OVNL: Aanbesteding DAV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Analoog aan het idee van Mikos voor OVNL Rail voor Noordelijke nevenlijnen, hierbij de discussietopic voor de Concessie DAV.
Deze concessie bestaat uit bus- en treinvervoer, waardoor multimodaal gewerkt kan worden.
Alle informatie tot nu toe bekend staat hier.

Het doel van dit topic: "Het realiseren van een kosteneffectief aantrekkelijk OV-netwerk, waardoor het OV-gebruik in dit gebied stijgen zal en daardoor het winnen van deze concessie binnen het huidig budget."
Om dit te bereiken heeft de provincie enkele visiestukken aangegeven op de eerder genoemde link, zodat men ergens op kan baseren.

Ik weet dat meerdere forumleden in Dordrecht werken en/of wonen, dus wens ik jullie er succes mee.
Wilburg22 en ik hebben al meerdere discussies gehad over deze concessie, al heb ik deze documenten nog niet volledig online staan.
  • Het huidige Spurt-materieel moet worden overgenomen, maar dan in R-netkleurstelling worden gezet.
  • Welke problemen worden ervaren binnen de huidige concessie?
  • Welke oplossingen zijn er haalbaar voor deze problemen te bedenken?
  • Hoe gaan we om met de dunne verbindingen?
  • Hoe voorzien we de transitie van diesel- naar zero-emissie vervoer?
Mijn eigen voorstellen:
  • Vereenvoudigen netwerk Rotterdam - Sliedrecht / Alblasserdam tot maximaal 4 lijnen.
  • Het ontwikkelen van een Dashboard, zodat men een beeld kan krijgen van het gebruik van het OV (analoog aan OV-bureau).
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door busfanNL »

Eerst stel ik voor een doorgaande verbinding Gorinchem-Hardinxveld-Sliedrecht-Papendrecht-Rotterdam. Dit in ieder geval in de spitsuren zodat de oude 157 ontstaat. in de daluren eventueel losgekoppeld met tussen Sliedrecht en Gorinchem een lijntaxi. Daarnaast lijn 21 in Zwijndrecht ook via het station laten rijden.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door BrengMe »

Ik denk niet dat een directe verbinding zinvol is. Handiger lijkt mij een directe busverbinding tussen Rotterdam en Sliedrecht Baanhoek met een goede overstap op de trein. Zo voorkom je parallelliteit tussen bus en trein.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Oke, ik heb als het goed gaat HIER het PvE geplaatst.

Opvallendheden:
  • De verbindingen Rotterdam - Zwijndrecht - Dordrecht, Rotterdam - Alblasserdam / Papendrecht, Sliedrecht - Utrecht en Gorinchem - Utrecht worden HOV gemaakt (het liefst R-net). De Sliedrechtse buslijnen worden gestrekt in route via de sneldienstroute. De slingers door de woonwijk heen moet door ontsluitend vervoer worden geboden.
  • Lijnen die volledig in de gemeente Dordrecht rijden dienen verplicht met een nulemissiebus te rijden. Er worden op een 6-tal locaties laadinfra aangelegd.
  • De 27 hybridebussen dienen verplicht overgenomen te worden, net als de treinen van Arriva en de volelektrische bussen die in Dordrecht en Gorinchem rijden. De 2 bussen van Gorinchem moeten verplicht de halte Gorinchem Station aandoen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door ArrivaBas »

Dus ze willen elektrische bussen laten rijden in Dordrecht, en de hybrides over laten nemen. Waar moeten die dan rijden? Binnen de agglomeratie Drechtsteden (lijnen 11-16)? Voor de laadinfra zie ik kansen op het station, bushalte Centrum, Domela Nieuwenhuisweg, Slangenburg, Ziekenhuis Amstelwijck, eventueel in Dubbeldam ergens en bij Station Stadspolders.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

De laadinfra is al bepaald qua plekken:
  • Voor Gravensingel 97 bij bushalte
  • Ter hoogte van kruising Chico Mendesring met halte Merbau
  • Op halve rondje ten noorden van Oosterweg tegenover ziekenhuis
  • Lunenburgplein tegenover Slangenburg 3 (ontmoetingskerk)
  • Stalling Dordrecht
  • Station bij haltes.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Meltrain »

CamilleKreemers schreef:[*]Het ontwikkelen van een Dashboard, zodat men een beeld kan krijgen van het gebruik van het OV (analoog aan OV-bureau)
Wat bedoel je met een Dashboard?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Daniel »

busfanNL schreef:Eerst stel ik voor een doorgaande verbinding Gorinchem-Hardinxveld-Sliedrecht-Papendrecht-Rotterdam. Dit in ieder geval in de spitsuren zodat de oude 157 ontstaat. in de daluren eventueel losgekoppeld met tussen Sliedrecht en Gorinchem een lijntaxi. Daarnaast lijn 21 in Zwijndrecht ook via het station laten rijden.
De oude lijn 157 is juist komen te vervallen door de parallelliteit met de trein, daarvoor in de plaats zijn meer ontsluitende lijntjes gekomen. En zeker het stuk tussen Boven-Hardinxveld en Gorinchem gaat gewoon door de middle of nowhere, daar voldoet 't huidige belbusje prima voor. Je bent immers de grootste kern op dat stuk, Boven-Hardinxveld, kwijt doordat dat nu door een station ontsloten wordt (inclusief een busje er naar toe voor wie het niet kan lopen/fietsen)
CamilleKreemers schreef:De laadinfra is al bepaald qua plekken:
  • Voor Gravensingel 97 bij bushalte
  • Ter hoogte van kruising Chico Mendesring met halte Merbau
  • Op halve rondje ten noorden van Oosterweg tegenover ziekenhuis
  • Lunenburgplein tegenover Slangenburg 3 (ontmoetingskerk)
  • Stalling Dordrecht
  • Station bij haltes.
Die eerste twee vindt ik erg opvallend: aangezien laden toch tijd gaat kosten zou je de huidige ringlijnstructuur niet meer kunnen inzetten in Dubbeldam en Oudelandshoek. In beide gevallen zou je dan immers een situatie krijgen waarin reizigers op de terugweg naar de wijk met een lange stop worden opgezadeld om de bus te herladen. Zeker in Oudelandshoek is dat het geval gezien het om de eerste halte op de ring gaat, in Dubbeldam zit het laadpunt halverwege de route.
Het gekozen punt in Oudelandshoek is trouwens ook opvallend omdat het gaat over een halte waar je de bus niet kunt passeren (al is wel plek om een haltekom te maken). Maar waarom zou je al die moeite daarvoor gaan doen als er één halte eerder al een haltekom ligt (Groenezoom/Hastingsweg) vraag ik me toch wel af.

De andere locaties zijn vrij logisch: dat rondje ten noorden van de Oosterweg is de keerlus van eindpunt Wielwijk (kennelijk vindt men de ontsluiting van villawijk Dordtse Hout belangrijk, het ziekenhuis zit daar tegen de tijd dat de concessie ingaat niet meer) en het Lunenburgplein is het eindpunt in Sterrenburg.

Maar voor ik verder reageer eerst maar eens het vervoerplan lezen om met concrete voorstellen die aan de eisen voldoen en logisch zijn qua reizigersvraag te kunnen komen. Vooral eens zien wat ik van de Dordtse stadsdienst kan maken... heb daar naar mijn idee toch wel een behoorlijke dosis reiservaring mee (27 jaar gewoond en vanaf jongs af aan met het OV gereisd, naast wat inside info uit de tijd dat ik de website van SVD beheerde)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door DrechtBlub »

Ik vind RNET echt een struikelblok. Eigenlijk zou ik RNET het liefst compleet willen ontwijken aangezien geen enkele stroom hier in de avond 2*Uurs waardes heeft. Ook niet op stadsbus Dordrecht na 21.00. Wat mijn opvalt is dat er zonder extra bussen nog veel mogelijkheden zijn op lijn 2 voor betere lijnvoering. Extra tijd die weer uitgegeven kan worden aan lijn 2 of whatever je zou kunnen bedenken om lijn 2 elders door te laten rijden. (11/12 aam 15/16 koppelen is bijna net zo efficient, geeft alleen iets meer buffertijd. (nog geen 5 minuten per uur meer). Er word bij de ingang van de consessie inzet van 15 elektrische bussen ge-eisd en alle hybrides en de bussen voor lijn 10 en stadsbus gorinchem dienen over te worden genomen.

Een aantal opvallende eisen:
Buslengte standaardbus moet langer dan 9.8m of langer zijn. (dus 10m busjes zou zelfs kunnen voor normaal vervoer :roll: )
Buslengte HOV bus moet langer dan 12.3m zijn, niet alle lijnen die HOV frequenties halen (die maar 1-2*uur zijn afhangend van dag/dagdeel :roll: ) hoeven HOV materieel en lijnvoering te hebben
RNET materieel moet tenminste 12.8m lang zijn. alle lijnen die aan de RNET frequenties voldoen moeten RNET lijnen worden (Kom er nou niet helemaal uit of stadsdienst dordrecht daar ook toe behoord...)
In Dordrecht word niet meer 2*Uur ge-eisd op zondag en in de avond. 1*Uur word nu ge-eisd
Verbindingsdichtheid tegen Daniels verwachten in gekrompen. van 500m naar 400m van 85% van een kern en die moeten ook allemaal op z'n minst 1*Uur al is het met een OV shuttle worden verbonden. Leuk, we zullen extra belbusjes moeten inzetten of OV shuttles.
Nieuwe Buurtbussen moeten komen en die moeten ook 0 emissie zijn (en lagevloers/lage instap) maar moeten dan wel een rolstoellift hebben... :roll:
Nog zo'n gekke is dat alle veranderingen in de buurtbus goedkeuring moeten hebben van de buurtbusvereniging maar dat de vervoerder het laatste woord heeft. (Wat geld er nu...)
Alle RNET haltes moeten bij aanvang consessie worden omgebouwd en mogen na ombouwing niet meer uit het RNET NET worden gehaald (inclusief op uitlopers van RNET)
Er word geen RNET ge-eisd, wel minimaal HOV verbinding op een aantal trajecten die niet altijd even goed zijn voor de reizigers
Zo gaat de ge-eisde HOV naar zuidplein niet langs de verreweg drukkere halte: Lombardijen. :') Dit forceert de vervoerder dus eigenlijk om 2 HOV lijnen ipv 1 RNET lijn in te leggen omdat je anders veel reizigers benadeelt...
Die 400m voor 85% van de kern Dordrecht betekend ook dat of: De hoven, Oost Zuidhoven, De Hoeven (Zuidoostzijde van dubbeldam, circa 500m van de halte Elzenlaan) Of De Wilgenwende Of de stadswerven, Of Nieuw Krispijn/Essenhof een waardige busverbinding van minimaal 2*Uur op ma-zat en 1*Uur zondag/avond (waar zondag/avond ook belbus mag zijn) worden gereden. :roll:
Ik blub in het Drecht.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Bij de buurtbus is het niet de vervoerder die de baas is, de concessieverlener (dus provincie) is de eindverantwoordelijke.

Er staat dat 85% van alle huizen binnen 400 m moet liggen. Dat geeft ruimte om 15% van alle haltes buiten de 400m cirkel te leggen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door nvdw »

Nee, andersom: 15% van de woonadressen mag dus verder dan 400m van een halte liggen.

Dingen die mij nog opvielen:
- Dordrecht lijkt zelf niet heel enthousiast over een eventuele bus naar de Essenhof
- Leerdam wil wel heel veel van lijn 85: stoppen bij Huis ter Leede (noord), station, Lingepoli (oost) en de nieuwe wijk Broekvelden (west). Dat kan echt niet allemaal in een lijn...
- Een halte bij het ziekenhuis in Sliedrecht is een eis.
- De elektrische bussen in Gorinchem moeten op een lijn komen te rijden die daar het station aandoet. Dat geeft de vervoerder feitelijk de vrijheid om de rol van de stadsdienst in te vullen met streeklijnen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door DrechtBlub »

Sliedrecht ziekenhuis heeft op lijn 13 al een halte hemelsbreed op 400m en heeft een 1*2uur verbonden buurtbusverbinding op ziekenhuis zelf.
Ik blub in het Drecht.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Chrysa »

wilburg22 schreef:Sliedrecht ziekenhuis heeft op lijn 13 al een halte hemelsbreed op 400m en heeft een 1*2uur verbonden buurtbusverbinding op ziekenhuis zelf.
Het ziekenhuis is een van de weinige plekken waar 400m misschien wat aan de hoge kant is... 1x/2 uur is ook wel erg karig.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Widejo »

Blijft Leerdam eigenlijk onderdeel van deze concessie? Gaat de gemeente niet herindelen en bij de provincie Utrecht horen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Daniel »

Herindelen wel, bij welke provincie ze gaan horen is nog niet officieel vastgesteld. Overigens speelt gemeente Zederik dan ook nog 'n rol, daar loopt een aanzienlijk deel van lijn (1)81 doorheen bijvoorbeeld en die is ook in de herindeling betrokken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door nvdw »

Er staat ook expliciet iets over vermeld in dat ontwerp-Programma van Eisen. For the time being vallen de gemeentes Leerdam en Zederik gewoon nog onder de DAV-concessie.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Widejo »

De herindelingsdatum staat nu gepland voor 1 januari 2019. Gelijk met het ingaan van de nieuwe concessie. Vandaar mijn opmerking.
Er is namelijk ook een voorkeur van 2 (Vianen en Leerdam) tegen 1 (Zederik) voor de Provincie Utrecht, die ook het herindelingsontwerp in behandeling neemt. Vandaar mijn aanname.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door hidihi »

Ik ga een beetje buiten opdracht zitten en ik ga mijn mening geven over het huidige OV aanbod in het DAV gebied en wat in mijn ogen moet veranderen.

Mij valt op dat er in het DAV gebied weinig spits ritten gereden worden. Ik begrijp wel hoe dit zo gekomen is maar het blijft toch vreemd, want er is in de spits veel meer reizigersvraag dan tussen 9 en 3 uur. Ik vind het daarom belangrijk dat de provincie de toekomstige vervoerder toe staat om tijdens de spitsuren met ouder materieel te rijden. Bussen die wel een hele dag rijden moeten natuurlijk wel zo min mogelijk co2 uitstoten.

De dienstregeling voor de plattelandsgebieden kan in mijn ogen niet veel verder bezuinigd worden. Afgezien van wat kleine veranderingen kun je er weinig doen.

In de dichtbebouwde gebieden zijn er zeker wel besparingen mogelijk. De bussen zitten in de daluren slechts halfvol in Dordrecht. Daarom zal ik er voor kiezen om alle ritten op de lijnen 3,4,5, 7 en 8 tijdens de dal uren te schrappen. Streeklijnen kunnen de stadslijnen grotendeels overnemen. Zo zou ik het doen.

11+12+92 nemen/rijden vanaf het stadskantoor de nieuwe lijn 6 en rijden als volgt (stadskantoor, CS, Oranjelaan, Land en tuinbouwschool, wijk Oudelandsehoek, station stadspolders, wijk stadspolders.

13+16+93+388 nemen/rijden vanaf CS de nieuwe lijn 1 en rijden als volgt( CS, stadskantoor, Brouwersdijk, winkelcentrum Crabbehof, station Sterrenburg, Sterrenlanden, Slangenburg. rijdt na Slangenburg verder tot halte Octant en rijdt terug naar Slangenburg waar de buslijn weer via Sterrenburg en Crabbehof terug gaat naar CS.

166 neemt de haltes Kapiteinweg, winkelcentrum Sterrenburg en de Kometenlaan over.

Lijn 14+15 neemt lijn 4 over

Lijn 2 rijdt weer via de Reeweg naar Dubbeldam en lijn 2 wordt weer aangesloten op lijn 10.

Buslijnen 3,4,5,7 en 8 rijden tijdens de spits wel gewoon(lijn 1+6 vervalt dan) en lijn 5 rijdt tijdens de spits dan zelfs met een 15 of 18 meter bus.

Lijn 16+88 tussen 9 en 3 uur elk half uur laten rijden.

Deze besparingen zien er intens uit maar gezien de bezettingen op de lijnen is dit wel realistisch.

Ik ben trouwens een groot voorstander van het onderhandsinkopen van diensten. Dus als het mogelijk is zal ik graag zien dat er een sneltrein Gorichem-Dordrecht (die alleen stopt in Sliedrecht) en uitgevoerd wordt door de NS en na Dordrecht als IC doorgaat naar Den Haag. Hierdoor zou de stoptrein Gorichem Dordrecht weer terug gebracht worden naar 2x per uur. Ook zal ik graag zien dat er bij de Connexion OV uren ingekocht wordt en dat de 166 geïntegreerd wordt in het stadsnetwerk.

Ik vindt het belangrijk dat de verbindingen naar Rotterdam verbeterd wordt. Er zal extra samengewerkt moeten worden met de regio Rotterdam om tot een beter product te komen. Dingen die ik belangrijk vindt is bijvoorbeeld een nieuwe/extra stoptrein Dordrecht Rotterdam. Deze stoptrein zal nieuwe stations in Zwijndrecht en Rotterdam moeten krijgen. Waarbij de reis naar Rotterdamse haven, en Rotterdam zuid flink verbeterd wordt.

De waterbus dient ook beter geïntegreerd te worden in het DAV netwerk. Ik zal graag zien dat de waterbus extra stopt in Kinderdijk en de Esch(halte Slikkeveer vervalt dan). Bij de halte de Esch dient een snelle busverbinding naar HES en Kralingse zoom aangeboden te worden. Lijn 90 dient goed aan te sluiten in Kinderdijk op de boot van en naar Rotterdam. Hierdoor krijgt de Alblasserwaard een betere verbinding met Rotterdam.

In de (ochtend)spits zal ik graag zien dat er weer sneldienst vanaf Dordrecht, Zwijndrecht en Sliedrecht naar Kralingse zoom rijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door CamilleKreemers »

Ik durf hier niet eens een antwoord op te geven, zo extreem vind ik het idee lijken. Wil iemand uit Dordrecht hier een mening op formuleren??
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door DrechtBlub »

Wil je alle passagiers de bus uit jagen? Dat heb je zojuist gedaan. Er is helemaal niet een tekort aan spitsritten, het aantal dalritten is relatief hoog en dat houd het OV hier aantrekkelijk. Wat jij wil met de stadsdienst kan gewoon niet, dan heb je zometeen de helft van je reizigers verloren.

De sneltrein kan niet vanwege spoorwegen, sliedrecht is veel rustiger dan sliedrecht baanhoek dus die sneltrein laten stoppen op sliedrecht is vreemd...

De 166 anders laten rijden behoort niet tot de mogelijkheden want die behoord tot een andere concessie. Je maakt reistijden veel langer en bussen nemen in frequentie flink af, je wil iets onmogelijks op het spoor en Sneldienst gaat niemand helpen, het is simpelweg sneller om met de trein te reizen vanaf de uiteinden, de eisen zijn wat dat betreft bagger want de bus naar zuidplein heeft 30% van de reizigers van/naar lombardijen en de meeste reizigers op de lijnen naar rotterdam komen uit zwijndrecht noord, HIA, Ridderkerk, Alblasserdam (in mindere maten streefkerk en nieuw lekkerland) en papendrecht.

Al die lijnvarianten door naar de wijken moeten ook nog passen met elkaar op meerdere plekken volgens de eisen gestelde gaten in gedeelde trajecten.

Het doel van deze concessie is niet bezuinigen, het is een gelijkwaardig of beter product leveren voor het beschikbare geld en al helemaal niet iedereen het OV uit te jagen.

Ik ben godzijdank blij dat jij persoonlijk niet verantwoordelijk bent voor het OV hier want dit zou de doodsteek voor het OV hier.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Daniel »

Het idee van hidihi is inderdaad wel heel extreem, niet feitelijk onderbouwd en vooral een wild plan waarin hij met een blinddoek lijntjes op een kaart zit te tekenen.
Zo stil als hij schetst is de stadsdienst in ieder geval niet en dat er weinig spitsritten rijden zegt al helemaal niks want met een gelijkmatiger vraag heb je die helemaal niet nodig. Qua efficiëntie en kosten van de concessie is het zelfs voordelig als je geen spitsritten nodig hebt omdat dat materieel dan in het dal stilstaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door OmniLezer »

@Hidihi

Ik zou gewoon lijn 166 laten zoals die is, aangezien deze toch niet in het pakket zit.
Doe het zoals de RET. Dat is wat Dordt juist nodig heeft. Er zitten juist al lijnen tegen hun voegen aan.
Lijn 5 is de eerste. Lijn 16 is er al en lijn 88 is onderweg.
De stadslijnen zou ik gewoon zo laten.
- Lijn 2 zou ik wel hier en daar een extra rit geven.
En andere mogelijkheid is om van lijn 2 een 2-richtingsring te maken. Noem ze dan lijn 1 en 2.
Dan krijg je deze ook bij het ziekenhuis en rijden ze niet het hele wijk door. Allebei 2x per uur. Zo'n ringetje van Station- Halmaheiraplein- Dubbeldam- Ziekenhuis- Leerpark- Station- verder als lijn 11/12.
Dan stopt 1 van de 2 ritten bij Station Dordrecht.
- Lijn 3 is gewoon goed zo. Groeit deze uit zijn voegen, krijgt deze ook een extra rit(in de spits).
- Lijn 4 zou ik een extra rit geven in de spits i.c.m. lijn 8. Dan rijden ze 5x per uur.
- Lijn 5 zou ik een frequentie verhoging geven met 12 meter bussen. Maak er maar een 6- 4- 2 bus van.
- Lijn 7 is ook goed genoeg zo.
- Lijn 8 rijdt in het dal 2x per uur. 1x tussen Dordt CS en Wieldrecht als buurtbus en 1x in huidige vorm.
- Lijn 10 is goed genoeg zo.
- Lijn 11 en 12 blijven zo.
- Lijn 13 kan in de ochtendspits voortaan 2x per uur rijden richting Dordrecht. Dit is dan een extra rit tussen 7 en 8 uur. Als dat niet nodig is, kunnen de twee ritten in de ochtendspits als één rit met een 18-meter bus worden gereden. Waarvoor 2 chauffeurs als er ook één kan.
- Lijn 14 en 15 zou ik zondag gewoon beiden 1x/uur laten rijden met Citea LLE 9,9 meter bussen/buurtbussen als Sprinter City 77 of Optare Solo's.
- Ik heb geen commentaar op het R-net geval, want ik snap het niet echt.
- Lijn 85 lijkt het wel te redden en deze is precies verdeeld in spits en tegenspits. Lijn 85 is een soort ringlijn.
- Lijn 88 krijgt een introductie voor het R-net en rijdt voortaan 6x per uur in de ochtendspits. De rest blijft hetzelfde.
- Lijn 89 rijdt ook 3x per uur in de spits.
- Lijn 90 rijdt voortaan via Roemer Visserstraat en lijn 93 niet meer. Zo kan ik een frequentie van 3x per uur bieden in een perfecte 20-minuten regeling. Deze sluit dan ook aan op lijn 87 bij Sportlaan. Dit is allemaal in de spits. Dit resulteert helaas wel in een 20-40 dienst op de kinderdijk. Lijn 94 kan voortaan in Nieuw-Lekkerland beginnen als maatregel.
- Lijn 91 rijdt samen met lijn 87 6x per uur. 3x/uur lijn 87 en 3x/uur voor lijn 91 in de spits.
- Lijn 191 blijft zo.
- Lijn 717 rijdt 1x per uur extra tussen Munnikensteeg en het Veer in Zwijndrecht.

* Ik schrap vrijwel geen lijnen omdat ik vind dat het DAV al zo niet uitnodigend busvervoer biedt.

In het geval van Dordrecht zou ik het juist meer opleuken voor de mensen. Een iets hogere frequentie nodigt meer uit dan een stad die in het dal afgesloten is van een bus. De lijnen 87, 89, 90, 91 en 93 krijgen een frequentieverhoging i.v.m. R-net en ze zijn vrijwel vol in de spits.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door Roeland »

Ik zou de frequentie op lijn 90 verhogen tot ma-za overdag 2x/uur op het hele traject. Die uurdienst tussen Nw Lekkerland en Lexmond is nu onaantrekkelijk, en het gebruik kan best wel groeien bij een frequentieverhoging.
Lijn 93-190 kun je dan combineren tot een spitslijn die ook Alblasserdam Oost bedient (en dan vanaf Alblasserdam Oost meteen de A15 op naar Rotterdam, in plaats van die omslachtige lus die de 93 nu maakt).
Verder vraag ik me af of er veel reizigers zijn die vanaf Sliedrecht naar Papendrecht Centrum reizen. Als die er niet zijn, dan zou je kunnen onderzoeken om de 91 in te korten tot Rotterdam - Papendrecht en de 191 ook buiten de spits te laten rijden.

De DRU's die dit kost, kun je wellicht dekken door op een aantal 70-lijnen (75, 76, 77) de minder gebruikte ritten te schrappen. Volgens mij worden die lijnen wel zoveel worden gebruikt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVNL: Aanbesteding DAV

Bericht door ArrivaBas »

Wat ben jij allemaal voor luchtfietserij van plan, hidihi? :o De stadsdienst kan niet zomaar in het dal opgeheven worden. Het OV is al niet optimaal in Dordrecht, en dat wordt met jouw plan nog erger verslechterd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten