OVNL: Aanbesteding DAV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Yanaike »

Ik weet niet precies wat je bedoeld met Leusdense taferelen, maar verder ben ik het helemaal met je eens: hoe meer vrijheid des te beter! :D
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door nvdw »

Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar in het PvE van de huidige concessie stond nog als eis vermeld dat de buslijnen de kernen in elk geval verbinden met een grotere kern en/of een (bus)station, feitelijk wat nu de officiële knooppunten in het nieuwe PvE zijn.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Yanaike schreef:Ik weet niet precies wat je bedoeld met Leusdense taferelen, maar verder ben ik het helemaal met je eens: hoe meer vrijheid des te beter! :D
ik doelde erop dat een vervoerder dan aan de eisen kan voldoen, maar gemeentes en inwoners een stuk minder enthousiast op de plannen reageren.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door sirvinniei »

Volgens mij heb je dat bij vrijwel elke concessie. Zo gauw als er maar een route verandert en een halte verdwijnt zijn er al mensen die boos worden. Zolang alle haltes maar nog op redelijke straal liggen en er geen bussen uitpuilen vind ik dat dan ook onterecht.
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Jef400 »

Ben ik niet met je eens. Puur omdat je mensen wilt ontsluiten, en niet na tientallen jaren een stuk van 10 ipv 2-3 minuten wilt laten lopen voor hun dagelijkse bus terwijl er eigenlijk geen noodzaak voor is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Yanaike »

Ik kan je een noodzaak geven: geld.

OV is niet rendabel en overheden moeten bakken met geld aanslepen om een simpele buslijn te laten rijden. Het lijkt erop dat een laag-frequente trage buslijn die door wijkjes kronkelt minder reizigers trekt dan een hoog-frequente snelle buslijn over de grote weg waar je dus iets verder voor moet lopen. Zeker met ontwikkelingen zoals de e-bike of een 'smart' belbus systeem kunnen reizigers als nog snel naar een HOV-knooppunt gebracht worden.

Dus ik vind het niet gek dat routes veranderen en haltes verdwijnen. Het zijn gewoon een noodzakelijke veranderingen waarmee het OV mee kan gaan met de tijd en nog in enige mate een alternatief kan vormen op de (zelf-rijdende) auto.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Het is wel afhankelijk van de aantallen reizigers. Ik zou niet een lijn strekken langs een snelweg als er bijvoorbeeld 10 mensen profijt hebben en 100 nadeel. Het wordt al anders als 100 mensen profijt hebben en 10 mensen nadeel.

De provincie eist bijvoorbeeld dat alle Sliedrecht - Rotterdamlijnen via de HOV-baan gaan rijden. Er stappen echter wel 40% Papendrechtreizen in het Zuidelijk deel in dat direct 1 tot 2 km mag lopen naar de bushalte. Dan moet je je wel even afvragen of je dat wil van de vervoerder. Het aantal benadeelden in die wijk zijn nogal groot. Een optie blijft natuurlijk altijd om twee HOV-lijnen te maken.
Rotterdam - Sliedrecht en Rotterdam - Papendrecht, al is combineren veel beter. De bussen zijn dan drukker gebruikt in beide richtingen.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 28 apr 2017, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post geheel quoten is niet nodig.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Stefan »

Ik snap dat ze lijnen willen strekken, maar het lijkt me niet echt wenselijk om mensen die tussen Sliedrecht en Papendrecht reizen op te zadelen met of een eind lopen óf een extra overstap... Zijn best wel wat mensen namelijk die gebruik maken van de 91, die vanuit Sliedrecht naar winkelcentrum de Meent in Papendrecht gaan.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door nvdw »

En toch zul je er haast niet aan ontkomen dat het mes in ontsluitende verbindingen gaat, zeker niet gezien de frequentie waarmee al die R-net- en HOV-lijnen moeten gaan rijden. Lijn 87 en 91 rijden overdag nu al gezamenlijk 4x/uur door Papendrecht naar Rotterdam, dat is meteen wat er straks over de HOV-baan (Burgemeester Keijzerweg) komt te rijden. De verbinding Alblasserdam-Dordrecht zal ook niet van de snelste route afwijken en dan houd je alleen de lijnen 14 en 15 Dordrecht-Papendrecht over die wel 'langs de deuren' gaan... Een extra ontsluitende verbinding tussen Sliedrecht en Papendrecht gaat dan gewoon extra DRU's kosten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door DrechtBlub »

Typisch gevalletje van eisen die claimen beter voor de passagiers te zijn maar in feite heel veel passagiers fors benadelen; dat heb ik de laatste tijd wel vaker gezien hier in de regio. Wat dat betreft vind ik het goed dat de wens voor meer verbinding naar Dordwijk in Dordrecht zeer duidelijk word aangegeven in het PVE; al is het geen eis.
Ik blub in het Drecht.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door verfmeer »

sirvinniei schreef:Volgens mij heb je dat bij vrijwel elke concessie. Zo gauw als er maar een route verandert en een halte verdwijnt zijn er al mensen die boos worden. Zolang alle haltes maar nog op redelijke straal liggen en er geen bussen uitpuilen vind ik dat dan ook onterecht.
En vaak komt het dan nog door de klagende gemeente ook. Die verlaagt de maximumsnelheid, legt extra drempels aan, plaatst plantenbakken en verwijdert de voorrang. Vervolgens gaan ze dan klagen als het busbedrijf de route wil wijzigen. Dan heb je het toch echt aan jezelf te danken. Met goede ruimtelijke ordening en weginrichting heb je relatief weinig omwegen nodig en zijn die omwegen nog relatief snel ook. Maar als je ziet dat bijvoorbeeld Utrecht zelfs op de busbanen de maximumsnelheid op 30 houdt :roll:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door sirvinniei »

Precies. Als een gemeente een bepaalde route wilt behouden, zorg dat er een busbaan komt. In Ede, wat zeker geen grote stad is had dit een heel positief effect op de reizigersaantallen. Gelijk met de nieuwe wijk Kernhem werd er een busbaan aangelegd. Resultaat: een succesvolle stadslijn die 20% meer reizigers vervoert dan eerst en nu ook 's avonds 2x per uur gaat rijden.

Om terug te komen op DAV: ik denk dat we de fiets als voortransport niet moeten vergeten. Die 1-2 kilometer zal voor de meeste reizigers geen enkel probleem zijn, zeker als de lijn sneller en daardoor ook frequenter gaat rijden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door nvdw »

En laat er in Papendrecht nu precies zo'n busbaan liggen, redelijk centraal in het dorp langs de doorgaande weg. Daar wordt nu vrij weinig gebruik van gemaakt (lijn 16, 187/191) maar straks des te meer. Met de toegestane afstanden zoals uitgelegd in het PvE heb je met R-net Papendrecht dan grotendeels afgedekt; voor de uiterste zuidrand kun je dan gewoon de lijnen 14 en 15 laten rijden zoals ze nu al doen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door DrechtBlub »

sirvinniei schreef:Precies. Als een gemeente een bepaalde route wilt behouden, zorg dat er een busbaan komt. In Ede, wat zeker geen grote stad is had dit een heel positief effect op de reizigersaantallen. Gelijk met de nieuwe wijk Kernhem werd er een busbaan aangelegd. Resultaat: een succesvolle stadslijn die 20% meer reizigers vervoert dan eerst en nu ook 's avonds 2x per uur gaat rijden.

Om terug te komen op DAV: ik denk dat we de fiets als voortransport niet moeten vergeten. Die 1-2 kilometer zal voor de meeste reizigers geen enkel probleem zijn, zeker als de lijn sneller en daardoor ook frequenter gaat rijden.
De fiets werkt maar voor 1-2 demografien: Werkende mensen en scholieren (als die de energie hebben om te fietsen).
Ouderen? Needankje; wat een gedoe met dat OV hier. (Extra overstap is ook al snel vermoeiend, vergis je daar niet in)
Met de Familie een dagje weg? Zie je 1-3 kinderen op 21.00 na een dagje weg trug naar huis fietsen vanaf een bushalte terwijl ze half dood zijn?
Vergeet niet dat 10-30% van de volwassenen door medische redenen; bijvoorbeeld hart of long aandoeningen, grote hoeveelheden stress en/of vermoeidheid niet (altijd) de mogelijkheid hebben om te fietsen.

Je bied voordeel aan een deel van de mensen en trekt misschien nieuwe reizigers je bus in; maar de mensen die echt afhankelijk zijn van het OV jaag je de deur uit. Dat kan je gewoon echt niet maken.
nvdw schreef:En laat er in Papendrecht nu precies zo'n busbaan liggen, redelijk centraal in het dorp langs de doorgaande weg. Daar wordt nu vrij weinig gebruik van gemaakt (lijn 16, 187/191) maar straks des te meer. Met de toegestane afstanden zoals uitgelegd in het PvE heb je met R-net Papendrecht dan grotendeels afgedekt; voor de uiterste zuidrand kun je dan gewoon de lijnen 14 en 15 laten rijden zoals ze nu al doen.
Dat is theoretisch een oplossing maar is flink negatief voor de meeste reizigers vanuit Papendrecht naar Rotterdam; en daar zit het probleem ook. De Eis komt niet de passagiers ten goede.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door nvdw »

Leuk of niet, de provincie wil het zo. En ik ben het er niet noodzakelijk mee eens - het hele verhaal van R-net is aanbod- en niet vraaggestuurd - maar aangezien de provincie het leeuwendeel van de rekening betaalt ontkom je er niet aan.

Overigens is dat verhaal van halteafstanden heel relatief: genoeg plaatsen in Nederland die het al jaren met één centrale halte moeten doen, en als ik het zo hoor is een bejaardenhuis als Dubbelmonde ook al te ver van een halte af (en dat is wat, 300 meter?)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Yanaike »

nvdw schreef:het hele verhaal van R-net is aanbod- en niet vraaggestuurd
Hoezo? Wat maakt R-net méér aanbodgestuurd dan het klassieke niet-HOV?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door sirvinniei »

wilburg22 schreef: De fiets werkt maar voor 1-2 demografien: Werkende mensen en scholieren (als die de energie hebben om te fietsen).
Ouderen? Needankje; wat een gedoe met dat OV hier. (Extra overstap is ook al snel vermoeiend, vergis je daar niet in)
Met de Familie een dagje weg? Zie je 1-3 kinderen op 21.00 na een dagje weg trug naar huis fietsen vanaf een bushalte terwijl ze half dood zijn?
Vergeet niet dat 10-30% van de volwassenen door medische redenen; bijvoorbeeld hart of long aandoeningen, grote hoeveelheden stress en/of vermoeidheid niet (altijd) de mogelijkheid hebben om te fietsen.

Je bied voordeel aan een deel van de mensen en trekt misschien nieuwe reizigers je bus in; maar de mensen die echt afhankelijk zijn van het OV jaag je de deur uit. Dat kan je gewoon echt niet maken.
En laten nou net scholieren degenen zijn die nu de bussen vullen en werkenden degene zijn waarmee je de bussen wilt vullen. Voor mensen die minder goed te been zijn heb je elektrische fietsen als deze mensen niet sowieso al een regiotaxi indicatie hebben. De fiets lijkt me überhaupt al veel minder stressvol dan in een volle bus zitten.

Ja, ik zie kinderen na een dagje weg nog een minuutje of 10 fietsen. Als kind fietsten we vrijwel altijd naar het station als we bij een kinderfeestje met de trein ergens heen gingen. Voor echt kleine kinderen heb je zitjes.

Ouderen zijn trouwens een van de groepen die het minst met het openbaar vervoer gaan.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:en als ik het zo hoor is een bejaardenhuis als Dubbelmonde ook al te ver van een halte af (en dat is wat, 300 meter?)
370 meter vanaf de ingang volgens Google Maps (naar halte Drakensteynlaan). Daarmee niet heel veel verder weg dan de vroegere halte Dubbelmonde, die lag 303 meter van de ingang en daarvandaan kon je toen nieteens naar het centrum zonder overstap.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door DrechtBlub »

sirvinniei schreef:
wilburg22 schreef: De fiets werkt maar voor 1-2 demografien: Werkende mensen en scholieren (als die de energie hebben om te fietsen).
Ouderen? Needankje; wat een gedoe met dat OV hier. (Extra overstap is ook al snel vermoeiend, vergis je daar niet in)
Met de Familie een dagje weg? Zie je 1-3 kinderen op 21.00 na een dagje weg trug naar huis fietsen vanaf een bushalte terwijl ze half dood zijn?
Vergeet niet dat 10-30% van de volwassenen door medische redenen; bijvoorbeeld hart of long aandoeningen, grote hoeveelheden stress en/of vermoeidheid niet (altijd) de mogelijkheid hebben om te fietsen.

Je bied voordeel aan een deel van de mensen en trekt misschien nieuwe reizigers je bus in; maar de mensen die echt afhankelijk zijn van het OV jaag je de deur uit. Dat kan je gewoon echt niet maken.
En laten nou net scholieren degenen zijn die nu de bussen vullen en werkenden degene zijn waarmee je de bussen wilt vullen. Voor mensen die minder goed te been zijn heb je elektrische fietsen als deze mensen niet sowieso al een regiotaxi indicatie hebben. De fiets lijkt me überhaupt al veel minder stressvol dan in een volle bus zitten.

Ja, ik zie kinderen na een dagje weg nog een minuutje of 10 fietsen. Als kind fietsten we vrijwel altijd naar het station als we bij een kinderfeestje met de trein ergens heen gingen. Voor echt kleine kinderen heb je zitjes.

Ouderen zijn trouwens een van de groepen die het minst met het openbaar vervoer gaan.
Regionaal: je antwoord is relatief goed
stad Dordrecht/Drechtsteden: Regiotaxi is Duur (Minimabedrag 4€); voor echt stedelijk gebied is de fiets concurrent; geen deeltraject. EG Dordrecht; Papendrecht; Sliedrecht; Alblasserdam; Zwijndrecht.
In Sommige situaties zie ik mensen wel fietsen zoals je zegt; maar ik kan van mij van vroeger herinneren; en ik was toch echt wel een kind met veel energie en uithoudingsvermogen; na bijvoorbeeld een dagje dierentuin Rotterdam had ik echt niet ook nog naar huis kunnen fietsen vanaf het station. (wat in Dordrecht al snel 3-6km is vanaf het station). Ouderen is trouwens een groep die vooral in Dordrecht stad juist veel gebruik maakt van het OV; deels ook omdat dat goedkoop is hier voor ouderen. Vooral op Zaterdag en Zondag zijn al snel de helft van de reizigers ouderen (als ik kijk als ik gebruikelijk in de bus zit; ik reis vrij gevarieerd in de stad.) Ook op weekdagen altijd best wel vele oudere mensen; vooral op lijn 2, 3 (Zuid), 4 en 7.

Scholieren (vaak deels OV afhankelijk, deels keuze) en Werkende (deels OV afhankelijk, Deels Keuze) zijn de 2 grootste groepen.
Ouderen en mensen die OV afhankelijk zijn om medische of energie/stress gerelateerde redenen (wat ik gok op 20-30% van de reizigers in Stad, vooral op de eerder genoemde lijnen) toch al snel zijn. Een goed voorbeeld daarvan is de routeverandering van lijn 7 toen de consessie net begon (Die later weer is truggedraaid); waar er zo'n 400 reizigers per dag aan veelal ouderen niet meer met de bus konden naar het winkelcentrum en de daarachter gelegen ouderenflat(s).
Ik blub in het Drecht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Wubbo »

Wat? Niet meer naar huis kunnen fietsen na een dagje weg?

Toen ik nog thuis woonde hadden wij geen auto. Wat we deden deden we met de trein, en het station was zo'n 2,5 km van mijn huis af. Dat heb ik precies 0x met de bus of de auto of de taxi gedaan, maar was in alle gevallen lopend of op de fiets. En dat heb ik altijd gehaald.

Ja, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het niet kunnen, maar in principe is die paar km van/naar het station prima te fietsen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Daniel »

Zelfde bij mij trouwens, dat is het bewijs dat ook Dordtenaren dat kunnen :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
johabo
Berichten: 9
Lid geworden op: do 29 jun 2017, 21:09

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door johabo »

Wel ik zou de stadslijnen in stand houden. En ook lijn 2 via Leerpark en Albert Schweitzer ziekenhuis laten rijden en gekoppeld laten aan lijn 11 en 12. Biedt een rechtstreekse verbinding tussen Zwijndrecht en leerpark. Ook zou ik lijn 93 nog een kans geven. Ik zou op zondag zoveel mogelijk een halfuurdienst willen bieden tussen Rotterdam en Alblasserdam en Sliedrecht. Dit als volgt:
Zuidplein - Nieuw Lekkerland lijn 90 en 93. Kralingse Zoom - Papendrecht / Sliedreccht lijn 87 en een nieuwe lijn 291. Lijn 291 is een samenvoeging van lijn 87 Kralingse Zoom - Papendrecht en lijn 91 Papendrecht - Sliedrecht. In de avond als lijn 93 niet mer rijdt, dan vervalt ook lijn 291 en rijdt lijn 91 van Rotterdam Zuidplein - Sliedrecht, tussen Rotterdam Zuidplein en Ridderkerk Oudelande blijft dan een halfuur dienst bestaan. Richting Rotterdam moet lijn 90 en 93 wel 5 minuten opschuiven in verband met het keren van lijn 87 en (2)91 te Sliedrecht. Natuurlijk blijft de knoop te Ridderkerk Sportlaan in tact.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Stefan »

johabo schreef:Ook zou ik lijn 93 nog een kans geven.
Waarom 'nog een kans geven'? Heb niet echt het idee dat de lijn qua reizigers echt onder doet aan de rest van het lijnennet hier in de buurt.

Overigens, idee van lijn 291 vind ik persoonlijk maar een beetje vaag. Denk niet dat het er voor de reiziger duidelijk op gaat worden. Overigens, waar in Papendrecht wil je de delen van de 87 en de 91 in elkaar over gaan laten lopen?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door OmniLezer »

Wat is het doel van lijn 291? Welke van de drie routes rijdt deze bus?
Kralingse Zoom- Ridderkerk- Papendrecht busstation, Burgemeester Keijzerweg, Ketelweg- Sliedrecht.
Kralingse Zoom- Ridderkerk- Papendrecht busstation, Pieter Zeemanlaan, Zuid/Noordkil- Sliedrecht.
Kralingse Zoom- Ridderkerk- Papendrecht busstation, Kastanjelaan/Planetenlaan- Ketelweg- Sliedrecht.

Bij alle drie overlapt de bus een deel van 87 en 91, maar welk deel.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door nvdw »

Als de doorgaande lijnen in Papendrecht gestrekt gaan worden over de Burg. Keijzerweg, dan heb je deze omslachtige oplossing helemaal niet nodig.

Twee keer per uur 90/93 en twee keer per uur 87 met overstap op Ridderkerk Sportlaan of die geprojecteerde knooppunthalte onderaan de rijksweg bij Alblasserdam, en dan ben je er ook al voor wat betreft de zondag.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten