwijl deze bussen qua aanschafwaarde en afschrijvingswaarde veel beter liggen.

Ik heb vroeger in Hendrik Ido Ambacht gewoond ik heb vaak genoeg lijn 88 genomen en in de daluren was deze redelijk leeg(met uitzondering van een enkele rit rond koffie tijd als er veel leerlingen naar de HES gingen). Toen reed deze bus nog 2 keer in het uur(zelfs tijdens de middag spits) en er was niets aan de hand. Dus daarom vindt ik een frequentie van 4x per uur tussen 7 uur en 5/6 s'middags voor de 88 overdreven. Ik heb lijn 188 vaak genoeg gezien en in de spits en rond de college uren was deze lijn zeer druk. Er stapte zelfs vele mensen in Zwijndrecht uit terwijl alleen het station aangedaan werd. Het is eeuwig zonde dat lijn 188 er uit gegaan is. Gezien het succes van deze lijn zou het gewoon logisch zijn om tijdens de (brede) spits ritten van KR zoom naar Dordrecht,Zwijndrecht en zelfs een enkele naar Sliedrecht in te leggen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zit in het PvE te kijken naar de wensen in de regio. Ik ben wel even benieuwd wat jullie ervan vinden (Citeer van Ontwerp-PvE DAV opgesteld door provincie Zuid-Holland tussen blz. 99 en 111):
Alblasserdam:
  • Voor het molengebied wordt forse groei van toeristenstromen verwacht. Busvervoer met Kinderdijk is nu nog ondermaats, vooral de verbinding met station Dordrecht. Tevens wordt in Alblasserdam gewerkt aan toeristische overstap op Haven-Zuid (Zuiderstek te Alblasserdam). Sinds nieuwe dienstregeling 2016/2017 heeft een wijziging plaatsgevonden waardoor er geen directe verbinding meer is van Dordrecht via Alblasserdam met Kinderdijk. Graag een duidelijke, snelle en hoogfrequente toeristische buslijn station Dordrecht - Alblasserdam/Haven-Zuid - Kinderdijk.
  • Alblasserdam - station Baanhoek / Gorinchem: Directe verbinding ontbreekt. Kan nu alleen met overstappen en wachttijden. Graag een directe verbinding Alblasserdam - station Baanhoek en met goede aansluiting op trein van en naar Gorinchem.
  • Alblasserdam - Dordrecht en Alblasserdam - Rotterdam: Lange reistijden. Voor Alblasserdam zijn dit belangrijke schakels naar de rest van de regio / land (Alblasserdam heeft geen treinstation). Graag snellere en frequentere verbindingen.
  • Overstap tussen waterbus en busvervoer: Waterbus is belangrijke schakel voor Alblasserdam en regio; vaak is dit alleen beperkt voor kade-kadeverbindingen. Graag meer en betere aansluitingen op busvervoer.
  • gehele dienstregeling: Graag betere dienstregeling en hogere frequenties in de avonduren en spitsperiodes, inclusief communicatie daarover. Plus verzoek voor gratis wifi in de bus.
  • Gemeente Alblasserdam werkt intensief samen met de samenleving en hecht veel waarde aan participatie. Voor de invulling van de dienstregeling en het buslijnennetwerk vragen wij om vooraf de bewoners en reizigers van Alblasserdam hierover mee te laten denken en hun inbreng hierin te betrekken.
Dordrecht:
  • Crematorium begraafplaats de Essenhof: Vanuit bevolking en vanuit politiek wordt waarde gehecht aan (openbaar) vervoer bij de Essenhof. Vanuit verkeerskundig en vervoerskundig oogpunt niet, o.a. door Fietsstraat/30 km gebied en weinig potentiele reizigers. Deur-halte vervoer wordt als optie gezien.
  • Eenrichtingsrondjes in de wijken Dubbeldam (lijn 2) Oudelandshoek (lijn 3) Stadspolders (lijn 5) en in mindere mate Merwedepolder (lijn 4) en binnenstad/schil (citylijn 10): Het in 2 richtingen rijden wordt wenselijk geacht, zodat niet de hele wijk dorr gereden hoeft tw worden
  • Geen (goed) OV op bedrijventerreinen: Geen OV op westelijk industriegebieden (zeehaven)
  • Beperkt OV in (historische) binnenstad: Geen OV naar bijv. Grote Kerk
  • Beperkt OV naar Biesbosch (ook naar andere punten waterdriehoek: Kinderdijk + histrosche binnenstad Dordrecht: Beperkt OV naar Biesbosch
  • Geen direct OV vervoer tussen de wijken: Vervoer is gericht op wijk- centrum/Dordrecht CS
  • Geen OV vanuit gratis parkeerplaatsen Weeskinderendijk (west) en Maastraat (oost): Geen OV naar de binnenstad vanaf de parkeerplaatsen aan de rand van het centrum naar het centrum
Giessenlanden:
  • Giessenburg-Beatrix ziekenhuis (Gorinchem): Mensen klagen over het feit dat de bus uit (via) Giessenburg niet (meer) stopt bij de bushalte Beatrix ziekenhuis in Gorinchem
Hendrik-Ido-Ambacht:
  • Ontsluiting van bejaarden- en seniorencomplexen in met name de richting van het Albert Schweitzerziekenhuis (locatie Zwijndrecht).
  • Nadruk op verantwoordelijkheid van de vervoerder voor het creëren van de aansluiting regulier ov – kleinschalig vervoer/doelgroepenvervoer Er moet een en-en situatie ontstaan: (kleinschalig) vervoer voor bereikbaarheid van bejaardentehuizen/interwijkverbindingen zonder busvervoer /begraafplaatsen dat tevens aansluiting biedt op het reguliere ov.
  • Versterking van de koppeling met de Waterbus; deze koppeling met het huidige ov ontbreekt.
Leerdam:
  • Nieuwe woonwijk in Leerdam-west waar tot 2030 ca 1.000 woningen worden gebouwd. Inmiddels zijn er ca 150 gebouwd. Er is nog geen enkele OV-verbinding met het centrum of het station. Omdat de oorspronkelijk geplande MerwedeLingelijnhalte Broekgraaf waarschijnlijk niet gebouwd gaat worden is het een nadrukkelijke wens van de gemeente Leerdam om een goede busvebinding te krijgen met MLL-station Leerdam.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door ArrivaBas »

Op zich zie ik hier punten in, waar de provincie toch behoorlijk gelijk in heeft. Ik ga even op voornamelijk Dordrecht in:
Crematorium begraafplaats de Essenhof: Vanuit bevolking en vanuit politiek wordt waarde gehecht aan (openbaar) vervoer bij de Essenhof. Vanuit verkeerskundig en vervoerskundig oogpunt niet, o.a. door Fietsstraat/30 km gebied en weinig potentiele reizigers. Deur-halte vervoer wordt als optie gezien.
Nou kom ik niet veel tot nooit in Krispijn, maar mij staat bij dat de Nassauweg niet een heel brede weg is. Tevens zie ik geen markt voor vervoer naar een begraafplaats, omdat veel mensen daar per auto naartoe komen. Wat mij betreft gaat vervoerkundig beleid hier voor de wensen van de lokale politiek.
Beperkt OV in (historische) binnenstad: Geen OV naar bijv. Grote Kerk
Er is ooit een route naar de Grote Kerk geweest. Weet echter niets over de bezetting.
Geen (goed) OV op bedrijventerreinen: Geen OV op westelijk industriegebieden (zeehaven)
OV is altijd een heikel punt op industrieterreinen, en zeker de Dordtse Kil is vrij apart gevormd door de diverse inhammen. Volgens mij zijn sommige wegen ook geheel afgesloten.
Beperkt OV naar Biesbosch (ook naar andere punten waterdriehoek: Kinderdijk + histrosche binnenstad Dordrecht: Beperkt OV naar Biesbosch
Moet hier van de Provincie dan weer een grote bus gaan rijden om kapitaal te verspillen? Wat mij betreft is het taxibusje afdoende. Wel pleit ik voor bediening tot een uur of 21:00 met aansluiting op de Waterbus.
Geen direct OV vervoer tussen de wijken: Vervoer is gericht op wijk- centrum/Dordrecht CS
En hier komt toch lijn 1 weer om de hoek kijken... Wilburg22 kan vast wat meer duidelijkheid verschaffen als persoon die pleit voor een terugkeer van lijn 1.
Geen OV vanuit gratis parkeerplaatsen Weeskinderendijk (west) en Maastraat (oost): Geen OV naar de binnenstad vanaf de parkeerplaatsen aan de rand van het centrum naar het centrum
Ook een goed punt, gezien de verbinding naar de Weeskinderendijk er wel is geweest als lijn 9.
Ontsluiting van bejaarden- en seniorencomplexen in met name de richting van het Albert Schweitzerziekenhuis (locatie Zwijndrecht).
Geheel voor. Taxi's blijven duur, ook voor senioren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Meltrain »

Ik snap vooral de opmerkingen van Alblasserdam niet zo goed:
* Er wordt gezegd dat er geen verbinding Dordrecht - Kinderdijk meer is sinds de nieuwe dienstregeling van december 2016, maar die is er nog wel, al gaat die voortaan via Nieuw-Lekkerland in plaats van via Alblasserdam. Ik weet niet of de reistijd (veel) is toegenomen, maar de bedieningstijden van die verbinding zijn juist fors uitgebreid.
* Een snellere verbinding van Alblasserdam naar Rotterdam lijkt me haast niet mogelijk, tenzij de bussen voortaan via de snelweg rijden, maar dan doen ze station Lombardijen niet meer aan en wordt de aansluiting op het landelijke spoorwegnet juist nog wat minder goed.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

ArrivaBas schreef:
Geen (goed) OV op bedrijventerreinen: Geen OV op westelijk industriegebieden (zeehaven)
OV is altijd een heikel punt op industrieterreinen, en zeker de Dordtse Kil is vrij apart gevormd door de diverse inhammen. Volgens mij zijn sommige wegen ook geheel afgesloten.
Beperkt OV naar Biesbosch (ook naar andere punten waterdriehoek: Kinderdijk + histrosche binnenstad Dordrecht: Beperkt OV naar Biesbosch
Moet hier van de Provincie dan weer een grote bus gaan rijden om kapitaal te verspillen? Wat mij betreft is het taxibusje afdoende. Wel pleit ik voor bediening tot een uur of 21:00 met aansluiting op de Waterbus.
Geen direct OV vervoer tussen de wijken: Vervoer is gericht op wijk- centrum/Dordrecht CS
En hier komt toch lijn 1 weer om de hoek kijken... Wilburg22 kan vast wat meer duidelijkheid verschaffen als persoon die pleit voor een terugkeer van lijn 1.
Geen OV vanuit gratis parkeerplaatsen Weeskinderendijk (west) en Maastraat (oost): Geen OV naar de binnenstad vanaf de parkeerplaatsen aan de rand van het centrum naar het centrum
Ook een goed punt, gezien de verbinding naar de Weeskinderendijk er wel is geweest als lijn 9.
Ontsluiting van bejaarden- en seniorencomplexen in met name de richting van het Albert Schweitzerziekenhuis (locatie Zwijndrecht).
Geheel voor. Taxi's blijven duur, ook voor senioren.
Ik zit even te kijken naar je antwoorden:

- Bedrijven zijn altijd lastig.
- Biesbosch (en interessante uitgaangsgelegenheden) hebben een zeer wisselvallig openingspatroon. Hierdoor zal een specifiek product lastig worden. Ik zou overigens gewoon met taxibus blijven rijden.
- Wilburg22 heeft mij al bijgepraat over de oude lijn 1. Ik sta persoonlijk hier ook achter.
- Een grove rekensom voor die Parkeerplaats - Binnenstad pendel komt al op 7 ton uit voor 4x/uur tijdens winkeltijden en een taxibus. Dat mag een flinke duit geld vanuit de gemeente opleveren.
- Wat is het met bejaarden en Senioren richting een ziekenhuis? Is dat zo'n grote reisrelatie?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door nvdw »

Leuk al die wensenlijstjes van de gemeentes maar het verzandt vaak in hetzelfde riedeltje: het belang van bepaalde 'trekpleisters' wordt schromelijk overschat en er is toch elke keer die wens om elke straathoek een bus te geven, terwijl het beleid van de provincie (die de knip ervoor trekt!) daar haaks op staat. Die wil gestrekte lijnvoeringen met hoge frequenties, uiteraard omdat die efficiënter te exploiteren zijn (= meer bussen voor je DRU) maar ook omdat die het vaak beter doen bij de reizigers die je juist vaker in de bus wil zien: mensen die de auto laten staan. Dat is in een regio met een beperkt aantal en daardoor zwaar overbelaste vaste oeververbindingen (o.a. de Papendrechtse brug in de N3) ook van groot maatschappelijk belang.

Inwoners van verzorgingshuizen zijn in toenemende mate mensen die intensieve hulp en begeleiding nodig hebben. Leuk dat Huis ter Leede in Leerdam een bushalte heeft maar ik heb in de 4,5 jaar dat ik lijn 85 rijd zelden een bezoeker, laat staan een inwoner vervoerd. Kan ook weinig anders, want die mensen gaan in hun toestand bijna nergens meer naartoe.

De Biesbosch klinkt prachtig en is het ook, maar ik denk dat de taxibus een goede indicator is van de vraag naar een OV-verbinding. De molens bij Kinderdijk hebben veel meer aanloop, voornamelijk van buitenlandse toeristen die sowieso op het openbaar vervoer aangewezen zijn, en ook van combitickets gebruik kunnen maken. Daar is nu op ingesprongen door nu ook vanuit Dordrecht zeven dagen per week een busverbinding in te leggen (lijn 93, Alblasserdam leest u mee?).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Daniel »

Ook wel opvallend dat Alblasserdam een snellere verbinding met Dordrecht wil, want hoe willen ze dat nu voor elkaar krijgen? Met helikopters? Veel rechtstreekser dan met lijn 16 kan je niet van Dordrecht naar Alblasserdam bij gebrek aan wegen. Je zou hooguit nog via De Staart kunnen rijden, maar dan staat in het volgende vervoerplan vermoedelijk een wens van de gemeente Alblasserdam voor een verbinding met het ziekenhuis in Dordrecht :P

Om nog even op de wensen van Dordrecht in te gaan:
CamilleKreemers schreef:
  • Crematorium begraafplaats de Essenhof: Vanuit bevolking en vanuit politiek wordt waarde gehecht aan (openbaar) vervoer bij de Essenhof. Vanuit verkeerskundig en vervoerskundig oogpunt niet, o.a. door Fietsstraat/30 km gebied en weinig potentiele reizigers. Deur-halte vervoer wordt als optie gezien.
Een soort van haltetaxi lijkt me hier inderdaad nog de beste optie. Goed ter been zijnde reizigers kunnen het immers op zich ook prima vanaf het station belopen.
[*]Eenrichtingsrondjes in de wijken Dubbeldam (lijn 2) Oudelandshoek (lijn 3) Stadspolders (lijn 5) en in mindere mate Merwedepolder (lijn 4) en binnenstad/schil (citylijn 10): Het in 2 richtingen rijden wordt wenselijk geacht, zodat niet de hele wijk dorr gereden hoeft tw worden
In twee richtingen door de wijken rijden kost relatief veel DRU's terwijl de reistijdwinst over het algemeen zeer beperkt is. De grootste winst zou nog te behalen zijn in Stadspolder/Vissershoek wat een vrij forse ring is en ook in Dubbeldam moet winst te behalen zijn omdat je nu daarvandaan relatief heel erg omrijdt naar het station/centrum. Echter is de ingreep in Dubbeldam vrij lastig rendabel te krijgen. In Stadspolders gaat dat met grotere reizigersaantallen wellicht beter, maar daar is de vraag hoe je dat nu inricht: je kunt terug naar de oude situatie met gebruik van de eindlus bij het Jean-Paul Sartre-erf, maar dan wordt het OV in Vissershoek niet persé sneller omdat je de slinger door Oudelandshoek erbij krijgt. Een optie zou daar een knoop op station Stadspolders kunnen zijn, maar ook daar wordt vooral het OV in de Stadspolder sneller van terwijl Vissershoek een terugreis krijgt die net zo traag is als de heenreis.
[*]Geen (goed) OV op bedrijventerreinen: Geen OV op westelijk industriegebieden (zeehaven)
De vraag is wat is "goed" OV. De zeehaven rijdt wel een bus langs, maar het is erg lastig om daar alles dichtbij te ontsluiten doordat je dan tussen elke haven in even heen en weer zou moeten rijden.
[*]Beperkt OV in (historische) binnenstad: Geen OV naar bijv. Grote Kerk
De omgeving van de Grote Kerk was destijds het minst gebruikte deel van de Citybus, maar de huidige route is niet persé efficiënter: als ik me niet vergis zijn er nogsteeds drie bussen nodig om elke 20-minuten te rijden net als met de oude stamlijn langs de Grote Kerk. De huidige lijnvoering bedient echter de oostkant van de binnenstad wel beter. Echter zijn daar wellicht alternatieven mogelijk middels andere doorkoppelingen op het CS: je zou een lijn over de Singel aan de oostkant en dan langs Kunstmin naar de Oranjelaan kunnen bieden. Echter zou je dan ook een wijk z'n verbinding met het centrum ontnemen.
[*]Beperkt OV naar Biesbosch (ook naar andere punten waterdriehoek: Kinderdijk + histrosche binnenstad Dordrecht: Beperkt OV naar Biesbosch
Volgens mij is er nog nooit zo'n goed OV naar de Biesbosch geweest als in deze concessie. En met de huidige uurdienst krijgt men nog geen taxibus vol, dus waarom vaker?
[*]Geen direct OV vervoer tussen de wijken: Vervoer is gericht op wijk- centrum/Dordrecht CS
De vraag is hier wat je onder direct verstaat. Een verbinding als Stadspolders - Wielwijk of Crabbehof kan je tangentieel bieden, maar de reistijd is nauwelijks anders met een reis via het station. De meest relevante verbindingen lijken hier te zitten tussen de wijken die direct naast elkaar liggen maar niet met OV verbonden zijn en daarmee kom je toch al snel op een lijn 1-achtige optie uit. Vervoerskundig is het echter een dillema: het zal dan waarschijnlijk een vrij laagfrequente lijn worden en sinds de OV-chipkaart kent de directe lijn geen prijsprikkel meer waardoor het uiteindelijk aantrekkelijker is om de frequentere lijn via het station te nemen.
[*]Geen OV vanuit gratis parkeerplaatsen Weeskinderendijk (west) en Maastraat (oost): Geen OV naar de binnenstad vanaf de parkeerplaatsen aan de rand van het centrum naar het centrum
Vanaf de Maasstraat rijdt bij mijn weten toch nog altijd lijn 4 naar het centrum, bij de Weeskinderendijk is denk ik de handigste optie om een halte aan de Dokweg t.h.v. het parkeerterrein te realiseren, dan hoef je er niet speciaal een lijn voor in te voeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:Leuk al die wensenlijstjes van de gemeentes maar het verzandt vaak in hetzelfde riedeltje: het belang van bepaalde 'trekpleisters' wordt schromelijk overschat en er is toch elke keer die wens om elke straathoek een bus te geven, terwijl het beleid van de provincie (die de knip ervoor trekt!) daar haaks op staat. Die wil gestrekte lijnvoeringen met hoge frequenties, uiteraard omdat die efficiënter te exploiteren zijn (= meer bussen voor je DRU) maar ook omdat die het vaak beter doen bij de reizigers die je juist vaker in de bus wil zien: mensen die de auto laten staan. Dat is in een regio met een beperkt aantal en daardoor zwaar overbelaste vaste oeververbindingen (o.a. de Papendrechtse brug in de N3) ook van groot maatschappelijk belang.

Inwoners van verzorgingshuizen zijn in toenemende mate mensen die intensieve hulp en begeleiding nodig hebben. Leuk dat Huis ter Leede in Leerdam een bushalte heeft maar ik heb in de 4,5 jaar dat ik lijn 85 rijd zelden een bezoeker, laat staan een inwoner vervoerd. Kan ook weinig anders, want die mensen gaan in hun toestand bijna nergens meer naartoe.

De Biesbosch klinkt prachtig en is het ook, maar ik denk dat de taxibus een goede indicator is van de vraag naar een OV-verbinding. De molens bij Kinderdijk hebben veel meer aanloop, voornamelijk van buitenlandse toeristen die sowieso op het openbaar vervoer aangewezen zijn, en ook van combitickets gebruik kunnen maken. Daar is nu op ingesprongen door nu ook vanuit Dordrecht zeven dagen per week een busverbinding in te leggen (lijn 93, Alblasserdam leest u mee?).
Ik mis in het wensenlijstje van het PvE de wensen van de Gemeente Gorinchem. Zou daar helemaal niets te wensen zijn. De gemeente Lingewaal wordt volgens mij niet eens in het document genoemd.
Laatst gewijzigd door The Greyhound op zo 19 feb 2017, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Voor de biesbosch denk ik dat de gemeente de winter- en zomerseizoen bedoeld wordt.

Daarnaast heb ik alleen de wensenlijstjes van de PvE overgenomen. Alles wat er niet staat, staat ook niet in PvE.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door DrechtBlub »

hidihi schreef:
Daniel schreef:Insertquote
Van het schrappen van lijn 7 heb ik achteraf spijt, dat was te extreem. Al het andere sta ik nog steeds achter. Ik woon op de Staart en ik zit in de daluren regelmatig in lijn 4 en deze lijn is echt niet druk. Deze lijn kan gewoon af met een frequentie van 2x per uur tijdens de daluren. Lijn 14 en 15 doen toch al de meeste haltes bedienen dus daarom is het veel goedkoper om lijn 14 en 15 al deze haltes over te laten nemen.

Lijn 3 is helemaal niet druk in de daluren en zeker niet naar Oudelandse hoek. In de daluren heb je veel al gepensioneerde en winkelend publiek als reiziger. Voor deze doelgroepen is een iets langere reistijd gewoon mogelijk en daarom vindt ik het gewoon acceptabel om tijdens de stille uren de wijken Oudelandse hoek en Stadspolders door 1 buslijn te laten bedienen.

Interessant dat je het over feitelijke onderbouwingen hebt. Als echte OV man weet je toch ook wel dat 60% a 70% van de kosten van het rijden met een bus bestaat uit arbeidskosten. Dus je dienstregeling zou gericht moeten zijn om met zo min mogelijk aantal chauffeurs zoveel mogelijk mensen te vervoeren. Het afschrijvingsbedrag per uur verlagen van je materiaal door zo vaak mogelijk een bus inzetten is bij mij inziens echt tweede prioriteit.

Als je bussen van 10 jaar oud inzet voor uitsluitend spitsritten waarvan de meeste waarde toch al afgeschreven is dan kun je moeilijk van verspilling spreken. Al die oude Berkhof 200 bussen die nu bij de tweedehands busverkopers staan verbruiken echt niet veel meer benzine dan de nieuwe generatie bussen terwijl deze bussen qua aanschafwaarde en afschrijvingswaarde veel beter liggen.

Ik heb vroeger in Hendrik Ido Ambacht gewoond ik heb vaak genoeg lijn 88 genomen en in de daluren was deze redelijk leeg(met uitzondering van een enkele rit rond koffie tijd als er veel leerlingen naar de HES gingen). Toen reed deze bus nog 2 keer in het uur(zelfs tijdens de middag spits) en er was niets aan de hand. Dus daarom vindt ik een frequentie van 4x per uur tussen 7 uur en 5/6 s'middags voor de 88 overdreven. Ik heb lijn 188 vaak genoeg gezien en in de spits en rond de college uren was deze lijn zeer druk. Er stapte zelfs vele mensen in Zwijndrecht uit terwijl alleen het station aangedaan werd. Het is eeuwig zonde dat lijn 188 er uit gegaan is. Gezien het succes van deze lijn zou het gewoon logisch zijn om tijdens de (brede) spits ritten van KR zoom naar Dordrecht,Zwijndrecht en zelfs een enkele naar Sliedrecht in te leggen.
Lijn 4: Lijn 4 heeft een groot verschil tussen plek en tijd wat hem lastig maakt, In de spits is 6*Uur naar het staartdeel gerechtvaardigd (Je krijgt dan ook vanwege de bedrijven als je de telcijfers pakt genoeg passagiers.) maar heeft richting wielwijk maar potentie voor 4*uur, wat prima lukt met 4/8 combinatie nu. Dan in het dal krimpt het deel naar wielwijk niet heel erg veel, maar het deel nar de staart, als je kijkt naar de soort wijk dat de staart en de merwedepolder zijn en de relatie met industrie daar, natuurlijk wel. Dat is lastig, maar ik denk als je die knip gaat maken dat je flink reizigers gaat verliezen.
Lijn 3: De telcijfers laten niet dusdanig lage cijfers zien dat men enigsinds baat zou kunnen hebben bij frequentieverlaging. Oudelandshoek is ongeveer even druk (vanaf Baden Powellaan) dan het stuk naar Crabbehof (vanaf H. de Grootplein) Met gemiddeld in het dal tussen de 8 en 10 reizigers per richtingseind. (Wat lijn 3 trouwens op zaterdag, relatief goed vasthoud. Oudelandshoek (waarschijnlijk door de absentie van winkelcentra) doet het behalve dat de telcijfers reizigers laten zien naar de scholen (totaan halte landbouwschool) weinig tegenspits reizigers naar de wijk zelf zien, maar er worden wel reizigers opgehaald die mee gaan naar station, dus ook hier is knippen niet verstandig.
" Het afschrijvingsbedrag per uur verlagen van je materiaal door zo vaak mogelijk een bus inzetten is bij mij inziens echt tweede prioriteit." Dat is het niet, we praten hier over een stadsbus die dus ook aantrekkelijk moet blijven (door relatief lage snelheid) voor reizigers.
Als je bussen van 10 jaar oud inzet voor uitsluitend spitsritten waarvan de meeste waarde toch al afgeschreven is dan kun je moeilijk van verspilling spreken. Al die oude Berkhof 200 bussen die nu bij de tweedehands busverkopers staan verbruiken echt niet veel meer benzine dan de nieuwe generatie bussen terwijl deze bussen qua aanschafwaarde en afschrijvingswaarde veel beter liggen. Kan niet, Dordrecht Stad moet voor de helft (kijkend op huidig aantal bussen) elektrisch op aanvang en de rest later in de concessie.
Ik heb vroeger in Hendrik Ido Ambacht gewoond ik heb vaak genoeg lijn 88 genomen en in de daluren was deze redelijk leeg(met uitzondering van een enkele rit rond koffie tijd als er veel leerlingen naar de HES gingen). Toen reed deze bus nog 2 keer in het uur(zelfs tijdens de middag spits) en er was niets aan de hand. Dus daarom vindt ik een frequentie van 4x per uur tussen 7 uur en 5/6 s'middags voor de 88 overdreven. Ik heb lijn 188 vaak genoeg gezien en in de spits en rond de college uren was deze lijn zeer druk. Er stapte zelfs vele mensen in Zwijndrecht uit terwijl alleen het station aangedaan werd. Het is eeuwig zonde dat lijn 188 er uit gegaan is. Gezien het succes van deze lijn zou het gewoon logisch zijn om tijdens de (brede) spits ritten van KR zoom naar Dordrecht,Zwijndrecht en zelfs een enkele naar Sliedrecht in te leggen. Door filegevoeligheid was 188 niet sneller dan 88, heeft geen nut. (Er is een reden dat de 143 van de RET relatief lang keert op Dordrecht en extra wachttijd heeft (of had) op ridderkerk.)
88/92 zijn een raar bundeltje aangezien ze allebei volgens telcijfers genoeg reizigers laten zien tussen Dordrecht en Zwijndrecht en genoeg tussen Hendrik ido ambacht en Rotterdam. Logisch, want vanaf zwijndrecht is in veel gevallen de trein toch echt sneller naar rotterdam (en verder). Het zijn geen giga vetpotten maar ze doen het allebei zeker niet slecht.

Iets wat mij heel erg opvalt bij alles wat je zegt is dat je alles puur bedrijfskundig bekijkt en niet naar de passagier kijkt, dat heeft hier in het verleden al meerdere keren krimp veroorzaakt en dat je geen kijk lijkt te hebben op reizigersstromen en momenten van drukte op veel gevallen.

Laten we eens vervoerstechnische- en reizigers- knelpunten opschrijven die niet persé in het PvE staan.
knelpunt als bewoner van dubbeldam: lijn 2 is ontiegelijk langzaam is voor reizigers naar het station. (gemiddeld 18 minuten) terwijl dat met een andere route terug gebracht kan worden tot gemiddeld 9-10 minuten. - Als mensen kunnen lopen is het zelfs voor een deel van de reizigers van de zuidelijke haltes sneller om lijn 5 te nemen.
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

tja, als het aan mij ligt heeft OV voorrang en eigen busbanen in de stad.

Zijn lijn 188 opmerking kan ik echter ergens nog wel indenken. De bus is goedkoper dan de trein. De vraag is alleen of deze verbinding zo ingelegd mag worden. De verbinding concurreert nogal met de trein.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door ArrivaBas »

Ik zal zelf ergens na mijn vakantie (oftewel, begin maart) eens komen met een eigen voorstel op kaart.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:tja, als het aan mij ligt heeft OV voorrang en eigen busbanen in de stad.
Dat is in Dordrecht nou juist relatief goed geregeld met busbaantjes op kritische plekken en echte prioriteit bij de negenogen. Vrijliggende busbanen is op veel routes niet zo goed mogelijk door gebrek aan ruimte maar er zijn er wel meerdere op strategische plekken bij drukke kruispunten. Bv. de aansluiting met de N3 bij het ziekenhuis heeft een busbaantje naar het station en veruit de meest opleverende busbaan is die langs de Provincialeweg die na de aanleg voor een flinke groei op de toenmalige lijn 4 (nu 5) vanuit Stadspolders gezorgd heeft. Bussen die werkelijk auto's inhalen doen wonderen i.c.m. een zeer rechtstreekse route naar de binnenstad :wink:
Niet voor niks is daar de busbaan later nog verlengd tot overweg Halmaheiraplein en zijn er in de andere rijrichting maatregelen genomen waardoor de bus via de voorsorteervakken van/naar de N3 met kleine tussenliggende busstrookjes de verkeersdrukte kan ontlopen.

Als voorbeeldje van de winst op die strategische plekken: lijn 5 naar Sterrenburg heeft ooit een "gratis" frequentieverhoging gehad die met hetzelfde materieel mogelijk was door de tijdwinst op een mini-busbaantje dat slechts tussen Brouwersdijk en Laan der VN in lag op de Hugo van Gijnweg.
Zijn lijn 188 opmerking kan ik echter ergens nog wel indenken. De bus is goedkoper dan de trein. De vraag is alleen of deze verbinding zo ingelegd mag worden. De verbinding concurreert nogal met de trein.
Waarom niet, die verbinding heeft jarenlang zo in de dienstregeling gezeten en concurreert niet echt met de trein omdat je aan een totaal andere kant van Rotterdam uitkomt. De ontwikkelingen op lijn 88 waardoor daar groei optrad (de Volgerlanden is nogal gegroeid, in het begin van de concessie reden daar nog bussen door het weiland) in combinatie met filevorming op de A16 heeft 'm echter overbodig gemaakt. De hoge frequentie op 88 bedient nu meer reizigers terwijl de oude 188 eigenlijk een restantje was van de voorgaande concessie (de voorganger van 88, lijn 141, reed slechts tussen Rotterdam Kralingse Zoom en H.I. Ambacht, alleen in de spits was er toen een verbinding vanuit Dordrecht die er nu met 88 de hele dag is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door OVinspecteur »

Een paar tips:
1) Zorg voor een abonnement samen met de NS (zoals U-OV rond Utrecht heeft). Vroeger kon je een supplement kopen bij een NS trajectabonnement en dat was aan twee kanten geldig bij het voor- en natransport. Nu moeten mensen 3 verschillende abonnementen aanschaffen (bijvoorbeeld voor Dordrecht, NS en Rotterdam); dat is echt verschrikkelijk duur en zo kan het OV absoluut niet concurreren met de auto in het woon-werkverkeer. Alleen nog met de fiets als voor- en natransportmiddel i.p.v. de bus. Dit is echt de allerbelangrijkste tip!
2) Geef de gemeenten en de provincie goed advies over de locatie van (nieuwe) bushaltes. Geen enkele partij lijkt daar tegenwoordig nog goed op te letten.
3) Organiseer zo veel mogelijk (goede kwaliteit) fietsenklemmen bij de haltes en start met een verhuursysteem als OV-fiets.
4) Geef lijn 10 ook een 15-minutenfrequentie. Om de 20 minuten sluit niet aan op de andere bussen, treinen en waterbussen.
5) Blijf met lijn 2 aan de zuidkant van Dubbeldam en kort het rondje in of rijd door naar station Stadspolders. De grote cirkel kost passagiers nu te veel tijd en chipsaldo en aan de noordkant van Dubbeldam kiezen mensen dan voor lijn 5.
6) Koppel bussen uit Zwijndrecht door op lijnen die naar het Leerpark en ASZ/Sportboulevard gaan. Tijdens school- en werktijden is een nieuwe tangentiële lijn via de Brouwersdijk wellicht ook een optie.
6) Overweeg een buslijn die Zwijndrecht, H.I. Ambacht, (Alblasserdam), Papendrecht en Sliedrecht onderling verbindt. Vroeger kon overgestapt worden in Ridderkerk, maar daar komen de hoofdlijnen vanuit Zwijndrecht en H.I. Ambacht niet meer langs.
7) Overweeg een snelle en directe buslijn naar De Uithof vanaf station Leerdam of Gorinchem met aansluiting op de trein richting Dordrecht.
8) Realiseer een overstappunt tussen de lijnen 388 en 74 op de kruising N214xN216. Koppel eventueel ook de lijnen 74 en 90 aan elkaar. Groot -Ammers, Nieuwpoort en Schoonhoven krijgen daarmee een redelijke verbinding met de Drechtsteden en mogelijk kan het vervoer tussen Langerak en Ameide verbuurtbust worden.
9) Vroeg of laat zullen ook de Dordtse wijken Nieuw Groenhove/Wilgenwende en De Hoven ontsloten moeten worden. Ook ten zuiden van Wielwijk zal een nieuwe woonwijk worden aangelegd.
10) Een bushalte bij begraafplaats en crematorium de Essenhof is vooral voor ouderen van belang, die vaak slecht ter been zijn. Maar de wijk eromheen is ook niet optimaal bediend en telt enkele zorgcomplexen.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door DrechtBlub »

4) Lijn 10 is nog wél zo gedaan dat er altijd een relatief goede verbinding is op andere lijnen.
5) Daar komt de reistijd niet vandaan; de hele ronde is maar 7 minuten lang; de reistijd komt van het rijden via het ziekenhuis; je kan ook over de provincialeweg en dan een slinger door centraal en zuid dubbeldam maken en dan naar het ziekenhuis en trug; dat betekend een reistijd winst van 4-10 minuten voor mensen in dubbeldam richting het station en centrum en een betere verbinding met het ziekenhuis voor een deel van dubbeldam en kost evenveeltijd als de route nu. Tussen dubbeldam en leerpark gebruikt geen kip de bus; er is een direct fietspad. behalve als je echt aan de andere kant van dubbeldam woont is de bus niet intressant. Als je m op zichzelf kan keren ipv op 11/12 kan je er ook een ringlijn van maken. Centrum > Station > Dubbeldam > Dordwijk > Essenhof (Punt 10) > Centrum is 27-29 minuten rijtijd en keert dus perfect opzichzelf voor 2*Uur per richting; wat tevens zorgt voor meer bussen naar dubbeldam met weinig meerkosten.
9) Leg een buslijn in van station via centrum over de krispijnseweg als versterking van lijn 5 tot aan de van gijn weg, dan naar ziekenhuis zodat krispijn en dordwijk verbonden worden. (Er is tijd om in vreedonck te stoppen) en dan via planetenlaan naar de wilgenwende.

Hier is mijn voorstel voor Dordrecht stad; hierin maak ik gebruik van het hevig gefaalde 3 bussen systeem in een nieuw, handelbaar en veelal sneller jasje.
https://drive.google.com/open?id=1qSL0h ... sp=sharing

Veranderingen:
Lijn (Oud Nummer) Veranderingen

1/2 (2/Nieuw) Rijd nu als ringlijn om veel snellere verbinding dubbeldam te geven en rijd niet meer langs dubbeldam noord en concureert dus niet meer met lijn 5. Rijd ipv daarvan over de elzenlaan en iepenlaan om de wijk zuidhoeve (niet zuidhoven) geheel binnen 700m van een halte te leggen en zo ontsluiting te verbeteren en rijd dan naar ziekenhuis Dordwijk (Nieuwe halte op overkampweg tbv scholen en Julius kindzorg gewenst) om daarna via Begraafplaats de essenhof en nieuw krispijn (stoppend in de buurt van oa. de tureborgh) en het centrum trug naar het station te rijden. Dit geeft tevens voor zowel zuid als midden dubbeldam 4 bussen per uur naar station; al dan iets scheef en duur de ene kant wat langer dan de andere voor relatief lage kosten. Er word om te zorgen dat er altijd van dubbeldam af naar het centrum word gereden rijd deze lijn op zondag en in de avond waar deze 1*Uur per richting rijd door op lijn 6.
3 (3) Op zondagmiddag frequentieverhoging naar 4*Uur; het centrum is op zondag ook gewoon open en de bussen worden langzaamaan drukker; groei kan gecre-eerd worden. Op zaterdagochtend voor de drukte begint zakt de frequentie naar 2*Uur vanwege lage bezetting. In de avond na 21.30 word vanwege lage bezetting 1*Uur gereden.
4 (4) Op zondagmiddag frequentieverhoging naar 4*Uur; het centrum is op zondag ook gewoon open en de bussen worden langzaamaan drukker; groei kan gecre-eerd worden. Op zaterdagochtend voor de drukte begint zakt de frequentie naar 2*Uur vanwege lage bezetting. In de avond na 21.30 word vanwege lage bezetting 1*Uur gereden.
5 (5) Op zondagmiddag frequentieverhoging naar 4*Uur; het centrum is op zondag ook gewoon open en de bussen worden langzaamaan drukker; groei kan gecre-eerd worden. Op zaterdagochtend voor de drukte begint zakt de frequentie naar 2*Uur vanwege lage bezetting. In de avond na 21.30 word vanwege lage bezetting 1*Uur gereden. - Tevens om drukte op te vangen rijd lijn 6 een deel van de route in krispijn ook en rijd er op de brede spits 2*Uur extra een bus tussen het station en stadspolders. Rijtijden zijn nu op 5 en 7 samen in de avond en op zondag 16 minuten korter op 2 uur rijden; dat word nu slechts 4 minuten. Vertraging zal niet zo vaak meer voorkomen.
6 (nieuw) Versterkt lijn 5 in krispijn; verbind krispijn met Dordwijk en verbind de wilgenwende en tevens kantorengebied amstelwijck. 2*Uur zaterdag is eigenlijk te veel maar dekkingseisen forceren dat de lijn ook zaterdag 2*Uur moet rijden. is op zondag en in de avond aan lijn 1/2 gekoppeld.
7 (7) Rijd nu op ma-zon overdag door naar stadskantoor via de kilwijckstraat trug naar het station zodat het gebied in de buurt van de genoemde halte in beide richtingen verbonden word, in plaats van in één richting. Op zaterdag en zondag ochtend en in de avond rijd de lijn door als lijn 5 en word er zoals nu vanaf het centrum trug gereden. Op zondagmiddag frequentieverhoging naar 4*Uur; het centrum is op zondag ook gewoon open en de bussen worden langzaamaan drukker; groei kan gecre-eerd worden. Op zaterdagochtend voor de drukte begint zakt de frequentie naar 2*Uur vanwege lage bezetting. In de avond na 21.30 word vanwege lage bezetting 1*Uur gereden. Tevens door het wegvallen van lijn 2 langs het leerpark en nu al grote drukte op lijn 7 word er tevens weer in de schoolspits extra tussen het station en het leerpark (Mogelijk Dordwijk) gereden. Dit zal waarschijnlijk onregelmatig zijn om zo goed mogelijk aan te sluiten op schooltijden zowel in de buurt van dordwijk als bij het leerpark.
8 (8) Door routeveranderingen kan de lijn nu met 1 bus worden gereden wat betekend dat er; dan wel via een lange route in de tegenspits nu ook een bus langs 2e tol en wieldrecht gaat en dat de frequentie in het dal van 1*Uur naar 2*Uur gaat. De Verbinding met amstelwijck kantorengebied is overgenomen door lijn 6.
9 (9) Schijnt te druk te zijn voor een 8tax en er rijden nu regelmatig 2 taxibusjes op. Omgezet naar een midibusje en halte bij wieldrecht zou gewenst zijn. Verder geen verandering in frequentie of route.
10/20 (10) Zelfde frequentie in beide richtingen maar nu betere verbinding lijnbaan, Papendrechtse veer - Centrum en energiehuis - Centrum en Kunstmin. Er stopt bij de sintjorisbrug, dan wel in één richting maar toch een reistijdversnelling beide richtingen meegerekend nogsteeds een bus (in de buurt van het museum en leger de heils) en er word nu bij het scheffers plein gestopt om een ringlijn te vormen om de lijn naar halte sarisgang te kunnen ontlasten. Dit kost allemaal geen extra bussen, nogsteeds 3 stuks en in de avond kan de frequentie naar 1*Uur omdat er dan nogsteeds een scheve halfuurdienst overblijft in een groot deel van het centrum in die rustige uren.
25 (Nieuw Ooit 1/25/29) Nieuwe Servicebus (mogelijk buurtbus) die 1*Uur op ma-zat van dordwijk via dubbeldam (Gravenhorst, Dubbelmonde, Gehandicaptenopvang de Schuur (Die nu in aanbouw is), noord dubbeldam (die door lijn 2 anders zijn verbinding met ziekenhuis verliest), prunuslaan (op 2 minuten lopen van de dubbel) en het parkhuis naar stadspolders
26 (Nieuw Ooit 22/24) Nieuwe Servicebus (mogelijk buurtbus) die 1*Uur op ma-zat van Dordwijk via verzorgingstehuis Vreedonck (wat tevens zuidhoven betere busconnectie geeft) en de overstaphalte van gijnweg/patersweg een rondje door oud krispijn om oud krispijn een verbinding met het ziekenhuis te bieden.
27 (Nieuw Ooit 25/27) Nieuwe Servicebus (mogelijk buurtbus) die 1*Uur op ma-zat van Dordwijk via Verzorgingstehuizen en winkelcentrum crabbehof, station zuid, zuidelijk deel zuidhoven naar wielwijk rijd en in wielwijk tevens verzorgingstehuis wielborg, WC. Wielwijk en verzorgingstehuis watersteyn.
28 (Nieuw Ooit 28) Nieuwe Servicebus (mogelijk buurtbus) die 1*Uur op ma-zat van Dordwijk naar sterrenburg oost rijd en daar oa. de ouderenflats op de blaauweg, Verzorgingstehuis sterrenlanden en winkelcentrum slangenburg

leuke (intentionele notitie) alle wijken hebben op ma-zat een bus naar het ziekenhuis behalve oudelandshoek, centrum en staart, waarvan uit alle 3 het sneller is om over te stappen en veel meer wijken hebben nu een snellere verbinding naar het ziekenhuis op zondag en in de avond dan voorheen.
Dit is vooral in het zuiden van het centrum en in een groot deel van krispijn erg merkbaar.

Ook pleit ik hier voor de toevoeging van een taxibusje dat aansluit op de laatste trein die naar alle haltes toe gebruikt kan worden. (Die trein komt om 1.19 aan in Dordrecht vanuit rotterdam) reizigers met de laatste (2) treinen stranden nu op het station.

Notite: De bus naar de biesbosch is niet inbegrepen hier in.

wat is er aan materieel nodig:
12m bus 20 (nu 27)
Midibus 8 (nu 3)
Midi of buurtbus 2 (nu 0)
8tax 0 ((1)2 op lijn 9, aangezien die bijna alle ritten met versterking rijd nu)

Totaal 30 (Nu 30(+1-2 8tax), al worden daarvan nu 1 1/2 bus gebruikt voor lijn 11/12)

wat vinden jullie hiervan
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Daniel »

Vooral een slecht leesbare brij aan letters vindt ik het nu. Heb je ook daadwerkelijk gekeken wat er in het PvE geëist wordt trouwens, want dit lijkt me nogal een uitbreiding in DRU's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Yanaike »

Lol, het is wel mooi hoe ze op de site van Zuid-Holland in één van de documenten van de aanbesteding een screenshotje hebben geplakt van onze wiki! :D

Anyway... ik denk ook dat ik eens een poging ga doen om een lijnennet te ontwerpen. Heeft er iemand een link naar het PvE, die heb ik nog niet kunnen vinden.

EDIT: En dan heb ik het niet over het doucmentje van 8 pagina's met globale informatie...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Daniel »

Ik weet zogauw niet meer waar het PvE stond (staat de link niet aan het begin van dit topic?). Maar heb het zelf destijds gedownload dus kan het indien nodig ook weer ergens uploaden.
Yanaike schreef:Lol, het is wel mooi hoe ze op de site van Zuid-Holland in één van de documenten van de aanbesteding een screenshotje hebben geplakt van onze wiki! :D
Waar eigenlijk? Er staat wel een foto van mij op dat documentje van 8 pagina's trouwens, heb ik ze al eens op aangesproken maar blijkbaar niks mee gebeurd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Yanaike »

Daniel schreef:
Yanaike schreef:Lol, het is wel mooi hoe ze op de site van Zuid-Holland in één van de documenten van de aanbesteding een screenshotje hebben geplakt van onze wiki! :D
Waar eigenlijk? [...]
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... r-vervoer/ en dan het laatste documentje 'kennisbijlage bij het kennisdocument' of zoiets vaags. In dat pdf'je staat op pagina 127 t/m 130 een overzicht van de huidige buslijnen en dat lijkt gewoon rechtstreeks van onze wiki te zijn ge-copy-pasted
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Daniel »

Lijkt niet zo, het is zo :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Daniel schreef:Ik weet zogauw niet meer waar het PvE stond (staat de link niet aan het begin van dit topic?). Maar heb het zelf destijds gedownload dus kan het indien nodig ook weer ergens uploaden.
Yanaike schreef:Lol, het is wel mooi hoe ze op de site van Zuid-Holland in één van de documenten van de aanbesteding een screenshotje hebben geplakt van onze wiki! :D
Waar eigenlijk? Er staat wel een foto van mij op dat documentje van 8 pagina's trouwens, heb ik ze al eens op aangesproken maar blijkbaar niks mee gebeurd.
Ik heb HIER op mijn OneDrive het PvE staan voor definitieve vaststelling.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door nvdw »

Het PvE per 4 april staat gewoon in het lijstje documenten op CTS (link in startpost van Camille), alleen is het 'marktconsultatie januari 2017' genoemd (vierde bestand in het rijtje).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Yanaike »

Gevonden! *O*

Maar als ik het goed begrijp wordt er (behalve de HOV-lijnen) geen enkele lijn verplicht voorgeschreven? Je kunt dus het hele lijnennet omgooien zolang je maar voldoet aan de voorwaarde dat in alle genoemde kernen 85% van de adressen 500 meter van een bushalte ligt (of 800 meter van een HOV-halte) en 100% van de adressen 1 kilometer van een bushalte ligt (of 1,2 kilometer van een HOV-halte).
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Ideaal toch? Ik voel bij teveel aan de minimumeisen Leusdense taferelen komen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 25 apr 2017, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten